RECLAME Plaspauzes duren te lang Gewoon durven Limonade voor een bierspot Scooter in de bloemen Freaky Piet mag de Sint niet slaan 2 DINSDAG 12 NOVEMBER 1996 Er zijn helaas nog veel arme gezinnen. Maar, de meeste kinderen hebben toch regel matig geld. En vaak niet eens zo weinig. Fabrikanten weten dat ook, want dat onderzoeken ze door middel van allerlei enquêtes. Ze willen zo veel mogelijk verdienen, het liefst aan jou! Koop dit, koop dat. De lekker ste, de stoerste. Cool. Hoor erbij! Daar trap jij natuurlijk niet in. Jij bepaalt zelf wel wat je leuk vindt... of toch niet helemaal??? Als reclame niet zou werken, zou het ook niet gebruikt worden. Reclame maken kost namelijk veel geld. Dus moet het wel slim zijn. Heb jij op je school al een Cokefeest gehad? Jongeren zijn voor fabrikanten een heel aantrekkelijke doel groep. Veel kinderen mogen thuis meebeslissen over welk eten, drinken of snoep gekocht wordt. Maar ook bij duurdere aankopen, zoals welke compu ter of auto het moet worden. Het is dus geen wonder dat veel reclames juist op jongeren gericht zijn. Cadeautjes De t.v., tijdschriften, kilo's folders, krantjes met aanbie dingen, kortingen. Maar ook al die speciale clubs zijn er - hoe leuk ook - enkel op gericht zoveel mogelijk aan jou te verkopen En wat dacht je van al die cadeautjes? Spaar ze allemaal! Gratis... ja, ja! Het slimme (en gemene) van sommige reclames is, dat je soms niet eens in de gaten hebt dat het reclame is. Je leest gewoon een leuk Barbie- verhaal. Toch? Of je ziet je lieveling uit Goede Tijden een bepaald merk shampoo gebruiken. Geweldig spannend speelgoed wat thuis saai blijkt te zijn. Vooral jonge kinderen geloven bijna alles wat ze zien. Maar, zelfs volwassenen hebben er soms moeite mee. Je weet niet half hoe - ook jij! - door de re clame 'gepakt' wordt. Seks Gelukkig, niet alles mag. Bij de Reclame Code Commissie in Amsterdam kan geklaagd worden. En dat gebeurt regel matig. Er zijn best strenge regels. Zo mogen rookreclames niet meer. Seksreclames alleen heel laat. En vorig jaar werd de koekjesreclame waarbij Zwarte Piet de Sint met een staf op zijn hoofd sloeg verbannen tot na half negen. De Consumentenbond heeft pas een prima informatiefol der gemaakt. Vraag erom op school. Geld uitgeven?... Weet watje wil! Kinderen zijn ontdekt door de reclame. Ze hebben steeds meer geld te besteden, krijgen dure cadeaus en bepalen vaak welke voedings- produkten gekocht worden. De Consumenten bond, die zich bezighoudt met alles rond kopen en kopers, vindt dat het uit de hand is gelopen met al die reclame voor kinderen. De actie die zij begonnen zijn, richt zich vooral tegen verborgen reclame: een kleurplaatwed strijd van kindercola, gratis flippo's, een teken film over Barbie. Kinderen zouden dit niet her kennen als reclame en er door misleid worden. Merkloos is lekker De twaalfjarige brugklassers van de Korczak- school in Middelburg zijn niet zo gemakkelijk om de tuin te leiden. Feilloos noemt Demian de Jonge de tv-program- ma's die eigenlijk reclame zijn. „Zoals scoor kaart op Sport 7. Het lijkt een spel, maar het is gewoon reclame voor die chips." Ook is het niet meer zo dat ze alle merken van de reclame willen kopen. „Meestal zijn de merk- loze cola's nog lekkerder" zegt Angela Domenie, „en bij andere dingen proef je geen verschil en daar betaal je dan drie gulden voor!" Toch gebeurt het wel dat klasgenoten reageren als je merklozè yoghurtdrink bij je hebt, weet Harm van Zantvoort. „Ze zeggen dan wat heb jij nou voor lijp eten bij je, heb je geen geld of zo." Niemand wil op een vervelende manier opval len, en daar speelt de reclame handig op in. Koop dit merk en je hoort erbij! Je ziet ze vliegen Dat er ook reclame is die meer belooft dan in het echt kan weet deze brugklas ook. „Vooral bij McDonalds is dat erg," vindt Roy Demesmaec- ker. „Die figuurtjes kunnen in het echt niets en op de tv lijkt het of ze kunnen vliegen en bewe gen!" Iedereen is het eens over de hoeveelheid reclame op de televisie: veel te veel. Demian: „Ik vind het wel goed dat er even reclame is, dan kun je gaan plassen of zo, maar het is te lang en te vaak." Dilara, Nikki, Kjeld: zo speels mogelijk foto Lex de Meester Natuurlijk, een leuk ontwerpje maken op de computer is best gaaf. Patrick van Mastrigt (16) is het daar helemaal mee eens. „Maar het is niet te vergelij ken met het echte handwerk. Het tekenen en schilderen van cijfers en letters op een houten plaat. Of het maken van een ontwerp voor een restaurant of een fraaie afbeelding op een vrachtauto." Patrick zit in het laatste jaar van zijn schilderopleiding op Groot Stelle in Goes. Een tafel verder zitten Stefan Tholen (15) en Debby Tollenaar (15) boven hun werkstuk gebogen. Kneepjes Bijna twintig uur per week worden hier de fijne kneepjes van het vak geleerd. Decora tief werken, kennis van de materialen en de verschillende technieken. Het lokaal hangt vol met kleurrijke afbeeldin gen van wajangpoppen, hek sen, een portret van Michael Jackson en andere popsterren. Ook Stefan wil straks als re clametekenaar of schilder aan de slag. Onlangs heb ik met enkele anderen een bouw plaats in Goes met graffiti versierd. Met toestemming hoor," lacht hij. Sponsor Debby laat intussen de 'stip peltechniek' zien. Een fruit schaal, geschilderd met alle maal stipjes. De nieuwe opdracht is ook al bekend: „Je eigen sterrenbeeld ontwerpen en schilderen," vertelt ze. Een leuk uithangbord voor een restaurant? Of een kleurrijk bord van een voetbalsponsor langs het veld? Of de scooter van een maat opfleuren, zoals Patrick al eens deed. Onder leiding van Adrie de Vos worden hier vakmensen gevormd. „Een kei van een leraar," zeggen ze alledrie. „Zet dat er maar bij." O.K., reclame maken voor je leraar mag ook wel eens. Bij deze dan. Die 3 van Independence Day je kan ze krijgen Voor 2 punten en 2 tientjes per figuur zijn ze van jou. Lijkt wel duur, maar wat zo'n man toch allemaal kan zag ik toevallig op t.v. Nou, dan valt 60 piek nog mee. Over centen geen geklaag. Meer zit ik met die 6 pond Freak sauce in mijn maag. Marina van den Boogaart Leerlingen van de Zeester: acteren betekent wachten. foto Dirk-Jan Gjeltema Dat hadden ze nooit gedacht, de negen kinderen van groep drie en vier van CBS De Zeester uit Melis- kerke: Meespelen in een reclame filmpje voor bier, dat lusten ze niet eens! „Maar dat hoefden we ook niet te drinken hoor", vertelt Pieter de Korten (6). „Wij kregen gewoon limonade". Het was wel een mazzeltje dat ze uit werden gekozen om mee te doen. De makers van het reclame filmpje hadden het eerst op een an dere school gevraagd, maar die za gen het niet zo zitten. Diana de Vos (7): „Nou, wij wel hoor. En onze papa's en mamma's vonden het ook goed". En zo gingen ze woensdag 9 oktober op pad naar het strand bij Zoutelande. Peter Wisse (7): „We werden van de par keerplaats opgehaald met een jeep, net alsof we echte acteurs waren!" En net als echte acteurs weten ze nu ook dat het waar is: Acteren in een film betekent wachten. „Het was die middag te slecht weer voor onze opname. Maar dat gaf niet hoor, we hebben lekker op het strand gespeeld, dat was ook leuk", zegt Anouk Lampert (6). Pieter vertelt verder: „Er waren van die putjes met water en daar hebben we beestjes in gevangen, we kregen snoep en limonade en ieder een was hartstikke aardig." Windmachine Donderdagochtend probeerden ze het opnieuw. Weer wachten maar wel lekker eten. Anouk: „Kip, rijst en fruit. Dat hadden ze gewoon al lemaal bij zich in een grote wagen. Daarna gingen we naar de make up en werd ons haar gedaan". Toen was het zover. Diana: „Ze maakten wind met een machine. We moesten met een bal spelen, van elkaar af pakken, naar het water lopen en dan weer terug. Die windmachine blies zo hard, daar kwam je bijna niet tegenop!" Na drie keer was het goed. En nu moeten ze weer wachten. Tot volgend najaar, want dan pas is het filmpje te zien. Op tv en in de bio scoop. Steeds maar heen en weer lopen en tussendoor haastig omkleden. Dat is hard werken zeker? „Dat hangt er van af," zegt Kjeld, „Als je sportkleding showt moet je meer bewegen dan wanneer het om een bruidsmodeshow gaat. Dan moet je juist heel statig lopen." Hun loon bestaat meestal uit een cadeautje: een Barbiepop, een horloge... De modellen mogen ook niet heel veel werken, gemiddeld één keer per maand: „We moeten rekening houden met de wet op kinder arbeid," zegt de moeder van Kjeld en Nikki, die presentatrice bij modellenbureau Aliënne uit Vlis- singen is. „Het mag ook niet ten koste van school gaan en het moet zo speels mogelijk blijven." Overdreven knap hoef je niet te zijn om model te worden: „Al is het iemand met rood stekeltjeshaar en sproeten, het gaat om de uitstra ling." Nikki weet het nog korter te zeggen: „Je moet gewoon durven." Jong zijn ze, maar nog niet de jongste modellen van Zeeland: Dilara Chkir is 6, Nikki en Kjeld Zwier zijn 9 en 12 jaar. „Ik doe 't al vanaf m'n derde, ik ben er in opge groeid," zegt Kjeld en dat geldt ook voor de andere twee. Meestal showen ze kinderkleding voor winkels: „Hoe we dat doen mogen we zelf verzinnen, maar we krijgen natuurlijk wel aanwijzin gen hoe we het beste kunnen lopen en bepaalde pasjes of dansen moeten repeteren." Van te voren moet de kleding gepast worden en, eerlijk gezegd, het zit niet altijd even lekker: „Laatst had ik een spijkerbroek met de rits aan de zijkant, die zat veel te strak," vertelt Nikki. En Kjeld maakte bij een show op het Vlissingse Scheldeplein een mis- helemaal nat. Maar iedereen liep stapje en gleed onderuit: „Het had gewoon door, dus ik dacht dat doe net geregend en mijn kont was ik dan ook maar."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1996 | | pagina 2