Te jong voor blote buik Een pareltje over schilder Vermeer Aai kan, handen verder thuis Portemonnee kan naar het museum wel stuk voor stuk wereldberoemd. Het is dan ook niet gek dat het Franse kunsttijdschrift DADA (voor kinderen van 6 tot 106) vorige maand een heel nummer aan hem wijdde. Wat meteen te zien valt, is dat de makers van DADA niet op een dubbeltje wilden kijken om kin deren een plezier te doen. Hun blad ziet er prachtig uit: glimmend pa pier, zwaar en stevig; met lekker veel mooie plaatjes en alles vrolijk van kleur. Snoeperig dus. En toch ook met een boel te lezen. De artikelen over de schilder, die driehonderd jaar geleden al heel populair was, zijn min of meer ge fantaseerde verhaaltjes over zijn le ven en manier van werken naast perfect afgedrukte foto's van zijn schilderijen. Nooit zware kost, wel serieus en vlot verteld. Het Vermeer nummer bevat ook nog enkele arti kelen over beroemde 'nadoeners', een paar kunstzinnige puzzels en een stuk of wat tips om zelf met verf aan de slag te gaan. Een los nummer van DADA kost 12,50. Voor drie keer dat bedrag heb je een abonnement van vijf nummers. Je krijgt dan de eerder verschenen nummers over Art Brut (kunst van 'kinderen') en over Speel goed met dat over Vermeer thuisge stuurd. Als je het zekere voor het onzekere wilt, kun je je licht eerst eens opste ken in de boekhandel. Durf je te gokken, schrijf dan naar DADA/Plint, Postbus 164, AD Eindhoven. Bellen kan ook: 040- 2454001. Met 040-2465273 laat je je fax je boodschap doen. ARNHEM - Weg met de losse dubbeltjes in je broekzak. Geen gezoek meer naar een los kwartje in je jaszak. De tijden van rinkelend kleingeld 1 ijken voorgoed voorbij Gepast betalen doen we over een paar maan den met de chipknip. Echt een goed woord, waar je je tong op kunt breken. De afgelopen maanden heeft de chipknip proefgedraaid in Arnhem. Daar was het plastic betaalpasje zo'n succes, dat de banken deze zomer de chipknip landelijk willen invoeren. „Via de pinautomaat kun je de chipknip vol- tanken met geld", legt Paul van Kaam van de Rabobank Goes uit. „Vervolgens kun je je betalingen doen in de winkel. Even de chip knip door de gleuf van dë automaat halen en hup, je hebt betaald. Handig voor de -winke lier, maai* ook voor de klant. Geen gehannes meer met klein geld, dat je bovendien ook nog eens kunt verliezen". Het is duidelijk, de portemonnees kunnen naar het museum. De mogelijkheden van de chipknip lijken eindeloos. Je kunt er straks ook je buskaartje mee betalen. En de par keerwachter hoeft geen parkeermeters meer te legen. Parkeergeld betaal je voortaan met je chipknip. Zelfs je nummer van je biebpas kan op de chipknip vermeld worden. En ais je chipknip dreigt 'uit te drogen', dan tank je hem weer vol. Fooi Voor het zover is, moeten alle pinautomaten worden aangepast. Een enorme klus, die de ze zomer geklaard moet zijn. Het wordt wennen met de nieuwe manier van betalen. Hoe geef je de orgelman een fooi? En wat stop je in de kerk in de collecte- zak? En collecteren voor een goed doel? Gaat dat voortaan met een draagbare pinauto maat? Wie het weet mag het zeggen. Een ding is zeker. Met de chipknip is iedereen in het vervolg letterlijk platzak! PZC krullebak 16e JAARGANG - NUMMER 3 DINSDAG 12 MAART 1996 KLOETINGE - Een voetbal trainer die zelden in de kleedkamer komt. Dat lijkt gek, maar voor Wisse de Kok is het een heilige regel. Wis se traint al zo'n jaar of tien de meisjes en dames van voetbalclub Kloetinge. „Ik wacht netjes buiten de kleedkamer, totdat alle'mei den zijn omgekleed. Dan ge ven ze me een seintje en dan pas ga ik naar binnen voor de wedstrijdbespreking. Zo voorkom je een heleboel praatjes en narigheid". Steeds vaker blijken kinde ren last te hebben van trai ners en leraren, die hun han den niet' thuis kunnen hou den. Ze worden betast en ge pakt op plaatsen, waar dat niet hoort. Ontucht. En dat is strafbaar. Onlangs be schuldigden drie judoka's hun trainer hiervan. Wisse de Kok kent die verhalen. „Je moet als trainer sowieso je fatsoen houden. Ik heb wat dat betreft goede afspra ken met de meisjes. Ook bin nen de damescommissie van de club komen zulke dingen ter sprake". Aai over de bol Omgaan en sporten met el kaar. Aanraken is bijna niet té voorkomen. „Natuurlijk niet", zegt. Wisse. „Maar we moeten ook oppassen, dat we niet gaan overdrijven. Bij een kampioenschap maken we met elkaar een vreugde dans. Armen om elkaar een en dan maar huppelen. Je geeft iemand wel eens een aai over de bol of een schou derklopje. En als de emoties hoog oplopen, dan troost je wel eens iemand. Zulke din gen moeten kunnen en daar moet niemand wat achter zoeken". Anders wordt het, als ie mand zogenaamd per onge luk een kleedkamer binnen stapt. Om 'een bal te zoeken'. „Dat ligt er dan duimendik bovenop", zegt Wisse. Roddelen Toch kun je, ondanks alle voorzichtigheid problemen niet altijd voorkomen. „Te gen roddelen en zwartmaken begin je niets", zegt Wisse. „Een verhaal is gauw ver teld en het bewijs is vaak moeilijk te leveren. Als trai ner ben je echter dan wel be schadigd. Je goede naam ben je - soms onterecht - kwijt". Wisse heeft slechts een ad vies: „Zorg voor een open re latie en ga op een sportieve en normale manier met el kaar om. Dan blijft iedereen plezier beleven aan de sport. En dat is tenslotte de bedoe ling, nietwaar?" DEN HAAG - Wat tot en met 2 juni niet. meer hoeft te kosten dan een re tourtje Den Haag plus twee tientjes entree, kost daarna een put geld en minstens een jaar en een dag. Geen wonder dat 350.000 kunstliefheb bers als de wiedeweerga per telefoon een kaartje bestelden voor een ten toonstelling waar ze anders een reis voor hadden moeten maken van Am sterdam naar Berlijn, Brunswijk, Den Haag, Dublin, Edinburgh, Lon den, Parijs, New York en Washing ton. De paar schilderijen van één van de beroemdste Nederlandse schilders die musea daar ieder hebben, han gen nu drie maanden met zijn tweeëntwintigen bij elkaar in het Mauritshuis in Den Haag. Wie die schilder is voor wie zoveel mensen alle moeite over hebben om naar binnen te kunnen? Johannes Vermeer, geboren in Delft in 1632, en gestorven toen hij 43 was. Hij maakte slechts 35 schilderijen maar voor volwassenen, zijn trendy en niet duur. De andere is van de bekende kindermerken die in boetiekjes wordt verkocht. Deze kleding heeft veel extra's zoals strikjes, sierranden en aparte zakken. Alles is goed afgewerkt en daardoor heel wat duurder. Twee kasten vol De tweeling Charissa en Asma ra Kunst (11) uit Middelburg gaat goedgekleed. Zij houden van kleding en weten wat er in de mode is. „Het liefst draag ik kleding die op school nog niet gedragen wordt," zegt Charissa. Niet dat ze de mode klakkeloos volgen. Kleding van laksto'f bij voorbeeld - een topper dit jaar - laten zij in de winkels han gen. Daar houden ze niet van. Hun ouders zijn niet altijd even blij met de modebewuste mei den. Asmara weet ook wel waarom: „De kleren die wij leuk vinden zijn erg duur!" Meestal gaat het gezin na het storten van de kinderbijslag op pad naar H M in Vlissingen. Daar slagen ze het best, al ko pen ze ook in andere winkels. Charissa koopt daarnaast ook wel eens wat van haar zakgeld. Ze mogen zelf kiezen, maar voor sommige kleding vindt hun moeder ze nog te jong. „Pas als ik dertien ben mag ik een blote buik", zegt Charissa met spijt in haar stem. Soms zeuren ze wel eens om nog een mooie merktrui, maar eigenlijk vinden ze dat ze wel genoeg kleren hebben: „Twee kasten vol!" MIDDELBURG - Heb jij een navelbreuk, blubberbuik of ha ren op je onderrug? Dat kun je dan allemaal mooi laten zien deze zomer, want de mode schrijft blote buiken voor! Korte truitjes, topjes en nieuwe heup broeken. Hopelijk wordt het een warme zomer. De kleuren zijn fel: appelgroen, oranje, knalroze en geel. Voor een stoere outfit gecombineerd met zwart. Ver der veel ruitjes en opvallende ritsen. Er zijn grofweg twee modestij len te ontdekken. De ene vind je in winkels als C A, CoolCat en H M. Zij volgen de mode Charissa (links) en Asmara showen hun modieuze kleding foto Dirkjan Gjeltema. f-, :'jT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1996 | | pagina 5