Friet wordt kleiner en duurder Trouwe maat wordt as Kinderen zijn geen partij bij reclame Uren stil zitten is niets voor 'n kind Crematie als waardig afscheid van huisdier DEN HAAG - Waar jij tot op dit ogenblik nog geen tel aan gedacht hebt, we ten fabrikanten en recla memakers al een hele poos: nog even en Sin terklaas is weer in het land. En dus klapt de tele visie nu al bijna uit elkaar van de spotjes over veel belovend speelgoed als een poppetje clat kan zwemmen, en Barbie die met haar Ken te paard al lerlei romantische mo menten beleeft. „Jazeker, reclame dat be looft wat," zegt Erik van Rijn van Alkemade. Hij is een van de opstellers van het rapport 'Kinderen en hun ongelijke strijd tegen de commercie': „Kinde ren van zeven tot twaalf jaar hebben met z'n allen per jaar een paai' miljard te besteden en daar pik ken fabrikanten en recla memakers graag een graantje van mee. Ze doen dat het liefst op zo'n ma nier dat kinderen niet in de gaten hebben dat ze bij de neus genomen worden. Vooral de televisie is daar met speelgoed dat zoge naamd van alles kan, heel goed in." Clubbladen Ook in clubbladen is veel reclame te vinden waar van veel kinderen niet we ten dat het advertenties zijn, meent Van Rijn van Alkemade. „Kleurplaten, prijsvragen en leuke ver haaltjes zijn vaak alleen maar bedoeld om de aan dacht op een bepaald arti kel te vestigen. En zelfs als erin kleine letters bij staat dat het. om een adverten tie gaat, zijn die letters meestal zo klein dat veel kinderen daar overheen lezen. Een veel gebruikte manier van reclame maken is die waarin ouders via hun kind beïnvloed worden bepaalde kleren te kopen, of dat en dat merk brood beleg op tafel te zetten. Kinderen zijn voor recla memakers niet alleen aan trekkelijk omdat ze veel geld uit te geven hebben. Het zijn de consumenten van de toekomst. Door ze op jonge leeftijd een voor keur- aan te praten voor merken proberen fabri kanten zich nu al van late re klanten te verzekeren." Afspraken Erik van Rijn van Alke made rekent er op dat de Stuurgroep Reclame van de Consumentenbond be gin volgend jaar genoeg goede afspraken met re clamemakers heeft ge maakt. om een einde te maken aan reclame waar van je niet kunt zien dat het dat is. LEWEDORP - „Je zult er niet aan ontkomen, dat de klant gaat merken, dat de friet duurder wordt", zegt de financieel directeur van McCain foods Nederland, Cees van Rijn. De aardappeloogst van dit jaar is minder dan anders en de prijs is veel hoger. Wat is er toch met de aardappel gebeurd? Van Rijn: „Sommige rassen zijn dooi de droge zomer gestopt met groeien. Toen het daarna weer ging regenen, gedroegen de tot dan toe gegroeide aardappelen zich als pootaardappel. Daar zat te weinig voedsel in en daardoor zijn de aardappels kleiner en vaak glazig". En zo ontstond het probleem. Er zijn onvoldoende grote aardappels en er zijn veel glazige. Vooral Zeeland is getroffen door de nare weersomstandigheden: „Dit is wel eens meer gebeurd", zegt Cees. „Maar zo extreem heb ik het nog nooit meegemaakt'. Van glazige aardappels kan je geen friet maken. Alle aangevoerde aardappels gaan nu eerst in een zoutbad. „De glazen aardappels komen dan boven drijven en zo worden ze uitgesorteerd", legt Cees uit. Omdat de aardappels kleiner zijn dan normaal, zijn de Meten ook kleiner. En omdat de opbrengst minder is, wordt de Met ook duurder. „Wij leveren Met in heel Europa en wij hebben de prijs voor onze klanten al moeten verhogen", zegt Van Rijn. Of het zakje Met in de echte Metzaken duurder zal worden, weet Cees niet. „Daar hebben wij geen invloed op". Ontevreden klant Frietverkoper John uit Zierikzee is niet van plan de prijs te verhogen. „Nu de aardappels een keertje duurder zijn, ga ik niet meteen de prijs verhogen. Want toen ze goedkoop waren, is de prijs ook niet verlaagd", vindt hij. Zijn collega Dien is het helemaal met hem eens. „Ik verdien liever wat minder aan de Met, dan dat ik ontevreden klanten krijg", meent ze. Ze verwacht wel, dat in de afhaalzaken. waai- heel veel Met over de toonbank gaat, de prijs verhoogd zal worden. De prijs van een zakje friet is (nog) niet verhoogd: de frietboeren willen hun klanten tevreden houden. foto Dirk-Jan Gjeltema HEINKENSZAND - Het over komt elke dierenvriend. Vroeg of laat moetje voorgoed afscheid ne men van je huisdier. Een pijnlijk moment. Wat doe je met. de stoffe lijke resten? Als je het dier achter laat bij de dierenarts verdwijnt het in een container. Als een stuk vuil. „Veel mensen vinden dat een nare gedachte," vertelt Mies Prins. „Een jarenlang trouwe kameraad verdient een waardig einde." Talloze dierenliefhebbers lieten de afgelopen jaren hun huisdier dan ook keurig netjes begraven op de dierenbegraafplaats Huiduc in Heinkenszand. Maar behalve be graven is er sinds kort ook de mo gelijkheid om het dier daar te laten cremeren. Mies: „Veel mensen ge ven voor zichzelf de voorkeur aan crematie. Die keuze willen ze ook voor hun huisdier. Welnu, aan die wens kunnen wij nu voldoen." In de schuur is een reusachtige oven gebouwd. Bij een tempera tuur van 800 graden Celsius wordt het dier in de oven verbrand. Als de oven na een tijd is afgekoeld wordt de as verzameld. Mies: „De mensen kunnen dan kie zen. Je kunt de as over het asveld laten verstrooien of je kunt de as in een urn laten doen. De urn kan bij ons in een umenwand worden ge plaatst of men kan de urn mee naar huis nemen. Alles is mogelijk." Uit de reacties merkt Mies dat - hoe gek het ook klinkt - de mensen blij zijn met het nieuwe cremato rium. „Crematie kost minder dan begraven," legt ze uit. „Als de men sen dan moeten kiezen voor een container of een crematie, dan is de keuze niet zo moeilijk. Ten slotte stopt de liefde voor je huisdier niet bij de dood. Men wil een waardig afscheid." Tranen Begraven of cremeren, het verdriet wordt er niet minder om. Bij het enige dierencrematorium in Zee land weten ze dat als geen ander. „Hier zullen altijd tranen blijven vloeien," zegt Mies. Mies Prins bij de oven van het dierencrematorium: Hier zullen altijd tranen blijven vloeien, foto Willem Mieras DEN HAAG - „Je moet van de natuur van een kind gebruik maken. Een kind is niet gescha pen om een paar uur achter elkaar stil te zit ten. Het moet veelzijdig leren bewegen," vindt Petrus Bult. Hij is 62 jaar, éèn jaar met de VUT. was gymnastiek- en biologieleraar en werd bewegingswetenschapper. In zijn proefschrift, waarop hij onlangs promo- veerde, probeert hij een antwoord te vinden op de vraag: Wat is de aanleg van de mens voor het bewegen? Apegedrag Petrus: „Toen ben ik gaan zoeken naar de be wegingen, die de mensen zo'n 20-. 30-duizend jaar geleden moesten maken om in leven te blijven." Hij vond. dat de aanleg van de mens niet veranderd is. „Je hoeft maar naar de turn- sport te kijken, dat is klim- en klautergedrag en je zou de turnsport een vorm kunnen vin den van veredeld apegedrag wij maken daar weer cultuur van en we zitten met kromme te nen naar een reuzenzwaai op de rekstok te kij ken," zegt Petrus. Hij legt erg de nadruk op de veelzijdigheid van bewegen. Hij heeft geprobeerd om te achter halen, wat die veelzijdigheid is. „Het zijn de volgende motorische handelingen: gaan. lo pen, springen, sprinten, schoppen, zwemmen, worstelen, klimmen, klauteren, werpen, van gen, stoten, slaan en dragen." somt Petrus op. Schoppen Al die bewegingen zitten in sporten, maar de ene sport is veelzijdigei' dan de andere. Discus werpen is alleen maai- werpen. Petrus: „Maar als ik ga voetballen dan loop ik. dan sprint en spring ik en schop ik. Er zijn heel weinig sporten, waar schoppen in voorkomt Dus ik vind persoonlijk, dat voetballen moet!" Ook zwemmen vindt Petrus heel belangrijk. Dat kan je eigenlijk tot aan je dood toe blijven doen. Door goed naar de natuur te kijken is Petrus nog iets opgevallen. „Jonge dieren leren altijd op een speelse manier bewegen, kunnen die bewegingen eindeloos herhalen eh beleven er veel plezier aan. Zo moeten we ook onze kinde ren proberen groot te brerigeri," vindt hij. „El ke dag één uur bewegen op school!"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1994 | | pagina 1