Lekkere koude ril over je lijf Wie zin heeft mag meevertellen En wie is het kwijt? Cassettekrant leest luisterend 'Kan ik niet' bestaat niet kinderboekenweek Een boek vol Enge Verhalen (Westfriesland) Elke avond - om negen uur en ze ven keer per week - gaat op een zolder ergens in een dorpje in Noord-Brabant een luxaflex naar beneden. Bij het licht van een lampje en in het schijnsel van zijn computer gaat Paul van Loon dan verder waai' hij de vorige nacht is blijven steken. Met songs van The Rolling Stones of met filmmuziek uit Bram Sto kers Dracula brengt hij zichzelf in the mood, om door te kunnen werken tot twee uur...drie uur- ...vier uur...of nog later. ,,'s Nachts voel ik me het lek kerst," zegt hij. „In het donker ziet de wereld er beter uit. De kleuren zijn gedempter, minder fel en de geluiden klinken ge heimzinniger. Voor mij de beste tijd om aan een boek te werken." Paul van Loon schrijft vooral griezelverhalen. En dat veel kin deren daar reuze van genieten bewijzen de verkoopcijfers van zijn boeken De griezelbus, De griezelbus 2 en het Griezelhand boek, en de nominatie die hij vo rig jaar kreeg van de Nederlandse Kindeijury voor Weg met die kro kodil. Koude ril „Griezelen is een kunst. En kin deren zijn daar heel goed in. Ze zijn bereid mee te gaan in een we reld die net een beetje anders is, maar ook waar. Ik probeer mijn verhalen zo op te schrijven datje alles voor je ogen ziet- gebeuren. Er moet een lekke re koude ril over je lijf lopen, want eng moet ook werkelijk eng zijn." Zelf is Paul van Loon voor niets en niemand bang. Beven als een juffershondje voor een zwarte kat (of iets dergelijks) kan hij zich als voorzitter van Het Griezelge nootschap nu eenmaal niet ver oorloven: „De leden van die club zouden zo over me heen huppe len, als ik bij het minste geringste zou piepen van angst. We komen regelmatig bij elkaar om griezel verhalen te vertellen en dan gaat het er nogal eens bloedstollend aan toe." Liegen Echt waar, of grootspraak? Daar kom je bij hem niet achter. De beste manier om iets over de ge heimzinnige bijeenkomsten van Het Griezelgenootschap te we ten te komen is het eerste boek van de club van acht lezen. Het heet Griezellige Feestdagen (23,80 gulden). Maar zelfs dan zul Paul van Loon je blijven twijfelen: „We hebben elkaar plechtig beloofd tegen an deren altijd te liegen over ons ploegje." Weet jij hoe de nacht eruit ziet? Volgens de dichter Remco Ek- kers in Van muis tot minaret zo: Bijna zonder bomen lichte donkerte. De halve maan boven boerderijen af en toe lampen duisternis. Nevel boven de grond. Heel zachte geluiden tot aan de horizon. Voor de anderen is de nacht zwart. Ravenzwart, pikzwart, zelfs zwarter dan zwart...ook als ze middenin de stad wonen. Ze beleven 's nachts zulke spookachtige avonturen dat ze er de volgende dag nog ont daan van zijn. Aan hen is het onderwerp van deze veertigste Kinderboekenweek dan ook niet besteed. Of misschien toch een beetje. Want met de bundel Verhalen in Nachtblauw kan ook (het is echt niet onaardig bedoeld) de bangste schijterd aan het tien daagse leesfeest meedoen. De vijftien verhalen in het boek werden gekozen door Sel- ma Niewold. Uit de stapel boe ken die ze ervoor las koos ze verhalen waar ze zelf om moest lachen, van moest griezelen, of die haar ontroerden. En na tuurlijk moesten ze mooi ge schreven zijn. Weerwolf Het engste verhaal vond ze in kinderboekenweek een boek van Ton van Reen. Harm de wol ventemmer gaat over een boerenzoon die 's avonds op weg naar huis plot seling de klauwen van een weerwolf in zijn nek voelt. Na het gevecht met het ondier heeft hij in zijn hand een ding dat kleverig aanvoelt. Het is te donker om te zien wat het is. En belangrijker: wie is het kwijt? De andere verhalen zijn nacht blauw. Een beetje geheimzin nig dus en lekker om te lezen als je 's avonds na de nacht zoen van je vader of moeder nog even stilletjes in je eentje onder de dekens wilt genieten. Van Minoes (Annie M. G. Schmidt) bijvoorbeeld. En van Janneke van Zomeren (Joke van Leeuwen) die bang is van het donker en daarom voor ze naar bed gaat een boterham met gestampte muisjes eet. Verhalen in nachtblauw is niet alleen een boek voor jou. Er staan ook mooie verhalen in die je kunt voorlezen aan je jongere broertje of zusje. Het kost 27,50 gulden en wordt uit gegeven door Ploegsma, Am sterdam. „In een heel klein boekje kan een heel lang verhaal staan waardoor je ineens ergens anders bent". Wat jammer dat kinderen niet altijd be seffen dat een boek lezen veel han diger is dan televisie kijken: „Met lezen kun je je te allen tijde verma ken, zelfs midden op de hei, waar geen t.v. bij de hand is". Jet Manrho uit Rotterdam vindt het belangrijk dat kinderen dat ontdekken. Daarom richtte zij Au toped op, een stichting die er alles aan doet om kinderen en boeken bij elkaar te brengen. Zo is er de BOEKIEBOEKIEmo- biel: „Die kan overal naar toe, is in gericht als werkplaats voor kinde ren en absoluut verboden voor vol wassenen! Ook als je niet kunt schrijven of tekenen kun je daar een mooi verhaal of een tekening maken", zegt Jet. „Kan ik niet be staat niet, - als je maar goed na denkt of fantaseert", is haar over tuiging. Tekentroon Het werkgebied van Autoped ligt rondom Rotterdam. „Maar we pro beren zoveel mogelijk overal uit. Met ons BOEKIEBOEKIE Mu seum gaan we op bezoek bij andere musea. Als BOEKIEBOEKIE er is, ziet dat andere museum er hele maal anders uit!" Door dit museum te zoeken kun je leren dat een illustratie uit een kin derboek soms een kunstwerk kan zijn. En dat terwijl je op de speciale schrijf- en tekentroon zit of op een 'gewoon' leeskleedje. Abonnement Nooit van de BOEKIEBOEKIE- krant gehoord? „Die wordt in Zee land anders goed verspreid", weet Jet. „In de bibliotheken en biblio bussen en bij sommige boekhan dels is die gratis verkrijgbaar. Scholen kunnen zich erop abonne ren en kinderen natuurlijk ook". De krant verschijnt vier keer per jaar en is er om duidelijk te maken dat lezen spannend, leuk, leer zaam en vooral plezierig is. En dan mogen we natuurlijk niet deze dubbeldikke Krullebak ver geten: Jet en Autoped hielpen mee aan de speciale OEI, FANOY krant. Luisteren naar de krant. Kan dat eigenlijk wel? „Beslist," zegt Ineke Timmerman van ie stichting Gesproken weekblad Ons Zee land. „Onze krant kun je luisterend lezen. Wei negentig minuten lang. Het is namelijk een cassettekrant." Iedere week bezorgt de postbode de casset tes bij de abonnees van deze krant. Gewoon ha de brievenbus, floep op de deurmat. Net als alle andere kranten. „De cassettekrant is een uitkomst voor mensen, die bijvoorbeeld slechtziend zijn." vertelt Ineke. ..Maar ook li chamelijk gehandicapten blijven zo op de hoogte van het nieuws." Zo'n twintig mensen verzamelen het nieuws uit de dagbladen, herschrijven het en dan 'rordt het ingelezen. Twee keer per maand is e' een aparte bijlage met achtergronden bij nieuwsfeiten. Bovendien is er een aparte bijlage, Ons Zee- iand genaamd. Speciaal met nieuws en ande re belangrijke zaken uit de provincie. Ineke „Ook laten we op de cassettes wel eens Zeeuwse muziekgroepen horen of ty pisch Zeeuwse verhalen." Al 27 jaar lang «ordt de krant met veel plezier door vrijwilli- Sers gemaakt en met evenveel plezier door <lc abonnees beluisterd. „We hebben op dit moment zo'n 400 abonnees." vertelt Ineke. Baarbij horen ook veel mensen in verpleeg- w verzorgingstehuizen. Deze mensen kun nen 20 zelfstandig het nieuws blijven vol gen." Jïie weet, wordt dit Krullebakstukje binnen kort 'luisterend gelezen'. .Nee gooi me niet terug in de ri vier!", riep de modderige pot naar Ananzi de spin. „Neem me mee en wrijf me op. Je zal dan altijd ge noeg te eten hebben. Maar beloof me datje me nooit zal ivassen!" De hongerige Ananzi pakte ver baasd de pot uit z'n visnet en sta melde: „N-nou g-goed, dat beloof ik". En nam de pot mee naar huis. Een nieuwe versie van Aladdin? Surinaamse kinderen weten wel beter. Want dit is een stukje uit één van dè bekendste Ananzi-ver- haJen uit de oude negercultuur. Geen sprookje dus, maar verha len die een boodschap overbren gen. Geheimtaal „Vroeger gebruikten de slaven ananzi's om elkaar berichten door te geven die de slavendrijver niet mocht horen", legt ananzi-vertel- ler Herbert Veira uit. „De dieren die in de verhalen voorkomen zijn 'codes'. Een soort geheimtaal zou je kunnen zeggen. „Ananzi is een spin met zeven kin deren. Die kinderen zijn codes voor de zeven dagen van de week. Het oudste kind is maandag", ver klapt Herbert. Slaven zijn er niet meer, maar de ananzi's worden nog steeds door verteld. De Vlissingers Herbert Veira en Roy Elskamp van de to neel- en dansvereniging Amazone Ananzi-vertellers Herbert Veira en Roy Elskamp: dieren zijn een soort geheimtaal. foto Lex de Meester bezoeken vaak scholen om anan zi's te vertellen en uit te beelden. „Iedereen heeft plezier in de anan zi's, want wie zin heeft mag mee vertellen", zegt Herbert. „Je hoort dus nooit hetzelfde verhaal twee keer". Wie echt goed de smaak te pak ken heeft kan het vak ananzi-ver- teller bij de vereniging 'Amazone' leren. „Maar dan moet je wel héél goed zijn, hoor", aldus Herbert. Uit: De Klok van Klaas van Nannie Kuiper (Leo pold)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1994 | | pagina 3