SCHONE KUNSTEN Cymbaal kan overal mee De dichter zit niet altijd op zolder Toneel moet je spelen Strijd om nationale voorleestitel ontbrandt De wolken komen ook van buiten Dilemma 2 Je kunt het maar beter op tijd weten: donderdag 26 mei 1994 is het Nationale Voorleesdag. In het Utrechtse Muziekcen trum Vredenburg treden dan twaalf kinderen tegen elkaar in het strijdperk om de titel voor- leeskampioen van Nederland. En wie zou die indrukwekken de titel niet achter zijn of haar naam willen? In Duitsland worden al meer dan dertig jaar voorlees wed strijden gehouden, hier heeft men het nooit aangedurfd. Je mag er toch niet aan denken (zeiden sommigen) dat al die verlegen jongetjes en meisjes, door hun trotse ouders het po dium opgestuurd, van angst zouden bezwijken nog voor ze ook maar één woord gezegd hadden. Die tijd is voorbij. Kinderen zijn allang niet meer verlegen en ze laten zich zeker niet meer tegen hun zin onder felle toneel lampen zetten. Wat echter ook veranderd is. is hun leesgedrag en dat is minder mooi. Strip Lezen zit bij veel kinderen in het verdomhoekje. Er zijn er die nooit een boek lezen; anderen een enkel keertje en sommigen vinden het al een hele prestatie als ze in een week een hele strip uitkrijgen. „Juist voor die kinderen, maar natuurlijk ook voor alle ande ren die lezen wel heel leuk vin den, is de Nationale Voorlees dag bedoeld," zegt Madeion Witterholt. Ze heeft met de or ganisatie te maken en is er ze ker van dat 26 mei volgend jaar een groot feest wordt. Oorkonde Daarvoor trouwens ook al: „We beginnen met schoolkam- pioenschappen. Alle kinderen uit de groepen zeven en acht van elke basisschool kunnen tussen september en december 1993 meedoen. De winnaars krijgen een oorkonde en een uitnodiging voor de regionale voorronden van januari tot maart 1994. In april gaan de winnaars daarvan met elkaar in de slag tijdens de provinciale wedstrijden. Uiteindelijk blij ven er twaalf kinderen over en één van hen mag zich een jaar lang Voorleeskampioen van Nederland noemen. Daar hoort natuurlijk een diploma bij én een bijzondere prijs." Interview Wij van de Krullebak doen er nog een mooie prijs bovenop: de Zeeuwse Voorleeskampioen wordt in april volgend jaar geïnterviewd door onze sterre porter en komt met foto en al in de krant. (Voor 7neer informatie over de Nationale Voorleesdag kun je terecht op school en i?i de bi bliotheek.) gedicht Ze zeggen. als je echt iets wil dan moet je ervoor gaan. Maar stel ik kom talent tekort hoe vind ik dan een baan Ze zeggen: Leer nou eerst een vak dan kun je altijd later nog maar later is misschien te laat dus moet ik nou of zou ik toch Marina van den Boogaart „Morgen hebben we cymbaalles," zegt Marit. En niemand van de openbare basisschool De Vrij- burgh in Middelburg kijkt daar van op. Al enkele jaren komt moeder Hester Benjamins muziekles geven op cymbaaltjes. Hester: „Ik zocht al jaren naar een makkelijk in strument voor jonge kinderen. Dus een instru ment waaruitje al snel een melodie kunt toveren. Zelfs kinderen van drie kunnen er op leren spe len. En het klinkt erg mooi." Een cymbaal komt oorspronkelijk uit de oosterse landen. Het lijkt op een driehoekig houten doosje zonder punt. Daar zijn snaren over gespannen. Die moet je tokkelen met je vinger. De grote broer heet citer. Annemiek: „Ik speel wel eens op feestjes of op de maandsluiting. Ik heb m'n cymbaal van m'n ei gen spaargeld gekocht. Het is heel leuk omdat je al snel een liedje kunt spelen. Later wil ik er saxo foon of piano bij gaan leren." Gemma zit ook op de cymbaalles. „Ik zag m'n cymbaal in de muziekwinkel. Ik mocht hem ge lijk kopen. Het is een klein instrument. Je kunt Van links af: Sophie, Annemiek, Marit en Gem ma. foto Ruben Oreel hem overal mee naar toe nemen in een klein kof fertje." „Het geluid lijkt op een harp", zegt Sophie. „Maar die snaren doen weer aan een gitaar den ken." Kaarten Cymbalen worden tegenwoordig in Oostbloklan den gemaakt. Ze kosten tussen 40 en 50 gulden. Hester: „Ik maak ook kaarten met liedjes. Die kaart kun je onder de snaren leggen. Het enige watje moet doen is met je vinger de noten volgen. Het is erg belangrijk om een liedje eerst te zingen, te klappen of te stampen. Dan zit de melodie al in je hoofd. Ik heb alle cymbaaltjes gestemd op zanghoogte voor kinderen. Soms laat ik kinderen zelf een kaart maken met een verzonnen melodie. Hannah had foutloos de sirene van brandweer en ziekenwagen genoteerd." Binnenkort geeft een kleine muziekuitgeverij uit Middelburg de cymbaalkaarten uit. Bij Terre des Hommes verkopen ze in elk geval cymbaaltjes. Het is wel slim om iemand in de buurt te hebben die cymbaaltjes regelmatig kan stemmen op kin derstemhoogte. Moeder Hester bijvoorbeeld. Gerdien den Hollander helpt de leerlingen van haar schildersklas. foto Ruben Oreel „Ik gaf Alexsander dat boek. Eerst werd hij wit, toen rood. Daarna barstte hij in tranen uit: „Dat zijn mijn schilderijen!". Dat was niet zo, maar ik had hetzelfde gevoel toen ik ze voor het eerst zag. Diezelfde fel heid." Gerdien den Hollander geeft elke week - samen met groepsleerkracht Loes Holster - enthousiast les in kunst aan een groepje meervoudig gehandicapten van de Stichting Mytylschool Zonneveld. Gerdien: „Ze zijn dol op schilderen. Maar ik vertel ook over horizon en compositie. De wilde kleuren van het expressionisme; Van Gogh, Sig- nac, beeldhouwers. En we oefenen veel. Hoe kun je nu ooit dat prachti ge oranje gebruiken als je niet weet hoe je het moet maken?" Fantasie „Dat was vooral in het begin niet makkelijk" vertelt ze. „Sommige kinderen leven in een andere wereld. Denken en beleven dingen anders dan wij. Zo is fantasie te moeilijk. Wil je wolken schilderen, dan sjou wen we dus met de hele club naar buiten om wolken te kijken. Of het bos in om die honderden kleuren groen zelf te ontdekken. Ik plunder mijn koelkast om stillevens te ma ken. Film en tv zegt ze ook vrij wei nig. Je moet ze echte dingen laten ervaren." „Tegelijkertijd leren ze een hoop. Begrippen als voor, achter, zonson dergang, licht, allerlei namen van voorwerpen. Gewone dingen die een ander kind meestal vanzelf leert. Zij niet. Als je zo gehandicapt bent, is je wereld soms noodgedwongen wel erg klein." Gerdien: „Waar ik de pest aan heb, is als iemand zegt ,Oh, wat een enig schilderij, want hij is gehandicapt!' Onzin! Je hoeft heus niet te kunnen rekenen om prachtig te kunnen schilderen." Dat bleek pas wel. Haar clubje won een prijs met schilderijen over water in de museumweekend-wedstrijd. Very Special Arts De stichting Very Special Arts Ne derland IVSA) helpt getalenteerde (meervoudig) gehandicapten op weg. Van 1 juli tot 4 september expo seert de VSA kunst uit heel Neder land in de Grote Kerk in Veere. Gerdien hoopt dat Alexsander van de Br'oeke later ook via deze VSA zijn kunst kan verkopen: „Hij schil dert net als Jan Cremer. Met durf. Modern, felle kleuren. Schitterend!" Klas TA3: Alexsander, Branko, Leon, Martijn en Marvin: „Vooral echte schilderijen zijn mooi!" Acht meiden, Patricia, Anne, Lies- beth, Roos, Astrid, Floor, Miranda en Kim spelen het toneelstuk 'Het huis van Bernarda Alba'. Het is een stuk over verliefdheid, jaloezie en roddel. „En je moet goed opletten om het te kunnen volgen," waar schuwen de speelsters. Het stuk gaat over Bernarda Alba en haar vijf trouwlustige dochters. Vader is overleden en dat betekent acht jaar rouw, acht jaar het huis niet uit mogen, acht jaar opgesloten zitten. En dat valt niet mee. Je hoort en ziet alles van elkaar. De speelsters lijken zelf ook gevan gen te zitten, maar dan op het to neel. Het hele stuk lang komen ze er niet vanaf en worden ze bekeken door het publiek. Alle rollen spelen ze zelf. Zelfs de honderd klaagvrou wen die het huis passeren. En de knappe jongeling die met de oudste dochter wil trouwen, om zo de groot ste erfenis te bemachtigen, maar ook de jongste dochter ook zö mooi vindt, wordt gespeeld door de viool van Liesbeth. De Ambitie Oud geschminkt worden ze niet. „Je moet oud spelen," zegt Patricia, die onder andere de 80 jaar oude demen terende grootmoeder speelt. Het stuk vergt veel van de energie en de concentratie van de speel sters. Maar ze kunnen het! Vanaf ok tober vorig jaar is er druk gerepe teerd. Soms wel een dag lang. „Dat is het fijnste, dan zit je er helemaal in." Ze zijn allemaal verslaafd aan het toneelspelen. „Ik heb een jaar niets gedaan," zegt Floor. „Maar het was of ik iets miste." Op de theaterschool De Ambitie waar ze nu zo'n twee jaar op zitten hebben ze veel geleerd: improvise ren, goed stemgebruik, mimiek en vooral datje toneel spéélt. Maar het maken van een produktie vinden ze het leukste. Ze willen de planken on der hun voeten voelen kriebelen. Je kunt ze zien spelen in het Mini- theater in Middelburg op 11,12 en 13 juni. Waarom de in het Brabantse Halsteren wonende Tonko Grever (17) het Kunstbende-wedstrijdfor mulier uit Zeeland kreeg weet hij niet. Maar hij maakt er geen probleem van. „Ik woon vrijwel in Zeeland, in de Halsterse Polder, het is hier echte klei en geen Brabantse zandgrond." Tonko schreef in op de voorronde voor het onder deel taal en stuurde, net als vorig jaar, een ge dicht in. Toen kreeg Tonko de tweede prijs. Nu de hoofdprijs: de beroemde gouden rat plus 500 gul den plus de nominatie voor een landelijke prijs. Hoewel het juryrapport nog niet in huis is herin nert Tonko zich dat er door de jury gesproken werd van 'een goede structuur, een mooie klank. een overtuigende inhoud en een aantrekkelijke presentatie'. „In eerste instantie was het een tamelijk pube raal gedicht," vindt Tonko, „over een periode waarin je opstandig bent en anders doet dan er van je verwacht wordt en je niet wil storen aan regels. Want zo gaat het: je hebt bepaalde ideeën en gevoelens over vriendschap en liefde en je hebt daar zelf helemaal geen problemen mee, je vindt alles heel gewoon. Totdat andere mensen er commentaar op leveren en van je verwachten datje een ander spel moet spelen." Ook over het maken van gedichten heeft Tonko zijn eigen ideeën: „Het is een heel secuur omgaan met de dingen die om je heen gebeuren. Je ziet een bepaald beeld en schrijft daar een regel over. Zo krijg je een heleboel onderdelen en zinnen die je later aan elkaar kunt plakken." Ook zijn toekomst als dichter ziet hij eenvoudig: „Ik ben niet zo'n literair type. dat de hele dag op een zolderkamertje zit te schrijven. Ik doe dingen en daar schrijf ik over. Het is dus niet dat ik schrijf en daarnaast dingen doe." De landelijke Kunstbende-finale werd afgelopen zaterdag gehouden. Er waren veertien finalisten. Helaas hoorde Tonko niet bij de eerste drie. „Toch was het een geweldige happening en ik blijf mijn gedicht nog steeds goed vinden. Zo'n finale is tenslotte ook al een prijs, dus..."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1993 | | pagina 2