M Praten, steun en vertrouwen Pestkop is vaak een zielig figuur Veertig meiden wachtten me op Niemand Je trekt het aan als een magneet Kijk niet zo wrattig VERDRIETIG? „Ik ben er niet trots op dat ik een pestkop was," zegt Bram van Dijk (13) uit Vlissingen. Toen Bram nog op de basis school zat waren er weinig pro blemen. Er werd nog niet zo op uiterlijk en kleding gelet. Het was ook nog niet belangrijk om bij een groepje te horen. Het be gon toen hij brugpieper werd. Bram: „Ik was met een klein groepje. We letten op dingen die je normaal niet ziet. Al vlug vind je dan iemand gek. De kleinste dingen ga je dan overdrijven. Haar, brillen, schoenen, kleding en zo. Je loopt dan, zogenaamd per on geluk, tegen iemand aan. De rest van de klas vindt dat stoer. Dus met z'n allen tegen één." Boer - Wie waren zoal je slachtof fers? „Meestal lange slungels met te korte broeken en griffo's. Of gasten met van die strakke broeken en Hemaschoenen. Vooral als zo iemand zich dan nog eens heftig gaat gedragen. Ik zeg dan, denk je dat je cool bent en ik scheld ze uit voor boer. Als ze terugschelden of goed voor zichzelf kunnen op komen stop ik. Ik heb nooit iemand gepest die er niks aan kan doen. Zoals ge handicapten of zo." Vriendin - Ben je hu geen pestkop meer „Ik had het eens uitgemaakt met een vriendinnetje. Na schooltijd stonden 40 meiden op me te wachten. Ik kon niet meer praten, zo bang was ik. Vanaf toen merkte ik hoe erg het is om gepest te worden. Van de conciërge leerde ik om men sen te negeren. Het is nu zo dat ik een hekel aan pestkoppen heb. Als ik het zie zeg ik er wat van. Vaak stoppen ze dan nog ook." gedicht Natuurlijk doet dat stompen zeer. Maar het kijken, zo'n snuifje telkens weer dat vreet en vreet. Ik weet ik moet erboven staan. Maar langzaam aan vergeet ik wie ik was en in de klas niemand meer. Dat doet pas zeer. Marina van den Boogaart Hete tranen op je kussen, elke nacht weer. Zo erg en zo vaak gepest worden datje er niet meer tegenop kunt. Soms het hele leven niet meer ziet zitten. „Ja, dat is heel erg" zegt Roeland Koops van het RIAGG in Middelburg. „En het komt veel meer voor dan je denkt. Vooral de brugklas is een beruchte pestklas. Jongens willen stoer zijn, meisjes erbij horen. Overal gebeurt het even erg, al is de manier waarop op elke school weer anders. Wel 70% van alle kinderen wordt wel eens gepest. Iemand die gekozen wordt om zijn bril, zijn neus, of omdat hij arabisch of homofiel is. Maar, de gevolgen zijn soms ernstig. Vaak weten de ouders niet eens hoe ernstig. Zo ontdekten ouders bij het douchen toevallig dat de hele rug van hun zoon open was. Ze hadden hem door een hek heengetrokken. Dat ging al jaren zo." Slaan Roeland: "Adviezen van 'Sla er maar eens flink op'! zijn waardeloos. Dat is nu net wat ze niet kunnen. Ernstig gepeste kinderen zijn zo bang dat ze liever een eind aan hun leven maken dan iets te doen. Ze voelen zichzelf niets meer. Als ze bij het RIAGG komen is dat vaak via de huisarts. Kinderen die in paniek overgeven, niet meer willen eten. Hyperventilatie, hoofdpijn. We kregen hier een meisje dat (onnodig!) al een paar keer wegens buikklachten was geopereerd." „Wat wij proberen, is - samen met de ouders - een kind weer opnieuw zelfvertrouwen te geven. Want het gevoel van machteloosheid en alleen staan is vaak nog het ergste. We leren hoe van je af te bijten. Dat niet de pester, maar jij de baas over jezelf bent. Wie iets uitstraalt wordt minder gepest. We doen dat in gesprekken, maar ook door training in onze Ringrose-groep. Praten, steun en vertrouwen helpen al veel. Niet praten maakt alles erger." Andere school Roeland besluit: „Soms moetje adviseren ook een andere school te kiezen. En hoewel het vaak lang duurt, heeft de hulp meestal wel effect. Zonder succes staat de pestkop alleen. Helaas blijkt dan vaak een nieuw slachtoffer te worden uitgezocht. En dan is de cirkel weer rond." - Geef die schooltas terug!!! (foto Oscar van Beest Er is altijd één kind in een klas, dat de zondebok is en steeds door iedereen gepest wordt, zo kun je in deze krant lezen. Maar de tien leerlingen van groep 8 van de basisschool Op Weg uit Breskens doen alsof ze daar nooit van gehoord hebben: „Iedereen wordt wel eens gepest", zeggen ze eensgezind. En waar die pesterijen uit bestaan? „Ruzie zoeken of roddelen, maar ook schel den en treiteren en zelfs slaan, schoppen, aan haren trekken en bijten". Wrattig kijken wordt ook nog genoemd en het negeren van iemand: net doen of je niet bestaat dus, wordt als heel erg beschreven. Ook de gevolgen van al deze ellende weten de kinderen precies op te sommen: „Je gaat er door liegen: zeg je thuis dat je een beetje ruzie gehad hebt, terwijl je hele maal in elkaar getimmerd bent. Of je komt niet meer buiten, durft niet naar school (spijbelen!) of naast ie mand te zitten. Je hoort gewoon nergens meer bij en het liefst zou je de hele dag op de w.c. willen blijven zitten met de deur op slot. En dat alleen maar omdat je 'een bril draagt, sproeten of rood haar hebt, ergens niet goed in bent of te dik, terwijl je daar niks aan kunt doen. Ook kan het gebeuren datje per ongeluk het verkeerde merk kleren aan hebt. Hoe wel ze daar hier op school gelukkig niet zo op letten". Verplicht meedoen „Soms word je gedwongen om mee te pesten", laat één van de kinderen zich ontvallen. „Anders heb je geen vriendjes meer. En als je dan denkt, ha, nu hoor ik er lekker bij, dan sluiten ze je ineens buiten!" Gelukkig hebben de'Breskense kinderen ook over op lossingen nagedacht: „Als iemand mij uitscheldt voor brillejood, dan sla ik er gewoonlijk op los", zegt er één. „Gewoon doen of ze lucht zijn, dan gaat het vanzelf over", meent een ander. „Er over praten met de meester of met je ouders, dat is het beste", zo denkt de rest erover. Wie wordt dit jaar meestal gepest in jouw klas? En hoe komt dat? Eigen schuld dikke bult? Oh doe jij niet mee? Komt het door een baasspeler: de pestkop? Of ligt het aan de school? Die doen er niks aan. Of doet de meester mee met pesten? Of komt het door de ouders? Die weten van niks. Ze helpen slecht. Meelopers En wat doe jij eraan? Niks? Dus dan kies je niet voor helpen oplossen. Dan heb je eigenlijk ook schuld. Want het is de schuld van iedereen als er gepest wordt. Er wordt de laatste tijd veel geschreven en ge praat over pesten. Op alle scholen in Nederland wordt gepest. Pesten is anders dan plagen. Pla gen is geinig. Dat gaat om de beurt. Pesten is ge meen. Steeds is dezelfde leerling de pineut: de zondebok. Er is dus een pestkop en een zondebok. Maar er zijn ook meelopers. Dat is de rest van de klas die het pesten gewoon door laat gaan. De school en de ouders weten vaak van niks. Misdadiger Weet je dat één op de vijftien kinderen ernstig gepest wordt. Die slachtoffers zijn vaak eenzaam en halen daardoor slechte cijfers. Er bestaan zelfs verhalen over zelfmoord. Die pestkop is ook een zielig figuur. Dat baas spe len lijkt heel wat. Meestal is het een kind zonder echte vrienden. Wist je dat tien procent van de pestkoppen misdadiger wordt. Die meelopers in de klas zijn ook zielig. Met z'n allen tegen één. Zomaar. Later worden dat vol wassenen die verder gaan met pesten: tegen ne gers, homo's, Joden of asielzoekers. Pesten is een probleem van iedereen. Want alleen samen is het (meestal) op te lossen. Met pestkop, zondebok, meelopers, ouders en leerkrachten. Zorg dat het in jouw klas niet gebeurt! 'Op school kan het zo rot zijn als het later nooit meer is', zon gen Wieteke van Dort. Joost Prinsen en Aart Staartjes twaalf jaar geleden al in het te levisieprogramma J. J. de Bom/Voorheen: De Kinder vriend. Het liedje over die mooie kin dertijd werd geschreven door Willem Wilmink en hij slaat de spijker een paar keer precies op de kop: 'Ga ze uit de weg' zegt moeder. En vader zegt: 'Wees wijzer'. Maar het is of je het aantrekt als een magneet het ij zer. i Gymnastiek Pesten op school is al heel lang een groot probleem, dat pas sinds een paar jaar serieus be studeerd wordt en aandacht krijgt. Het begon allemaal zo'n drie jaar geleden met een boek van Bob van der Meer. Hij was gymnastiekleraar en hoorde van een meisje dat huilend naai de kleedkamer gehold was. hoeveel verdriet kinderen el kaar kunnen aandoen, en hoe doodongelukkig sommigen zich voelen. Door boeken over pesten te le zen en naar kinderen te luiste ren, kwam hij zóveel over het onderwerp te weten dat leer krachten van scholen hem er tegenwoordig bijroepen als ze een eind willen maken aan het treiteren op hun school. Mikpunt „Leerkrachten moeten eerst le ren ontdekken welke kinderen kans lopen gepest te worden", zegt hij. „Waarom sommigen in een groep zo opvallen dat ze het mikpunt worden van vervelen de pesterijen waar geen eind aan komt. Als ze dat weten kunnen ze slachtoffers pas echt helpen. Ze moeten ook met-de pestkop pen zelf praten, met de ouders en zeker ook met de andere kin deren in de klas. Pas als dat al lemaal gebeurd is, kun je hopen dat de sfeer in een klas zó ver andert dat pesten abnormaal gevonden wordt". BEL DE KINDERTELEFOON. TELEFOON 011L0-38080

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1991 | | pagina 2