Hoe mg de wereld er toen uit? Schrijvers van schoolboeken kunnen het niet meer bijbenen Massale protestdag tegen plan regering Supermacht Sovjetunie verbrokkelt Opgravingen in Zeeuwsch-Vlaanderen Nieuwe serie kentekens geldt ook nog voor jou 11E JAARGANG -NUMMER 8-DINSDAG 17 SEPTEMBER 1991 Tanks in de straten van Moskou foto AFP) MOSKOU - Langzaam maar zeker wordt de grote taart, die Sovjetu nie heette, elke dag een beetje meer in stukken gesneden. Steeds, meer republieken verklaren zich zelfstandig Of zelfs helemaal onaf hankelijk. zoals Estland, Letland en Litouwen. De gebeurtenissen na de staats greep van 19 augustus lijken op een spannende televisieserie met elke dag een nieuwe aflevering. In de hoofdrollen Gorbatsjov, de bijna gewipte Sovjet-president en Boris Jeltsin, de president van Rusland. Beelden van Lenin en Stalin, de vroegere communistische leiders, worden van hun sokkels gehaald en in mootjes gehakt. Medewer kers van de geheime politie, de KGB. kunnen op zoek naar een an dere baan: de gehate geheime dienst verdwijnt. Landkaarten De veranderingen gaan zo snel, dat niemand het kan bijbenen, ook de schrijvers van schoolboeken niet. Alles wat tot nu toe over de Sovjet unie in de aardrijkskundeboeken is opgescheven, is in één klap ho peloos verouderd. Landkaarten moeten opnieuw worden getekend, teksten her schreven. En wat vandaag wordt veranderd in de boeken, is wellicht morgen weer alweer verouderd. Veel uitgeverijen maken een extra boekwerkje voor de leraren en de leerlingen, waarin de laatste ont wikkelingen staan. Uitgeverijen, die atlassen maken, steken er een apart inlegvel bij met de nieuwe kaart. Bij uitgeverij Zwijsen in Tilburg werkt men aan een nieuwe aard- rijkskundemethode voor de basi- school. „Gelukkig moeten de lessen voor de hoogste leerjaren nog geschre ven worden", vertelt redacteur Frank Storm. „Daardoor kunnen we alle veranderingen die nu plaatsvinden mooi in de nieuwe boeken schrijven. Hopenlijk klop pen alle gegevens nog tegen de tijd dat de methode klaar is". Wie een werkstuk wil maken over de Sovjetunie kan het beste maar gebruik maken van de krant. Want daarin lees je dagelijks echt het al lerlaatste nieuws. ROTTERDAM - Als je vandaag tus sen de middag met de bus nog even op en neer naar oma had gewild, nou vergeet het maar. De buschauffeurs in heel Nederland rijden niet. Ze doen mee aan een massale pro testactie van de vakbonden tegen de plannen van het kabinet. Zieken en mensen die niet meer, of maar ge deeltelijk kunnen werken, zijn door die voorstellen meestal slechter af dan nu. De vakbonden verwachten dat mil joenen mensen hun protest zullen steunen. In Zeeland zijn er onder meer bijeenkomsten in Axel en in Vlissingen. In veel bedrijven (bouw, haven, chemie. Spoorwegen) en in stellingen kijken de werknemers naai de Troonrede in plaats van te werken. Op scholen zal er weinig te merken zijn van de acties. Onderwijzers heb ben het in het begin van het school jaar al druk genoeg, zo zei een vak bondswoordvoerder. Overigens kij ken de oudste basisscholieren meest al toch al naai- de Troonrede. WAO Waai- gaat het nu allemaal om? Vandaag. Prinsjesdag, presenteert het kabinet zijn plannen voor het ko mende regeringsjaal-. Onderdeel daarvan is een aanpassing van de Ziektewet en de WAO (Wet op de Ar beidsongeschiktheidsverzekering). Werknemers die niet meer, of maar voor een deel kunnen werken, krijgen via de WAO een uitkering. Nederland telt bijna 900.000 arbeid songeschikten. Veel te veel, vindt het kabinet, zeker als je het vergelijkt met het buitenland. Het kabinet vreest dat er binnenkort niet genoeg werkenden zullen zijn die het geld voor de uitkeringen moeten verdie nen. Daarom is er volgens het kabinet maai- één oplossing: de WAO-uitke- ring moet omlaag. Ze hopen dat werknemers zo minder snel de WAO in gaan. Ongezond De vakbonden zijn woedend over de ze voorstellen. Werknemers betalen jaren premie voor de WAO-verzeke- nng. Als ze dan arbeidsongeschikt worden, hebben ze ook recht op een fatsoenlijke uitkering. Bovendien - zo zeggen de vakbonden - is veel werk nog onveilig en ongezond. Als dat wordt verbeterd, komen er ook minder mensen in de WAO. Kapotte rug Een voorbeeld. Auke van der Wal (60) uit Sint-Annaland werd een paar jaar geleden afgekeurd: kapotte mg. Ja- ren geleden verdiende hij als machi nist bij een baggerbedrijf gemiddeld 4000 gulden netto per maand. Nu heeft hij een WAO-uitkering en moet hij samen met zijn echtgenote leven van ongeveer 1650 gulden per maand. Afs zijn uitkering volgens de kabi netsplannen wordt bevroren, kan het nog minder worden. Zijn echtgenote: „Je wilt als opa en oma toch af en toe iets leuks doen voor je kleinkinderen. Dat lukt nu niet meer. En dat steekt." AARDENBURG - De laatste weken van augustus werd er flink gegraven in Zeeuwsch- Vlaanderen. Niet om de laatste vroege aardappelen te rooien, maar om naar het rijke verleden te zoeken; Met name Hulst en Aardenburg gingen op de schop. Robert Jan Swiers uit Middelburg, voorzitter van de Archeologische Vereniging Zeeland, was initiatiefnemer en ook werkzaam bij de opgravingen in Aardenburg: „Uit de geschiedenis en door vroegere opgravingen weten we dat Aardenburg al in de Romeinse tijd bewoond werd. En het is heel belangrijk om daar zo veel mogelijk over te weten te komen." Op de plaats waar binnenkort een nieuwbouwwijk komt werden eerst met een graafmachine twee grote sleuven gegraven. „We hebben de grond, net als een ui, laag voor laag afgepeld," vertelt Robert Jan. „Hoe dieper je gaat, hoe ouder je komt. Al ongeveer 10 cm onder het akkerland lag er veel puin, afkomstig van afgebroken huizen uit de 17 de eeuw. Toen heeft prins Maurits drie kwart van Aardenburg afgebroken, om er een vestingstadje van te maken," legt hij uit. „Iets dieper vonden we een prachtige tinnen broche uit de 13 de eeuw, in de vorm van een ster en ingelegd met pareltjes. Heel zeldzaam," „Aan de lagen daaronder kon je zien dat er in die tijd veel overstromingen geweest zijn. Hele stukken waren heel rommelig. Oventje Na geduldig graaf- en schraapwerk stuitte het archeologisch gezelschap op een dun laagje zwarte grond: „De Romeinse laag uit 75 tot 175 jaar na Chr.!" wist Robert Jan. En enthousiast vertelt hij over de resten van een oventje en de vele stukken aardewerk, die ze erin aantroffen. „Voor ons een aanwijzing dat er toen al enige vorm van industrie was." Alle gevonden voorwerpen zijn nu in Middelburg waar ze worden onderzocht en geconserveerd. Daarna gaan ze terug naar Aardenburg en krijgen dan een plaatsje in het museum. „Een archeoloog houdt niets voor zich zelf." zegt Robert Jan fel, „wij zijn geen schatgravers, die vaak veel vernielen en alleen de hele stukken voor veel geld verkopen! Archeologen zoeken naar geschiedenis. Zij willen weten hoe de mensen vroeger leefden, hoe de wereld er toen uit zag." VEENDAM - Precies veertien da gen geleden kreeg de burgemeester van Veendam uit handen van de mi nister van Verkeer en Waterstaat het eerste kenteken van een nieuwe serie: DB-BB-01. „In Nederland worden 15.000 nieu we en gebruikte auto's per dag ver kocht. Die moeten allemaal geregi streerd worden. Dat doet de Rijks dienst voor het wegverkeer (RWD) in Veendam", vertelt Werner Post- ma. Hij is, heel duur gezegd, 'hoofd van de afdeling voertuigdocumen ten en centrale registratie', maar je mag hem ook gewoon de 'baas van de kentekens' noemen. „We geven per dag 2000 nieuwe ken tekens uit, dus er rijden er nu al zo'n 20.000 rond", rekent Werner uit. Eigen letter Voor 1951 werden de kentekens door de provincie afgegeven. Elke provin cie had zijn eigen letter. Zeeuwse au to's kon je herkennen aan de letter K. Werner: „Vanaf 1951, toen een nieuwe verkeerswet werd aangeno men, werd het afgeven van kente kens centraal geregeld". Het allereerste nummerbord luidde: ND-00-01, de letters voor de cijfers. Deze serie ging 14 jaar mee en er wer den toen drie miljoen auto's ver kocht. Inmiddels zijn vier series af gewerkt en van de laatste, cijfers tussen de letters, zijn zeven miljoen auto's verkocht. Geen klinkers Werner: „We hebben ook enkele bij zondere kentekens. AA betekent het Koninklijk huis, CD staat voor Corps Diplomatique, mensen van de ambassades. En GN betekent Geen Nederlander, en BZ Bijzonder Nummer". Een hele aardige is GV. Dat staat voor Grensverkeer. Stel een Zeeuwsvlaamse boer heeft ook een stukje land in België. Bij ons hoeft op een tractor geen kenteken, maar daar wel! Dan krijgt die boer op z'n tractor een GV kenteken. De nieuwste serie, cijfers achter de letters, kent geen klinkers meer. Ook de C en de K worden niet meer gebruikt. Werner: „We verwachten dat deze serie acht jaar mee zal gaan en dat er zes miljoen auto's verkocht zullen worden". Dus jij kan er ook nog mee rijden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1991 | | pagina 1