Lezen is leren Als het verhaal af is, begint weer een klus Schrijf een brief aan Annie Schmidt Reizen is ook niet alles... i daar nu van? KINDERBOEKEN WEEK '90 Rotboek DINSDAG 18 SEPTEMBER 1990 „Gelukkig", zegt Mariska (11). „Het is weer maandag. Dan komt onze bibliobus weer". Pris- ca (10) en Zonja (11) zitten driftig mee te knik ken. Deze buitenlandse boekenwurmen zitten op de Pauwenburgschool in Vlissingen. Lekker dik Prisca is een Arubaans meisje. Ze zegt: „Ik lees graag sprookjes. Bijvoorbeeld Sprookjes uit 1000 en 1 nacht. Dat is een lekker dik boek. Dun ne boeken lees ik ook wel. Maar als het dan net leuk begint te worden is het ineens uit. Paul Bieghel vind ik een leuke schrijver. Wim Hofman vind ik niks. Die man heeft geen fanta sie. Het gaat alleen over zichzelf'. Mariska vindt Wim Hofman wel leuk. Verder is ze fan van Roald Dahl en Annie M. G. Schmidt. „Thuis vinden ze het beter als ik Nederlandse boeken lees in plaats van Surinaamse", zegt Ma riska. „Dat vinden ze beter voor m'n leren. Voor ik ga slapen moet ik eerst lezen. Anders kan ik niet in slaap komen. Jammer dat m'n meester zo weinig voorleest", moet ze nog even kwijt. Zonja is een Chinees meisje. „Ik lees vooral Au- ke de Vries, Jan Terlouw, Thea Beekman en Guus Kuyer. Chinese boeken kan ik niet lezen. Soms lees ik wel eens boeken van Stephen King- van m'n oudere zus. Verschrikkelijk eng en spannend". Bestellen „Buitenlandse kinderen kunnen bij ons alles le zen wat los en vast staat", zegt Maggy Wolf van de bibliotheek in Vlissingen. „We hebben Engel se, Franse, Duitse, Joegoslavische, Turkse en Arabische kinderboeken. Veel leuke boeken zijn vertaald. En boeken die we niet in huis hebben kunnen we altijd bestellen". Stel je voor dat schrijven en lezen nog niet bestonden. Dan kon je de dingen enkel maar doorvertellen. Dat deden de mensen vroeger dan ook. Maar zelfs de beste verteller kan wei eens iets vergeten. Of ongemerkt een piezeltje veranderen. Ga maar eens met een paar kinderen om de tafel zitten. Eén fluistert een ver haaltje in het oor van zijn buurman. Die smoest het weer door naar num mer volgend. En zo voort. Het laatste kind mag hardop zeggen wat hij of zij ingefluisterd kreeg. Dat is nooit precies hetzelfde als het ver haal nummer een. Door de eeuwen heen probeerden men dan ook om belangrijke kennis veilig te bewaren via tekens en let ters. Ze gebruikten tafeltjes van was en klei-tabletten, of ze hakten hun boodschap uit. Later bedacht men boeken op pa pieren rollen of vellen. Als er meer dan een exemplaar nodig was schre ven monniken de hele handel over. En eindelijk kwam men op het idee een soort stempel te maken en er inkt op te smeren. Die eerste druk platen werden letter voor letter uit gekapt in hout. Stel je voor dat je 'een foud kabde'. Pak dan maar weer een nieuwe plank. Een aardig boekje over toen en nu is het bekroonde 'Hoe groeit een boek?' van de Vlaamse uitgeverij Maklu. Het. gaat over de route van los verhaal tot boek op de plank. Want als de schrijver zijn ei gelegd heeft komt er nog een hele klus. Denk maar aan illustreren, indelen, letters kiezen, zetten, drukken, bin den of naaien. Inschatten hoeveel je er nodig hebt, de prijs bepalen. Daar ben je gauw een jaar mee zoet. Eigenlijk ook best een beetje monni kenwerk. RRemona Ivens en Alienke Pelle (foto Henk Hommers k an de kinderen oi ken altijd maar laai moord en »rje ogen ook", rd'? zijn ze ook niet ee: den iemand, die tje aiet zo veel. Om np-fe zwijgen. „Dat fat de één mooi ooi te vinden - eler. is: „En dan gaan )tb* chten ze om dat ene boek te lezen, terwijl er wel 100 andere zijn! Ze kunnen beter gewoon een lijst met mooie boe ken uitgeven. „Bovendien weten kinderen béter hoe ze de boeken moeten lezen dan ouderen", vindt Denise, „wij zien ze heel anders voor ons". En welke boeken zou deze Terneuzense kinder jury nu eigenlijk uitkiezen? 'Snuf - van Piet Prins", vindt de één. „Alle boeken van Roald Dahl", de ander. „De Dorientje omnibus" wordt er geroepen. „En de avonturen van de vijf, die gaan nooit vervelen"! „En wie het niet leuk vindt om boeken te lezen moet dit artikel ook maar niet lezen", besluiten ze eensgezind. Je moet er wel even je woordenboek bijha len om uit te vinden wat die moeilijke woorden betekenen: Collectieve Propa ganda voor het Ne derlandse Boek, afge kort CPNB. Die 4 let ters zul je in oktober veel tegenkomen, om dat mensen van deze stichting de kinder boekenweek organi seren. „Kinderen moeten naast boeken van de bibliotheek ook een boek van henzelf naast hun bed heb ben", vindt directeur Henk Kraaima. „Daarom hebben we dit jaar weer een echt kinderboekenweek geschenk. Ditmaal 10T/M 20 OKTOBER een boekje van Annie M. G. Schmidt en Fiep Westendorp". Onder de titel Schrijf mij...' kunnen kinde ren classicaal mee doen aan een wed strijd door een brief te schrijven aan Annie Schmidt. Daarbij be looft Kraaima dat el ke groep antwoord krijgt! CPNB heeft ook weel een thema bedacht: 'Boeken horen bij je'. Op school zul je daar nog wel meer over ho ren, omdat elke school een lesbrief en een poster over dit on derwerp krijgt. En dan is er nog het rijtje gouden en zilve ren griffels en pense len. Die worden feestelijk uitgereikt, maar of daar ook kin deren bij zijn? Je mag natuurlijk niet vergeten dat er in Zee land veel bibliothe ken en boekwinkels zijn, die zelf, voor alle kinderen uit de buurt, hele leuke activitei ten organiseren. Goed opletten dus! Gijs Wanders: compliment Omdat zijn vader geen miljo nair is. werd Gijs Wanders journalist, wereldreiziger en ook nog schrijver van veel gelezen kinderboeken, 't Is heus waar en dat zit zo. „Van jongsaf wilde ik verre reizen maken. Ik wou de hele wereld zien en hoorde van een vriend dat ik dan het beste bij een krant kon gaan werken". „Maar van reizen kwam niets. Ik moest stukj.eS schrijven over vergaderin gen en ongelukken en zo, en die speelden zich altijd vlak bij huis af. Na driejaar had ik er genoeg van en ging naar Amerika". Gevechten Met zijn vrouw trok hij dat grote werelddeel door van Canada tot aan het zuide lijkste puntje van Vuurland. Een jaar later kwamen ze platzak en toch veel rijker in Nederland terug. Gijs kreeg een baan bij een andere krant, schreef stukjes over vergaderingen en ongeluk ken en zo, en wou dat hij er gens anders was. Hij had dan ook in geen tijd zijn koffers klaar toen een paar kranten en tijdschrif ten hem vroegen voor hen in de wereld rond te kijken. Maai* dromen zijn vaak mooier dan de werkelijk heid: „Ik kwam meestal te recht in gebieden waar ge vochten werd. In landen als Nicaragua, El Salvador en Oeganda zag ik bovendien zulke verschrikkelijke din gen dat ik heel bang werd". Journaal Gijs is tegenwoordig nieuws lezer bij het NOS-Journaal en schreef in 1987 'Vogel vrije vrienden', een boeiend jeugdboek over de ver schrikkelijke dingen die hij in Midden-Arnérika om zich heen had zien gebeuren. Vorig jaar verscheen zijn tweede boek. 'Spoorloos verdwenen' speelt zich af in Afrika en werd door de Ne derlandse Kinderjury getipt als een van de vijf beste boe ken voor kinderen vanaf 13 jaar. „Dat kinderen dat boek zo waarderen, vind ik een groot compliment. Wat wil je als journalist nou nog meer dan dat kinderen zich interesse ren voor wat er in de wereld gebeurt?" (De boeken van Gijs Wanders verschijnen bij Lemniscaat) gedicht Heerlijk Spannend, een heel boek lang en dan zo'nflutemd Wat een afgang!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1990 | | pagina 3