't Is ook vaak lachen hoor TTVF TTTTTVf ITA¥ TI7 UN HJtLiX tlUiy XL Big (s)Mak-Mek-Mac Kunstenaar is nu ook zakenman Schone schijn M'n vader heeft soms moeite met m'n smaak Pesten is ontzettend achterlijk en stom a DINSDAG 13 MAART 1990 Als mensen vooraf weten dat ze op de foto gaan lachen ze meestal poeslief in de lens. Vooral mannen strijken graag nog even de veren glad. Maar de snelle persfoto graaf kiekt het mensdom vaak onverwacht of in het heetst van de strijd. Dan komt de ware aap uit de mouw. Zeker wanneer iemand de fotograaf bedreigt om zo'n foto uit de krant te houden. Het vak van persfotograaf is dan ook heel wat minder romantisch dan het lijkt. Lex de Meester en Ruben Oreel kennen het klappen van de zweep. Naast een heleboel andere fotografisch werk maken ze sinds 1981 foto's voor de PZC. En voor De Krullebak komen zij er ook nogal eens aan te pas. 'Kinderen zijn altijd leuk om te doen', vindt het tweetal. „Zelfs als ze door hun moeder reuze toegetakeld zijn. Met kleren die ze anders nooit dragen. Want het kind vergeet dat meteen en is gewoon lekker zichzelf. Met politici in de verkiezingstijd heb je ook geen centje last. Die doen alles om maar in krant te komen. Maar soms gaat het hard tegen hard." Ze vertellen over de rellen rond visvangst, 's Nachts bij de vismijn in de vliegende storm. „Daar sta je dan. Inge sloten tussen een horde mepklare vissers en een grim mige ME. Dat gaat zo van: 'Ik zou maar geen foto's ma ken als ik jou was, da's niet goed voor je camera. En het water is nu héél koud'. Toch moet er een prent van in de krant. Niet echt romantisch dus." Lex: „Mensen denken vaak dat wij niks doen. Je drukt maar op je knopje en je hebt ze weer verdiend. Vooral bij strandopnames. Ze vergeten datje nergens kunt parke ren. Dus kilometers sjouwen met dat zware spul. Soms wordt je camera compleet gezandstraald. En je moet maar afwachten of het wat wordt. Maar 't is ook vaak lachen hoor." Ze zouden allebei graag veel meer foto's in de krant wil len. Of nieuws verhaalt) es als een strip: „Dan kan er makkelijk een hoop tekst weg. De foto vertelt immers veel duidelijker dan woorden". Ruben: „Ik zorg ook graag voor een leuk achtergrondje. Soms verbouw ik er een hele huiskamer voor. En dan zie je het later in de krant op postzegelformaat. Dat is wel even slikken." Of ze zelf hun eigen foto willen maken voor in De Krulle bak? „Natuurlijk joh. Maar mag het zonder blitsend de cor? Want een drie-kolommer zit er vast niet in..." Een onverzorgde baard, onge kamde haren en verwilderde ogen, die intensief de prachtige kleuren van de natuur in zich opnemen. Met op de plaats waar eens een oor zat een rood gekleurd verband. Duidelijk een kunstenaar, zal iedereen zeggen. Zo iemand, die in geen dagen iets gegeten heeft en pas beroemd wordt als hij jaren dood is. „Je hebt natuurlijk allerlei kun stenaars," zegt Jan van Mun ster (50) uit Renesse, die zelf beeldhouwer is. „Maar die romantiek is wel een beetje uit de tijd. Je moet tegenwoordig voor de helft zakenman zijn om je werk aan de man te brengen. Ook de manier waarop Jan werkt heeft weinig met de tradi tionele beeldhouwtechnieken te maken: „Mijn onderwerp is energie. Zo heb ik een beeld ge maakt dat ik 'accu voor 5 vin gers' noem: een stuk gepolijst graniet waar 5 gaten in gemaakt zijn waar je je vingers in kunt steken. In graniet zit natuurlij ke radio-activiteit. Die energie probeer ik vrij te maken!" Elektriciteit is ook een gelief koosd 'materiaal' van Jan: „Ik ben dan als een kind aan het spelen met kortsluiting en maak beelden van draden en staven, die warm opgloeien als er stroom door heen gaat". Jan onderzoekt vooral tegenstellin gen: ..Naast zo'n gloeiend object zet ik b.v. een ijstafel; een tafel waar, (als je een stekker in het stopcontact steekt) een dun laagje glinsterend ijs op het blad verschijnt. En in combina tie met graniet gebruik ik graag glas.Die tegenstellingen vind ik heel spannend." „De dingen die ik maak zijn zo eenvoudig, dat iedereen ze zou kunnen maken. Alleen het vorm geven is een zaak voor de kun stenaar." gedicht Het zou zo zijn dat ooievaars ons kindjes geven die hoe jong ook al zeer bedreven schetsen maken van dit dier: zwart en wit op hoge poten lange snavel mooi en fier. Later zeggen we dan wel dat dat van die baby's toch een beetje anders gaat. Maar wie vertelt dat ook die ooievaar alleen in sprookjes nog bestaat?? Marina van den Boogaart „Gewoon is zo saai," zegt Kipje. „Ja, andere kinderen doen vaak ontzet tend serieus," vult Kuik aan. Kipje en Kuik zijn twee maffe mei den uit Middelburg. „Vroeger was ik gewoon netjes," zegt Sanne Kooi- stra (16) (Kipje). Daarna deed ik vooral zwarte kleren aan. Een beetje new wave dus. Nu doe ik al leen originele kleren aan." „Mijn vader heeft soms moeite met mijn smaak," zegt Brechtje de Heer (16) - (Kuik). „Het mag niet kapot zijn, niet vies en niet te." Kipje en Kuik zijn al 10 jaar dikke vriendinnen. Het liefst lopen ze rond in humoristische spullen: een thee- ei met horloge erin, een fietsbel aan je pols, kikkerschoenen, grote rin gen en knuffelbeesten. Brechtje: „Ik haat merken. Want dat heeft iedereen." „Ik heb nog wel merkkleding," zegt Sanne. „Maar die combineer ik met gekke kleren. Vooral de kleur neorg vind ik mooi. Neorg is omgekeerd voor groen." Eigen taal Kipje en Kuik hebben ook een eigen taal. Als ze iemand tegenkomen zeg gen ze tulas (omgekeerde van salut, dat is Frans voor hallo). Als ze niks weten te zeggen, zeggen ze appel. Soms laten ze een boertje. Brechtje: „Opkroppen, daar verzuur je van." Sanne: „Het is erg saai in Middel burg. Later gaan we in Utrecht wo nen en gaan we naar de kunstacade mie. Belgs vinden we de leukste Kuik (links) en Kipje: Het is erg saai in Middelburg (foto Oscar van Beest) taal. Koot en Bie vinden we goed. feest," zegt Brechtje. „Dan vullen Soms heb ik een anti-gevoel. Dan we onze paasartikelen weer aan." voel ik me rot. Maar door die kleding - Wanneer stoppen jullie met opval- voel ik me dan weer melig." len? „Het gaat pas over als we dood zijn. „Pasen is voor ons het grootste Appel!" „Opa! Opa! Hier is het". „O jongen, is het hier? Wat een mooie zaak zeg"!Geeft u mij maar zo'n Bigg Mak". „Dat is een Big Mèk opa"! „Ja, dat zei ik: een Bigg Mak". Gelukkig dat die domme oude opa zo'n RecldttieptlJS slim jongetje bij zich heeft... te hebben. Hij had heel veel aardige reacties gekre gen. En hij niet alleen. Wij ook". Wéér zo'n reclame waarin een bejaarde nou niet echt vlot afgeschilderd wordt. „Nou, het is nooit onze be doeling geweest oudere mensen af te kraken" zegt Anneloes van Daalen van het MacDonalds hoofd kantoor in Amsterdam. Deze situatie is echt een keer voorgekomen in een van onze restaurants. We heb ben trouwens maar vijf negatieve reacties gehad. En zelfs dat waren niet eens echt boze brieven". „Je moet het zo zien" zegt Fred Zijnstra. Hij werkt op het reclamebureau dat het tv-spotje heeft bedacht en gemaakt. „Doordat die opa Bigg Mak zegt., gaat ie dereen even z'n oren spitsen. Hé, Big Mac moet dat zijn"! „Als hij dat goed zou zeggen, zou hij niet eens opval len. En kwetsend is het niet. Waarom? Heel veel ou dere mensen kennen geen Engels. Ik sprak laatst nog onze opa en die vond het nog steeds leuk meegewerkt „We hebben er zelfs de Accent de Accenten 1989 voor gehad. Een adverteerdersjury vond van alle reclames deze de beste. Ik weet wel, het is maar één van de vele prijzen die er zijn. Maar met deze hoofdprijs zijn we toch heel blij. „Reclame maken moet duidelijk, maar ook verras send zijn. Kinderen worden altijd door hun ouders meegenomen. Hier neemt de kleinzoon z'n opa mee uit eten. Dat is origineel. Je moet mensen even op 't puntje van hun stoel zien te krijgen". „Dingen net op een andere manier zeggen. Dat hij hem nauwelijks op kan eten: leuk toch? Weet meteen iedereen hoe groot het is. Momenteel hebben we de Smulkwis-commercialMaar dan komt opa weer te rug. Hoewel, zo langzamerhand zal hij toch vervan gen worden door het bullen-we-ruilen-meisjeWant: je moet blijven vernieuwen om de aandacht te hou den". „Hé beugelbek, hé rooie, hé papzak, hé brillejood, hé puk keikop, hé slome". Deze bela chelijke termen worden ge bruikt bij pesten. Op basis scholen en op voortgezette scholen wordt veel gepest. In elke klas zit wel een slachtof fer: de zondebok. Als leraar is er best veel tegen te doen. Op de Scheldemond in Vlissingen wordt het pesten wel erg origineel aangepakt. Rolf Mast (37) is leraar Neder lands op die school. Hij schreef de musical Pesten. Straatkinderen Waarom een musical over pesten? Rolf: „Ook bij ons wordt veel gepest. Daar erger ik me dus kapot aan. Pesten is gewoon ontzettend achterlijk en stom. Als je steeds gepest wordt ga je je ongelukkig voelen. Het meisje in de hoofdrol wordt door iedereen gepest. Door de leraren, de klasgenoten (nou ja, klasgenoten) en door haar ouders. Op een gegeven mo ment kan ze er met meer tegen en loopt weg. Ze komt in con tact met straatkinderen. Dat is dus ook geen oplossing. Uitein delijk gaat ze terug naar de monsters. Dat zijn dus de pes ters. Enfin kom zelf maar kij ken op 26 en 27 april in de Scheldemond". Ben je zelf soms veel gepest vroeger? Rolf: „Ja, erg vaak. Ze vonden mij te stil en gesloten. Maar dat is nu wel flink veranderd". Reclame Zo'n 40 leerlingen doen mee met de musical. Als speler, als decorbouwer, als schminker, als reclamemaker enz. Judith Gravenaker (12) is van de reclame. Judith: „Ik wordt vaak gepest door een jongen. Die zegt steeds dat ik dik ben. Maar die jongen wordt zelf ook gepest, want hij zeifis ook dik", Michelle Stroomer (13) en Ilo- na Dingemanse (14) doen ook mee. Ilona: „Strenge leraren worden vaker gepest. Een le raar moet eerlijk zijn, gewoon zichzelf zijn. En vooral goed kunnen luisteren". Michelle: „Ik werd vroeger vre selijk veel gepest, toen dacht ik; dat moet ik ook eens probe ren. Dus ging ik terugpesten. Het is vanzelf overgegaan. Het beste is gewoon je er niks van aantrekken". Ilona: „Jongens pesten elkaar vaak over merkkleding. Als je arm bent kom je er helemaal buiten te staan". Rolf Mast: „Als je kunt samen werken in een musical word je al minder gepest. En daar draait het om!" Ruben Oreel (links) en Lex de Meester (foto Joke Verschoore)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1990 | | pagina 2