Schelde-actie drukt ons met neus op een riool Wrakken in de Schelde moeten weg voor veiliger scheepvaart Voor het lijstje GREENPEACE VRAAGT SNELLE AANPAK DINSDAG 14 NOVEMBER 1989 jg Makkers praat zacht, maak geen geraas: het feest van Sinterklaas komt in dit laatste jaargetij on verbiddelijk dichterbij. Vrees het allermeest in de late nacht voor het feest geschuifel op het dak van het slepen met de zak door Zwarte Piet die alles hoort en ziet. Maar heb je een jaar lang alleen maar goed gedaan (zoet meisje of brave knaap) val dan gerust in slaap: het is Sint niet ontgaan, wees dus niet bang. Zaterdag is het hele land in rep en roer, en daarna volgen drie lang zame weken van hopen dat je krijgt watje zo graag hebben wilt. Een skateboard van dik driehon derd gulden misschien? Een schitterend glanzend speelgoedje dat beweegt en een tijdje ook nog geluid maakt?... Als Sinterklaas verstandig is, ver rast hij je in ieder geval met een mooi boek, want Van Kinderboe ken Krijg Je Nooit Genoeg. Een paar tips voor op je lijstje. Een boek of ik schiet is een verha lenboek met verhalen en gedich ten van dertien Nederlandse schrijvers en schrijfsters. Zonder van elk verhaal of gedicht iets te verklappen kun je van allemaal samen zeggen dat ze over gewone dingen gaan. Dat kan van alles betekenen, dus ook dat er veel on gewoons in kan gebeuren. De laatste vijftien bladzijden gaan over het maken van boeken. Een ander aantrekkelijk ex traatje is de prijs. 'Een boek of ik schiet' kost maar 9,90 en ziet er toch precies zo uit als alle andere boeken met een harde kaft van uitgeverij Ploegsma. Het ratteplan van de Amerikaan se schrijver Tor Seidler is een spannend verhaal over de meest dramatische periode in de ge schiedenis van de ratheid. Het speelt zich voor een groot deel af onder de grond - in de riolering van New York, maar dat is voor ratten heus een romantische om geving. Eerst het drama. Ook in New York hebben ratten geen goede naam bij mensen. Een van de bo vengrondse bewoners van de stad is zelfs van plan de hele ratheid in één ratklap uit te roeien. En dan nu de romantiek. Al met een bij de eerste ontmoeting tus- geboekt sen.de bescheiden Martinus-Mal Rat junior eh de dartele (met haar betoverende kraaloogjes verwon derd knipperende, heldertinke- lend lachende) Isabel Uitewael- Rat is duidelijk dat de twee el kaar krijgen. Niet zonder slag of stoot natuur lijk want dat de arme Martinus de deftige Isabel met zijn staart het leven gered heeft, zou normaal hooguit tot een onmogelijke, ja zelfs verboden liefde geleid heb ben. Voordat de twee op het einde van innig geluk hun staarten om elkaar heen kunnen wikkelen moet er heel wat troebel water door het riool. 'Het Ratteplan' (Zilveren Griffel 1989) werd 'ouderwets' mooi ge drukt met lijntjes om de bladzij den, en op de tekeningen van Fred Marcello is te zien wat rat ten voelen als ze elkaar strelen. Het boek telt 176 bladzijden, kost 26,90 en wordt uitgegeven door uitgeverij Ploegsma, Amster dam. Jan Smeekens Greenpeace heeft net in Antwerpen de Internationale Scheldeactie af gesloten. Een succesvolle actie. Niet alleen is nu duidelijk hoe ontzettend smerig de Schelde (en dus ook onze Westerschelde) is. Maar ook zijn de eerste stappen gezet om daar wat aan te veranderen. De Schelde begint als schone rivier in Noord Frankrijk. Al gauw bren gen talloze riolen en fabrieken daar verandering in. Nog voor het water de Belgische grens passeert, is het al niet zo gezond meer. In België krijgt de Schelde nog eens flink voor z'n kiezen. Waterzuive- rings installaties zijn er weinig. Dus alle poep, gif en andere troep gaat hup, ook de Schelde in. Bovendien komen er nogal wat zijri viertjes in uit. Daar is ook al flink op geloosd. Na Antwerpen is de Schel de zelf al zowat een rioolpij p. Viezer dan de Rijn! En dan doen wij er nog eens een schepje bovenop: op de Wester schelde loost Terneuzen (nu nog on gezuiverd) z'n riool en fabrieken als DOW en Broomchemie hun ben zeen, EOCL's en talloze andere gif stoffen. Dood Het gaat echt om miljoenen kilo's gif. Daarvan is een groot deel al in havenslib en de zeebodem opgesla gen. Het water is op veel plaatsen zuurstofarm of dood. Vissen uit de Westerschelde kun je beter niet eten. Mosselen eruit zijn door hun giftigheid zelfs al verbo den! Zwemmen? Het lijkt schoon, maar is het niet. Oppassen, vooral met water inslikken. Jan Bijlsma, actievoerder van Greenpeace: „Jarenlang is het ge woon in de Noordzee gedumpt. Maar die is intussen ook net een gif belt. Bij verbranden komen vaak weer andere - net zulke giftige - stof fen vrij. En opslaan: tja, waar?? De enige oplossing is de vervuiling zelf stoppen. Fabrieken kunnen an ders werken of zuiveringsinstalla ties bouwen. Maar dat kost geld, veel geld. En daar hebben veel be drijven geen zin in." „Sommige zijn wel van goede wil. Maai- meestal komt het er toch op neer dat ze zeggen: Ik doe het alleen als alle anderen het ook doen. Dus moeten er wetten komen. Anders gebeurt er uiteindelijk nog niets. Vandaar dat we deze actie vooral ge richt hebben op het publiek èn de bestuurders. Als die ervan over tuigd zijn dat de Schelde geen ge vaarlijk riool mag worden; ja, dan pas kan er echt wat veranderen. Greenpeace Nederland, - België en - Frankrijk hebben nu samen bereikt dat de wil er is. Gelukkig, want als we over vijfjaar weer gewoon veilig onze hengel in de Schelde willen kunnen uitgooien, dan zal er nu wat moeten veranderen!" „Het gaat om de veiligheid. Er zijn nu veel grotere schepen met meer diepgang. Er zijn veel méér schepen en de lading bestaat vaak uit ge vaarlijke stoffen",zegt de wrakken- specialist van rijkswaterstaat Piet van der Vlies. Wrakken die gevaarlijk zijn voor de scheepvaart in de Westerschelde moeten worden opgeruimd. Dank zij het moderne sonaronderzoek zijn vrijwel alle ongeveer 1000 wrakken in kaart gebracht. „Door de zandverplaatsingen op de bodem van de Westerschelde zijn er soms wrakken die je jaren niet ziet en plotseling wordt er dan één zicht baar", vertelt Van der Vlies. Op dit moment is men bezig voor de kust van Zeeuwsch-Vlaanderen het wrak van de WarDiwan op te mi men. Dat wordt gedaan door de zes- koppige bemanning, waaronder twee duikers van een bergingsschip. Van der Vlies: „Bij stil water, twee keer per dag bij de wisseling van eb en vloed, gaat er een duiker naar het wrak. Als er een los stuk metaal is, wordt het opgetakeld. Zo niet, dan vraagt de duiker om een lading springstof'. Zo wordt een wrak stukje bij beetje naai- boven gehaald en daar is men gemiddeld twee tot drie jaar mee be zig. Het schroot wordt in Vlissingen op geslagen en een paar keer per jaar verkocht bij openbare verkoping. Oorlog In de tweede wereldoorlog zijn er heel wat schepen vergaan. „Langs de kust van Walcheren ligt nog een groot aantal landingsvaartuigen", zegt Van der Vlies, „en voor Terneu zen ligt een torpedobootjager, die nog 24 dieptebommen aan boord zou hebben! Maar ik denk, dat dat niet klopt. Maar wat wel klopt is, dat het wrak ken opruimen nog heel lang door gaat". Illustratie uit: Een boek of ik schiet SPIEGELTJE SPIEGELTJE.. EN RUUD°A NOU JAN, HET STAAT TE ''gebeuren; de kiest VOL. op; WE WETEN OVER NAAR AALSMEER, 'Voor de uitslag van de r"M\£ v 'IEZIN6EN, O VER \R ÓAN EM RUUD VEEL VERSCHlL MAAKT .HET f NIET f JAN.KANIKIN DE Politiek NEE ANNEKE, JE HEBT TEVEEL haart

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1989 | | pagina 3