150 JAAR SPOOR Ik zit elke dag weer eerste rang Dan trilt ons hele huis Hier raak je het spoor toch bijster Tien dagen voor vier pretparken Weg Gevraagd: technische knobbel 2 DINSDAG 9 MEI 1989 Al 35 jaar is meneer Haverkamp („zeg maar J an") uit Roosendaal treinmachinist. Hij heeft nog 'stoom' gereden en daar denkt hij met weemoed aan terug: „Zo'n stoomtrein was een levend ding", vertelt hij. „Je moest zelf hard werken om de locomotief te laten werken". Knopjes „In 1957 kwam de diesellocomotief en later de elektrische. Nu stap je in de cabine en moet je schakelaars omdraaien en knopjes indrukken. Dat klinkt wel makkelijk", zegt Jan, „maar je moet wel op het juiste moment de goeie hande ling verrichten. Al gaat alles met computers en chips - de machinist blijft de trein besturen". Grote kei En dat maakt zijn beroep zo boeiend, vindt Jan. Die eigen verantwoordelijkheid, de vrijheid, maar ook contact met het landschap: „Dat is el ke dag weer anders, en je zit eerste rang, zo voor in". Vanuit Roosendaal komt Jan overal. Ook het tra ject naar Vlissingen rijdt hij vaak. Berucht is het stukje langs het sportveld in Vlissingen omdat daar vaak kinderen spelen. Boos is hij over het voorval van vorige week waar bij een grote kei op de rails lag. „Levensgevaarlijk!" moppert hij. „Niet alleen voor de reizigers, maar ook voor de kinderen die vaak dichtbij liggen te kijken wat er gebeurt. Zo'n steen kan alle kanten opvliegen. En met 140 kilometer per uur kun je niet gelijk stoppen, als er iets gebeurt. De machinist is dan machteloos. Op '20 september 1839 beleefden tweehonderdvijftig niet bang uitgevallen Nederlanders op een en dezelfde dag twee keer de dag van hun leven toen ze met de Arend een treinreis maakten van Amsterdam naar Haarlem en terug. Die allereerste treinreis van een half uur wordt dit jaar herdacht en het feestgedruis houdt aan tot en met 23 september, als in Haarlem de slotmanifestatie plaatsvindt van '150 jaar Spoor wegen in Nederland'. Struisvogel Nederlands eerste trein die 'sneller was dan een paard en toch geen vleugels had en struisvogeltenen', bestaat al lang niet meer. Hij werd in 1939 nagebouwd en was tot voor kort te bewonderen in het Spoorweg museum. Tot voor kort, want de na- maak-Arend wordt momenteel opgekalefaterd. Op 22 juni zal hij op een speciaal aangelegd stuk breedspoor het glimmende middelpunt zijn van een groot-se treinenshow in Utrecht. Die tentoonstelling'Treinen door de tijd' belooft een dagje uit van jewelste te worden. Men verwacht tussen 22 juni en 6 au gustus meer dan zeshonderd duizend bezoekers. En ze moe ten wel heel speciale wensen hebben als ze niet minstens een hele dag kunnen doorbrengen op het feestterrein. Liefhebbers van stoomlocomo tieven uit het begin van deze eeuw kunnen hun hartje opha len aan het bezichtigen van on der andere de enig echte 141R420ex SNCF (voor kenners moet dit duidelijk zijn). Wie meer geïnteresseerd is in moderne treinen kan zich ver gapen aan de TGV-Atlantique SNCF (ook duidelijk). Zes dagen van de week Cs maandags niet) zullen 'felle salamanders' sissend en flui tend het Centraal Station van Utrecht onder stoom zetten. Je kunt er zien hoe een spoorbaan aangelegd en een station ge bouwd worden; wat er 's nachts langs de spoorlijn gebeurt, en nog veel meer. Of er ook iets te doen valt? Ja hoor. Wie durft kan in tien mi nuten de wereld rond en een trein het station binnenleiden. En natuurlijk is er een attractie park voor kinderen die liever spelen. i\ Kijken naar modeltreintjes is leuk. Leuker wordt het als je er zelf mee mag spelen. Maar het toppunt van genoe gen is voor Daniel Cramer (12) het opbouwen van een eigen module. Daniel: „Een module is een grondplaat, waarop je de spoorrails gaat aanleggen. Dat doe ik met behulp van een werktekening. De rechte stukken, de keerlussen, de wissels, alles moet kloppen. Om 'treinrampen' te voor komen'. Via zijn vader kwam hij met de modelspoorbouw in aan raking. Sinds twee jaar is ook hij er volledig aan verslin gerd. Daniel: „Een treintje kopen met een paar stukken rails en wat rijtuigen is makkelijk zat. Maar dan begint het eigenlijk pas. Huisjes bouwen, kunstgras knippen en opplakken, tun nels ontwerpen van hout en kippegaas, kortom, je raakt nooit uitgebouwd. Vanachter zijn schakelbord regelt Daniel het treinver keer. De seinen en de wissels, het rangeren. Alles ge beurt door het indrukken van knopjes. Het lastigste onderdeel is het aanleggen van de bedra ding. „Daar moetje best een technisch knobbeltje voor hebben", vertelt Daniel. Van tijd tot tijd houden de leden van de 'Modelspoor vereniging Zeeland' een show. „Dan koppelen we een aantal tafels aan elkaar en zo ontstaat een spoorlijn van tientallen meters lengte", legt hij uit. Prijzig Daniel is erg zuinig op zijn spullen. „Een vriendje zette de wissel eens verkeerd. Toen duvelde de trein bijna van mijn tafel. Een treintje kost al gauw een dikke honderd gulden en dan worden zulke ritjes gauw te prijzig", zegt Daniel. Binnenkort verhuist de spoortafel naar de garage. „Op verzoek van mijn moeder. Dan kan ze mijn kamer beter schoonhouden", zegt hij. Kijk, dat is nu het verschil met de Nederlandse Spoor wegen. Daar zou zoiets nooit plaatsvinden! „De Tienertoer is ons parade paardje", zegt Huub van de Zanden van de NS. „Het is be gonnen in 1969 en bestaat dus nu al twintig jaar! Het is voor jongeren een prima manier om goedkoop te reizen. Vorig jaar hebben we in de zomer maar liefst 160.000 Tienertoers ver kocht". Met een Tienertoer 44,-) mag je 4 dagen onbeperkt door Ne derland reizen met de trein bin nen een periode van 10 dagen. Er is ook een Tienertoer Plus 55,-). Die Plus betekent, datje gedurende 10 dagen onbeperkt met de bus, tram en metro mag reizen. Heel handig dus. Een Tienertoer kan je niet het hele jaar door kopen: Huub: „In de zomermaanden juni, juli en augustus en in de herfst-, kerst- en paasvakantie is de Tienertoer te koop. Hij wordt vooral gebruikt voor be zoek aan familie en kennissen en attractieparken". Tips Wie deze zomer gaat tienertoe- ren krijgt van de NS gratis het boekje 'Extra Pas'. Met leuke tips voor een dagje uit en voor- deelcoupons, zoals korting op entreeprijzen en gratis drank jes. Vorig jaar toerde Esther van de Graaff uit Scharendijke ook mee. Esther: „Ik vond het hart stikke leuk. De ene dag zat je in Goes, de andere in Amsterdam en in Utrecht en Eindhoven ben ik ook nog geweest. En het is zo spannend want je weet nooit met wie je in een cou pé komt te zitten en wat je alle maal zal meemaken". Pretparken De Tienertoer is Esther zo goed bevallen, dat ze dit jaar weer meedoet. „We gaan nu met z'n vieren", vertelt ze enthousiast. „We wil len veel pretparken gaan bezoe ken en reken maar, dat we zelf ook veel pret zullen maken. Van mij mag het al zomer zijn!". De volkstuinier leunt op z'n spa. Hij kijkt ons na. Ik weet het wel: hem gaat het allemaal veel te snel. dadam ts dadam ts dadam ts langszij glijdt een koe voorbij. Ze kijkt naar mij. dadam ts dadam ts dadam ts DING DING DING DING DING DING dadam ts dadam ts dadam ts Mijn boek op schoot verveelt zich dood. Marina van den Boogaart. „Bijna 90 keer per dag dendert de trein vlak langs ons huis", zucht Henk van de Hoef (13) uit Krab- bendijke. Station Krabbendijke, de overbuur man van Henk, ligt tussen Kruiningen en Ril land. „Ik zie al van ver of er een intercity, sprinter. 1100. 1652 of 1658 langs komt", zegt Henk trots. „Het meeste lawaai maken de goederentreinen. Dat begint al met de posttrein van 5 uur 's morgens. Soms gaat het 's nachts gewoon door. Dan trilt ons hele huis. Maar ik word er niet meer wakker van". - Speel je ivel eens bij het station? „Nee, natuurlijk niet. Dat is levensgevaarlijk". zegt Henk. „M'n kleine broertje, Eelco, rolschaat ste wel eens op het perron". - Gebeuren hier ivel eens ongelukken? Henk: „Vorig jaar was dat grote ongeluk in Ril land. Die week vond ik het wel eng om in de trein te zitten. Pas geleden werd er een auto door de trein geschept. De bestuurder had niks, de auto zat flink in el kaar. Die man had de belletjes van de overgang niet gehoord, hij had z'n autoradio aan. Een paar weken geleden sprong er een man voor de trein bij Goes. Ik heb alles gezien. Zelfmoord dus. Het was heel erg om te zien. M'n vader werkt bij de politie. Die moet dan echt alle lichaamsdelen oprapen. Hij zegt altijd datje dan je verstand uit moet schakelen, anders kun je dat niet." - Je gaat zeker ook met de trein naar school? ,,'s Zomers ga ik met een grote groep naar Goes op de fiets. Die 22 kilometer rijden we in een uur tje. 's Winters ga ik met de trein. Dat duurt maar een kwartiertje. We hebben een kortingskaart voor ons gezin. Eén keer heb ik de trein gemist. Ik moet maar 2 minu ten voor tijd weg. Die ene keer was ik een paar seconden te laat. Toen hebben ze me wel flink uitgelachen".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1989 | | pagina 2