m Dokter betaalt de disco Samsam voor een nieuwe krant ÜS Een wit blad is een uitdaging Tijdbom tikt in de boeken Trots op je vel Geheim boekje Berends brief DINSDAG 21 FEBRUAR11989 3 In Nederland wonen meer dan 14 mil joen mensen. Die gebruiken samen 13 miljoen m3 hout per jaar! Van die enor me houtstapel wordt 44% gebruikt voor de fabricage van papier en karton. Hout komt uit de bossen en die zijn schaars in Nederland. Slechts 10% van onze bodem is er mee bedekt. „Maar denk nou niet, dat er zo maar hout wordt gekapt om er papier van te ma ken", zegt de heer Dielen van de Stich ting Bos en Hout. „We hebben in Nederland geen bos, dat speciaal voor het maken van papier wordt gebruikt. Onze bossen zijn multi functioneel. Ze worden veel voor de re creatie gebruikt, maar het levert na tuurlijk ook hout op". Leven met hout is zorgen voor het bos. Voor elke boom die gekapt wordt moet weer een nieuwe geplant worden. Voor het maken van, vooral krantepapier wordt voor de helft hout gebruikt. Dat is dan voornamelijk dunningshout, ook wel rondhout genoemd en spaanders. De andere helft bestaat uit oud papier en karton. Het komt uit wat we tegen woordig 'recycling' noemen. In Nederland gaat dat zogenaamde her gebruik van papier heel goed. Meer dan 50% van ons oud papier wordt weer op nieuw gebruikt! Het totale gewicht aan krantepapier dat er jaarlijks in Nederland gemaakt wordt, is gigantisch groot: 350.000 ton. Omdat te kunnen maken is in ons land niet genoeg hout voorradig. Dielen: „We moeten ongeveer een kwart van het benodigde hout invoe ren. Voor het grootste gedeelte komt dat uit Noordeuropese landen. Maar het meeste komt gelukkig uit onze ei gen bossen". Het is ondenkbaar, dat er geen kranten meer zouden bestaan. Dan zou je je ei gen Krullebak, die je nu vast hebt, moe ten missen. ..Hier is hij dan", zeiden zijn ouders. ..Zorgt u goed voor hein? Hij is onze liefste schat, we houden veel van onze zoon". Zo begint Heibel, het nieuwe boek van Veronica Ha- zelhoff. De ouders van Be rend gaan in Zuid- Frankrijk op zoek naar Het Geluk en een Nuttige Bezig heid. En daarom wordt Berend ge dropt bij zijn oud tante Gesina Bei- laerd. Het zal meer dan een maand du ren voor hij een brief van zijn va der en moeder krijgt: we blijven zeker nog de hele winter weg. Berend heeft intus sen allang kennis gemaakt met me vrouw Alida Duin knecht - de buur vrouw van num mer 17 - en haar kleindochter Ma rie. Juffrouw Bel- laerd en mevrouw Duinknecht ken nen elkaar van de brieven waarmee ze elkaar besto ken. De belangrijkste brief in dit geestige boek wordt echter door Berend ge schreven. 'Heibel' werd geïllu streerd door Joep Bertrams, uitgege ven door Querido en kost 22,50). De 'Stormvogel' uit Vlissingen is een zwemvereniging. Maar net zo als iedere sportvereniging zwem men ze niet bepaald in het geld. Integendeel", zegt mevrouw Log ge. „Een beetje extra geld voor de clubkas is bij ons altijd welkom". Daarom zette zij zo'n vier jaar gele den het oud-papierverzamelen op poten. „Samen met andere leden werd het oud papier van her en der aangevoerd. Zelfs de mensen uit mijn buurt belden, als ze een voor raadje papier hadden". Ook de dokter was 'leverancier'. „Die medische tijdschriften wogen altijd lekker door", vertelt ze tevre den. De garage naast het huis deed dienst als opslagplaats. „Een keer of vier per maand reed ik dan met een afgeladen auto naar de opko per. Maar dat werd op den duur te omslachtig. Nu doen we het anders. Eén keer in de maand zet de handelaar een gro te container bij het zwembad neer. Ieder lid kan daarin zijn oud papier gooien. Dat werkt veel handiger". Per maand wordt er gemiddeld 1500 kg papier verzameld. „Per kg vangen we ongeveer 7 cent. Dat lijkt misschien niet veel. Maar voor de kas is het wel elke maand hon derd gulden extra. Als de prijs lager wordt dan zeven cent, dan betaalt de gemeente ons het verschil erbij". Bij het oud-papierverzamelen denkt mevrouw Logge niet alleen aan de clubkas. Al die wapperende kranten en tijdschriften op straten en in plantsoenen zijn haar eèn doorn in het oog. „Het oud papier kan opnieuw worden gebruikt". Intussen draait de kopieermachine op volle toeren om het clubblad in elkaar te zetten. „Aangeschaft met geld van de oud-papierinzame ling", zegt ze trots. Ook de disco voor de jeugd en de extra zwemwedstrijd zijn dankzij deze centen mogelijk. Met hun sportieve zwemprestaties halen de 'Stormvogels' regelmatig de krant, die ze vervolgens zelf weer ophalen. Zo is de kringloop weer keurig gesloten. „Ik ga vaak op reis. Dan heb ik altijd een schetsboek bij me. Onderweg zit ik dan lekker te tekenen. En als ik naar een museum ga neem ik ook een schetsboekje mee. Van natekenen leer je goed kijken. Ik werk dus graag op papier". Aan het woord is Barbara Jean, kunstenares uit Mid delburg. Oorspronkelijk komt ze uit Amerika. Ze maakt kunstwerken van en op papier. „Ik teken snel en heftig", vertelt ze verder. „Ik ga ge woon zitten en begin. Dat gaat vanzelf. Het liefst werk ik op Japans papier. Dat wordt van rijst gemaakt. Meestal teken of schilder ik dingen die je eigenlijk niet echt kunt zien. Zoals kwaadheid of het weer. Dat pro beer ik dan wel zichtbaar te maken. Soms knip ik m'n tekening in stukken. Met die stuk ken ga ik schuiven. Zo ontstaat uit die delen weer een nieuwe tekening, die nog mooier is. Het lijkt wel alsof het zo hoort. Dat heet een collage. Het is net als het dagelijks leven. Dat is ook een verza meling van losse verhaaltjes, die samen weer één dag vormen. Soms teken ik op doorzichtig papier. Dan kun je teke ningen over elkaar heen leggen. De onderste tekenin gen kun je dan nog net zien. Dat geeft een geheimzin nig effect. Wantje bent benieuwd wat er achter zit. Verder maak ik beelden van opgerold papier. Ook heb ik eens 100 gekleurde kaartjes op een grote trap gezet. Dat was in Wenen. Een prachtig gezicht. Op kopieerpapier kun je ook lekker werken. Een wit blaadje is voor mij elke keer weer een uitda ging", zegt Barbara Jean. „Ik heb weinig tijd". Dat is het eerste dat Bert Mes tegen me zegt. „Ik heb nog 150 jaar werk. Er staan nog bijna 12000 boeken op me te wachten". Bert Mes werkt in het restauratie-atelier van de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. Samen met Ronald Rijksen verzorgt hij de oudste boeken van Zeeland. „We hebben zeldzame en belangrijke boeken in de kluis staan", zegt Ronald. „Daar zijn we erg zuinig op. De alleroudste boeken zien er nog redelijk uit. De ellende begint pas bij boeken van rond 1800. Voor die tijd maakten ze prima papier van lompen. Na 1800 wilden meer mensen boeken lezen. Dus moest er meer papier komen. Men ging papier van houtsnippers maken met zure lijm. Dat zuur is een soort tijdbom in het papier. Door dat zuur valt het papier langzaam uit elkaar. En met die zure regen van tegenwoordig is het nog erger. Door de luchtroosters komt de vervuilde lucht de bibliotheek binnen". „Een ander probleem voor ons is de oorlog", vertelt Bert. „Die is voor ons nog niet afgelopen. We hebben nog veel boeken met brandschade van de bommen. Of waterschade toen de dijken door braken. Veel boeken hebben schimmel. Als het in de kluis iets te vochtig wordt gaan die schimmels ineens groeien. Een tweede tijdbom in het papier dus". - En wat doen jullie met die ellende? Bert: „Blaadje voor blaadje schoonmaken, wassen en repareren. Ook halen we het zuur eruit. De tekst mogen we niet vernieuwen. Dat is vervalsing". „Ik hoop dat ze in de toekomst papier zonder zuur gaan maken", besluit Ronald. Verdriet of spijt, enorme kwaadheid Papier is geduldig en 't is er altijd. Al je gevoel.. Ach, ik bedoel: wie schreef nou nooit in een hoekje z'n gevoel in een boekje? Marina van den Boogaart Bodewijk roert voorzichtig met zijn wijsvinger in een bak met dikke grijze pulp. Eerst moesten we allemaal snippertjes scheuren", vertelt hij„en die snippertjes werden later gekookt. Het stonk niet eens, wel kwam er allemaal zwarte inkt bovendrij ven". „Als het kranteboertje oud papier ophaalt maken ze er ook nieuw van", zegt Wendy, „wij gaan dat vandaag ook doen!" Zo te zien hebben ze er veel zin in op de Willibror- dusschool in Zoutelande. De zeven kinderen uit groep zeven kunnen bijna niet wachten tot meester Wim voorgedaan heeft hoe het allemaal moet. Peter is als eerste aan de beurt. Nog onwennig schept hij met een zeef wat pulp uit de bak. Meester Wim vertelt ondertussen over speciale te kens in het papier, zodat je kunt zien wie het ge maald heeft. Een 'watermerk' noemen ze dat. „Dat ga ik gelijk doen", zegt Peter en hij knipt een mooie P uit karton, die hij in het nog natte papier drukt. Mariëlle pakt het anders aan: zij drukt haar hele hand er in. Na een uur hard werken ligt ieders velletje klaar om te drogen. De kinderen zijn enthousiast. „Vol gende keer maken we nog meer vellen, die versie ren we dan met touwtjes en zo of bedrukken we met een linoleumstempel" Maar hun eerste vél willen ze zo bewaren, bodewijk bewondert de gekleurde stippeltjes in zijn vel pa pier: „Dat is van de kleurenfoto's"vertelt hij trots. ,Alle scholen zouden dit moeten doen", zegt Mirjam. en Wendy vindt dat ze iets heel bijzonders hebben gedaan: ,Als een museum belangstelling heeft, ko men ze maar kijken".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1989 | | pagina 3