REIZEN Alleen met schone banden Verrek, da's een ouwe zeg... Ze hakken het lichaam in stukken Feest als je vader thuiskomt Schoolreis Lekker kletsen en weinig pesten DINSDAG 10 JANUARI 19891 „Ik ben even naar de overkant", zei Annelies Kerkhof (31) uit Middelburg. Ze kocht een trein kaartje in Hoek van Holland. Tien dagen en tien nachten la ter stapte ze uit. In Siberië. Een uit de hand gelopen tiener- toertje. Ze had de Trans Siberi sche Spoorlijn in haar uppie af gereisd. „Daarna ging ik nog even met de boot naar Japan", zegt Anne lies. Dit was het begin van haar grootste hobby; wereldreizen maken. Momenteel reist ze samen met haar vriend Henk Theune (23). Beiden zitten in het onderwijs. Dus zeven weken zomervakan tie. Dus zeven weken ver weg op zoek naar avontuur. Houten brug „Zoals die busreis door de Hi malaya. De hoogste berg ter we reld, tussen China en India. Een houten brug was weggeslagen. De chauffeur dacht dat hij wel door de rivier kon rijden. Maar de bus bleef in het water steken. De passagiers bouwden toen in enkele dagen een krakkemikki ge brug". „Of die keer in Hongkong", ver telt Annelies verder. „We vlogen tussen de wolkenkrabbers op weg naar de landingsbaan. Plot seling brak er een tyfoon los. Van die hevige wervelwinden. De noodlanding lukte. Maar bij andere vliegtuigen ging het mis. Gieren „Het indrukwekkendst was wel die begrafenis in Tibet", vertelt Henk. „Nou ja, een begrafenis kun je het eigenlijk niet noe men. Door de rotsbodem kun nen ze daar niets begraven. Veel te hard. Cremeren kan ook niet, want op die hoogte groeien geen bomen. Wat moeten ze dan met hun do den doen. Daar hebben ze wat op gevonden. Voor ons was het een schokken de ervaring. Voor hen is een dood lichaam niets meer als ver pakking van de geest van ie mand. Ze hakken het lichaam in stukken waar iedereen bij is, wij ook dus. Midden op het plein. Daarna gaat iedereen naar bin nen. Want na korte tijd komen de gieren uit de bergen. Deze reusachtige roofvogels nemen de stukken mee. Wij waren er helemaal kapot van". Voorbereiding Waarom blijven jullie niet ge woon lekker thuis? „We zijn veel te nieuwsgierig. We willen weten hoe andere mensen op de wereld leven", zegt Annelies. Is dat niet erg gevaarlijk, die verre reizen? „Goed voorbereiden is het be langrijkste. Veel lezen. Over ge varen en ervaringen van andere reizigers. Goed sparen. Drugs Hebben jullie nog tips voor be ginners? „Ga nooit als rijke westerling rondlopen. Met een camera op je buik. Geld en papieren moet je in een riem onder je broek be waren. Voor elke grensovergang moet je je rugzak zelf controleren. Er kunnen wel eens drugs in ge stopt zijn. Je paspoort en foto toestel zijn heilig", zegt Henk. „Nederland is wel het fijnste land om thuis te komen", be sluit Annelies. „Als je uit de ar moede komt, kijk je wel anders naar onze rijkdom. Je gaatje ergeren. Bijvoorbeeld aan reclame over hondebrokjes en kattehapjes. Terwijl kinde ren aan de andere kant van de wereld er een moord voor zou den doen". Meryem „Als je Turkije binnenkomt, moet je eerst met de auto door een grote bak met water rijden. Wantje mag alleen met schone banden binnenkomen. Leuk hè?", zegt Me ryem Asil. Samen met haar vriendin Cederika vertelt ze belevenis sen over hun reizen naar Turkije. Allebei zijn ze 13 jaar en ze hebben de lange reis naar het land van hun ouders al meerdere keren gemaakt. „Het duurt wel 3 tot 4 dagen", zegt Cederika. „En als je bij de douane pech hebt, moetje daar ook nog een hele dag wachten! Je moet alles uitpakken en ze controleren heel precies!". Motorpech Omdat ze meestal zes weken wegblijven (tijdens de zo mervakantie), hebben ze altijd veel bagage bij zich. Daarom zijn hun auto's zo 'afgeladen' vol. En onderweg gebeurt er nogal eens wat. Meryem: „De laatste keer waren we in Duitsland de weg kwijtgeraakt. Toen reden we zo verkeerd, dat we weer op de terugweg naar Nederland zaten!". Cederika vult aan: „Wij hebben ook vaak motorpech gehad. Gelukkig kon m'n vader 't meestal repareren. En anders vroegen we we hulp bij een benzinestation". Meryem weer: „We stoppen natuurlijk onderweg. Dan eten we wat en we gaan naar het w.c. Maar die toiletten zijn vies zeg!'t Is datje zo nodig moet, maar anders... „En weetje waar je moet uitkijken?", vraagt Cederika. „In Bulgarije! Zorg dat je er niet moet tanken, want ze rekenen drie keer zo veel". „Wij zijn door de Bulgaarse politie zo maar aangehou den", vertelt Meryem. „We moesten aan de kant van de weg gaan staan en alle koffers uitpakken. We mochten alleen doorrijden als we ze geld gaven!". En zit de reis er dan eindelijk op, dan wordt er volop vakantie gehouden. En na een week of 4? „Tsja, dan willen we graag terug naar Nederland", verzucht Meryem. „Want hier hebben we het ook fijn". Rens, Mark en Jeroen bij hun bus. Drie kwartier heen, drie kwartier terug met een busje. Dat is de dagelijkse reistijd van Mark (9), Jeroen (11) en Rens (8). zij zitten op de Anne-Frankschool in Goes, een school voor speciaal onderwijs. Met nog 12 andere kin deren, van andere scholen uit de buurt. „Het is een nieuwe Mercedes-bus van een taxibedrijf', vertelt Rens. „Die bus start in Ellewoutsdijk. Daarna kom ik aan de beurt, samen met Rens", vult Jeroen uit Oudelande aan. „Als Onno chauffeur is, is het erg gezellig", zegt Jeroen. „Lekker kletsen en weinig pesten". Cadeau In Ovezande stapt Mark in. Mark: „Ons busje rijdt dan verder over Kwadendamme, 's-Gravenpolder naar Goes. Eerst gaan de kinderen eruit van de Wilhelmina- school, dan de Kring, dan wij en dan de Deltaschool". En zo gaat dat elke dag. „Wij zijn een leuke groep", vindt Rens. „Als de chauffeur jarig is geven we hem een ca deau. Als één van ons jarig is, krijgen we van het taxibe drijf een klein Mercedesbusje met een sticker". - En als je school moet blijven? „Dat moet je tegen de chauffeur zeggen", zegt Jeroen. „Je mag dan na je straf, een strippenkaart van school lenen om met de gewone bus naar huis te gaan. Of je belt je ouders op, als die je kunnen halen. Bij mij is dat nog maar één keer gebeurd. Volgend jaar moet ik op de fiets. Dan betaalt de ge meente niet meer want dan ben ik twaalf'. „Mijn ouders betalen wel 200,- per jaar geloof ik", weet Mark tenslotte te vertellen. '„Vroeger hadden wij geen auto. Dus naar een verre tante: met de büs! Prachtig vond ik het! Zo'n grote au to, en al die mensen... Ik droomde er van". Uiteindelijk is Jan van Egmond uit Goes toch geen buschauffeur gewor den. Maar oude liefde roest niet. Jan vertelt: „Een paar jaar terug zag ik in een tentoonstellingsbus oude foto's. Ook van bussen waar ik vroe ger ingezeten had. Alles kwam weer boven. „Hé, die bus! Toen gingen we daar en daar naar toe. En die..." Jaren denk je: ik ben de enige die zo sentimenteel is. En dan blijkt dat niet zo te zijn. Nou, je snapt het. Ik was meteen verkocht en werd lid van die club. Maar 25,- per jaar". Restauratie De SVA (Stichting Veteraan Auto bussen) heeft eigenlijk maar één doel. Belangrijke bussen restaure ren en bewaren voor het nageslacht. „Onze garage is in Pijnacker. Elke zaterdag zijn er enkele leden aan het werk. De een kan lassen. De ander schilderen of stoelen maken. Zo wordt een (soms héél) oude bus weer net als vroeger", vertelt Jan. „Dat is trouwens niet het enige. Zelf maken we veel uitstapjes met de Bij tientallen varen ze dagelijks de Vlissingse boulevard voorbij: de zeeschepen in alle soorten en maten. Op weg naar verre, vreemde landen. Nagestaard door vele jongens, die dromen van het avontuur. Konden ze maar mee! Die wens heeft Nills Pleyte (12) uit Oudelande in ieder geval niet. „Ik weet, wat het leven van een zeeman inhoudt", vertelt hij. „Ik ken mijn vader alleen als zeeman. Hij heeft nooit aan de wal gewerkt. Natuurlijk heeft hij als machinist al veel van de wereld gezien: Borneo, Brazilië, Jemen, Mexico. En wie veel ge zien heeft, kan veel vertellen". Lange ruk Voor de thuisblijvers ziet het le ven er heel anders uit. „De meeste reizen duren een maand of drie", zegt Nills. „Dat is best een lange ruk". De thuiskomst is altijd feeste lijk. „Samen met mijn moeder ga ik pa dan afhalen van Schip hol. De meeste zeelui vliegen te genwoordig van en naar hun schip. Thuiskomen in een ha ven is er bijna niet meer bij". Op zo'n dag is Nills altijd een beetje gespannen. „Je bent be nieuwd hoe hij het heeft gehad, of hij bruin geworden is en zo. En natuurlijk is het hartstikke fijn om zijn stem weer te horen". Vlinders Na de thuiskomst in Oudelande gaan de koffers van zijn vader open. „Na elke reis neemt hij voor mijn moeder en mij een paar aardigheidjes mee. Voor mij zijn dat vooral tropi sche schelpen en vlinders. Hij vertelt er dan altijd bij, waar hij ze heeft gekocht en waar ze in de natuur voorkomen". Dat Nills in de voetsporen van zijn vader zal treden, zit er niet in. „Ik mis nu eenmaal die zee manskriebel in mijn bloed", zegt hij. bussen. We rijden dan ook oude rou tes. Als we dan langs een halte rijden zie je mensen denken: 'verrek, da's een oude. Maar ze pakken toch hun strippenkaart. Da's altijd lachen! We organiseren ook dingen, staan op tentoonstellingen. In Ciske de Rat rijdt er een van ons. Soms trou werijen of zo. Maar we verzamelen en ruilen vooral foto's: héél veel!" Jan heeft er nu al zo'n 1400. Bij elke foto hoort een even enthousiast ver haal. Wie iets meer over oude autobussen of over de SVA toil weten, moet maar schrij ven naar: Jan van Egmond, De Stelle 15, 4464 BP Goes.). Olé! Olé olé olé We gaan op schoolreis. Wie leert is onwijs.. Olé Olé olé olé! Neem een dropje en een toffee blikje sinas cola maakt twee chips, een broodje lekker zootje.. Olé! Olé, olé... O jé Chauffeur Snel! De deur!! •Marina van den Boogaart

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1989 | | pagina 2