3* Oudere kinderen zijn vaak wat vastgeroest Vreemde eenden in de bijt Niet geschikt KEES KRUL STRIP ZILTE SWING BRENGT MUZIEK OP SCHOOL ^OEWCBWCB^E Wop - OE wo£, u/oEtvce v/ee. oSUoe. Uioe ,\i püN"r. woe* V l</8p I DINSDAG 13 DECEMBER 1988 „In muziek kun je je lekker uitleven. Kleuters kunnen dat goed. Oudere kinderen zijn vaak wat vastgeroest. Dat komt door de muzieklessen op school. Nou ja, muziek? Meestal van die stomme liedjes of alleen klas siek. Door de t.v. worden kinderen ook vaak verpest op muziekgebied. Mu zikanten die je in clips ziet lijken wel halfgoden. Je bent vóór Prince maar tegen Michael Jackson. Zo is er geen lol meer aan. Muziek kent juist geen grenzen." Aan het woord is Wim Bakker (38) uit Wilhelminadorp. Hij zit in Zilte Swing. Een groep van vijf muzikale duizendpoten. Elk groepslid be speelt meerdere instrumenten. „We hebben slagwerk. Zoals drums, bongo's en tamtams. En we hebben blaaswerk. Zoals saxofoon en trom- pet. Onze muziek is eigenlijk een ge sprek tussen blazers en de trom mels," vertelt Wim. - Waar treden jullie op? „In heel Nederland, België. Op straat, in concertzalen, in schouw burgen, maar ook in jongerencentra en op scholen," zegt Wim. „Onze muziek lijkt een beetje op pop, op jazz en op Afrikaanse mu ziek. Alle nummers zijn door Dies le Due geschreven." Tamtam - Wat doe je dan op scholen? „De school krijgt van te voren een tentoonstelling over slaginstrumen ten. Ze moeten ook eerst zelf instru menten maken. Want de kinderen doen met ons mee. Als de voorbereiding klaar is komen we spelen. Ik begin meestal op m'n eentje met de grote trom. Ik doe een klein toneelstukje. Op de tamtam laat ik boodschappen doorgeven. Daarna komt de rest. Dat klinkt soms erg fel en hard. Kinderen vin den het meestal ontzettend span nend. Op het laatst mogen ze zelf mee doen. Dies le Due geeft dan strenge aanwijzingen. Elke speler is even be langrijk, zowel de saxofoon als de triangel. Het wordt vooral bij jongeren kinde ren een echt feest. Er wordt ook vaak gedanst. Vooral bij kleuters," vertelt Wim. - Hoe krijgen scholen jullie te pak ken? „Gewoon even bellen naar het Steunpunt voor Kunstzinnige Vor ming in Middelburg." V.l.n.r.: Joey, Quint, Franne en Cindy met 'Zilte Swing'. Wat bezielt die vogels toch? Elk na jaar een paar duizend kilometer vliegen. Om lekker in het warme zuiden te overwinteren. Dat is nog wel te volgen. Maar dan, in het voorjaar. Dan ko men ze dat hele end weer terug. Naar het land waar het altijd rot weer is, als je sommige mensen mag gelo ven. Dat is toch nogal wat. Veel vogels - zoals ganzen, eenden - komen zelfs uit Siberië, Groenland, IJsland. Als ze hier hun tussenstop maken, hebben ze er al vele honder den kilometers opzitten. Veel van die vogels komen speciaal naar Zeeland om krachten op te doen. Ideaal voor ze: veel water, wei landen en slikken. Vooral de Oosterschelde is geliefd. Telkens als het eb wordt, komen de zandplaten en slikken (die vol voed sel zitten) boven water. Honger Tenminste: als de schuiven van de stormvloedkering niet (een beetje) dicht zijn. Want dan blijven de slik ken onder water staan en is het hon gerlijden voor ze. Of betekent het: nergens rustig kunnen slapen. Eén dag niet eten of slapen kan al betekenen dat een vogel niet genoeg krachten opdoet. En dus de zware reis naar het zuiden niet overleeft. Een plotselinge surfer. Een pieren- steker. Zeilers, vissers die even bij een plaat aanleggen met hun bootje. Nieuwsgierige zeehondjes-kijkers. Mensen met blaffende honden. Zonder dat ze het weten hebben ze de dood van veel vogels op hun ge weten. De echt stille genieters kunnen zich deze maanden met hun verrekijker uitleven. Er zitten nogal wat 'vreemde eenden in de bijt'. Vooral langs de kust. Bril- duikers, zaagbekken, bergeenden, dodaars, veel futen. Vorige week zwom er zelfs een kuif- duiker in het Veerse Meer. Zeer bij zonder! Maar eh.... monden dicht en honden thuis. Oké? Vlissingen, 13 december 1988 Beste Marlies Koutstraal In dit gedeelte van de Krulle- bak dat altijd over boeken gaat, is het niet de gewoonte brieven van lezers te beantwoorden. Maar voor jouw brief van 8 november maak ik graag een uitzondering. Je schreef: „Ik lees vooral boeken over de Tweede Wereldoorlog en de Mid deleeuwen. Maar de mevrouw van de bibliotheek zegt dat die boeken niet geschikt zijn voor mij. Maar als ik die boeken nou leuk vind, dan mag ik ze toch le zen?". Tsja Marlies, zo is het. Maar ook: volwassenen de baas en kinderen de klos. Het enige waar'ik je mee kan helpen is een slimmigheidje. Lees Matilda en vertel de me vrouw van de bibliotheek dat je zo van dit nieuwe boek van Roald Dahl genoten hebt, dat je het haar van harte kunt aanbevelen. Als ze je raad opvolgt, leest ze vanzelf bladzijde zeventien. Ze heeft dan al gelezen dat Matil da een buitengewoon extra ge voelig meisje is dat alle kinder boeken al gelezen had toen ze nog maar vier jaar en drie maanden was. En zes maanden ouder daar nog eens boven op vijftien dikke, beroemde boeken voor volwasse nen. Hoe Matilda aan die boeken ge komen is? Niet van haar onbenul lige en liefdeloze ouders, die haar als een korstje beschouwen dat jë na een poosje weg kunt krabben. Nee, Matilda is bevriend geraakt met een bibliothecaresse, en hoe verstandig die mevrouw Fens is, blijkt op bladzijde zeventien: „Meneer Hemingway zegt een he leboel dingen die ik niet begrijp", zei Matilda. „Vooral over man nen en vrouwen. Maar ik vond het toch geweldig. Zoals hij het al lemaal vertelt, krijg ik echt het gevoel dat ik er bij ben en alles zie gebeuren". „Een goede schrijver geeft je dat gevoel altijd", zei mevrouw Fens. „En maak je maar niet druk over de stukken die je niet begrijpt. Gewoon lekker gaan zitten en de woorden over je heen laten spoe len als muziek". Wie weet Marlies, wat voor veran deringen haar wijze woorden voor jou teweegbrengen. En als toch alles bij het oude blijft, heb je in ieder geval een kinderboek gele zen dat spannend is en waar je om kunt lachen; dat je soms ontzet tend kwaad maakt en even later heel verdrietig of juist blij. Het lijkt zo gemakkelijk wat Roald Dahl doet. Hij verzint een aardig kind, een paar afgrijselijk vervelende en een of twee sympa thieke volwassenen. Dat is dan natuurlijk nog geen fantastisch boek van 220 bladzijden. Maar Roald Dahl weet hoe hij dat moet schrijven. En nog belangrijker, hij weet wat hij wil vertellen. Dit: kinderen hebben altijd te maken met volwassenen die hen willen opvoeden. Ze mogen daarom een heleboel niet en moeten een hele boel meer wel. Bij andere schrijvers kan dat een heel schoolmeesterachtig ver haal met veel ellende en verdriet worden. Maar niet bij hem, want hij geeft Matilda een asbak van een vader en een tuthola als moe der. En om het allemaal nog erger te maken, stuurt hij haar naar de Pletze Basisschool waar ze te ma ken krijgt met de kwaadaardige juffrouw Bulstronk die nog liever directrice zou zijn van een school zonder één enkel kind erin. Je snapt dat een bloesempje als Matilda (maar verkijk je niet op haar) zich in zo'n milieu niet staande houdt zonder hulp van de schrijver. En daarom mevrouw Fens en vooral juffrouw Engel. Wat al die mensen precies met el kaar te maken hebben, wat ze doen en hoe het verhaal afloopt Marlies, kan ik je in deze brief niet meer vertellen. Het papier is net op tijd op. Ik wens je veel lees- en kijkplezier. Jan Smeekens Matilda door Roald Dahl met teke ningen van Quentin Blake en ver taald door Huberte Vriesendorp. Uit geverij Fontein, Baarn. Prijs 24,50. IEDERE PUBER HEEFr VI WEL EEN5 EEN PROBLEEM Puistjes Klein of eÉn VAN STEEN BB HWPf JE KRIJGT IEDERE WEÈK TE WEINI& ZAKGELD, OF JE BENT NO& STEEDS NIET 0N6ESTELD ben je verliefd op W lerares KR6E£ JE VOOR MS KUN DE NET GEEN -ZES fa HEPhE oeWEZEN JoN&EN OF MEISJE W i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1988 | | pagina 3