Huiswerk in de trein Help, ik stik nog Je klok loopt een uur voor De nieuwe Pieter zit in buisje rpy tt\ Blote borsten in de etalage Jaloers DINSDAG 12 JANUARI 19881 Voor de tweeling Aatos en Unelma Beek (14) uit Wemeldinge begint el ke schooldag om 5 uur 's morgens precies. ,,We moeten wel zo vroeg opstaan", legt Aatos uit. „Om twee minuten over zes vertrekt onze trein vanaf het station in Kapelle". Sinds vier jaar reist de tweeling da gelijks heen en weer tussen Wemel dinge en de Randstad. „Ik studeer aan het Rotterdams Conservatorium", vertelt Unelma. Voor haar broer duurt de treinreis nog iets langer. „Ik reis door naar Den Haag. Daar volg ik de dansop leiding aan het Koninklijk Conser vatorium", zegt Aatos. Per dag zitten Unelma en Aatos bij na 3 uur tussen de rails. Na vier jaar 'treinen' kijken ze niet meer door de ramen naar buiten. „We kunnen onze tijd wel beter ge bruiken", vertelt Aatos. „Zodra we ingestapt zijn halen we onze school boeken tevoorschijn en beginnen aan ons huiswerk. Als we in Kapelle uitstappen zijn we meestal een heel eind klaar". Muziek Dat moet ook wel, want om 7 uur 's avonds is de danstweeling pas terug in Wemeldinge. Unelma: „Eerst moet er gegeten worden. Dan even douchen, soms even t.v.-kijken en dan naar bed". Door de week blijft er weinig vrije tijd voor hen over. „Die hebben we pas in het weekend", lacht Aatos. „We gaan dan wel eens met het hele gezin naar het bos. Ook heb ik dan eens tijd om te spelen of naar muziek te luisteren". Unelma: „Soms maken we samen muziek. Aatos speelt gitaar en ik speel piano". De komende vier jaar zal de dagin deling voor de danstweeling weinig veranderen. Dan pas zijn ze klaar met hun opleiding. Tot die tijd blijft de wekker om vijf uur 's morgens aflopen. „Moet je nog niet eens naar bed?" „Nee hoor. Ik ben nog helemaal niet moe!". Verdorie, nu mag je eens laat op blijven en dan ga je zitten ga pen! Maar je bent het wèl. Je ei gen klok is onverbiddelijk: tijd om te slapen. Er zijn proeven gedaan met mensen in bunkers. Wekenlang wisten ze niet of het dag of nacht was, hoe laat. Toch hadden ze een vast ritme: wakker zijn-sla- pen-waken-slapen. Mensen die wel tijd wisten beke ken dat. Alleen het gekke was, dat bij iedereen dat ritme'niet 24 uur, maar 25 uur duurde. Een aantal kreeg een ritme van 30 of zelfs 50 uur. (Voor hun ge voel duurden twee echte da^en dus maar één dag!) Ritme Voor dat vaste ritme zorgt onze biologische klok. Dat is een heel belangrijk stukje van onze her senen. Zonder die 'klok' zou het leven een puinhoop worden. Je 'klok houdt niet alleen sla- pen-waken in de gaten. Ze beïn vloedt ook temperatuur, bloed druk, pijn. groei, activiteit enz. Eingelijk alles. De ontdekking hiervan is heel belangrijk. Zo weten we nu bij voorbeeld wanneer sommige medicijnen het best werken. Aanpassing Onze dag duurt geen 25, maar 24 uur (door de zon). Ieder mens moet zich dus elke dag een beetje aanpassen. Dat lukt over het algemeen heel goed. Avondmensen kunnen het wat beter dan ochtendmen sen. Problemen komen als het ritme ineens heel erg verandert. Bij voorbeeld bij mensen in ploe gendiensten, op de polen of bij lange vliegreizen. (Je eet tussen de middag op Schiphol, vliegt een paar uur en komt net voor het ontbijt in New York aan door het tijdsverschil). Je klok heeft dan echt een paar dagen nodig om zich weer 'gelijk te zetten'. In die tijd zijn mensen vaak prikkelbaarder èn vat baarder voor infecties. Avondmensen kunnen er wat beter tegen. Ook tegen ploegen diensten en zo. Planten Mensen, dieren, maar ook plan ten hebben een biologische klok. Zo gaan chrysanten pas bloeien bij een bepaalde dag lengte. Een kruidje-roer-me-niet 'slaapt' 's nachts met zijn blaad jes naar beneden hangend. Ja wel: ook in een bunker of onder een TL-lamp! De moderne tijd heeft toegeslagen. In de etalage. Heb je dit wel eens gezien: een stapel blote meiden. Soms zonder armen en benen. Maar wel met blote borsten. Schrik niet. Ik heb het over etala gepoppen. Een naakte etalagepop was vroe ger een schandaal. Men hing er een lakentje voor. Na het omkleden van de pop ging het lakentje weer weg. „Inderdaad", zegt Rino Pieters (35) uit Aardenburg. „als etaleur heb ik veel te maken met etalage poppen. Vroeger hadden ze een smalle taille en platte borstjes. Nu hebben de borsten zelfs tepeltjes. Het zijn nu bijna echte mensen". Welke verschillen zie je nog meer tussen vroeger en nu? Rino: „De poppen zijn nu ook lan ger, want de mensen zijn nu ook langer. Doordat er nu meer ge kleurde mensen in Nederland wo nen heb je ook gekleurde poppen. De houdingen van de poppen zijn ook anders geworden. Vroeger stonden ze stokstijf. Nu liggen of zitten de poppen meer op een na tuurlijke manier". Ondergoed Deze veranderingen komen omdat we nu anders denken dan vroeger. Over bloot en seks doen we niet meer zo moeilijk als vroeger. Dat kun je merken op de t.v. of in boeken. Maar je kunt het ook in de etalage zien. Rino: „Soms moetik ergens in Zee land een etalage maken voor door zichtig ondergoed. Je kunt er dan niet zo'n ouderwets popje in zet ten. Moderne poppen kosten wel 3000,-. Ze zijn al opgemaakt en hebben echte vrouwelijke vor men". Met de vrouwtjespop zit het dus wel goed. Nu de mannetjespoppen nog. Dat zal nog wat meer tijd kosten. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden. En de mode zo'n 100 jaar geleden deed pijn. Wespentailles moesten het zijn. Vrouwen met een heel dun en smal middel waren ideaal. Om dat te bereiken droegen ze een corset. Zo strak mogelijk werden de veters aangetrokken. Met alle gevolgen van dien: de lon gen werden helemaal in elkaar ge drukt, de maag, de lever, de darmen werden in elkaar geperst. Vrouwen waren toen ook niet be paald gezond. Trouwens, niet alleen vrouwen wer den met een corset gemarteld. Ook voor kinderen en zelfs baby's waren corsetten te koop! We weten nu hoe slecht dat strakke voor je lijfis. Hoewel: over weer 100 jaar wijzen de mensen dan waarschijnlijk net zo op hun voorhoofd bij het zien van onze strakke spijkerbroeken en astronau- tenpakken. Dingen die zó de bloedsomloop af- knellen.... Wat ongezond. Idioot ge woon! De tekening komt uit 'De winkel van Sinkel', M. en L. de Vries, uitgeverij V&D, 12.50. Kunst maken. Een (blote) vrouw schilderen. Een paard hakken uit marmer. Dat zie ik nog wel zitten. Maar wat moet een kunstenaar nu met het on derwerp 'tijd' doen? Daar weet Marinus Boezem, beeldend kunstenaar uit Mid delburg, wel raad mee. Marinus: „In Middelburg staat een gek gebouwtje op de Dam. Een soort podium met pilaren en een dakje. Ik legde er een gedenksteen voor met Podio del mondo per l'arte. Dat betekent wereldpo dium van de kunst. Eigenlijk als grap, want zoiets verwacht je in New York, maar niet in Middel burg. Daarna nodigde ik kunstenaars uit om een steen te komen leg gen. Een soort grafsteen, maar dan door levende kunstenaars. Nu liggen er al tientallen stenen van beroemde kunstenaars. Al lemaal met als onderwerp 'tijd'. Neem nu de steen van Pieter En gels. Hij stopte een buis met bloed in de steen. Op de steen staat dat het buisje er in 2579 uitgehaald mag worden. Van dat bloed maken ze dan weer een nieuwe Pieter". - Een soort dokter Kranken- stein dus? „Ja, het zal niet echt gebeuren. Pieter Engels spot met de heren doktoren. Die denken ondertus sen dat ze alles kunnen". Balletje - Noem nog eens een leuk voor beeld? „Er ligt een radio-actief ping pongballetje onder een steen. Gemaakt door Mass Moving, een Belgische kunstenaars groep (van onder meer het win- dorgel in Vlissingen). In 2076 mag de burgemeester het er uit halen. Er zit ook een tekst bij, op lood geschreven. Een- protest tegen kerncentra les". - Mag dat nu zomaar? „De politie heeft zich nogal druk gemaakt. Terwijl de kerncen trale in Borssele ongestoord door kan gaan. Belachelijk!". - Wat heb je het laatst ge maakt? Marinus: „In Almere heb ik een kathedraal van populieren ge maakt. Die kathedraal heb ik eerst op ware grootte uitgeme ten. Op die lijnen heb ik populie ren geplant. Over 20 jaar heb je daar een groene kathedraal. De pilaren zijn dan bomen geworden. In een splinternieuw landschap groeit een gebouw. Zo maakt de tijd kunst". gedicht Straks ben ik eindelijk óók ouder dan kunnen ze me niet meer met die zoethouder van 'Als jij straks wat groter bent..' alsof ik nu op dit moment.. alsof ik kleiner ben dan haar... Wat scheelt dat nou? een jaartje maar Nee, nog maar even dan zal ze eens wat gaan beleven dat ik ook... O, wat verheug ik me op die dag maar, als ZIJ dan OOK meer mag... Marina van den Boog aart

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1988 | | pagina 2