□z A Snelschrift of geheimschrift E 0 Ruim 50.000 tekens Krulletje van de meester Deze kop duidt op optimisme Eerste bladzij man K dl p n Geheim Boete Coolcat KRULLEBAK DINSDAG 12 MEI 1987*"] Jij bent uniek. Van jou is er maar één. Je vingerafdruk: op de hele wereld zul je niemand vinden die er net zo één heeft. Dat wist je vast wel. Maar datje handschrift net zo alleen van jezelf is, wi?t je mis schien nog niet. Handschriften kunnen erg op el kaar lijken, maar zijn nooit hetzelf de. Er zijn mensen die daar gebruik van maken: grafologen. Dat zijn mensen die heel veel van hand schriften afweten. Zoveel, dat ze aan een handschrift kunnen zien hoe iemand is. Hersens „Dat lijkt heel gek, maar dat is het niet", zegt Cock Nieuwenhuis. Zij is grafologe. „Want schrijven doe je eigenlijk niet met je handen, maar met je hoofd, je hersens. Op school leer je hoe je je pen moet vasthouden. De letters moet maken. Op de regel te schrijven, enz. Maai' ook al leert de juf elk kind hetzelfde: uiteindelijk zal hoe het schrijft toch altijd anders zijn. Want elke mens - en dus ook elk kind - denkt en voelt anders. Zelfs eeneiige tweelingen hebben een ander handschrift. En of je nu links of rechts bent, met je handen of je tenen gaat schrijven: dezelfde kenmerken blijven". Waarzegging „Ook als je bijvoorbeeld erg ze nuwachtig bent, is dat aan je hand schrift te zien. Misschien zie je zelf geen verschil, maar een grafoloog wel", vertelt mevrouw Nieuwen huis. „Zeker nu we tegenwoordig met computers en microscopen kun nen werken. Dingen kunnen bere kenen". Grafologie is al duizenden jaren oud. Vroeger was het meer een soort waarzeggerij. En klopte vaak niet. Kenmerken Er zijn bepaalde kenmerken die bij bijna iedereen opgaan. „Zo is ie mand die de letters erg dicht op el kaar schrijft, vaak onzeker. „Letters versieren of ineens blokletters gaan schrijven, bete kent dat iemand op zoek is naar zichzelf. Volwassen of onafhanke lijk wil rijn. Vooral in de brugklas en bij pubers komt dit vaak voor". Schrijf ook maar eens met je ogen dicht een stukje. Als het schuin omhoog gaat, duidt dat op opti misme. Grootte van de letters, lus sen, halen, pendruk, hoe schuin: alles telt mee. Ook als iemand agressief is, of kwaad wil, dan kan een grafoloog dat ontdekken. Want: hoe goed je ook je best doet: je kunt nooit jezelf vervalsen. „Zo heeft de politie zo'n jaar of 5 ge leden na heel lang zoeken een py romaan in Friesland ontmaskerd. Jawel: door zijn handschrift". gedicht „Mooi, nee moor of door... Zeg, dit is niet te lezen hoor! Maak maar over..." Hoe vaak heb je 't niet gehoord? „Waarom schrijf je zo belabberd? Doe eens wat netter en maak een beetje voort"! Kan jij het helpen. Alles moet altijd zo snel. Is 't een wonder dat 't puin wordt zo'n diktee, vlak voor de bel... Zeg, als je weer niet kunt lezen wat je schreef, je niet snapt waar je mooie handschrift bleef... Vergeet je ellende en sla maar vlug eens even je eerste bladzij terug. Nee, niet vergelijken! Enkel genieten door te kijken. Marina van den Boogaart BEELDSCHRIFT CHOU STIJL MODERN A heuvel boom hond 3b3 maan Kejijsineesleze? Of niet soms? Met ons alfabet kun je alles opschrij ven. En je kunt het later nog terugle zen ook! Bij het schrijven gaat het eigenlijk om wat je hoort. Voor elke klank hebben we een tekentje, een letter. Schrijven doe je dus eigenlijk met je oren! Dat is bij de Chinezen wel een beetje anders. Nou ja, beetje... Héél anders dus. Chinees is net een soort rebus. Van wat we noemen: beeldschrifttekens. Zo'n teken wordt ook wel een karak ter genoemd en is een soort teke ning. Meer dan 3000 jaar geleden waren het echte tekeningen. Het moderne Chinees is veel strakker. Echt goed Chinees leren duurt wel 10 jaar. Want-schrik niet-onze oos terse vrienden kennen meer dan 50.000 verschillende tekens! Vrijdagmiddag. Lekker weertje om er eens op uit te gaan. Met de spuit bus bijvoorbeeld... In Middelburg wacht boekhandel Loek met span ning. Eigenaar Freek Verdoes wil de zijmuur op laten vrolijken. Jazzy D. (Jorge Hardhoorn, 16) en Freak 2000 (Maarten van den Brug ge, 16) vonden die muur ook vrese lijk saai. Wat gedacht van een kleuri ge grafity. Jazzy: „We zijn zelf naar de eigenaar gestapt om het te vragen. Freek vond ons ontwerp goed. We krijgen ƒ200,-. De spuitbussen kopen we zelf. We hebben er zo'n 12 nodig. Ze kosten ongeveer 15,- per stuk. In een uur moet het kunstwerk klaar zijn". - Hoe komen jullie aan de letters? Freak: „Die verzinnen we zelf. We proberen net zolang tot we tevreden zijn. We schrijven dan met spuitbus sen". Jazzy en Freak zijn beiden lid van de Electric Street Dancers (E.S.D.) Ze doen aan break dance, human beat box en rappen. De komplete stijl heet Hip Hop en komt uit New York. Waarom hebben jullie die gekke na men gekozen? „Het waren vroeger geheime straat namen, zegt Jazzy. „Toen spoten we illegaal. Dus zonder toestemming. Zo kon de politie ons niet vinden". „Nu is dat niet meer nodig", vertelt Freak. „We werken nu meestal in op dracht; De Oostwal in Goes, de Grif- fioenschool en de Streekschool in Middelburg". Jazzy: „Een tijdje geleden bespoten we illegaal een treinstel. Maar toen werden we gepakt. We moesten zelf de hele trein schoonmaken. We we ten nog niet hoe hoog de boete is". „Misschien kunnen we de boete be talen met onze opdrachten", zegt Freak slim. Dus nu legaal aan het spuiten. In één kleur worden eerst de omtrekken ge spoten. Dan worden de vakken inge kleurd. Jazzy meer van boven, Freak wat lager. 'Freak 2000' rechtsen 'Jq.zzy D' aan het eind van het karwei Jazzy: „Ik hou vooral van rose. Een lekker vooijaarskleurtje. Verder ben ik gek op Cool Cat. Dit stripfiguur bestaat al 20 jaar. In Nederland is het nog niet zo lang bekend". Ondertussen komt er wat publiek. Veel positieve reacties. De bakker van de overkant komt kijken: „Hé, misschien wat voor mij".. Freak: „Als het nu heel mooi wordt wil de buurman het misschien ook". Freek Verdoes, de opdrachtgever, is tevreden. En nu maar hopen dat er geen illegale spuiters komen. Dat zou zonde zijn van het geld. (Net als die trein dus). Hoi Krullebak, ik vind zxaz?xoz dus dan xvz?xrz te gek als xjz?xgz... Soms kunnen brieven van kinderen zo door naar de puzzelkrant. Dat is best eng. Eerst kan een ander het niet meer ontcijferen. Na een poosje weetje zelf ook niet meer wat er pre cies staat. De beste manier om zo'n ramp te voorkomen is vrij simpel: „Een kind moet direct goed en op de juiste ma nier leren schrijven. Als je pas leert lezen mogen daar best een poosje losse blokletters bij. Maar zo gauw het kan moet je leren om de letters aan elkaar te schrijven. Zodat je van jongs afaan het snelle 'lopend' schrift leert". Dat zegt 'schrijfmeester' Piet Looise van het Regionaal Pedagogisch Centrum in Zeeland. Hij helpt scho len met leerproblemen van kinderen omgaan. Dat kan rekenen zijn, lezen of spellen. Maar ook de kunst om goed te leren schrijven. Dat betekent altijd eerst uitzoeken waar de oorzaak ligt. Samen met de ouders, leerkracht en het kind. Daarna een plan bedenken om het probleem op te lossen. Piet Looise: „Het maakt natuurlijk groot verschil of je hand iets man keert of een arm. Soms hebben de hersenen moeite met het verschil tussen een p, een d of een b. En het kan bijvoorbeeld ook gewoon datje nooit op de juiste manier hebt leren schrijven. Daarom vind ik het jam mer dat het schrijven nu voor de wet gewoon bij taal hoort. En niet meer een apart vak is". Snel, sneller, snelst. Dus maar halve lussen maken, haaltjes vergeten, de punten in streepjes trekken. Het is geheimschrift voor je het weet. „Wat je eenmaal fout doet werk je niet zomaar weer weg", zegt RPCZ- meester Piet. „Zelfs een gewone krabbelaar kan dat niet zonder hulp. Verkeerde let ters moetje nu eenmaal heel bewust afschaffen en de goede weer aanle ren. In die tijd kun je de klas beslist niet bijhouden. Daar verzinnen we dan ook weer iets op. Hoe eerder we dus ingrijpen, hoe kleiner de schade. Meester of juf zijn er gelukkig vaak als de kippen bij. Zoals meteen de kleuters van groep 1 goed op de vingers kijken. En dat is óók een vak apart. Heb jij echt een mooi hand schrift? Of is het bijna niet te le zen? Hoe kom je aan de letters die je schrijft? Wie heeft dat be dacht? En die balpen? Waar komt dat ding vandaan? Hoe komt het dat we nu zó schrij ven? Met al deze vragen stapten we naar Ernst de Vries uit Middel burg. Hij is leraar kalligrafie. Ernst: „Dat is de kunst van schoonschrijven. Een soort te kenen met letters. Je leert dan zo mooi mogelijk verschillende letters schrijven". Je hebt er een speciale kalligra fiepen voor nodig (ƒ30,-). De meeste mensen vinden mooie letters belangrijk. Kijk maar eens hoe diploma's eruit zien. Veel mensen hebben moeite met hun handschrift. Maar er zijn er ook die behoorlijk kun nen schrijven en er plezier in hebben. Die mensen zitten op een kalligrafiekursus. „Er komen steeds meer mensen die het leuk vinden", vertelt Ernst trots. Het heeft 4000 jaar geduurd voor ons handschrift van nu bestond. De Egyptena- ren zijn met schrijven begon nen. Karei de Grote heeft ons handschrift bedacht. „Dat waren nog losse letters", vertelt Ernst. „De mensen had den toen nog geen haast. Monni ken schreven hele boeken met de hand. Nu moeten we snel schrijven. Tijd is geld. Dus aan elkaar schrijven. En een beetje schuin. Kijk maar eens naar de ontwikkeling van de letter 'e' I De eerste 'e' is hoekig en recht. Elk streepje werd apart gezet. Dus veel tijdverlies. De middel ste 'e' was al iets sneller. Een boogje met een dwarsstreepje. De moderne 'e' is het snelst. Je schrijft nu in 1 beweging. Dit voorbeeld gaat over een ontwik keling van bijna 1000 jaar. Nog een leuk voorbeeld is het 'krulletje van de leerkracht'. Als je op school iets goed doet krijg je een krul in je schrift. Die krul komt van de letter 'g' van 'goed'. Kijk maar naar dit voorbeeld. Steeds sneller". Cjvect 9- Hoe ontwikkelde de pen? Ernst: „De Egyptenaren schre ven met een platte pen van riet. Zo kon je breed eri smal schrij ven. Rond 1700 kwam de kroontjes pen. Door het puntje werden de letters overal even dik. (koord- schrift). Na 1957 kwam de bal pen. Geen inktpot. Geen natte inkt. Dus supersnel". Wordt schrijven niet ouder wets? We hebben nu typemachi nes, computers en telefoon. Ernst: „Ik denk het niet. Je hebt niet altijd een typemachine bij je." Inderdaad. Dit stukje heb ik ook eerst met de hand moeten schrijven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1987 | | pagina 2