NOG STRAKKER EE Van Kevin Village lag er dus niets Een dj moet nooit zelf plaat maken Aan disco is meer te verdienen Dop-ster KRULLEBAK DINSDAG 14 APRIL 1987 „Wanneer ze je in Hilversum niet draaien is dat niet altijd de schuld van de diskjockey. Soms ligt het gewoon aan je eigen pla tenmaatschappij. Die moet je nummers wel een beetje leuk en goed presenteren. En dat is heel iets anders dan even .bij Frits Spits een stapel neerleggen met die single van jou ertussen. Wat dat betreft heb ik gewoon een paar keer pech gehad". Kees van Vredegem (37) uit Goes doet er niet moeilijk over. Al jarenlang maakt hij sfeervol le luistermuziek. Eerst componeert hij de melo die voor een heel orkest, fluit, sax, viool, piano, drums. Hij schrijft er geen noot van op pa pier. Het zit allemaal in zijn hoofd en zijn hart. Om beurten speelt hij alles op zijn key-board. Dat is een soort elektronisch orgel waarop je verschillende instrumenten kunt nadoen. Daarna zoekt hij beroepsmensen om het te spe len. Top-40 Onder de naam 'Kevin Village' zingt hij daar zijn zelfbedachte liedjes bij. Kenners vinden dat hij zonder meer in de top-40 hoort. Los-Vast, Ted de Braak, Tineke, Frits Spits, ze kennen hem alle maal. Engeland draaide zijn vi deo-clip zowat stuk. Maar nog steeds geen top-40 dus. Kees van Vredegem: „Toen ik zelf een tijdje in Hilversum zat was ik aardig op weg naar de tip- parade. Dat is het begin. Maar dan moetje wel zorgen dat jouw plaat volop te krijgen is, want dan gaat hij lopen. Jammer dat mijn platenmaat schappij het er gewoon bij liet zitten. Van die Kevin Village lag dus niets in de winkel. En dan kun je het verder wel schud den". Schudden of niet, tijdens de Veerse Meerdagen maakt Kevin Village een van zijn eigen dro men waar. Op 25 juni speelt en zingt hij met een 12 man tellend orkest op de Grote Markt in Goes. Samen met zijn muziekvriend en 'back zanger' Piet Leendertse. 'It is never to late', heet zijn nieuwste song. Wat 'Hilversum' er ook van vindt, voor de vrien den van Kees komt een goed liedje nooit te laat. gedicht Voorzichtig plaatst hij de naald in de eerste groef van het plaatje startklaar. Op een andere draaitafel draait een hit zijn rondjes. Precies op tijd worden de platen aangekondigd. De jingles met 'steunfonds' of'poplimmerick' staan op scherp. Voor een buitenstaander lijkt dit een zenuwenboel maar Frits Spits werkt hier met het grootste gemak. Al negen jaar op radio 3 tussen zes en zeven: De Avondspits brengt je dichter bij de hits...). Hit „Hoe wordt een plaat een hit?" Frits: „Veel mensen denken dat dat alleen komt doordat zo'n plaat vaak gedraaid wordt. Maar dat is niet waar. Zo onderschat je de smaak van de luisteraar. Iedereen bepaalt zélf wel wat hij of zij mooi vindt. Je gaat toch geen 7 gulden voor een plaat betalen alleen maar omdat een diskjockey 'm vaak draait. En dan heb je natuurlijk ook nog de muzikanten. Dié maken de plaat. Een goeie plaat is een plaat waarvan je zegt: Goed zeg, die wil ik nog een keer horen". Oud De laatste maanden zijn kraakouwe liedjes als Reet Petiet, Stand by me en Don't know much about... weer in de to-40 terecht gekomen. „Dat heeft wel iets te maken met re clame voor spijkerbroeken of een computermerk. Toch zullen liedjes die heel goed zijn steeds herontdekt worden. Beetho ven en Mozart worden ook nog steeds gespeeld". Onpartijdig „Als diskjockey moet je nooit zelf een plaat maken. Je moet onpartij dig blijven". Maar als Frits Spits een plaatje zou maken, zou het een Nederlandstalig zijn. Eentje met een hele goeie tekst en meeslepende melodie. ,,'t Is jammer dat er op het moment weinig platen gemaakt worden met een goeie Nederlandse tekst. Het grote voorbeeld Doe maar is weg. Dat was een paar jaar geleden voor veel groepen een steun in de rug". „Beginnende bandjes moeten er niet op uit zijn een top-40 hit te krijgen. Je moet muziek maken die recht uit je hart komt. Als dat toevallig een hit wordt, is dat mooi meegeno men". PIKDONKER Plots de spot op mij 'gestamp, geklap, gegil 'DAAR IS HIJ!' Ik buig. Even mijn hand- de zaal is stil. Ik voel, ze doen precies wat ik wil. Even wachten... 't publiek houdt z'n adem in ik heb ze in de ban vanaf het begin. De spanning stijgt, concentratie, totdat... Ik sla een accoord aan de zaal is plat. Eerst zacht- dan harder, zo bouw je het op. Slepend- dan ruiger, zweep ik ze op. Een gillende solo daverend applaus vooraan valt zomaar iemand flauw Ze juichen uitzinnig 'WE WANT MORE!' Ik geef me, speel, 't gaat maar door. Enthousiasme als nooit tevoren, het was tot in de kleedkamer te horen... horen., horen... (-) Hoe was die G7 ook alweer? En waarom doen die vingers nou nog zo zeer...? Marina van den Boogaart ..In Rotterdam-zuid wonen meel mensen dan in heel Zeeland. Ze zijn wel erg muzikaal die Zeeuwen", vindt Ron Konings, geluidstechni cus uit Vrouwenpolder. Zeeland swingt op festivals en schoolfeesten op muziek van eigen bodem. „De gemeenten doen geen moer voor popmuzikanten",zegt Ron. „Wel veel, praatjes. Weinig da den, zoals meer oefenruimtes voor popbandjés geven". De jongste band van Zeeland heet Floyd Rose. De band durfde nog niet eens te dromen van een studio-opna me. Toch mochten ze gratis een nummer opnemen. In de studio van Ron Konings in Vrouwenpolder. „Niet zomaar", zegt Ron. „Ik zie toe komstmuziek in deze band". Pas in de studio bleek hoe krakke mikkig het nummer eigenlijk in el kaar zat. De studio Voor popmuzikanten een bekend stukje Walcheren: De studio van Ron Konings. De buitenkant is ou derwets. Maar van binnen bruist de elektronika. Het centrum is de mengtafel met 16 sporen. Normaal heb je 2 sporen op je cassettebandje. Eentje links en eentje rechts: stereo dus. Ron heeft 16 sporen. Je kunt ze apart opnemen en afluisteren. Of een aan tal samen. Je hebt een spoor voor zang, drie voor de drums enz. Na alle opnames maak je een mix: beetje meer bas. beetje minder bek kens, beetje echo, blupje hier, bloep- je daar. Later wordt alles terugge voerd tot 2 sporen. Hoe word je geluidsman in een stu dio? Ron: „Allereerst moet je flink ge schift zijn. Je moet er echt alles voor over hebben. Je moet risico's met geld durven nemen. Verder heb ik het van m'n vader geleerd. Als muzi kant ben ik mislukt. Maar ik kan wel muzikaal denken. Dat doe ik hier al 6 jaar". Door het raam zie je de opname ruimte. Bekleed met schuimrubber. Er hangen zweetlucht, snoeren en koptelefoons. De band Floyd Rose is een zesmans band uit Vlissingen. De groep bestaat een jaar en speelt vooral rhythm and blues. Op drums Jamy Quite (15), op key boards Norman van de Muil (16), op sologitaar Michael Coomans (16), op bas Tanno van Waarde (15), op slag gitaar Brian Quite (17) en zang Bert Koerselman (21). De zanger kon niet bij de opnames zijn. Hij zit in dienst. Het nummer waar alles om draait heet 'Seven Nights' van Norman. Hoe schrijf je muziek? „Schrijven is een groot woord", zegt Norman. „Soms krijg ik gewoon een deuntje in m'n kop. Daar ga ik mee rommelen op m'n synthesizer. Dan komen we samen. Iedereen probeert iets met z'n instrument. Op den duur groeit het uit tot een nummer. Een vriend schreef de tekst erbij". 12.30 uur: Aankomst. Uitpakken. Instrumenten opstellen en stem men. De post; een gelukstelegram van de Scheldemond, hun schoolklas. Michael: „Ik dacht dat je één voor één ging opne men". „Nee", zegt Ron. „Eerst de basis, Dat is drum, bas en slaggi taar. Als dat niet goed is, klapt la ter je nummer in elkaar". 13.15 uur: Het nummer wordt zo maar eens gespeeld. Ron: „Het moet veel strakker en simpeler. Je moet niet je idolen zitten na spelen". 17.30 uur. Macaroni. Tanno: „Ik heb pijn in m'n fikken van steeds die fis-majeur". 20.20 uur: De basis is eindelijk goed. 21.25 uur: De slaggitaar wordt nog eens opgenomen. De bandle den kijken gespannen door het raam vanuit de mengkamer. Brian: „Ga alsjeblieft in de wachtkamer zitten. Zo speel ik veel te opgefokt". 22.20 Michael speelt z'n solo. Door de koptelefoon hoort Michael de basis. Ron: „Niet te veel frutselen. Waar ligt je hoogtepunt. Niet te snel anders moet je op het eind te veel rommelen". De solo swingt de pan uit. Michael staat stok stijf. Zonder show. 23.00 uur. De synthesizer van Nor man. 23.10 uur: Speciale effecten. 24.00 uur Even 'dubben' (repare ren). Het nummer staat erop. Over 5 weken 'inzingen'. Iedereen is kapot maar gelukkig. Een bijzonder mens, die Eddy. Muzikant tot in de puntjes van zijn tenen. Bijna psycholoog, droomt van Brazilië. Schrijft prachtige liedjes en is op haast elke Nederlandse plaat te ho ren. Haalde dit jaar zelfs de Surf- agenda. Eddy Conard werd geboren in Amerika. Groeide op in Chica go, waar heel wat muzikale be roemdheden hun 'wortels' heb ben. Michael Jackson, Denise Wil liams. Eddy kent ze wel. „We be gonnen in dezelfde tijd". De muziek zat er al vroeg in. Geen vuilnisbak was veilig voor zijn roffelende handen. Als 7-ja- rige padvinder speelde hij lied jes op straat. Later op school, thuis, in cafés, clubs. Z'n cither (een soort plank-gi taar) en z'n bongo's heeft hij nog. „Ze zijn een stukje van je zelf, hè? Dat kun je toch niet wegdoen? Ik wil ze binnenkort maar weer eens gaan gebrui ken". Conga's Twaalf jaar geleden kwam hij naar Nederland om te studeren. „Dat lukte aardig, maar ik had gewoon veel meer zin in de-mu ziek. En toen m'n pa vroeg hoe het er nou voor stond, ben ik maar gestopt. Ik werd beroeps-percussionist. Geen drummer. M'n voeten zijn niet zo snel. Ik speel conga's, dat zijn van die hoge trommels. Er zit een prach tig geluid in". Vrolijkheid Zijn muziek en aanstekelijke vrolijkheid maakten hem snel heel bekend in het Hilversumse muziekwereldje. En daarbuiten. Had een top-10 hit in Engeland. Werkt ook veel in Duitsland. Maakte zelfs een LP. Als studio-muzikant werkt hij voor heel wat groepen: Anita Meyer, Mai Tai, Dolly Dots, Da vid Soul, Pointer Sisters, Frizzle Sizzle, Roberto Jackety. De lijst is nog veel langer. „Eigenlijk hou ik niet zo van studiowerk. En met al die com puters hebben ze me ook niet meer zo nodig. Nee, ik ga liever het land in. Lekker voor echt pu bliek. Ik hou van mensen". Idealen Hij lijkt perfect te passen in de wereld van nu. Maar de echte Eddy is eigenlijk een dromer vol idealen. „De wereld is zo agressief, zo hard", vindt hij. „Ik ben heel ro mantisch. Liefde, vriendschap, warmte, daar gaat het toch om?". Zijn eigen muziek is dan ook heel anders. Mooi. Hij doet alles zelf, heeft een prachtige stem. Wie het hoort is enthousiast. „Maar ja", besluit hij met een zucht, „niet commercieel ge noeg, hè? De platenbazen kun nen aan disco meer verdienen". Hij lacht alweer. „Het zal toch eens lukken!".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1987 | | pagina 2