De mensen geven nog om elkaar ZEELAND Yeti: een fabeltje of niet? Tijgers en Geiten v Leven op dak van de wereld HELPT NEPAL 6 VRIJDAG 25 OKTOBER 1985 S 'De klim over de Kharolapas de volgende morgen was een van de zwaarste van de tocht. Als gevolg van de op die hoogte bijzonder ijle lucht voelde Car rie haar bloed wild tegen haar slapen hameren. Hijgend en duizelig omklemde ze haar teu gels, vechtend tegen ^de steeds weer opkomende aanvallen van misselijkheid. De wind stortte zich in woedende vlagen op de ruiters en zelfs de doorge winterde mannen van het es corte hadden met zuurstofge brek te kampen. Dit stukje komt uit het boek De gouden daken van Lhasa dat geschreven werd door Federica de Cesco. Het werd in 1978 bekroond met een Gouden Griffel en is bedoeld voor kinde ren vanaf twaalf jaar. Kostschool Over Nepal zelf bestaan geen kinderboeken, maar wie geïnte resseerd is in het leven van de mensen 'op het dak van de wereld' (de Himalaya) kan geen beter boek lezen. Carrie gaat na de dood van haar vader naar een kostschool in India. Daar leert ze Karma Tethong kennen. Carrie en het Tibetaanse meisje raken met elkaar bevriend. Karma nodigt Carrie dan uit samen met haar het nieuw jaarsfeest te vieren in Tibet. Burgeroorlog Na een lange en gevaarlijke tocht door de Himalaya komen de twee meisjes in Lhasa, de hoofdstad aan. Daar raken ze betrokken bij een bloedige bur geroorlog. China wordt de baas in het land en de Tibetaanse leider, de Da lai-Lama, vlucht het land uit. Ook Carrie moet vluchten. Na een barre reis komt ze terug in India waar ook alles veranderd is. De gouden daken van Lhasa is een spannend boek over een aardig meisje met veel wetens waardigheden over een - voor ons - vreemd, maar interessant land. Als je van een dik boek vol kleine lettertjes houdt, lees je het in een keer uit. De gouden daken van Lhasa door Federica de Cesco. Uitgeverij Leo pold, Den Haag, 1977. Prijs: 24,90. Het spel Bagh Chal ('Tijgers en Geiten') wordt al sedert eeuwen in Nepal gespeeld - iedereen kent het. Je kunt het speelbord in het zand of op papier tekenen. Voor de 'tijgers' en de 'geiten' kun je pionnen gebrui ken, maar ook steentjes - bijvoor beeld witte en zwarte. De regels - Er zijn twee spelers. De één krijgt 4 'tijgers'; de ander 20 'geiten'. - Iedere speler mag om beurten een zet doen. - Per zet mag je maar één kruising opschuiven naar boven, beneden, links, rechts of diagonaal). Het spel: De eerste speler zet de tijgers op de hoeken van het spel. De tegenspeler mag beginnen en zet per beurt 1 geit op het veld. Net zo lang tot ze allemaal staan. De 'tijgerspeler' mag, wanneer hij aan de beurt is, zijn tijgers verschuiven. Het gaat erom dat de tijgers - net als bij het dammen - zoveel mogelijk geiten slaan. De geiten proberen de tijgers vast te zetten. De tijgerspeler heeft gewonnen als hij 5 geiten heeft geslagen; de tegen speler wint wanneer hij de tijgers heeft vastgezet. Nieuwe schoenen Je kunt het ongeveer vergelijken met het gevoel als je nieuwe schoe nen hebt gekregen. Daar kijk je de hele dag naar, je voelt eraan en je zou ze het liefst zelfs 's nachts aanhouden. Maar dat blije gevoel is meestal heel snel weer weg. Wij denken dan al aan het volgende dat ons een blij gevoel moet geven. Of waar we mee kunnen opscheppen. We gunnen onszelf nauwelijks de tijd ergens van te genieten. Waar ik zo van genoten heb is de aandacht van de mensen voor alles om zich heen en voor elkaar." Opletten Volgens Henny heeft die aandacht ook te maken met het land waar ze wonen. Je moet er je ogen openhou den, voortdurend opletten wat er gebeurt en aanvoelen wat kan ge beuren. Het enige wezen op aarde met voe ten (poten?) van 35,5 cm lang en 17,7 cm breed is de Yeti of Verschrikke lijke Sneeuwman. Het lijkt op een aap, eet mensen en is overdekt met zwart of rood haar. Tenminste, dat vertellen de bergbe woners uit Nepal over het reusachti ge dier dat daar al eeuwenlang de bergen onveilig maakt. Ze bewaren er ook botten, stukken huid en zelfs een schedel van. Fabel tjes? Sommige geleerden beweren dat de Verschrikkelijke Sneeuwman best eens zou kunnen bestaan. Niet dat ze er ooit een gezien hebben, maar er zijn genoeg bewijzen van zijn bestaan. Zeggen ze. Want van wie zouden de reusachti ge voetafdrukken dan moeten zijn die ze in de sneeuw op de hellingen vonden? En gefotografeerd hebben! Twijfel Edmund Hillary, niet de eerste de beste, heeft geprobeerd het Ver- schrikkelijke-Sneeuwman-raadsel op te lossen. In 1960 verbleef hij tien maanden lang in het gebied waar de Yeti regelmatig werd gezien. Toen hij terug was in de bewoonde wereld, vertelde Hillary iedereen die het horen wilde dat het monster niet bestond. Jaren later is hij overigens weer gaan twijfelen en gelooft hij dat de Yeti wel degelijk bestaat. Zijn bewijs? Tegen een journalist zei hij: „We hebben geen Yeti ge zien, maar we hebben ook geen sneeuwluipaard gezien en we weten dat die wel bestaan. Om eerlijk te zijn, we hebben niet één levend wezen gezien". Berggorilla Mensen die vast geloven in het bestaan van de Yeti wijzen graag op de berggorilla. Tot 1901 had nie mand dat dier ooit gezien. En pas in 1937 ontdekte men de reuzepanda. Dus wie weet. Maar wat als de Verschrikkelijke Sneeuwman een Vrouw blijkt te zijn. Daar schijnt niemand op te rekenen. „In het gebied waar wij rondgetrok ken hebben hadden de mensen geen spiegel. Ik heb dus een paar weken niet geweten hoe ik eruitzag en dat gaf me een heerlijk rustig gevoel." Dat zegt Henny Schrijver uit Mid delburg. Met een vriend maakte ze drie jaar geleden een reis van twee maanden door Nepal. Ze logeerde onder andere in simpele - herbergen op richeltjes van Hima- layabergen. Voor zestig cent waren ze dan een nacht onder de pannen. En als ze geluk hadden was een matje als matras bij de prijs inbe grepen. Zuivere lucht „Het is een prachtig land," zegt ze. „En je gaat er vanzelf heel anders leven. De dunne lucht en de grote hoogte dwingen je langzamer te lopen dan je hier gewend bent. De lucht is ook zo zuiver datje scherper ruikt en kleuren helderder ziet." Maar meer nog dan van het land is ze onder de indruk geraakt van de manier waarop de mensen er leven. „Natuurlijk, ze zijn arm. Vergeleken met ons dan. Ze hebben gfeen televi sie, geen auto, geen video, zelfs geen spiegel. Maar ze zijn wel heel blij met het weinige dat ze hebben. Daar genieten ze erg van. (Je kunt er niet lopen pitten, want dan val je achthonderd meter de diepte in.) „Dat heb ik heel sterk gemerkt toen we verdwaald waren. Ineens zagen we op de 'weg' geen papiertjes meer liggen. We zaten enorm in onze rats, want we waren terechtgekomen in een gebied waar blijkbaar geen Eu ropeanen kwamen. Dat zijn verschrikkelijke vuilakken. Die gooien gewoon alles op de grond. Na uren zwerven zagen we een forse vrouw met wilde haren en een groot mes. We vroegen de weg, maar het enige wat ze deed was lachen. 's Morgens wilden we weer op weg gaan en zagen haar opnieuw. Ze beduidde ons dat we haar moesten volgen. Anderhalf uur lang hebben we ach ter haar aangelopen, de berg op. Ineens gilde ze iets naar anderen op de berg. Ik merkte dat ik bang werd. Ik dacht dat ze iets toeriep als: „Jongens ik heb er weer een paar." Graspol Even later zag ik dat ze heel voor zichtig aan een graspol voelde. Op dat moment viel alle angst van me af. Ze probeerde of die graspol wel stevig genoeg vast zat, zodat wij tweeën niet in de afgrond zouden vallen. Iemand dié iets kwaads met je in de zin'heeft doet dat niet. En die gil? Om te weten waar ze ergens zitten, roepen de mensen voortdurend. Verder de berg op loopt altijd wel iemand die terug- schreeuwt waardoor je weet waar je ongeveer bent. Doordat ik bang werd had ik niet goed opgelet en kon ik niet geloven dat die vrouw ons zomaar de weg wilde wijzen. Ik dacht meteen aan iets slechts."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1985 | | pagina 6