ven heel jong De koe is heilig en mag alleen worden gemolken Jongens kunnen vanaf drie jaar klooster in Je wordt opnieuw geboren Nepalees houdt van feesten V bracht om de goden te eren en ze te vriend te houden. Hindoes geloven dat boze goden kunnen zorgen voor ziekte en honger. De belangrijkste goden van het hin doeïsme zijn Vishnu, Shiva en Brah ma. Daarnaast zijn er nog ontelbaar veel andere goden. De meeste men sen hebben ook een huisgod. Een god kan ook verschillende ge daantes aannemen. Zo is de koning van Nepal een van de gedaantes van Vishnu. G 2:BER 1985 .ïgrijkste godsdienst in Ne- jet hindoeisme. Van de 10 ezen zijn er ongeveer 9 Hindoe loeddhist. ijkt een duidelijke indeling, dat is het niet. loop van honderden jaren het boeddhisme en hindoeïs- Nepal zich vermengd. Zodat ns tussen die 2 godsdiensten eilijk te trekken is. Hindoes Jdhisten bezoeken ook vaak [de tempels. al neemt de godsdienst een lijke plaats in in het dage ren. Overal staan tempels en dag als de zon opgaat gaan innen, vrouwen en kinderen naar de tempel, een heilige i of naar de rivier. Ze houden net elkaar een eredienst, inbeelden worden gewassen s aangekleed. Daarna wor- jffers gegeven. Dit kan rijst iep, bloemen of geld. Ide dag lovigen Krijgen dan van de »r een tika, een rode stip op oorhoofd. Dit geeft de plaats iar het derde oog bij de mens innen kijkt. maal in de week worden bij op een berg die offers worden ge- Nepal is één van de armste landen ter wereld. Er dreigt zelfs hongersnood op het platteland. Er worden teveel kinderen geboren. En al die nieuwe mondjes moeten eten. Gelukkig krijgen ze hulp. Éénderde van al het geld in Nepal komt als hulp uit rijkere landen. En tussen al die ellende slentert de heilige koe. De koe is een heilig dier zegt het Hindoeïsme. Die mag je niet slachten. Het vlees mag niet gegeten worden. Als je het toch doet draai je de gevangenis in. Ze mogen wel gemolken worden. Verder moetje ze eten geven en mogen ze lopen waar ze willen. Godsdienst Misschien val je nu van verbazing van je stoel. Hongersnood? Heilige koeien? Die je niet mag eten? Die je zelfs eten moet geven? Waarom eten ze die koeien niet gewoon op? Dat is een moeilijk probleem. De godsdienst speelt in Nepal een grote rol. Ze geloven dat elk dier een ziel heeft. Net als mensen dus. Bij de koe is het nog iets meer. Want die heeft de ziel van hun god. De heilige koe is het symbool van moederlijkheid en vrede. Lievelingsdier Maar hoe erg is het dan om zo'n dier op te eten? Dat is voor ons nauwelijks te begrijpen. We zullen het proberen uit te leggen. Neem nu eens je lievelingsdier. Je hond of je kat of je pony. Je houdt er veel van. Je praat er tegen alsof het een mens is. Op zekere dag komt er een Nepalees aan de deur. Die zegt dat je je lievelingsdier maar moet slachten en opeten. Alleen van het idee al word je misselijk. Zo erg moet het ongeveer zijn om een heilige koe op te eten. Laten we ons maar niet met hun godsdienst bemoeien. We kunnen het toch niet begrijpen. Nepalezen kunnen zelf wel beslissen over hun heilige koe. Daar hebben ze ons niet niets voor nodig. vei worden in Nepal steeds meer water den aangelegd voor schoon water, it: rder wordt er les gegeven in het pjf 'eken en klaarmaken van groenten en pit it. lit t alles gebeurt met hulp van Unicef. l|e zorgt ook dat er mensen worden pgeleid. Zoals dokters, verpleegsters r£ mensen die veel weten over voeding 'tl hygiëne. ik op afgelegen plaatsen worden ge- ai ndheidsposten ingericht. Daar kun- i« n zieken naar toe gaan. Als het nodig worden ze doorgestuurd naar een van iel 1 ziekenhuizen. Maar die zijn meestal r weg. i vervelende ziekte die veel voor uit in Nepal, is bronchitis. Veel men- n hebben last van hun luchtwegen en lU "gen omdat ze in huis te veel vuile hit inademen. ieder huis wordt een vuur gestookt, aar er is geen afvoer voor de rook. De °k blijft dus lang hangen. Dat vuur is wel belangrijk. Het is ka chel, fornuis en lamp tegelijk. De bewo ners ademen die rook in. Dat is heel ongezond. Een onderzoeker heeft bekend gemaakt dat 1 uur die vuile rook inademen net zo slecht is als 10 pakjes sigaretten per dag roken. Rochelen In Nepal hoor je altijd mensen hoesten of rochelen. Op straat moetje zelfs goed uitkijken dat je niet op een rochel van een buurman 'getrakteerd' wordt. Heel hard werken de bewoners niet mee aan de verandering van die rooksitua- tie. Ze geloven nog niet dat hun hoesten iets te maken heeft met die rook. En een echt kacheltje met schoorsteen is te duur. Bovendien zijn ze dan hun verlich ting kwijt. Alle verbeteringen gaan stapje voor stapje. Maar op plaatsen waar al veel en lang geholpen wordt, kun je zien dat het toch helpt. Veel feestjes hangen samen met de godsdienst, het hindoeïsme. Een van de meest uitgebreide feesten is het huwelijksfeest van de Sherpa's. Huwelijk Het feest bestaat uit drie delen. Allereerst de huwelijksaanvraag. De Sherpa's noemen dit Dri Chang. Dit betekent: 'aanvraag met bier'. De Sherpa's houden namelijk van gezelligheid en een biertje. De vader van de bruidegom gaat op bezoek bij de ouders van de bruid. Hij vraagt hen om haar hand. Tij dens dit bezoek wordt aardig wat bier gedronken. Het is overigens de gewoonte dat de jongeren zelf hun man of vrouw kiezen. Sex voor het huwelijk mag. Er wordt meestal pas getrouwd als er een baby op komst is. Geschenken Zes tot acht weken na Dri Chang volgt de echte huwelijksvoltrek king. Dit is de Den Chang. Er wordt volop gedanst en gegeten op dit feest. Het bruidspaar krijgt veel geschenken. In Nepal kunnen jongetjes van 3 jaar al naar het klooster. Ze gaan daar wonen om een boeddhistische monnik te worden. Ze krijgen de rood-bruine kleding van de monniken aan en hun koppie wordt kaal geschoren. Als het even kan gaat er uit iedere familie 1 kind naar het klooster. Dat is een eer voor de hele familie. De jongetjes gaan zo vroeg mogelijk omdat je juist op die leeftijd jezelf gaat ontdekken. Een peuter ontdekt dan dat hij een eigen mensje is. Die leeftijd is goed om, onder leiding van oudere monniken, jezelf te gaan ontwikkelen. Ze leren hun eigen mogelijkheden te vinden. Ze leren die ook te gebruiken. Ze doen dat naar het voorbeeld van Boeddha. Les en sport De monnikjes zijn niet de hele dag met hun godsdienst bezig. Er is ook tijd voor sport en spel. Al is dat niet zo veel. Verder krijgen ze les in Engels, Nepalees, Tibetaans, rekenen en tekenen. Ook leren ze groenten verbouwen en klaar te maken. En mogen ze helpen bij allerlei werkjes in het klooster. Het zijn lange drukke dagen. De meeste monnikjes zijn daar snel aan gewend. En als ze niet wennen mogen ze terug naar huis. Niemand hoeft tegen zijn zin in het klooster te blijven. De Nepalezen zijn een arm, maar vrolijk volk. Er zijn ongeveer 120 feesten. Nepal kent onder andere minstens drie Nieuwjaarsfeesten. Elk dorp heeft zijn eigen gebruiken om het feest te vieren. De vrouw mag nog niet bij haar man gaan wonen. Ze woont eerst nog thuis en mag na veertien dagen haar man 's nachts ontvangen. Veel later volgt de derde ceremonie. De man betaalt een bruidsschat aan de ouders van het meisje. Niet in geld, maar in spullen. Dan mag ze met hem mee. Dit feest heet Janti. Vrouwen De hele huwelijksvoltrekking kan dus jaren duren. Het hangt er van af hoe snel de man zijn bruidsschat bij elkaar kan krijgen. Het is bij de Sherpa's heel gewoon, dat een man meerdere vrouwen heeft of een vrouw meerdere man nen. Andere belangrijke feesten zijn: Het dodenfeest - duurt minstens drie dagen. Indra Jatra - een acht dagen du rend vruchtbaarheidsfeest met op tochten en Gai-Jatri - het feest voor de heilige koeien. Ook het boeddhisme kent geen hoofdgod. Wel een man die het grote voorbeeld gaf: Boeddha. Hij zocht in zijn leven (2500 jaar geleden) naar de juiste levenshou ding. Hij leerde zijn leerlingen dat het belangrijk is te houden van de natuur en de dieren. Dat je je mede mensen goed moet behandelen. Dat je geen geweld moet gebruiken. Lichaam en ziel Beide godsdiensten leren dat ieder mens bestaat uit een lichaam en een ziel. Je lichaam kan sterven, je ziel niet. Die komt terug in een nieuw lichaam. Je wordt opnieuw geboren als nieuw mens (reïncarnatie). Dit gaat steeds zo door tot je 'de eeuwige vrede' hebt gevonden. Als je niet goed hebt geleefd kun je terug komen als dier, geloven de mensen in Nepal. Daarom zullen ze niet gauw een dier doden, Want het kan een gestorven familielid zijn dat opnieuw is gebo ren. Het hindoeïsme is in de loop van vele eeuwen uitgegroeid tot een godsdienst. Het is niet op een be paalde dag door een man gesticht. Er is ook geen hoofdgod.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1985 | | pagina 5