BASISSCHOOL Je mag 'meneerook 'meesternoemen Zijn friet en frikandel slecht? Afwachten In je gele koffertje zit er van alles Goed rapport: maar wat staat er eigenlijk... Meester De lagere school en de kleu terschool zijn eindelijk ge trouwd. De nieuwe naam is 'basisschool'. Dook Kopmels heeft er veel mee te maken. Hij is directeur van de R.P.C.Z. (Regionaal Pedagogisch Centrum voor Zeeland). Dat R.P.C.Z. helpt Zeeuwse scho len. Als ze hun schol nog beter willen maken. Of als scholen niet weten hoe het moet met de basis school. We spraken met Dook Kopmels in zijn kantoor in Sint-Laurens. Geen duffe boel. Oh nee. Een vrolijk kan toor met spelletjes en wandplaten. Mond dicht - Waarom was de oude lagere school niet meer goed? Dook: „Die was al een hele tijd'niet meer goed. Die bestond al vanaf 1806. Het was een school van mon den dicht, armen over elkaar en allemaal hetzelfde. Terwijl alle kin deren juist verschillend zijn. Sommige scholen waren al aan het veranderen. Als je beter was kon je verder. Als je het moeilijker vond kreeg je extra lessen. Nu mag dat officieel". - En wat was er mis met de kleuter school? Dook: „Niet iedereen moest hetzelf de doen. Dat was natuurlijk wel goed. De ene rommelde met blok ken en de ander bouwde een toren". gedicht gedicht f ge Ideaal, de basisschool: alles kan op jouw niveau en niet steeds iemand die dwingt doe dit zus of doe dat zo. Hoewel, soms verlang ik naar die banken waar je in zat, twee aan twee met zo'n kastje en een inktpot de gleuf waar je je pen in dêe. Elke ochtend tafels opzei net zo lang tot'je ze kon, de juffrouw zei wat wel en niet mocht de rijen, als de school begon. Wel ouderwets, maar is dit beter? Bij de 'vlotterds', ach dat lukt altijd. Nee, pas als iedereen zich er goed voelt heb je echt het doel bereikt. Marina van den Boogaart „Maar als je al wilde lezen of reke nen ging het mis. Dat kon nog niet. Dan moest je wachten tot jé op 'de grote school' kwam". „Plotseling mocht je niet meer spe len. Iedereen moest tegelijk reke nen en lezen. Ook als je er nog niet aan toe was". Langzame buur - En de basisschool dan? Leer je daar dan beter? „Ja", zegt Dook. „Het is nu veel handiger. Want het is nu één school. Je mag nu al rekenen als je 5 bent bijvoorbeeld. Als je dat kunt. En als je 8 bent mag je nog spelen". „Iedereen kan aan z'n trekken ko men. Want je leert precies wat bij jou past. Dus niet meer wachten op die langzame buurman. En ook niet meer schrikken van die snelle buur vrouw". - En de leerkrachten? Dook: „De meesten komen bij ons vragen hoe ze alles het beste kun nen regelen. Sommige scholen zijn al heel ver". „Je kunt dus niet zeggen dat nu plotseling alles anders wordt. De meesten zijn al aardig op weg". KRULLEBAK DINSDAG 10 SEPTEMBER De Stichting Natuur en Milieu ontdekte dat in de gele kleur stof het gevaarlijke cadmium zat. Het was wel heel weinig, maar toch. Maar ja, toen waren ze al be steld. Het ministerie kon niet meer terug. Je rapport is meer waard dan je (misschien) denkt. Tweeën twintig kinderen uit een vierde klas maakten in de zomer vakantie een rondje met hun overgangsrapport langs de fa milie. Vijfhonderdendertien gulden en zevenentwintig cent brach ten die bezoekjes op. Gemid deld per kind 23,33. Opa's en oma's gaven het meest. Maar dat is geen won der. Die zijn altijd heel trots op de (school)prestaties van hun kleinkind. Balletjes Of ze ook precies begrepen heb ben waarop ze zo trots konden zijn, is overigens de vraag. Want op de school van hun kleinkind werken ze met woor drapporten. Daarop staat mét woorden wat een kind presteert bij taal, rekenen, geschiedenis en de andere vakken. Een massa groene balletjes ver tellen of het wel voldoende kan automatiseren, inzicht heeft, zelfstandig werkt, woorden met een gesloten lettergreep fout loos schrijft.... Alles bij elkaar een rapport van bijna één me ter lang. Wat dat betreft hadden opa's en oma's vroeger een heel wat gemakkelijker rapport. Zij kre gen alleen cijfers. De beste van de klas een negen. Iets minde ren een acht, een zeven of een zes. En aan een vijf zag iedereen dat het niet zo goed ging. Gaat over In ons land mag iedere school zelf uitmaken wat voor rapport ze gebruiken. Vooral de laatste vijftien jaar is er driftig geëxpe rimenteerd. Dat is eigenlijk wel een beetje uit de hand gelopen. Het kan gebeuren dat kinderen van twee dicht bij elkaar gele gen scholen eikaars rapport niet snappen. En niet kunnen vergelijken, want dat doet ie dereen natuurlijk het liefst. Ou ders vooral. Voor de basisschool moeten er weer nieuwe rapporten komen. Hoe die er uit zullen zien moet je nog afwachten. Er wordt hard over nagedacht. Een hele zorg minder is in ieder geval dat er niet meer op zal staan: gaat over/gaat niet over. Want blijven zitten, dat kan niet meer. Kinder&JeugdTelefoon Zeeland Als er iets is: 0II80 38080 Elke dag van4toc8uur. Het viel allemaal een beetje anders uit. De scholen riepen niet allemaal Hoera! Het geld - ongeveer 3 miljoen gulden - zou veel beter aan het onderwijs zelf besteed kunnen worden. Bouwpakket Niet alle 8400 basisscholen wil den bovendien het koffertje. Dus ook niet alle 1,5 miljoen kinderen stralen er straks mee. Hoe dan ook: er rollen er straks 1,37 miljoen de fabriek uit. De scholen krijgen op 12 septem ber de bouwpakketten binnen. Op 16 september (de eerste tel datum) mogen alle kinderen ze dan zelf in elkaar knutselen. En aan de geel-zwarte band over hun schouder mee naar huis nemen. Achteraf toch wel zielig voor die 130.000 kinderen die er geen krijgen. Zij kunnen er tenslotte ook niks aan doen. Als het ministerie die nu eens allemaal een rood koffertje gaf...? Henry BuyckCarina VerduynJeffrey D'Hondt en Jean Pierre Faas. Voor Carina, Jean Pierre, Jeffrey en Henry uit Groede was het die mor gen van de eerste schooldag best een beetje balen. Zoals zoveel scholen, moest ook 'hun' Jacob Catsschool dicht. Dus niet meer met z'n viertjes in klas 6 bij meester De Smit in het eigen dorp. Maar naar de OBS in Oost burg. Tja, en dan zit je ineens in groep 8 bij meneer Maliepaard. Hoe voelt dat nou? „Eerst niet zo leuk", vertelt Jeffrey. „Ik had vanmorgen echt een raai* gevoel in m'n buik. Alles is vreemd. We moeten met de auto naar school. Dus nooit meer na schooltijd met een vriendje mee. Of meteen door naar het zwembad. Niks fijn." „Ik snap best dat het moest", zegt Carina. „Maar het hele jaar was alles onzeker. Dan kon de school blijven, en dan weer niet. Je zat steeds in spanning. Heel erg rottig. Gelukkig mochten we van te voren alvast een dagje naar hier. En met alles meedoen. Dat vond ik echt goed." Wanneer hadden jullie zekerheid? Jean Pierre; „Toen we van school reis terugkwamen stond er een man van de gemeente. Die zei het. De hele dag was ineens verpest. Onze meester kreeg tranen in zijn ogen. We moesten eigenlijk allemaal een beetje huilen." Is er voor jullie veel veranderd? Henri: „Je brood mee naar school. Maar als het regent tussen de mid dag lekker lezen. Of met de compu ter spelen. En ook 's winters school- zwem in het binnenbad. En hier ben ik ook niet de oudste hè? Ik moet dus maar niet meer vechten. Nu zitten er 32 klasgenoten op m'n nek. In Groede zaten er 26 op de hele school. Dat scheelt nogal." In Oostburg zijn het trouwens geen vechters, weet het viertal zeker. Gewoon een gezellige klas. Fijn om erbij te horen. En een aardige me neer. Die het niet erg vindt als je nog eens 'meester' zegt. Dook Kopmels Behalve de 'oude vakken' zoals re kenen, taal, lezen, aardrijkskunde en zo, komen er op de basisschool nieuwe vakken bij. De maatschappij waarin we leven zit ingewikkeld in elkaar. Er zijn veel dingen veranderd en bijgeko men in vergelijking met vroeger. Je kunt niet alles meer leren. Dus zul je ook moeten leren iets op te zoeken. Computers worden steeds belang rijker. Maar daar moet je wel mee leren omgaan. In Nederland is vrijheid van gods dienst. Ieder mag denken wat hij wil. Er wonen enorm veel buitenlanders. Om goed en plezierig samen te leven, moet je elkaar wel begrijpen, kunnen samenwerken. Ook belang rijk later, in je werk. En als je geen werk mocht vinden: omgaan met je vrije tijd behoort ook tot de nieuwe vakken. Frikandel Teveel kinderen eten slecht of snoe pen te veel. Het blijkt dat de friet en frikandel nog steeds 'in opmars' zijn. Daarom is er ook aandacht voor gezond gedrag op de nieuwe basisschool. Het verkeer wordt steeds gevaarlij ker: meer lessen verkeer dus. Aan wiskunde wordt alvast wat gedaan en ook Engels staat voortaan op het programma. Voor de 'nieuwe' onderwijzers en onderwijzeressen is het moeilijk om alles in één keer heel goed te doen. Daarom zijn de meeste scholen al jaren bezig met de voorbereiding. Hoe alles zal lukken? Ze doen hun best. Eerst maar eens een jaartje probe ren en dan nog eens praten... Het was bedoeld als de vrolijke noot. Bij de start van de nieuwe basisschool krijgen alle kinde ren een geel koffertje. Daar kon de informatie in, die aan ieder kind gegeven moest worden: het blad KIES, iets over de medezeggenschaps raad, een sticker, een speel werkplaat en een blad over een Teleac-cursus. Het koffertje als een soort luxe envelop, waar je een schooltas aan overhoudt. Ze kosten onge veer 2,- per stuk. Het ministerie van onderwijs en wetenschappen gaf een firma opdracht een vrolijk, milieu vriendelijk plastic koffertje te maken. Geel, want dat valt goed op in het verkeer en is dus veiliger. Cadmium

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1985 | | pagina 2