UITVINDINGEN Zoek het zelf maar uit Ritspatiënt? Neem toch klittenband Beter laat dan nooit Het begon met een vruchtje Bescherming ideeën kost bergen geld Iets bedacht? Mond dicht Wie durft KRULLEBAK DINSDAG 11 JUNI 1985 Vorig jaar vielen er weer zo'n 150 ernstig gewonden op de w.c. Tachtig jongens en zeventig volwassen mannen kregen 'de piemel tussen de rits'. Jodelend van de pijn moesten ze naar het ziekenhuis. Stom eigenlijk. Want de rits is antiek. Je kunt je nu veiliger bescheu ren. Mannen, er is nu klitten band in het land! In 1948 vond de Zwitser Georg de Mestral het klittenband uit. Afgekeken van het bekende bermplantje kleefkruid. Pas vanaf 1955 bestond er een machine om klittenband te ma ken. Vroeger was het nog niet zo goed. Nu is het sterk verbe terd. Haakjes en lusjes Gek spul dat klittenband. Je kunt het makkelijk losscheuren maar moeilijk afschuiven. Hon derden nylon haakjes zitten vast aan honderden nylon lus jes. In Haaksbergen (Twente) staat een hypermoderne fabriek van klittenband. Al een paar jaar hangt naast de voordeur een straatklinker aan een klitten- bandje. Bezoekers halen hem er steeds af. Maar het klittenband blijft goed. In de ruimte Klittenband heeft de rits ver slagen. In een vliegtuig (jumbo) wordt tegenwoordig al 10 km klittenband verwerkt in de be kleding. Astronauten plakken het onder hun schoenen. Als ze gewicht loos zijn kunnen ze toch over de vloerbedekking lopen. Hun hele pak zit trouwens vast met klittenband. Een 'kleine boodschap' in de ruimte is vol komen veilig. Dus als je geen 'ritspatiënt' wil worden: wordt astronaut! Het idee van de heer C. de Smit uit Oostkapelle bleek een pui- ma uitvinding te zijn. Het was eenvoudig uit te voeren en het bespaarde miljoenen guldens. Het bleek zelfs zo'n prima idee dat de heer De Smit met een geldprijs van 25.000.- werd be loond. Hij moest er wel lang op wachten, want zijn plan werd al in 1963 geboren. Als adviseur bij rijkswaterstaat hield hij zich onder meer bezig met de bescherming van de Zeeuwse kust. De stenen strandhoofden die tot dan toe werden gebruikt om de golven te breken waren erg duur. Meneer De Smit stelde voor alleen houten palen te gebruiken. Dat werd geprobeerd. Twee rij en lange palen werden diep in de grond geslagen. En het werk te prima. Pensioen Nu zijn er al 30 van zulke paal- schermen langs de kust van Walcheren en Schouwen. Het idee wordt nog steeds ge bruikt. ook al is de uitvinder ervan al jaren met pensioen. Dat het idee ook nog enorm gewaardeerd wordt, blijkt wel uit de beloning die de Centrale Ideeëncommissie hem na 22 jaar nog toekende. 1951. In een Yersekse bakkerij is de banketbakker Carels bezig met het maken van pectinevruchtjes. Deze gelei-achtige vruchtjes heeft hij zelf uitgevonden. Het is een hobby van deze bakker om allerlei versieringen voor zijn gebak te maken. 1985. Inmiddels is diezelfde bak ker al dertig jaar directeur van een fabriek voor bakkerijgrondstoffen in Goes. „De vruchtjes die ik maakte noemde ik cherrytips. Ze vielen Met een flinke tegenwind op de fiets naar Sint-Laurens, vlak bij Middelburg. We gaan op bezoek bij Bram Moens (28). Bedenker van de M5-fiets. Meer Meters Met Minder Moeite. Moegetrapt komen we bij z'n werkplaats aan. En daar staat-ie dan: een vreemde driewieler met kuipstoel. Eerst een proefrit gemaakt. Je zit heel laag. Lekker achterover. Je benen vooruit. Die duwen tegen de trappers. Het stuur ligt op je buik. Met je pink kun je sturen. De versnellingen bedien je met de handvatten. Met het grootste ge mak rijd je 40 kilometer per uur. Lui achterover liggend. Geen last van de wind. En je ziet ook veel meer. Bram: „Een gewone fiets is niet zo best. Slecht voor je rug. Je ziet er weinig en je hebt veel last van de wind". De fiets is al meer dan 100 jaar geleden uitgevonden. In 1914 be stond er al een soort driewielige ligfiets. Die mochten niet mee doen aan wedstrijden. Ze waren veel sneller dan gewone racefiet- Als je Jos Elstgeest vraagt te vertellen wat voor werk hij doet, zegt hij: „Dat is een heel moeilijke vraag. Daar heb ik niet een-twee drie een antwoord op". Antwoorden zoeken op andere vragen vindt hij gemakkelijker. Jos Elstgeest werkt bij het Peda gogisch Centrum voor Zeeland en dat betekent dat hij samen met onderwijzers zoekt naar leuke din gen waar kinderen wijzer van wor den. „Over planten, dieren, dingen en mensen kun je veel te weten ko men in boeken", zegt hij. ..Maar dat is de bedoeling niet. Dan ben je tevreden met een tweedehand- santwoord. Het is ook veel leuker om zelf het antwoord te vinden. Je moet dan wel eerst weten wat je walt leren". Visgraat Zo wilden in een dorp de kinderen leren wat de mensen in hun dorp met de grond doen. Ze zijn toen begonnen met een wandeling rond de school. Daarbij viel hun onder andere op niet alleen erg in de smaak bij mijn klanten, maar ook bij andere bakkers", vertelt meneer Carels. Al snel werd de vraag naar de vruchtjes zo groot, dat hij besloot sen. Zo verdwenen deze fietsen weer. In 1971 begon een astronaut weer te experimenteren in Amerika. Met een stel studenten bouwde hij de snelste fiets (95 km per uur). gedicht gedicht ge Marina van den Boogaart hoeveel verschillende soorten 'vloerbedekking' er op straat lig gen: tegels, klinkers, kinderkop jes, rode straatstenen en gele,... Die lagen daar natuurlijk allang, maar het was ze nooit eerder zo opgevallen. Ze werden nieuwsgierig en ont dekten dat het allemaal een reden had. Zelfvertrouwen Op het wegdek liggen stenen in een visgraat, omdat ze stevig moe ten liggen. Op stoepen is dat ech ter niet nodig en daarom liggen daar tegels. En om ervoor te zorgen dat het regenwater snel weg kan. zijn straatgoten hol. Zo'n holletje maak je het gemakkelijkst door stenen gewoon in een rijtje te leggen. Gekleurde stenen laten zien waar je mag parkeren. Of juist niet. Weer andere stenen zijn er voor de sier. Heb je zelf wel eens gelet op hoe een stratemaker de hoek omgaat? Jos Elstgeest weet zeker dat je de bakkerij te sluiten en een cher- rytipfabriek opende. De cherrytip is niet meer het belangrijkste produkt. Dat is Jel- fix, een afdekgelei voor vruchten taarten. Deze gelei, ook een uitvinding van meneer Carels, wordt verkocht door heel Europa. „Dat het kleine vruchtje dat ik in mijn bakkerij bedacht uit zo groeien tot een groot bedrijf had ik toen nooit durven dromen", besluit meneer Carels. Maar deze was niet zo handig. Bram: „Ik begon in februari 1984. In 3 weken was m'n eerste fiets klaar. Ik moest eerst leren lassen. Ook heb ik er veel over gelezen. Met deze eerste M5-fiets reed ik naar Noorwegen. Onderweg kon ik de fiets steeds verbeteren". Én hoe gaat het nu? Bram: „Door het rondrijden kreeg ik steeds meer belangstelling. In Nederland kijken ze nog een beetje lacherig. Laatst reed er een auto voorbij. Een man riep: „Hé, luie donder". Een belachelijke reactie. Vooral van een automobi list. Ik heb nu al 20 fietsen gemaakt. Aan 1 fiets werk ik nu een week. Hij kost ongeveer 1.700.-. Het ligt eraan wat je extra wilt". En de toekomst? Bram: „Ik ben nu bezig met ver ing, schijfremmen en een overkap ping. Dan kun je droog blijven.. Je kunt dan zelfs nog harder". Misschien heeft de tweewieler zijn langste tijd gehad. Laat ons het hopen. Want op de terugweg was de wind weer gedraaid. heel veel kunt leren als je je ogen openhoudt. Je moet ze wel gelo ven natuurlijk. Kinderen hoeven niet steeds aan juf of meneer te vragen of wel waar is wat ze zien. En daardoor krijgen ze meer zelfvertrouwen. Lijkt het je wel wat om zo te leren? Dan kun je hier je tanden op stuk bijten: Weef je hoe het komt dat je achterwiel draait als je op de trapper trapt? En hoeveel keer draait het als je één keer trapt? Gemakkelijk? Nou. deze dan: Hoeveel meter legt je wiel af bij één keer de trapper rond? Kun je het antwoord niet vinden, omdat je niet weet welke manier je moet gebruiken? Ja, dan moet je dat probleem maar eerst oplos sen. Nog veel meer van dit soort leuke opdrachten kun je vinden in de boekjes die Jos Elstgeest schreef. Ze kosten niets. Je meester of juf hoeft er alleen even voor naar het Pedagogisch Centrum te bellen. Gelukkig kan iedere uitvinder laten beschermen wat hij heeft uitge dacht. Die bescherming is erg offi cieel. Het heet een 'octrooi'. Ze noemen het ook wel een 'patent'. Je moet ervoor naar de Nederlandse Octrooiraad in Rijswijk. Zo'n octrooi-aanvraag is heel inge wikkeld. En het gaat niet voor niks. Alleen al vragen om octrooi kost haast driehonderd gulden. Of je het dan ook krijgt is punt twee. Er kan immers best iemand zijn die net eventjes eerder kwam. Met iets dat toevallig heel erg lijkt op dat van jou. Of het bestaat al jaren. De octrooiraad zoekt het allemaal uit. Wat zij beslissen telt. Alles bij elkaar betaal je zo een paar duizend gulden. Ook als het op het laatste moment toch nog 'nee' wordt. Bij 'ja' geldt de bescherming tegen na-apers alleen in Nederland. Soms is het ook slim om ook octrooi in een paar andere landen te hebben. Maar hoe weet een gewoon mens dat ineens allemaal? Raad Voordat uitvinders voor niks veel geld uitgeven kunnen ze dus beter eerst om raad vragen. Dat mag bij de Rijks Nijverheids Dienst (RND). Voor Zeeland is dat in Middelburg. Bedrijven kunnen er met al hun problemen terecht. Er is ook eeri hele afdeling voor uitvinders. Daar kunnen ze vaak te weten komen of jouw 'uitvinding' mis schien al eerder uitgevonden is. Want hoe gek dat ook klinkt, dat kan. Bij de RND helpen ze je in elk geval om uit te vinden wat voor jou\u uitvinding het beste lijkt. Goede raad is duur, zeggen ze wei eens. Maar die RND is bijna altijd gratis. Uitvinders mogen om raad vragen bij de Rijks Nijverheids Dienst. Wie bij dat bureau in Middelburg bin nenstapt komt altijd eerst bij me neer Treurniet. Die kreeg al heel wat uitvinders over de vloer. Met de meest verschillende dingen. Zoals een surfkarretje voor achter de fiets. Of een reuzenbreed wiel om te zorgen dat een zware tractor de grond niet meer zo platwalst. Soms is dat wiel niet eens de uitvin ding. Maar dat heel kleine knipje om het vlug mee vast te maken. Geheim „Hou je uitvinding in elk geval geheim tot je weet wat je ermee wilt gaan doen". Dat is de eerste raad die meneer Treurniet geeft. „Want als jij het nog trots aan iedereen laat zien gaat een andere slimmerik ermee naar de octrooi raad. En die is dan éérst". Dat karretje en ^at knipje mag niemand meer namaken. Die heb ben intussen bescherming gekre gen. Octrooi dus. Spelplankje Met het spelletje van meneer Hans Meier uit Wemeldinge komt het misschien ooit zover. Hij bedacht een spelletje. Met cijfers en kleuren en schroeven. En een beetje dik touw. Kleuters kunnen er simpel een vijf of grijs mee leren vinden. Tieners zullen er elkaar echt moeilijke op drachten mee voorschotelen. Het spelplankje ligt nu bij het uit vinderscentrum in Rotterdam Hans Meier is zelf verschrikkelijk benieuwd. Want het maakt nogal verschil: komt er een Meier-plank- jesfabriek? Een kleine werkplaats misschien? Of blijft hij zelf zagen en bijspijke ren? M5-fiets: Meer Meters Met Minder Moeite. Mensen zijn zo knap in 't uitvinden van dingen steeds makkelijker, sneller, beter, dan dat ze voordien gingen. Vooral in manieren om anderen te raken: steeds simpeler werd het elkaar af te maken. Eén druk op de knop is nu al genoeg en dan hebben we Star Wars nog voor de boeg. Zo stom die wapens! Wie durft de stap naar een vredesuitvinding? Dat is pas knap!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1985 | | pagina 2