RAGES 'De jongens zijn zo lang' ÜL Skateboard? Nooit van gehoord Video-clip is een echte klapper Hondenmode zorgt voor veel ellende —v y Als er maar een merknaampje op zit Jeans Geen spijt Huppelen )Di DINSDAG 8 MEI 1984 Wees eens eerlijk. Wie denkt er nog wel eens aan John Travol ta? Wie draait 'Grease' nog wel eens? Meneer Travolta is niet meer. Nu sieren posters van Doe Maar je kamer. Of ook al niet meer? Doe Maar is ook weer al voorbij. Affijn, laat maar. Rages komen en gaan als eb en vloed. Sommige rages kosten veel geld. Ga maar eens naar de Hollandse Hoeve in Goes- Noord. Een landingsbaan voor mars mannetjes? Mis. Een vergeten skateboard- baan! Je weet wel. Die handige strijk- plankjes op wielen. Zo'n zes jaar geleden was dat een enor me rage, overgewaaid uit Ame rika. Wie toen zo'n ding niet had sloeg de plank goed mis. Verlaten Hoe duur is nu zo'n betonnen baantje? Dies van de Velde uit Goes werkt op de afdeling sportza ken van het gemeentehuis. „Deze skateboardbaan heeft ons, schrik niet, 13.000,- gul den gekost". Wordt deze baan nog gebruikt? „Nauwelijks, soms rolschaatst er nog wel eens iemand over. Voor de rest ligt die baan er verlaten bij". Waarom heeft de gemeente de ze dure baan laten maken? „Door verontruste ouders", ver telt Dies. „Hun kinderen 'skate boarden' op straat. Dat was heel gevaarlijk. Die ouders gin gen naar de sportraad. En ze vroegen om een veilige baan. De gemeente vond het wel een goed idee. Om een lang verhaal kort te maken. De gemeente betaalde j 13.000,- en de baan was er". Fietscross Naast deze baan ligt sinds kort een fietscrossbaan. Kosten: 10.000,-. Leuk voor de Beve- landse fietscrossclub. Maar wie crosst er nog over zes jaar. Nou en? Zul je misschien zeg gen. Alsof volwassenen nooit knoeien met geld. Denk maar eens aan al dat gif in de grond. Dat kost miljoenen om het er uit te halen. We spreken elkaar wel over zes jaar. Bij een kinder-helicopter- baantje of zo. De video-clip verovert Europa. Beelden van een slecht play backende popgroep zijn bijna helemaal van het scherm ver dwenen. Het is al lang niet meer alleen de muziek, die een song tot een hit kan maken. De filmpjes, die de muziek begeleiden, zijn steeds belangrijker geworden. In drie minuten tijd worden er complete speelfilms vertoond. Bijna elke dag rollen er video clips over de buis: Toppop, Countdown. Tros-pop video show. D.J.'s zijn V.J.'s gewor den. Volgens het woordenboek is een clip niet alleen een knipsel maar 'ook een draai om je oren'. Als je regelmatig naar zo'n pro gramma kijkt zie je soms heel mooie beelden. Maar je kunt je ook voorstellen dat de uitvin der van het woord aan de twee de betekenis heeft gedacht. Tel maai' eens hoeveel rake klappen er worden uitgedeeld. Dat schijnt het gevolg te zijn als popsterren met alle geweld willen acteren.... Jonge mensen stappen rond op sportschoenen en dan liefst van een heel bekend merk. Winkels waar je vroe ger sportartikelen kocht zijn ongemerkt modezaken ge worden. „De jeugd is gevoelig voor populaire artikelen", zegt de heer J. C. Sinke, eigenaar van zo'n zaak in Middel burg. „Het is belangrijk dat anderen zien wat je uitgeeft aan je kleding. De merknamen zijn duidelijk aan de buitenkant te herkennen. Of een schoen goed zit komt pas op de tweede plaats". In zijn zaak komen heel wat ouders met opgroeiende kinderen. „In 9 van de 10 gevallen krijgt het kind zijn zin, ook als de ouder het met de aanschaf niet eens is. Het kind kiest het merk dat vriendjes of vriendin netjes ook dragen", zegt hij. De heer W. Nijman, die een jeans- winkel in Vlissingen heeft, gelooft ook dat het merkje op een broek belangrijk is. „Maar als het erop aankomt gaat de leuke, minder be kende broek toch het eerst de deur uit". Hij koopt de kleding op internatio nale beurzen. „Deze zomer komen de meisjesbroeken terug", voorspelt hij. Tachtig procent van de meiden zal in een 7/8 broek lopen. Let maar op". Toen de strakke broek nog mode was zag hij nogal eens boze ouders met hun kind de zaak verlaten: zonder broek! „Dat is niet meer zo. Maar, dat gebleekte goed kan nog wel eens problemen geven", geeft hij toe. In zijn zaak is het moeilijk om nog iets zonder merknaam of opdruk te vinden. „Voor een onbekend shirtje kun je rustig een tientje meer vra gen als je er zelf een merkje op zou zetten", verklapt hij. Zo zit dat dus. Bij het inkopen van artikelen wordt er goed op de Randstad gelet. „Als een merk niet meer goed gaat, dan raak je het in Zeeland al gauw ook niet meer kwijt". gedicht gedicht gedicht gedicht gedicht g Wauw! Te gek jo, die band rond je kop. Wel wat gedurfd zo, je valt wel op. Zie je ze kijken? „Jaloers zeker hé!" Straks loopt vast iedereen ermee. Hoi ma! Hoe vind je Jokes nieuwe sjaal? Stijl hè? Met zo'n ding ben je het helemaal. 'Leuk meid! Goh, wat gaat de tijd toch vlug, zo'n band droeg ik zo'n 20 jaar terug...' Jij mam? Echt? Hoe kan dat nou? .'t Is pas in de mode, doe niet zo flauw! 'Nieuwe mode? Zeker net andersom. Maar kom, wat geef jij daar nu om, Als je je daarover druk maken moet... als je 't nü maar leuk vindt is het toch goed?' Marina van den Boogaart „Op 5 mei organiseren we een bal. Dat betekent vrij dansen. Jongelui, overwin je drempelvrees en geef je na de les even op". Achter de microfoon, op de plaats waar in een disco de d.j. zit, staat Frie van Broekhoven, dansleraar. Na deze mededeling leidt hij zijn vrouw Louise naar het midden van de vloer. Ze dansen 'n cha-cha-cha. Nog wat onzeker volgen de jongelui: een groep 14- tot 17-jarigen. Alleen Sylvia is 11. De meisjes dragen vlotte broeken, de meeste jongens een spijkerbroek. Digna. „Ach", legt Wouter uit, .jon gens hebben andere hobby's". Hij wil na dit jaar doorgaan. Vooral rock 'n roll trekt hem erg. „Maar je moet eerst de basisdansen leren". Karsten is blij dat hij nu kan dan sen. Dan kan hij op feestjes 'ook eens echt meedoen'. Louise leert de jongeren ook wel discodansjes, maar dat duurt altijd maar even. „Kijk maar naar fame en electric boogie", zegt ze. „Dat is zo weer voorbij". Ze geeft graag les aan jongeren. „Vooral in het begin is het altijd giechelen bij de bepaalde heupbe wegingen", lacht ze. „Daar moeten ze allemaal even aan wennen". „Er zou een hele groep van mijn leeftijd komen", vertelt Sylvia als ze even aan de kant zit. „Maar uitein delijk waren er te weinig kinderen. Toen mocht ik bij deze groep. Mijn vriendinnen vinden zichzelf te jong". Ze heeft er geen spijt van. Alleen: „de jongens zijn zo lang!" Als ze wegdanst met een lange 17-jarige begrijp ik wat ze bedoelt. De meeste jongeren werden door ouders gestuurd. „Anders krijg je er later spijt van", zeiden de ouders van Saskia. „Maar ik vind het erg leuk, vooral de jive", zegt ze zelf. Waarom er minder jongens zijn? „Die noemen dit huppelen", zegt Rages en mode bestaan ook in het houden van huisdieren. Be paalde dieren of rassen zijn plotseling IN of UIT. Vooral honden zijn hier nogal eens het slachtoffer van. Op de asiels kunnen ze daarover mee praten. Wil van Rijnen van het dierena siel in Vlissingen vertelt: „Het is afschuwelijk maar helaas wel waar. Ineens wil iedereen een bepaald soort hond: pekinees- jes, poedels, bouviers. Noem maar op. En na een poosje meestal een paar jaar is de lol eraf en willen ze het beest weer kwijt. Dan komen ze bij ons terecht en moeten wij er maar weer een nieuwe baas voor zien te vin den. Gelukkig zijn er ook echte dierenvrienden. Vechthonden „Op het moment zijn de grote stoere vechthonden in: bou viers, dobermanns, rotweilers. Honden om indruk mee te ma ken, om mensen mee af te schrikken of zichzelf te bescher men. Het lijkt wel hoe meer mensen zich bedreigd voelen, hoe groter de hond is die ze nemen." „Het is nu vrij rustig gelukkig. Binnenkort verwachten we nogal wat bouviers te krijgen. Je kunt nu al merken dat men sen ze weg gaan doen. En ook de Afghanen zijn uit de mode. De tijd dat die grote langharige honden 'het helemaal waren' is voorbij." Televisie Hoe een hond in de mode raakt, heeft meestal verschillende oor zaken. Vaak speelt de televisie daarbij een belangrijke rol. Een leuke serie over een hond heeft bijna onmiddellijk tot gevolg dat veel mensen zo'n hond ne men. In de tijd van 'Lassie' zag je talloze Schotse collies. Sinds de tv-serie kennen veel mensen ze eigenlijk alleen nog maar onder de naam lassiehond. Fokkers Een andere nare kant van die hondemode is het geld. Als veel mensen tegelijk een bepaalde hond willen, gaat de prijs ervan omhoog. Sommige onbe trouwbare fokkers (mensen die honden kweken en verko pen) zien hun kans schoon om in korte tijd veel geld te verdie nen. Ze kweken teveel honden in te korte tijd, waardoor de dieren minder sterk zijn, sneller ziek worden. Akelig voor de hond èn voor de nieuwe eigenaar die er steeds mee naar de dierenarts moet. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V. Redactie: Marina van den Boogaart, Anneke van den Doel, Leen van Duivendijk, Cor de Jonge, Mieke Lemmens, Sylvia Scheers, Jan Smeekens, Ineke Timmerman en Willem Verstuijf. Adres. Walstraat 56-60, 4381 EG VLissingen. Tel. (maandag t/m vrijdag, van 9.00 uur tot 17.00 uur): 01184- 15144. Advertenties: (per brief) Admi nistratie PZC, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Het benodigde bedrag aan LOSSE postzegels bijsluiten of afgeven aan de PZC-kantoren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1984 | | pagina 2