O COMPUTER i Krijg de zenuwen met je bliepding 'Ze heeft ook nog een naam hoor...' Een week op kamp 'Kraken' is soms kinderspel achtergrond DINSDAG 10 JANUARI 1984 „Kijk, nou is nr. 47 aan het eten," zegt boer L. B. Brasser uit Veere. „Die krijgt precies zoveel krachtvoer als ze nodig heeft. Hoe meer melk ze geeft, hoe meer voer. Dat houdt de com puter precies bij. Handig hèè?" Hij wijst naar het verlichte cij fer op een apparaatje. „Ze heeft ook nog een naam hoor," legt hij uit, „maar dat nummer staat op de 'responder', een plaatje, dat ze om haar nek draagt." In de stal zien we even later nr. 47 uit de voederbox verdwijnen. Dan stapt nr. 17 erin, maar tevergeefs! Ze heeft haar portie al gehad. Een computer houd je nu eenmaal niet voor de gek. „We kunnen ook precies zien wie er een maaltijd heeft over geslagen," zegt de boer. „Ook als ze in de zomer buiten staan komen ze hier hun krachtvoer halen. De melkcontroleur houdt bij hoeveel melk elke koe geeft. Hij stopt die gegevens in de computer. De rest gaat van zelf." Geen spijt Boer Brasser heeft 62 melk koeien en 40 vaarzen (jongen). Zijn zoon, die ook op het bedrijf werkt, kwam op het idee om de computer aan te schaffen. „Ik heb er geen spijt van," zegt de 69-jarige veeboer vrolijk. „We hebben nu veel minder werk. Dat ding staat er nu twee jaar. Af en toe gaat-ie kapot. Dan komen ze er naar kijken, want hoe het werkt, daar heb ik geen verstand van!" Op Walcheren werken op dit moment zes veebedrijven met een computer. dE Ljru^Ebjij £<E <5fl¥ «ö'Ait mui iiiiiiiiiiiiiiiiiiiieiiiiiiiBiiii Hiernaast staat drie keer 'de krullebak'. Het eerste staat in computeralfabet Crouwel, het tweede in OCR-A en het onderste stuk in digitaalmagneetschrift CMC 7, Deze machinetalen zijn voor ons bijna onlees baar, de computer kan er wel iets mee doen. In Zeeland zijn verschillen de scholen druk bezig met de voorbereidingen voor de aanschaf van een micro computer. Aan de heer J. Admiraal, leraar en computerdeskundige uit Goes, vroegen we naar de mogelijkheden. Je moet een computer programme ren. Hoe gaat dat? „Programmeren is eigenlijk een probleem in kleine stapjes opdelen. Dat kunnen kinderen in de basis schoolleeftijd heel goed. De compu tertaal LOGO is voor die leeftijd ook heel geschikt". Is één computer op een school nu wel voldoende? „Als het de bedoeling is dat sommi ge kinderen wat extra gaan oefenen met sommen en spelling, dan kan de school dat wel regelen. Er zit dan telkens één kind bij het apparaat. Maar dan gebruik je het als een beter soort leerboek". Hoe zou u de computer dan willen gebruiken? „Ik geloof dat het belangrijker is dat kinderen leren hoe ze door het intikken van trefwoorden kunnen zoeken naar informatie. De compu ter geeft dan aan in welke boeken ze kunnen vinden wat ze willen weten. Ook kan de computer helpen bij het maken van teksten, zoals een ver slag of een opstel. De tekstverwer ker helpt het kind om een tekst steeds beter te maken. Samen met de onderwijsgevende worden er kleine stukjes uitgehaald die dan veranderd worden. Geen rekenwerk dus? „Natuurlijk! Maar dan wel bereke ningen die iets met elkaar te maken hebben. Zo kun je bijvoorbeeld uit het boek 'Gullivers reizen' gegevens halen om de computer daarmee allerlei ingewikkelde berekeningen te laten maken. Voor gewone som men kun je veel goedkoper een rekenboek gebruiken". Kan een gewone school zo'n compu ter wel betalen? „Je ziet vaak dat er iemand uit de ouderraad of een van de onderwijs- interview gevenden erg enthousiast is. Dan wordt er ook wel een manier gevon den om aan het geld te komen. Het grootste probleem is meestal om erachter te komen wat de kinderen met de computer zullen doen. Dat kost erg veel tijd. En dan moeten de juffen en meesters er nog mee leren omgaan". Zullen die uiteindelijk nog wel no dig zijn? „De computer kan alleen kennis doorgeven. Voor alle andere dingen die op school gebeuren zullen ze onmisbaar blijven". Is het waar dat kinderen sneller met een computer leren omgaan dan volwassenen? „Kinderen zijn niet bang voor nieu we apparatuur. Ook beginnen ze met wat meer geduld opnieuw als ze een foutje hebben gemaakt. Dat vinden volwassenen moeilijker. Die zijn vaak niet tevreden met het antwoord van het apparaat. Ze wil len het dan anders. Maar: de com puter kan geen fout maken. Wie niet tevreden is met wat de computer zegt, zal programmeur moeten wor den!! Een week op kamp in Vierhouten op de Veluwe; een beetje zwem men, voetballen en... leren hoe je met een computer moet omgaan! De afgelopen zomervakantie heeft de Stichting LOGO-KA zes van die kampen georganiseerd. In die Stichting zitten mensen van de Nijmeegse universiteit. „We hebben deze zomer 140 kin deren tussen 9 en 15 jaar geleerd hoe zo'n computer werkt en wat je ermee kunt doen", zegt de heer Van Pinxteren. „Omdat de kosten erg hoog zijn proberen we nu een aantal bedrij ven te interesseren om aan de kampen mee te betalen. Ook hebben we subsidie aange vraagd. Dan kunnen in de toe komst ook kinderen meedoen, van wie de ouders geen ƒ325,- voor een week kunnen betalen." Of dat zal lukken kon hij nog niet zeggen. gedicht 0 gedicht 0 gedicht 0 gedicht 0 gedicht 0 g 'Joop, doe dit! Joop, doe eens dat!' Soms wou ik dat ik een vervanger had. Een robot of zo, die zo lijkt op mij dat ze zeggen: „Joop? Nou, dat is hij!" Da'k niet alleen was, maar met z'n twee. Dat ik het ene, hij het andere deed. En dat ik kon kiezen: nu ben ik echt ik en als ik dat wil over hem beschik. Voor huiswerk van geschiedenis of voor de afwas als 't mijn beurt is. De tafel dekken, een boek voorlezen, dat zou nou écht eens handig wezen. En misschien zelfs leuk om mee te spelen.. We zouden mijn kamer kunnen delen. Zo'n robot lijkt me hartstikke fijn en dan zou ik gelijk niet zo eenzaam meer zijn.. Marina van den Boogaart Polshorloges waarin krijsende apen kokosnoten gooien. Plastic doosjes waarin vreemde ronde wezens wo nen. Happend bewegen ze zich over je scherm. Je raadt het al. We zijn in de wereld van de computerspel letjes. In de wereld van Pac Man. Donky Kong en vele anderen. In Amerika noemen ze deze spel letjes 'handheld games'. Bij ons handcomputertjesof LCD-spel- letjes. LCD is het spul waar ze die schermpjes van maken. Net als van een digitaalhorloge. Dank zij de chip zijn ze heel klein. Je steekt ze zo in je binnenzak of schooltas. In die doosjes zitten ongelofelijk veel mogelijkheden: datum, tijd, stopwatch, alarm, geluidseffecten en meerdere programma's. Toch zijn ze niet onbetaalbaar. 'Kraaienschieten' heet het goed koopste spel: het kost ƒ25,-. Het meest verkocht worden de spel letjes van 35,-. De duurdere handcomputertjes lig gen tussen 50,- en 100.-. Voorbeelden: Pac Man idat was de eerste), Donky Kong (1, 2 junior), Mario (Bros, Brothers, Cement), Li fe Boat, Rain Shower, Man Hole, Popeye, Micky Mouse. Clown en Monky Jump. Nog dagelijks komen er nieuwe bij. Na Amerika en Japan worden nu ook de speelgoedzaken in Neder land ermee overspoeld. De meeste werken op een batterij. De nieuwste hebben zonnecellen. Een beetje licht is al genoeg om ze te laten bliepen. Reactiespei Eigenlijk speel je een reactiespei tegen de computer. Wie is het snelst? Wie is het handigst? Voor je het weet zit je er midden in. Dat komt door de combinatie van spanning, geluiden, kleuren en be weging. Slaan je hersens dan niet op hol van dat zenuwengedoe? Daar zijn de geleerden het nog niet over eéns. Éen ding is zeker. Je moet er ver standig mee omgaan. Maar dat geldt ook voor sporten, tv-kijken en lezen. „Ik schrok me een hoedje toen ik hoorde dat het om kankerpa tiënten ging", zei Neal Patrick (17 jaar) uit Milwaukee in Ame rika. Hij was de jongen die deze zomer met zijn huiscomputer de grote computer van het kan kerinstituut in New York 'kraakte'. Al spelend kregen hij en zijn vrienden contact met die computer. Ze konden daardoor ineens al lerlei gegevens van kankerpa tiënten te weten komen. Code In een computer zitten allerlei gegevens. Vaak ook geheimen. Wil je iets weten, dan moetje op het toetsenbord een geheime code intikken een nummer en een wachtwoord). Weet je die niet, dan vertelt de computer niks. Lijkt zo veilig als wat: alleen diegenen die de juiste code weten kunnen de informatie opvragen. Maar: het blijkt dat het af en toe vrij eenvoudig is om achter' de code van welke computer dan ook te komen. Soms ge beurt dat toevallig. Professor Herschberg uit Delft is er een meester in. Hij maakt zelf een programmaatje en stopt dat in de computer. Schade De computer denkt dan dat er een fout is gemaakt en tikt zijn code onder de woorden met de vraag het programma nóg eens in te tikken, en daarmee weet hij dus gelijk de code die hij wilde weten. Enkele maanden geleden kwa men 12 kinderen uit Californië in het nieuws. Via een telefoon lijn hadden ze ingebroken in computers van militaire instal laties, ziekenhuizen en weten schappelijke instellingen. Ze veroorzaakten voor honderd duizenden dollars schade. Hun computers werden in beslag ge nomen. Vorig jaar al vertelde een 13- jarige Amerikaanse jongen dat het hem zo'n machtig gevoel gaf als hij contact kreeg met een andere computer. Gevaren Deze voorbeelden zijn echt niet de enige als het gaat om 'com puterkraken'. Dat is dus inbre ken in een andere computer. En het komt ook niet alleen in Amerika voor. Het gevaar van deze 'inbraken' kan zijn dat geheimen bekend raken, maar ook dat de 'inbre ker' gegevens uitwist. Als zoiets bijvoorbeeld bij de sociale dienst zou gebeuren, zou het kunnen dat mensen ineens geen geld meer kregen omdat ze volgens de computer dan niet meer zouden bestaan. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V. Redactie: Marina van den Boogaart, Anneke van den Doel, Leen van Duivendijk, Cor de Jonge, Mieke Lemmens, Sylvia Scheers, Jan Smeekens, Ineke Timmerman en Willem Verstuijf. Adres. Walstraat 56-60, 4381 EG VLissingen. Tel. (maandag t/m vrijdag, van 9.00 uur tot 17.00 uur): 01184- 15144. Advertenties: (per brief) Admi nistratie PZC, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Het benodigde bedrag aan LOSSE postzegels bijsluiten of afgeven aan de PZC-kantoren. Vs?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1984 | | pagina 2