M U II E 'Ik druk wel te hard op de toetsen' -»;v Leef je uit: krassen en dansen Pijn in je oren 'De jeugd heeft de toekomst. Je moet ze gewoon helpen' interview DINSDAG 13 DECEMBER 1983 z Ik Geven kinderen (10 tot 14 jaar) veel ?eld uit aan muziek en wat kopen ze Jan? Deze vraag legden we voor aan ?en aantal mensen die daar door iun beroep wat over konden vertel- .en. Platen [neke van Oosten uit een platen zaak in Goes zegt: „Bij ons komen reel kinderen. Vooral op vrije mid- iagen en op zaterdag. Ze halen de Top 40. kijken en luisteren wat, naar kopen ook. We hebben zo ïogal wat vaste klanten. Ze kopen reornamelijk singles en maxi- singles, heel veel Nederlandstalige: Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V. Hedactie: Marina van den Boogaart, Anneke van den Doel, Leen van Duivendijk, Cor de Jonge, Mieke Lemmens, Sylvia Scheers, Jan Smeekens, Ineke Timmerman en Willem Verstuijf. Adres. Walstraat 56-60, 4381 EG VLissingen. Tel. (maandag t/m vrijdag, van 9.00 uur tot 17.00 uur): 01184- 15144. Advertenties: (per brief) Admi nistratie PZC, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Het benodigde bedrag aan LOSSE postzegels bijsluiten of afgeven, aan de PZC-kantoren. VOF de Kunst, Frank Boeyen, Kin deren voor Kinderen". Ze vervolgt: „Opvallend is wel dat een groot deel van de platen-kopen- de kinderen vaak volgens de laatste mode gekleed is. Ze weten ook precies wat ze willen hebben, ken nen titels, teksten. Deze maand worden vooral veel LP's verkocht. Het is duidelijk dat dan de ouders nogal wat geld inbrengen". Instrumenten Ook de heer Hemmes uit Zierikzee krijgt nogal wat kinderen in zijn muziekinstrumentenzaak. „Over het algemeen toch wel kinderen van ouders met iets meer geld", zegt hij. „Meestal kopen ze nieuwe dingen. Als ik iets in de aanbieding heb of een instrument is tweedehands, denken ze dat er wat mee is. Op het moment verkoop ik vooral de goed kope keyboards 100,- 150,-). Die elektronische muziek is echt een rage. En op die pianootjes zitten zoveel knopjes, dat als je nog maar met één vinger speelt, het toch al lijkt of je heel wat kan". Ook hij vindt dat je kinderen heel serieus moet nemen. „Het zou niet de eerste keer zijn dat een jongen naar een heel duur instrument kijkt en dat blijkt dat hij inderdaad 2000,- bij zich heeft om het te kopen. Muziekschool Er wordt nogal eens beweerd dat op een muziekschool vooral de kinde ren van wat rijkere ouders komen. „Nou, dat geidt zeker niet voor ons", zegt een medewerkster van de muziekschool uit Terneuzen. „Misschien'komt dat doordat wij een speciale regeling voor het les geld hebben. Als ouders weinig ver dienen, betalen ze ook weinig. Zo kan het lesgeld liggen tussen de 195,- en de ƒ650,- per jaar. Daar krijgen de kinderen dan elke week een half uur alleen les voor. Vooral orgel, piano, fluit en klarinet zijn geliefd. Ook het kopen van een instrument hoeft hier geen pro bleem te zijn. Er is een muziekhan del waar ze tegen een heel redelijke prijs een instrument kunnen hu ren". Brassband De heer Elshout leidt het jeugdor kest van de brassband Caecilia uit Vlissingen. „Daar is veel belangstel ling voor" zegt hij. „Het is leuk en ze leren voor weinig geld een instru ment bespelen. De vereniging be taalt namelijk de kleding, het in strument en het grootste deel van het lesgeld. Blijft over 20,- per kwartaal aan de vereniging en 175,- per j aar voor de lessen aan de muziekschool. Ze hoeven nog niets te kunnen, al is dat wel makkelijk" zegt hij. Opvallend is dat ze al heel gauw aan optredens mee kunnen doen. Al vrij veel verenigingen doen wat voor de jeugd, maar nog te weinig", besluit hij. „De jeugd heeft de toekomst. Het is gewoon een noodzaak ze te helpen. gedicht gedicht gedicht gedicht gedicht Laatst op een middag kregen we video: geschiedenis vam de popmuziek of zo. Beroemde sterren, daarmee was ik 't oneens: ik kende de meeste namen niet eens. En dan die muziek zeg, wat een ellende! Er waren maar een paar liedjes bij die ik kende. En die waren dan nog van nu gepikt en gespeeld door groepen waar je van schrikt. Eén ding was trouwens heel leuk en daarom lachten we ons echt een breuk. 2 klassen, 2 leraren. Die keken dus mee en hoe langer het duurde, hoe stommer ze deden. Riepen steeds - wauw! Weet je nog? En Ah! en zongen zelfs mee. Nou, ga maar na! Volgens mij hadden we net zo goed weg kunnen gaan en stond dat ding alleen voor hun plezier aan. Aan de andere kant vind ik moet dit maar kunnen. Ze hebben 't al zo moeilijk da'k ze dit wel wil gunnen.. Marina van den Boogaart Kitty (10). Lilian (12) en Ronald (11) zitten op De Kring in Goes. Dat is een school voor kinderen die proble men hebben met horen en spreken. Wij vroegen ons af wat je met muziek kunt doen als je slecht kunt horen. Kitty: „Vanaf m'n derde heb ik al een gehoorapparaat. Daarmee kan ik vrij goed horen. Ik speel een beetje piano. Maar ik druk wel te hard op de toetsen". Komt dat door je slechte gehoor? „Ja. Vooral als de batterij van m'n gehoorapparaat opraakt. Dan klinkt alles zo hol. Van hele hoge scherpe geluiden word ik ziek. Zoals een piccolo. Daar wordt ik draaierig van". Wat vind je van popmuziek? „Ik hou van Joke, Suzanne en Vul- cano". „Ik ook", zegt Lilian. „En ook van Doe Maar". Bespeel jij ook een instrument? Lilian: „Klarinet. Ik zit op een har monie. Ik vind het geluid van een klarinet heel mooi. Elke week krijg ik een half uur les voor 5 gulden". Ronald zit te springen op z'n stoel. „En ik speel op een synthesiser", vertelt hij. Vertel eens wat dat is? „Dat is een soort elektrisch orgeltje. Er zit een computerje in. Zo kun je veel geluidseffecten maken. Er zit ook een ritmebox op. Een automa tisch drumstel dus". Klinkt dat dan niet erg hard? „Je kunt hem hard en zacht zetten. Als m'n moeder niet thuis is zet ik hem lekker keihard. Ik heb drie keer klachten gehad van andere mensen". Je kunt toch ook een koptelefoon opzetten? ..Dat doe ik wel eens. Maar dat is niet zo leuk. Dat zweet zo aan je oren. En het drukt tegen je hoofd". Luister je ivel eens tiaar de radio? „Ik hou van Electric Boogie. Peter Tosh en Bob Marley. Rasta dus." Zingen jullie wel eens? Alledrie schieten ze spontaan in de lach. „Ik kan wel zingen", zegt Kitty. „Maar het is dan wel ontzet tend vals. Ik kan geen toon houden. Dat komt door m'n slechte gehoor". „Bij mij ook", zegt Lilian. „Ik ben aan één kant helemaa doof'. Ronald: „Ik hem m'n eigen stem wel eens opgenomen. Dan zong ik een liedje voor de microfoon. En dat klonk waardeloos. Waardeloos." Zitten bij jullie ook kinderen die helemaal doof zijn. Die dus ook geen gehoorapparaat kunnen ge bruiken? „Niet bij ons op De Kring", zegt Lilian. „Maar ik ken er wel één. Die hoort niet echt muziek, die voelt het aan de trillingen". Muziek maken met een versle ten naald. Wie had ooit ge dacht? Nou, ik niet. Scratching heet het netjes, skretsjing moet je zeggen. Het is Engels voor krassen. Dit is het nieuwste van het nieuwste op popgebied. De meesten van jullie kennen het nummer Rockit wel, van Herbie Hancock. Dit was het eerste scratchnummer dat een hit werd. De eigenlijke uitvinder heet Malcolm McLaren, de manager van Sex Pistols, Adam Ant en Bow Wow Wow. Hij nam ge wóón een oude discoplaat. En 'scratchte' lekker op een oude plaat en een krakkemikige draaitafel met de muziek mee. Dat klonk heel lekker. Je kunt het zelf ook, met een oude naald, oude plaat en oude draaitafel. Maar niet lang. Want de zaak gaat snel kapot. Funky-disco De muziek waarbij je het beste kunt scratchen heet funky-dis co. Niet van die saaie dreundis- co, maar afwiselende muziek. De groep Fun Fun heeft nu ook een hit met het nummer Happy Station. Het is geen luistermuziek maar pure dansmuziek. Bekende na men: Baobab, Gazebo, Hot Streak, Jazoo en Grandmaster Flash. Er bestaan op deze muziek drie soorten dansen: Break Dan cing, Electric Boogie en Body Popping. Het is eigenlijk meer bewegen dan dansen. En niet binnen. Kom nou. Salto's Nee, gewoon op straat. In Am sterdam zie je al groepjes kin deren dansen op deze scratch- muziek. Prachtige vreemde be wegingen en circusachtige sal to's. Het wachten is op de eerste Zeeuwse dansschool die deze dansen aandurft. Tot zolang moet je maar met de muziek doen. Of opkrassen naar Amsterdam. Kitty, Lilian en Ronald. 'Laten we zacht zijn voor elkaar' is de opvallende tekst van een adver tentie, die regelmatig in alle kran ten staat. Met deze dichtregel van A. Roland Holst wil de Stichting Ideële Reklame de mensen wijzen op situaties, waarbij ruzie kan ont staan door lawaaioverlast. Mensen denken soms nog te weinig aan hun naaste buren, hebben vaak zelf niet in de gaten hoe hard de muziek uit hun stereo in de kamer van de buren klinkt. Jongeren, die veel naar disco's en popgroepen gaan, zijn aan hard geluid gewend geraakt. Een mens kan een geluidssterkte tot 120 decibel verdragen. Geluid, dat nóg harder klinkt, voel je als pijn. Je gehoor kan dan worden beschadigd. Metingen in disco's hebben aangetoond dat de geluids sterkte dikwijls de 120 dB nadert. Popmusicu, die bijna dagelijks aan zulk lawaai blootstaan zullen ook altijd zorgen dat ze zelf achter de geluidszuilen blijven. Anders lopen zij het risico lawaaidoof te worden. Geluiden in decibellen gehoorgrens 0 dB vallend blad 10 dB tikken van een klok 20 dB nachtelijke plattelandsgeluiden 30 dB zachte muziek 40 dB rustige straat 50 dB gewoon gesprek 60 dB personenauto 70 dB bromfiets, druk verkeer 80 dB zware vrachtwagen 90 dB machinekamer in motorschip 100 dB popmuziek, boormachine 110 dB opgevoerde brommer 120 dB pneumatische hamer 130 dB straalmotor 140 dB raketmotor 180 dB

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1983 | | pagina 2