Boeken inde diepvries De 'Uiver' op herhaling Een kijkje in het heelal KORT WATERSCHADE Diepvries Twee jaar Noodlanding Ongeluk Stofschil Hallo Toga Trap Poppen NA 50 JAAR WEER VLUCHT MET DC 2 NAAR MELBOURNE De zeer zware storm in het laatste weekeinde van no vember heeft in heel Zeeland schade, veroorzaakt. Bomen en antennes woeien om, schepen raakten op drift en daken werden weggeblazen. Zo verdween ook de dakbedekking van de Tech nische Bibliotheek in Vlissingen. Dat betekende niet alleen storm schade aan het gebouw. Maar voor al waterschade aan de bijna hon derdduizend boeken en tijdschrif ten. Zondag 27 november begonnen vrij willigers van de brandweer, biblio theek en mts het magazijn te ont ruimen. Alles werd in de gang van de hts gelegd. Maar er moest snel iets mee gebeuren. Want bladzijden die nat geweest zijn, plakken tegen elkaar of worden rimpelig. Bovendien is de kans groot dat opgedroogde boeken binnen 10 jaar gaan schimmelen. Die schimmel kan dan in korte tijd de hele boe kencollectie aantasten. De hele voorraad boeken is tijdelijk verhuisd naar diepvriescellen. Een week lang werkten mensen van de bibliotheek, geholpen door tiental len vrijwilligers aan de operatie. Ieder boek of tijdschrift werd ver pakt in plastic en daarna in veiling- kisten vervoerd naar de koelcel. Daar blijft de hele voorraad tot een besluit over de verdere behandeling is genomen. „Droogvriezen is een mogelijkheid", vertelt de heer C. Hamann, voor lichter van de provinciale biblio theek. ,,Maar daarvoor zal alles weer verhuisd moeten naar cellen die niet alleen vriezen, maar ook luchtledig te maken zijn. En het is de vraag wie dat allemaal moet betalen". De heer A. Meyer, medewerker aan de actie, is er inmiddels achter gekomen dat er in Nederland ner gens zoveel boeken tegelijk behan deld kunnen worden. In Duitsland is er wel een mogelijkheid. Maar dat zou ruim 30 miljoen gulden kosten. SCHIPHOL Op 18 decem ber start KLM-piloot Jan Plesman op Schiphol de eni ge DC 2 ter wereld die nog kan vliegen. Met drie be manningsleden vliegt hij naar Melbourne in Australië. Zo herdenkt de KLM dat bijna 50 jaar geleden haar beroemde vlieg tuig de Uiver eerste werd in de handicaprace van Londen naar Mel bourne. Oudere mensen herinneren zich die gebeurtenis nog heel precies. In december 1934 stond heel Neder land op zijn kop toen bekend werd, dat de Uiver gewonnen had. Een rijke Australiër had de wed strijd georganiseerd. Hij wilde be wijzen dat het mogelijk was om geregeld en veilig van Engeland naar Australië te vliegen. De Uiver deed vier dagen over de 20.000 km. Tegenwoordig duurt die reis 22 uur. Eigenlijk was het een wonder dat het toestel won. Onder weg viel de radio aan boord uit. En gezagvoerder Parmentier moest op de paardenrenbaan in Albury (Au stralië) daarom een noodlanding maken. De kans dat zoiets de nieuwe Uiver ook overkomt, is maar heel klein. Er wordt dit keer niet echt geraced. Jan Plesman mag er zes weken over doen. Ook heeft men nogal wat veranderd aan het vliegtuig. Sterke re motoren en moderne radio-appa- ratuur moeten voor meer veiligheid zorgen. Het vliegtuig zelf werd bij een vlieg tuigverzamelaar in Amerika gevon den. In stukken heeft men het naar ons land gevlogen en weer om el kaar gezet. Wanneer het toestel over een paar dagen de lucht ingaat, zal men ook het ongeluk herdenken dat de echte Uiver overkwam. Een paar weken na de beroemde vlucht verongelukte het. Op weg van Amsterdam naar Batavia (Ja karta, Indonesië) kwam het in een storm terecht en raakte op volle snelheid de woestijngroen. De NOS zal de herdenkingsvlucht op de televisie uitzenden. En op Schiphol is tot eind 1984 een ten toonstelling ingericht met alles wat aan de Uiver herinnert. AMSTERDAM Geleerden zullen nog zeker 30 jaar nodig hebben om alles te begrijpen wat de IR AS tot nu toe naar de aarde heeft gezon den. De satelliet blijkt zoveel ont dekkingen gedaan te hebben dat op dit ogenblik nog maar een klein gedeelte daarvan bestudeerd is. En het houdt bovendien niet op: de IRAS cirkelt nog zeker 2 maanden rondom de aarde. De provinciale bibliotheek wil nu proberen zelf een geschikte vriescel te laten maken. Maar met een niet te grote, en dus niet te dure, cel zal het drogen van al die boeken zeker twee jaar in beslag nemen. Hoe het precies moet gebeuren is ook nog de vraag. Er wordt druk overleg gepleegd met onder andere Florence in Italië. Daar hebben ze na een overstroming ook kostbare papieren laten vriesdrogen. ..Maar", verzucht de heer Hamann, ..we kunnen niets beslissen voor het geld er is. Want de bibliotheek is niet tegen stormschade verzekerd". Negen maanden geleden stuurden Amerika, Engeland en Nederland de IRAS het heelal in. De drie landen wilden vooral graag weten hoe sterren 'geboren' worden en hoe en wanneer het heelal ontstond. Men heeft daar wel een idee van, maar vanaf de aarde is er weinig zekers van aan de weet te komen. Zo veronderstelt men dat de aarde 22 miljard jaar geleden ontstaan is door een enorme knal, de oerexplo- sie. Maar het fijne is er nog niet van bekend. Eén van de miljarden sterrenstel sels in het heelal. De belangrijkste ontdekking van de IRAS (tot nu toe) lijkt de stofschil rond de ster Wega. Wega is een van de bekendste en helderste sterren aan de hemel. Ze maakt deel uit van het sterrenbeeld Lier en staat in deze tijd van het jaar in het noordwesten laag boven de horizon. Min of meer toevallig ontdekte men dat een gigantische stofwolk van hagelstenen, rotsblokken en plane ten de ster omgeeft. Hiermee is voorgoed bewezen dat er planeten buiten ons eigen zonnestelsel be staan. Dit grote nieuws kwam enige tijd geleden op alle voorpagina's in de hele wereld. In Canada stond in een krant zelfs een artikel met de kop 'Hallo daarboven!' Sommigen geloven namelijk ook dat nu bewezen zal worden dat we niet de enige levende wezens in de ruimte zijn. Dat is wel wat voorbarig. De IRAS heeft immers ook aange toond dat het daarvoor op Wega te koud is. Er heerst een temperatuur van 185 graden onder nul. Boven dien is de ster veel te jong. Als de IRAS in januari volgend jaar helemaal stopt met in het heelal 'kijken' zullen andere satellieten het werk overnemen. Of Nederland aan die ruimtevaart- programma's meedoet, is nog niet duidelijk. Ze kosten voor ons land eigenlijk te veel. Politieman Jean Burlet uit Oostburg heeft het vast jammer gevonden dat hij voor zijn ar restanten niet meer kon' doen. En daarom begon hij zich vier jaar geleden in zijn vrije tijd rechten te studeren. Ieder vrij uurtje gebruikte hij voor zijn studie. Begin van deze maand was het zover: hij trok zijn politie-uni- form uit en zijn toga aan. Nu verdedigt hij als advocaat de mensen die voor de rechter moeten verschijnen. De bekende Eifféltoren in de Franse hoofdstad Parijs wordt grondig opgeknapt. Dat kost maar liefst 75 miljoen gulden. Om dat geld een beetje terug te verdienen werd een 94 jaar oude trap te koop aangeboden. De gietijzeren wenteltrap, die miljoenen mensen van de twee de naar de derde verdieping bracht, werd in 20 delen ver kocht. Bijna 700.000 gulden bracht dat op. Een deel van de trap zal verhui zen naar een ander wereldbe roemd beeld, het Vrijheidsbeeld in New York. Xavier Roberts heeft nooit dur ven hopen dat zijn zelfgemaak te lappenpoppen zo goed ver kocht zouden worden. 'Kinde ren uit het koolveld' noemt hij zijn poppen, die allemaal ver schillend zijn. Het werd in Amerika een nieu we rage. De verkoop ging zo goed dat de poppen niet meer aan te slepen waren. Een fabriek in Hongkong maakt de poppen nu met dui zenden tegelijk. Maar zelfs dat is niet genoeg. Er worden nu al poppekinderen voor ontzettend veel geld op de zwarte markt verkocht. En dan te weten dat ze in de winkel al ongeveer 375 gulden kosten. cartoon cartoon Mirjam Moolenaar en Mariska Labruere Oostkapelle

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1983 | | pagina 1