i oen en nu Voor wat hoort Bestellen vixUinw/ Zegswijzen Boeken Open dag Bezoek Puzzel Maanwagentje Proefgoot Deltamodel Een eer Belangstelling ZATERDAG 26 MAART 1983 Kennis te koop Spuikanaal V I 1 „Als het stormt bakken ze koe ten", zegt de 91-jarige Piet Wes- terbeke. Deze oud-dijkwerker uit Westka- pelle weet wel wat dit spreek woord betekent. Als het stormt gaat soms de dijk stuk. Die voet dan hersteld worden. Dan is er weer volop werk, dus geld. Piet Westerbeke begon als 16- jarige jongen: „Je begon als sjou werman, Pas later werd je dijk werker". De bazaltblokken kwamen met zeilschepen uit Duitsland. Deze schepen voeren met hoog water tot vlak aan het strand. Daar werden de stenen overboord ge gooid. Als het laag water werd konden de sjouwers de stenen van het strand halen. Zo'n steen was 50 cm lang en woog 60 kilo. Die droeg ik als 16-jarige Jongen op m'n schou ders. We begonnen 's morgens al om 4 uur". Een dijk repareren met bazalt blokken is een kunst apart. De stenen moeten zo goed mogelijk in elkaar passen. Piet Westerbeke: „Een goeie dijk werker zag zo welke steen hij moest hebben. Een dijk is net een moeilijke puzzel. Hoe kan zo'n sterke dijk nu stuk gaan tijdens een storm? Soms komt er een scheurtje in de mat. Dat zien ze onmiddellijk op een t.v.-scherm. Twee van die camera's zitten vast aan robotar men. Zo kunnen ze zelfs om een hoekje kijken. De 'krab' wordt bestuurd vanaf een schip. De bestuurder wordt piloot genoemd. De Portunis zit vast aan het schip met een 'na velstreng'. Dat is een bundel met kabels met een lengte van 250 meter. Op het schip zitten ook video mensen. Alle onderwaterkiekjes worden op videoband opgeno men. Zo kunnen ze filmpjes te rugdraaien. „Ze noemen onze Portunis wel eens het maanwagentje", vertelt Johan Awater. „Dat is nog hele maal niet zo gek. Want veel appa raten die wij gebruiken zijn afge leid van ruimtevaarttechnie ken." John Awater heeft een unieke baan. Hij vindt zijn werk heel interessant. Vlak na ons gesprek vertrok hij naar de Verenigde Staten. „We gaan proberen of er in het buitenland interesse bestaat om ook een Portunis aan te schaf fen". Wie weet. Straks loopt er een Zeeuwse zwemkrab over de Ame rikaanse zeebodem. In het hoogseizoen zijn er meer dan 125.000 kampeer ders in Zeeland. Dat is onge veer het derde deel van de hele Zeeuwse bevolking. Scholen die (kosteloos) voor één of meer klassen deze ex tra-uitgave van De Krulle- bak willen bestellen kunnen bellen naar de PZC in Vlis- singen: 01184-15144, toestel 17. De krant zal echter niet eerder dan dinsdag verkrijg baar zijn. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V. Redactie: Marina van den Boogaart, Anneke van den □oei. Leen van Duivendijk, Cor de Jonge, Mieke Lemmens, Sylvia Scheers, Jan Smeekens, Ineke Timmerman en Willem Verstuijf. Adres. Walstraat 66-60, 4381 EG VLissingen. Tel. (maandag t/m vrijdag, van 9.00 uur tot 17.00 uur): 01184- 15144. Advertenties: (per brief) Admi nistratie PZC, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Het benodigde bedrag aan LOSSE postzegels bijsluiten of afgeven aan de PZC-kantoren. o Zeeuwse zegswijzen over de dijk. Een wuvf az d'n diek. Forsgebouwde kerngezonde vrouw. 't Waeter komt gauw bie 'm over d'n diek. Over iemand die gemakke lijk tot tranen toe bewogen is. Kom d'r mao mee over d'n diek. Zeg maar wat je op je hart hebt. 'k Weet 'r gêên diek of dam 'an te doen. Ik weet er geen raad mee, Gliek over d'n diek. Gelijk ruilen, gelijk overste ken. Die kinders bin an d'n diek opgekwéëkt. Zijn aan hun lot overgelaten door de ouders. Er zijn nogal wat boeken geschreven die zich in Zee land afspelen. Een van de bekendste is natuurlijk "Oosterschelde, wind kracht 10" van Jan Ter louw. Het vertelt je niet al leen over de stormramp, maar ook over de afsluiting van de Oosterschelde. An Rutgers van der Loeff schreef "Wrak onder wa ter". Het is een spannend en leerzaam verhaal over twee Zeeuwse jongens uit de ze ventiende eeuw. Niet voor kinderen geschreven is "De kleine Ark" van Jan de Har- tog. Maar het is jammer als je het om die reden laat liggen. In de zomermaanden kun je elke dag van de week naar Neeltje Jans. Inlichtingen voor een bezoek geeft Rijks waterstaat. Je moet dan de Deltadienst in Zierikzee bel len: 01110-8000. „Zo'n strandpaal staat tijdens een storm te trillen. Zo worden soms enkele stenen losgetrild. En dan begint de ellende". Als een dijkwerker ziek werd ging de buurman voor hem werken. Zo kreeg de zieke toch geld. De dijkarbeiders zorgden goed voor elkaar. De dijkwerkersbond is één van de oudste vakbonden. Hoe denkt u over de nieuwe hoogte van de Westkapelse zee dijk? „Volgens de Deltawet moet er 5 meter bovenop. Belachelijk. Dat is geld in het water smijten. Straks kun je de zon in Westka- pelle niet meer onder zien gaan". De pijlers van de Oosterschelde- dam komen niet zo maar op de bodem. Eerst worden er grote matten gelegd. Dat is een moei lijk kwarwei. „Daarom moeten wij steeds onder water kunnen kijken", vertelt John Awater, Hij houdt zich bezit met onder waterinspectie. Hij kijkt of alles onderwater goed gaat. Daarvoor gebruikt hij de Portunis. Portu nis is de Latijnse naam voor zwemkrab. De Portunis is een soort tank op rupsbanden die over die matten rijdt. Er zitten 6 zwart-wit came ra's op. Deze camera's filmen alles wat er onder water gebeurt. Dat 'onze' Deltawerken door technici in de hele wereld met belangstelling worden gevolgd is niet zo vreemd. Grote waterwer ken. zo dicht bij elkaar, kom je nergens anders tegen. Door het langdurige vechten tegen het wa ter is de techniek in ons land heel snel vooruit gegaan. Al vanaf 1920 werken bij Rijks waterstaat mensen aan het ont werpen van steeds ingewikkelder oplossingen om het water in ons land In bedwang te houden. Die plannen moeten eerst getest worden. Daarom is het nodig dat de werkelijkheid zo precies mo gelijk wordt nagebootst. Dat ge beurt onder andere in het Water loopkundig Laboratorium (WL) ün Delft. De Delta-afdeling van Rijkswa terstaat is daar een goede klant Het W.L. is een groot ingenieurs bureau, dat al sinds 1927 bestaat. Men gebruikt er modellen en maquettes om onderzoek te doen naar baggertechniek, afsluitings- werken, stromingen, getijdestro men, golfgedrag, milieu en nog veel meer. Speciaal voor het onderzoek naar de stormvloedkering in de Oos terschelde werd er in 1977 een proefgoot van 250 meter lengte en een doorsnede van 5 x 5 m2 gebouwd. Dat was nodig om elke beweging van het water en de ondergrond te onderzoeken. In die goot kunnen krachtige stormen woeden, die de golven hoog opzwepen. Ook kon men hier bekijken wat de gevolgen van het getij deverschil zouden zijn na het bouwen van de storm vloedkering. Belangrijkste reden voor de keu ze van de doorlaatbare dam was: het sparen van een belangrijk natuurgebied. Ook de gevolgen van de afsluiting voor het milieu heeft men in Delft kunnen testen. De voorbereidingen in zo'n labo ratorium zijn dus erg belangrijk.- In 1948 gebruikte men in Delft al een Deltamodel van Zuidwest- Nederland. Na 1953 bleek, dat de onderzoekingen daarmee van grote waarde zouden zijn voor het latere Deltaplan. Vanaf de eerste caissons, die in 1945 wer den getest, is er heel wat veran derd. Op dit moment komen de op drachten voor waterbouwkundig onderzoek met modellen in het klein uit alle delen van de wereld. Als hét Deltaplan in 1986 m Ihrnpi men althans uiteinde- lijk klaar is, heeft het ongeveer 8 miljard gulden gekost. Een gi gantisch bedrag. Daarom pro beert ons land er zoveel moge- Oajk van terug te verdienen. Dat tam op verschillende manieren. De tnemsen die aan de Ooster- seheldedam meegewerkt hebben zijn zowat de enigen ter wereld, die weten hoe Je zo'n karwei aanpakt. Andere landen kunnen van die kennis profiteren. Maar voor wat hoort wat. Ze moeten wel betalen. Een andere mogelijkheid is de speciaal voor de werken gebouw de schepen Mytilus, Cardium, Macoma en Ostrea verkopen. Daarvoor heeft de regering scheepsmakelaarskantoor Hen drik Boogaard B.V. in de arm genomen. Dit bedrijf is gespecia liseerd in het kopen en verkopen van schepen. „Toen rijkswaterstaat ons vroeg of wij er wat in zagen, hebben we meteen ja gezegd", vertelt de heer J. van der Vlies. „Het is toch een hele eer als je zoiets mag doen. Per slot van rekening kan geen enkel bedrijf in de hele wereld zulke schepen aanbie den". „Er komt nog bij dat het ook een fantastische uitdaging is. Want als het niet lukt, is er maar één andere mogelijkheid en dat is het hele spul slopen. Zonde". „Dergelijke schepen nog eens bouwen, kost minstens 500 mil joen gulden. Terwijl ze voor onge veer de helft bij ons te koop zijn. Dat is weinig. Zeker als je kijkt naar wat het hele Deltaplan ge kost heeft. Maar alle kleine beetjes helpen". Volgens de heer Van der Vlies kunnen de schepen werkelijk voor van alles gebruikt worden: baggerwerk, bruggenbouw, ver betering van visgronden, ber gingswerk, diepzeemfinbouw Er is ook belangstelling voor. Rusland en een Canadese olie maatschappij lieten weten dat ze geïnteresseerd zijn. Maar dat ze snel verkocht zullen worden ver wacht de heer Van der Vlies niet: „Overal in de wereld gaat het op dit ogenblik slecht. Toch blijven we ons best doen". „Dit jaar hebben we een tentoon stelling in Singapore. Daar komt iedereen die iets met schepen heeft te maken naar toe. En wie weet". 'Ostrea', hefschip voor het vervoer en plaatsen van pijlers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1983 | | pagina 4