Overleg over korter werken Werken aan pijlerdam zijn nu echt begonnen Regels voor vuurwerk mm rrnn Akkoord MATTEN OP DE OOSTERSCHELDE-BODEM Fouten Park Ongelukken Brug Slapen Groen Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV 2e JAARGANG NUMMER 11 - DINSDAG 14 DECEMBER 1982 DEN HAAG - Ruim twintig jaar geleden werkten de mensen ge middeld nog zes dagen per week. Tegenwoordig werken de mees ten vijf dagen, of 40 uur per week. In de toekomst zal het waar schijnlijk nog minder worden. De organisaties van werkgevers en van werknemers (de vakbonden» gaan namelijk praten over ver korting van de werktijd. Ze willen op die manier proberen meer mensen aan een baan te helpen. Steeds meer mensen krijgen met werkloosheid te maken. Bedrij ven 'krimpen in' of'slanken af en een aantal werknemers verliest zijn baan. Nogal wat van hen zul len misschien nooit meer kunnen werken, hoe graag ze het ook zou den willen. Op het moment zijn er ta Nederland al meer dan 600.000 werklozen. Voor die grote werkloosheid zijn veel oorzaken, Eén ervan is dat het niet goed gaat met de econo mie. Een andere oorzaak is dat veel werk door machines is over genomen. Waar vroeger wel twin tig mensen een hele week aan werkten, daar doet een machine nu een dag over. Ook een groot probleem vormen de schoolverlaters. Dat zijn jonge ren die na hun schooltijd aan de slag willen. Ze kunnen vaak geen baantje vinden. Ook deze groep wordt elk jaar groter. Niet alleen werklozen maken zich grote zorgen over de toekomst. Ook de organisaties van werkge vers en van werknemers zoeken steeds naar mogelijke oplossin gen. Ze overleggen regelmatig in de 'Stichting van de Arbeid'. Een paar weken geleden bereik ten de belde organisaties een be langrijk akkoord. Daarin staat voor het eerst dat er gepraat zal worden over korter werken. Als iedereen per week een paar uur korter gaat werken, kunnen mogelijk meer mensen aan de slag. Zo zou een deel van de werk loosheid kunnen worden opge lost. Ook komt er op die manier een eerlijker verdeling van het werk. Maar een dergelijke oplossing kost ook veel geld. Een deel daar van zou betaald moeten worden door de mensen die nu werken. Minder werken, maar dan ook minder loon. Dat zou bijvoor beeld kunnen door de werkne mers minder vakantiegeld, of minder loonsverhogingen te ge ven. In het vooijaar hopen de werkge vers en de vakbonden plannen te hebben waarmee wat te bereiken Is. De werkloosheid zal hiermee echter nog niet zijn opgelost Maar het overleg is wel een stap ta (ie goede richting m geeft vel® werklozen weer wat hoop. Het schip 'Cardium' legde dinsdag 23 november de eerste mat voor de pijlerdam in de Oosterschelde GOES - Dinsdag 23 november be gon in de monding van de Ooster schelde een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de Deltawer ken: de eerste mat voor de bouw van de doorlaatbare pijlerdam werd op de bodem uitgerold. In de dam worden drie storm vloedkeringen gebouwd. Daar voor zijn 66 pijlers nodig, waartus sen 63 afsluitbare openingen wor den gemaakt. Hierin worden de grote schuiven opgehangen, die precies tussen de pijlers moeten passen. Bij zware storm kunnen de schui ven dan worden gesloten. De mat ten moeten de pijlers een stevige ondergrond geven. In de geulen spoelt het zand anders te gemak kelijk weg. Een mat is 200 meter lang. 42 me ter breed, 36 centimeter dik en wordt gevuld met zand en grind. Speciale vaartuigen met namen als Cardium (kokkel) en Mytilus (mossel) werden voor dit werk ge bouwd. Ook werden er mensen opgeleid om de nieuwe appara tuur te bedienen. Dat er af en toe fouten worden ge maakt is niet zo vreemd. In de eer ste mat ontstond bijvoorbeeld een scheur, waarvan de oorzaak nog niet duidelijk Is. Bij het bouwen van de andere dammen heeft men deze technie ken nog niet eerder gebruikt. Zo werd het Veerse gat met caissons gedicht en bij het afsluiten van de Grevelingen liet men vanaf een kabelbaan betonblokken in het water vallen. Met dat laatste was men ook be gonnen in de Oosterschelde. Er lag al 5 kilometer dam toen de re gering in 1976 na veel discussie besloot om de Oosterschelde te gelijkertijd af te sluiten en open te houden. Mossel- en oesterkwekers en men sen, die bang waren dat er veel natuur verloren zou gaan, waren erg blij met deze beslissing. Men denkt er nu over om van het Oos- terscheldegebied een nationaal park te maken. De doorlaatbare dam kost na tuurlijk veel meer geld dan de eer der geplande afsluiting. De nieu we regering staat dan ook voor de opgave om het 'gat' van 162 mil joen, dat in de Oosterseheldewer- ken is ontstaan, te dichten. MIDDELBURG - Vuurwerk mag in Zeeland alleen op donderdag 30 december en vrijdag 31 decem ber worden verkocht. Wie eerder vuurwerk in huis haalt, loopt kans op een bekeuring. Ook de winkelier die te vroeg verkoopt is uiteraard strafbaar. De politie zal streng optreden te gen het te vroeg verkopen of te vroeg afsteken van vuurwerk. In de gemeenten zijn hierover duide lijke afspraken gemaakt. De poli tie zal zorgen dat die regels wor den nageleefd. Als je jonger bent dan achttien, mag Je helemaal geen vuurwerk kopen. Agenten in burger zullen dit zo goed mogelijk controleren. Het afsteken van vuurwerk mag alleen op oudejaarsavond. Wie eerder een rotje laat knallen kan een flinke bekeuring krijgen. In Goes mag er op oudejaars avond alleen 'geknald' worden vanaf 8 uur 's avonds tot 2 uur 's nachts. In Middelburg en Vlissin- gen is het toegestaan tussen 6 uur 's avonds en half 2 's nachts. Al deze strenge regels zijn volgens de politie echt nodig. Elk jaar ge beuren er ernstige ongelukken met vuurwerk. Vooral kinderen zijn daar het slachtoffer van. Sommige kinderen zijn er zelfs blind van geworden. Sommige kinderen zoeken op nieuwjaarsdag naar vuurwerk op straat. Hier en daar zijn dan nog niet-ontplofte rotjes te vinden. Die hebben vaak geen lontje en dat is heel gevaarlijk. Voor sommigen is oud en nieuw geen feest. Vooral baby's, kleu ters en ook oude mensen hebben veel last van het geknal. En ook de huisdieren schrikken zich ie dere keer weer een rotje. Rijkswaterstaat heeft voor de liefhebber een heel bijzon dere aanbieding: een fraaie spoorbrug. Hoewel de brug geheel gratis is, zullen er toch niet veel be langstellenden voor zijn. Want de brug moet wel wor den opgehaald. En dat is geen eenvoudige klus. De Hembrug is namelijk 265 meter lang en weegt 2800 ton. Nu wordt de spoorbrug nog gebruikt voor het treinver keer over het Noordzeeka naal. Maar over een halfjaar wordt er een tunnel in ge bruik genomen. De brug is dan niet meer nodig. De Fransman Antoine de Gandt heeft wel een heel bij zondere manier om zijn geld te verdienen. Gewapend met deken en. slaapmuts komt hij op ver zoek een uurtje slapen. Dat kan zijn in een etalage van een winkel of op de beddenaf deling. Ook wordt hij veel ge vraagd voor bijzondere fees ten. Antoine trad ook op In een televisie-uitzending. Terwijl de uitzending gewoon verder ging, lag hij in zijn bed. Hij was vast in slaap. Na een uur vertrok hij weer, 2000,- rij ker. Mevrouw Lucette Courtais uit de Vogezen in Frankrijk had geen spuitbus nodig om haar haren te verven. Want na een zwempartijtje waren haar blonde haren ineens he lemaal groen. Wat ze ook probeerde, er was niets meer aan te doen. Wel werd al gauw de oorzaak gevonden: de waterreinigins- installatie van het zwembad werkte met koper. Nadat de directie van het zwembad de kappersreke ning van mevrouw Courtais had gekregen, zijn ze gauw gaan zoeken naar een ver vangende stof voor het ko per. Wouter Apner Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1982 | | pagina 1