Radio dag en nacht paraat f Gevaarlijk Controle op de weg xmum DINSDAG 12 JANUARI 1982 achtergrond 2 Laatst hoorde ik op de ra dio een programma over gevaarlijke stoffen. Jeetje mina, daar word je eng van zeg! De meest gevaarlijke troep vlak hij je, in huis, op straat, en dat mag allemaal maar. Brr! 's Avonds kon ik er gewoon niet van in slaap komen. De meest ingewikkelde namen draaiden voor mijn ogen en steeds maar zag ik oranje bordjes, ontploffingen en vlammen voor me. Ineens kwam er een enorme paarse vrachtwagen mijn kamer inrijden. Een knalge le chauffeur stapte uit. „Zeg, ik ben de weg kwijt. Ik ben toch toevallig niet in de buurt van een school is het wel?" „Ja", zei ik, hier links de hoek om". Sakkerjuzei hij, „wegwe zen". „Hoezo dan?" vroeg ik weer. „Een zeer ernstige zaak. Zeer ernstig mag ik wel zeg gen. Ik vervoer zeer gevaar lijke stoffen voor scholen". En voor ik er erg in had was hij al weer ingestapt. „Wat dan?" schreeuwde ik nog. Maar hij was al vertrok ken en draaide met een noodgang rechts de overloop op. Ik kon nog net de letters op de zijkant lezen: vervoer van rook- en trékbommetjes, nies- en jeukpoeder en ijswa- ter. De Westerschelde is al jaren één van de gevaarlijkste vaarwaters van Europa. Schepen met soms hele gevaarlijke stoffen varen af en aan. Vlak langs de kerncentrale van Borssele, een munitie-opslag plaats van de marine en de chemische fabriek van Dow Chemical in Terneuzen. En niet te vergeten langs vele steden en dorpen. Eén van de gevaarlijke stoffen die ploffen, kunnen er vele slachtof- per schip worden vervoerd is LPG (Liquified Petroleum Gas). LPG wordt gebruikt als grondstof voor de chemische industrie en als brandstof voor de auto. Dit gas kan, als het vrijkomt, makkelijk ontploffen. Op het ogenblik passeren per jaar ongeveer 50 LPG-tankers de rede van Vlissingen. In 1985 zullen dat er ongeveer 200 zijn. Deze grote LPG-tankers vervoeren het gas naar Terneuzen, Antwerpen, Gent en naar een opslagplaats in het Sloegebied (Vlissingen-Bors- sele). Vanuit deze plaatsen wordt het gas naar alle delen van Neder land, België en Duitsland ver voerd. Deze LPG-schepen moeten bij een aanvaring tegen een 'stootje' kunnen. Vooral bij mist neemt de kans op ongelukken toe. Als een tanker na een aanvaring zou ont- fers vallen. Daarom vroegen we aan twee deskundigen of deze schepen wel veilig genoeg zijn. Veiligheid gedicht gedicht gedicht gedicht gedi Al wat je hieronder geschreven ziet gaat over een familie die ze vliegen liet. De heer des huizes liet met gemak zo'n harde wind dat men er schande van sprak. Toen het weer eens gebeurde en z'n broek daarbij scheurde, zei hij: „Och, ik vond hem toch wat te strak". Zijn vrouw was duidelijk meer bescheiden zij trachtte haar winden steeds te vermijden, maar werd ze plots rood, dan rook je haar nood aan de geur die zich dan ging verspreiden. Dan was er ook nog hun bloedeigen kind. als baby liet die al zo'n enorme wind dat pa zei vol trots: „Die staat als een rots! al kampioen voor-ie goed en wel begint". De heer Bannink, - ex-loods en bestuurslid van de Vereniging Mi lieuhygiëne Zeeland, Vindt LPG- tankers 'zo goed mogelijk' bevei ligd. Bannink: „Deze schepen hebben een dubbele bodem en de ruimte tussen de ladingstanks en de buitenkant van het schip be draagt ongeveer één meter. Bij een aanvaring kan een ander schip echter wel tien meter in dringen in de gastanker. En wat er dan niet kan gebeuren... Hoe meer tankers de rede van Vlissingen passeren, hoe groter de kans wordt dat zoiets ge beurt." Volgens de heer Verkiel, adjunct havenmeester en verantwoorde lijk voor het vervoer van gevaar lijke stoffen in het havenschap Vlissingen, zijn LPG-tankers heel goed beveiligd tegen aanvarin gen. Verkiel: „Als een LPG-tan- ker aan allerlei veiligheidseisen voldoet, is het onmogelijk dat zo'n tanker ontploft." Dé" heer Bannink vindt opslag van LPG zoals dat in het Sloege bied gebeurt veel te riskant. Vol gens hem lopen de aan- en afvoer- wegen te dicht langs de woonge bieden. Bovendien liggen de zes opslagtanks te dicht bij het dorp Nieuwdorp. De heer Verkiel vindt LPG-opslag in het Sloegebied wel verant woord: „Als je maar voldoende veiligheidsmaatregelen neemt." Volgens de heer Bannink zijn er al een aantal bijna-aanvaringen met LPG-tankers gebeurd, maar die zijn alleen bij loodsen bekend. Zowel de heer Bannink als de heer Verkiel is van mening dat de ge volgen van een ontploffing op een LPG-tanker bij Vlissingen, Ter neuzen of het Sloegebied zeer ern stig zouden zijn. Er zullen doden en gewonden vallen, branden zul len uitbreken en de materiële schade zal groot zijn. Rampenplan Daarom zijn er rampenplannen opgesteld: gemeenten gaan dan direct na de ramp met elkaar overleggen hoe ze het beste in het gebied kunnen helpen. Volgens de heer Verkiel is er een goed rampenplan, volgens de heer Bannink niet. Bannink: „Er zijn te weinig deskundige mensen die weten wat ze moeten doen. Er is ook maar één blusboot en dat is te weinig. Marina van den Boogaart Bannink: tegen. Verkiel: voor. Aan de boulevard in Vlissin gen is in het gebouw van he< loodswezen 'Vlissingen Radio' te vinden. Geen piratenzender. Je zult dus nooit via deze radiozen der André Hazes kunnen beluiste ren. 'Vlissingen Radio' is een onmis bare zender voor de scheepvaart in de buurt van Vlissingen. Heel weinig mensen weten iets over het werk van deze zender. Daarom gingen wij er samen met Maarten Hofman en Vivian van den Bout van de Ichtusschool uit Vlissingen, een kijly'e nemen. Loodsen In de hoek ratelt de telex. Een schip geeft op deze manier een be richt door. Over ongeveer drie uur zal het in de buurt van Vlissin gen zijn en een loods nodig heb ben. Het bericht wordt doorgegeven aan de loodsdienst, die dan vast een loods kan waarschuwen. In een andere hoek klinkt een op roep via de radio. Een schip meldt dat de loods aal boord is en ze de Westerschelde opvaren. De man bij de zender noteert al les. Hij prikt de gegevens op een bord. Tot hoever kunnen de schepen deze zender ontvangen? „Van ver voor Vlissingen tot on geveer ter hoogte van Hansweert. Daarna neemt 'Antwerpen Ra dio' het over". Hebben alle schepen een radio zender aan boord? „De meeste wel. En dat is maar goed ook. Op deze manier kunnen ze gemakkelijk hulp vragen. Wij interview interview geven het verzoek om hulp door aan de mensen die het moeten we ten en hulp kunnen bieden. Dat kan de politie zijn. rijkswater staat, de brandweer of de red dingsdienst. Ook kunnen wij via de zender boodschappen doorge ven. bijvoorbeeld dat er een wrak in de vaargeul-ligt".. Wat gebeurt er als een schip ge vaarlijke stoffen vervoert? „Zo'n schip krijgt extra veel zorg en aandacht. Het staat met rood omlijst op ons bord. Er gaat een extra sleepboot met het schip mee. Dat kan meteen hulp bieden als de motor uitvalt. Er vaart een scheepje van rijkswaterstaat met een zwaailicht mee. En als het no dig is, worden schepen die in de buurt varen gewaarschuwd". En als het erg mist? „Dan is het voor alle schepen ex tra gevaarlijk op het water. De meeste schepen hebben daarom radar aan boord. Op een soort TV-scherm zien ze waar in de buurt een ander schip of een boei is. Vlissingen Radio heeft ook een groot radarscherm. Als er iets dreigt mis te gaan, waarschuwen wij via de radiozender. Wij probe ren samen met de loodsen te zor gen voor zoveel mogelijk veilig heid op het water. Daarom moet hier dag en nacht gewerkt wor den". Vivian van den Bout en Maarten Hofman. Elke dag gaan in ons land ongeveer 4000 soorten gevaarlijke stoffen mei vrachtauto's en tankwagens over de weg. Daar horen stoffen bij waarvan ieder een weet dat ze gevaarlijk zijn. Maar ook veel stoffen die we dagelijks in huis ge bruiken: schoonmaak- en ontvlekkingsmiddelen bij voorbeeld. In Zeeland controleert de heer A. de Mey of al die stof fen wel op de juiste manier vervoerd worden. Hij is con troleur bij het korps Contro leurs Gevaarlijke Stoffen en let op auto's met een oranje schildje voor en achter. Die auto's vervoeren gevaarlijke stoffen. Ik houd ze aan en kijk of er niet iets aan mankeert. De verpakking van de stoffen moet goed en veilig zijn. In sommige gevallen is het ver boden meer stoffen op één auto te hebben. Bij tankau to's controleer ik ook nog de cijfers op de oranje bordjes." „De bordjes hebben 2 num mers. Het bovennummer zegt welke gevaren er be staan bij ongelukken en het ondernummer welke stof vervoerd wordt. Natuurlijk vind ik wel eens dingen die niet kloppen. De chauffeur krijgt dan een waarschuwing of een boete. Soms stuur ik hem met la ding en al terug. Ook gebeurt het dat hij alles moet uitla den." brandweer De cijfers op de bordjes zijn ook belangrijk voor de brandweer. Met behulp van een lijstje kunnen brand weerlieden bepalen met welke gevaren ze rekening moeten houden en wat ze moeten doen of juist niet moeten doen." Om de kans op ongelukken zo klein mogelijk te maken, mogen auto's met gevaarlij ke stoffen niet door de be bouwde kom. Ze moeten de zogenaamde gevaarlijke stoffenroute yolgen, die aan gegeven wordt door grote oranje borden met een zwar te bal en pijl. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V. Redactie: M. van den Boogaart, A. van den Doel, C. de Jonge, H. Mooibroek, S. Scheers, E. Reindersma, G. Sanders, J. Smeekens, I. Timmerman, W. Verstuijf en W. Wisse. Adres: Walstraat 56-60, 4381 EG Vlissingen. Tel (maandag t/m vrijdag, van 9.00 uur tot 17.00 uur): 01184- 15144 toestel 40. Advertenties: (per brief) Admi nistratie PZC, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen,- of afgeven aan het PZC-kantoor in Vlissingen (Walstraat 56-60) of in Middel burg (Markt 51).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1982 | | pagina 2