KINDERBOEKEN Net als een pan lekkere soep "l Taboe Leesmoeder Bekroonde boeken 1980 VRdllü Illustraties Kinderboekenweek van 7 t/m 17 oktober öc Rien Haak, lid van de Griffel- jury DINSDAG 13 OKTOBER 1981 achtergrond Rien Haak leest zijn kinderen voor uit eigen werk. In 1980 werden in Nederland ongeveer 1600 kinderboeken uitgege ven. Uit die enorme stapel koos de Griffeljury de 10 beste. Otje van Annie M. G. Schmidt kreeg de Gouden Griffel, 9 andere boeken wer den bekroond met een Zilveren Griffel. Alleen boeken die meteen in het Nederlands geschreven zijn, kunnen een Gouden Griffel krijgen. Sinds kort hebben we ook een leesmoederin de klas. De meester vond dat we tij dens de lessen te weinig lees beurten konden krijgen en hij vond het belangrijk dat we allemaal 'fatsoenlijk' leerden lezen, zoals hij zei. Hij vroeg of een paar ouders ons wilden helpen, door één keer per week met een groep je hardop te lezen. De moeder van Margot was toch thuis en zag dat wel zit ten. Gisteren na de les zei ze: „Mééster, ik wille toch even wat zégge over da veintje mé da blonde aer. Ie is hoe.d voruutehae mééster, ie praêt nèbie gun zèèuws mi sint ak dé zó hoed op lette. Ik zêhhe: 'veintje, as je zó zêêuws praêt, verstae gun méns je' en noe haet ut êêl hoe. d". „Wat zegt u?" zei de meester. ,As je zó zêêuws praêt, ver stae gin méns je!" Prachtig! Eerst begreep ze niet goed wat hij bedoelde, maar toen begon ze ineens te lachen en zei: „Gé mien ök mar zon boek mee mééster, dan maggu volhunde week öóre of ak vööruutehae bin. Dag mééster, tot vollehunde wéke!" Gouden Griffel; Annie M. G. Schmidt-Otje. Gouden Penseel: Lelke de Jong en Piet Klaase, 'Sagen en Legenden van de Lage Landen'. Zilveren Griffels: Arnold Lobel- 'Bij Uil thuis Dolf Verroen - 'Hoe weet jij dat nou?' Elfie Donnelly - 'De rode Kous' Imme Dros - 'De Zomer van dat Jaar' Lloyd Alexander - 'De eerste twee levens van Lukas Kas ha' Dina Jones - 'De negen le vens' Myron Levoy - 'Alan en Nao mi' Toeckey Jones - 'Het ga je goed, het ga je wel'. Aliki - 'De Mummies uit het oude Egypte'. Zilveren Penselen dit jaar voor het eerst): Tony Ross - 'Joris en de Bo ne staak' Mitsumasa Anno - 'En toch draait ze'. Er zijn mensen die vinden dat er verschil moet zijn (ussen boeken voor kinderen en boeken voor volwassenen. Daar ben ik het niet mee eens. Je kunt met kinderen ook overal over praten. Je moet alleen de taal aanpassen." Aan het woord is Wim Hofman, schrijver en illustrator van kin derboeken. Sia Zijlstra, Martine Reijnders en Marco de Pagter uit Middelburg zochten de schrijver op en stelden hem een aantal vra gen. - Voor ivelke leeftijd schrijft u het liefst? „Eigenlijk denk ik daar nooit zo over na. Als het boek klaar is ver tellen andere mensen voor welke leeftijd het geschikt is. Het meest interview interview schrijf ik voor kinderen tussen acht en twaalf Jaar. Dat vond ik als kind een fijne tijd." - Hoe oud was u toen u met schrijven begon? „Dat is moeilijk te zeggen. Ik schreef heel jong ai verhaaltjes. Later maakte ik stripverhalen. Het eerste verhaal dat gedrukt werd schreef ik toen ik 18 jaar was." Rien Haak is een van de Griffelju ryleden. Hij woont in Middelburg en geeft les op de Christelijke Pe dagogische Academie. „Vanaf januari hetük met de an dere 6 leden van de jury ongeveer twaalf uur per week alle boeken gelezen die in aanmerking komen voor een prijs", zegt hij. „Dat wa ren niet alle 1600 verschenen boe ken. Serieboeken en minder goed geschreven boeken vallen al met een af. Er blijven ongeveer 150 boeken over, die samen de zoge naamde groslijst vormen. Alle boeken die in het buitenland be kroond en in het Nederlands ver taald zijn staan erop Ook de nieu we boeken van schrijvers die de afgelopen 2 a 3 jaar een Griffel ge kregen hlbben". „Boeken van debutanten, dat zijn schrijvers van wie voor het eerst een boek verschijnt, doen mee en alle goed geschreven boeken en boeken die over iets heel neiuws gaan. Het is heel moeilijk boeken waar uitje iets kunt leren te bekronen. Vaak zijn de iolustraties in deze informatieve boeken uitstekend, maar valt het verhaal tegen. Of omgekeerd. Bovendien weet de jury niet altijd of het wel waai' is wat er In staat. Tenslotte mag elk jurylid nog een paar boeken kie zen die om de een of andere reden niet op de groslijst staan, maar misschien toch de moeite waard blijken". „Het lezendoe ik thuis en uitein- - Hoe komt u aan de onderwer pen? „Dat is heel verschillend. Soms krijg ik een idee door iets uit de krant of van de tv. En soms brengt een bepaald muziekstuk mij op een goed idee. Vaak is het fanta sie. Maar ik schrijf ook wel eens over iets dat echt zou kunnen ge beuren. Het boek 'Wim' gaat over een jongen die best bij mij in de straat zou kunnen wonen." - Vindt u illustraties belangrijk. delijk houd ik 35 bijzondere boe ken over. Daarvan krijgen er 10 van mij een Griffel. De andere ju ryleden hebben hetzelfde gedaan. Meestal komen 3 of 4 boeken op ieders lijstje voor. Daarzijn we het dan snel over eens: die boeken krijgen een Griffel. Zo was dat dit jaar het geval met Bij Wil thuis van Arnold Lobel. Moeilijker is het met de boeken die maar door een paar mensen gekozen zijn. Er moet nogal wat vergaderd worden - en soms op nieuw gelezen - om de lijst af te krijgen". „Niet altijd. De ene keer maken ze het verhaal duidelijker. De ande re keer geven ze je heel andere ge dachten over de tekst. In je fanta sie was het anders. Een illustratie moet in ieder geval bij de tekst horen. Niet zo maar een mooie te kening om het boek beter te ver kopen." - Waf doet u eerst: schrijven of tekenen? „Het is net als het maken van een pan lekkere soep. Je hebt ver schillende dingen nodig die door „Als je met 7 mensen boeken beoordeelt, moet je wel eens wa ter in de wijn doen. Toch vindt Rien Haak het jammer dat dit jaar geen Griffel is uitgegeven aan In plaats van een vader, dat ge schreven werd door Kerstin Thor- vall. Een prachtig boek, dat ge lukkig wel op de 'Vlag en Wimpel- lijst is gekomen. Veel mensen hebben nooit begre pen waarom Annie M. G. Schmidt niet al veel eerder een Gouden Griffel gekregen heeft. Ja, zegt Rien Haak, maar blijk baar was er in de jaren dat haar andere boeken verschenen, steeds eentje beter. Trouwens, mensen moeten boeken kopen en lezen die ze zelf goed vinden! Grif- felof geen Griffel. Marina van den Boogaart elkaar een goed geheel worden. De tekst en de tekeningen worden samen een geheel. Het is fijn dat ik zelf de illustraties kan maken. Het wordt dan precies zoals ik be doelde." - Heeft u al een idee voor een vol gend boek? „Ik wil in ieder geval een boek gaan schrijven over wraak. Ik kom dat onderwerp zo vaak tegen in het dagelijks leven. Maar ik weet absoluut nog niet hoe ik het zal aanpakken. Dat lezen jullie wel als het zover is." Miekes ouders zijn ge scheiden. Ze woont nu bij haar vader, maar heeft er een verschrikkelijk leven, want hij is elke avond dron ken en gaat dan vreselijk te keer. Bovendien heeft ze een geestelijk gehandicapt broertje. Zelf wordt ze op school gepest, omdat ze erg dik is en een bril met jam potbodems draagt. Dit alles is natuurlijk zwaar overdreven, maar vaak vind je dit soort ellende opgesta peld in kinderboeken. De schrijvers van die boeken zeggen dan, dat hun boeken taboes doorbreken. Een taboe is iets waar vroe ger, en vaak nu nóg, niet over gepraat mocht worden. Zul ke geheimzinnige onderwer pen waren bijvoorbeeld sex, de dood en echtscheiding. En als volwassenen ergens niet over praatten, dan was het zeker geen onderwerp voor kinderen. In oude en soms ook in nieu we boeken is altijd alles koek en ei. Vader en moeder heb ben nooit ruzie. De kinderen zijn altijd lief en gezond. De meisjes spelen met poppen en de jongens met auto's. Je weet zelf dat dit sprookjes zijn. Zo is de echte wereld niet. Iedereen heeft weieens ruzie of maakt iets vervelend mee in zijn leven. Bijna alle kinderen zeggen weieens vie ze woorden. Daarom willen de kinderboe kenschrijvers over het échte leven schrijven. Zoals bij 'Madelief uit de boeken van Guus Kuijer: haar ouders zijn gescheiden, zoals zoveel mensen tegenwoordig. Kin deren die wel bij een vader en moeder wonen kunnen in dit boek lezen hoe het is om al leen met vader of moeder te zijn. Het is natuurlijk uitstekend eens iets te weten te komen over gescheiden ouders of ge handicapte kinderen, maar het lijkt wel of er tegenwoor dig over niets anders meer geschreven wordt. Een kinderboek is schijn baar goed als er zoveel moge lijk taboes doorbroken wor den. Alsof een modern boek niet gezellig mag zijn zonder al te veel problemen. Wim Hofman in gesprek met 'Martine Reijnders, Marco de Pagter en Sia Zijlstra. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V. Redactie: M. van den Boogaart, A. van den Doel, C. de Jonge, H. Mooibroek, E. Reindersma, G. Sanders, J. Smeekens, I. Tim merman, W. Verstuijf en W. Wisse. Adres: Walstraat 56-60, 4381 EG Vlissingen. Tel (maandag t/m vrijdag, van 9.00 uur tot 17.00 uur): 01184- 15144 toestel 40. Advertenties: (per brief) Admi nistratie PZC, Postbus 18, 4380 AA Vlissingenr of afgeven aan het PZC-kantoor in Vlissingen (Walstraat 56-60) of in Middel burg (Markt 51). gedicht gedicht gedicht gedicht gedi Nog even.... Jaha! Ik kom zo, ik moet dit even weten. Verdorie, net nu 't spannend is moeten we gaan eten. Joehoe, ik kom, nog even dit ik heb het bijna uit die rotzaak gaat er net vandoor met een enorme bult. Aha, de held! alleen nog lezen wat die doet: geweldig hoe ie die boef pakt... Hè Uit! Alles is weer goed Hier ben ik dan, zo snel genoeg? Lekker! Mag ik wat zout? M'n boek was toch zo spannend joh! Verrek, m'n soep is koud....

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1981 | | pagina 2