mg a Brug-tunnel alleen voor het snelverkeer China boos over levering van onderzeeboten aan Taiwan Akkoord rijk en provincie KORT ONDER EN OVER DE WESTERSCHELDE Roken Cent Uitgeverij Provinciate Zeeuwse Courant BV unit, 1STE JAARGANG - NUMMER 2 - DINSDAG 10 FEBRUARI 1981 VLISSINGEN - In januari hebben de regering en de provincie Zeeland afge sproken dat er een vaste oeververbinding gaat ko men over en onder de Wes- terschelde. Nu hebben de geleerden er lang over nagedacht wat de beste op lossing zou zijn om Zuid-Beve land en Zeeuwsch-Vlaanderen met elkaar te verbinden. Uitein delijk heeft men besloten om een eilandje te maken midden in de Westerschelde. Dit eilandje wordt met Zeeuwsch-Vlaanderen ver bonden door een brug en met Zuid-Beveland door een tunnel. Het grote voordeel van dit plan is dat de grote zeeschepen zonder oponthoud van en naar Antwer pen kunnen varen. De 1350 meter lange hangbrug en de 2 kilometer lange tunnel is al leen bedoeld voor het snelver keer. Voordat er in het voorjaar van 1982 of 1983 begonnen kan wor den zijn er nog heel veel proble men waarvoor men een oplos sing moet vinden. De brug" kost namelijk ontzettend veel: wel 855 miljoen gulden. Nu heeft minister van financiën Van der Stee gezegd, dat het plan alleen maar door kan gaan als de provincie Zeeland aan de bru- g unnel gaat meebetalen. De bij drage van Zeeland schat men op ten minste 4 miljoen gulden per jaar. Zeeland hoopt dit geld binnen te krijgen door een vrij hooi bedrag aan tolgeld van de mensen te vra gen als ze straks gebruik willen maken van de brug unnel-verbin- ding. Een andere mogelijkheid om de tekorten te kunnen betalen is een voortzetting na 1985 van de tol op de Zeelandbrug, die anders tolvrij zou zijn geworden. Protesten Ook zijn er tal van milieugroepen, die geprotesteerd hebben tegen de aanleg van een eiland in de Westerschelde. Volgens hen is dit nog een prachtig stukje natuurge bied in dit vaatwater. Dat zal ech ter niet kunnen verhinderen dat we over enkele jaren via een tun nel en een brug sneller aan de overkant kunnen zijn. De Belgen zullen wel in hun vuistje lachen. Zij hadden name lijk plannen om een tunnel te bouwen bij Doel (vlak bij Ant werpen) onder de Westerschelde. Dat plan zullen ze nu wel laten vallen. Ze kunnen via de toekomstige VOW immers snel in de randstad komen en dan hebben ze die tun nel bij Doel niet meer nodig. Losse nummers Scholen die voor één of meer klassen kosteloosexempla ren van De Krullebak willen bestellen kunnen vóór da tum van verschijning bellen naar de PZC in Vlissingen: 01184-15144, toestel 17. 1H 'Wêezf éiM?' - - V: ||||g|gp||H tiiÉiSI mm MIDDELBURG - Als de vaste oeververbinding over de Westerschelde er eenmaal zal zijn, kunnen de mensen hun fiets of bromfiets beter thuis laten. De brug- en tunnelverbinding zal alleen bestemd zijn voor snelver keer. De vaste oeververbinding is dus niet voor ieder een een verbetering. Wie bijvoorbeeld op Zuid-Beve land woont en op de fiets naar Terneuzen wil, moet eerst hele maal naai' Vlissingen fietsen en daar met de veerpont over. Wel een omweg als je bedenkt dat je nu nog bij Kruiningen over kunt steken. De VOW (de officiële afkorting Vaste Oeververbinding Wester schelde) zal door veel mensen met vreugde begroet worden. Wie in de toekomst op bezoek gaat bij iemand in Oost-Zeeuwsch-Vlaan- deren, hoeft niet meer angstig op de klok te kijken, omdat hij de (laatste) boot moet halen. Hij zal wel meer tol moeten betalen dan hij voor een tochtje met de veer boot. kwijt was. Via de radio nieuwsdienst zal ook niet meer worden gezegd dat de veerdienst Kruiningen-Perkpolder in ver band met dichte mist is gestaakt. Voor alle snelverkeer betekent zo'n vaste oeververbinding een behoorlijke tijdwinst: automobi listen hoeven niet meer te wach ten om overgezet te worden. Voor al voor het vrachtautoverkeer is dat belangrijk, want tijd is geld. Een probleem is wel dat auto's met gevaarlijke stoffen niet door de tunnel mogen. Dat gevaarlijke verkeer kan dan alleen via de veerboot bij Vlissingen naar de overkant of via Bergen op Zoom. Als de VOW er komt, want dat is nog steeds niet helemaal zeker, zullen zeker 600 mensen geduren de vijf jaar werk hebben bij het bouwen van de vaste verbinding. Anders gezegd: de bouw biedt 3000 manjaren aan werk. Men gaat er vanuit dat de bouw ongeveer vijfjaar in beslag zal ne men. Er gaan ook banen verloren: de bemanning van de veerboten wordt overbodig. Voor mensen op Walcheren ver andert er niet zo veel, als ze in West-Zeeuwsch-Vlaanderen moe ten zijn of omgekeerd. Die nemen gewoon de veerboot tussen Vlis singen en Breskens. Voorlopig kan iedereen nog met zijn fiets of brommer overvaren bij Kruiningen of Perkpolder, want met de bouw van de verbin ding wordt op zijn vroegst begon nen in 1982 en ze zal pas in 1987 of 1988 gereed zijn. DEN HAAG - De Nederlandse re gering wil aan Taiwan twee on derzeeërs verkopen. Dat levert Nederland behalve geld ook veel werk op. Vooral dat werk vindt de rege ring erg belangrijk, omdat ons land zoveel werklozen telt. Toch is niet iedereen even geluk kig met het plan van de regering zo de werkgelegenheid te verbete ren. De meeste leden van de Tweede Kamer vinden het een blunder uitgerekend Taiwan twee onderzeeboten te verkopen. Dat gaat ons een lieve duit kos ten, zeggen zij. En het lijkt er op dat zij gelijk krij gen. Want China heeft zich ver schrikkelijk kwaad gemaakt over de duikboten. Taiwan is een groot eiland voor de Chinese kust. In 1949 werden de communisten de baas in China. Hun tegenstanders vluchtten naar Taiwan. Met steun van vooral de Verenig de Staten van Amerika verklaar de Taiwan zich onafhankelijk. Maar China vindt dat Taiwan bij China hoort. Nederland wil dus twee onder zeeboten verkopen aan een Chi nese provincie. Onderzeeboten zijn oorlogsschepen en natuur lijk gaat Taiwan die boten tegen ons gebruiken, zegt de regering in Peking. Omdat Nederland die duikboten levert, wil China ons land een les je leren. Ze dreigt ermee de han del tussen Nederland en China stop tezetten. De Nederlandse regering denkt dat het zo'n vaart niet zal lopen en dat het bij wat dreigementen blijft. Daarom wil ze voet bij stuk houden en de duikboten toch le veren. Maar uit alles blijkt dat het China menes is. Misschien raken we zo bijna één miljard Chinese klanten kwijt. Het zal niet lang meer duren of aan kinderen onder de 16 jaar mogen geen sigaretten of shag meer verkocht wor den. Men hoopt dat hierdoor minder kinderen zullen gaan roken. Er zijn niet alleen nieuwe ac ties tegen het roken, maar ook acties voor meer aan dacht voor mensen die niet roken. Deze mensen hebben vaak last van de rook en willen dat niet altijd zeggen. Rokers zouden meer rekening moe ten houden met mensen die niet roken. De Stichting Volksgezond heid en Roken wil door het plaatsen van advertenties in kranten en door het uitzen den van 'tv-spots hiervoor meer aandacht krijgen. De cent verdwijnt. Dat staat vrijwel vast. Dit komt omdat de meeste centen die in Ne derland in gebruik zijn voortdurend onvindbaar zijn. Wie ze nodig heeft kan ze nergens krijgen. In de winkels zijn geen losse centen in de kassa en de klanten hebben ze ook niet in hun portemonnee. Toch zijn er miljoenen van die munt stukjes in gebruik. Maar veel mensen sparen ze en stoppen ze in geldkistjes of in spaarpotten. En zo blijft er een cententekort. Om aan dit probleem een eind te maken zal de cent worden afgeschaft. Het kan dan niet meer als betaalmid del worden gebruikt. cartoon cartoon Beste Krullebaklezers, het spijt me dat ik jullie moet te leurstellen, maar ik ben ziek. Eigenlijk had ik een grapje voor jullie moeten uithalen, maar zelfs de hand van mijn tekenaar trilt van de koorts. We willen jullie vragen voor taan zelf een cartoon te ma ken voor de Krullebak. Maak hem niet groter dan 7 cm bij 11 cm. Kleuren is niet nodig. De leukste kiezen we iedere keer uit en zetten die in de krant. Veel succes!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant katern Krullebak (1981-1999) | 1981 | | pagina 1