[grootste mammoettanker half jaar met gebruikt
ottenb allen vlooi van
overbodige tankschepen
Giscard d'Estaing wil een
nieuwe economische orde
New
York
voor
dreigend
bankroet
Damrak
vaster
binnenland
buitenland
lif sfeer, voor
wsen, vol met
■WERKT EN
ERD DOOR:
OVERSCHOTTEIS
ANNULEREN
„VERPAKT"
Dochter
Rockefeller
Chaos
Rijkslening
voor Kumij
een miljoen gulden aan prijzen
Algerijns gas
naar Amerika
Beurskoersen
ANP-beurs-
o verzicht
OE STEM VAN DONDERDAG 30 OKTOBER
ROTTERDAM - De olie
tankvaart maakt een te-
I ruggang door zoals nog
I nimmer tevoren is ervaren.
I Tekenend voor de zeer
slechte situatie: in de eerste
helft van dit jaar werden
I 150 tankers gesloopt met
een totaal draagvermogen
I van 3,7 miljoen ton. Dat is
I in een half jaar twee maal
I zoveel als in heel 1974.
Daarnaast zijn nog meer ge-
g volgen aan te wijzen: Shell
heeft dertien schepen aan de
ketting gelegd met een totaal
draagvermogen van meer dan
twee miljoen ton; Gulf over
weegt de Nederlandse tak van
de tankervloot NedGulf tan-
kers bv geheel te liquideren en
verkocht al vijf stuks; Chevron
verkocht enige kleinere sche
pen en probeert het teveel aan
laadruimte op te vangen door
schepen in plaats van 16 mijl
per uur 12 mijl te laten varen,
waardoor „capaciteit wordt
vernietigd"; Exxons (Esso)
wereldvloot wat kleinere Abu Dhabi National Oil Company maakte in april van dit jaar een begin met de opbouw van een
schepen, verlengt geen char- eigen tankervloot. Daartoe werd onder andere deze supertanker van de Engelse Ocean Group overge-
ters en heeft zes tankers opge- nomen. ADNOC maakte zodoende handig gebruik van de inzinking en kwam goedkoop aan de eigen
legd. vloot.
j Het duidelijkst wordt de in
storting van de hele markt
misschien wel weergegeven
I door het korte verhaal van de
grootste tanker ter wereld. De
?T- TV KAOA
Nissei Maru met zijn 484.000
I ton, werd onmiddelijk na de
I tewaterlating aan de anker
ketting gelegd zonder ooit één
druppel olie te hebben ver-
I voerd. In juli liep het schip van
stapel en nog steeds zijn er
I geen vooruitzichten dat het
140 miljoen gulden kostende
gevaarte binnen afzienbare
tijd zal worden ingezet.
Oorzaken van de deuk die de
wereldtankvaart opliep, lig
gen in de veel te hoge groei-
verwachtingen van het olie-
verbruik in de geïndustriali-
s eer de wereld, de snelle
stijging van de prijzen van
ruwe olie sinds 1974, de neer-
I gang in de economie die het
tijdelijk karakter ontnam aan
i het „zuiniger aandoen met
energie" en tenslotte vier
zachte winters. Het totaal van
deze factoren heeft zijn weers
lag op het olietransport. Van
een tekort aan tankerruimte in
1971, zit men nu in een over-
t schot.
f In de loop van '74 hadden
vele oliemaatschappijen voor-
I raden aangelegd. Door de te-
I rugval in verbruik, hoefde er
I minder te worden aangevoerd.
t Gevolg: er werden minder
schepen gehuurd bij de onaf
hankelijke Chinese, Noorse en
Griekse tankreders. De vrach-
tenmarkt stortte in, reders
vonden geen nieuwe huurders
voor hun tankers en verlaag
den de tarieven zo drastisch
dat het voor vele oliemaat-
schappijen goedkoper werd
om eigen schepen op te leggen,
dan ze met verlies te laten va
ren.
Om een indruk te geven: Shell
f heeft een vloot met een draag-
vermogen van 12,6 miljoen
ton. Om niet een overcapaci
teit te hebben, werden in
Schotland drie schepen met
een totale capaciteit van
175.000 ton en in Maleisië tien
schepen met 1,9 miljoen ton
draagvermogen stilgelegd.
Een nieuwe mottenballen-
vloot. Chevron heeft bij Cey
lon een tanker van 60.000 ton
liggen. De maatschappij
noemt zichzelf conservatief
omdat ze veelal heeft gekozen
voor schepen charteren; wat
nu stukken goedkoper is. Over
ruim twee jaar lopen overigens
nog zo'n vier nieuwe tankers
van stapel voor Chevron. Bij
de zestig schepen die men in
eigendom heeft vergeleken een
betrekkelijk gering percen
tage Shell heeft drie maal zo
veel eigen schepen, 187.
Gulf komt er tamelijk goed
van af met z'n 39 schepen in
eigendom 13 in langdurige
charter. Vier stuks zijn opge
legd; kalmer varen op zee be
tekent volgens de maatschap
pij „opslag tijdens het ver
voer". De Nederlandse rege
ring heeft aangekondigd te
zullen proberen te voorkomen
dat vier schepen van deNeder-
landse dochter (190.000 ton)
worden opgedoekt. Voor de
regeringsonderhandelaars is
van belang dat de 107 vader
landse officieren en de 100
buitenlandse schepelingen
niet in de kou komen te staan,
voor Gulf is het meer een
kwestie van economische ren
dement.
In de hele wereld zijn op het
ogenblik 600 tankers met in to
taal 44 miljoen ton aan de ket
ting gelegd volgens scheeps
makelaars in Londen. Zij
kampen met een heel ander
probleem. Wie wil er nog een
tanker kopen in een tijd
waarin nog honderden tankers
van stapel zullen lopen in kor
tere of langere tijd? Begin van
dit jaar waren er bestellingen
geplaatst voor 1020 tankers
met een totaal draagvermogen
van 166 miljoen ton! Cijfers
die op zich niet zoveel zeggen
en beter vergelijkenderwijs
kunnen worden weergegeven.
Dat orderpakket is net zo
groot als tweederde van de
huidige wereldvloot.
Veel maatschappijen beslo
ten dan ook om hun orders te
annuleren. Vooral wanneer
het ging om de categorie groot
ste schepen, die boven de
250.000 ton. Dat kost tiental
len miljoenen guldens omdat
elke scheepswerf een clausule
heeft, waarin fctaat dat er een
boete moet worden betaald bij
annulering van de bouw.
Schattingen van het aantal
annuleringen liggen bij een
kwart.
Twee nieuwe aspecten doen
zich gelden. In de eerste plaats
wordt het vooral via Londense
firma's duidelijk dat de Arabi
sche landen dankbaar gebruik
maken van de inzinking, om op
een goedkope wijze aan tan
kers te komen en op die manier
een eigen tankervloot op te
bouwen. Deze nieuwe groep
van tankeigenaars zal zich
sterk ontwikkelen. Om aan
kennis over het reden van een
tankervloot te komen, gaat
men soms samen met Westerse
reders.
Het tweede aspect is dat er
zich een geheel nieuw specia
lisme ontwikkelt: hoe legt men
supertankers op. Daarbij heeft
bijvoorbeeld Shell geput uit de
ervaringen die opgedaan zijn
bij de Koninklijke Marine. Een
mottenballenvloot is niet een
kwestie van even de installatie
uitzetten, de tanks schoonma
ken en het schip belasten.
Afsluiters worden na het
volledig schoonmaken van het
schip nagekeken, ontvochti-
gers geplaatst om de kwets
bare electronische apparatuur
de beste omstandigheden te
geven, met vloeibaar en sneld
rogend plastic worden alle
ramen, kieren, ontluchtings-
gaten dichtgespoten. Uiterlijk
krijgen de schepen hierdoor
een spookachtig uiterlijk. Ge
neratoren worden op het dak
geplaatst om energie te leveren
voor de navigatielichten, de
radar en de airconditioning.
's Nachts wordt de wacht op
het schip betrokken. Overdag
worden ze in de gaten gehou
den vanaf één van de centraal
liggende mammoettankers.
Eenmaal per week krijgt elk
schip een onderhoudsbeurt,
worden de motoren bedrijfs
klaar gehouden en de pompen
bijgesteld. Vanwege het aantal
handelingen zijn er per schip
toch nog een groot aantal op
varenden achtergebleven.
De toekomst voor de wereld-
tankervaart ziet er allerminst
rooskleurig uit. Men schat
zelfs dat het de eerste tien jaar
zo slecht zal blijven als het nu
is. Dit jaar schat men bij
Exxon dat er al 200 mammoet-
tankers teveel zijn, voor 1977
ligt die schatting op een teveel
van 500 mammoettankers. De
verwachtingen zijn dan ook
dat het proces van opleggen
zal doorgaan en vooral dat de
sloop van betrekkelijk jonge
schepen, van 15 jaar oud toe
neemt. De 1600 schepen die
van omstreeks 1960 dateren
zullen naar de schroothoop
verdwijnen. Binnen enkele ja
ren. De onafhankelijke reders,
de Noorse, Chinese, Griekse en
Britse, zullen hierdoor het
meest het gelag moeten beta
len.
HERMAN MOSCOVITER
WASHINGTON - De meeste
Amerikanen stortten zich niet in
de zenuwen toen er een dag lang
twijfel over bestond of de stad
New York failliet zou gaan of
niet. De burgemeester van wat
afwisselend „de Grote Appel"
en „het Bagdad aan de Hudson"
wordt genoemd, belde in het
holst van de nacht president
Ford op, maar niemand wilde
hem wakker maken om de
smeekbeden van de New Yorkse
burgervader te aanhoren.
New York werd op de valreep
gered door de aankoop van een
berg stadsobligaties door het
pensioenfonds van de stedelijke
onderwijzers, maar als de feder
ale regering niet ingrijpt gaat
„de Grote Appel" op 1 december
echt voor de bijl. Volgens som
migen zal er dan een ten hemel
schreiende chaos ontstaan; an
deren maken er zich daarente
gen niet bijzonder druk om.
President Ford beschouwt
New York, in een verklaring die
door zijn persdirigent Ron Nes
sen met innig plezier werd afge
legd, als een aan heroïne ver
slaafde dochter die om 100 dol
lar smeekt. Met dat beeld wilde
hij duidelijk maken dat de stad
zich schuldig had gemaakt aan
fiscaal wanbeleid en die kwade
gewoonte niet zou kunnen afle
ren wanneer vadertje Ford het
euvel met een federale premie
zou belonen. Het enige dat New
York overigens wil is een feder
ale garantie op de aflossing van
gemeenteleningen. De krediet
waardigheid van de stad heeft
namelijk aanzienlijk geleden.
De schulden die New York
voor eind juni van het volgend
jaar moet inlossen beliepen
meer dan 3,5 miljard dollar.
Zonder garantie van de federale
regering kunnen er geen lief
hebbers voor leningen meer
worden gevonden in de open
markt. Voor verder in de toe
komst heeft New York nog gro
tere schulden. Het totaal is rond
13 miljard dollar.
New York staat voor miljar
den dollars in de schuld bij grote
banken, niet in het minst de
Chase Manhattan Bank die
wordt geleid door David Rocke
feller. Boze tongen beweren dat
vice-president Nelson Rockefel
ler om die reden zo begaan is met
het lot van New York. In tegen
stelling tot Gerard Ford acht
Rockefeller het van vitaal be
lang dat de federale regering
voor New York in de bres
springt. Het voortbestaan van
de banken zal overigens niet
door een bankroet van New
York worden bedreigd. Wan
neer dat het geval is springt de
regering bij. Maar die remedie is
er niet voor individuelen die
New York een veilige belegging
vonden.
Over wat er aan rampspoed
kan gebeuren wanneer New
York failliet gaat bestaat ver
schil van mening. Sommigen ge
loven in een „domino-theorie"
en zien na New York een lange
reeks Amerikaanse steden fail
liet gaan. Als New York grote
aantallen politiemannen,
brandweerlieden en gemeente
reinigers zou moeten ontslaan
en geen geld zou hebben om het
resterende personeel regelmatig
te betalen, zou de stad volgens
sombere profeten ten prooi
kunnen vallen aan chaos en ge
weld.
Dat gevaar wordt in Washing
ton niet gezien. Wel bestaat er
enige vrees dat andere steden
het voorbeeld van New York zul
len volgen, wanneer de federale
regering de grootste stad van
Amerika in haar nood tegemoet
komt. Om die reden denken ve
len dat New York moet boeten.
PARUS (ANP) - Er moet een
nieuwe internationale economi
sche orde komen, gebaseerd op
evenwicht in vier belangrijke
sectoren: handel, economische
produktie, valuta's en inko
mensverdeling. Dat verklaarde
de Franse president, Valery Gi
scard d'Estaing, in een toe
spraak op de Polytechnische
School in Parijs.
Zijn rede werd gezien als een
blauwdruk van het standpunt
dat Frankrijk zal innemen op de
economische topconferentie die
volgende maand in Parijs wordt
gehouden en op de grondstof-
fenconferentie die midden de
cember, eveneens in Parijs,
plaatsvindt. De nieuwe orde
zoals Giscard die voorstelt, kan
bescherming bieden tegen zaken
die de economie in het recente
verleden hebben verstoord.
Om de wereldhandel even-
wichter te maken moeten er sta
bielere markten voor grondstof
fen komen. De armere landen
moeten zeker kunnen zijn van
hun inkomsten uit de export van
grondstoffen. Giscard stelde
voor dat de industrielanden een
fonds oprichten dat de grond
stoffen producerende landen
GRONINGEN (ANP) - De
Groninger kunststoffenmaat-
schappij (Kumij) is gered. Het
ministerie van Economische
Zaken is bereid aan Enka
Glanzstoff ten behoeven van de
dochtermaatschappij Kumij een
achtergestelde lening van vier
miljoen gulden te verstrekken.
Dit is door drs. P. Ressenaar
van de commissie werkgelegen
heid van Economische Zaken
meegedeeld aan de heer A.
Klapwijk, secretaris van de on
dernemingsraad van de Kumij.
een bepaald inkomen uit de ex
port zou garanderen, ook wan
neer de prijzen van hun produk-
ten op de wereldmarkt grote
schommelingen te zien geven.
Een evenwichtiger economi
sche productie kan volgens Gi
scard worden bereikt door ver
betering van de landbouw in de
ontwikkelingslanden, uitbrei
ding van de industrialisering
door in de ontwikkelingslanden
zelf grondstoffen te verwerken
en door overdracht van techno
logische kennis van de indus
trielanden aan de ontwikke
lingslanden.
Een evenwichtiger valutasys
teem is te verkrijgen door een
terugkeer naar een stelsel van
"gestabiliseerde" wisselkoer
sen. Giscard liet doorschemeren
dat hij daarmee een soepeler
systeem bedoelde dan Frankrijk
tot dusver voor ogen stond. De
ervaring van de afgelopen jaren
leert dat het traditionele stelsel
van vaste wisselkoersen al te
star was en dat een zekere mate
van soepelheid noodzakelijk is,
zo zei de president.
Met een evenwichtiger inko
mensverdeling bedoelde Gi
scard een betere verdeling van
de ontwikkelingshulp. De olie
producerende landen werken
daar al aan door zelf hulppro-
gramma'sop te stellen. Hun
steun had vorig jaar al eenderde
van de omvang van de ontwikke
lingshulp die.de industrielanden
verleenden.
(ADVERTENTIE)
■S
Een zuiver wollen deken en bed
sprei ter waarde van 300,-,
een geschenk van Kon. AaBe Fa
brieken B V., Tilburg.
Te winnen In de Nationale Puzzelaktle t.b.v.
Nationaal Fonds Sport Gehandicapten.
Abida 28 vn Gibraltar nr Augus
ta, Alkes te Bremen verw,
Aludra 28 vn Elbe nr Rotterdam,
Amstelstad 28 250 z Monrovia
nr Port Elizabeth, Antilla Cape
28 330 n Puerto Rico nr Everett,
Area 28 150 nw Madura nr
Dampier, Atlantic Star 28 vn
New York nr Antwerpen, Batjan
28 525 w Kp Comorin nr Le Ha
vre, Britsum 28 550 nw Lissabon
nr Baltimore, Bussum 28 185 w
Punta Mala nr Los Angeles, Ca-
piluna 28 vn Ras Tanura nr
Mombasa, Capisteria 29 100 n
Tasmanië nr Sydney, Cartago 31
te Cristobal verw, Chevron Arn
hem 28 vn Rotterdam nr Pem
broke, Chevron Freeport 28 240
no Lourenco Marques nr Freep
ort, Chevron Kentucky 28 420
zw Mossamedes nr Europoort,
Chevron Leiden 28 500 wnw Co
lombo nr Lyttleton, Chevron
Madrid 28 vn Pascagoula nr
Freeport (Bahamas), Chevron
Naples 29 te Freeport verw, Co-
ral Obelia 27 vn Montevideo nr
Santos, Dallia 28 vn Fos nr Ar-
zew, Docklilt-l 28 210 zo Flores
nr Port Said, Docklift-2 31 te
Singapore verw, Duivendrecht
28 700 wzw Madeira nr New Or
leans, Fulgur 28 vn Aruba nr
Curasao, Gooiland 29 vn Am
sterdam nr Recife, Graveland 29
te Willemstad verw, 2Grotedijk
29 vn Veracruz nr Coatzacoal-
cos, Gulf Swede 27 vn Corpus
Christi nr Escravos, Hollands
brink 29 270 ozo Port Moresby
nr Sydney, Kara 28 vn Imming-
ham nr Borsele, Kennemerland
29 te Salvador verw, Kryptos 28
140 no Mauritius nr Lourenco
Marques, Maasbree 28 540 zzw
Abidjan nr Lyme Bay, Machaon
28 35 wzw Cape Three nr Lagos,
Madison Lloyd 28 vn Bremen
naar Antwerpen, Nedlloyd De-
jima 28 460 wnw Walvisbaai nr
Port Kelang, Palamedes 28 vn
Maracaibo nr Puerto Limon,
Rijnborg 28 vn Amsterdam nr
Zaandam, Salland 29 vn Bre
men nr Rotterdam, Straat Cla
rence 28 vn Melbourne nr Syd
ney, Straat Hobart 28 vn Rio
Grande nr Rio de Janeiro, Tha-
meshaven 28 vn Montevideo nr
Buenos Aires, Thuredrecht 28
vn Antwerpen nr Montreal, To-
loa 28 300 nno Christobal nr Al
bany, Westerkerk 28 vn Rotter
dam nr Bordeaux, Wonorato 28
vn Arica nr Antofagasta, Wono-
sobo 28 vn Acapulco nr Buena
ventura, Zonnekerk 28 te Soe-
rabaja verwacht.
Amstellaan 28 100 o Port Sudan
nr Australië, Antilla Bay 28 vn
Singapore nr Japan, Ares 2-11
te Amsterdam verw, Atys 9-11
Mena al Ahmadi verw, Boven
kerk 28 vn Karachi nr Colombo,
Hercules 30 te Maracaibo verw,
Hollandsburcht 28 190 n Soco-
tra nr Bandar Abbas, Kelietia
3-11 te Singapore verw, Kermia
12-11 te Rotterdam verw, Mitra
12-11 t.h.v. Kaapstad verw,
Musi Lloyd 27 vn Port Elizabeth
nr Durban, Pericles 29 te Cura
sao verw, Safocean Adelaide 28
800 ozo Rodrigues nr Port Louis,
Scherpendrecht 28 vn Taranto
nr Buchanan, Straat Honshu 28
vn Singapore nr' Hong Kong,
Trident Rotterdam 28 vn Carta
gena nr Santa Marta, Waar-
drecht 28 80 zw Kreta nr Rotter
dam, Willemskerk 28 vn Bang
kok nr Manilla.
ALGIERS (ANP) - De Alge
rijnse nationale olie- en gas
maatschappij, Sonatrach, heeft
met El Paso Natural Gas Com
pany in Texas een overeenkomst
gesloten voor de levering van
tien miljard kubieke meter
vloeibaar aardgas per jaar gedu
rende twintig jaar, te beginnen
in 1981.
De overeenkomst vervangt
een contract dat in 1971 werd
gesloten maar waarvoor niet op
tijd goedkeuring werd verkre
gen van de Amerikaanse feder
ale commissie voor de energie
voorziening.
i I
WOENSDAG 29 OKTOBER 1975
le kolom slotkoersen vorige beurs. 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs
a laten
d exdividend e
Actieve aandelen
Handel en industrie
b bieden
gedaan bieden
c exclaim
f gedaan-laten
AKZO f 20 34,20
ABN f ioo 319,00
AmRo f 20 73,50
Deli-Mij f 75 81,00
Dordtsche f 20 123,00 122,40
DordtschePr. 121,10 120^40
Heineken f 25 145,00 145,50
HeinekenRf25 134,30 135,80
HALRflOO 65,50
Hoogov. f 20 49,50
HVA-M. eert 57,70
KNSMcitflOO 131,50
KLM f 100 47,50
Kon.Olie f 20 94,70f
NaLNed. f 10 81,10 81,00e
Ommeren Cert 228,00e 231,00
Philips f 10 23,80f 24,00e
Robeco f 50 178,50 178,50
Rolinco f 50 128,70 128,50
Scheepv.U f50111,60 113,00
L'nilever f 20 104,20f 104,60
35,40
319,50
73,20
81,
64,50
56,60
133,50
49,50
94,00
staatsleningen
10.50 Ned. 74 107,20
9.75 id 74
9.00 id 75
8 75 id 75
8.50 id 75
8.00 id 69
103,50
100,30
99,20
99,10
93,90
8 00 id 70-95 95,00
8 00 id 71-96 93,20
*-00 id 701 100,70
107,30
103,80
100,20
99,00
98,90
93,60
94,90
93,00
100,40
97,40
97,10
8.00 id 7011
8.00 id 70III
8.00 id 69-76
8.00 id 70-77
7.75 id 71-96
7.75 id 73-98
7.75 id 70-78
7.50 id 69-94
7.50 id 71-96
7.50 id 72-97
7.50 id 71-81
7.20 id 72-97
7.00 id 661-91 89,30
7.00 id 6611 89,10
7.00 id 69-94 87,30
6.50 id 681-93 84,90
6.50 id 6811 84,70
6.50 id 68III
6.50 id 68IV
6.25 id 66-91
6.25 id 67-92
6.00 id 67-92
5.75 id 651-90
96,60
96,50
101,50
101,40 101,50
91,70
90,80
101,20
90,40
89,40
89,10
99,0
87,20
84,40
84,20
88,10
83,70
83,10
3,00
5.75 id 6511 -
5.25 id 641-89 83,80
5.25 id 6411 83,50
5.00 id 64-94 79,70
4.50 id 58-83 91,40
4.50 id 59-89 82,10
4.50 id 601-85 87,80
4.50 id 6011 80,10
90,60
90,00
101,00
90,00
88,90
88,20
99,20
86,50
88,90
88,60
86,70
84,40
84,20
83,90
83,70
87,60
83,30
82,60
85,70
85,60
83,60
83,30
79,30
91,20
82,40
88,00
79,90
Convert, obligaties
4.75 Akzo 70,20
6.00 A.B.N. 118,30
6.75 AmRo73 98,10
70,50
108,50
98,10
5.50 AmBo
8.25 Ball.Ned
6.25 Buhr.T
7.25 Furn. 73
4.75 Gelder
5.75 Gist-Br
6.50 Grinten
7.25 H'meijer
7.50 Holec
5.25 Hoogov.
7.50 1HC Holl
184,50
95,10e
89,50
89,30
95,60
90,20
109,00
93,50
11,60
84,25e
120,00
7.25 Kappa 73 87'70
6.50 Kluwer 106,00
8.75 K.N.S.M75104,00
8.75 K.B.B. '75 103,50
5.75 KLM
7.75 K.N.Pap.
7.25 KSH 73
7.00 Lyons N
7.25 M'intosh
9.00 Meneba
7.00 NBM-B
7.25 Nederh.
6.50 NMB
7.75 Nutricia
8.00 Nijverd.
4.75 Philips
10.00 Pont
7.50 Proost.B
6.50 Bolinco
6.50 id 1000
8.00 Sanders
7.00 Skol Br.
7.00 Slav.Bk
8.25 Vih-But.
7.00 W'sanen
76,50
110,80
87,00a
73,50
85,30
98,80
82,00b
65,00a
184,50
93,90
90,50f
85,35f
104,90
93,20
69,50
70,70e
90,60
87,10
99,70
87,00
88,20
182,65
95,00
89,50
89,30
95,60
89,50
108,00
93,00
116,00
84,25e
121,00e
87,70
106,00
104,00
103,80
76,50
110,20
86,00a
73,00
84,10
98,80
82,00b
60,00a
183,00
94,00e
90,00
85,75
104,70
93,00e
69,10
71,40
90,20
87,00
99,90
87,00
88,00
Aandelen Banken
verzekeringen
AMEV
Amfas
AssSt.R'dam 97,00
Ennia 116,70
Mees&Hope
Ned.Crediet
NMB
Slavenb.Bnk 2490,00
249,00
100,50
145,90
52,70
83,20
41,70
133,00
id Cert
Fr.Gr.Hyp.
Tilb.Hyp.bk
Westl. Utr.Hyp 288,00
Scheepshyp. 3030,00
Handel en industrie
52,90
83,20
96,00
116,30
42,40
132,50
2490,00
249,00
101,40
146,00e
290,00
2980,00e
ACF
Ahog-BOB
Ahold
amas
Asd Droogd.
Asd Rijtuig
Aniem Nat.
Arnh.Schbw
Asselberg
audet
Aut.ScrewW
Aut.Ind.Rt
Ballast-N
BAM
Batenburg
Beek,van
Beers
Begemann
Bergoss
Berkel P
Blydenst
Boer Druk
313,00
40,50
93,80
10,30
84,00
146,00
28,20e
101,00
830,00
171,00
67,00
1100,00
46,00
79,70
214,50
80,00
63,30
85,00
147,00e
105,50
360,00a
167,00
313,00
41,00b
92,20
10,50
84,00
145,20
28,20e
102,00
830,00
171,00
67,00
1100,00
46,00e
79,70
219,00
80,50
63,30
88,00
148,00
104,50
360,00
167,00
Bols 72,00e 70,00
BorsumijW 00 72,00
Bos Kalis 103,40 104,10
Braat Bouw 214,00 216,00
Bredero VG - -
id cert
Bredero VB
id cert
Buhrm.Tett.
id cert
Calve-D cert
id 6 pet cert
Centr.Suik.
id cert
Ceteco
id cert
Chamotte
Cindu-Key
Crane Ned
Desseaux
Dikkers
Dr.Ov.Hout
Droge
Duiker App
Econosto
Elsevier
id cert
EMBA
Enkes
Fokker
Ford Auto
Furness
Gamma H
id 5 pet PW
Gel.Delft c
Gelder cert
Gerofabr
Giessen
Gist Broc.
id cert
Goudsmit
Grasso
Grinten
Grofsmed.
Hagemeijer
Heima Hold.
Hero Cons.
Hey broek
Hoek's Mach
Holec
Holl.Beton
Holl. Beton c
1070,00
270,00
265,00
64,00
134,00
1100,00e
285,50e
280,00e
63,50
134,50
1240,00
929,50
926,00
170,50e
171,80
170,50e
171,80
45,60
45,80
43,50e
43,00
500,00b
502,00
58,00
58,50
68,50
70,50
215,00e 217,00
1270,00
1270,00
270,00e
273,00
38,60
38,90
430,00
430,00
420,00
426,00
161,00
165,00
8,70
9,20
34,50
34,20
386,00
387,00
79,50
8,00
30,70
30,00
186,00e
187,00
64,00
64,00
28,50
29,00
396,00
395,00e
58,20
58,00e
58,20
58,00e
85,50
85,50
123,00
121,00
157,00e
159,00
119,00
118,00
68,50
68,20
38,50
38,80
126,00e
125,50
151,00
150,00
80,50
80,OOf
165,OOf
166,00
59,00
58,50
56,20
58,00
ICU
IHC Holland
Ind.Maatsch.
IBB Kondor
Interlas
InternatioM
Inventum
Kappa cert.
Kempen Beg
Key Houth.
Kiene S
Kloos
Kluwer
98,00
29,50
220,00
62,50
137,50
39,10
502,00
144,00
81,00b
206,00
140,50
84,00
99,00
29,80
222,00
64,00
139,00
38,70
500,00
144,00
206,50
140,00
83,00
Bijenkorf
73,60
-
id cert
78,50
79,00
id 6 cum
12,80
12,80
Kon.Ned.Pap
47,00
46,70
Kraspap.sky
145,OOf
144,00
KSH
42,00
43,50
Kwatta
20,50
20,50
Landre&Gl
134,00
135,00
Leids.Wol
263,50
263,50
Macintosh
68,10
70,20
Meneba
106,00
105,30
Metaverpa
2445,00
2445,00
Moluksche
113,00
120,00e
Mijnb.W.
828,00
830,00
Naarden
49,00
48,70
Naeff
95,00
95,00
Nat.Grondb.
50,50
51,90
NBM-Bouw
31,50
31,20
Nedap
-
310,00f
Nederhorst
10,00a
7,10
Ned.Bontw.
183,00
183,00b
Ned.Dagbl
142,10
144,80
id cert
355,00
-
Nelle
305,00
306,00
Netam
70,00
70,00
Nieaf
1350,00
1355,00
Nierstrasz
1310,00
1310,00
Norit
107,00
105,80
Nutricia GB
49,00
48,50
Nutricia VB
49,00
48,50
Nijverdal
55,00e
55,60
OGEM Hold. - 22,50
Orenstein 244,50 243,00
Oving-D-S 120,00e 120,00
Pakhoed H 137,50 137,50
id cert 130,00 130,50
Palembang 78,50 78,50
Palthe 67,00 68,00
Philips - -
Pont Hout 193,00 194,00e
Porcel.FIes 110,00a 101,00e
Proost&Br 155,00 153,00
Rademakers 390,00 390,00
Reesink 116,00 115,00
Reeuwijk 43,20 43,20
Reiss en Co 103,00 105,00b
RIVA 270,00 274,00
id cert 261,00 265,50
Rohte&Jisk 49,50 49,00
Rommenholl. 614,00 615,00
Rijn-Schelde 170,00e 169,00
Sanders 122,50 123,00
Schev.Expl. 16,50 16,50
Schokbeton 950,00 940,00
Schuitema 114,00 111,00
Schuppen 317,00 317^00
Schuttersv. 80,00 79,00
Stevin Gr 82,00 82^00
Stoomsp Tw. 63,20 66^00
Tablnd.Phil. 77,00 78^00
Telegraaf 77,50e 77,50
THV Intern 186,00 186,50f
Tilb.Waterl. 391,00 388,00
Tw.Kabelf. 270,00 265^0
Ubbink 128,00 131,00e
Unikap 145,00e 147,00b
Unil cert -
id 7 pet .8,20 78,00
id 6 pet 66,70 666,00
V.d.Vliet-W 69,00 69,00
Veneta 34,00 34,00
Ver.Glasf 94,00 91,20
Ver.Hand.S. 780,00e 799,00e
VMF 169,50 170,20
Ver.Uitgmij 83,00 84,30
Ver. Touw - -
id cert 60,20 60,10
Vezelverw. 210,00 215,00
VihamijButt 60,00e 60,70
VRG Papier 65,70 62,50
Vulc.oord 64,50 64,50
Wegener C 50,20 49,50
id cert 49,50 49,50
Wessanen c 85,50 85,50
Wyers 83,80 83,20e
Wijk en Her 1250,00 1249,00
Zaalberg 75,10 75,50
Mijnbouw/Petroleum
Maxw. Petr 111,50 111,90
Moeara En. 203,00e 209,80
id 1-10 2665,00 2665,00
id 1-4 2705,00e 2760,00
Sarakreek 23,00a 21,50
Diversen
Geid.Tram 410,00 401,00
Ant.Brouw. - 150,00b
AntVerf 138,50 138,50
ElMij Aruba 135,00b 135,00b
Sur.Brouw. - 93,50
Hunter D. 17,70f 17,50e
Participatiemijen
Alg.Fondsenb 101,70 102,00
America Fnd 137,00 139,00
Asd Belegg.D 144,50 146,00
Converto 515,00 515,00
Goldmines 173,00 177,00
Holland F 132,00 132,00
id 1 659,00 661,00
Interbonds 521,00 521,00
Binn.Belf.VG 128,50e 128,00e
Breevast 114,80 114,50
Ned.Vastgoed 548,00a 548,00e
Dutch Int 94,50 96,70
Beleggingsmijen
IKA Belegg 123,00 128,00
Nefo 68,50 67,60
Obam 67,60 67,80
Uni-Invest 64,00 64,20
Wereldhaven 91,50 91,20
Leveraged 62,00 6 20
Rorento 112,40 ^2 50
Tokyo PH(S) 56,50 60 {0
Tokyo PH 79,50 8o;50
I Concent» 222,00 224 00
AMSTERDAM, 29 ok).
(ANP) - Evenals in Amerika
het geval was, heeft het
Damrak woensdag bij her
vatting van de handel over
een breed front hogere
koersen te zien gegeven. Zo
ging bij de internationale
waarden Akzo f 1,70 voor
uit naar f 36,00, Unilever
f 1,10 naar f 105,30 en
Hoogovens f 1,00 naar
f50,50.
KLM, die donderdagavond
met kwartaalcijfers komt,
ging f 2,00 beter van start
op f 49,50. Heineken was
f 1,50 hoger op f 146,00.
Philips vormde in dit gezel
schap een uitzondering met
een verlies van een dub
beltje op f 23,80. Konin
klijke Olie ging onveran
derd op f 94,60 in andere
handen over.
De overige actieve waarden
deden het wat rustiger aan.
Zo was Koninklijke Boot
f 1,00 beter en Scheepvaar
tunie en Nationale Neder
landen enkele dubbeltjes.
Deli ging zeventig cent
vooruit naar f81,50. HVA
verloor zestig cent op
f 57,10, terwijl Amro Bank
vijftig cent moest prijsge
ven op f 73,00, een verlies
echter waarvan het grootste
deel direct weer kon worden
ingehaald. HAL, Van Om
meren en ABN lieten het
zoals het was. Na opening
had de markt de neiging
langzaam wat verder aan te
trekken. De staatsfondsen-
markt lag er zeer licht ver
deeld bij.
Op de lokale markt ging de
belangstelling vooral uit
naar Nederhorst en Ogem.
Voor het eerst sinds zo'n
twee-en-eenhalve week
mocht weer in Nederhorst
worden gehandeld, met
dien verstande dat eerst in
de tweede periode een ge
dane koers zou worden op
gemaakt. In de eerste pe
riode werden de aandelen
geadviseerd op f 8,00 tegen
gisteren op 10,00 laten en
een laatstgedane koers van
f 20,40. De achtergestelde
convertibles kregen een
laatkoers van zestig pro
cent. Het laatst was in deze
stukken gehandeld op 71,5
procent. Ogem ging op
f 22,50 in andere handen
over, een dubbeltje minder
dan de laatste koers van
maandag.
Voor de rest was er op de
kalm blijvende lokale
markt weer sprake van een
verdeelde stemming.
Claims Bos Kalis deden nu
f 1,16 tegen f 1,05 en f 1,10
dinsdag.