[grootste mammoettanker half jaar met gebruikt ottenb allen vlooi van overbodige tankschepen Giscard d'Estaing wil een nieuwe economische orde New York voor dreigend bankroet Damrak vaster binnenland buitenland lif sfeer, voor wsen, vol met ■WERKT EN ERD DOOR: OVERSCHOTTEIS ANNULEREN „VERPAKT" Dochter Rockefeller Chaos Rijkslening voor Kumij een miljoen gulden aan prijzen Algerijns gas naar Amerika Beurskoersen ANP-beurs- o verzicht OE STEM VAN DONDERDAG 30 OKTOBER ROTTERDAM - De olie tankvaart maakt een te- I ruggang door zoals nog I nimmer tevoren is ervaren. I Tekenend voor de zeer slechte situatie: in de eerste helft van dit jaar werden I 150 tankers gesloopt met een totaal draagvermogen I van 3,7 miljoen ton. Dat is I in een half jaar twee maal I zoveel als in heel 1974. Daarnaast zijn nog meer ge- g volgen aan te wijzen: Shell heeft dertien schepen aan de ketting gelegd met een totaal draagvermogen van meer dan twee miljoen ton; Gulf over weegt de Nederlandse tak van de tankervloot NedGulf tan- kers bv geheel te liquideren en verkocht al vijf stuks; Chevron verkocht enige kleinere sche pen en probeert het teveel aan laadruimte op te vangen door schepen in plaats van 16 mijl per uur 12 mijl te laten varen, waardoor „capaciteit wordt vernietigd"; Exxons (Esso) wereldvloot wat kleinere Abu Dhabi National Oil Company maakte in april van dit jaar een begin met de opbouw van een schepen, verlengt geen char- eigen tankervloot. Daartoe werd onder andere deze supertanker van de Engelse Ocean Group overge- ters en heeft zes tankers opge- nomen. ADNOC maakte zodoende handig gebruik van de inzinking en kwam goedkoop aan de eigen legd. vloot. j Het duidelijkst wordt de in storting van de hele markt misschien wel weergegeven I door het korte verhaal van de grootste tanker ter wereld. De ?T- TV KAOA Nissei Maru met zijn 484.000 I ton, werd onmiddelijk na de I tewaterlating aan de anker ketting gelegd zonder ooit één druppel olie te hebben ver- I voerd. In juli liep het schip van stapel en nog steeds zijn er I geen vooruitzichten dat het 140 miljoen gulden kostende gevaarte binnen afzienbare tijd zal worden ingezet. Oorzaken van de deuk die de wereldtankvaart opliep, lig gen in de veel te hoge groei- verwachtingen van het olie- verbruik in de geïndustriali- s eer de wereld, de snelle stijging van de prijzen van ruwe olie sinds 1974, de neer- I gang in de economie die het tijdelijk karakter ontnam aan i het „zuiniger aandoen met energie" en tenslotte vier zachte winters. Het totaal van deze factoren heeft zijn weers lag op het olietransport. Van een tekort aan tankerruimte in 1971, zit men nu in een over- t schot. f In de loop van '74 hadden vele oliemaatschappijen voor- I raden aangelegd. Door de te- I rugval in verbruik, hoefde er I minder te worden aangevoerd. t Gevolg: er werden minder schepen gehuurd bij de onaf hankelijke Chinese, Noorse en Griekse tankreders. De vrach- tenmarkt stortte in, reders vonden geen nieuwe huurders voor hun tankers en verlaag den de tarieven zo drastisch dat het voor vele oliemaat- schappijen goedkoper werd om eigen schepen op te leggen, dan ze met verlies te laten va ren. Om een indruk te geven: Shell f heeft een vloot met een draag- vermogen van 12,6 miljoen ton. Om niet een overcapaci teit te hebben, werden in Schotland drie schepen met een totale capaciteit van 175.000 ton en in Maleisië tien schepen met 1,9 miljoen ton draagvermogen stilgelegd. Een nieuwe mottenballen- vloot. Chevron heeft bij Cey lon een tanker van 60.000 ton liggen. De maatschappij noemt zichzelf conservatief omdat ze veelal heeft gekozen voor schepen charteren; wat nu stukken goedkoper is. Over ruim twee jaar lopen overigens nog zo'n vier nieuwe tankers van stapel voor Chevron. Bij de zestig schepen die men in eigendom heeft vergeleken een betrekkelijk gering percen tage Shell heeft drie maal zo veel eigen schepen, 187. Gulf komt er tamelijk goed van af met z'n 39 schepen in eigendom 13 in langdurige charter. Vier stuks zijn opge legd; kalmer varen op zee be tekent volgens de maatschap pij „opslag tijdens het ver voer". De Nederlandse rege ring heeft aangekondigd te zullen proberen te voorkomen dat vier schepen van deNeder- landse dochter (190.000 ton) worden opgedoekt. Voor de regeringsonderhandelaars is van belang dat de 107 vader landse officieren en de 100 buitenlandse schepelingen niet in de kou komen te staan, voor Gulf is het meer een kwestie van economische ren dement. In de hele wereld zijn op het ogenblik 600 tankers met in to taal 44 miljoen ton aan de ket ting gelegd volgens scheeps makelaars in Londen. Zij kampen met een heel ander probleem. Wie wil er nog een tanker kopen in een tijd waarin nog honderden tankers van stapel zullen lopen in kor tere of langere tijd? Begin van dit jaar waren er bestellingen geplaatst voor 1020 tankers met een totaal draagvermogen van 166 miljoen ton! Cijfers die op zich niet zoveel zeggen en beter vergelijkenderwijs kunnen worden weergegeven. Dat orderpakket is net zo groot als tweederde van de huidige wereldvloot. Veel maatschappijen beslo ten dan ook om hun orders te annuleren. Vooral wanneer het ging om de categorie groot ste schepen, die boven de 250.000 ton. Dat kost tiental len miljoenen guldens omdat elke scheepswerf een clausule heeft, waarin fctaat dat er een boete moet worden betaald bij annulering van de bouw. Schattingen van het aantal annuleringen liggen bij een kwart. Twee nieuwe aspecten doen zich gelden. In de eerste plaats wordt het vooral via Londense firma's duidelijk dat de Arabi sche landen dankbaar gebruik maken van de inzinking, om op een goedkope wijze aan tan kers te komen en op die manier een eigen tankervloot op te bouwen. Deze nieuwe groep van tankeigenaars zal zich sterk ontwikkelen. Om aan kennis over het reden van een tankervloot te komen, gaat men soms samen met Westerse reders. Het tweede aspect is dat er zich een geheel nieuw specia lisme ontwikkelt: hoe legt men supertankers op. Daarbij heeft bijvoorbeeld Shell geput uit de ervaringen die opgedaan zijn bij de Koninklijke Marine. Een mottenballenvloot is niet een kwestie van even de installatie uitzetten, de tanks schoonma ken en het schip belasten. Afsluiters worden na het volledig schoonmaken van het schip nagekeken, ontvochti- gers geplaatst om de kwets bare electronische apparatuur de beste omstandigheden te geven, met vloeibaar en sneld rogend plastic worden alle ramen, kieren, ontluchtings- gaten dichtgespoten. Uiterlijk krijgen de schepen hierdoor een spookachtig uiterlijk. Ge neratoren worden op het dak geplaatst om energie te leveren voor de navigatielichten, de radar en de airconditioning. 's Nachts wordt de wacht op het schip betrokken. Overdag worden ze in de gaten gehou den vanaf één van de centraal liggende mammoettankers. Eenmaal per week krijgt elk schip een onderhoudsbeurt, worden de motoren bedrijfs klaar gehouden en de pompen bijgesteld. Vanwege het aantal handelingen zijn er per schip toch nog een groot aantal op varenden achtergebleven. De toekomst voor de wereld- tankervaart ziet er allerminst rooskleurig uit. Men schat zelfs dat het de eerste tien jaar zo slecht zal blijven als het nu is. Dit jaar schat men bij Exxon dat er al 200 mammoet- tankers teveel zijn, voor 1977 ligt die schatting op een teveel van 500 mammoettankers. De verwachtingen zijn dan ook dat het proces van opleggen zal doorgaan en vooral dat de sloop van betrekkelijk jonge schepen, van 15 jaar oud toe neemt. De 1600 schepen die van omstreeks 1960 dateren zullen naar de schroothoop verdwijnen. Binnen enkele ja ren. De onafhankelijke reders, de Noorse, Chinese, Griekse en Britse, zullen hierdoor het meest het gelag moeten beta len. HERMAN MOSCOVITER WASHINGTON - De meeste Amerikanen stortten zich niet in de zenuwen toen er een dag lang twijfel over bestond of de stad New York failliet zou gaan of niet. De burgemeester van wat afwisselend „de Grote Appel" en „het Bagdad aan de Hudson" wordt genoemd, belde in het holst van de nacht president Ford op, maar niemand wilde hem wakker maken om de smeekbeden van de New Yorkse burgervader te aanhoren. New York werd op de valreep gered door de aankoop van een berg stadsobligaties door het pensioenfonds van de stedelijke onderwijzers, maar als de feder ale regering niet ingrijpt gaat „de Grote Appel" op 1 december echt voor de bijl. Volgens som migen zal er dan een ten hemel schreiende chaos ontstaan; an deren maken er zich daarente gen niet bijzonder druk om. President Ford beschouwt New York, in een verklaring die door zijn persdirigent Ron Nes sen met innig plezier werd afge legd, als een aan heroïne ver slaafde dochter die om 100 dol lar smeekt. Met dat beeld wilde hij duidelijk maken dat de stad zich schuldig had gemaakt aan fiscaal wanbeleid en die kwade gewoonte niet zou kunnen afle ren wanneer vadertje Ford het euvel met een federale premie zou belonen. Het enige dat New York overigens wil is een feder ale garantie op de aflossing van gemeenteleningen. De krediet waardigheid van de stad heeft namelijk aanzienlijk geleden. De schulden die New York voor eind juni van het volgend jaar moet inlossen beliepen meer dan 3,5 miljard dollar. Zonder garantie van de federale regering kunnen er geen lief hebbers voor leningen meer worden gevonden in de open markt. Voor verder in de toe komst heeft New York nog gro tere schulden. Het totaal is rond 13 miljard dollar. New York staat voor miljar den dollars in de schuld bij grote banken, niet in het minst de Chase Manhattan Bank die wordt geleid door David Rocke feller. Boze tongen beweren dat vice-president Nelson Rockefel ler om die reden zo begaan is met het lot van New York. In tegen stelling tot Gerard Ford acht Rockefeller het van vitaal be lang dat de federale regering voor New York in de bres springt. Het voortbestaan van de banken zal overigens niet door een bankroet van New York worden bedreigd. Wan neer dat het geval is springt de regering bij. Maar die remedie is er niet voor individuelen die New York een veilige belegging vonden. Over wat er aan rampspoed kan gebeuren wanneer New York failliet gaat bestaat ver schil van mening. Sommigen ge loven in een „domino-theorie" en zien na New York een lange reeks Amerikaanse steden fail liet gaan. Als New York grote aantallen politiemannen, brandweerlieden en gemeente reinigers zou moeten ontslaan en geen geld zou hebben om het resterende personeel regelmatig te betalen, zou de stad volgens sombere profeten ten prooi kunnen vallen aan chaos en ge weld. Dat gevaar wordt in Washing ton niet gezien. Wel bestaat er enige vrees dat andere steden het voorbeeld van New York zul len volgen, wanneer de federale regering de grootste stad van Amerika in haar nood tegemoet komt. Om die reden denken ve len dat New York moet boeten. PARUS (ANP) - Er moet een nieuwe internationale economi sche orde komen, gebaseerd op evenwicht in vier belangrijke sectoren: handel, economische produktie, valuta's en inko mensverdeling. Dat verklaarde de Franse president, Valery Gi scard d'Estaing, in een toe spraak op de Polytechnische School in Parijs. Zijn rede werd gezien als een blauwdruk van het standpunt dat Frankrijk zal innemen op de economische topconferentie die volgende maand in Parijs wordt gehouden en op de grondstof- fenconferentie die midden de cember, eveneens in Parijs, plaatsvindt. De nieuwe orde zoals Giscard die voorstelt, kan bescherming bieden tegen zaken die de economie in het recente verleden hebben verstoord. Om de wereldhandel even- wichter te maken moeten er sta bielere markten voor grondstof fen komen. De armere landen moeten zeker kunnen zijn van hun inkomsten uit de export van grondstoffen. Giscard stelde voor dat de industrielanden een fonds oprichten dat de grond stoffen producerende landen GRONINGEN (ANP) - De Groninger kunststoffenmaat- schappij (Kumij) is gered. Het ministerie van Economische Zaken is bereid aan Enka Glanzstoff ten behoeven van de dochtermaatschappij Kumij een achtergestelde lening van vier miljoen gulden te verstrekken. Dit is door drs. P. Ressenaar van de commissie werkgelegen heid van Economische Zaken meegedeeld aan de heer A. Klapwijk, secretaris van de on dernemingsraad van de Kumij. een bepaald inkomen uit de ex port zou garanderen, ook wan neer de prijzen van hun produk- ten op de wereldmarkt grote schommelingen te zien geven. Een evenwichtiger economi sche productie kan volgens Gi scard worden bereikt door ver betering van de landbouw in de ontwikkelingslanden, uitbrei ding van de industrialisering door in de ontwikkelingslanden zelf grondstoffen te verwerken en door overdracht van techno logische kennis van de indus trielanden aan de ontwikke lingslanden. Een evenwichtiger valutasys teem is te verkrijgen door een terugkeer naar een stelsel van "gestabiliseerde" wisselkoer sen. Giscard liet doorschemeren dat hij daarmee een soepeler systeem bedoelde dan Frankrijk tot dusver voor ogen stond. De ervaring van de afgelopen jaren leert dat het traditionele stelsel van vaste wisselkoersen al te star was en dat een zekere mate van soepelheid noodzakelijk is, zo zei de president. Met een evenwichtiger inko mensverdeling bedoelde Gi scard een betere verdeling van de ontwikkelingshulp. De olie producerende landen werken daar al aan door zelf hulppro- gramma'sop te stellen. Hun steun had vorig jaar al eenderde van de omvang van de ontwikke lingshulp die.de industrielanden verleenden. (ADVERTENTIE) ■S Een zuiver wollen deken en bed sprei ter waarde van 300,-, een geschenk van Kon. AaBe Fa brieken B V., Tilburg. Te winnen In de Nationale Puzzelaktle t.b.v. Nationaal Fonds Sport Gehandicapten. Abida 28 vn Gibraltar nr Augus ta, Alkes te Bremen verw, Aludra 28 vn Elbe nr Rotterdam, Amstelstad 28 250 z Monrovia nr Port Elizabeth, Antilla Cape 28 330 n Puerto Rico nr Everett, Area 28 150 nw Madura nr Dampier, Atlantic Star 28 vn New York nr Antwerpen, Batjan 28 525 w Kp Comorin nr Le Ha vre, Britsum 28 550 nw Lissabon nr Baltimore, Bussum 28 185 w Punta Mala nr Los Angeles, Ca- piluna 28 vn Ras Tanura nr Mombasa, Capisteria 29 100 n Tasmanië nr Sydney, Cartago 31 te Cristobal verw, Chevron Arn hem 28 vn Rotterdam nr Pem broke, Chevron Freeport 28 240 no Lourenco Marques nr Freep ort, Chevron Kentucky 28 420 zw Mossamedes nr Europoort, Chevron Leiden 28 500 wnw Co lombo nr Lyttleton, Chevron Madrid 28 vn Pascagoula nr Freeport (Bahamas), Chevron Naples 29 te Freeport verw, Co- ral Obelia 27 vn Montevideo nr Santos, Dallia 28 vn Fos nr Ar- zew, Docklilt-l 28 210 zo Flores nr Port Said, Docklift-2 31 te Singapore verw, Duivendrecht 28 700 wzw Madeira nr New Or leans, Fulgur 28 vn Aruba nr Curasao, Gooiland 29 vn Am sterdam nr Recife, Graveland 29 te Willemstad verw, 2Grotedijk 29 vn Veracruz nr Coatzacoal- cos, Gulf Swede 27 vn Corpus Christi nr Escravos, Hollands brink 29 270 ozo Port Moresby nr Sydney, Kara 28 vn Imming- ham nr Borsele, Kennemerland 29 te Salvador verw, Kryptos 28 140 no Mauritius nr Lourenco Marques, Maasbree 28 540 zzw Abidjan nr Lyme Bay, Machaon 28 35 wzw Cape Three nr Lagos, Madison Lloyd 28 vn Bremen naar Antwerpen, Nedlloyd De- jima 28 460 wnw Walvisbaai nr Port Kelang, Palamedes 28 vn Maracaibo nr Puerto Limon, Rijnborg 28 vn Amsterdam nr Zaandam, Salland 29 vn Bre men nr Rotterdam, Straat Cla rence 28 vn Melbourne nr Syd ney, Straat Hobart 28 vn Rio Grande nr Rio de Janeiro, Tha- meshaven 28 vn Montevideo nr Buenos Aires, Thuredrecht 28 vn Antwerpen nr Montreal, To- loa 28 300 nno Christobal nr Al bany, Westerkerk 28 vn Rotter dam nr Bordeaux, Wonorato 28 vn Arica nr Antofagasta, Wono- sobo 28 vn Acapulco nr Buena ventura, Zonnekerk 28 te Soe- rabaja verwacht. Amstellaan 28 100 o Port Sudan nr Australië, Antilla Bay 28 vn Singapore nr Japan, Ares 2-11 te Amsterdam verw, Atys 9-11 Mena al Ahmadi verw, Boven kerk 28 vn Karachi nr Colombo, Hercules 30 te Maracaibo verw, Hollandsburcht 28 190 n Soco- tra nr Bandar Abbas, Kelietia 3-11 te Singapore verw, Kermia 12-11 te Rotterdam verw, Mitra 12-11 t.h.v. Kaapstad verw, Musi Lloyd 27 vn Port Elizabeth nr Durban, Pericles 29 te Cura sao verw, Safocean Adelaide 28 800 ozo Rodrigues nr Port Louis, Scherpendrecht 28 vn Taranto nr Buchanan, Straat Honshu 28 vn Singapore nr' Hong Kong, Trident Rotterdam 28 vn Carta gena nr Santa Marta, Waar- drecht 28 80 zw Kreta nr Rotter dam, Willemskerk 28 vn Bang kok nr Manilla. ALGIERS (ANP) - De Alge rijnse nationale olie- en gas maatschappij, Sonatrach, heeft met El Paso Natural Gas Com pany in Texas een overeenkomst gesloten voor de levering van tien miljard kubieke meter vloeibaar aardgas per jaar gedu rende twintig jaar, te beginnen in 1981. De overeenkomst vervangt een contract dat in 1971 werd gesloten maar waarvoor niet op tijd goedkeuring werd verkre gen van de Amerikaanse feder ale commissie voor de energie voorziening. i I WOENSDAG 29 OKTOBER 1975 le kolom slotkoersen vorige beurs. 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs a laten d exdividend e Actieve aandelen Handel en industrie b bieden gedaan bieden c exclaim f gedaan-laten AKZO f 20 34,20 ABN f ioo 319,00 AmRo f 20 73,50 Deli-Mij f 75 81,00 Dordtsche f 20 123,00 122,40 DordtschePr. 121,10 120^40 Heineken f 25 145,00 145,50 HeinekenRf25 134,30 135,80 HALRflOO 65,50 Hoogov. f 20 49,50 HVA-M. eert 57,70 KNSMcitflOO 131,50 KLM f 100 47,50 Kon.Olie f 20 94,70f NaLNed. f 10 81,10 81,00e Ommeren Cert 228,00e 231,00 Philips f 10 23,80f 24,00e Robeco f 50 178,50 178,50 Rolinco f 50 128,70 128,50 Scheepv.U f50111,60 113,00 L'nilever f 20 104,20f 104,60 35,40 319,50 73,20 81, 64,50 56,60 133,50 49,50 94,00 staatsleningen 10.50 Ned. 74 107,20 9.75 id 74 9.00 id 75 8 75 id 75 8.50 id 75 8.00 id 69 103,50 100,30 99,20 99,10 93,90 8 00 id 70-95 95,00 8 00 id 71-96 93,20 *-00 id 701 100,70 107,30 103,80 100,20 99,00 98,90 93,60 94,90 93,00 100,40 97,40 97,10 8.00 id 7011 8.00 id 70III 8.00 id 69-76 8.00 id 70-77 7.75 id 71-96 7.75 id 73-98 7.75 id 70-78 7.50 id 69-94 7.50 id 71-96 7.50 id 72-97 7.50 id 71-81 7.20 id 72-97 7.00 id 661-91 89,30 7.00 id 6611 89,10 7.00 id 69-94 87,30 6.50 id 681-93 84,90 6.50 id 6811 84,70 6.50 id 68III 6.50 id 68IV 6.25 id 66-91 6.25 id 67-92 6.00 id 67-92 5.75 id 651-90 96,60 96,50 101,50 101,40 101,50 91,70 90,80 101,20 90,40 89,40 89,10 99,0 87,20 84,40 84,20 88,10 83,70 83,10 3,00 5.75 id 6511 - 5.25 id 641-89 83,80 5.25 id 6411 83,50 5.00 id 64-94 79,70 4.50 id 58-83 91,40 4.50 id 59-89 82,10 4.50 id 601-85 87,80 4.50 id 6011 80,10 90,60 90,00 101,00 90,00 88,90 88,20 99,20 86,50 88,90 88,60 86,70 84,40 84,20 83,90 83,70 87,60 83,30 82,60 85,70 85,60 83,60 83,30 79,30 91,20 82,40 88,00 79,90 Convert, obligaties 4.75 Akzo 70,20 6.00 A.B.N. 118,30 6.75 AmRo73 98,10 70,50 108,50 98,10 5.50 AmBo 8.25 Ball.Ned 6.25 Buhr.T 7.25 Furn. 73 4.75 Gelder 5.75 Gist-Br 6.50 Grinten 7.25 H'meijer 7.50 Holec 5.25 Hoogov. 7.50 1HC Holl 184,50 95,10e 89,50 89,30 95,60 90,20 109,00 93,50 11,60 84,25e 120,00 7.25 Kappa 73 87'70 6.50 Kluwer 106,00 8.75 K.N.S.M75104,00 8.75 K.B.B. '75 103,50 5.75 KLM 7.75 K.N.Pap. 7.25 KSH 73 7.00 Lyons N 7.25 M'intosh 9.00 Meneba 7.00 NBM-B 7.25 Nederh. 6.50 NMB 7.75 Nutricia 8.00 Nijverd. 4.75 Philips 10.00 Pont 7.50 Proost.B 6.50 Bolinco 6.50 id 1000 8.00 Sanders 7.00 Skol Br. 7.00 Slav.Bk 8.25 Vih-But. 7.00 W'sanen 76,50 110,80 87,00a 73,50 85,30 98,80 82,00b 65,00a 184,50 93,90 90,50f 85,35f 104,90 93,20 69,50 70,70e 90,60 87,10 99,70 87,00 88,20 182,65 95,00 89,50 89,30 95,60 89,50 108,00 93,00 116,00 84,25e 121,00e 87,70 106,00 104,00 103,80 76,50 110,20 86,00a 73,00 84,10 98,80 82,00b 60,00a 183,00 94,00e 90,00 85,75 104,70 93,00e 69,10 71,40 90,20 87,00 99,90 87,00 88,00 Aandelen Banken verzekeringen AMEV Amfas AssSt.R'dam 97,00 Ennia 116,70 Mees&Hope Ned.Crediet NMB Slavenb.Bnk 2490,00 249,00 100,50 145,90 52,70 83,20 41,70 133,00 id Cert Fr.Gr.Hyp. Tilb.Hyp.bk Westl. Utr.Hyp 288,00 Scheepshyp. 3030,00 Handel en industrie 52,90 83,20 96,00 116,30 42,40 132,50 2490,00 249,00 101,40 146,00e 290,00 2980,00e ACF Ahog-BOB Ahold amas Asd Droogd. Asd Rijtuig Aniem Nat. Arnh.Schbw Asselberg audet Aut.ScrewW Aut.Ind.Rt Ballast-N BAM Batenburg Beek,van Beers Begemann Bergoss Berkel P Blydenst Boer Druk 313,00 40,50 93,80 10,30 84,00 146,00 28,20e 101,00 830,00 171,00 67,00 1100,00 46,00 79,70 214,50 80,00 63,30 85,00 147,00e 105,50 360,00a 167,00 313,00 41,00b 92,20 10,50 84,00 145,20 28,20e 102,00 830,00 171,00 67,00 1100,00 46,00e 79,70 219,00 80,50 63,30 88,00 148,00 104,50 360,00 167,00 Bols 72,00e 70,00 BorsumijW 00 72,00 Bos Kalis 103,40 104,10 Braat Bouw 214,00 216,00 Bredero VG - - id cert Bredero VB id cert Buhrm.Tett. id cert Calve-D cert id 6 pet cert Centr.Suik. id cert Ceteco id cert Chamotte Cindu-Key Crane Ned Desseaux Dikkers Dr.Ov.Hout Droge Duiker App Econosto Elsevier id cert EMBA Enkes Fokker Ford Auto Furness Gamma H id 5 pet PW Gel.Delft c Gelder cert Gerofabr Giessen Gist Broc. id cert Goudsmit Grasso Grinten Grofsmed. Hagemeijer Heima Hold. Hero Cons. Hey broek Hoek's Mach Holec Holl.Beton Holl. Beton c 1070,00 270,00 265,00 64,00 134,00 1100,00e 285,50e 280,00e 63,50 134,50 1240,00 929,50 926,00 170,50e 171,80 170,50e 171,80 45,60 45,80 43,50e 43,00 500,00b 502,00 58,00 58,50 68,50 70,50 215,00e 217,00 1270,00 1270,00 270,00e 273,00 38,60 38,90 430,00 430,00 420,00 426,00 161,00 165,00 8,70 9,20 34,50 34,20 386,00 387,00 79,50 8,00 30,70 30,00 186,00e 187,00 64,00 64,00 28,50 29,00 396,00 395,00e 58,20 58,00e 58,20 58,00e 85,50 85,50 123,00 121,00 157,00e 159,00 119,00 118,00 68,50 68,20 38,50 38,80 126,00e 125,50 151,00 150,00 80,50 80,OOf 165,OOf 166,00 59,00 58,50 56,20 58,00 ICU IHC Holland Ind.Maatsch. IBB Kondor Interlas InternatioM Inventum Kappa cert. Kempen Beg Key Houth. Kiene S Kloos Kluwer 98,00 29,50 220,00 62,50 137,50 39,10 502,00 144,00 81,00b 206,00 140,50 84,00 99,00 29,80 222,00 64,00 139,00 38,70 500,00 144,00 206,50 140,00 83,00 Bijenkorf 73,60 - id cert 78,50 79,00 id 6 cum 12,80 12,80 Kon.Ned.Pap 47,00 46,70 Kraspap.sky 145,OOf 144,00 KSH 42,00 43,50 Kwatta 20,50 20,50 Landre&Gl 134,00 135,00 Leids.Wol 263,50 263,50 Macintosh 68,10 70,20 Meneba 106,00 105,30 Metaverpa 2445,00 2445,00 Moluksche 113,00 120,00e Mijnb.W. 828,00 830,00 Naarden 49,00 48,70 Naeff 95,00 95,00 Nat.Grondb. 50,50 51,90 NBM-Bouw 31,50 31,20 Nedap - 310,00f Nederhorst 10,00a 7,10 Ned.Bontw. 183,00 183,00b Ned.Dagbl 142,10 144,80 id cert 355,00 - Nelle 305,00 306,00 Netam 70,00 70,00 Nieaf 1350,00 1355,00 Nierstrasz 1310,00 1310,00 Norit 107,00 105,80 Nutricia GB 49,00 48,50 Nutricia VB 49,00 48,50 Nijverdal 55,00e 55,60 OGEM Hold. - 22,50 Orenstein 244,50 243,00 Oving-D-S 120,00e 120,00 Pakhoed H 137,50 137,50 id cert 130,00 130,50 Palembang 78,50 78,50 Palthe 67,00 68,00 Philips - - Pont Hout 193,00 194,00e Porcel.FIes 110,00a 101,00e Proost&Br 155,00 153,00 Rademakers 390,00 390,00 Reesink 116,00 115,00 Reeuwijk 43,20 43,20 Reiss en Co 103,00 105,00b RIVA 270,00 274,00 id cert 261,00 265,50 Rohte&Jisk 49,50 49,00 Rommenholl. 614,00 615,00 Rijn-Schelde 170,00e 169,00 Sanders 122,50 123,00 Schev.Expl. 16,50 16,50 Schokbeton 950,00 940,00 Schuitema 114,00 111,00 Schuppen 317,00 317^00 Schuttersv. 80,00 79,00 Stevin Gr 82,00 82^00 Stoomsp Tw. 63,20 66^00 Tablnd.Phil. 77,00 78^00 Telegraaf 77,50e 77,50 THV Intern 186,00 186,50f Tilb.Waterl. 391,00 388,00 Tw.Kabelf. 270,00 265^0 Ubbink 128,00 131,00e Unikap 145,00e 147,00b Unil cert - id 7 pet .8,20 78,00 id 6 pet 66,70 666,00 V.d.Vliet-W 69,00 69,00 Veneta 34,00 34,00 Ver.Glasf 94,00 91,20 Ver.Hand.S. 780,00e 799,00e VMF 169,50 170,20 Ver.Uitgmij 83,00 84,30 Ver. Touw - - id cert 60,20 60,10 Vezelverw. 210,00 215,00 VihamijButt 60,00e 60,70 VRG Papier 65,70 62,50 Vulc.oord 64,50 64,50 Wegener C 50,20 49,50 id cert 49,50 49,50 Wessanen c 85,50 85,50 Wyers 83,80 83,20e Wijk en Her 1250,00 1249,00 Zaalberg 75,10 75,50 Mijnbouw/Petroleum Maxw. Petr 111,50 111,90 Moeara En. 203,00e 209,80 id 1-10 2665,00 2665,00 id 1-4 2705,00e 2760,00 Sarakreek 23,00a 21,50 Diversen Geid.Tram 410,00 401,00 Ant.Brouw. - 150,00b AntVerf 138,50 138,50 ElMij Aruba 135,00b 135,00b Sur.Brouw. - 93,50 Hunter D. 17,70f 17,50e Participatiemijen Alg.Fondsenb 101,70 102,00 America Fnd 137,00 139,00 Asd Belegg.D 144,50 146,00 Converto 515,00 515,00 Goldmines 173,00 177,00 Holland F 132,00 132,00 id 1 659,00 661,00 Interbonds 521,00 521,00 Binn.Belf.VG 128,50e 128,00e Breevast 114,80 114,50 Ned.Vastgoed 548,00a 548,00e Dutch Int 94,50 96,70 Beleggingsmijen IKA Belegg 123,00 128,00 Nefo 68,50 67,60 Obam 67,60 67,80 Uni-Invest 64,00 64,20 Wereldhaven 91,50 91,20 Leveraged 62,00 6 20 Rorento 112,40 ^2 50 Tokyo PH(S) 56,50 60 {0 Tokyo PH 79,50 8o;50 I Concent» 222,00 224 00 AMSTERDAM, 29 ok). (ANP) - Evenals in Amerika het geval was, heeft het Damrak woensdag bij her vatting van de handel over een breed front hogere koersen te zien gegeven. Zo ging bij de internationale waarden Akzo f 1,70 voor uit naar f 36,00, Unilever f 1,10 naar f 105,30 en Hoogovens f 1,00 naar f50,50. KLM, die donderdagavond met kwartaalcijfers komt, ging f 2,00 beter van start op f 49,50. Heineken was f 1,50 hoger op f 146,00. Philips vormde in dit gezel schap een uitzondering met een verlies van een dub beltje op f 23,80. Konin klijke Olie ging onveran derd op f 94,60 in andere handen over. De overige actieve waarden deden het wat rustiger aan. Zo was Koninklijke Boot f 1,00 beter en Scheepvaar tunie en Nationale Neder landen enkele dubbeltjes. Deli ging zeventig cent vooruit naar f81,50. HVA verloor zestig cent op f 57,10, terwijl Amro Bank vijftig cent moest prijsge ven op f 73,00, een verlies echter waarvan het grootste deel direct weer kon worden ingehaald. HAL, Van Om meren en ABN lieten het zoals het was. Na opening had de markt de neiging langzaam wat verder aan te trekken. De staatsfondsen- markt lag er zeer licht ver deeld bij. Op de lokale markt ging de belangstelling vooral uit naar Nederhorst en Ogem. Voor het eerst sinds zo'n twee-en-eenhalve week mocht weer in Nederhorst worden gehandeld, met dien verstande dat eerst in de tweede periode een ge dane koers zou worden op gemaakt. In de eerste pe riode werden de aandelen geadviseerd op f 8,00 tegen gisteren op 10,00 laten en een laatstgedane koers van f 20,40. De achtergestelde convertibles kregen een laatkoers van zestig pro cent. Het laatst was in deze stukken gehandeld op 71,5 procent. Ogem ging op f 22,50 in andere handen over, een dubbeltje minder dan de laatste koers van maandag. Voor de rest was er op de kalm blijvende lokale markt weer sprake van een verdeelde stemming. Claims Bos Kalis deden nu f 1,16 tegen f 1,05 en f 1,10 dinsdag.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 17