injcns
B V' 3
>rs. W. Dusarduijn
nieuwe K.V.P.-
ikringvoorzitter
Montedison
Bomalarm
in Vlissingen
Schippers
sturen
Belgen
zonder
vracht
terug
Eerste paal
voor nieuw
politiebureau
ISt
Sublieme koorzang
in Aardenburg
OCCASIflH
Rob
W. VAN ALPHEN HERDACHT
Staatssecre
taris opent
schooi
6
stad
>h, x
in de toekomst.
I proefstations over de hele
In 880 miljoen gulden per
I helpt Hoechst problemen
|u gaat om de verkeers-
fteskunde of de voedsel-
Holland N.V. is een
Tieming binnen het concern,
Irland (maar met meer dan
lonale know-how) zijn de
lok uitstekend ingespeeld
p situatie. En, verspreid
vinden 3000 mensen hier
1 van wat ze maken:
I'Hostyren) en lakken, Kalle
punststofplaten,
T revira-polyestervezels.
wat ze verkopen:
felektronische informatie- en
laratuur (Kalle Infotec),
Is als 'Trevira en 'Dolan,
psbeschermingsmiddelen
letica.
br in Amsterdam staat altijd
S service.
[de betekenis van de
)lg dan de
[hemie is overal".
sdio/TV-gids.
Weg risico's!
Steek uw geld nooit*
risico's. Ook vooreen
occasionkoper is e I
100% zekerheid mors
occasion-centrum L
Onder de Simca-Chrys
vlag.
veel keus
Perfecte auto
conditie
Billijke prijzen
natuurlijk weer bij-
Autobedrijf
Hellemoi»
Zorgvlietstraat
BREDA
Tel. 076-65395®
(Van een onzer verslaggevers)
GOES/KAPELLE Met 20 stemmen voor, vier blanco en één
onthouding is gisteravond drs. W.R.V. Dusarduijn uit Sas van
Gent benoemd tot kringvoorzitter van de KVP kring Zeeland.
Hij volgt de tijdelijk voorzitter P. van Wilderom op, die de hon-
neurs bij de KVP waarnam sedert het overlijden van kringvoor
zitter W. van Alphen.
Met een ruim zo grote stern-
meerderheid koos dezelfde
kring vergadering gisteravond
in café-restaurant De Caisson
in Kapelle mr. D.H.G. van der
Meer uit Heinkenszand in het
bestuur als lid. Mr- Van der
Meer is fiscaal jurist en maakt
sedert drie jaar deel uit van
de KVP in Borsele en Goes.
MIDDELBURG, 20 oktober
1975 Aardappelen: resp. Gr.
Uriel: Bintje 33—35 20, Koop-
I mans Blauwe 4041 13- To
maten I en II: A 64128, B
,i 59—118, C 42—74. Chrysanten
bos 57—64. Paprika kg. 151.
Paprika stuk 2138. Cox
I Orange Pippin I 80-85 102,
1 75-80 87—91, 70-75 76, 65-70
66—70, II 55-60 28—39. St.-
i Remy 65 102, kroet 69. Con-
ference II 65 74, 55 74.
I Groenten: Andijvie 15—25. Sla
1921. Kasprinsessebonen
308—313. Savooie kool groen
24—36. Prei 24—28. Uien per
kg 3841- Soinazie 6169.
Boerekool 4164. Witlof 165
242 Witlof stek 68. Rode kool
A 21—23. B 10—17. Witte kool
j 26—29. Breekpeen 1822. Pe-
terselie per kist 215340.
Veldsla 250—279. Blauwkopra-
pen per kg. 35—36. Spruiten
II; A 81—127, B 31—63, D 145.
Bloemkool: 4 4383, 6 4665,
I 8 36—45, 10 26, 12 23, 15 28.
^Komkommers II 36-41 67,
31-36 42. Selderij per kg. 116,
Selderij per bos 1115- Knol
selderij stuk 55-A5.
GOES, 21 oktober Gra
nen, zaden en peulvrucnien.
I AUe pnjzen boerenschoon en
I franco leveringsplaats. Prijzen
in guldens per 100 kg: tarwe,
I basis 16?o 40—41; brouwgerst,
basis 16% 40—41.75; voergerst
tot 37.50; haver, tot 35.50;
I groene erwten tot 63.50,
t schokkers tot 80; capucijners
tot 67.50; bruine bonen (boe-
_enscnoon en grondvrijtol
112; exclusief Bï W
Aardappelen: bintje, velds-
gewas, directe levering 2830
per 100 kg. Voederaardappelen
9.50 tot 10.00 per 100 kg, ex
clusief BTW.
Uien 28—32 cent per kg,
onafgestaart. op auto geleverd,
exclusief BTW.
I Vlas: ongerepeld, goede
kwaliteit op auto geleverd
28—35 cent per kg. Afwijken
de partijen 1527 cent per kg.
I Exclusief BTW.
Hooi: weidehooi, le snede
255-265 per 1000 kg, 2e snede
180—190 per 1000 kg: raai-
I grassen tot 140 per 1000 kg,
exe'usief BTW.
Stro: gerstestro (prijzen in
guldens per 1000 kg) 160; tar-
I westro 160; erwtenstro 135
145; haverstro tot 120; bonen
stro 125, exclusief BTW.
GOES - KRABBENDIJKE,
21 oktober Div. rassen ap
pels, kroet-wit 13.50; Cox
Orange Pippin KI. I 80-85:
78—108, 75-80: 82—107, 70-75:
84—103, 65-70: 69—86, 60-65:
52—64. KI. II 80-85: 79—90,
75-80: 73—94, 70-75: 72—87,
65-70: 60—74, 60-65: 49—62,
55-60: 25—33. Golden Delici
ous KT I 80-85: 55—64, 75-80:
51—65, 70-75: 49—58, 65-70:
29—53. KI. II 80-85: 38—58,
75-80: 39—58, 70-75: 33—58,
65-70: 25—53, 60-65: 20—27.
Rode Jonathan KI. 1 75-80: 56,
70-75 51—57, 65-70: 33—43,
60-65: 2225. Jonathan KI. 1
80-90: 56, 70-80: 54—66, 65-70-
E 22—42, 60-65: 21—23. KI. II
80-90: 37—<2, 70-80; 38-<\),
65-70: 2930. Rodo Goudrei
nette KI. I 95 en op: 47—52,
85-95: 60—68. 75-85' 62—Tb,
65-75: 54—58. KI. II 95 en op:
43—52, 85-95: 52—61, 75-85.
5669 65-75 57. Goudreinette
KI. I 95 en op: 46—48, 85-95.
i 50—61, 75-85: 57—61, 65-75:
I 53—54, 55-60: 20. KI. II 95 en
I op: 44—48, 85-95: 47—52, 75-
85: 49, 65-75: 43-57- Laxton's
Superb. KI. I 80-85: 51, 75-80:
49—51, 70-75: 42—45, 65-70:
28—30, 60-65: 14—20. Glorie
van Hi Oland KI. I 80-90: 48,
70-80: 43, 60-70: 23. Karmijn
KI. II 85-95: 82, 75-85: 80, 65-
75: 36. Odin KI. II 70-75: 89,
65-70: 70—72, 60-65: 41—46.
Zoete Ermgaard 1. I 70-75:
147—151, 65-70: 130—141, 60-
65: 104—113, 55-60: 71—99,
50-35: 41—51. Lobo KI. I 80-
90: 51. 70-80: 53, 65-70: 40. 50-
65: 20 Conference KI. II 70-
75: 112—119, 65-70: 115—119,
60-65 113—118. 55-60: 105—
109, 50-55: 82—87, 45-50: 46—
49. Doyenne du Cornice KI. II
85-90: 27. 80-83: 86—137, 75-
81: IO0—150 70-75: 105—155.
65-70: 104—141, 60-65: 75—84,
55-61' 27. Comtesse de Pa
ris KI, I 70-75: 42—47, 65-70-
48 60-15: 53—54 55-60- -13
50-55: 2345. Wipterrietpeer
KI. I 81 00: 83. 70-80: 94, fi0.
70: 8" SaM »emv KI. I 80-
90: 109, 70-75: 115. 60-70
105-110, 50-60: 62—65 Gieser
Wildeman KI, I 60-65: 149. 55-
60 112. 50-55- 86 K1 11 60-65'
14! 55 60: 116 51-55: 95. 45-
50 d7 si -n., aanvoer
hai'd fruit 27.700 colli.
(Vervolg van pagina 1.)
Het gaat om een polypropy-
leen-iaonek, maar c,e woord
voerder van iviontecbson op
het noofa'santjor in ivulaan
wil op dit moment geen de
tails verstrekken over net aan
tal arbeidsplaatsen, over de
omvang van bet nieuwe be
drijf en over het tijdstip van
in oedrij'f neming.
„Al.emaal veel te voorbarig.
We bestuderen momenteel ane
mogelijkheden en de aanbie
dingen uit vijf rioordeuiopese
landen", aldus deze woord
voerder.
„We willen ons nieuwe bedrijf
bouwen in België, Engeland,
Ü'ra.iKrijk, Dunsiand 01 iteuei'-
land Die studies zijn in de
eindfase. Laten we zeggen, dat
over hooguit enkele wenen de
definitieve beslissing valt. Pas
dan kunnen we met onze in
formaties veel verder gaan:
waar het bedrijf komt, boe-
veel mensen er komen wer
ken, wat precies de afspraken
met de overheden zullen zijn".
Montedison is een inktvisach-
tig bedrijf; het heeft in tal
van sectoren in Itabë het al
dan niet grootste aandeel in
talloze ondernemingen. Het
bedrijf, petrochemisch van
oorsprong, heeft diverse bui
tenlandse vestigingen. De mo
gelijke komst van deze chemi
sche reus heeft in Nederland
reeds de nodige opschudding
en onrust veroorzaakt. Bij
Montedison-Milaan blijkt men
nauwkeurig op de hoogte van
bezwaren die in Nederland, en
met name in het Zeeuwse ge
opperd zijn. Zo zou het bedrijf
sociaal niet al te best staan
aangeschreven, ook niet bij de
vakbonden.
In Milaan wijst men die ver
dachtmakingen verontwaar
digd van de hand. „Natuurlijk
zullen wij onze normale socia
le verplichtingen nakomen, ze
ker niet minder dan andere
grote ondernemingen. En dat
zal gebeuren in overeenstem
ming met de in het land van
onze keuze bestaande wetten
en voorschriften. Dat geldt
ook voor alle bezwaren op mi
lieugebied. Wij zullen ons aan
de wet houden; we kunnen en
zullen garanties geven wat dit
betreft".
Montedison worstelt nog altijd
met een kwade naam. omdat
het nog niet zolang geleden
bijna 3000 ton rode. metaal
houdende afvatmodder per dag
uit een van de Italiaanse fa
brieken per schip liet droppen
in een stuk zee in de buurt
van Corsica.
De justitie verbood de vaart
met deze gevreesde modder
schepen, de werknemers pro
testeerden tegen de enorme
milieuvervuiling van hun be
drijf en bezetten de fabriek
S ndsdien heeft Montedison
andere methoden van afval
verwerking gezocht, maar de
slechte faam bleef.
„Dat is een afgesloten hoofd
stuk, verleden tijd. We zouden
o-p deze manier niu niet meer
tewerk gaan. Toch zijn wij
nog steeds de zondebok. Ik ken
zeker vijftien, twintig soorigc
lijke ondernemingen die dit
soort vervuiling óók pleegden
maar nooit genoemd zijn", al
dus de woordvoerder van
Montedison.
FRANS WIJNANDS
(Van onze correspondent)
LISSINGLN Bij werk
zaaiiiiicaen aan de aij-verzwa
ring op het eiland te Vlissin-
gen is dinsdagmorgen een
vliegtuigbom uit de tweede
werolaouriog gevonden. De
bom is 8 a 900 kg zwaar en
was nog geheel intact. De mijn-
opruiniingsdienst van de Ko
ninklijke Marine werd in ken
nis gesteld en heeft om half-
twee de bom ter plaatse gede
monteerd. Alle bewoners in de
buurt waren op de hoogte ge
bracht en werden verzocht
hun ramen en deuren open te
zetten. Een half uur later
weid het alarm opgeheven en
is de bom overgebracht naar
h-t terrein van de Kon. Mari
ne. I
Alvorens dr«. Dusarduijn tot
Voorzitter werd benoemd, nam
de vergadering enige minuten
stilte in acht ter herdenking
van de overleden kringvoorzit
ter W. van Alphen. De heer
Dusarduijn was als enige kan
didaat gesteld door de KVP-
kring Hu'st, mr. Van der Meer
was voor zijn bestuursfunctie
voorgedragen door de Kring
Goes.
In het tweede deel van de
vergadering kondigde het
KVP Tweede Kamerlid ir.
P.A.M. Cornelissen aan, dat
hij a.s. maandag bij gesprek
ken over de verdeling van het
rijkswegenfonds aan zal drin
gen op een snelle beslissing
over de vaste oeververbinding.
Wil daar nog op 1 januari
volgend jaar begonnen kunnen
Worden, dan moet uiterlijk
volgende maand een definitie
ve beslissing vallen. Met be
trekking tot da afsluiting van
de Oosterschelde door middel
van een storm-stuw-calsson-
dam signaleerde ir. Cornelis
sen nogal wat problemen- Met
name is het de vraag of een
fundering op staal mogelijk
zal blijken en of de tussen
regering en parlement over
eengekomen kostenlimiet van
1.7 miljard niet overschreden
zal worden. Vooralsnog echter
moet er rekening gehouden
worden, dat de storm-stuw-
c«issondam er komt. is het
niet op een stalen fundering
dan op palen, aldus de heer
Cornelissen, dia niet vond dat
nu al aan algehele afsluiting
gedacht moet worden.
THOLEN Dinsdagmorgen
om 6.20 uur is in het Tboolse
Gat in de Schelde-Rijnverbin-
ding de esrste boot o*"b«og
gelonen. Het was de Duitse
Carola, a-root 0*0 ton van de
firma Brn'ns n't Dnrfmund en
geiden met Mokertc. Piv-dog.
mUMaar U het schip vlotge-
trokken.
In Terneuzen bood een schipper commissaris van de koningin dr C. Boertien (die gisteren een bezoek bracht aan Terneuzen) een petitie aan.
in het midden burgemeester Aschoff.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN-SAS VAN
GENT Veel chauffeurs uit
de Belgische grensstreek zijn
gisteren met lege wagens bij
hun „patroons" teruggekomen.
Dit als gevolg van een schip-
persactie, die opnieuw tot doel
had het vrachtwagenverkeer
naar België zoveel mogelijk
lam te leggen. Niet alleen
vrachtwagens moesten onver-
richtwzake terug. Bij de Co-
kesfabriek in Sluiskil werd
met vereende krachten een
Belgische schip van wal ge
duwd, om het lossen van een
lading kolen te verhinderen.
De schippersactie bezorgde de
verschillende politie-korpsen
heel wat extra werk.
„Maak nou maar dat je weg
komt en zeg maar tegen je
baas, dat je hier niet meer
hoeft terug te komen". Zinnen
in deze trant kregen de Belgi
sche wegridders gisteren te
horen op de Axelse Sassing,
bij „de Hoop" in Terneuzen en
op het Kanaaleiland te Sas
van Gent. De „cammioneurs"
geladen of ntet geladen kozen
al dan niet tegenstribbelend
eieren vour hun netel.
Bij „de Hoop" in Terneuzen
ging het achtermekaar terug
De achterkleppen van de vrachtauto's gingen zonde' pardon open.
naar de laadplaats. Zand en
grint werden ter plekke terug
bezorgd. Dat alles onder secu
re leiding van rte binnenschip
pers, die gebarend als ver
keersagenten ervoor zorgden
dat er bij het lossen vooral
niets fout kon gaan.
Na „de Hoop" kwam een
Be'gische binnenschipper aan
de beurt. Met zijn schip „Ka-
mina" lag hij met een lading
kolen voor de kade in Sluiskil.
De gedachte aan lossen liet hij
na enige verhitte woordenwis
selingen met de drom schip
pers varen. Met acht man ga
ven de schippers hem nog een
behulpzaam zetje om van de
wal te komen. Later maakte
hij een eindje verderop in het
kanaal weer vast.
In Axelse Sassing stonden
bij het arriveren van de schip
pers nogal wat geladen auto's-
Ook hier gingen na wat korte
aanmaningen van binnenvaart-
z'ide de achterkleppen open.
Zeker vijf tot tien Belgische
vrachtauto's verdwenen hier en
door do schippers vriendelijk
uitgezwaaid richting grens.
Dat alles onder het wakend
oog van zowel de gemeentepo
litie Terneuzen uls de rijkspo
litie, die met zeker twintig
man aanwezig was. Toen rond
één uur 's middags actie
voerders en agenten hun lege
maag begonnen te voelen,
ging het terug naar moeder de
vrouw aan boord.
,,'k Hoop dat ze zich zo vol
eten, dat ze straks geen puf
meer over hebben", zo merkte
een agent in dit verband door
de mobilofoon op. Zij hoop
bleek ij del, wat 's middags
ging het overdroten voort. Dit
maal in Sas van Gent en op
de traktaatweg, waar nog een
vrachtwagen onderschept
werd. In Sas van Gent op het
Kanaaleiland stond een poli-
tiebusje in de weg toen een
Be'gische chauffeur zijn truck
wilde draaien om naar huis te
gaan. „Van wie is deze politie
auto", riep schipper Franssen.
„Van hare majesteit", kwam
prompt het antwoord. Overi
gens bleken de vertegenwoor
digers van de sterke arm, wel
willend genoeg om hun voer
tuig weg te halen.
(Van onze correspondent)
AARDENBURG In de St.
Baafskerk te Aardenburg
Werd zondagavond een concert
gegeven door de cantorij van
Ue Friedenskirclie te Diissel-
dorf o.l.v. Volker Ebers. Mede
werking werd verleend door
Lore Koster, fluit en Arie
Karreman, orgel. Men kan wel
zeggen dat dit koor de 63
toehoorders een onvergetelijke
avond heeft bezorgd.
Ik heb vele Duitse koren
beluisterd, maar dit heeft alles
overtroffen. Volker Ebers is
een dirigent van grote klasse,
gezien de prachtige sonoriteit
die hij uit dit koor weet te
halen. Alles was zeer verfijnd
en bijzonder afgewerkt, zon
der daarbij vlak te worden.
Integendeel zelfs. Behalve het
feit dat dit koor over goede en
veelal jonge stemmen be
schikt, is het in de eerste
plaats de concentratie van elk
der zangers die tot deze bij
zondere resultaten heeft ge
leid- Daarbij is het tevens op
vallend dat in dit koor niet
ieder voor zich zijn partijtje
staat te zingen, maar dat men
voortdurend luistert naar wat
er om zich heen klinkt. M.i. is
dit een der belangrijkste voor
waarden voor een goed sa
mensmelten der stemmen. Me
nig koor kan hieraan een
voorbeeld nemen.
Het programma dat hele
maal uit a capella-muziek be
stond. begon met werken uit
de Renaissance en uit de Ba
rok, een kyrie en een Gloria
van Orlando di Lasso en twee
motetten van Scbütz. Werken
voor zes- tot achtstemmig
koor waar de 38 zangers niet
de minste moeite mee hadden.
Kho.'c znraJe vnol" rnn door-
stiilvoüV en dynami
sche vertolking. Als romanti
sche koorwerken stonden twee
nanetten van Reger en i'sa.m
100 van Mendelssohn op het
programma. Het a capella zin
gen van Reger is geen eenvou-
d ge opgave, desondanks klonk
een zuivere Reger door de St.-
BaafsKerk. Zeer interessant
was het evangelie-motet „Je-
sus und Nikoedemus" van
Popping, een zeer moeilijk
stuk qua rithme en intonatie.
Het werd evenwel perfect
vertolkt. Ik durf zelfs te zeg
gen nog beter dan op ae
grammofoonplaat, die het koor
maakte en die nu na afloop
van ieder concert te koop aan
geboden werd. Het slotwerk
was het Pater Noster van Ver
di. Door de grote lengte en de
vele modulaties dreigden er
even moeilijkheden te ont
staan om op toon te blijven.
Maar desondanks vormde het
stuk toch een waardige afslui
ting van dit grandioze concert-
lussen de koorwerken wer
den twee orgelsoli gespeeld
door uw recensent. Allereerst
een Echo Fantasie van Swee-
linck en Preludium en Fuga in
G van Bach. De fluitiste Lore
Koster zorgde, begeleid door
dirigent Ebers, eveneens voor
twee intermezzi en wel een
fluitsonate van Bach en „Piece"
van Fouré. Zeer muzikaal en
met een mooie toon ten gehore
gebracht. Alleen hoeft een
mooie toon niet altijd gepaard
te gaan met een zwaar vibra
to. vooral Bach eist een wat
lichte vibrato. Toch alle hulde
voor dit uitstekend samenspel.
Terugziende op dit concert wil
ik iedereen met klem aanra
den een van de volgende con
certen van dit koor te bezoe
ken. Vanavond in de Grote
Kerk te Terneuzen en vrijda-
avond in „De Hoogte" te Goes.
Goes.
ARIE KARREMAN
-N
l^USSLIK
Een regelmatig kijker krijgt
een stroom informatie via cle
t.v. te verwerken. Gisteravond
het eerste deel van VARA's
Koning Klant Extra o\*cr de
energie-voorziening in de we
reld. „De bodem van hel olie
vat", vanavond een Klein Uur
over kernenergie en morgena
vond behandelt de aangekoch
te BBC-serie alternatieve
energiebronnen, waarmee niet
de windmolens worden be
doeld. Van de wetenswaardig
heden van dinsdagavond mag
niet onvermeld blijven,
NCRV's Zij gingen de lucht
jn, over luchtvaartpioniers,
Hier en Nu met een uitgebrei
de reoortage over de zaak
Herrema en van Twee voor
Twaalf wil je ook wel eens
wat opsteken- Tweekamp was
leerzaam vanwege het staaltje
didactiek dat tentoongespreid
werd. Een voorzegger in de
zaal zorgde ervoor, dat de te
ams gestraft werden. Concier
ge Judith las de straf voor,
opgelegd door leraar Van
Pesch; en de hele zaal was
muis-, werkelijk muisstil. Zo'n
David Copperfield-sfeertje
waarin alleen het rietje ont
brak, hing er. Een middelbare
schoolquiz, dat spreekt. Over
naar het serieuze werk in VA
RA's De Bodem van het Olie
vat, waarmee maar gezegd wil
worden, dat de bodem inder
daad bereikt is. Een BBC-do-
inimentaire, aangepast aan on
ze situatie door er wat inter
viewtjes met Nederlanders
tussen le plakken. Niet al te
sterk in de documentaire was
het filmpje, waarin het ont
staan van aardolie werd uitge
legd, net zo overbodig als liet
uitgebreid aandacht besteden
aan de vraag hoe onmisbaar
olie eigenlijk is. Een bejaarde
geleerde vertelde, dat hij in
1956 al voorspelde, dat binnen
twintig jaar de voorraad aar
dig uitgeput zou raken en
heeft daarin gelijk gekregen.
Mensen langs de Nederlandse
weg werd cte vraag gesteld uf
ze hun auto blijven rijden als
de prijs van benzine vertwee-
of verdriedubbelt. De informa
tie dat er in Engeland een
au 1 rijdt op kippepoep, is van
gei.jke overbodige waarde. Te
lang werd stilgestaan bij de
mogelijkheden om olie te win
nen in gebieden waar het in
fe'te ondoenlijk is. Interessan
ter werd het op het moment,
dat de positie van de OPEC-
landen aan bod kwam, maar
zeg nou zelf, verder dan de
opmerking dat de macht in
de wereld is verscnoven,
kwam men niet. Ik had ile
inuruk dat ik aan het kijken
was naar een documentaire
van een paar jaar geieden toen
de Club van Rome in het
nieuws was. Voor iedereen,
die toentertijd een beetje de
kranten volgde, zal de infor
matie van gisteravond nauwe
lijks als nieuw zijn overgeko
men. Dat zal hoogstwaar
schijnlijk anders zijn bij de
onderwerpen kernenergie en
alternatieve energiebn 11
Het zien van het grootste ge
deelte van Judith's Herzberg's
dat het 's ochtends ochtend
wordt, l'et een redelijk posi
tieve indruk achter. Marion
Brandsma maakte iets van
haar rol en Hans van der
Gragt leek me iets te levens
lustig voor iemand die twee
en een h*>'f t in het bed
had doorgebracht.
JOHAN DIEPSTRATEN
(Van een onzer verslaggevers)
OOSTBURG Vandaag zal
zonder enig feestelijk vertoon
de eerste paai geheid worden
voor de bcuw van een nieuw
politiebureau in Oostburg. Het
pand -waarnaar de rijkspolitie
(Van een onzer verslaggevers)
KAPELLE Drs. K. de
Jo. g, ou -rector van liet chris
telijk lyceum voor Zeeland in
Goes en thans staats ecretaris
van Onderwijs en Wetenschap
pen, zal op Woensdag 5 no
vember in Kapelle de nieuwe
openbare kleuter-ba s'sschool
aan de Lange Meet openen- De
onening vindt plaats 's mid
dags om 3 uur.
Voorafgaand aan de ope
ningsplechtigheid konden de
genodigden bijeen in het ge
meenschapscentrum „De
Vroone". Onder meer voeren
daar het woord de weihouder
van onderwijs C.M. Dagevos,
burgemeester H.G. van -Suij'e-
kom, de staatssecretaris, de
architect en aanremer van de
gecombineerde school, en ver
tegenwoordigers van de ouder
commissies en het personeel.
Na de officiële opening door
de staatssecretaris, geassis
teerd door enkele leerlingen,
is er gelegenheid het nieuwe
'oleomplex te bezichti-
gt-n.
groep Oostburg al jaren reik
halzend u.tziet- zdi gebauwd
worden naast het huidige post
kantoor aan de Mariahoeve-
straat.
Het nieuwe politiebureau,
dat gebouwd wordt door Leen-
houts Aannemingsbedrijf uit
Sluis onder architectuur van
de Rijksgebouwend'rnst, zal
eind juni volgend jaar gereed
moeten zijn.
Het pand krijgt een opper
vlakte van rond 375 vierkante
meter. Op de begane grond
worden ondergebracht het ad
ministratieve gedeelte met
ontvangstruimte, bureaus voor
de groepscommandant, de ray
oncommandant en recherche,
een verhoorkamer en onont
beerlijk in een politiebureau
do cellen. De bovenverdieping
van het pieuwe nolit;e-onder-
komen is bestemd als les- en
thpor-eiokaal. Voorts komen
bij het politiebureau nog een
garage en een opslagruimte
voor inbe.slaggenomen materi
aal.
Groepscommandant J. van
de Weel is blij dat het nu
zover is. „Een nieuw bureau
vos hard nodig Wij hebben
thans in de barakken op de
Hoekzak wel ruimte genoeg,
maar je kunt het bezwaarlijk
een re^re^nfit^gf
noemen. H^t is en blijft een
no°^ g°bouw"
De barakken aan de Hoek-
z^k d;e e:fmndom van de ge
meente Oostburg zijn, zullen
w^fertH'inl'ik niet meer ge-
brirkt worden als de politie ze
heeft verlaten. ..De bedoeling
is ze af te breken", aldus een
rïQ^qn van de gemeente
Oostburg.