BIETENROOIERS TE KIJK Nederland verbruikt thans meer mossels dan ooit Vallen en opstaan bij bouw Kapellebrugs wielerbaan SEIZOEN LOOPT GOED Drs. Verburg lid adviesraad ruimtelij ke ordening Merklappen in Zeeuws Museum HOE HALVE EEUW GELEDEN PISTE ONTSTOND Wisselvallig G.S. voelen nog niets voor aanstelling onderwijs - socioloog Aanvoer Sintels Rolblok Scheuren Valpartijen DE STEM VAN WOENSDAG 15 OKTOBER zmim&A I (Van een onzer verslaggevers) SLUISKIL - Honderden landbouwers uit Zeeuwsch- Vlaanderen maar ook van ver daarbuiten zijn gisteren in Sluiskil getuigen geweest van een uitgebreide demonstratie bietenrooien. De demonstratie vond plaats op een bietenperceel van landbouwer A. de Moor in de Vogelschorspolder te Sluis kil. Het demonstratiemateriaal bestond in hoofdzaak uit zoge naamde zesrijige bietenrooiers. De machines waren voor een groot deel uit Zeeuwsch- Vlaanderen afkomstig. Van de negen machines die aantraden kwam er één uit Kamperland op Noord-Beveland. Een kleine vijf hectare bieten ging gedurende de demonstratie de grond uit, onder ideale weersomstandig heden, niet te nat en niet te droog. De landbouwers die voor de demonstratie naar Sluiskil ge komen waren werden welkom geheten door ir. L.Th.J.M. de Wit, consulent voor de akker bouw en veehouderij te Goes, een instelling die de demonstra tie mede organiseerde. Andere organisaties die de demonstratie mogelijk maakten waren: de Stichting voor Landbouwkun dig Onderzoek in Zeeuwsch- Vlaanderen, de Nederlandse Suikerindustrie en het Instituut voor de rationele Suikerprod uk - tie in Bergen op Zoom. De prestaties van de verschil lende gedemonstreerde types bietenrooiers werden besproken door de heer A. Remijn, specia list in landbouwwerktuigen. Vooruitzichten voor donder dag en vrijdag, opgesteld door het KNMI op dinsdag om 18.00 uur: Wisselvallig met plaatselijk buien. Middagtemperaturen ongeveer 11 graden. Weersvooruitzichten in cijfers gemiddeld over Nederland. Voor donderdag: Aantal uren zon: 0 tot 5. Min.temp.: omstreeks 7 graden. Max.temp.: omstreeks 11 gra den. Kans op een droge periode van minstens 12 uur: 60 procent. Kans op een geheel droog et maal: 30 procent. Voor vrijdag: Aantal uren zon: 0 tot 5. Min.temp.: omstreeks 7 graden. Max.temp.: omstreeks 11 gra den. Kans op een droge periode van minstens 12 uur: 70 procent. Kans op een geheel droog et maal: 40 procent. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG - Drs. M. C. Verburg te Middelburg, direkteur van het Economisch Technologisch Instituut voor Zeeland en lid van de Eerste Kamer voor de P.v.d.A., is benoemd tot lid van de raad van advies voor de ruimtelijke ordening. De raad adviseert de regering, desgevraagd of uit eigen beweging, over zaken die met ruimtelijke ordening te maken hebben. Konstanz 335 min 3, Rheinfel den 222 min 2, Plittersdorf 363 min 1, Maxau 418 plus 3, Plo- chingen 138 min 7, Mannheim 230 onveranderd, Steinbach 118 onveranderd, Mainz 242 plus 1, Bingen 116 plus 1, Kaub 153 min 3, Trier 232 min 1, Koblenz 150 min 2, Keulen 112 min 7, Lobith 890 min 4, Pannerdense Kop 868 min 2, Nijmegen 691 onveran derd, IJsselkop 826 min 2, Eefde IJsel 350 min 2, Deventer 228 min 1, Monsin 5432 min 8, Borg haren 3812 plus 25, Belfeld 1083 min 5, Grave beneden de sluis 491 min 4. Tijdens laag water is de water diepte tussen Vreeswijk en Krimpen a/d Lek tijdelijk min der dan 300. hoagwaler Morgen, donderdag 16 okt. Bergen op Zoom 1.07 en 13.33 Hansweert 0.09 en 12.33 Ter- neuzen 12 02 Vlissingen 11.36 Wemeldinge 0.58 en 13.24 De raad heeft ook een nieuwe voorzitter gekregen. In die func tie is benoemd mevrouw Chr. A. de Ruyter-De Zeeüw uit Rotter dam. Zij volgt mr. V. Marijnen op, die in april dit jaar is overle den. Mevrouw De Ruyter-De Zeeuw is 26 jaar lang lid van ge deputeerde staten van Zuid- Holland geweest, speciaal belast met o.a. de ruimtelijkte orde ning. Zij maakt vanaf de instel ling in 1965 deel uit van de raad van advies voor de ruimtelijke ordening, sedert 1968 als ratsvervangend voorzitter. In ze laatste functie zal nu wor den benoemd de heer D. Rijn- ders uit Amstelveen. (Van onze correspondent) MIDDELBURG - Tot decem ber exposeert het Zeeuws Mu seum in Middelburg 31 mer klappen uit eigen bezit. De oud ste merklap dateert van 1709 terwijl de jongste in 1864 werd gemaakt. Enkele geborduurde beuken van de Walcherse klederdracht laten zien hoe men de motieven van de merklappen bij het ver sieren van kledingstukken in toepassing bracht. Naast de ten toongestelde merklappen han gen er ook geborduurde portre tjes uit de 18e eeuw en voorbeel den van groot tapisserie werk uit de negentiende eeuw. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG - Gedepu teerde Staten willen eerst dan een oordeel uitspreken over de aanstelling van een onderwijs socioloog bij het provinciaal op- bouworgaan Zeeland, als de on derwijsnota is uitgebracht. Dit schrijven G.S. in een voorstel aan Provinciale Staten om de subsidie aan het opbouworgaan per 1 januari 1976 te verhogen tot 1.175.050 maximaal. Deze subsidie betekent ten opzichte van 1975 een verhoging van 237.950. HEINKENSZAND - Don derdag 16 oktober zal de heer H. Eversdijk, raadslid in Borsele en lid van Provinciale Staten van Zeeland, de nieuwe bloemen- verkoopkas van bloemisterij Wisse aan het Zwake in Hein- kenszand officieel in gebruik stellen. De opening gebeurt om 16.30 uur. MIDDELBURG - Provinciale Staten van Zeeland hebben de heer N. Filius (PvdA) als eerste geplaatst op de voordracht voor het benoemen van een provin cievertegenwoordiger in de raad van bestuur van de PZEM. (Van een onzer verslaggevers) GOES - De consumptie van mosselen is in Nederland de laatste jaren met zeker honderd procent toegeno men. Niettegenstaande deze verdubbeling is de situatie nog altijd zo, dat de totale Nederlandse mosselcon sumptie per jaar bij onze Be lgische zuiderburen in één maand door het keelgat vliegt. Dit stelde gisteren een woordvoerder van het kan toor mosselzaken van het produktschap voor vis en vi- sprodukten te Bergen op Zoom vast naar aanleiding van de stand van zaken van het lopende mosselseizoen. Het seizoen verloopt over igens naar tevredenheid, zo werd medegedeeld. België neemt goed af. Ook over de Ne derlandse markt is men zeer te vreden. Een aantal jaren gele den werd er in Nederland onge veer 20.000 mosseltonnen per jaar afgezet. Dat is de laatste ja ren toegenomen tot 40.000 45.000 mosseltonnen. België neemt echter per week zo'n 10.000 mosseltonnen af. De af name van Frankrijk is wat min der. De uitvoer naar Frankrijk komt echter altijd trager op gang. Men neemt aan dat hierbij ook de eigen produktie van Frankrijk een rol speelt. De mossels zijn dit seizoen van een buitengewoon goede kwaliteit. Het vleesgehalte is hoog. Dat is er mede de oorzaak van dat de prijs op de veiling goed is. Op het moment ligt die prijs op 35,- tot 40,- per honderd kilo aangevoerde mos selen. „Dat is hoger dan de laat ste jaren het geval geweest is", zo verklaarde men in Bergen op Zoom. De totale aanvoer is goed te noemen, hoewel niet van een topjaar mag worden gesproken. Tot nog toe zijn dit seizoen on geveer 440.000 mosseltonnen aangevoerd. Van de schippersblokkades destijds heeft de mosselhandel geen schade ondervonden. Wel is er enige vertraging in de aan voer opgetreden. Dat deze ver traging niet tot schade geleid heeft, was vooral te danken aan de goede weersomstandigheden. „Als het toen was gaan stormen, zou het leed niet te overzien zijn geweest", zo meent men in Be rgen op Zoom. De meeste Kapellebrugge- naars, die dit weekende naar de kermis gaan, weten er nog wel over te vertellen. Over de roemruchte wielerbaan, eens het trotste bezit van de kleine grensgemeenschap. De mees ten hebben er zelf nog wel eens overheen gereden. Van de pio niers uit vroeger tijden, die 50 jaar geleden aan de wieg ston den van Kapellebrugs velod rome weten echter alleen de al- leroudsten nog maar te verha len. Daarom hier hun verhaal, opgetekend door onze corres pondent Guust Reijns. Wielerwedstrijden waren ruim 50 jaar geleden een ge wild evenement op de kasseien rond Kapellebrug. Plichtsge trouwe marechaussees zorg den echter spoedig voor pro blemen, omdat het volgens de wet verboden was op straat te rijden met een gebogen stuur op de fiets, met een koerszadel, zonder spatborden en in een korte broek. Reden voor de Kapellebruggenaars tot het bouwen van een eigen wieler baan, een initiatief, dat heel wat verwikkelingen tot gevolg zou hebben. In de naburige Belgische gemeente Stekene bestond al een cementen piste en in na volging hiervan besloten Con stant en Edmon Buijs met de volledige voetbalclub De Grensstrijders om op het voet balterrein een assepiste aan te leggen. Het definitieve besluit dateert van 24 oktober 1923. Direct werd met het grond werk begonnen. Met schop pen, spaden en kruiwagens werd de grond verplaatst en na enkele weken kreeg de piste al vorm. Alle arbeid werd door vrijwilligers gratis verricht. Met stallantaarns werd di kwijls tot 's nachts gewerkt. Toen de politie echter te horen kreeg dat er ook op zondagen aan de piste werd gewerkt, ontstonden de eerste moeilijk heden. Want zondags werk was bij de wet streng verboden. Er werden dan ook uitkijkposten neergezet die de komst van de politie moesten aankondigen, waarop men direkt de vlucht kon nemen naar België. De piste werd aangelegd op ongeveer 80 meter van de Belgisch-Nederlandse grens. In de maand april 1924 was men zo ver gevorderd dat de vorm van de piste er geheel lag. Nu ontstond een volgend pro bleem. Was tot nu toe alles gra tis gebeurd, het aanschaffen van sintels voor verharding kostte geld en dat was er niet. Geen nood. Constant en Ed mon Puijs offerden hun spaar centen op en er werden sintels besteld in het Belgische Wille broek van waaruit ze per treinwagon werden verladen naar het station op De Klinge (B.). Er werden 180.000 kg. sintels besteld. Toen de stationschef van De Klinge de aankomst meldde Bij Constant Buijs staan ze allemaal nog geregistreerd, de uitslagen van de wielerwedstrijden, die in de jaren 1922, '23 en '24 in Kapellebrug werden verreden. De nu zeventig jaar tellende Constant Buijs was de initiatiefnemer van de volksspelen en de wielerwedstrijden destijds hoofdbe standdelen van de activiteiten, die tot nu toe nog altijd in Kapellebrug worden gehouden tijdens de kermis. In 1923 werd de wielerwedstrijd voor de Kapellebruggenaars ge wonnen door Edmond Picavet voor Jan de Schrijver en Jozef Baart. Het parkoers liep vanaf café De Congo te Kapellebrug tot aan de Witte Brug te Hulst en vervolgens tot aan de grens te Kemzeke-Paal. Er mocht alleen gereden worden met een eigen velo (gehuurde fietsen waren niet toegestaan volgens het programma). Om de volksspelen en de wielerwedstrijd te financieren werd een collecte gehou den. Die leverde in 1923 een bedrag op van f 7,80. Leden van de voetbalclub De Grensstrijders werkten aan de col lecte mee. De volksspelen bestonden destijds uit hardlo pen, een marathonloop, puitenkruien, enveloppen trek ken, mastellen happen, strooplikken en zakken lopen. van de sintels, kwam het vol gende probleem, het vervoer. Ren beroep werd gedaan op de te Kapellebrug wonende vele kleine landbouwers en ook deze werden bereid gevonden om met paard en kar de sintels te vervoeren en dat allemaal gratis. Dit leverde nieuwe moeilijkheden op. De land bouwers konden allleen 's avonds na zeven uur rijden en het station was juist om zeven uur gesloten. Een van de ge broeders Buijs bracht hier ook weer een oplossing. Via de dochter van de stationschef werd bereikt, dat ook na slui tingstijd mocht worden gelost. En stond er al eens een wagon een dag te lang geladen dan werd er ook een oogje dicht gedaan. Deze landbouwers staan nog gedeeltelijk geregi streerd en waren o.a. Cyriel van Dorsselaer, Petrus van Ge- ijt, Charel Boussen, Mandus van Houten, Stant Herrewegh, Wies Reijns en August Herre- weijers, die over een afstand van vijf km. retour alle sintels op de plaats van bestemming brachten. De sintels waren echter niet gesorteerd en de groffe, half- groffe en fijne sintels zaten door elkaar. Ook dit probleem werd door Constant Buijs op gelost. Hij kocht een paar rol len „ollekensdraad" en maakte daarvan op palen grote ziften. Alle duizenden ki logrammen sintels werden op deze ziften geschept en zo kreeg men drie verschillende soorten. Met de groffe sintels werd de onderste bedding ge maakt. Hoe de sintels in de grond te krijgen was het volgende pro bleem. Eerst werd het met dammers geprobeerd maar dit werkte niet goed. De vader van Constant Buijs die in de grote werken in Holland had geze ten bracht raad. „Rijdt naar den dijkgraaf Peer Vael in Ab- sdale met mijn complimen ten", zei hij. „En vraagt zijnen zwaren rolblok te mogen ge bruiken". Dit gebeurde. Men kreeg de rolblok inderdaad. Met een koppel paarden werd de 1800 kg. wegende rolblok in Absdale afgehaald. Deze rol blok op de slechte wegen met kasseien, maakte een hels la waai en het was precies of er in de verte kanonnen werden af geschoten toen het ijzeren ge vaarte St.-Jansteen passeerde. Toen de rolblok op de piste was aangekomen werden er paarden voor gespannen om op deze wijze de sintels vast te leggen. De paarden maakten echter zulke diepe sporen, dat een andere oplossing gezocht moest worden. Goede raad was duur. uiteindelijk besloot men de rolblok zelf te gaan trekken. Met zware repen en touwen, die aan de rolblok werden be vestigd, werd deze door zes tien man voortgetrokken. Bij het karwei werd water en bloed gezweten. De rolblok van twee meter breed en een meter hoog moest over een lengte van 250 meter worden voortgetrokken, eerst voor het vastleggen van de groffe, daarna van de halfgroffe en vervolgens voor de fijne sin tels. Maar het kwam voor el kaar. Het werd een prachtige sin telpiste. Ondertussen kwamen al verschillende renners uit België een kijkje nemen. Con stant Buijs legde ondertussen verschillende contacten met wielrenners om aan de ope ningswedstrijd deel te nemen. Die zou op zondag 24 juni worden gehouden. Echter ook nu kwam weer tegenslag. De hete zomer had scheuren gebracht in de sin telpiste. Wederom werd een beroep gedaan op de land bouwers, nu om met hun beer- bakken water te halen uit de Gentsevaart en dit te storten op de piste. De Gentsevaart kwam zodoende droog te staan en met man en macht werden putten gegraven in de vaart. De dag daarop stonden die putten op de bodem van deze vaart weer vol met water. Door de hete zomer waren echter ook de meeste beerbakken opengetrokken. Er werd ont zettend veel water verloren eer men op de plaats van bestem ming was. Na een week water vervoe ren, dacht men dat de piste be rijdbaar was. Er werd een po ging gedaan maar in de boch ten kwamen de sintels naar omlaag en de piste bleek voor wedstrijden nog niet geschikt. Ten einde raad stelde Con stant Buijs zich toen in ver binding met „Den Kuulen", Cyriel van Helsland, een in woner van Kapellebrug, die geregeld de Belgische pisten bezocht. Deze adviseerde de sintelpiste te laten betonneren en zou hiervoor ook geld be schikbaar stellen. De Steense metselaar Wannes Thoen werd in de arm genomen en deze werd bereid tegen vergoeding de piste te betonneren. Een ballustrade werd rondom de piste aangebracht door de timmerman Jos. Beijenbergh uit St.-Jansteen, evenals een verhoog aan de eindmeet, zit plaatsen in de tribune en drie hokjes om kaarten te verko- pern. In geheel Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen werd de opening van de Wielerbaan De Grens strijders te Kapellebrug be kend gemaakt die op 24 juni zou plaatsvinden. Op deze dag werd in de voormiddag de piste op be trouwbaarheid getoetst door Edmon Buijs. Hij reed er met een koersfiets op en toen bleek dat de cement niet overal vol doende was versteend met het gevolg dat er enkele uren voor de openingswedstrijd nog spe ciale maatregelen moesten worden genomen om alles in orde te maken. De openingswedstrijd werd een geweldig succes. Ce mu ziekvereniging Weldoen door Vermaak luisterde de wed strijd op. Een geweldige massa kijklustigen kwam opdagen zodat de politie moest ingrij pen om de kaartverkoop te re gelen. Tijdens de wielerwed strijd bleek de wielerbaan ech ter toch niet aan de gestelde eisen te voldoen want er deden zich zware valpartijen voor, waarbij verschillende renners over de ballustrade in het pu bliek terecht kwamen. Via specialisten werd de piste toen opnieuw aangelegd. In 1925 vond een nieuwe opening plaats. Met wisselend succes heeft de wielerbaan gedraaid tot na de tweede wereldoorlog. Vele streekrenners hebben er successen behaald en de pro gramma's met Jan Pijnenburg, Piet van Kempen, Janus Bras- penninck en vele andere be roemdheden, brachten dui zenden mensen naar Kapelle brug. GUUST REIJNS eindredactie: rein van der helm Zo zag de wielerbaan er, ver voor de oorlog, uit.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 3