EEN HIJIS KOPEN?
ENORME HOEVEELHEID
SUBSIDIEREGELINGEN
VERHUIZEN MET
RIJKSBIJDRAGE
Woningverbetering
Ga voor informatie
naar de gemeente
Rullen'
troef
w
hi
ii
GE]
„Ja hoor", verklaarde een voorlichtings
ambtenaar van het ministerie van Volks
huisvesting en Ruimtelijke Ordening ons
opgewekt, „we krijgen hier elke dag vele
tientallen telefoontjes binnen en evenzovele
brieven. Allemaal van mensen, die willen
weten of ze ergens subsidie voor kunnen
krijgen. We hebben duidelijk het gevoel, dat
de mensen steeds beter geïnformeerd raken
over de mogelijkheden, die ze hebben om als
huurder of eigenaar van een huis een finan
ciële vergoeding te ontvangen. Natuurlijk
zijn er ook nog duizenden die er geen flauw
benul van hebben, dat ze voor dit of voor dat
subsidie kunnen krijgen. Daarom is het ook
erg goed, dat televisie, radio en pers steeds
maar weer de mensen op al die mogelijkhe
den wijzen. Wat men vooral moet leren is:
niet schromen om naar de gemeente of naar
ons te stappen of te telefoneren en dan ge
woon het hemd van het lijf te vragen. Het is
helemaal geen schande, als je die regelingen
niet precies kent. Die kent niemand uit z'n
hoofd, ook wij niet. Want het zijn er zo
veel...."
Vanwaar eigenlijk die enorme hoeveelheid
subsidieregelingen? Toen in de jaren vijftig
en het begin van de jaren zestig de woningen
in ons land bij bosjes uit de grond gestampt
werden, was daar nog nauwelijks sprake
van. Maar toen aan het eind van de jaren
zestig de ergste woningnood was opgelost,
kwamen er nieuwe problemen. Door de
steeds verdergaande stijgingen van lonen en
prijzen ontstonden er vaak absurde huur-
verschillen tussen oude en nieuwe huizen.
Ook de prijzen van koopwoningen stegen
schrikbarend. Bovendien ging de overheid,
nu de hoeveelheid woningen die we moesten
hebben, niet zo'n nijpend probleem meer
was, de aandacht verleggen naar de kwali
teit van de huizen. Om het heel simplistisch
te stellen: iedereen had nu wel een dak bo
ven z'n hoofd, maar was het wel een goed
dak?
En hoe stond het met de rest van de woning?
Wal die eigenlijk wel leefbaar? Natuurlijk
zouden tal van oude woningen gesloopt
kunnen worden om plaats te maken voor
nieuwbouw. Maar de mentaliteit verander
de: de bevolking (actiegroepen!) en de over
heid zagen in, dat je met dat proces van
sloop en nieuwbouw niet kunt blijven door
gaan. Als dat zou gebeuren, zou op een ge
geven momeitt elke stad, elke plaats en elk
dorp het eigen, vertrouwde gezicht kwijt
raken, waardoor het verleden nauwelijks
me ;r te herkennen zou zijn. „Als het maar
enigszins mogelijk is, moet het oude wo
ningbestand behouden blijven", zo luidde
het nieuwe devies.
En tenslotte kwam er in de afgelopen jaren
nog een ander vraagstuk bij: dat van het
groeiende aantal werkloze bouwvakkers: er
hoefde immers niet zoveel meer gebouwd te
worden? En zo ontstonden er tal van over
heidsmaatregelen in de vorm van subsidie
mogelijkheden: verbeterde regelingen voor
de bouwers, die kampten met steeds hoger
wordende stichtïngskosten, en nieuwe of
verbeterde regelingen voor huiseigenaren,
kopers en huurders. Met de bedoeling om
iedereen het recht te verlenen op goed wo
nen, ook als je dat niet helemaal zelf kunt
financieren, met de bedoeling om de dpor-
stroming te bevorderen (mensen die in een
goedkoop huis zitten en best in staat zijn om
een duurder huis te gaan bewonen, moeten
gestimuleerd worden om te verhuizen) en
tenslotte met de bedoeling om door middel
van bepaalde regelingen, zoals opknapsub-
sidies, de werkgelegenheid in de bouwwe
reld te bevorderen.
DICK VAN RIETSCHOTEN
Siiilp aan huurders
Niemand hoeft meer in een slecht huis te wonen omdat hij geen hogere huur kan betalen voor
een betere woning. Dit is een van de belangrijkste doelstellingen die het kabinet voor ogen
staat met betrekking tot het huur- en subsidiebeleid. Op verschillende manieren kan deze
doelstelling bereikt worden. De overheid geeft bijvoorbeeld subsidies voor het bouwen van
woningen aan gemeenten, woningbouwverenigingen en particuliere eigenaars. De huurders
profiteren hiervan, omdat de subsidies in de huurprijzen worden verwerkt.
Zonder die bouwsubsidies zouden de huren van nieuwe woningen aanzienlijk hoger zijn.
Maar ondanks deze overheidssteun zijn de huren van vele woningen (en dan niet eens alleen
de nieuwe) voor sommige huurders toch nog te hoog in verhouding tot hun inkomen. Daarom
is er de individuele huursubsidie^
Bij het opknappen van oude huizen wordt uiteraard de meeste
financiële steun verleend aan de eigenaren. Toch kunnen ook de
huurders in zulke gevallen een overheidsbijdrage ontvangen.
Het verbeteren van een woning kan namelijk meestal het beste
plaatsvinden als de woning is ontruimd. Voor de huurder bete
kent dat: tijdelijk verhuizen naar een andere woning en later
weer terugverhuizen naar de opgeknapte woning. Om deze
rompslomp wat te verzachten is de „bijdrage voor verhuis- en
herinrichtingskosten" ingesteld.
Deze bijdrage bedraagt ƒ3000. Het geld wordt niet rechtstreeks
door het rijk aan de huurders betaald, maar via de gemeenten.
Overigens bedraagt de verhuisvergoeding niet altijd ƒ3000. Als
een woning niet ingrijpend wordt verbeterd, maar slechts in
beperkte mate (waarbij alleen de meest noodzakelijke werk
zaamheden worden verricht om het huis nog vijf tot tien jaar in
stand te houden), bedraagt de vergoeding ƒ1000. Maar hierbij is
het dan ook in de regel niet noodzakelijk om te verhuizen.
Verhuis- en herinrichtingskosten kunnen ook worden vergoed
bij krotopruiming. Als iemand in een krot woont dat wordt
ontruimd en afgebroken, kan hij van de gemeente ook ƒ3000
ontvangen. Als de bewoner echter van plan is om door te verhui
zen naar een ander krot, wordt er niets uitgekeerd.
Tenslotte geldt genoemde regeling onder bepaalde voorwaarden
ook voor bejaarden, die van een goedkope huurwoning naar een
duurdere of kleinere huurwoning verhuizen of naar een bejaar
dentehuis gaan. De huurprijs van de woning die wordt verlaten
mag in zo'n geval niet meer dan ƒ250 per maand bedragen en het
verschil tussen de oude en nieuwe huur moet tenminste 50 pro
cent of ƒ75 zijn.
Hetzelfde geldt voor gehandicapten. Zij kunnen een verhuiskos
tenvergoeding ontvangen als zij verhuizen naar een woning die
speciaal aan hun handicap is aangepast.
Deze financiële bijdrage van het
rijk wordt rechtstreeks aan de
huurders verstrekt, maar in
sommige gemeenten (o.a Arn
hem, Maastricht, Middelburg,
Nijmegen, Venlo en Vlissingen)
via de verhuurder op de huur
prijs in mindering gebracht.
Een huurder komt in aanmer
king voor individuele huursub
sidie als:
het belastbaar inkomen minder
dan ƒ30.000 per jaar bedraagt
de huurprijs hoger is dan ƒ124
per maand en lager dan 450 per
maand (de grens van 450 geldt
niet voor 65-plussers)
de huurprijs op jaarbasis hoger
is dan een bepaald percentage
van genoemd inkomen. Dit per
centage varieert rond de 17. Het
is afhankelijk van de hoogte van
het inkomen. Vandaar dat het te
allen tijde raadzaam is, om bij
de gemeente een subsidietabel
aan te vragen, teneinde aan de
weet te komen of er al dan niet
recht op subsidie bestaat.
Voor alleenstaanden, die niet
gehuwd geweest zijn en die tus
sen de 18 en 30 jaar oud zijn,
geldt een speciale subsidietabel.
Zij kunnen in aanmerking ko
men voor individuele huursub
sidie als:
het belastbaar inkomen minder
dan ƒ19.000 bedraagt en
de huur hoger is dan 99.75 per
maand.
Het recht op individuele huur
subsidie geldt ook voor huur
ders, die regelmatig een uitke
ring krachtens de Algemene Bij
standswet ontvangen.
Als man en vrouw beiden wer
ken, wordt de hoogte van de
huursubsidie bepaald aan de
hand van het hoogste inkomen.
Vervolgens wordt dan de bij
drage die volgens de tabel be
hoort bij dat inkomen, vermin
derd met 15 procent van wat de
wederhelft meer verdient dan
ƒ1500 per jaar.
Het minimumbedrag, dat ie
mand aan individuele
huursubsidie kan ontvangen, is
ƒ120 per jaar. Het maximum
bedrag is 3360 per jaar.
Naast de individuele huur
subsidie kan het rijk ook nog op
een andere manier bijspringen
in de betaling van een hoge
huurprijs.
Mensen, die wel beter zouden
willen en kunnen wonen, maar
die opzien tegen de plotselinge
overgang van een lage naar een
hoge huur, kunnen gedurende
drie jaar een zogenoemde huur-
gewenningsbijdrage ontvangen.
Voor zo'n bijdrage komen in
aanmerking:
zij, die een belastbaar inkomen
hebben van minder dan ƒ30.000
per jaar
zij, die een woning met een huur
van minder dan ƒ250 per maand
verlaten en een woning betrek
ken, waarvan de huur minstens
Voor het kopen of laten
bouwen van een nieuw eigen
huis en voor het kopen van
een al eerder bewoond huis
geeft de overheid al sinds ja
ren op diverse manieren fi
nanciële steun. Belangrijke
beweegredenen om dit te
doen zijn: de doorstroming
op de woningmarkt wordt
bevorderd, want mensen die
een huis gaan kopen, laten
vaak redelijke tot goede wo
ningwetwoningen achter,
die dan weer bestemd kun
nen worden voor mensen die
in slechte huurwoningen ge
huisvest zijn en in de tweede
plaats raakt de overheid
steeds meer woningzoeken
den kwijt, omdat de praktijk
uitwijst: een koper wordt
nooit meer huurder.
Pe overheid
geeft steun!
Als iemand een zojuist ge
bouwde of nog te bouwen wo
ning wil kopen, kan hij tien jaar
lang rekenen op een bijdrage
van het rijk. De belangrijkste
voorwaarde voor het verkrijgen
van die bijdrage is echter, dat de
stichtingskosten van het nieuwe
huis beslist niet meer dan
ƒ110.000 mogen bedragen. Als
de stichtingskosten minder dan
ƒ90.000 bedragen, krijgt de aan
staande huiseigenaar in het eer
ste jaar ƒ5000 subsidie. De vol
gende negen jaar wordt dat be
drag telkens met ƒ500 vermin
derd. Als de stichtingskosten
liggen tussen de ƒ90.000 en de
ƒ110.000, zal de bijdrage in het
eerste jaar gelijk zijn aan ƒ5000
minus 15 procent van het be
drag dat de ƒ90.000 te boven
gaat.
Naast de tien jaren huursubsi
die die het rijk verstrekt aan ko
pers van een nieuw huis, dat
maximaal ƒ110.000 kost, kun
nen kopers van een nieuw huis,
dat minder dan ƒ80.000 kost,
ook nog eens een renteloze le
ning van ƒ2400 krijgen. Deze le
ning kan ook worden verstrekt
aan kopers van een reeds eerder
bewoond huis. De verwervings
kosten (koopsom, notariskos-
ten. overdrachtsbelasting en
makelaarsprovisie tesamen)
mogen dan echter niet hoger
zijn dan ƒ55.000. De lening, die
verstrekt wordt uit het door het
rijk ingestelde Bezitsvormings
fonds, moet in acht jaar tijd
worden afgelost. Andere voor
waarden voor het verkrijgen
van een renteloze lening, gel
dend voor alle aanvragers, zijn:
het belastbaar inkomen mag
niet hoger zijn dan ƒ30.000
over 1974 mag geen vermogens
belasting verschuldigd zijn ge
weest
men moet tenminste negen jaar
in het huis blijven wonen
de aanvrager mag niet ouder
zijn dan 35 jaar.
Gemeentegarantie
Als u een huis koopt en u wilt
een lening sluiten om die aan-
50 procent of ƒ75 per maand
méér bedraagt
huurders van een woning,
waaraan ingrijpende verbete
ringen zijn aangebracht, waar
door de huur met ƒ30 per maand
of meer werd verhoogd.
De huurgewenningsbijdrage
wordt uitgekeerd in procenten
van het verschil tussen de oude
en de nieuwe huurprijs op jaar
basis. Het eerste jaar krijgt de
huurder 75 procent van dat ver
schil uitgekeerd, het tweede
jaar 50 procent en het derde jaar
25 procent.
Als de huurder naast de huur
gewenningsbijdrage ook nog
individuele huursubsidie
ontvangt, wordt de gewen-
ningsbijdrage verminderd.
koop te financieren, dan kunt u
van de gemeente, op wier grond
het huis staat, onder bepaalde
voorwaarden een verklaring
krijgen, waarin staat dat de ge
meente zich garant stelt voor
het betalen van rente en aflos
sing in geval u onverhoopt niet
aan die verplichting kunt vol
doen. Het voordeel van die ge
meentegarantie is, dat de koper
met zo'n verklaring in zijn bezit
een veel hogere hypothecaire
lening kan afsluiten. Bij het
verkrijgen van de gemeentega
rantie speelt de hoogte van het
inkomen van de koper geen rol.
Wel moet aan de volgende
voorwaarden worden voldaan:
de aanvrager mag niet ouder
zijn dan 60 jaar
de toekomstige woning mag, als
hij reeds bewoond was. niet
meer kosten dan ƒ100.000
de toekomstige woning mag, als
hij nieuw is, niet meer kosten
dan ƒ154.000
Het zou te ver voeren om binnen het bestek van deze pagina ook
nog eens uitgebreid aandacht te besteden aan alle huursubsi
diemogelijkheden voor huiseigenaren, die verbeteringen aan
hun woning(en) willen aanbrengen. Ook hier geldt weer: ga naar
de gemeente en informeer naar die mogelijkheden.
Dit is slechts een greep uit de hoeveelheid werkzaamheden,
waarvoor huursubsidie kan worden verkregen. Let wel: het
maakt niets uit of u de voorzieningen zelf aanbrengt of dat u ze
laat aanbrengen.
modernisering van een sterk verouderde toiletruimte
het aanbrengen van een doucheruimte (als er nog geen was)
het vervangen van een primitieve keukeninrichting door een
moderne keuken
het maken van een (noodzakelijke) bergruimte buiten de woning
het splitsen van een grote woning in twee of meer woningen
zorgen voor een goede warmte-isolatie van de woning (o.a. dub
bele ramen)
aanpassen van de \voning aan.de behoeften van een lichamelijk
gehandicapte of een bejaarde.
i Die leuke kleine vakjes in de
ruiten van middeleeuwse
huizen werden echt niet zo
gemaakt omdat onze voor- E
vaderen tegen grote venster-
ruiten waren. Technisch za- E
EE gen ze gewoon geen kans om
«J een grote ruit temaken.Toen
dat later wèl kon, verdwenen
i de vakkenraampjes. Maar nu
romantiek weer troef is, wil- E
len veel mensen ze weer te- E
rug, samen met de oude pe- E
troleumlamp, waarvoor me- E
nigeen een hoop geld wil E
Ejj neertellen. Een echt vakken-
i raam zou nog heel wat kost-
baarder zijn dan menig stuk i
antiek. Maar als u ergens een E
raam hebt, dat zich ertoe
leent in vakjes te worden in- i
gedeeld, is dat betrekkelijk E
E eenvoudig zelf te doen. Het E
glas hoeft er niet eens uit, en E
er hoeft zelfs geen timmer-
E werk aan te pas te komen. E
E In de dhz-winkels zijn pro- 1
E fiellatjes te koop, die netjes I
E op maat gezaagd (in verstek)
E op de ruit gelijmd kunnen
E worden. Nog makkelijker
E zijn de kunststof lijsten die
E de Hubozaken verkopen:
E verschillende profielen, in
E drie verschillende houtdes-
E sins. Desnoods kunt u ze nog
E overschilderen ook Ze splij-
E ten niet, werken niet, kort-
E om, eenmaal bevestigd blij-
E ven ze zoals ze zijn.
E Het uitmeten van de vakken, E
E het zagen van de verstekken E
E en het lijmen zijn wel secure E
E karweitjes, maar zorgvuldig
E werken hoeft nog niet moei-
E lijk te zijn. Schaf voor het E
E zagen een klein verstekbakj,e E
E met een toffelzaagje aan. Dat
E spul komt ook later wel weer
E ergens voor te pas. Probeer
E eerst uit, of het allemaal met
E de maten klopt, voordat u
EE gaat lijmen. Ên maak dan
EE ook eerst het glasoppervlak
1 grondig vetvrij, door het met
eenammoniakoplossingaf te
E nemen, met schoon water na
E te wassen, en dan goed te la-
E ten drogen.
E Het lijmen aan de binnen-
EE kant kan desnoods met con- E
tactlijm gebeuren. Beter is E
natuurlijk wel een tweecom-
ponentenlijm, bijv. de be-
E kende constructielijm. In de
E meeste gevallen worden de
E vakjes aan de binnekant van l
de ramen gelijmd. Wie op een
flat, ergens in de hoogte
H woont, zal er geen behoefte
aan hebben de vakjes ook
E nog eens aan de buitenkant
E te lijmen. Niemand die de
E lijmstrepen daar ziet. Maar
E in andere gevallen is dat niet
E zo mooi. Dan moeten de vak-
E jes ook aan de andere kant E
van het glas worden gelijmd.
Dus hetzelfde profiel (of een
E andere vorm, maar wel van
E dezelfde breedte) op dezelfde
E wijze als aan de binnenkant
E lijmen. Op die manier wordt
E het een echt vakkenraam.
Die kunststof lijsten zijn
E trouwens ook nog voor ande-
E re minder romantische doel-
einden bruikbaar. Als vanË
E uw ruiten de stopverf in
E slechte conditie is, waardoor
E misschien bij nat weer vocht E
E naar binnen komt, steek die E
E oude stopverfboel er dan uit, E
E en maak de sponningen goed E
E schoon. Dc ruit blijft tijdens E
E die operatie wel zitten, want E
E er zijn als het goed is glas- E
E spijkertjes aangebracht. In E
E plaats van nieuwe stopverf:
E kan men van kunststof lijs-
E ten glaslatten maken. Zet E
E een dunne streep weipasta of E
E dichtingskit in de sponning;
E (of op de twee binnenvlak- E
E ken van het kunststof pro- E
E fiel) en druk het profiel in de E
E sponning. Veeg de uitpui-
E lende pasta weg. Met dunne;
E koploze spijkertjes wordt het E
E profiel goed vastgezet. Om-1
E dat het kunststof is, zal er]
E geen sprake zijn van wegrot-E
E ten van de latjes. En de ra-|
E men zijn ook voor wat het;
E oog betreft keurig afge-;
E werkt.
I MAR GROEN
Dit extra bouwnummer
j Onder Dak is een uitgave
van de gezamenlijke
AUDET-bladen.
Medewerking verleende
I onder meer doe-het-zelf-
specialist Mar Groen.
j Voorpagina:
i Ad Karremans
Vormgeving:
Gert van Amerongen
Eindredactie:
j Eugene Loomans
„Een van
huizen lig
maar voor
het arbeic
doorsnee 1
den en dat
staat weer
een betere
en natuurl
hebben. Z
goede voo
kundigen
houd hout
te laten dc
eigen huis
wikkeling
huizenonc
Dat is de
leense arch
voorzitter
van Nederl
Architecten!
bied van hl
een hele v.
voor de doe
die constate
hem wel eej
gen gemaa
eerste plaat
men eigena
een huis hu
vereniging
De huurdei
melijk nie
voor het g]|
een huis. D
len volgens
ning van de
de tweede
delijkzijn,
onderhoud
zeiver opg(
Onderhoud)
alleen cons
betekenen
den of de t
Andere
Maar een h
ook met zi
veranderd
ling of de
woning bij
f'ng van d
en en anc
met het wi
of het tota
woning. Al
doet men e
gen in de
(zie hiervo
gina) verar
structie va
li®
LOUIS K
gevaar do
kunnen
men bij
verplicht
overheid
ren ter go
ken van
werk van
men het v
gen hand
kans, dat
weer aan
aan de ho
man met
Het ondei
strijkt vo
Keulen
tenkant v
rieur. Wa
intensitei
hangt af
heid van
bruikt
construct
meestal b
elementei
derhoud.
tussentijc
eventueel
een hele
het hout
ren, dat
meeste o
wil zeggi
A