EEN HIJIS KOPEN? ENORME HOEVEELHEID SUBSIDIEREGELINGEN VERHUIZEN MET RIJKSBIJDRAGE Woningverbetering Ga voor informatie naar de gemeente Rullen' troef w hi ii GE] „Ja hoor", verklaarde een voorlichtings ambtenaar van het ministerie van Volks huisvesting en Ruimtelijke Ordening ons opgewekt, „we krijgen hier elke dag vele tientallen telefoontjes binnen en evenzovele brieven. Allemaal van mensen, die willen weten of ze ergens subsidie voor kunnen krijgen. We hebben duidelijk het gevoel, dat de mensen steeds beter geïnformeerd raken over de mogelijkheden, die ze hebben om als huurder of eigenaar van een huis een finan ciële vergoeding te ontvangen. Natuurlijk zijn er ook nog duizenden die er geen flauw benul van hebben, dat ze voor dit of voor dat subsidie kunnen krijgen. Daarom is het ook erg goed, dat televisie, radio en pers steeds maar weer de mensen op al die mogelijkhe den wijzen. Wat men vooral moet leren is: niet schromen om naar de gemeente of naar ons te stappen of te telefoneren en dan ge woon het hemd van het lijf te vragen. Het is helemaal geen schande, als je die regelingen niet precies kent. Die kent niemand uit z'n hoofd, ook wij niet. Want het zijn er zo veel...." Vanwaar eigenlijk die enorme hoeveelheid subsidieregelingen? Toen in de jaren vijftig en het begin van de jaren zestig de woningen in ons land bij bosjes uit de grond gestampt werden, was daar nog nauwelijks sprake van. Maar toen aan het eind van de jaren zestig de ergste woningnood was opgelost, kwamen er nieuwe problemen. Door de steeds verdergaande stijgingen van lonen en prijzen ontstonden er vaak absurde huur- verschillen tussen oude en nieuwe huizen. Ook de prijzen van koopwoningen stegen schrikbarend. Bovendien ging de overheid, nu de hoeveelheid woningen die we moesten hebben, niet zo'n nijpend probleem meer was, de aandacht verleggen naar de kwali teit van de huizen. Om het heel simplistisch te stellen: iedereen had nu wel een dak bo ven z'n hoofd, maar was het wel een goed dak? En hoe stond het met de rest van de woning? Wal die eigenlijk wel leefbaar? Natuurlijk zouden tal van oude woningen gesloopt kunnen worden om plaats te maken voor nieuwbouw. Maar de mentaliteit verander de: de bevolking (actiegroepen!) en de over heid zagen in, dat je met dat proces van sloop en nieuwbouw niet kunt blijven door gaan. Als dat zou gebeuren, zou op een ge geven momeitt elke stad, elke plaats en elk dorp het eigen, vertrouwde gezicht kwijt raken, waardoor het verleden nauwelijks me ;r te herkennen zou zijn. „Als het maar enigszins mogelijk is, moet het oude wo ningbestand behouden blijven", zo luidde het nieuwe devies. En tenslotte kwam er in de afgelopen jaren nog een ander vraagstuk bij: dat van het groeiende aantal werkloze bouwvakkers: er hoefde immers niet zoveel meer gebouwd te worden? En zo ontstonden er tal van over heidsmaatregelen in de vorm van subsidie mogelijkheden: verbeterde regelingen voor de bouwers, die kampten met steeds hoger wordende stichtïngskosten, en nieuwe of verbeterde regelingen voor huiseigenaren, kopers en huurders. Met de bedoeling om iedereen het recht te verlenen op goed wo nen, ook als je dat niet helemaal zelf kunt financieren, met de bedoeling om de dpor- stroming te bevorderen (mensen die in een goedkoop huis zitten en best in staat zijn om een duurder huis te gaan bewonen, moeten gestimuleerd worden om te verhuizen) en tenslotte met de bedoeling om door middel van bepaalde regelingen, zoals opknapsub- sidies, de werkgelegenheid in de bouwwe reld te bevorderen. DICK VAN RIETSCHOTEN Siiilp aan huurders Niemand hoeft meer in een slecht huis te wonen omdat hij geen hogere huur kan betalen voor een betere woning. Dit is een van de belangrijkste doelstellingen die het kabinet voor ogen staat met betrekking tot het huur- en subsidiebeleid. Op verschillende manieren kan deze doelstelling bereikt worden. De overheid geeft bijvoorbeeld subsidies voor het bouwen van woningen aan gemeenten, woningbouwverenigingen en particuliere eigenaars. De huurders profiteren hiervan, omdat de subsidies in de huurprijzen worden verwerkt. Zonder die bouwsubsidies zouden de huren van nieuwe woningen aanzienlijk hoger zijn. Maar ondanks deze overheidssteun zijn de huren van vele woningen (en dan niet eens alleen de nieuwe) voor sommige huurders toch nog te hoog in verhouding tot hun inkomen. Daarom is er de individuele huursubsidie^ Bij het opknappen van oude huizen wordt uiteraard de meeste financiële steun verleend aan de eigenaren. Toch kunnen ook de huurders in zulke gevallen een overheidsbijdrage ontvangen. Het verbeteren van een woning kan namelijk meestal het beste plaatsvinden als de woning is ontruimd. Voor de huurder bete kent dat: tijdelijk verhuizen naar een andere woning en later weer terugverhuizen naar de opgeknapte woning. Om deze rompslomp wat te verzachten is de „bijdrage voor verhuis- en herinrichtingskosten" ingesteld. Deze bijdrage bedraagt ƒ3000. Het geld wordt niet rechtstreeks door het rijk aan de huurders betaald, maar via de gemeenten. Overigens bedraagt de verhuisvergoeding niet altijd ƒ3000. Als een woning niet ingrijpend wordt verbeterd, maar slechts in beperkte mate (waarbij alleen de meest noodzakelijke werk zaamheden worden verricht om het huis nog vijf tot tien jaar in stand te houden), bedraagt de vergoeding ƒ1000. Maar hierbij is het dan ook in de regel niet noodzakelijk om te verhuizen. Verhuis- en herinrichtingskosten kunnen ook worden vergoed bij krotopruiming. Als iemand in een krot woont dat wordt ontruimd en afgebroken, kan hij van de gemeente ook ƒ3000 ontvangen. Als de bewoner echter van plan is om door te verhui zen naar een ander krot, wordt er niets uitgekeerd. Tenslotte geldt genoemde regeling onder bepaalde voorwaarden ook voor bejaarden, die van een goedkope huurwoning naar een duurdere of kleinere huurwoning verhuizen of naar een bejaar dentehuis gaan. De huurprijs van de woning die wordt verlaten mag in zo'n geval niet meer dan ƒ250 per maand bedragen en het verschil tussen de oude en nieuwe huur moet tenminste 50 pro cent of ƒ75 zijn. Hetzelfde geldt voor gehandicapten. Zij kunnen een verhuiskos tenvergoeding ontvangen als zij verhuizen naar een woning die speciaal aan hun handicap is aangepast. Deze financiële bijdrage van het rijk wordt rechtstreeks aan de huurders verstrekt, maar in sommige gemeenten (o.a Arn hem, Maastricht, Middelburg, Nijmegen, Venlo en Vlissingen) via de verhuurder op de huur prijs in mindering gebracht. Een huurder komt in aanmer king voor individuele huursub sidie als: het belastbaar inkomen minder dan ƒ30.000 per jaar bedraagt de huurprijs hoger is dan ƒ124 per maand en lager dan 450 per maand (de grens van 450 geldt niet voor 65-plussers) de huurprijs op jaarbasis hoger is dan een bepaald percentage van genoemd inkomen. Dit per centage varieert rond de 17. Het is afhankelijk van de hoogte van het inkomen. Vandaar dat het te allen tijde raadzaam is, om bij de gemeente een subsidietabel aan te vragen, teneinde aan de weet te komen of er al dan niet recht op subsidie bestaat. Voor alleenstaanden, die niet gehuwd geweest zijn en die tus sen de 18 en 30 jaar oud zijn, geldt een speciale subsidietabel. Zij kunnen in aanmerking ko men voor individuele huursub sidie als: het belastbaar inkomen minder dan ƒ19.000 bedraagt en de huur hoger is dan 99.75 per maand. Het recht op individuele huur subsidie geldt ook voor huur ders, die regelmatig een uitke ring krachtens de Algemene Bij standswet ontvangen. Als man en vrouw beiden wer ken, wordt de hoogte van de huursubsidie bepaald aan de hand van het hoogste inkomen. Vervolgens wordt dan de bij drage die volgens de tabel be hoort bij dat inkomen, vermin derd met 15 procent van wat de wederhelft meer verdient dan ƒ1500 per jaar. Het minimumbedrag, dat ie mand aan individuele huursubsidie kan ontvangen, is ƒ120 per jaar. Het maximum bedrag is 3360 per jaar. Naast de individuele huur subsidie kan het rijk ook nog op een andere manier bijspringen in de betaling van een hoge huurprijs. Mensen, die wel beter zouden willen en kunnen wonen, maar die opzien tegen de plotselinge overgang van een lage naar een hoge huur, kunnen gedurende drie jaar een zogenoemde huur- gewenningsbijdrage ontvangen. Voor zo'n bijdrage komen in aanmerking: zij, die een belastbaar inkomen hebben van minder dan ƒ30.000 per jaar zij, die een woning met een huur van minder dan ƒ250 per maand verlaten en een woning betrek ken, waarvan de huur minstens Voor het kopen of laten bouwen van een nieuw eigen huis en voor het kopen van een al eerder bewoond huis geeft de overheid al sinds ja ren op diverse manieren fi nanciële steun. Belangrijke beweegredenen om dit te doen zijn: de doorstroming op de woningmarkt wordt bevorderd, want mensen die een huis gaan kopen, laten vaak redelijke tot goede wo ningwetwoningen achter, die dan weer bestemd kun nen worden voor mensen die in slechte huurwoningen ge huisvest zijn en in de tweede plaats raakt de overheid steeds meer woningzoeken den kwijt, omdat de praktijk uitwijst: een koper wordt nooit meer huurder. Pe overheid geeft steun! Als iemand een zojuist ge bouwde of nog te bouwen wo ning wil kopen, kan hij tien jaar lang rekenen op een bijdrage van het rijk. De belangrijkste voorwaarde voor het verkrijgen van die bijdrage is echter, dat de stichtingskosten van het nieuwe huis beslist niet meer dan ƒ110.000 mogen bedragen. Als de stichtingskosten minder dan ƒ90.000 bedragen, krijgt de aan staande huiseigenaar in het eer ste jaar ƒ5000 subsidie. De vol gende negen jaar wordt dat be drag telkens met ƒ500 vermin derd. Als de stichtingskosten liggen tussen de ƒ90.000 en de ƒ110.000, zal de bijdrage in het eerste jaar gelijk zijn aan ƒ5000 minus 15 procent van het be drag dat de ƒ90.000 te boven gaat. Naast de tien jaren huursubsi die die het rijk verstrekt aan ko pers van een nieuw huis, dat maximaal ƒ110.000 kost, kun nen kopers van een nieuw huis, dat minder dan ƒ80.000 kost, ook nog eens een renteloze le ning van ƒ2400 krijgen. Deze le ning kan ook worden verstrekt aan kopers van een reeds eerder bewoond huis. De verwervings kosten (koopsom, notariskos- ten. overdrachtsbelasting en makelaarsprovisie tesamen) mogen dan echter niet hoger zijn dan ƒ55.000. De lening, die verstrekt wordt uit het door het rijk ingestelde Bezitsvormings fonds, moet in acht jaar tijd worden afgelost. Andere voor waarden voor het verkrijgen van een renteloze lening, gel dend voor alle aanvragers, zijn: het belastbaar inkomen mag niet hoger zijn dan ƒ30.000 over 1974 mag geen vermogens belasting verschuldigd zijn ge weest men moet tenminste negen jaar in het huis blijven wonen de aanvrager mag niet ouder zijn dan 35 jaar. Gemeentegarantie Als u een huis koopt en u wilt een lening sluiten om die aan- 50 procent of ƒ75 per maand méér bedraagt huurders van een woning, waaraan ingrijpende verbete ringen zijn aangebracht, waar door de huur met ƒ30 per maand of meer werd verhoogd. De huurgewenningsbijdrage wordt uitgekeerd in procenten van het verschil tussen de oude en de nieuwe huurprijs op jaar basis. Het eerste jaar krijgt de huurder 75 procent van dat ver schil uitgekeerd, het tweede jaar 50 procent en het derde jaar 25 procent. Als de huurder naast de huur gewenningsbijdrage ook nog individuele huursubsidie ontvangt, wordt de gewen- ningsbijdrage verminderd. koop te financieren, dan kunt u van de gemeente, op wier grond het huis staat, onder bepaalde voorwaarden een verklaring krijgen, waarin staat dat de ge meente zich garant stelt voor het betalen van rente en aflos sing in geval u onverhoopt niet aan die verplichting kunt vol doen. Het voordeel van die ge meentegarantie is, dat de koper met zo'n verklaring in zijn bezit een veel hogere hypothecaire lening kan afsluiten. Bij het verkrijgen van de gemeentega rantie speelt de hoogte van het inkomen van de koper geen rol. Wel moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan: de aanvrager mag niet ouder zijn dan 60 jaar de toekomstige woning mag, als hij reeds bewoond was. niet meer kosten dan ƒ100.000 de toekomstige woning mag, als hij nieuw is, niet meer kosten dan ƒ154.000 Het zou te ver voeren om binnen het bestek van deze pagina ook nog eens uitgebreid aandacht te besteden aan alle huursubsi diemogelijkheden voor huiseigenaren, die verbeteringen aan hun woning(en) willen aanbrengen. Ook hier geldt weer: ga naar de gemeente en informeer naar die mogelijkheden. Dit is slechts een greep uit de hoeveelheid werkzaamheden, waarvoor huursubsidie kan worden verkregen. Let wel: het maakt niets uit of u de voorzieningen zelf aanbrengt of dat u ze laat aanbrengen. modernisering van een sterk verouderde toiletruimte het aanbrengen van een doucheruimte (als er nog geen was) het vervangen van een primitieve keukeninrichting door een moderne keuken het maken van een (noodzakelijke) bergruimte buiten de woning het splitsen van een grote woning in twee of meer woningen zorgen voor een goede warmte-isolatie van de woning (o.a. dub bele ramen) aanpassen van de \voning aan.de behoeften van een lichamelijk gehandicapte of een bejaarde. i Die leuke kleine vakjes in de ruiten van middeleeuwse huizen werden echt niet zo gemaakt omdat onze voor- E vaderen tegen grote venster- ruiten waren. Technisch za- E EE gen ze gewoon geen kans om «J een grote ruit temaken.Toen dat later wèl kon, verdwenen i de vakkenraampjes. Maar nu romantiek weer troef is, wil- E len veel mensen ze weer te- E rug, samen met de oude pe- E troleumlamp, waarvoor me- E nigeen een hoop geld wil E Ejj neertellen. Een echt vakken- i raam zou nog heel wat kost- baarder zijn dan menig stuk i antiek. Maar als u ergens een E raam hebt, dat zich ertoe leent in vakjes te worden in- i gedeeld, is dat betrekkelijk E E eenvoudig zelf te doen. Het E glas hoeft er niet eens uit, en E er hoeft zelfs geen timmer- E werk aan te pas te komen. E E In de dhz-winkels zijn pro- 1 E fiellatjes te koop, die netjes I E op maat gezaagd (in verstek) E op de ruit gelijmd kunnen E worden. Nog makkelijker E zijn de kunststof lijsten die E de Hubozaken verkopen: E verschillende profielen, in E drie verschillende houtdes- E sins. Desnoods kunt u ze nog E overschilderen ook Ze splij- E ten niet, werken niet, kort- E om, eenmaal bevestigd blij- E ven ze zoals ze zijn. E Het uitmeten van de vakken, E E het zagen van de verstekken E E en het lijmen zijn wel secure E E karweitjes, maar zorgvuldig E werken hoeft nog niet moei- E lijk te zijn. Schaf voor het E E zagen een klein verstekbakj,e E E met een toffelzaagje aan. Dat E spul komt ook later wel weer E ergens voor te pas. Probeer E eerst uit, of het allemaal met E de maten klopt, voordat u EE gaat lijmen. Ên maak dan EE ook eerst het glasoppervlak 1 grondig vetvrij, door het met eenammoniakoplossingaf te E nemen, met schoon water na E te wassen, en dan goed te la- E ten drogen. E Het lijmen aan de binnen- EE kant kan desnoods met con- E tactlijm gebeuren. Beter is E natuurlijk wel een tweecom- ponentenlijm, bijv. de be- E kende constructielijm. In de E meeste gevallen worden de E vakjes aan de binnekant van l de ramen gelijmd. Wie op een flat, ergens in de hoogte H woont, zal er geen behoefte aan hebben de vakjes ook E nog eens aan de buitenkant E te lijmen. Niemand die de E lijmstrepen daar ziet. Maar E in andere gevallen is dat niet E zo mooi. Dan moeten de vak- E jes ook aan de andere kant E van het glas worden gelijmd. Dus hetzelfde profiel (of een E andere vorm, maar wel van E dezelfde breedte) op dezelfde E wijze als aan de binnenkant E lijmen. Op die manier wordt E het een echt vakkenraam. Die kunststof lijsten zijn E trouwens ook nog voor ande- E re minder romantische doel- einden bruikbaar. Als vanË E uw ruiten de stopverf in E slechte conditie is, waardoor E misschien bij nat weer vocht E E naar binnen komt, steek die E E oude stopverfboel er dan uit, E E en maak de sponningen goed E E schoon. Dc ruit blijft tijdens E E die operatie wel zitten, want E E er zijn als het goed is glas- E E spijkertjes aangebracht. In E E plaats van nieuwe stopverf: E kan men van kunststof lijs- E ten glaslatten maken. Zet E E een dunne streep weipasta of E E dichtingskit in de sponning; E (of op de twee binnenvlak- E E ken van het kunststof pro- E E fiel) en druk het profiel in de E E sponning. Veeg de uitpui- E lende pasta weg. Met dunne; E koploze spijkertjes wordt het E E profiel goed vastgezet. Om-1 E dat het kunststof is, zal er] E geen sprake zijn van wegrot-E E ten van de latjes. En de ra-| E men zijn ook voor wat het; E oog betreft keurig afge-; E werkt. I MAR GROEN Dit extra bouwnummer j Onder Dak is een uitgave van de gezamenlijke AUDET-bladen. Medewerking verleende I onder meer doe-het-zelf- specialist Mar Groen. j Voorpagina: i Ad Karremans Vormgeving: Gert van Amerongen Eindredactie: j Eugene Loomans „Een van huizen lig maar voor het arbeic doorsnee 1 den en dat staat weer een betere en natuurl hebben. Z goede voo kundigen houd hout te laten dc eigen huis wikkeling huizenonc Dat is de leense arch voorzitter van Nederl Architecten! bied van hl een hele v. voor de doe die constate hem wel eej gen gemaa eerste plaat men eigena een huis hu vereniging De huurdei melijk nie voor het g]| een huis. D len volgens ning van de de tweede delijkzijn, onderhoud zeiver opg( Onderhoud) alleen cons betekenen den of de t Andere Maar een h ook met zi veranderd ling of de woning bij f'ng van d en en anc met het wi of het tota woning. Al doet men e gen in de (zie hiervo gina) verar structie va li® LOUIS K gevaar do kunnen men bij verplicht overheid ren ter go ken van werk van men het v gen hand kans, dat weer aan aan de ho man met Het ondei strijkt vo Keulen tenkant v rieur. Wa intensitei hangt af heid van bruikt construct meestal b elementei derhoud. tussentijc eventueel een hele het hout ren, dat meeste o wil zeggi A

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 16