Ongeboren kind gevoelig voor chemische stoffen BOEKEN OVER GELOOF EN KERK Italiaanse man niet langer alleenheerser in huis EERSTE DRIE MAANDEN ZIJN ERG BELANGRIJK PATER P. H. THOMETZKI: „Rampzalige situatie op Timor" I WOONHUIS MET| JFSRUIMTE MODERNE VRIJ DE BUNGALOW METl \RAGE EN VEEL TUIN MODERN WOONHUIS PAND) MET GARAGE MODERN VRIJ HOEK «ET CV MODERN GESCHA- 4ERENHUIS MET CV, E EN VEEL PRIVACY IIKll IL-JI binnenland buitenland Kwetsbaar Roken BOTSING Teteringsedijk. Delbaansweg nabij winkels en 9 gedeeltelijk gemoderniseerd ane grond: kamer en suite m). keuken, arcbiefruimte, kel- m2 bedrijfsruimte Ind. boven-1 woonkamer (10x3.65 m) metj ifond, open keuken, 3 slaap-1 Dadkamer, balkon. Direkt leeg. ord Johan Frisolaan I owpark nabij jachthaven en uit-1 mer (8 X 5.75/4.50 m) met I rd, eetkeuken, bijkeuken, 31 ers. (evt. met 1 uit te breiden), r, balkon, direkt te aanvaarden. oosch - Mgr. Dr. Poels inwijk ikamer (6.85x3.71 m), keuken, amers, douche, vóór- zij- en i. Inkiusief roerende artikelen, 1 leeg. ach - Zouavenlaan inwijk nabij station en scho- et: woonkamer (8 x 4.92/3.95 keuken (2.79 x 2.32 m), 3 ere. (uitbr. met 1 slaapk. mog.), met ligbad, vóór- en 15 m. met stenen berging. Inkiusief artikelen in overieg leeg. •rgan - Zeestraat «Ibaansweg nabij winkelcen- -kamer (8 X7/3.40 m) met eet keuken. bijkeuken, 4 slaapka- kamer, 2e toilet, zonnige ach- nklusief roerende artikelen, »eg. (Jw bestaan. ngebouw, et westen. intatie lartementen, v, Chopinstraat 16 4 4» Een kind maakt tijdens de ontwikkeling in de moe derschoot 'n aantal fases door die bepalend zijn voor de rest van zijn leven. Met name de eerste drie maan den van zijn of haar be staan zijn erg belangrijk. In die periode worden de di verse organen zoals armen, benen, ogen en geslacht sorganen gevormd en be paalde chemische stoffen kunnen dan 'n enorme schade aanrichten. In de derde, vierde en vijfde week wordt bijvoorbeeld vorm gegeven aan het zenuwstelsel, de zevende en achtste week zijn erg belangrijk voor de kwaliteit van het gebit en in de vierde tot en met twaalfde week wordt eigenlijk bepaald hoe de oren van het kind uit eindelijk zullen functione ren.Wanneer in die tijd scha delijke stoffen of straling de ontwikkeling van het ongebo ren kind beïnvloeden ontstaan specifieke afwijkingen zoals onvolgroeide armen, 'n hazelip of andere misvormingen. Over het algemeen komt dit soort afwijkingen niet veel voor, maar de Softenon-affaire heeft overduidelijk geleerd dat de schadelijke invloed van chemische stoffen allesbe halve denkbeeldig is. Het ongeboren kind is bijzonder gevoelig voor allerlei chemische stoffen. Verschillende daarvan kunnen ernstige afwijkingen ver oorzaken en de overheid heeft het gebruik van bijvoorbeeld toe voegingen aan voedingsmiddelen en chemische bestrijdingsmid delen mede daarom aan banden gelegd. Maar ook anti- conceptionele pasta's en de morning-after pil kunnen grote schade berokkenen aan de ongeboren vrucht. Waarom wordt het gebruik van deze middelen ongemoeid gelaten? Die vraag stellen prof.dr. E. Ariëns en zijn medewerkster A. Simonis in een num mer van Natuur en Techniek. De beïnvloeding van het toekomstige kind begint al voordat het bestaat. Er zijn namelijk bepaalde stoffen (o.a. enkele soorten geneesmidde len) die de onplezierige eigen schap hebben de erfelijke in formatie die in de zaadcellen en de eicellen is opgeslagen te kunnen beïnvloeden. Prof. Ariëns en mej. Simonis ver moeden dat ook de anti- conceptionele pasta's en de morning-after pil die eigen schap hebben en ze vragen zich daarom af of het niet hoog tijd wordt het gebruik van deze middelen aan banden te leggen. Het argument van de overheid dat hier hierbij niet om geneesmiddelen gaat vin den ze van weinig gewicht. „De overheid verbergt zich", menen ze.Wanneer deze anti- conceptionele middelen en de morning-after pil datgene doen wat van ze verwacht wordt is er natuurlijk niets aan de hand, maar als deze midde len falen kunnen ze volgens het artikel in Natuur en Tech niek grote schade veroorza- ken.Onmiddellijk na de be vruchting - als het ei zich nes telt in de baarmoederwand - ontstaat een nieuw risico. Chemische stoffen zoals de cy- tóstatica die bij de behande ling van kanker worden benut kunnen het „klompje cellen" zo sterk beïnvloeden dat er la ter zgn. Siamese tweelingen uit ontstaan. Na een week of twee breekt voor de irucht de meest kwets bare ieriode aan die zal duren tot ongeveer de twaalfde week (drie maanden). In deze pe riode worden de organen ge vormd en schadelijke invloe den kunnen daardoor leiden tot „ernstige aangeboren af wijkingen".Een deel kan de embryo's dat op deze wijze wordt „beschadigd" sterft af, maar „te vaak laten ze een kor ter of langer leven toe", aldus de beide auteurs.Het aantal stoffen dat in deze periode Van de ontwikkeling schade kan berokkenen is erg groot. Het slaapmiddela suoftenon be hoorde ertoe en ook diverse hormoonpreparaten hebben in deze ease hun vaak schadelijke invloed. Ze kunnen er bijvoor beeld verantwoordelijkvoor zijn dat er jongensachtige meisjes of meisjesachtige jon gens worden geboren. Een be paald - niet meer gebruikt - hormoonpreparaat is er ver antwoordelijk voor geweest dat er in 'n bepaalde periode veel jonge meisjes vagina kanker kregen. Dat is een voorbeeld van „late gevolgen van schade door inwerking van geneesmiddelen voor de geboorte". Na deze periode breekt er voor het ongeboren kind een pe riode aan met minder risico's. De „vrucht" is nu minder kwetsbaar, maar er zijn toch nog verschillende omstandig heden die zijn of haar ontwik keling kunnen verstoren. Een daarvan is nicotine. De wer king daarvan beperkt zich niet tot de aanstaande moeder, maar heeft ook geyolgen voor het ongeboren kind.„Het blijkt dat het geboortegewicht van kinderen van rokende moeders duidelijk beneden de norm ligt. Ook zijn vertragin gen in de ontwikkeling van dergelijke kinderen vastges teld. Na ongeveer twee jaar lijkt, of laten we hopen blijkt, de achterstand te zijn inge haald. Bij een en ander speelt waarschijnlijk de vernau wende werking van nicotine op de bloedvaten in de pla centa een rol".De in overvloed ter beschikking staande che mische hulpmiddelen, of het nu geneesmiddelen, cosmetica of toevoegingen aan leven smiddelen zijn, levert gevaren op. Bij verstandig gebruik vormen ze vaak onmisbare hulpmiddelen, maar bij klak keloos gebruik -zoals bevor derd door op onnadenkend heid afgestemde reclamecampagnes- dienen ze beschouwd te worden als ver ontreinigingen in het milieu waartegen maatregelen ge wenst zijn, aldus prof.dr. E. Ariëns en mej. A. Simonis. MAP WILLEMS Andrew M. Greeley, God blijft gezocht. (Eng. titel: Unsecular man. The persistence of religion, New York 1972) De Toorts, Haarlem 1974, XVI 236 blz. Prijs 28,-. De Engelse titel van dit boek doet denken aan de bestseller van Harvey Cox „The secular ci ty" (1965). Cox hield in dit boek een theologisch pleidooi voor de secularisering van de maat schappij en voor een christen dom zonder religie. De be faamde Amerikaanse gods dienstsocioloog Greeley levert in zijn studie hevige kritiek op dergelijke theorieën. Hij begint met twee sociologische waar nemingen: 1. De beschikbare gegevens wijzen niet op een verminderende godsdienstig heid in de V.S. 2. De herleving van allerlei vormen van religio siteit in de Amerikaanse univer sitaire gemeenschappen begint sociologisch gezien zeer opmer kelijk te worden. Greeley denkt over deze gegevens na en komt in zijn inleiding tot de conclusie dat de fundamentele functies van de godsdienst in het mense lijk leven steeds dezelfde blij ven, hoezeer ook het milieu ver andert. Vervolgens vraagt Greeley zich af, waarom de gangbare sociologie aan deze conclusie zo gemakkelijk voor bijgaat. Hij meent dat deze so ciologie bezweken is voor de ver leiding een normatieve weten schap te worden: de godsdienst is volgens haar niet alleen ver vallen, maar het verval en de cri sis horen er te zijn, omdat ze de overwinning van rede en ver stand weerspiegelen. Daarna beschrijft Greeley de blijvende functies van de religie als zinge- vingssysteem m.b.t. de gemeen schap, dé seksualiteit, het hei zestiger jaren bij het IKOR ge werkt en heeft in die jaren on dervonden hoezeer de kerken behoefte hebben aan een duide lijke visie op hun eigen rol in de openbare communicatie. Uit deze behoefte is dit boek gebo ren. Hamelink bespreekt eerst vier recente kerkelijke docu menten over de communicatie- problematiek (o.a. het decreet „Inter mirifica" van Vat. II en het betreffende stuk van Uppsa la). Daarna probeert hij de theo logische bedoelingen achter de bestaande visies bloot te leggen. spraak is m.l. gevaarlijk wan neer op grond van dit onder scheid de weg wordt geopend om de intrede in de stervensfase min of meer te versnellen (48). Zonder meer discutabel lijkt me ook een andere uitspraak: „Als de arts wél zo heeft gepartici peerd (sc. met de patiënt die om euthanasie vraagt), dat hij de vraag van de patiënt kan ver staan als authentiek, vrij en voor hem (sc. de patiënt) van zijn binnenste uit legitiem, dan zal de arts zijn medewerking niet spoedig mogen weigeren, on- lige en het geestelijke leider schap. Greeley toont zich een onafhankelijk denker. Allerlei geliefde stokpaardjes van theo logen en sociologen neemt hij kritisch onder de loep. Hij gaat krachtig in tegen de secularise ringsthese (besteedt daarbij m.i. te weinig aandacht aan de vraag of en hoe de niet-godsdienstige zingevingssystemen als het marxisme en het humanische werken), maar is allesbehalve een apologeet van het bestaande christendom. In dit opzicht kan >pz het boek van Greeley helpen een brug te slaan tussen progressief en conservatief, zoals W. God- dijn in de inleiding van dit boek opmerkt. Cees Hamelink. Perspectives for public communication. A study of the churches' participa tion in public communication. Ten Have B.V., Baarn 1975, 174 blz. Prijs 14,50. Wie de discussie rond b.v. de rubriek „Kenmerk" enigszins gevolgd heeft, voelt de actuali teit van deze studie. De auteur heeft in de tweede helft van de Grote aandacht besteedt Hame link aan de actuele sociologische discussie rond de communica- tieproblematiek. In het licht van deze discussie maakt hij een duidelijke keuze tegen het aan passingsmodel en vóór het mo del van de kritische dialoog. De kerken moeten niet proberen via de openbare communicatie „mensen te winnen", maar ze zouden mensen moeten helpen voldoende kritisch te worden om zelf te kiezen. Een verge lijking tussen de studie van A. van der Meiden „Mensen win nen" en dit boek van Hamelink dringt zich op. Zo'n vergelijking zou b.v. de discussie over de be tekenis van de confessionele omroepen kunnen verhelderen. a Euthanasie. Een publikatie van het Nederlands Gesprekx- centrum. Bosch Keuning N.V., Baarn 1975. 102 blz. Prijs 8,99. Een commissie van het Ned. Gesprekscentrum heeft zich in tensief beziggehouden met de roblemen rond de euthanasie, ie resultaten zijn neergelegd in dit rapport, waarin achtereen volgens medische, ethische, ju ridische en pastorale overwe- tingen aan tie orde komen. De ijdrage over de ethische aspec ten van de euthanasie is zeker niet ongenuanceerd, maar roept toch talrijke vragen op. Dat b.v. chronisch zieken, dementen en zwaar gehandicapten zich exis tentieel in hun stervensfase kunnen bevinden, zonder dat zij fysiek in de stervensfase verke ren, mag misschien waar zijn (47 v.), maar een dergelijke uit spraak is onbruikbaar, wanneer niet wordt gezegd wie dit moet beoordelen op grond van welke criteria; en een dergelijke uit- (Van onze correspondent) ROME - De Italiaanse man is vanaf vandaag, vrijdag, niet langer de alleenheerser in zijn huis en over zijn vrouw en kin- deren.Na tien jaar discussieren en politieke touwtrekkerij is vandaag in Italië het nieuwe reg lement op het gezin ingegaan. De oude wet is vervangen door een nieuwe, en de ruim 200 arti kelen geven de Italiaanse stouw gelijke rechten als de man. Dat betekent op de eerste plaats n grotere (wettelijke) vrijheid en zelfstandigheid. Zeker in een land als Italié, waar nog volop feodale toestanden bestaan en zeker in het huwe lijk, en waar de ongeschreven wetten voor de man vaak be- langrijker zijn dan de^ neerge schreven wetten, zal het even wennen zijn. Eeuwenlang is de Italiaanse man gewend geweest aan een dictatoriale macht, hij schreef de wet in huis voor en zijn vrouw en kinderen hadden maar te gehoorzamen.De Itali aanse overheid heeft daar door deze nu van kracht geworden wet een einde aan ge"1®®1?'®" tegelijkertijd krijgt de vrouw nog een handvol andere rec" en vrijheden. Zij mag bijvoor be- eld haar mans naam ook na zijn dood behouden en ze blijft het Italiaanse staatsburgerschap behouden als ze met een buiten lander trouwt. Ze heeft het recht op ondersteuning als ze volledig huishoudelijk werk verricht en ze deelt in net bezit van alle in hun huwelijk gekochte onroe rende goederen. De filosofie achter deze veranderingen is niet zo moeilijk: de emancipatie van de vrouw wordt eindelijk onderkend en voor een belang rijk deel gehonoreerd. Tegelijk wil de wetgever het huwelijk maken tot de stabiele familie gemeenschap waarop de inter nationale samenleving geba seerd moet zijn. De nieuwe wet erkent ook dat de moderne jeugd onafhankelij ker wil zijn en meer vrijheden eist. Ouders mogen niet langer bindend voorschrijven wat hun kinderen moeten doen en wor den, maar ze moeten meer reke ning houden met de capaciteiten en de aspiraties van hun kinde ren. Een zeer opmerkelijke veran dering in de wet is het vervallen van de term „buitenechtelijk kind. Elk kind zal gelijke rech ten voor de wet hebben. Of de vader, óf de moeder zullen het kind moeten erkennen, ook al waren beiden bijvoorbeeld reeds (met een ander) getrouwd. De erkenning zal onder meer op de geboorte-aangifte worden bijgeschreven en is onherroepe lijk. De schuldvraag bij de echt scheiding is niet langer door slaggevend voor de gerechte lijke uitspraak van descheiding. De leeftijd om te kunnen trouwen is van 14 jaar voor het meisje en van 16 jaar voor de jongen opgetrokken tot 18 jaar voor beiden. Ook al weer om dat huwelijk in aanzet al serieuzer te kunnen laten zijn. Overigens botst de nieuwe wet met deze bepaling met de Concordaats artikelen tussen Vaticaan en Ita - lië.Het Vaticaan erkent name lijk nog wel de oude leeftijds grenzen van 14 en 16 jaar. Er is van kerkelijke zijde al op gewe zen dat het niet overeenstem men van deze artikelen grote moeilijkheden voor kerk en ge lovigen zal opleveren.Natuur- lijk Kan de kerk een kerkelijk huwelijk inzegenen tussen bij voorbeeld twee 17-jarigen, maar de trouwakte is dan niet voor een burgerlijk huwelijk geldig De zaak wordt nóg gecompli ceerder als vóór dat burgerlijk huwelijk kinderen geboren worden. FRANS WIJNANDS (Van een onzer verslagge efsters) Teteringen - "Het is een ramp zalige situatie aan de grens van Portugees en Indonesisch Ti- mor. Als Indonesië zou binnen vallen dan is het oorlog. Maar de Indonesische regering heeft steeds gezegd: De wil van het volk,is beslissend. Zij is altijd bijzonder correct geweest en nu is het loon voor die correctheid, dat Timor en daarmee het gehele gebied tussen Australië en In donesië onder communistische invloed komt." Pater P. H. Thometzki SVD, missieprocurator in Djakarta voor Timor en Flores, is even "thuis" in Teteringen, waar het moederhuis van de paters van het Goddelijk Woord is geves tigd. Ondanks de kritieke situa tie in Timmor, waar hij zelf tien jaar lang hulpbisschop is ge weest, is nij met verlof gegaan. Overigens op aandrang van zijn bisschop, mgr. Th. van der Til- laart, die zelf een reis naar Eu ropa om hulp voor de vluchte lingen te organiseren, heeft af gezegd in verband met de situa- tie. Pater Thometzki is 43 jaar en afkomstig uit Miinchen. Hij vertelt: "In het voorjaar is over midden-Timor een enorme orkaan geraasd, wat de grootste overstromingen sinds tijden tot gevolg heeft gehad. De oogst bleef daardoor zeer gering, zo dat er in het gebied Belu hon gersnood heerst. Het ergste is, dat in juli de linkse bevrijdings beweging Fretelin in oostelijk Timor (Portugees) de macht heeft overgenomen, waardoor er duizenden vluchtelingen over onze grens kwamen. Het zijn ook Belu's, die dezelfde taal spreken als hun stamgenoten in ons gebied. Inmiddels zitten we met 30.000 vluchtelingen." Pater Thometzki vervolgt: "De eerste groep had onze mis siepost 268.000 Timorese escu- dos gegeven om dit geld voor heen om te wisselen in Indonesi sche rupia's. Dat lukte bij geen een bank. Het geld was niets meer waard. Ik heb zelfs naar Singapore en Hongkong gebeld. Daar zeiden ze: Als je het ver- bandt dan lijd je nog schade (een lucifer). Die vluchtelingen be grijpen daar niets van, ze wach ten nog steeds op hun geld. In middels hebben we uit eigen middelen voedsel, kleding en medicijen gekocht en de mensen ondergebracht in kerken, scho len en hutten". "Ik ben", aldus pater Tho metzki, "Naar de Stichting Mensen in Nood in Den Bosch geweest, die beloofd heeft fi nanciële medewerking te verle nen als wij een lading voedsel uit Surabaja over laten komen. In donesië heeft wel 150 ton rijst gestuurd, maar dat was net ge noeg voor vijf dagen. Wij weten ons geen raad... In oostelijk Ti- mor heerst dezelfde situatie als in Angola. De Fretelin probeert de vluchtelingen met geweld tegen te houden, maar dagelijks komen er toch weer mensen over de grens, naar Atambu waar bis schop Van der Tillaart is geves tigd. Het is een volstrekt wille keurige grens, die er al driehon derd jaar is, maar die mensen met eenzelfde cultuur geschei den houdt. Onze paters hebben hier altijd sociaal-economisch werk gedaan, meer nog dan ge estelijk, maar op het ogenblik staan we vrijwel machteloos. Ik hoop, dart men in Nederland be reid is een geldelijke inzame lingsactie te houden voor dit rampgebied." •m danks strijdigheid met eigen geweten". (45). Een boek. dat hier en daar zeker discutabel is, maar zo zijn de rapporten van het Ned. Gesprekscentrum ook bedoeld en waardevol materiaal voor de discussie over de eutha nasie biedt dit rapport zonder enige twijfel. Prof. H. van Praag. Parapsy chologie en occultisme. Magie, occulte krachten, angelologie, demonologie, bezetenheid, exorcisme. Paraptych. Bibl. dl. 7, Meulenhoff, Baarn 1975, 144 bli. Prijs 14,99. 'Y In het 7e deel van zijn Parap sychologische Bibliotheek wit prof. Van Praag drie vragen be antwoorden: Zijn er aantoon bare geestelijke machten buiten de op aarde ievende mens? Kan de mens via deze machten in vloed uitoefenen op andere mensen, dieren, planten of din gen? Kan hij tenslotte zelf die machten dwingen? In het acht ste deel komen vragen aan de orde als: Waren de goden astro nauten? Wat leren ons de oudste mythen over de oergeschiedenis der mensheid? Hoe onderzoeken we de parapsychologische erva ringen die bij de religieuze ont moeting optreden? Bestaan er historische argumenten voor de openbaring? Van Praag laat de lezer enorme afstanden afleg gen, towel in de tijd als in de ruimte. Ik voel me in zijn parap sychologische bibliotheek als een toerist die door een enthou siaste gids langs allerlei be zienswaardigheden en curiosi teiten wordt geleid zonder te zien hoe alles met alles samen hangt. In de inleiding op het ze vende deel merkt Van Praag op dat de taak van de parapsycho loog moeilijker is dan die van de theoloog of de godsdienstweten schapper, omdat de parapsycho loog in tegenstelling tot de theo loog op wetenschappelijke be wijzen is aangewezen. Als dat waar is zou ik in de parapsycho logische bibliotheek graag wat meer parapsychologie en wat minder theologie zien. Wolfgang Beinert. Zal ook dit geslacht haar zalig prijzen? Ma ria in deze tijd. Lannoo, Tielt en Amsterdam 1975. 124 blz. Prijs 12,90. Dit boekje is ontstaan uit voordrachten in het kader van catechese voor volwassenen. Het gaat de schrijver om een nuchtere verantwoording van het katholieke geloof. Eerst vraagt hij welke moeilijkheden het spreken over Maria in de weg staan. Daarna worden de bijbelse gegevens over Maria behandeld, gevolgd door een beknopte geschiedenis van de teer over Maria tot en met Vat. II. De schrijver hecht er veel waarde aan de mariale dogma's in hun theologisch kader te plaatsen. Een apart hoofdstuk wordt gewijd aan het thema „Geboren uit de maagd Maria". De geïnteresseerde lezer vindt hier een wijze en gelovige bena dering van de leer van de rooms-katholieke kerk over Ma ria. DR. J. HULSHOF

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 11