Computer helpt
glastuinbouw
aan gegevens
SOVJET-UNIE OP
DE DREMPEL VAN
HET AUTOTIJDPERK
Enorm auto complex
verrees uit het niets
REIZEN NAAR ONS
KOLONIALE VERLEDEN
HONDENTOILET
MET SPOELING
.DETROIT"
Op eiland Sri Lanka
binnenland
buitenland
Miljoen
Internationaal
Export
Problemen
PARLJS Parijs staat wellicht aan de vooravond van een revo
lutionaire stap naar betere sanitaire toestanden in de stad: de
opening van 's werelds eerste watercloset voor honden.
Het idee en de naam er van zijn ontleend aan de groene, ronde
gebouwtjes die in Frankrijk „vespasiennes" (naar de romeinse
keizer Vespasianus) worden genoemd en die rond 1900 in het
Parijse stadsbeeld verschenen ten gerieve van de mannen.
Het is de bedoeling dat in oktober in Montmartre de eerste
„vespasienne" voor honden in gebruik wordt genomen. Het
wordt een betonnen bouwsel zonder dak van 1,60 bij 1,50 m., met
een gangetje voor de bezoekers, een 80 cm. hoog paaltje dat de
plaats inneemt van de traditionele lantaarnpaal, en een water
spoeling die de eigenaar van de hond door de druk op een knop in
werking moet stellen. Het geheel wordt verfraaid met twee
bloembakken.
NAALDWIJK - Voor een optimale bedrijfsvoering van de teelt van groente en fruit in kassen is
vooral de klimaatbeheersing en -regeling onder glas van groot belang. Het is daarom dat het
Proefstation in Naaldwijk vooral aan dit aspect van het onderzoek veel aandacht besteedt. Dit
station, dat 75 jaar bestaat, heeft een nieuwe speciale kas voor klimaatonderzoek officieel in
gebruik genomen. Eigenlijk moet worden gesproken van een kascomplex, want het project bestaat
uit in totaal 24 afzonderlijke kasruimten. Daarmee is dit onderzoekproject in z'n soort het grootste
ter wereld.
„Het hondenprobleem geeft volgens ons de meeste ergernis in
Parijs", aldus Pierre Roger, het hoofd van het „gemeentelijk
actiecentrum voor de netheid van Parijs". „Er zijn hier veel
honden en veel bazen weten niet hoe zij hun hond moeten opvoe
den". Het actiecentrum gaat dan ook een campagne voeren met
aanplakbiljetten met de tekst „een hond aardt naar zijn baas".
De eerste „vespachienne" komt op een strategische plaats: bij
de ingang van een klein park aan de Place de Clignancourt waar
veel mensen hun hond komen uitlaten. Voor het gemak van de
bazen komt het hondentoilet te staan bij een van de steeds
schaarser wordende oorspronkelijke „vespasiennes".
Roger beseft wel dat het niet gemakkelijk zal zijn om de Parijse
honden en hun eigenaars voor de nieuwe vinding te winnen. „Wij
moeten dit aanpakken met gevoel voor humor en niet al te ernstig
te werk gaan. Anders maken we ons belachelijk". In dit verband
herinnerde hij aan een versje dat destijds werd gemaakt om
eigenaars van honden er toe te bewegen hun viervoeters hun
behoeften in de goot te laten doen. In vertaling luidde dit versje:
„honden van elk ras, doet slechts in de goot uw plas". Dit ont
lokte aan een Britse toerist de opmerking dat „Franse honden de
intelligentste ter wereld moeten zijn. Ze kunnen kennelijk le
zen".
In elk van de 24 afdelingen
kunnen temperatuur van de
lucht en de grond, koolzuurge-
halte, luchtvochtigheid en bere
gening afzonderlijk worden ge
meten en geregeld. Dit betekent
dat een groot aantal meetwaar
den en regelsignalen moeten
worden verwerkt. Een taak die
voor de mens onmogelijk is.
Daarom is in Naaldwijk een
procescomputer ingeschakeld
die niet alleen deze taak gemak
kelijk aan kan, maar die daar
naast ook in staat is om de ver
werkte gegevens snel en over
zichtelijk in statistische vorm te
brengen.
De wetenschappelijke onder
zoekers kunnen nu met een sim
pele vraag aan het computersys
teem onmiddellijk die informa
tie verkrijgen, die anders vele
werkuren vraagt.
Het programmapakket, dat
door Siemens medewerkers in
samenwerking met deskundigen
van het Proefstation speciaal is
ontwikkeld, houdt echter niet
alleen rekening met wat er in de
kassen gebeurt. Ook zon, wind,
regen en temperatuur buiten de
kas worden in het onderzoek be
trokken. In totaal worden per
dag rond een miljoen comman
do's en metingen uitgewisseld
tussen de computer en de meet-
en regelapparatuur in de kas.
Een bedieningsschrijfmachine
in het aparte computerge
bouwtje stelt de onderzoekers in
staat op elk gewenst moment de
heersende klimaatwaarden op
te vragen of daarin wijzigingen
aan te brengen.
Via een videodisplay - een
soort kleurentelevisieapparaat
- kunnen grafieken worden be
keken. Is het gewenst gegevens
op papier te hebben, dan kunnen
ze in tabelvorm via de schrijf
machine door de computer wor
den uitgetypt. Vanzelfsprekend
worden alle gegevens bewaard.
Een speciale kas gebouwd voor klimaatonderzoek met 24 afdelingen. Het is het grootste
onderzoekproject van deze aard ter wereld.
De magneetbanden met infor
matie kunnen dan, indien nodig,
later verder worden uitgewerkt.
De nieuwe klimaatkas van het
Proefstation in Naaldwijk heeft,
in de korte tijd dat dit project
bestaat, al enorm veel aandacht
getrokken. Niet alleen vanuit
ons eigen land, maar ook inter
nationaal. Bezoekers uit alle de
len van de wereld komen er spe
ciaal voor naar Nederland.
Heel begrijpelijk, omdat dit
onderzoek - en ook ander
speurwerk dat in het proefsta
tion wordt verricht - van groot
belang is voor de tuinbouw. Een
bedrijfstak waarin nu eenmaal
conjuncturele en andere - eco
nomische - facetten belangrijke
factoren zijn. Zo groot moge
lijke productiviteit in combina
tie met hoge kwaliteit en effi
ciency moet worden bereikt. En
dat dwingt de kwekers om
steeds weer de modernste moge
lijkheden en vondsten toe te
passen.
De nieuwe geautomati
seerde klimaatkas in Naaldwijk
zal in het onderzoek naar ver
beterde teeltmethoden zeker
een belangrijke rol spelen.
MOSKOU - De Sovjet-Unie is bezig zich in snel tempo te motoriseren. De Russische autoindus
trie zal dit jaar, overeenkomstig het opgestelde vijfjarenplan, twee miljoen voertuigen afleveren. De
jaarproduktie was in 1960 nog 523.591 personenauto's, trucks en bussen, maar voor het meren
deel trucks, namelijk ruim 362.000. De produktiegroei is in de navolgende jaren geleidelijk geste
gen tot 916.118 in 1970. Pas twee jaar daarna werden voor het eerst meer personenauto's dan
trucks gefabriceerd (730.000 tegen 597.000) en vorig jaar werd de recordproduktie bereikt van 1,85
miljoen voertuigen, waarvan 1,12 miljoen personenauto's. Iedere in de Sovjet-Unie vervaardigde
auto is „op papier" reeds verkocht.
TOGLIATTI - De Russische autoproduktie is, dank zij de met
hulp van Fiat gebouwde automobielfabriek in Togllatti aan de
Wolga, de laatste jaren snel toegenomen en dit jaar zullen in
totaal twee miljoen eenheden worden gefabriceerd. De Togliatti-
fabriek is de grootste autoproducent in de Sovjet-Unie en kan
zich qua opzet meten met de modernste fabrieken in het westen.
Met de bouw van de autofabriek (de totale investering bedroeg
ruim 840 miljoen dollar) werd in 1967 begonnen, nadat eerder was
besloten tot samenwerking met het Italiaanse autoconcern Fiat.
Deze leverde de kennis, had ervaring met het opzetten van nieuwe
produktie-eenheden en kon bovendien zowel technische mensen als
installaties en gereedschappen leveren. Het feit, dat in 1966 de Fiat
124 werd uitgeroepen tot de auto van het jaar, gaf de doorslag voor
de Fiat-opdracht. Twee jaar geleden trokken de Italianen zich vol
gens afspraak geheel terug en nu zijn het de Russen zelf, die het
werk van hoog tot laag doen. Het project heeft Fiat overigens geen
windeieren gelegd, want het contract (het complex heeft een opper-
lakte van 500 ha. waarvan 200 ha is overdekt) werd afgekocht voor
een bedrag van rond 350 miljoen dollar.
Momenteel werken er 93.000 arbeiders in deze autofabriek, die in
verschillende eenheden is opgezet. Zowel opbouw als produktie
kenmerken zich door een hoge mate van automatisering. In de
kilometerslange assemblage- en montageafdelingen zijn 16.000
verschillende machines in gebruik, waarvan een groot deel is geau
tomatiseerd. Het arbeidsintensieve laswerk wordt grotendeels dooi
robots verricht. De transportbanden hebben een lengte van 160 km,
jaarlijks worden 24.000 ton aluminium en 600.000 ton staal ver-
Togiiatti vervaardigt in hoofdzaak vier typen Lada: de 1200 en
combiversie, de 1300 en de 1500. De Lada onderscheidt zich van de
Italiaanse auto door een zwaarder onderstel en plaatwerk, gelaagde
voorruit en een eigen Russische krachtbron met bovenliggende
nokkenas. Voorts is het voertuig aangepast aan de extreme klimato
logische omstandigheden in dit land. Er wordt gewerkt in twee
dugploegen, ook tijdens de strenge wintermaanden als de tempera
turen beneden 30 graden kunnen dalen. Vandaar, dat er reusachtige
hallen zijn gebouwd waar ruim 6.000 auto s kunnen worden ge
stald.
Ongeveer 30 procent van de Ladaproduktie is bestemd voor het
buitenland. De uitvoer gaat naar zes landen van het oostelijk blok
en naar 22 andere landen. Volgend jaar zal de auto voor het eerst in
de Verenigde Staten worden verkocht. Men hoopt er dan 10.000 te
kunnen afzetten.
Togliatti, de feitelijke stad Komsomolsky werd in 1904 gesticht,
is vooral door de bouw van de autofabriek in sneltreinvaart uitge
groeid tot één van de grotere Russische steden. De stad telt nu een
half miljoen inwoners en dit „Russische Detroit" werkt als magneet
op zowel arbeiders als ingenieurs. Ook al omdat aan de uitbreiding
van de fabriek nog altijd geen eind is gekomen.
12Een andere Russische autoproducent is de Moskvitchfabriek in
Moskou. Per jaar worden hier ruim 170.000 automobielen (de ex
portbenaming is Scaldia) gemaakt, waarvan 80 procent wordt uit
gevoerd naar circa zeventig landen. Ook deze fabriek ruin, vijftig
jaar geleden geopend door Lenin, werd met hulp van buitenaf - in
dit geval van Renault en Peugeot - opgezet. Voor de tweede werel
doorlog kwamen slechts 500 auto's per jaar van de band, maar na
1945 werd een reorganisatie doorgevoerd. Er werken nu 23.060
man. wellicht een voor westerse begrippen wat te hoog aantal.
De in Nederland geïmporteerde Russische auto s worden af
genomen van het centrale inkoopkantoor van de Sovjet-Unie in
Brussel Op het ogenblik heeft de Nederlandse importeur (Gremi
Auto-Import B.V. in Groningen) een toenemend succes met de
Lada: het 1200-type werd in 1971 in ons land geïntroduceerd
daarna volgden de overige uitvoeringen en als laatste begin dit
'"vie0®jlar°geleden werden 1209 Lada's verkocht in 1972 ruim
2811(1. in 1973 meer dan 3306 en vorig jaar werd een totaal bereikt
'Bil 4552. De totale jaaromzet van 1974 werd in_a"g{"tus van
Jaar al bereikt. De Scaldia-afzet ligt een stuk lager. In het afgelopen
jaar waren het enkele honderden exemplaren.
Opmerkelijk is, dat de autoindustrie in dit
land eind 1973 en begin 1974 in het geheel niets
heeft gemerkt van de energiecrisis, die de pro
duktie en afzet van automobielen in de hoog-
geïndustrialiseerde landen zo'n geduchte
knauw heeft gegeven. De Sovjet-Unie beschikt
over eigen oliebronnen en alle belangrijke
grondstoffen en had zodoende geen enkele hin
der van de Arabische politiek. Daardoor kon
tenminste iets van de grote achterstand ten op
zichte van het westen worden ingelopen.
De verscheidenheid aan vervaardigde ver-
moersmiddelen is groot: het land produceert
zo'n 350 typen auto's, trucks, bussen en speciale
voertuigen. De produktie van bus en truck
(vooral die van 2-5 ton) is zelfs de grootste ter
wereld. De Russische personenauto's kenmer
ken zich nog altijd door hun solide bouw, maar
qua uitrusting en vormgeving - wellicht met
uitzondering van de Lada - zijn ze nog niet op
het westerse niveau beland.
De vraag naar automobielen op de binnen
landse markt is zeer groot. Begrijpelijk als men
bedenkt dat in dit land met een bevolking van
bijna 260 miljoen mensen volgens de ramingen
slechts iets meer dan vijf miljoen personenau
to's rijden, hetgeen een autodichtheid van 1 52
betekent. Een logisch gevolg is ook, dat de ex
port (nog) op het tweede plan staat.
Gemiddeld is ongeveer 30 procent van de to
tale personenautoproduktie bestemd voor het
buitenland (66 procent gaat naar de Oostblo
klanden). Bij de vrachtwagens ligt dit percen
tage op 10, maar dat is het gevolg van het ge
brekkige wegenbestand. De meeste trucks zijn
nodig voor de bouw van nieuwe wegen en brug
gen. Dat zelfs de eigen produktie niet aan de
vraag kan voldoen, blijkt uit het feit dat de
Sovjet-Unie met de Westduitse truckfabrikant
Magirus-Deutz een contract heeft afgesloten
voor de levering op korte termijn van 9.000
vrachtwagens.
AVTO-export in Moskou is de Russische
staatsorganisatie, die de uitvoer van alle ver
vaardigde motorvoertuigen en tweewielers re
gelt. De export van voertuigen, motoren, brom
fietsen, fietsen en garageuitrusting had vorig
jaar een waarde van 1,3 miljard dollar. Met
ruim 220 ondernemingen in 75 verschillende
landen zijn langlopende contracten afgesloten
ook de nog geringe import in de Sovjet-Unie
loopt via deze organisatie.
Vice-president Lev Orlov verklaarde tegen
over een groep Nederlandse journalisten: „We
leveren aan de meeste Europese landen, maar
eveneens aan Vietnam, Korea en China. De be
langrijkste afnemers van personenauto's in Eu
ropa zijn Finland (11.000), Benelux (12.000),
West-Duitsland (10.000) en Engeland (8.000).
De export wordt meestal gecompenseerd door
de aanschaf van duurzame kapitaalgoederen,
zoals machinesVolgens de heer Orlov is de
import van auto's weinig aanlokkelijk, „en wel
voor beide partijen", zo stelt hij en ter verduide
lijking: „Er rijden in verhouding nog maar
weinig verschillende typen auto's in ons land en
toeneming van de buitenlandse automerken zou
een gecompliceerde zaak worden. Een uitge
breid servicenet is te kostbaar om snel op te
bouwen en economisch is iets dergelijks dan ook
niet haalbaar. Bovendien zullen de importau
to's hier nog aanmerkelijk duurder moeten
worden verkocht".
Opmerkelijk is dat de Sovjet-Unie vrijwel
geen inflatie kent. De autoprijzen zijn uiterst
stabiel. Alleen het ministerie van financiën kan
de prijs wijzigen, bijvoorbeeld als er nieuwe
modificaties zijn aangebracht, waardoor de
produktiekosten zijn toegenomen.
Een Rus kan trouwens een nieuwe of ge
bruikte personenauto maar niet zo maar kopen.
Als aspirant-koper komt hij op een wachtlijst
en dan moet hij maar hopen over 1 a 2 jaar te
kunnen rijden. De verkoop is nog altijd als het
ware „op de bon", vooral omdat de dealers
staatsbedrijfjes zijn die de distributie wel heel
letterlijk voor hun rekening nemen. De perso
nenauto blijft op deze manier een uiterst bege
erd artikel en de eigenaar ervan zal lang met
zijn auto moeten doen voor hij aan de beurt is
voor een nieuwe. Het is een van de redenen
waarom Russische auto's vooral op hun duur
zaamheid zijn geconstrueerd. Gemakkelijker
komen doorgaans organisaties aan hun particu
liere vervoermiddelen.
De ontwikkeling van de motorisering stelt het
land toch ook voor grote problemen, want noch
de wegen noch de servicebedrijven zijn bere
kend op een sterke toeneming van het aantal
auto's. Het enkele jaren geleden opgezette na
tionale wegenplan is nog lang niet verwezen
lijkt en ligt wat de planning betreft ver achter.
Dit onmetelijk grote land (de vijftien federaties
te samen vormen de grootste staat ter wereld)
moet het tot nu toe doen met een aantal wegen
van vrij slechte kwaliteit en een handjevol au
tosnelwegen. Routes met een capaciteit van
circa 6.000 auto's moeten vaak meer dan 40.000
voertuigen verwerken. En bij een blik op de
kaart blijken grote delen van het land helemaal
nog niet over wegen te beschikken.
Ondanks de nog geringe autodichtheid neemt
de verkeersonveiligheid in de Sovjet-Unie snel
toe. Voetgangers zijn bepaald niet veilig als ze
zich op oversteekplaatsen bevinden. Het aantal
verkeersongevallen is in dit land even hoog als
in landen met 15 tot 20 keer zoveel auto's. In
Moskou spelen de milieuvervuiling en de ver
keersopstoppingen nog geen enkele rol van be
tekenis, maar het aantal dodelijke verkeerson
gevallen is schrikbarend opgelopen. Zo vielen
er in de eerste acht maanden van 1974 al ruim 70
doden. En dat bij 300.000 auto's op ruim zeven
miljoen inwoners.
In dit verband zal het ook hard nodig zijn de
chauffeurs van trucks en bussen, maar ook de
particuliere autobestuurder, beter op te leiden
voordat men de weg op gaat. In veel gevallen is
het rijbewijs nog een farce, maar gelukkig ziet
het er naar uit, aldus een Moskouse verkeers-
deskundige, dat de overheid op korte termijn
maatregelen zal gaan nemen.
Moskou telt 7,5 miljoen inwoners en is
breed opgezet: veel brede boulevards en ko
lossale pleinen, waaraan statige gebouwen
en waardevolle kerken liggen. Het verkeers
beeld wordt nog steeds beheerst door het
vracht- en busverkeer. Rondom de stad ligt
een 120 km. lange zesbaansweg. Er rijden in
Moskou circa 200.000 personenauto's en
400.000 trucks en bussen. Het openbaar ver
voer is een uiterst rendabele zaak: de haltes
en tram en (trolley)bus zijn altijd bezet en ook
het ruim 170 km. lange metronet kent geen
stille uren
h h cingalees sprekende meerderheid
7'Am. sprekende meerderheid
0 Km 100
COLOMBO - Fortificaties,
kerken en andere oude ge
bouwen en overblijfselen uit
de tijd van de Vereenigde
Oost-Indische Compagnie,
die heden ten dage nog op
het eiland Sri Lanka (vroeger
Ceylon) te zien zijn, is voor
Hotelplan Nederland aanlei
ding geweest voor Nederlan
ders, geïnteresseerd in onze
vaderlandse geschiedenis,
reizen te organiseren naar dit
eiland.
Met ingang van december
a.s. kunnen belangstellende
Nederlanders boeken voor
deze op onze geschiedenis
toegespitste vakantietoch-
ten, die naast de gewone Sri
Lanka-reizen op het pro
gramma komen te staan.
Sinds jaren bestaat namelijk
de mogelijkheid om via ge
noemde, maar ook andere
reisorganisaties, een bezoek
te brengen aan dit tropische
eiland, waarop de Nederlan
ders (van 1656-1796) hun
stempel hebben gedrukt.
Er zijn nog veel tastbare her
inneringen aan deze tijd. In de
eerste plaats de z.g. Dutch
Burghers, nakomelingen van
de Nederlandse kolonisten, die
zich verenigd hebben in de
„Dutch Burghers Union" en
sinds 1908 de beschikking
hebben over een eigen clubge
bouw. Het verenigingsleven is
niet meer wat het geweest is,
zo vertellen deze „burghers",
die nagenoeg geen woord Ne
derlands meer kennen en zich
dan ook uitsluitend van de En
gelse taal bedienen. „Onze
kinderen voelen er niet meer
voor de traditie levend te hou
den en bovendien zijn velen
van hen naar Australië geëmi
greerd". Dit neemt niet weg,
dat tal van bewoners van het
„schitterende eiland" (de ver
taling van Sri Lanka) trots
vertellen een „Dutch Burgher"
te zijn.
Maar de weinigen, die nog
de club bezoeken, maken bijna
geen gebruik van de boeken,
die achter slot en grendel wor
den bewaard en waar naast
oude statenbijbels de werken
van Staring te vinden zijn. De
door het tropische klimaat
aangetaste en muf ruikende
boeken bieden echter een be
eld van de litaratuur, waarin
onze voorouders in Colombo
waren geïnteresseerd, zoals
„Reizen naar Ceylon" en „Ons
Batavia". In de club het wapen
van de VOC, portretten van
voormalige voorzitters, die al
len Nederlandse namen dra
gen: Van der Wall. Prins, Van
Leembruggen en Spittel om er
enkele te noemen.
De officiële toeristenorgani
satie van Sri Lanka geeft zich
alle moeite om het vakantie
verkeer naar het eiland te be
vorderen. Het vorige jaar heb
ben naar schatting 1400 Ne
derlanders het eiland bezocht.
Zij behoren tot de 91.000 toe
risten die in dat jaar de
warmte hebben opgezocht. De
grootste markt voor Sri Lanka
is West-Duitsland, maar
daarnaast komen er veel Fran
sen en Italianen naar het ei
land, dat echter voor een Wes-
teuropese reisorganisatie een
verafgelegen bestemming is.
De Nederlanders, die er naar
toe gaan, hebben over het al
gemeen weinig last van de tro
pische warmte. In één dag ben
je eraan gewend, zo vertelden
enkelen. Ook de nu en dan
eenvoudige accommodatie, die
de vakantieganger ontmoet,
blijkt geen enkel bezwaar op te
leveren. De mooie natuur en de
vriendelijkheid van de bevol
king doet de balans naar de
goede kant omslaan, aldus
bleek uit hun opmerkingen.
Onze voorvaderen hebben
zich in hoofdzaak in de kust
gebieden opgehouden. Zij wa
ren goede maatjes met de
vroegere vorsten van het ei
land. „Wij hebben dan ook
geen onvriendelijke gevoelens
tegenover de Nederlanders",
zo merkte een van de directeu
ren van de Ceylon Tourist
Board. M.T.M. Hassan op.
„Met plezier heb ik dan ook
het reisprogramma opge
maakt om de Nederlandse va
kantieganger in staat te stellen
iets van het vroegere koloniale
leven ter plaatse te zien".
Het grootste uit de Neder
landse tijd daterende gebouw
in Colombo is het uit de zeven
tiende eeuw stammende wees
huis, dat tot voor kort als post
kantoor in gebruik was in de
zakenwijk Pettah. Het gebouw
zal volgens de plannen worden
gerestaureerd en als depen
dance gaan dienen voor het
Museum in Colombo voor
meubilair, aardewerk, schil
derijen e.d. uit de Nederlandse
tijd. Ook zouden er een aantal
winkeltjes in komen en een
restaurant, waar Oudhol
landse gerechten te krijgen
zullen zijn. Maar, het geld is er
nog niet. Het herstel kost, ge
zien de lage lonen ter plaatse
maar 75.000,-. De Stichting
Cultuurgeschiedenis Neder
land Overzee heeft een beroep
op CRM gedaan om subsidie te
krijgen, maar ook bijdragen
van individuele Nederlanders
worden niet versmaad.
Door de Nederlandse bril
bezien is ook de aan zee lig
gende plaats Galle interessant.
De eerste Nederlandse com
mandant daar heette Koster en
was afkomstig uit Akersloot.
Reden voor hem om zijn
woonhuis die naam te geven,
die nu boven de toegangspoort
staat. Het kantoor van de
commandanten is na het ver
trek van de Nederlanders Ver
kocht. Met trots laat de eige
naresse, die al tien keer ons
land heeft bezocht, zoals ze
vertelt, enige jeneverkruiken
zien van een bekend merk, die
in de kelder onder stof en
rommel vandaan zouden zijn
gekomen.
In de buurt van het postkan
toor bevindt zich een collectie
oud-Nederlandse grafstenen,
die duidelijk vermelden wiens
„lijck hieronder leyt". Meer
tastbaar zijn de VOC-centen,
die nog dikwijls met enige
moeite in antiekwinkeltjes te
vinden zijn.
Maar afgezien van de oud
heden, die speciaal voor de
Nederlander aardig kunnen
zijn, biedt het land meer. Uit
gebreide wildparken, waarin
men, rijdend per jeep, na enige
moeite oog in oog kan komen
te staan met olifanten, reuzen-
buffels, jakhalzen, krokodil
len en de mooiste vogels.
Uit de Britse tijd (de Engel
sen kwamen van de Nederlan
ders de wacht overnemen) da
teren de uitgebreide theeplan
tages, waarvan de laatste de
zer dagen in handen van de re
gering van Sri Lanka zijn
overgegaan. Men komt er na
men tegen als Rothschild Es
tate en Rhineland Estate. Het
klimaat in de bergen doet Ne
derlands aan met zijn regen en
mist.
Bezienswaardig is ook de
landinwaarts gelegen plaats
Kandym waar destijds de vor
sten van Ceylon resideerden.
Prachtige botanische tuinen
herinneren aan deze tijd. Ver
der bevindt zich in deze plaats
>,de tempel van de tand", ge
naamd naar een tand, die zich
in deze tempel bevindt en af
komstig heet te zijn van
Boeddha. In de maand augus
tus vinden in de avond proces
sies plaats, die urenlang duren
en waarin meer dan honderd
fraai opgetuigde olifanten
meelopen. Dansgroepen zor
gen voor de nodige afwisseling
en dit religieuze feest noteert
honderdduizenden bezoekers,
die van heinde en ver komen.
Indien men goed in zijn slappe
was zit, dan kan men zich een
plaats kopen op de tribunes,
die ondernemende zakenlie
den langs de route hebben op
getrokken.
Tenslotte heeft het land
ook nog aantrekkingskracht
voor vakantiegangers, die
een kind willen adopteren. Dit
is van tevoren via regerings
instanties te regelen. Het zijn
tot nu toe vooral de Scandi-
naviërs die met gezinsuit
breiding naar hun vaderland
terugkeren, zo deelt ge
noemde directeur van de
Ceylonese toeristenorgani
satie ook nog mee.