Computer helpt glastuinbouw aan gegevens SOVJET-UNIE OP DE DREMPEL VAN HET AUTOTIJDPERK Enorm auto complex verrees uit het niets REIZEN NAAR ONS KOLONIALE VERLEDEN HONDENTOILET MET SPOELING .DETROIT" Op eiland Sri Lanka binnenland buitenland Miljoen Internationaal Export Problemen PARLJS Parijs staat wellicht aan de vooravond van een revo lutionaire stap naar betere sanitaire toestanden in de stad: de opening van 's werelds eerste watercloset voor honden. Het idee en de naam er van zijn ontleend aan de groene, ronde gebouwtjes die in Frankrijk „vespasiennes" (naar de romeinse keizer Vespasianus) worden genoemd en die rond 1900 in het Parijse stadsbeeld verschenen ten gerieve van de mannen. Het is de bedoeling dat in oktober in Montmartre de eerste „vespasienne" voor honden in gebruik wordt genomen. Het wordt een betonnen bouwsel zonder dak van 1,60 bij 1,50 m., met een gangetje voor de bezoekers, een 80 cm. hoog paaltje dat de plaats inneemt van de traditionele lantaarnpaal, en een water spoeling die de eigenaar van de hond door de druk op een knop in werking moet stellen. Het geheel wordt verfraaid met twee bloembakken. NAALDWIJK - Voor een optimale bedrijfsvoering van de teelt van groente en fruit in kassen is vooral de klimaatbeheersing en -regeling onder glas van groot belang. Het is daarom dat het Proefstation in Naaldwijk vooral aan dit aspect van het onderzoek veel aandacht besteedt. Dit station, dat 75 jaar bestaat, heeft een nieuwe speciale kas voor klimaatonderzoek officieel in gebruik genomen. Eigenlijk moet worden gesproken van een kascomplex, want het project bestaat uit in totaal 24 afzonderlijke kasruimten. Daarmee is dit onderzoekproject in z'n soort het grootste ter wereld. „Het hondenprobleem geeft volgens ons de meeste ergernis in Parijs", aldus Pierre Roger, het hoofd van het „gemeentelijk actiecentrum voor de netheid van Parijs". „Er zijn hier veel honden en veel bazen weten niet hoe zij hun hond moeten opvoe den". Het actiecentrum gaat dan ook een campagne voeren met aanplakbiljetten met de tekst „een hond aardt naar zijn baas". De eerste „vespachienne" komt op een strategische plaats: bij de ingang van een klein park aan de Place de Clignancourt waar veel mensen hun hond komen uitlaten. Voor het gemak van de bazen komt het hondentoilet te staan bij een van de steeds schaarser wordende oorspronkelijke „vespasiennes". Roger beseft wel dat het niet gemakkelijk zal zijn om de Parijse honden en hun eigenaars voor de nieuwe vinding te winnen. „Wij moeten dit aanpakken met gevoel voor humor en niet al te ernstig te werk gaan. Anders maken we ons belachelijk". In dit verband herinnerde hij aan een versje dat destijds werd gemaakt om eigenaars van honden er toe te bewegen hun viervoeters hun behoeften in de goot te laten doen. In vertaling luidde dit versje: „honden van elk ras, doet slechts in de goot uw plas". Dit ont lokte aan een Britse toerist de opmerking dat „Franse honden de intelligentste ter wereld moeten zijn. Ze kunnen kennelijk le zen". In elk van de 24 afdelingen kunnen temperatuur van de lucht en de grond, koolzuurge- halte, luchtvochtigheid en bere gening afzonderlijk worden ge meten en geregeld. Dit betekent dat een groot aantal meetwaar den en regelsignalen moeten worden verwerkt. Een taak die voor de mens onmogelijk is. Daarom is in Naaldwijk een procescomputer ingeschakeld die niet alleen deze taak gemak kelijk aan kan, maar die daar naast ook in staat is om de ver werkte gegevens snel en over zichtelijk in statistische vorm te brengen. De wetenschappelijke onder zoekers kunnen nu met een sim pele vraag aan het computersys teem onmiddellijk die informa tie verkrijgen, die anders vele werkuren vraagt. Het programmapakket, dat door Siemens medewerkers in samenwerking met deskundigen van het Proefstation speciaal is ontwikkeld, houdt echter niet alleen rekening met wat er in de kassen gebeurt. Ook zon, wind, regen en temperatuur buiten de kas worden in het onderzoek be trokken. In totaal worden per dag rond een miljoen comman do's en metingen uitgewisseld tussen de computer en de meet- en regelapparatuur in de kas. Een bedieningsschrijfmachine in het aparte computerge bouwtje stelt de onderzoekers in staat op elk gewenst moment de heersende klimaatwaarden op te vragen of daarin wijzigingen aan te brengen. Via een videodisplay - een soort kleurentelevisieapparaat - kunnen grafieken worden be keken. Is het gewenst gegevens op papier te hebben, dan kunnen ze in tabelvorm via de schrijf machine door de computer wor den uitgetypt. Vanzelfsprekend worden alle gegevens bewaard. Een speciale kas gebouwd voor klimaatonderzoek met 24 afdelingen. Het is het grootste onderzoekproject van deze aard ter wereld. De magneetbanden met infor matie kunnen dan, indien nodig, later verder worden uitgewerkt. De nieuwe klimaatkas van het Proefstation in Naaldwijk heeft, in de korte tijd dat dit project bestaat, al enorm veel aandacht getrokken. Niet alleen vanuit ons eigen land, maar ook inter nationaal. Bezoekers uit alle de len van de wereld komen er spe ciaal voor naar Nederland. Heel begrijpelijk, omdat dit onderzoek - en ook ander speurwerk dat in het proefsta tion wordt verricht - van groot belang is voor de tuinbouw. Een bedrijfstak waarin nu eenmaal conjuncturele en andere - eco nomische - facetten belangrijke factoren zijn. Zo groot moge lijke productiviteit in combina tie met hoge kwaliteit en effi ciency moet worden bereikt. En dat dwingt de kwekers om steeds weer de modernste moge lijkheden en vondsten toe te passen. De nieuwe geautomati seerde klimaatkas in Naaldwijk zal in het onderzoek naar ver beterde teeltmethoden zeker een belangrijke rol spelen. MOSKOU - De Sovjet-Unie is bezig zich in snel tempo te motoriseren. De Russische autoindus trie zal dit jaar, overeenkomstig het opgestelde vijfjarenplan, twee miljoen voertuigen afleveren. De jaarproduktie was in 1960 nog 523.591 personenauto's, trucks en bussen, maar voor het meren deel trucks, namelijk ruim 362.000. De produktiegroei is in de navolgende jaren geleidelijk geste gen tot 916.118 in 1970. Pas twee jaar daarna werden voor het eerst meer personenauto's dan trucks gefabriceerd (730.000 tegen 597.000) en vorig jaar werd de recordproduktie bereikt van 1,85 miljoen voertuigen, waarvan 1,12 miljoen personenauto's. Iedere in de Sovjet-Unie vervaardigde auto is „op papier" reeds verkocht. TOGLIATTI - De Russische autoproduktie is, dank zij de met hulp van Fiat gebouwde automobielfabriek in Togllatti aan de Wolga, de laatste jaren snel toegenomen en dit jaar zullen in totaal twee miljoen eenheden worden gefabriceerd. De Togliatti- fabriek is de grootste autoproducent in de Sovjet-Unie en kan zich qua opzet meten met de modernste fabrieken in het westen. Met de bouw van de autofabriek (de totale investering bedroeg ruim 840 miljoen dollar) werd in 1967 begonnen, nadat eerder was besloten tot samenwerking met het Italiaanse autoconcern Fiat. Deze leverde de kennis, had ervaring met het opzetten van nieuwe produktie-eenheden en kon bovendien zowel technische mensen als installaties en gereedschappen leveren. Het feit, dat in 1966 de Fiat 124 werd uitgeroepen tot de auto van het jaar, gaf de doorslag voor de Fiat-opdracht. Twee jaar geleden trokken de Italianen zich vol gens afspraak geheel terug en nu zijn het de Russen zelf, die het werk van hoog tot laag doen. Het project heeft Fiat overigens geen windeieren gelegd, want het contract (het complex heeft een opper- lakte van 500 ha. waarvan 200 ha is overdekt) werd afgekocht voor een bedrag van rond 350 miljoen dollar. Momenteel werken er 93.000 arbeiders in deze autofabriek, die in verschillende eenheden is opgezet. Zowel opbouw als produktie kenmerken zich door een hoge mate van automatisering. In de kilometerslange assemblage- en montageafdelingen zijn 16.000 verschillende machines in gebruik, waarvan een groot deel is geau tomatiseerd. Het arbeidsintensieve laswerk wordt grotendeels dooi robots verricht. De transportbanden hebben een lengte van 160 km, jaarlijks worden 24.000 ton aluminium en 600.000 ton staal ver- Togiiatti vervaardigt in hoofdzaak vier typen Lada: de 1200 en combiversie, de 1300 en de 1500. De Lada onderscheidt zich van de Italiaanse auto door een zwaarder onderstel en plaatwerk, gelaagde voorruit en een eigen Russische krachtbron met bovenliggende nokkenas. Voorts is het voertuig aangepast aan de extreme klimato logische omstandigheden in dit land. Er wordt gewerkt in twee dugploegen, ook tijdens de strenge wintermaanden als de tempera turen beneden 30 graden kunnen dalen. Vandaar, dat er reusachtige hallen zijn gebouwd waar ruim 6.000 auto s kunnen worden ge stald. Ongeveer 30 procent van de Ladaproduktie is bestemd voor het buitenland. De uitvoer gaat naar zes landen van het oostelijk blok en naar 22 andere landen. Volgend jaar zal de auto voor het eerst in de Verenigde Staten worden verkocht. Men hoopt er dan 10.000 te kunnen afzetten. Togliatti, de feitelijke stad Komsomolsky werd in 1904 gesticht, is vooral door de bouw van de autofabriek in sneltreinvaart uitge groeid tot één van de grotere Russische steden. De stad telt nu een half miljoen inwoners en dit „Russische Detroit" werkt als magneet op zowel arbeiders als ingenieurs. Ook al omdat aan de uitbreiding van de fabriek nog altijd geen eind is gekomen. 12Een andere Russische autoproducent is de Moskvitchfabriek in Moskou. Per jaar worden hier ruim 170.000 automobielen (de ex portbenaming is Scaldia) gemaakt, waarvan 80 procent wordt uit gevoerd naar circa zeventig landen. Ook deze fabriek ruin, vijftig jaar geleden geopend door Lenin, werd met hulp van buitenaf - in dit geval van Renault en Peugeot - opgezet. Voor de tweede werel doorlog kwamen slechts 500 auto's per jaar van de band, maar na 1945 werd een reorganisatie doorgevoerd. Er werken nu 23.060 man. wellicht een voor westerse begrippen wat te hoog aantal. De in Nederland geïmporteerde Russische auto s worden af genomen van het centrale inkoopkantoor van de Sovjet-Unie in Brussel Op het ogenblik heeft de Nederlandse importeur (Gremi Auto-Import B.V. in Groningen) een toenemend succes met de Lada: het 1200-type werd in 1971 in ons land geïntroduceerd daarna volgden de overige uitvoeringen en als laatste begin dit '"vie0®jlar°geleden werden 1209 Lada's verkocht in 1972 ruim 2811(1. in 1973 meer dan 3306 en vorig jaar werd een totaal bereikt 'Bil 4552. De totale jaaromzet van 1974 werd in_a"g{"tus van Jaar al bereikt. De Scaldia-afzet ligt een stuk lager. In het afgelopen jaar waren het enkele honderden exemplaren. Opmerkelijk is, dat de autoindustrie in dit land eind 1973 en begin 1974 in het geheel niets heeft gemerkt van de energiecrisis, die de pro duktie en afzet van automobielen in de hoog- geïndustrialiseerde landen zo'n geduchte knauw heeft gegeven. De Sovjet-Unie beschikt over eigen oliebronnen en alle belangrijke grondstoffen en had zodoende geen enkele hin der van de Arabische politiek. Daardoor kon tenminste iets van de grote achterstand ten op zichte van het westen worden ingelopen. De verscheidenheid aan vervaardigde ver- moersmiddelen is groot: het land produceert zo'n 350 typen auto's, trucks, bussen en speciale voertuigen. De produktie van bus en truck (vooral die van 2-5 ton) is zelfs de grootste ter wereld. De Russische personenauto's kenmer ken zich nog altijd door hun solide bouw, maar qua uitrusting en vormgeving - wellicht met uitzondering van de Lada - zijn ze nog niet op het westerse niveau beland. De vraag naar automobielen op de binnen landse markt is zeer groot. Begrijpelijk als men bedenkt dat in dit land met een bevolking van bijna 260 miljoen mensen volgens de ramingen slechts iets meer dan vijf miljoen personenau to's rijden, hetgeen een autodichtheid van 1 52 betekent. Een logisch gevolg is ook, dat de ex port (nog) op het tweede plan staat. Gemiddeld is ongeveer 30 procent van de to tale personenautoproduktie bestemd voor het buitenland (66 procent gaat naar de Oostblo klanden). Bij de vrachtwagens ligt dit percen tage op 10, maar dat is het gevolg van het ge brekkige wegenbestand. De meeste trucks zijn nodig voor de bouw van nieuwe wegen en brug gen. Dat zelfs de eigen produktie niet aan de vraag kan voldoen, blijkt uit het feit dat de Sovjet-Unie met de Westduitse truckfabrikant Magirus-Deutz een contract heeft afgesloten voor de levering op korte termijn van 9.000 vrachtwagens. AVTO-export in Moskou is de Russische staatsorganisatie, die de uitvoer van alle ver vaardigde motorvoertuigen en tweewielers re gelt. De export van voertuigen, motoren, brom fietsen, fietsen en garageuitrusting had vorig jaar een waarde van 1,3 miljard dollar. Met ruim 220 ondernemingen in 75 verschillende landen zijn langlopende contracten afgesloten ook de nog geringe import in de Sovjet-Unie loopt via deze organisatie. Vice-president Lev Orlov verklaarde tegen over een groep Nederlandse journalisten: „We leveren aan de meeste Europese landen, maar eveneens aan Vietnam, Korea en China. De be langrijkste afnemers van personenauto's in Eu ropa zijn Finland (11.000), Benelux (12.000), West-Duitsland (10.000) en Engeland (8.000). De export wordt meestal gecompenseerd door de aanschaf van duurzame kapitaalgoederen, zoals machinesVolgens de heer Orlov is de import van auto's weinig aanlokkelijk, „en wel voor beide partijen", zo stelt hij en ter verduide lijking: „Er rijden in verhouding nog maar weinig verschillende typen auto's in ons land en toeneming van de buitenlandse automerken zou een gecompliceerde zaak worden. Een uitge breid servicenet is te kostbaar om snel op te bouwen en economisch is iets dergelijks dan ook niet haalbaar. Bovendien zullen de importau to's hier nog aanmerkelijk duurder moeten worden verkocht". Opmerkelijk is dat de Sovjet-Unie vrijwel geen inflatie kent. De autoprijzen zijn uiterst stabiel. Alleen het ministerie van financiën kan de prijs wijzigen, bijvoorbeeld als er nieuwe modificaties zijn aangebracht, waardoor de produktiekosten zijn toegenomen. Een Rus kan trouwens een nieuwe of ge bruikte personenauto maar niet zo maar kopen. Als aspirant-koper komt hij op een wachtlijst en dan moet hij maar hopen over 1 a 2 jaar te kunnen rijden. De verkoop is nog altijd als het ware „op de bon", vooral omdat de dealers staatsbedrijfjes zijn die de distributie wel heel letterlijk voor hun rekening nemen. De perso nenauto blijft op deze manier een uiterst bege erd artikel en de eigenaar ervan zal lang met zijn auto moeten doen voor hij aan de beurt is voor een nieuwe. Het is een van de redenen waarom Russische auto's vooral op hun duur zaamheid zijn geconstrueerd. Gemakkelijker komen doorgaans organisaties aan hun particu liere vervoermiddelen. De ontwikkeling van de motorisering stelt het land toch ook voor grote problemen, want noch de wegen noch de servicebedrijven zijn bere kend op een sterke toeneming van het aantal auto's. Het enkele jaren geleden opgezette na tionale wegenplan is nog lang niet verwezen lijkt en ligt wat de planning betreft ver achter. Dit onmetelijk grote land (de vijftien federaties te samen vormen de grootste staat ter wereld) moet het tot nu toe doen met een aantal wegen van vrij slechte kwaliteit en een handjevol au tosnelwegen. Routes met een capaciteit van circa 6.000 auto's moeten vaak meer dan 40.000 voertuigen verwerken. En bij een blik op de kaart blijken grote delen van het land helemaal nog niet over wegen te beschikken. Ondanks de nog geringe autodichtheid neemt de verkeersonveiligheid in de Sovjet-Unie snel toe. Voetgangers zijn bepaald niet veilig als ze zich op oversteekplaatsen bevinden. Het aantal verkeersongevallen is in dit land even hoog als in landen met 15 tot 20 keer zoveel auto's. In Moskou spelen de milieuvervuiling en de ver keersopstoppingen nog geen enkele rol van be tekenis, maar het aantal dodelijke verkeerson gevallen is schrikbarend opgelopen. Zo vielen er in de eerste acht maanden van 1974 al ruim 70 doden. En dat bij 300.000 auto's op ruim zeven miljoen inwoners. In dit verband zal het ook hard nodig zijn de chauffeurs van trucks en bussen, maar ook de particuliere autobestuurder, beter op te leiden voordat men de weg op gaat. In veel gevallen is het rijbewijs nog een farce, maar gelukkig ziet het er naar uit, aldus een Moskouse verkeers- deskundige, dat de overheid op korte termijn maatregelen zal gaan nemen. Moskou telt 7,5 miljoen inwoners en is breed opgezet: veel brede boulevards en ko lossale pleinen, waaraan statige gebouwen en waardevolle kerken liggen. Het verkeers beeld wordt nog steeds beheerst door het vracht- en busverkeer. Rondom de stad ligt een 120 km. lange zesbaansweg. Er rijden in Moskou circa 200.000 personenauto's en 400.000 trucks en bussen. Het openbaar ver voer is een uiterst rendabele zaak: de haltes en tram en (trolley)bus zijn altijd bezet en ook het ruim 170 km. lange metronet kent geen stille uren h h cingalees sprekende meerderheid 7'Am. sprekende meerderheid 0 Km 100 COLOMBO - Fortificaties, kerken en andere oude ge bouwen en overblijfselen uit de tijd van de Vereenigde Oost-Indische Compagnie, die heden ten dage nog op het eiland Sri Lanka (vroeger Ceylon) te zien zijn, is voor Hotelplan Nederland aanlei ding geweest voor Nederlan ders, geïnteresseerd in onze vaderlandse geschiedenis, reizen te organiseren naar dit eiland. Met ingang van december a.s. kunnen belangstellende Nederlanders boeken voor deze op onze geschiedenis toegespitste vakantietoch- ten, die naast de gewone Sri Lanka-reizen op het pro gramma komen te staan. Sinds jaren bestaat namelijk de mogelijkheid om via ge noemde, maar ook andere reisorganisaties, een bezoek te brengen aan dit tropische eiland, waarop de Nederlan ders (van 1656-1796) hun stempel hebben gedrukt. Er zijn nog veel tastbare her inneringen aan deze tijd. In de eerste plaats de z.g. Dutch Burghers, nakomelingen van de Nederlandse kolonisten, die zich verenigd hebben in de „Dutch Burghers Union" en sinds 1908 de beschikking hebben over een eigen clubge bouw. Het verenigingsleven is niet meer wat het geweest is, zo vertellen deze „burghers", die nagenoeg geen woord Ne derlands meer kennen en zich dan ook uitsluitend van de En gelse taal bedienen. „Onze kinderen voelen er niet meer voor de traditie levend te hou den en bovendien zijn velen van hen naar Australië geëmi greerd". Dit neemt niet weg, dat tal van bewoners van het „schitterende eiland" (de ver taling van Sri Lanka) trots vertellen een „Dutch Burgher" te zijn. Maar de weinigen, die nog de club bezoeken, maken bijna geen gebruik van de boeken, die achter slot en grendel wor den bewaard en waar naast oude statenbijbels de werken van Staring te vinden zijn. De door het tropische klimaat aangetaste en muf ruikende boeken bieden echter een be eld van de litaratuur, waarin onze voorouders in Colombo waren geïnteresseerd, zoals „Reizen naar Ceylon" en „Ons Batavia". In de club het wapen van de VOC, portretten van voormalige voorzitters, die al len Nederlandse namen dra gen: Van der Wall. Prins, Van Leembruggen en Spittel om er enkele te noemen. De officiële toeristenorgani satie van Sri Lanka geeft zich alle moeite om het vakantie verkeer naar het eiland te be vorderen. Het vorige jaar heb ben naar schatting 1400 Ne derlanders het eiland bezocht. Zij behoren tot de 91.000 toe risten die in dat jaar de warmte hebben opgezocht. De grootste markt voor Sri Lanka is West-Duitsland, maar daarnaast komen er veel Fran sen en Italianen naar het ei land, dat echter voor een Wes- teuropese reisorganisatie een verafgelegen bestemming is. De Nederlanders, die er naar toe gaan, hebben over het al gemeen weinig last van de tro pische warmte. In één dag ben je eraan gewend, zo vertelden enkelen. Ook de nu en dan eenvoudige accommodatie, die de vakantieganger ontmoet, blijkt geen enkel bezwaar op te leveren. De mooie natuur en de vriendelijkheid van de bevol king doet de balans naar de goede kant omslaan, aldus bleek uit hun opmerkingen. Onze voorvaderen hebben zich in hoofdzaak in de kust gebieden opgehouden. Zij wa ren goede maatjes met de vroegere vorsten van het ei land. „Wij hebben dan ook geen onvriendelijke gevoelens tegenover de Nederlanders", zo merkte een van de directeu ren van de Ceylon Tourist Board. M.T.M. Hassan op. „Met plezier heb ik dan ook het reisprogramma opge maakt om de Nederlandse va kantieganger in staat te stellen iets van het vroegere koloniale leven ter plaatse te zien". Het grootste uit de Neder landse tijd daterende gebouw in Colombo is het uit de zeven tiende eeuw stammende wees huis, dat tot voor kort als post kantoor in gebruik was in de zakenwijk Pettah. Het gebouw zal volgens de plannen worden gerestaureerd en als depen dance gaan dienen voor het Museum in Colombo voor meubilair, aardewerk, schil derijen e.d. uit de Nederlandse tijd. Ook zouden er een aantal winkeltjes in komen en een restaurant, waar Oudhol landse gerechten te krijgen zullen zijn. Maar, het geld is er nog niet. Het herstel kost, ge zien de lage lonen ter plaatse maar 75.000,-. De Stichting Cultuurgeschiedenis Neder land Overzee heeft een beroep op CRM gedaan om subsidie te krijgen, maar ook bijdragen van individuele Nederlanders worden niet versmaad. Door de Nederlandse bril bezien is ook de aan zee lig gende plaats Galle interessant. De eerste Nederlandse com mandant daar heette Koster en was afkomstig uit Akersloot. Reden voor hem om zijn woonhuis die naam te geven, die nu boven de toegangspoort staat. Het kantoor van de commandanten is na het ver trek van de Nederlanders Ver kocht. Met trots laat de eige naresse, die al tien keer ons land heeft bezocht, zoals ze vertelt, enige jeneverkruiken zien van een bekend merk, die in de kelder onder stof en rommel vandaan zouden zijn gekomen. In de buurt van het postkan toor bevindt zich een collectie oud-Nederlandse grafstenen, die duidelijk vermelden wiens „lijck hieronder leyt". Meer tastbaar zijn de VOC-centen, die nog dikwijls met enige moeite in antiekwinkeltjes te vinden zijn. Maar afgezien van de oud heden, die speciaal voor de Nederlander aardig kunnen zijn, biedt het land meer. Uit gebreide wildparken, waarin men, rijdend per jeep, na enige moeite oog in oog kan komen te staan met olifanten, reuzen- buffels, jakhalzen, krokodil len en de mooiste vogels. Uit de Britse tijd (de Engel sen kwamen van de Nederlan ders de wacht overnemen) da teren de uitgebreide theeplan tages, waarvan de laatste de zer dagen in handen van de re gering van Sri Lanka zijn overgegaan. Men komt er na men tegen als Rothschild Es tate en Rhineland Estate. Het klimaat in de bergen doet Ne derlands aan met zijn regen en mist. Bezienswaardig is ook de landinwaarts gelegen plaats Kandym waar destijds de vor sten van Ceylon resideerden. Prachtige botanische tuinen herinneren aan deze tijd. Ver der bevindt zich in deze plaats >,de tempel van de tand", ge naamd naar een tand, die zich in deze tempel bevindt en af komstig heet te zijn van Boeddha. In de maand augus tus vinden in de avond proces sies plaats, die urenlang duren en waarin meer dan honderd fraai opgetuigde olifanten meelopen. Dansgroepen zor gen voor de nodige afwisseling en dit religieuze feest noteert honderdduizenden bezoekers, die van heinde en ver komen. Indien men goed in zijn slappe was zit, dan kan men zich een plaats kopen op de tribunes, die ondernemende zakenlie den langs de route hebben op getrokken. Tenslotte heeft het land ook nog aantrekkingskracht voor vakantiegangers, die een kind willen adopteren. Dit is van tevoren via regerings instanties te regelen. Het zijn tot nu toe vooral de Scandi- naviërs die met gezinsuit breiding naar hun vaderland terugkeren, zo deelt ge noemde directeur van de Ceylonese toeristenorgani satie ook nog mee.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 17