Nederland, september 1975 Als u dóórdenkt VOLVO Ontstaan van de Nieuwe Middenklasse De geschiedenis begon zo'n driejaar geleden. DAFen Volvo besloten samen gaan werken aan de ontwikkeling van nieuwe automobielen. Het eerste resultaat is een nieuwe auto, die zijn oorsprong vond in hettechnische concept van de DAF 66. Na lang testen, beproeven en verbeteren, beantwoordt deze wagen aan de hoge kwaliteits- en veiligheidsnormen van Volvo. Onderzoek naar de Nieuwe Middenklasse Aan het in produktie nemen van de Volvo 66 is een lang en intensief testprogramma vooraf gegaan. Volvo's fameuze "Crash'-testen bewezen de feilloze werking van de kreukelzones en de degelijkheid van de kooiconstructie. Op de meedogenloze Volvo-testbaan werd de auto aan zware duurzaamheïdsproeven onderworpen. De resultaten wijzen op een uitzonderlijke betrouwbaarheid en een lange levensduur. Door kunstmatige versnelling van hetroestproces werd de doelmatigheid van de roest- preventie en de kwaliteit van het lakwerk onderzocht Ook op dit punt voldoet de auto aan Volvo's" hoge kwaliteitseisen. Gebruikstesten werden gehouden onder de meest extreme weersomstandigheden: Bij de poolcirkel en in de" Australische woestijn. Daar bleek de auto, ook bij zeer lage en hoge temperaturen en in zeer slecht terrein, uitstekend te functioneren. Eigenschappen van de Nieuwe Middenklasse Van een Volvo wordt een hoge mate van veiligheid verwacht Welnu, de Volvo-construc- stuurkolom, die bovendien samendrukbaar is en die ver achter de vooras is geplaatst Stoelen met vaste hoofdsteunen en zoals bij elke teurs zijn er in geslaagd om ook van de 66 een Volvo behoren driepunts rolgordels tot de auto te maken, die met recht de naam Volvo standaarduitrusting Dittype gordel staat optimale draagt De Volvo 66 is uitgerust met wellicht het bewegingsvrijheid toe, doch zit in noodsituaties meest geavanceerde automatische versnellings- onwrikbaar vast De voorruit is van gelaagd systeem van deze tijd: de variomatic. Volvo heeft veiligheidsglas. die variomatic voorzien van een beveiliging, die er voor zorgt dat de motor alleen kan worden gestart in de neutrale positie (N). Een automatisch koppelmechanïsme maakt het mogelijk soepel van N naar vooruit of achteruitte schakelen. Oók wanneer bijvoorbeeld de choke is uit getrokken. Een extra veilig- heidsvoorzieningïs de blokkerings inrichting op de krachtige startmotor. Hiermee wordt voorkomen dat een reeds draaiende motor nogmaals zou worden gestart. De wegligging wordt in belangrijke mate bepaald door de achteras-constructie: de vermaarde De Dion-as. Een oplossing, die men door gaans in aanmerkelijk duurdere wagens aantreft Het is niet de goedkoopste, maar zeker de beste oplossing. Servo-bekrachtigde remmen, vóór schijfremmen en achter trommelremmen, gescheiden remcircuits, staaigordel radiaalbanden, reflectievrij en overzichtelijk dashboard. En veiligheid tot in details. Zoals de reflectievrije zwarte ruitewissers. Dat zóveel veiligheidsvoorzieningen een hoge mate van comfort niet in de weg staan bewijst de Volvo 66. Comfortabele stoelen ruim plaats voor vier personen, een effectief verwarmings- en ventilatiesysteem, goed zicht rondom. De voor- en achterwiel ophanging bewerkstelligen niet alleen een betrouwbare wegligging; maar ook een rustig en bijzonder plezierig weggedrag De voor het interieur gebruikte materialen paren goede smaak aan functionaliteit en lange levensduur. Illustratief voor Volvo's kwaliteiten duurzaam heid is ook de lakbehande- ling In een proces van niet minder dan vijf behande lingen, waarbij gebruik wordt" gemaakt van elektro-chemische j technieken, wordt een hoge graad van roestpreventie en gaaf lakwerk bereikt Introductie van de Nieuwe Middenklasse Het is hoogtijd vooreen Nieuwe Midden klasse. Met een eigen gezicht en een eigen hoge Daarnaast is er de voor een Volvo zo kenmerkende "passieve" veiligheid: Bescherming kwaliteit Maar wèl op het prijsniveau van de voor bestuurder en passagiers. Een welhaast bestaande middenklasse. Daarom introduceert onwrikbare kooiconstructie, een ultra-korte Volvo de Volvo 66-serïa De Volvo 66 DL end# die beide in twee-en driedeursversie verkrijgbaar zijn. Vier Volvo's, die de Nieuwe Middenklasse bepalen rvölvo66~BON 1 Plaats. Bekijk en rij de Nieuwe Middenklasse. U bent welkom bij de meer dan 200 DAFen DAF-VOLVO dealers. t. De Nieuwe Middenklasse Volvo 66 1 Stuur mij uitgebreide informatie over de Nieuwe Middenklassen I Naam f Trfefnnn Kan ongefrankeerd worden verzonden aan DAF-VOLVO Personenauto Nederland B.V, Antwoordnummer2000 in Beesd. j DAF-VOLVO Personenauto Nederland B.V., Antwoordnummer2000, Beesd.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 16