Nederland, september 1975
Als u dóórdenkt
VOLVO
Ontstaan van de Nieuwe Middenklasse
De geschiedenis begon zo'n driejaar
geleden. DAFen Volvo besloten samen
gaan werken aan de ontwikkeling van nieuwe
automobielen.
Het eerste resultaat is een nieuwe auto, die
zijn oorsprong vond in hettechnische concept
van de DAF 66. Na lang testen, beproeven en
verbeteren, beantwoordt deze wagen aan de
hoge kwaliteits- en veiligheidsnormen van Volvo.
Onderzoek naar de Nieuwe Middenklasse
Aan het in produktie nemen van de Volvo 66
is een lang en intensief testprogramma vooraf
gegaan. Volvo's fameuze "Crash'-testen bewezen
de feilloze werking van de kreukelzones en de
degelijkheid van de kooiconstructie. Op de
meedogenloze Volvo-testbaan werd de auto
aan zware duurzaamheïdsproeven onderworpen.
De resultaten wijzen op een uitzonderlijke
betrouwbaarheid en een lange levensduur.
Door kunstmatige versnelling
van hetroestproces werd de
doelmatigheid van de roest-
preventie en de kwaliteit van
het lakwerk onderzocht Ook op
dit punt voldoet de auto aan Volvo's"
hoge kwaliteitseisen. Gebruikstesten
werden gehouden onder de meest extreme
weersomstandigheden: Bij de poolcirkel en in de"
Australische woestijn. Daar bleek de auto, ook bij
zeer lage en hoge temperaturen en in zeer slecht
terrein, uitstekend te functioneren.
Eigenschappen van de Nieuwe Middenklasse
Van een Volvo wordt een hoge mate van
veiligheid verwacht Welnu, de Volvo-construc-
stuurkolom, die bovendien
samendrukbaar is en die ver achter
de vooras is geplaatst Stoelen met
vaste hoofdsteunen en zoals bij elke
teurs zijn er in geslaagd om ook van de 66 een Volvo behoren driepunts rolgordels tot de
auto te maken, die met recht de naam Volvo standaarduitrusting Dittype gordel staat optimale
draagt De Volvo 66 is uitgerust met wellicht het bewegingsvrijheid toe, doch zit in noodsituaties
meest geavanceerde automatische versnellings- onwrikbaar vast De voorruit is van gelaagd
systeem van deze tijd: de variomatic. Volvo heeft veiligheidsglas.
die variomatic voorzien van een beveiliging, die
er voor zorgt dat de motor alleen kan worden
gestart in de neutrale positie (N).
Een automatisch koppelmechanïsme
maakt het mogelijk soepel van
N naar vooruit of achteruitte
schakelen. Oók wanneer
bijvoorbeeld de choke is uit
getrokken. Een extra veilig-
heidsvoorzieningïs de blokkerings
inrichting op de krachtige startmotor.
Hiermee wordt voorkomen dat een reeds
draaiende motor nogmaals zou worden gestart.
De wegligging wordt in belangrijke mate bepaald
door de achteras-constructie: de vermaarde
De Dion-as. Een oplossing, die men door
gaans in aanmerkelijk duurdere wagens
aantreft Het is niet de goedkoopste, maar
zeker de beste oplossing.
Servo-bekrachtigde remmen, vóór schijfremmen
en achter trommelremmen, gescheiden
remcircuits, staaigordel radiaalbanden, reflectievrij
en overzichtelijk dashboard. En veiligheid tot in
details. Zoals de reflectievrije zwarte ruitewissers.
Dat zóveel veiligheidsvoorzieningen een
hoge mate van comfort niet in de weg staan
bewijst de Volvo 66. Comfortabele stoelen ruim
plaats voor vier personen, een effectief
verwarmings- en ventilatiesysteem, goed
zicht rondom. De voor- en achterwiel
ophanging bewerkstelligen niet alleen
een betrouwbare wegligging; maar ook
een rustig en bijzonder plezierig
weggedrag De voor het interieur
gebruikte materialen paren goede smaak
aan functionaliteit en lange levensduur.
Illustratief voor Volvo's kwaliteiten duurzaam
heid is ook de lakbehande-
ling In een proces van niet
minder dan vijf behande
lingen, waarbij gebruik wordt"
gemaakt van elektro-chemische j
technieken, wordt een hoge graad
van roestpreventie en gaaf lakwerk bereikt
Introductie van de Nieuwe Middenklasse
Het is hoogtijd vooreen Nieuwe Midden
klasse. Met een eigen gezicht en een eigen hoge
Daarnaast is er de voor een Volvo zo
kenmerkende "passieve" veiligheid: Bescherming kwaliteit Maar wèl op het prijsniveau van de
voor bestuurder en passagiers. Een welhaast bestaande middenklasse. Daarom introduceert
onwrikbare kooiconstructie, een ultra-korte Volvo de Volvo 66-serïa De Volvo 66 DL end#
die beide in twee-en driedeursversie
verkrijgbaar zijn. Vier Volvo's, die de
Nieuwe Middenklasse bepalen
rvölvo66~BON 1
Plaats.
Bekijk en rij de Nieuwe Middenklasse.
U bent welkom bij de meer dan 200 DAFen
DAF-VOLVO dealers.
t.
De Nieuwe
Middenklasse
Volvo 66
1 Stuur mij uitgebreide informatie over de
Nieuwe Middenklassen
I Naam
f Trfefnnn
Kan ongefrankeerd worden verzonden aan
DAF-VOLVO Personenauto Nederland B.V,
Antwoordnummer2000 in Beesd. j
DAF-VOLVO Personenauto Nederland B.V., Antwoordnummer2000, Beesd.