Ford wil grote mensenmenigten niet gaan mijden DE MISLUKTE AAKSLAG OP PRESIDENT FORD IN REELD BANQUE 105.- 89.- F BANQUE DE PARIS ET DES PAYS-BAS N1 VOLDOENDE WERK VOOR NDSM S-iü J 66.- MOORE WAARSCHUWDE VOORAF Stakingen oorzaak van enorme achterstand bij Italiaanse belasting Wie 6lA remwenst zonder boete of opzegtermiin neemt de I STUKA DOORS binnenland buitenland FBI Reserve-geldrekening 6'A Spaar bij de Banque via uw bank-, post-, of gemeentegirorekening '/i\b°ksen^m SUcoes*>l 'Va*"?** X>< ""Wet Burgemeester van Pisa met dood bedreigd paoiep uw pen Auto (6) De Jantjes ONGEKROONDE AUTODIEF 1 Loden trench coat. Groen. Mt. 152 j(105.-)t/m 176 (115.-). V.a. DE SI EM 24 SEPTEMBER 1975 13 Imitatie-suède jack met bontvoering. Mt. 116 (72.-) t/ni 176 (111.-). V.a. Monty coat i> Wollen melton. Mt. 86 (66.-) t/ni 122 (75.-). V.a. Warm coatje met afknoopbare capuchon. In wol of troy. Mt. 104 (89.-) ,46(110.-). V.a. GEVRAAGD Hoog loon. Aanmelden: Tal. 01650-44250 FA. E.C.B. BV Gastelsewsg 39 Roosendaal Zaterdags goo pa"™ van 9.00 tot 12.00 uur. (Van onze redactie buitenland) WASHINGTON Enkele uren na de mislukte aanslag op zijn leven, de tweede in enkele weken, heeft president Ford verklaard dat hij „krachtig overeind zal blijven in de confrontatie met anarchisten en moordenaars". Als president moet je je niet laten intimideren door een klein groepje mensen, die het recht in eigen hand willen ne men. Ik zal onder geen om standigheden capituleren voor degenen die al het goede in Amerika willen ondermijnen. Wij zullen in deze confrontatie krachtig overeind blijven", al dus een geëmotioneerde Ford, kort nadat maandagavond een schot op hem werd gelost toen hij een hotel in San Francisco verliet. Ford zal ook in de toekomst mensenmenigten niet mijden. Sarah Moore, de vrouw die de mislukte aanslag op presi dent Ford pleegde, heeft een politie-inspecteur in San Fran cisco vóór de aanslag verzocht haar in hechtenis te nemen omdat ze „het systeem wel eens kon uitproberen". Dit heeft senator Joseph Montoya gisteren verklaard. Volgens de senator, die voorzitter van de subcommis sie voor toewijzingen van de senaat is, is Sara Moore naar aanleiding van dit verzoek zondagavond verhoord en ver volgens op vrije voeten ge steld. Montoya zei zijn infor matie te hebben verkregen van de geheime dienst. De vrouw liet het niet bij een dreigement en schoot maandag avond zoals wij gisteren al schreven, op president Ford. Door het ingrijpen van een van de toeschouwers miste het schot doel. Sarah Jane Moore, is tot af gelopen juni „potentieel infor- mante" bij de federale recher che (F.B.I.) geweest. Zij werd ontslagen omdat ze geen ge heimen kon bewaren, zo heeft het F.B.I. bekendgemaakt. Een woordvoerder van het F.B.I. verklaarde dat de 45- jarige vrouw van juni 1974 tot juni 1975 „potentieel veilig heidsinformante" over radicale bewegingen was. „Potentieel veiligheidsinformante' is de term die de F.B.I. gewoonlijk gebruikt voor informanten van wie de betrouwbaarheid nog niet is vastgesteld. Ze onderhield banden met het Symbionese bevrijdingsle ger (SLA), de terroristische organisatie waarbij de onlangs gearresteerde Patricia Hearst zich had aangesloten. Mevrouw Moore was ook betrokken bij de voedseluitde- ling van de familie Hearst, die plaatsvond als onderdeel van de eisen van het SLA na hun ontvoering van Patty Hearst. Tijdens een verhoor heeft Moore gezegd dat zij Ford ge dood zou hebben „als ik mijn .44 bij mij had gehad'. Dit wapen had de politie zondag in beslag genomen. De vrouw verklaarde be zorgd te zijn geweest of ze wel in staat zou zijn Ford neer te schieten voor ze haar negenjarig zoontje van school gehaald had. Als Ford het ho tel iets later had verlaten, „had ik weg moeten gaan om mijn jongen op te halen", al dus Moore. Waarschijnlijk zal de vrouw op gerechtelijk bevel psychia trisch onderzocht worden. Vol gens haar eigen verklaringen lijdt zij onder de dwangvoor stelling de president te moeten doodschieten. ROME De Italiaanse staat verspeelt momenteel vele mil joenen guldens aan belasting gelden, die niet geïnd worden vanwege 'n vastgelopen admi nistratie. De langdurige stakingen van het personeel en de nog altijd voortdurende stiptheidsactie in veel belastingkantoren, hebben bij de al bestaande achter stand nieuwe vertragingen ge voegd. Daarbij is in de afgelo pen maanden de jaarlijkse la wine aan aangifte-biljetten binnengekomen, bovenop de stapels bezwaarschriften, ver zoeken tot ontheffing en uit stel die er al lagen. De minister van financiën, Vi- sentini, onthulde maanden ge leden al, dat vanwege de cha- ADVERTENTIES) Zonder opzegtermijn kunt u bedragen op nemen tot t 3000,- per maand, Voor bedragen boven f 3000,- per maand geldt een opzegtermijn van 1 maand. In ieder geval berekent de Banque géén retour-rente over opgenomen bedragen! PARIBAS Amsterdam - A'dam Buitenveldert - Arnhem - Breda - Den Haag - Dordrecht - Eindhoven - Groningen - Haarlem Heerlen - Maastricht - Roermond - Rotterdam - Utrecht - Venlo. fen een tekort aan vitamines van het B-complex. otische administratie voor mil joenen guldens belastinggeld niet geïnd werden, ook niet in de meest eenvoudige gevallen van duidelijke aangiftebiljet ten die al geaccepteerd waren. De minister wees toen in zijn „witboek" op het verlies wat de staat daardoor moet leiden, op de schade die de economie ondervindt en op de slechte morele invloed bij honderd duizenden belastingbetalers, die merken dat het belasting apparaat niet bij machte i: snel en accuraat te functione ren, hetgeen belastingontdui king op grote schaal in de hand werkt, poor de recente poststakingen - ook voor 29 en 30 september a.s. hebben de posterijen 48-uurs staking aangekondigd - zijn lang niet alle per post verstuurde aangiftebiljetten bij de belastingkantoren bin nengekomen. DEN HAAG (ANP) Mi nister Lubbers (Economische Zaken) meent, dat het order bestand van de NDSM te Am sterdam voldoende werk biedt tot eind 1976. De werf heeft nog ln porte feuille de bouw van een sleu- vengraver, tien zeegaande pon tons en twee voorschepen voor te bouwen containerschepen. In antwoord op schriftelijke vragen van de WD-Kamerle- den Keja en Van Aardenne zegt de bewindsman de be zorgdheid te delen over de werkbezetting op wat langere termijn bij de Nederlandse scheepsbouwindustrie. Hij noemt de vooruitzichten op de seheepsbouwmarikt slecht. De overcapaciteit van de tanker- vloot is zo groot, dat voor 1980 geen bestellingen van enige betekenis mogen worden ver wacht. De rest van de scheepsbouwmar-kt wordt ge drukt door de huidige con junctuur- Vain het herstel, dat op dit punt verwacht mag worden, mag men ialdus de minister echter niet te veel verwachten. Naar h,et oordeel van minis ter Lubbers is het voldoende duidelijk dat nationalisatie van werven geen oplossing zal bieden voor een tekort aan orders voor de Nederlandse scheepsbouw-industrie. PISA (UPI) Burgemees- Ier Elia Lazzari van Pisa is in een anonieme brief met de dood bedreigd omdat hij geen honden meer in het stadscen trum wil toelaten. Dit is geen loze bedreiging era daarom geef ik u d'e raad de maatregel ongedaan te ma ken of de dagen af te tellen die u nog gegeven zijn", zo luidde de brief. Lazzari nam de maatregel vorige week omdat de straten van de oude stad teveel door de honden bevuild zouden worden. en soortgelijke maatregel is al negen maanden van kracht voor het centrum VE Ghieti aan de Adri-atische kust. Foto's illustreren nog het best welke schok de aanslag op het leven van Gerald Ford teweegbracht onder het gevolg van de president en de mensen die zich in de buurt bevonden van het St. Francis Hotel in San Francisco. Op de bovenste foto duikt een ontzette Ford weg achter zijn limousine, nadat er een schot op hem gelost is. Leden van de geheime dienst grijpen direct naar hun wapens en stellen zich op naast en achter de auto van de president zoals op de middelste foto te zien is. Linksboven op middelste foto moet-Sarah Moore, die het schot loste, zich be vinden. Op de onderste foto wordt ze weggedragen door politieagenten en leden van de geheime dienst. Links, achter de rug van de achterste agent zijn de voeten van Sarah Moore te zien en helemaal rechts een stukje van haar hoofd. Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatte zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bè| de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met inhoud, c.q. strekking. De auto-industrie, automo bielclubs en de diverse instan ties die grote behangen bij de auto hebben, geven de consu ment regelmatig een hersen spoeling met betrekking tot de idealen van die auto. De auto mobilist raakt totaal verslaafd aan de auto. Woorden als „Q- penbaar Vervoer" klinken als een vloek voor vele autobezit ters. Je bent immers met dat Openbaar Vervoer je vrijheid kwijt. In een land met geringe bevolkingsdichtheid, zou alge meen autogebruik nauwelijks een bezwaar kunnen zijn. lil een overbevolkte land is dit het wel. Is stimulering van het Openbaar Vervoer een stok paardje van een bepaalde re gering? Vergeet het maar. Het autoverkeer immers brengt de nodige - belastingen op en draagt in belangrijke mate bij tot de werkgelegenheid. Open baar vervoer echter, kost (op de korte afstanden gerekend) veel geld om dit op peil te houden. Wat verstaat men ei genlijk onder Openbaar Ver voer? Welnu, om maai" eens een greep te nemen uit het assortiment: b.v. de Intercity- trein Den Haag-Groningen; Stadslijn 3; Een taxirit; DC 9 KLM: Amsterdam-New York; De snelle TEE-trein Parijs- Lyon. Voor ons land zijn de beide eerstgenoemde voormen van Openbaar Vervoer het be langrijkst: a) Het ontlasten van de grote Rijkswegen op de grotere afstanden, waarvoor de trein, aangevuld door de eigen auto een goede oplossing kan bieden, b) De impopulaire stadsbus, waaraan nog veel gedaan moet worden om deze echt te kunnen stimuleren, kan verstikken van het auto verkeer in de steden voorko men. Van particulier en Open baar Vervoer zijn zowel voor als nadelen te noemen, van de eerste soort worden echter meestal alleen de voordelen genoemd en van de laatste soort alleen de nadelen. De oprechte criticus weet echter wel beter. Samengaan van niet onrechtvaardig duur autorijden met betaalbaar en goed Open baar Vervoer zal met goede wil van iedereen die mobiel wil blijven, ons voor grote maatschappelijke problemen behoeden. BREDA L. VELDKAMP Wat zit de wereld toch raar in elkaar. Nooit doen die Jan tjes goed wat goed was. In plaats van een plaik krijgen de marinecommandanten op hun falie en moeten ze de vloer aan gaan zwabberen met hun manschappen. Want zeg nu eens eerlijk, heel Nederland heeft toch zitten gniffelen toen ze De Dam sohoonveegden. En nu ze voor hun brood opko men en de veiligheid van ons land en een vliegtocht je ma ken, jagen ze Vredeling en zijn kameraden de stuipen op het lijf. Die dachten op zijn minst dat er een staatsgreep ophanden was en dat er een nepbommetje in Vredelings inktpotje zou vallen. En als men ziet dat de VVDM het leger van alle kan ten belachelijk en ongeloof waardig maakt en ik nu moet horen dat de oefening ver keerd gevallen is bij Vrede ling en de piloten op democra tische socialistische wijze wor den gemuilkorfd, dan ga ik er maar een oorlam op nemen en wat zitten gniffelen, maar die Jantjes hebben mijn adhe sie. RUCPHEN R. DE GIER MüNCHEN (RTR) De koning van de Westduitse au todieven wilde wei eens weten of ie het nog in de vingers had. En zo nam hij van de internationale autotentoonstel ling in Frankfort een sportwa gen van 50.000 mark weg. Een uur Fater bracht de 33- jarige Harry König de Toma- so-pantera-DTS terug met de mededeling: „Ik wilde wel eens weten of het pikken van een auto nog zo gemakkelijk ging als zeven jaar ge-leden". Zeven jaar geleden pikte König gemiddeld twee auto's per dag. In 1969 kreeg hij voor het stelen vam 500 wa gens vijf jaar gevangenis straf. De fabrikant van de Toma- so-pantera in Stuttgart neemt geen maatregelen tegen König. Op de stand in Frankfort had König zich vo^ged^i als testohauffeurvan een auto* blad.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 13