Ford wil grote
mensenmenigten
niet gaan mijden
DE MISLUKTE AAKSLAG
OP PRESIDENT FORD
IN REELD
BANQUE
105.-
89.-
F BANQUE DE PARIS ET DES PAYS-BAS N1
VOLDOENDE WERK
VOOR NDSM
S-iü
J
66.-
MOORE WAARSCHUWDE VOORAF
Stakingen oorzaak van
enorme achterstand bij
Italiaanse belasting
Wie 6lA remwenst
zonder boete
of opzegtermiin
neemt de
I
STUKA
DOORS
binnenland
buitenland
FBI
Reserve-geldrekening 6'A
Spaar bij de Banque via uw
bank-, post-, of gemeentegirorekening
'/i\b°ksen^m SUcoes*>l
'Va*"?**
X>< ""Wet
Burgemeester
van Pisa met
dood bedreigd
paoiep
uw pen
Auto (6)
De Jantjes
ONGEKROONDE
AUTODIEF
1 Loden
trench coat.
Groen. Mt. 152
j(105.-)t/m 176
(115.-). V.a.
DE SI EM
24 SEPTEMBER 1975
13
Imitatie-suède jack
met bontvoering.
Mt. 116 (72.-) t/ni
176 (111.-). V.a.
Monty coat i>
Wollen
melton.
Mt. 86 (66.-)
t/ni 122
(75.-). V.a.
Warm coatje met
afknoopbare
capuchon. In wol of
troy. Mt. 104 (89.-)
,46(110.-). V.a.
GEVRAAGD
Hoog loon.
Aanmelden:
Tal. 01650-44250
FA. E.C.B. BV
Gastelsewsg 39
Roosendaal
Zaterdags goo pa"™
van 9.00 tot 12.00
uur.
(Van onze redactie buitenland)
WASHINGTON Enkele uren na de mislukte aanslag op zijn leven, de tweede in
enkele weken, heeft president Ford verklaard dat hij „krachtig overeind zal blijven in
de confrontatie met anarchisten en moordenaars".
Als president moet je je niet
laten intimideren door een
klein groepje mensen, die het
recht in eigen hand willen ne
men. Ik zal onder geen om
standigheden capituleren voor
degenen die al het goede in
Amerika willen ondermijnen.
Wij zullen in deze confrontatie
krachtig overeind blijven", al
dus een geëmotioneerde Ford,
kort nadat maandagavond een
schot op hem werd gelost toen
hij een hotel in San Francisco
verliet. Ford zal ook in de
toekomst mensenmenigten niet
mijden.
Sarah Moore, de vrouw die
de mislukte aanslag op presi
dent Ford pleegde, heeft een
politie-inspecteur in San Fran
cisco vóór de aanslag verzocht
haar in hechtenis te nemen
omdat ze „het systeem wel
eens kon uitproberen". Dit
heeft senator Joseph Montoya
gisteren verklaard.
Volgens de senator, die
voorzitter van de subcommis
sie voor toewijzingen van de
senaat is, is Sara Moore naar
aanleiding van dit verzoek
zondagavond verhoord en ver
volgens op vrije voeten ge
steld. Montoya zei zijn infor
matie te hebben verkregen
van de geheime dienst. De
vrouw liet het niet bij een
dreigement en schoot maandag
avond zoals wij gisteren al
schreven, op president Ford.
Door het ingrijpen van een
van de toeschouwers miste het
schot doel.
Sarah Jane Moore, is tot af
gelopen juni „potentieel infor-
mante" bij de federale recher
che (F.B.I.) geweest. Zij werd
ontslagen omdat ze geen ge
heimen kon bewaren, zo heeft
het F.B.I. bekendgemaakt.
Een woordvoerder van het
F.B.I. verklaarde dat de 45-
jarige vrouw van juni 1974 tot
juni 1975 „potentieel veilig
heidsinformante" over radicale
bewegingen was. „Potentieel
veiligheidsinformante' is de
term die de F.B.I. gewoonlijk
gebruikt voor informanten van
wie de betrouwbaarheid nog
niet is vastgesteld.
Ze onderhield banden met
het Symbionese bevrijdingsle
ger (SLA), de terroristische
organisatie waarbij de onlangs
gearresteerde Patricia Hearst
zich had aangesloten.
Mevrouw Moore was ook
betrokken bij de voedseluitde-
ling van de familie Hearst, die
plaatsvond als onderdeel van
de eisen van het SLA na hun
ontvoering van Patty Hearst.
Tijdens een verhoor heeft
Moore gezegd dat zij Ford ge
dood zou hebben „als ik mijn
.44 bij mij had gehad'. Dit
wapen had de politie zondag
in beslag genomen.
De vrouw verklaarde be
zorgd te zijn geweest of ze
wel in staat zou zijn Ford
neer te schieten voor ze haar
negenjarig zoontje van school
gehaald had. Als Ford het ho
tel iets later had verlaten,
„had ik weg moeten gaan om
mijn jongen op te halen", al
dus Moore.
Waarschijnlijk zal de vrouw
op gerechtelijk bevel psychia
trisch onderzocht worden. Vol
gens haar eigen verklaringen
lijdt zij onder de dwangvoor
stelling de president te moeten
doodschieten.
ROME De Italiaanse staat
verspeelt momenteel vele mil
joenen guldens aan belasting
gelden, die niet geïnd worden
vanwege 'n vastgelopen admi
nistratie.
De langdurige stakingen van
het personeel en de nog altijd
voortdurende stiptheidsactie in
veel belastingkantoren, hebben
bij de al bestaande achter
stand nieuwe vertragingen ge
voegd. Daarbij is in de afgelo
pen maanden de jaarlijkse la
wine aan aangifte-biljetten
binnengekomen, bovenop de
stapels bezwaarschriften, ver
zoeken tot ontheffing en uit
stel die er al lagen.
De minister van financiën, Vi-
sentini, onthulde maanden ge
leden al, dat vanwege de cha-
ADVERTENTIES)
Zonder opzegtermijn kunt u bedragen op
nemen tot t 3000,- per maand,
Voor bedragen boven f 3000,- per maand
geldt een opzegtermijn van 1 maand.
In ieder geval berekent de Banque géén
retour-rente over opgenomen bedragen!
PARIBAS
Amsterdam - A'dam Buitenveldert - Arnhem - Breda -
Den Haag - Dordrecht - Eindhoven - Groningen - Haarlem
Heerlen - Maastricht - Roermond - Rotterdam - Utrecht - Venlo.
fen een tekort aan vitamines
van het B-complex.
otische administratie voor mil
joenen guldens belastinggeld
niet geïnd werden, ook niet in
de meest eenvoudige gevallen
van duidelijke aangiftebiljet
ten die al geaccepteerd waren.
De minister wees toen in zijn
„witboek" op het verlies wat
de staat daardoor moet leiden,
op de schade die de economie
ondervindt en op de slechte
morele invloed bij honderd
duizenden belastingbetalers,
die merken dat het belasting
apparaat niet bij machte i:
snel en accuraat te functione
ren, hetgeen belastingontdui
king op grote schaal in de
hand werkt,
poor de recente poststakingen
- ook voor 29 en 30 september
a.s. hebben de posterijen
48-uurs staking aangekondigd
- zijn lang niet alle per post
verstuurde aangiftebiljetten
bij de belastingkantoren bin
nengekomen.
DEN HAAG (ANP) Mi
nister Lubbers (Economische
Zaken) meent, dat het order
bestand van de NDSM te Am
sterdam voldoende werk biedt
tot eind 1976.
De werf heeft nog ln porte
feuille de bouw van een sleu-
vengraver, tien zeegaande pon
tons en twee voorschepen voor
te bouwen containerschepen.
In antwoord op schriftelijke
vragen van de WD-Kamerle-
den Keja en Van Aardenne
zegt de bewindsman de be
zorgdheid te delen over de
werkbezetting op wat langere
termijn bij de Nederlandse
scheepsbouwindustrie. Hij
noemt de vooruitzichten op de
seheepsbouwmarikt slecht. De
overcapaciteit van de tanker-
vloot is zo groot, dat voor 1980
geen bestellingen van enige
betekenis mogen worden ver
wacht. De rest van de
scheepsbouwmar-kt wordt ge
drukt door de huidige con
junctuur- Vain het herstel, dat
op dit punt verwacht mag
worden, mag men ialdus de
minister echter niet te veel
verwachten.
Naar h,et oordeel van minis
ter Lubbers is het voldoende
duidelijk dat nationalisatie
van werven geen oplossing zal
bieden voor een tekort aan
orders voor de Nederlandse
scheepsbouw-industrie.
PISA (UPI) Burgemees-
Ier Elia Lazzari van Pisa is in
een anonieme brief met de
dood bedreigd omdat hij geen
honden meer in het stadscen
trum wil toelaten.
Dit is geen loze bedreiging
era daarom geef ik u d'e raad
de maatregel ongedaan te ma
ken of de dagen af te tellen
die u nog gegeven zijn", zo
luidde de brief.
Lazzari nam de maatregel
vorige week omdat de straten
van de oude stad teveel door
de honden bevuild zouden
worden. en soortgelijke
maatregel is al negen maanden
van kracht voor het centrum
VE Ghieti aan de Adri-atische
kust.
Foto's illustreren nog het best welke schok de aanslag op het leven van Gerald Ford teweegbracht onder het
gevolg van de president en de mensen die zich in de buurt bevonden van het St. Francis Hotel in San Francisco.
Op de bovenste foto duikt een ontzette Ford weg achter zijn limousine, nadat er een schot op hem gelost is. Leden
van de geheime dienst grijpen direct naar hun wapens en stellen zich op naast en achter de auto van de president
zoals op de middelste foto te zien is. Linksboven op middelste foto moet-Sarah Moore, die het schot loste, zich be
vinden. Op de onderste foto wordt ze weggedragen door politieagenten en leden van de geheime dienst. Links,
achter de rug van de achterste agent zijn de voeten van Sarah Moore te zien en helemaal rechts een stukje van
haar hoofd.
Brieven voor deze rubriek moeten
met volledige naam en adres worden
ondertekend. Bij publikatte zullen deze
vermeld worden. Slechts bij hoge uit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan bè|
de redactie bekend. Publikatie van brie
ven (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redactie het in alle gevallen
eens is met inhoud, c.q. strekking.
De auto-industrie, automo
bielclubs en de diverse instan
ties die grote behangen bij de
auto hebben, geven de consu
ment regelmatig een hersen
spoeling met betrekking tot de
idealen van die auto. De auto
mobilist raakt totaal verslaafd
aan de auto. Woorden als „Q-
penbaar Vervoer" klinken als
een vloek voor vele autobezit
ters. Je bent immers met dat
Openbaar Vervoer je vrijheid
kwijt. In een land met geringe
bevolkingsdichtheid, zou alge
meen autogebruik nauwelijks
een bezwaar kunnen zijn. lil
een overbevolkte land is dit
het wel. Is stimulering van het
Openbaar Vervoer een stok
paardje van een bepaalde re
gering? Vergeet het maar. Het
autoverkeer immers brengt de
nodige - belastingen op en
draagt in belangrijke mate bij
tot de werkgelegenheid. Open
baar vervoer echter, kost (op
de korte afstanden gerekend)
veel geld om dit op peil te
houden. Wat verstaat men ei
genlijk onder Openbaar Ver
voer? Welnu, om maai" eens
een greep te nemen uit het
assortiment: b.v. de Intercity-
trein Den Haag-Groningen;
Stadslijn 3; Een taxirit; DC 9
KLM: Amsterdam-New York;
De snelle TEE-trein Parijs-
Lyon. Voor ons land zijn de
beide eerstgenoemde voormen
van Openbaar Vervoer het be
langrijkst: a) Het ontlasten
van de grote Rijkswegen op
de grotere afstanden, waarvoor
de trein, aangevuld door de
eigen auto een goede oplossing
kan bieden, b) De impopulaire
stadsbus, waaraan nog veel
gedaan moet worden om deze
echt te kunnen stimuleren,
kan verstikken van het auto
verkeer in de steden voorko
men. Van particulier en Open
baar Vervoer zijn zowel voor
als nadelen te noemen, van de
eerste soort worden echter
meestal alleen de voordelen
genoemd en van de laatste
soort alleen de nadelen. De
oprechte criticus weet echter
wel beter. Samengaan van niet
onrechtvaardig duur autorijden
met betaalbaar en goed Open
baar Vervoer zal met goede
wil van iedereen die mobiel
wil blijven, ons voor grote
maatschappelijke problemen
behoeden.
BREDA
L. VELDKAMP
Wat zit de wereld toch raar
in elkaar. Nooit doen die Jan
tjes goed wat goed was. In
plaats van een plaik krijgen de
marinecommandanten op hun
falie en moeten ze de vloer
aan gaan zwabberen met hun
manschappen. Want zeg nu
eens eerlijk, heel Nederland
heeft toch zitten gniffelen toen
ze De Dam sohoonveegden. En
nu ze voor hun brood opko
men en de veiligheid van ons
land en een vliegtocht je ma
ken, jagen ze Vredeling en
zijn kameraden de stuipen op
het lijf. Die dachten op zijn
minst dat er een staatsgreep
ophanden was en dat er een
nepbommetje in Vredelings
inktpotje zou vallen.
En als men ziet dat de
VVDM het leger van alle kan
ten belachelijk en ongeloof
waardig maakt en ik nu moet
horen dat de oefening ver
keerd gevallen is bij Vrede
ling en de piloten op democra
tische socialistische wijze wor
den gemuilkorfd, dan ga ik er
maar een oorlam op nemen en
wat zitten gniffelen, maar die
Jantjes hebben mijn adhe
sie.
RUCPHEN
R. DE GIER
MüNCHEN (RTR) De
koning van de Westduitse au
todieven wilde wei eens weten
of ie het nog in de vingers
had. En zo nam hij van de
internationale autotentoonstel
ling in Frankfort een sportwa
gen van 50.000 mark weg.
Een uur Fater bracht de 33-
jarige Harry König de Toma-
so-pantera-DTS terug met de
mededeling: „Ik wilde wel
eens weten of het pikken van
een auto nog zo gemakkelijk
ging als zeven jaar ge-leden".
Zeven jaar geleden pikte
König gemiddeld twee auto's
per dag. In 1969 kreeg hij
voor het stelen vam 500 wa
gens vijf jaar gevangenis
straf.
De fabrikant van de Toma-
so-pantera in Stuttgart neemt
geen maatregelen tegen
König.
Op de stand in Frankfort
had König zich vo^ged^i als
testohauffeurvan een auto*
blad.