Blokkades land en te water niet aanvaardbaar Vandaag Marine - commandant krijgt reprimande EERSTE SCHEPEN DOOR KREEKRAKSLUIZEN Werkgevers vierkant tegen Vakcentrales willen centraal akkoord voor 15 november WEGENS DEMONSTRATIEVE VLUCHT MET NEPTUNES Belg tussen Sluis en Breskens verongelukt Schippers heffen blokkade opstaking duurt voort Pomphouders in België overwegen acties MINISTERS DE GAAY FORTMAN EN VAN AGT: ACTIES ZULLEN MET MACHT GEBROKEN WORDEN VISSERS SCHIPPERS RISICO Rustige uittocht uit Terneuzen Geschut VREES donderdagavond 25 september a.s. modeshow van kaarten verkrijgbaar ^^MMMa^M DirecteurDr. W. A.J. M. Harkx Hoofdredacteur: L. Leijendekker Redactie- en administratie-adres: Nieuwstraat 9, Terneuzen, tel. (01150) 79 20 Gironummer 1114111 t.a.v Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Reigerstraat 16, Breda. VRIJDAG 19 SEPTEMBER 19(75 27e jaargang Ho. 1957 Uitgeefster Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. (Van onxe parlementaire redactie) DEN HAAG Acties, waarbij land- en waterwegen worden geblokkeerd en belan gen van derden, die met het conflict niets te maken hebben, ernstig worden geschaad, zijn onaanvaardbaar. BMBM (ADVERTENTIE) ada Terneuzen ïf Ons landje is 4 miljoen ao o's rijk. Cn achter de sturen tellen wij evenzoveel chauffeurs. In omdat al die chauffeurs van iszelf vinden dat ze uitstekend r'r'en veroorzaakt er dan ook niemand een ongeluk. Cn die 400.000 ongelukken o' jri die er ieder jaar in ons land Z,t>euren.„ - politie. Die acties zullen met de daarvoor ten dienste staande middelen worden gebroken. ZONNIGE PERIODEN, MEEST DROOG Maximumtemperatuur: 21 graden. STAD EN STREEK Waterschapslasten vlie gen de pan uit Pagina 3 Konijn gedresseerd Pagina 5 RADIO EN TELEVISIE Bruce Springsteen, het popfenomeen van de jaren zeventig? Pagina 11 BINNEN- EN BUITENLAND Enka kan bij vakbonden geen goed garen spinnen Pagina 13 SPORT Trainer Weisweiler boos op Cruyff Pagina 19 Atletiekduei in Terneu zen sterk bezet Pagina 21 MERIJNTJE: Marinekluchtvaartdienst Dat regeringsstandpunt heb ben de ministers De Gaay Fortman (Binnenlandse Za ken) en Van Agt Justitie) meegedeeld aan de Tweede Kamer. Zij doen dat in een brief naar aanleiding van twee blokkades: die van vissers op 11 augustus en die van de binnenschippers van 25 tot 28 augustus. De beide bewinds lieden verzekeren de Kamer, dat de overheid met machts middelen zou zijn opgetreden tegen de binnenschippers als dez enniet vrijwillig hun actie zouden hebben beëindigd. „Bij massale blokkade-ac ties, waarbij van zwaar mate rieel gebruik wordt gemaakt, is de overheid op haar beurt gedwongen eveneens van zwa re middelen gebruik te maken om de blokkade te breken. Maar dat kost tijd en dwingt tot afwegen van het gebruik van machtsmiddelen en de met overreding te bereiken ef fecten. Ook de wijze van op treden is van groot belang. Met name moet de waag be antwoord worden of daarbij onderdelen van de strijdkrach ten zullen worden gebruikt. „Ook in het gen/al van de bin- nenschippersblotokade was" aldus de bewindslieden, „een zorgvuldige afweging geboden. Dit met het oog op de aanwe zige bijzondere risico's voor de bemanningen, hun gezinsleden en degenen die de actie zou den uitvoeren". Uit het door de ministers verstrekte overzicht blijkt, dat de beide ministeries op 7 au gustus op de hoogte waren van voorgenomen acties. De dag daarna besliste de rege> ring. dat de betrokken burge meesters - in dit geval die van Breskens en van Den Haag - primair verantwoordelijk zou den zijn voor de handhaving van de openbare orde. dat strafrechtelijk optreden ge richt zou moeten zijn tegen ernstige strafbare feiten en dat blokkade van de verkeers- havens van Breskens en Vlissingen voorkomen zou moeten worden, maar voor wat betreft eventuele acties in Sdhevendngen een meer af wachtende houding zou wor den aangenomen. Volgens de ministers heeft de commissaris der koningin in Zeeland, dr. Boertien, de nodige maatrege len genomen om de blokkade te voorkomen. Autoriteiten en diensten in Zeeland waren het gehele weekeinde paraat- Tot blokkades is het echter niet gekomen. In Scheveningen wel maar daar achtte loco- burgemeester Happel onmid dellijk optreden niet noodza kelijk. De blokkade was slechts van korte duur en had nauwelijks gevolgen voor de scheepvaart. Ook op de Water weg werd gelet. Politie en ha venautoriteiten waren paraat om in te grijpen. Ook een marine-vaartuig, dat om ande re reden in die buurt koerste, was paraat. Tot acties is hei echter niet gekomen. Op 14 augustus - ruim voor de blokkade van de binnen schippers - werd reeds tussen de Departementen van Bin nenlandse Zaken en Justitie gesproken over eventuele ac ties om blokkades te voorko men. Vastgesteld werd. dat een blokkade van de Nieuwe Waterweg, nautisch-technisch zou kunnen worden opgehou den, maar uiteindelijk niet kon worden voorkomen. Wel. zo werd geconstateerd, was het mogelijk een blokkade te breken, daarvoor zou deskun dige militaire bijstand nodig zijn. Onder meer hulp van de marine met rubberboten, om eventueel te water geraakte personen te redden. Op 15 au gustus bepaalde de regering, dal blokkades zoveel mogelijk moesten worden voorkomen, maar dat een afwachtende houding soms wel eens de voorkeur kon verdienen boven onmiddellijk optreden. Afge sproken werd dat strafrechte lijk zou moeten warden opge treden tegen ernstige strafbare feiten en dat - gezien de be langrijke functie van de Nieu we Waterweg - stremmingen niet aanvaardbaar zouden zijn. Dit standpunt werd via de oommissariest-i kar koningin aan de betrokken burgemees ters meegedeeld. De Rotter damse politie stelde daarop een operatieplan op dat erop gericht was blokkade van de Waterweg zoveel mogelijk te voorkomen. Voorbereidingen werden getroffen voor het verlenen van bijstand door de marechaussee. Niet beslist werd over het inschakelen van de marine- Op zondag 24 au gustus, toen de berichten over een aanstaande blokkade toena men is het coördinatiecentrum van Binnenlandse Zaken in gereedheid gebracht. Daarin namen deel de ministeries van Verkeer en Waterstaat Justi tie en Defensie, het dlkecto- raat-generaal voor Openbare Orde en Veiligheid van het 'Ministerie van Binnenlandse Zaken. Uit de brief blijkt, dat het operatiepl-an van de Rotter damse politie niet tot het ver wachte effect heeft geleid. Het risico van scheepson-gelukken bleek te groot om de operatie, zoals uitgedacht, door te zet ten Topoverleg heeft er daar na toe geleid, dat besloten werd de blokkade op dinsdag middag 24 augustus te breken. Met bijstand van marechaus see en marine. Inmiddels w-as echter een vrijwillige ophef fing van de blokkade in zicht gekomen. De regering had be sloten dat na liet vrijmaken van de Waterweg andere blok kades zouden worden aange pakt. Voor-rang zou Velsen krijgen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De com mandant van het marine- luchtvaartsquadron, kapitein T. Kandou, heeft gisteren van minister Vredeling een officiële reprimande gekre gen voor het toestaan van een demonstratieve vlucht van vijf Neptune-vliegtuigen boven het Haagse centrum. Minister Vredeling heeft aan verontruste PvdA-politici de verzekering gegeven, dat dit incident zich niet zal herha len. De protestvlucht werd, zo- ais bekend, gehouden tegen de voorgenomen bezuinigin gen in de krijgsmachtsector, onder meer tegen de ophef fing van een squadron Nep tunes van de Marine. De PvdA-kamerleden Kombrink en Dankert hebben minister Vredeling in schriftelijke vragen opheldering gevraagd. Kombrink wil eerst het ant woord van de minister af wachten om te weten of er genoegen moet worden geno men met een reprimande voor de commandant. Hij wees er op, dat gewone sol daten waarschijnlijk voor een dergelijk gedrag straf rechterlijk of krijgstuchtelijk gestraft zouden worden. Van verschillende zijden wordt trouwens druk op het parlement uitgeoefend om de bezuinigingsplannen van de regering ongedaan te maken. De vereniging „Onze Vloot" heeft in een telegram aan de kamervoorzitter verklaard de bezuinigingen onverantwoord te vinden. „Verantwoorde lijkheid van de Staten-Gene- raal voor de beveiliging van ons bestaan is thans in het geding", aldus het telegram. Ook vice-admiraal E. Roest, die het opperbevel van de zeestrijdkrachten dezer da gen heeft overgedragen aan vice-admiraal B. Veldkamp beschouwt in een artikel In het officiële orgaan „Alle Hens" de bezuiniging op de Neptunes als een ernstige te genslag. vooral voor wat de surveillance in de zeegebie den betreft. De zorgen over maatregelen op personeelsge bied en de zteeds terugke rende onzekerheid over de toekomst hebben heel duide lijk een negatieve invloed op de motivatie van het perso neel. aldus vice-admiraal Roest. (Van onze correspondent) BRESKENS Op de Pro vinciale wpg Breskens-Sluis ls de 38-jarige Belg R.N.C. Ver- recas uit Brugge bij een ver keersongeval om het leven ge komen. Het ongeval gebeurde toen Verrecas donderdagmor gen omstreeks kwart voor ze ven komende over de voor- rangsweg vanuit de richting Sluis naar Breskens tegen de aanhangwagen van een vracht auto bestuur door J. J, uit Cadzancl reed. De vrachtauto kwam vanuit Cadzand en was nog gestopt voor de stopstreep van de voorrangskruising Pot jes. Verrecas reed tegen de rechtervoorkant van de aan hanger en kwam vervolgens tegen de as van deze vracht- wagen. Hij werd enkele me ters meegesleurd. De heer Verrecas was op slag dood. Hij was gehuwd en had twee kinderen. Hij is "aar het mor tuarium van het ziekenhuis in Oostburg overgebracht. I Deze foto maakte onze fotograaf Ben Steffen van het schutten van de eerste schepen in het machtige Kreekraksluizencomplex TERNEUZEN De Belgi sche schippers inogeu de blok kade dan wel hebben opgehe ven, maar hun staking duurt voort. In Gent cn bij Ternaai- en in de Maas hebben ze de vaargeul wel vrij gemaakt, maar zelf blijven ze aan de kant liggen. In Ternaaien zijn dat er wel driehonderd, waar bij ook vele Nederlandse aken opgesloten liggen. De uittocht van binnensche pen uit Terneuzen richting België verliep gisteren vrij gemakkelijk. Bij de douane post aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen te Sas van Gent lagen wel schepen op hun beurt te wachten om in geklaard te worden. De ver wachte „kanaalrace" is echter niet ontstaan. Een woordvoerder van de Dienst Scheepvaartregeling te Terneuzen toonde zich giste ren zeer tevreden over de gang van zaken: „Ze gaan op hun gemakje weg", zo deelde hij mee. Bij Zelzate ging gistermor gen vroeg de blokkade al open, evenals bi) Evergem op het kanaal Gent-Brugge-Oost- ende. Hier bleven Belgische zowel als Nederlandse schip pers echter als een Symbolisch gebaar de hele dag stilzwij gend langs de kant liggen. Een sluismeester in Evêrgem: „De sluisdeuren hebben openge staan, maar er komt geen schip binnen". Opnieuw toonden de Neder- 'anase schippers met dit ge- haar hun solidariteit met hun Belgische collega's Een soort gelijke actie in het Kanaal Tent-Terneuzen verwaterde in ■ie loop van de dag, omdat de schippers de een na de ander wegvoeren. Ir Blehairie in het Waalse gedeelte van België zou een blokkade tot gisteravond laat gehandhaafd zijn. (Zie ook op pag. 13) (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG - BERGEN OP ZOOM De Kreekraksluizen, die volgende week dinsdag door koningin Juliana en ko ning Boudewijn officieel geo pend worden, zijn gistermid dag om één uur noodgedwon gen en onofficieel in gebruik gesteld. Minister Westerterp van Verkeer en Waterstaat nam gistermorgen deze beslissing, nadat begin deze week 26 bin nenschepen de Schelde-Rijn- verbinding hadden gekraakt en weigerden terug te varen naar Antwerpen. De beslissing van de minis ter hield wel in, dat hals over kop sluispersoneel ïnoCst wor den opgetrommeld en douane- faciliteiten in orde moesten worden gemaakt. Of de slui zen inderdaad in werking ge steld zouden worden, was om halféén nog niet bekend, daar daags tevoren gebleken was, dat het computerprogramma niet in orde was. Om één nur kon de sluis wachter echter mededelen, dat alles In orde was e„ de sche pen geschut konden worden. Het was schipperswoordvoer der Piet van Weelden uit Dor drecht die met zijn schip de „Iona" als eerste het machtige sluizencomplex binnenvoer, gevolgd door ongeveer tien collega's. Na twee keer schut ten waren de 22 nog overge bleven binnenschepen in de nacht van woensdag op don derdag waren er vier naar Antwerpen vertrokken door de Kreekaksluizen. Intussen ging het werk aan liet sluizencomplex gewoon door en werden de eerste vlaggestokken aangevoerd, waaraan dinsdag, 23 septem ber, vele Nederlandse en Bel gische vlaggen zullen wappe ren. Ondanks de toegeeflijk heid van minister Westerterp, heerste er onder de binnen schippers na veertien dagen blokkades in België en drie dagen tijdverlies op de Sohel- de-Rijn-verbinding allesbehal ve een vreugdestemming. Ze ker niet bij de schipper van de „Progress", die eerst een borgsom moest betalen, omdat hij de staaldraad had kapotge- varen waarmee de schepen werden tegengehouden. (ADVERTENTIE)' (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG, De twee centrale werkgeversverbonden VNO en NCW hebben al vast wat schoten voor de boeg afgevuurd op de filosofieën die de regering heeft met betrekking tot de inko mensverdeling cn de vermogensaanwasdeling (VAD). Tegenover de inkomensverdeling staan zij volstrekt afwijzend. Onverantwoord vinden de verbonden het dat de regering in de huidige economische si tuatie de hernieuwde discussia over een naar hun mening zo controversieel onderwerp ais de VAD niet heeft afgewacht, maar zelf met een voorstel is gekomen. Het Verbond van Nederlandse Ondernemingen cn het Nederlands Christelijk Werkgevers Verbond (NCW) hebben gisteren hun gezamen lijke commentaar op de inte rim-nota inkomensbeleid aan de bijzondere commissie voor die nota uit de Tweede Kamer aangeboden. Mr. C. van Veen, voorzitter van het VNO, zei dat het com mentaar uitgaat van de maat schappijvisie 1/011 de werk groep. die op veel punten te genover die vain de regering staat. Hij sprak de hoop uit dat het kabinet en de werkge vers elkaar niet zuilen bestrij den in een soort klassenstrijd., ,We moeten zoeten raaar nieu- ve evenwidhten", zo zei hij. In het commentaar wordt de economische orde, zoals VNO en NCW die voorstaan, geken schetst als een gemengd stel-1 sel. waarin het vrije marktme chanisme van vraag en aanbod een essentiële junctie heeft. Er moet zoveel mogelijk ruimte zijn voor individuele beslissin gen. Geforceerd ingrijpen van bovenaf in de inkomensverde ling houdt naar de mening van de werkgeversverbonden in dat men het dynamische on complexe karakter van het marktevenwicht miskent. De vrouw die alles van bont weet aan ons filiaal Eindstraat 14 Breda HET Humanistisch Verbond krijgt met meer dan de 7,5 minuut televisiezendtijd per week, die het thans heeft. Daarop komt de uitspraak van de Kroon neer. Het verbond was in beroep gegaan, nadat minister Van Doorn van CRM had geweigerd de televisie zendtijd te verdubbelen. BRUSSEL (ANP) In Belt giè dreigen er weel moeilijk heden met de benzinebevoor- rading. De Belgische pomp houders hebben gedreigd hun pompen zonder waarschuwing voor het publiek te sluiten als niel wordt ingegaan op een aantal eisen die ze stellen. Ze willen voor 15 oktober een bevredigend antwoord op die eisen. Een van de voornaamste wensen van de pomphouders is dat de minister van Econo mische Zaken, Hei-man, hun een netto winstmarge van ruim vier cent per liter garan deert. (Van orzt parlementaire redactie) UTRECHT De drie vak centrales willen uiterlijk op 15 ncvember een centraal ak koord hebben over het in 1976 te voeren arbeidsvoorwaarden beleid. Als er voor die datum geen akkoord tot stand komt is dit voor de bij het NVV, NKV en CNV aangesloten bonden het teken om eigen initiatieven te nemen binnen het kader van 'n gecoördineerd arbeidsvoorwaardenbeleid, dat door de vakcentrales wordt vastgesteld. De lieei Schroer, voorzitter van dj vervoersfe- deratie NVV-NIfV zei dit gis teren tijdens de eerste verga dering van de federatieraad. De bonden, die bij de drie vakcentrales zijn aangesloten onnen tot 28 september sug gesties voor het verlanglijstje -an de vakbeweging doorge ven. Begin oktober stellen de verbondsraden van de vakcen trales bet arbeidsvoorwaarden beleid dan voorlopig vast. Jan Schroer zei, dat het mo menteel erg mnpiliib is om kernpunten voor het centraal akkoord aan te dragen, omdat er nog zoveel onzekerheden zijn. Het Centraal Planbureau gaat in beginsel wat de loon stijging betreft uit van de nul- lijn. De miljoenennota spreekt evenwel over "wellicht enige reële verbetering voor de werknemer. Op het verlanglijstje van de vakbeweging staan al enkele gedachten over de werkgele genheid en de verdeling van *1*» orltniH

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 1