Kanaal voor ons niet interessant „Volgend jaar kunnen we alleen nog mekaar de nek omdraaien INITI Eigt van BURGEMEESTER MR. C. PIJL HOGEWEG VAN REIMERSWAAL: OUD-PARLEVINKER SCHOTHORST: Geteisterd Droombeeld „Vroeger...' Brodeloos ff Herinneringen Mooi op. Verandering Voet dwars J DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND ika V iiLfe KRUININGEN - Rei- merswaal pikte het niet. Loopt zo'n nieuwe Schelde-Rijnverbinding voor het grootste deel door je gemeente en dan zou je er bij de officiële opening he lemaal niet aan te pas ko- ,,Die stampij over onze rol bij de officiële opening had na tuurlijk niets met het project als zodanig te maken", zegt burgemeester mr. C. Pijl Ho- geweg achteraf glimlachend. Reimerswaal haalde er in elk geval het landelijke nieuws mee en intussen is de zaak tot tevredenheid opgelost. De gemeente Reimerswaal en de nieuwe Schelde- Rijnverbinding. Burgemeester Hogeweg vat dat zeer kort sa men: ,,Het kanaal zelf is voor onze gemeente niet interes sant. Het is voor Antwerpen. Voor ons slaat de balans duide lijk negatief door". Voor zover de nieuwe Schelde-Rijnverbinding door het grondgebied van Zuid- Beveland gaat, is dat het grondgebied van Reimers waal. Een gemeente, die plano logisch wordt geteisterd. Ge ografisch is Reimerswaal de slurf van Zuid-Beveland. Ge klemd tussen de Oosterschelde en de Westerschelde. Het smalste punt tussen deze beide wateren is 3,5 km voor Rei merswaal en het breedste 8,5 km. en op zijn langst is het ge meentelijk grondgebied 20 km. Alles wat aan verkeerswe gen, spoorlijnen, leidingstra ten en hoogspanningsverbin dingen Midden-Zeeland met de rest van het land moet ver binden, moet door deze slurf worden gewrongen. Vgn noord naar zuid wordt Reimerswaals grondgebied dan nog doorsne den door het Kanaal door Zuid-Beveland. En als klap op de planologische vuurpijl over het gehele grondgebied van noord naar zuid het nieuwe Schelde%Rijnkanaal. Als het aan de gemeenteraad ligt en aan burgemeester Hogeweg in het bijzonder, dan is de Schelde-Rijnverbinding abso luut de laatste grote door snijding in het gemeentelijk grondgebied geweest. „Elke doorsnijding van onze ge meente vind ik verfoeilijk. Maar het wordt nu toch prak tisch een verkaveling. Zo'n kanaal werkt isolerend. Denk aan de boeren, die aan weers zijden land hebben liggen. Een gehele nederzetting, Völcker- dorp is nu afgesneden van de rest van de gemeente. Kinde ren moeten nu een grote om weg maken om de school in Rilland te bereiken. Er liggen nu achter het nieuwe kanaal zo'n 50 Bebouwde percelen waaronder kapitale boerderij en. Bij brand zijn die bijvoor beeld nu veel moeilijker te be reiken". Door de aanleg van het nieuwe kanaal gingen ook een 15-tal mossel- en oesterperce len verloren. Percelen, die vol gens burgemeester Hogeweg wat betreft omvang en kwali teit doortikten. En tenslotte is het kanaal gekomen in een nog ongerepte streek van de ge meente, waar voordien plano logisch nog van alles mogelijk was. Maar nu is bijvoorbeeld het oostelijk bekken van de Oosterschelde nooit meer te §ebruiken als één recreatiege- ied. Geen enkel positief punt voor Reimerswaal? Toch wel. Hoewel dat ene positieve punt waarschijnlijk nog lange tijd alleen maar een droombeeld blijft. Door de aanleg van de Schelde-Rijnverbinding is te gelijkertijd een groot stuk land tussen Zandvliet en Bath in gepolderd. Ongeveer 700 hec taren. Burgemeester Hogeweg vindt dat gebied om meerdere redenen een uitgekiend indus triegebied. Het Reimerswaalplan is naar zijn oordeel definitief van de baan. Ten eerste omdat de behoefte aan zeehaven industriegebied veel geringer is geworden. Ten tweede om dat de toegankelijkheid tot het gebied waar het Reimerswaal plan gedacht was, slechter is geworden. En ten derde omdat de compartimenteringsplan nen voor de Oosterschelde juist bedoeld zijn voor het be houd van de mossel- en oester cultures. De stelling van burgemees ter Hogeweg is nu: als er nog eens behoefte komt aan nieuw zeehavenindustrieterrein, waarom dan niet op de eerste plaats gekeken naar die 700 ha. tussen Zandvliet en Bath. Dat gebied sluit logisch aan op het industriegebied van Ant werpen. Er staan al fabrieken daar pal op de grens. De no dige infrastrukturele voorzie ningen zijn in het Antwerpse volledig aanwezig. Daarop hoeft aan Nederlandse kant al leen maar te worden aangeslo ten. Niemand heeft op die plek last of hinder van de industrie. En zowel Zuid-Beveland als Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen en West-Brabant kunnen er van profiteren. „Dat gebied is net een drie-landen-punt", besluit burgemeester Hogeweg van Reimerswaal. Maar voor dat deze vrucht van het Schelde-Rijnkanaal ge plukt kan worden, is het water van de Schelde mis schien wel weer glaszuiver. JAN BOUWMANS Hansweert is er altijd op achteruit gegaan HANSWEERT - „Hansweert is er altijd op achteruit gegaan, nooit vooruit". Deze uitspraak van kruidenier-groenteman Eppo Schothorst die een zelfbedieningszaak drijft in de Kanaalstraat, dicht bij de sluizen van Hansweert, is karakteristiek voor de stemming in het Bevelandse kanaaldorp bij de opening van het Schelde- Rijnkanaal. Hansweert zal bepaald de vlag niet uitsteken als de inge bruikneming van het nieuwe kanaal in Bergen op Zoom ge vierd zal worden. Maar het komt ook niet in verzet. Het lijkt erop, of de Hansweerienaren ook deze tegenslag weer gelaten in hun plaatselijk geschiedenisboekje opnemen. Zoals ze dat in de voorbije eeuw, waarin de geschiedenis van het kanaal door Zuid- Beveland de geschiedenis van hun dorp heeft bepaald, al vaker hebben gedaan. Dank zij dat kanaal en de sluizen heeft het dorp andere, betere tijden ge kend. Betere en gezelligere. Maar die zijn nu alleen nog maai herinnering. En wat er dank zij het kanaal nog aan werk en brood is overgebleven brokkelt weer verder af. Eppo Schothorst heeft gelijk. Achter de dijk, die de bedrij vigheid op het kanaal en in de sluizen aan het oog onttrekt, is Hansweert op een willekeurige dag een oer-rustig dorp. Zelfs het geluid van de scheepvaart dringt er niet door. Af en toe een paar korte stoten van een scheepssirene, maar daar houdt het ook helemaal mee op. In de straten heerst een dorpse rust. Een paar vrouwen lopen om een boodschap, kinderen spelen aan de dijk en enkele oude mannen klimmen moei zaam naar boven om weer te gaan kijken naar wat ze al jaren hebben gezien: de scheepvaart beweging, zoals dat officieel heet, door het kanaal van Zuid-Beveland. Ze maken een praatje met de sluiswerkers en roepen zo nu en dan wat tegen bekende of onbekende schip pers. „Als ik de sluis en de zee dijk gezien heb", zal de 79- jarige Jacobus (Ko) Blok me la ter op de dag vertellen, „dan is mijn dag goed". Hansweert is met zijn gezicht naar het water gebouwd. Aan de voet van de dijk liggen de cafés annex slijterijen en, allemaal in de buurt, de bakkers, slagers, de handelaren in scheepsbeno- digdheden en wat nog meer aan het water verdienen kon. Marie Knuit, die, naar zij zegt te weten, het oudste café van Hansweert beheert, telt op haar vingers na hoeveel cafés er in het dorp nog zijn. Ze komt tot zes of zeven, twee cafetaria's niet meegeteld. „Vroeger", zegt ze, „waren er wel zo'n stuk of vijf tien" Dat waren andere tijden, drukker en gezellig. Hansweert had toen als knooppunt van ver keer en vervoer veel meer te ver tellen. Het huidige pontveer Kruiningen-Perkpolder vertrok toen nog uit Hansweert („als U wilt kunt U nou nog gaan zien waar de pont afmeerde") en voer op Walsoorden Het bracht veel Zeeuwsch-Vlamingen en Belgen mee, die in Hansweert op de provinciale tram stapten naar het toenmalige spooiwegstation Vlake. Op donderdag vertrok er bovendien een boot naar Vlis- singen, speciaal bedoeld voor mensen die naar de markt in Middelburg wilden. Dat alleen al bracht nogal wat vertier in Hansweert, maar nog belangrijker was, dat de schip pers van toen nog niet zo haastig gebakerd waren als die van tegenwoordig. En ze hadden na tuurlijk ook niet al dat modern comfort van nu aan bood. Geen koelkast met vriesvak bijvoor beeld, waarin ze voor wel veer tien dagen vlees en andere be derfelijke waren kunnen mee nemen. Tegen dergelijk comfort zijn zelfs de handigste parlevin kers niet opgewassen. Dat is dan ook een uitstervend beroep. In de telefoongids komen onder Hansweert nog twee mannen voor waarachter „parlevinker" staat vermeld. In de „goeie" tijd waren er altijd wel zo'n tien tot vijftien op het water of op de sluizen te vinden. Eppo Scho thorst: „Je ziet, dat ik nog in be ste conditie ben. Dat komt door dat ik vroeger altijd met mijn roeibootje op het water parle vinkte. Roeien is een gezonde sport. Direct na de oorlog telden we hier, denk ik, zo'n dertig par levinkers. Dat was een goeie, ge zonde concurrentie, waarin we allemaal een beste boterham konden verdienen. Maar vol gend jaar kunnen we niet anders meer doen, verwacht ik, dan mekaar de nek omdraaien". De neringdoenden zullen de vermindering van de scheep vaart onmiddellijk ondervin den. Eppo Schothorst daarover: „Hansweert telt zo om en nabij 1950 inwoners. Op dat handje vol zitten ongeveer 20 winke liers Daar zullen er heel wat bij zijn die voor vijftig procent of meer van schippersklandizie le ven. Die zullen het ook nu wel weer gaan merken. Weet je wat ik wilde? Dat ze het kanaal me teen dicht gooiden. Dan werd ik ook brodeloos, maar dan kon ik aantonen waardoor en dan zou ik om schadevergoeding kunnen gaan vragen. Nou kan ik dat niet, want dan zegt de overheid: Hoezo? Wij kunnen er toch niets aan doen dat de schippers een andere vaarweg zoeken?" Zo is het eigenlijk steeds ge gaan. De kustvaarders groeiden boven de maat van de sluizen uit en dus bleven ze weg. De veer boot verhuisde na de tweede we reldoorlog naar Kruiningen en ook dat kostte geld. Later heb ben de binnenvaartschepen sterkere motoren en een betere uitmonstering gekregen, waar door ze dag en nacht kunnen doorvaren en zich geen opon thoud is Hansweert meer hoeven permitteren Daar is dan nog bijgekomen, dat de oliecrisis het vrachtvervoer over water heeft doen verminderen, zodat een plaatsje als Hansweert geleide lijk aan zijn goede jaren heeft zien wegebben en datScho thorst met recht kan zeggen, dat HANSWEERT - Het kanaal door Zuid-Beveland is niet lang. Vanuit Wemeldinge kun je bijna met het blote oog Hansweert zien liggen en omgekeerd. Hansweert en Wemeldinge. De twee enige dorpjes die aan dit kanaal liggen, er tegenaan geplakt zitten. Wemeldinge daar, waar het kanaal uitmondt in de Oosterschelde en Hansweert waar het kanaal Westerschelde wordt. Deze twee dorpen zullen aan den lijve gaan ondervinden, dat er een Schelde - Rijnkanaal gekomen is. „De goede jaren van Hansweert ebben geleidelijk weg" We willen ons in dit verhaal be perken tot Hansweert, want op de sluizen van Hansweeit heeft de heer J. Griep de ontwikkelingen voor zijn ogen zien voltrekken. Hij werkt sinds 1931 op de slui zen. Van zijn vader nam hij het douane-expeditiekantoor over. Drie afzonderlijke douane- expeditiekantoren waren er in 1931 op de sluizen van Hans weert. Nu nog één. Tot op dit moment nog heerst er op het kanaal door Zuid- Beveland een drukke scheep vaart. De heer Griep over vroe ger dagen: „Je kunt wel zeggen, dat heel Hansweert leefde van die scheepvaart. Direct of indi rect. Er was hier geen landbouw of andere economische activi teit" Uit zijn geheugen peutert de heer Griep de werkgelegen heidssituatie op; Hansweert in de dertiger jaren. „Er was op de sluizen een inspecteur invoer rechten, accijnzen en directe be lastingen, en er zat hier een ont vanger der belastingen. Die do uanedienst had alles bij elkaar toch zeker 30 ambtenaren in dienst. Je had in Hansweert vier of vijf slagerijen, die allemaal hun mannetje op de sluizen hadden voor verkoop aan de schepen. Cafés waren er min stens tien, kruideniers ongeveer twaalf waarvan er tien bijna al leen aan de schepen verkochten. Bakkers op de sluizen alleen al drie en ook nog een stuk of drie groenteboeren. En tenslotte had je nog de tijmannen: ploegjes particulieren die met toestem ming van rijkswaterstaat de ka bels van de schepen vastmaak ten en weer losgooiden." Hansweert leefde economisch van de scheepvaart en de slui zen. Want het douanekantoor was vroeger alleen bij daglicht open. Als een schipper te laat aankwam, moest hij wachten tot de volgende dag om door te kun nen varen. Dat betekende ont spanning op de wal want aar boord was niets. het er eigenlijk altijd alleen maar op achteruit gegaan is. „Maar reken erop", zegt hij, „dat ik er niet van wakker lig. Als ik één jaar schade heb schei ik eruit. Dan doe ik net als de werkman, dan ga ik om steun vragen". Voor juffrouw Marie Knuit liggen de problemen wat anders. Haar café, meer dan honderd jaar oud („Toen mijn moeder trouwde zat ze hier al tien jaar in"), moet binnenkort verdwij nen. Ze wijst door het caféraam naar buiten op een betonnen muurtje op de dijk. „Van daar uit", vertelt ze, „wordt een del- tadijk gebouwd en die loopt pre cies over mijn grond". Haar zorg en onzekerheid - is dus, hoeveel geld ze voor haar goed onder houden café zal krijgen. Met de toekomst van Hansweert heeft dat weinig meer te maken. Ze praat dan ook veel liever over vroeger, toen in café Knuit de dienstregelingen van de tram en de boot nog aan de muur hingen. „Ik moet nog een foto van mijn café hebben", zegt ze, „waarop je buiten op de gevel kunt lezen „Hier waarschuwt men voor tram en boot" Maar die kan ik zo niet vinden. Daar zou ik voor moeten gaan zoeken". Volgens Marie Knuit bleven de schippers liever in Hansweert liggen dan in Wemeldinge. Ze vonden Hansweert met zijn half katholieke en half protestante bevolking blijkbaar gezelliger. Hotels heeft Hansweert nooit gekend, want de schippers, die 's avonds graag eens de wal op stapten, sliepen aan boord. Wel hield Marie Knuit, als dat nodig was, logement voor loodsen, die uit België meekwamen om vreemde schippers de weg te wijzen en voor wie dan aan boord geen bed was. Jawel, mooie herinneringen aan een levendig Hansweert zijn er nog wel. Maar de werkelijk heid van vandaag is anders. Het gaat allemaal veel te vlug. Op een dag als deze, met mooi rustig weer en geen al te groot aanbod van schepen, vindt een enkele schippersvrouw even de tijd om over de dijk wat boodschappen te gaan doen tijdens het opon thoud in de sluis. En dan moet ze nog erg vlug zijn ook. Eppo Schothorst: „Nieuw bouw zal ons ook weinig hel pen. De mensen hebben bijna allemaal een auto en dan kun nen ze zo gemakkelijk in Goes gaan winkelen. Nee, misschien blijft er hier voor één bakker en één slager en één kruidenier nog een kleine boterham te verdienen. Maar dan is het ook mooi op". TOON KLOET In de jaren '80 treedt de eerste verandering op. De grens wordt ook 's nachts opengesteld voor het vervullen van douaneforma liteiten voor schepen. Ook gaat op zon- en feestdagen de grens open. Dat werkt op een punt gunstig: de dounane heeft meer personeel nodig. Maar intussen krijgt de Benelux en de E.E.G. steeds meer gestalte. De jaren '70: 34 douaneambtenaren met hun gezinnen moeten verpicht verhuizen naar Vlissingen. De dienst op de sluizen van Hans weert wordt ingekrompen tot zes douaniers. De vergunning aan de tijmannen wordt inge trokken: tijman is geen vrij be roep meer. De openstelling van de grens ook 's nachts had gevolgen voor de drie aanwezige douane- expeditiekantoren. „We ston den voor een voldongen feit. In- en uitklaren moest ook 's nachts gaan gebeuren, dus meer perso neel. Aan fusie viel niet te ont komen." aldus de heer Griep. Als het nieuwe Schelde- Rijnkanaal open is, zal 45 pro cent van de huidige scheepvaart door het kanaal door Zuid- Beveland wegvallen. Die 45 pro cent vertegenwoordigen echter een goederentonnage van 55 procent. Waar in Hansweert nu nog goed de klad in kan komen, is de horecasector. Wat er noy aan inkopen door schippers wordt gedaan in Hansweert zelf, zal dan praktische tot het m-t- punt dalen. Maar er zijn nog de oliehande laren en de leveranciers van an dere scheepsbenodigdheden „Die willen er kunnen door gaan, maar hier zet rijkswater staat tot nog toe hen de voet dwars. Ze willen hun nering overplanten naar de Kreekraks- luizen, maar dat mag absoluut niet. Ze mogen geen bunker- voorraad bij de havens van de Kreekraksluizen opbouwen en ze mogen met hun detailsbootjes niet in die havens opereren. Rijkswaterstaat wil hun activi teiten wel toestaan ergens in de buurt van Tholen, maar zes we ken voordat de Schelde- Rijnverbinding open gaat, heeft nog niemand van deze mensen zijn vergunning op zak. Ze kun nen niets plannen". En volgens de heer Griep dreigt daarom groot gevaar vooi hun voortbestaan. Want als ze niet vanaf de eerste dag met hun werkzaamheden kunnen star ten, is het niet denkbeeldig dat de schippers niet meer op hen rekenen. „Als u bij een winkel twee keer voor een gesloten deur komt, gaat u de derde keer toch ook eerst ergens anders kijken omdat u gaat veronderstellen dat die winkel wel weer op slot zal zijn", verduidelijkt de heel Griep. Hij heeft dat ook grolt kritiek op de overheid. Want dt situatie is al jaren bekend. De heer Griep zelf is het be ter vergaan: Het Comex- kantoor is met vlotte medewer king gevestigd mogen worder in het centraal bedieningsge bouw van de Kreekraksluizen JAN EMpi iWMANf r* Pipo (Cor Witshce dat donderdag ivora HILVERSUM - M« verkeer ingevoerd wi een extra inkomsten! competitiepunten afs oktober beeldvullend klein en experimente Wat moet dat wc soort kermisrubriek i met drie poten en i Kees Sorgdrager kar heel weinig over de hoek zeggen. „De me ten de ideeën en de in ren, niet wij. Maar 't zeker geen kermisrut De term sprekers denken aan fantast drammers en andere maar daar hoeft ook mand bang voor te zij gaat in eerste instanti niet om sprekers, ver rager. „We moeten houden met de kijker zijn maar weinig be tv-sprekers. Ook mer een zaaltje gloedvol ki ren, gaan voor de cam stotteren en tra Daarom zoeken we vc sen die hun ideeën vis kunnen geven. We w ressante tv-beelden". Sorgdrager vergel sprekershoek met ae den stukken in de kra je mening in de krant moet je toch enigszin lijke zinnen kunnen sc een redenering opbo redactie kan wel wa ven, maar een krant h wekelijks spreekuur i meningen van de lez teerd worden en keu: ingezonden stuk verw elke krant heeft een ruimte voor de menini zers, en daarmee uit, zou je kunnen zegge beschikbaar, we stelli dium beschikbaar w nieder publiekelijk z: leggen. Wij helpen di zorgen voor de nodij sche outillage, we ge raad desgewenst, m niet". Het wordt dus eigen ste vaderlandse tv-pi

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 24