DE DRIE GESTALTEN VAN CHRIS HOOGLOPEND GESCHIL IN BRITSE STAALINDUSTRIE Yan der Doef: gelijke kansen om auto te rijden NVY WIL NEHEM BETREKKEN BIJ DAF-ONDERZOEK GROOTHANDELSBEDRIJF VAN SCHEMA IN DEN BOSCH Prijsverhoging bij Dow Chemical Vragen over levering schepen aan Indonesië Beurskoersan A N P-beurs- overzicht Obligaties iets hoger op disconto verlaging t DE STEM VAN DINSDAG 16 SEPTEMBER Chris Sizemore WASHINGTON (UPI) - „Ik vraag mijn kennissen wel of ze ooit de film „The three faces of Eve" hebben gezien. Als ze ja zeggen, zeg ik: „Nou, die Eve ben ik". Met toestemming van haar psychiater heeft de 48-jarige huisvrouw Chris Sizemore uit Fairfax City in Virginia, zo in een interview met de Washing ton Post een geheim onthuld dat ze 23 jaar voor zich heeft gehouden: dat ze lijdt aan een zeldzame vorm van geestes stoornis, multiple persoon lijkheid. Filmactrice Joanne Wood ward heeft met het uitbeelden van Eve en haar drie gestalten naar een boek van de eerste psychiater van Mevrouw Si zemore, een oscar verdiend. Mevrouw Sizemore zegt dat haar primaire persoonlijkheid thans weerde overhand heeft'. Al een jaar heeft deze persoon lijkheid weerstand te bieden aan weliswaar zwakkere, maar even individualistische persoonlijkheden. Mevrouw Sizemore, oudste van drie dichters van een ge- meenteambtenaar, kan zich haar eerste persoonlijkheids- verandering nog herinneren. „Ik was twee jaar. Mijn moeder had een diepe snede in haar arm opgelopen, het bloedde vreselijk. Ik dacht dat ze doodging. Ze zei tegen me, haal gauw vader. Maar ik liep naar een bed en stak mijn hoofd onder het kussen. En toen leek het alsof ik terugtrad in de ruimte en ik zag een klein meisje naar mijn vader gaan. Ik was het niet, ik stond te kij ken". De persoonlijkheidsverwis selingen werden volgens me vrouw Sizemore gewoonlijk voorafgegaan door een hevige hoofdpijn die ongeveer tien se conden duurde. „Daarna was er een flits waarin helemaal geen persoonlijkheid was. Er was geen zijn. EINDHOVEN (ANP) - De in dustriebond NW en de leden van deze bond in de centrale on dernemingsraad van Daf-trucks B.V. zijn van mening dat de Ne derlandse Herstructurerings maatschappij Nehem het in terne onderzoek bij deze firma moet controleren. a Tot deze conclusie zijn de NW-leden in de ondernemings raad gekomen na een vergade ring met het bestuur van Se be- drijfsledenvereniging bij Daf en de NW-districtsbestuurder V an de Steenhoven. Een interne werkgroep van het bedrijf verricht het onder zoek bij Daf naar de structurele problemen. Dit onderzoek vindt plaats op initiatief van de direc tie. De gezamenlijke vakorgani saties stemden op 29 augustus met deze gang van zaken in. Na het overleg van zaterdag hebben de genoemde NW-delegatie en drs. P. van Doorne, meegedeeld dat het door allerlei interne groepsbelangen binnen de cen trale ondernemingsraad onmo gelijk is voldoende controle te kunnen uitoefenen op het on derzoek Bovendien hebben vol gens de NW-delegatie in de werkgroep teveel mensen zitting die door het recente verleden be last zijn. „Vanwege de objectivi teit en de in te brengen deskun digheid eisen wij dat het onder zoek gedaan wordt onder super visie van de Nehem", aldus het NW-standpunt. De andere vakorganisaties zijn zaterdag door de heer van de Steenhoven ingelicht. Ton van Lieshout, districtsbestuur der van het NKV zegt de actie van het NW een beetje voorba rig te vinden. „Ik was gelukkiger geweest met een gezamenlijk standpunt van de centrale on dernemingsraad. Dat had er volgens mij ook wel ingezeten. Los" daarvan zijn wij het wel eens met het inschakelen van de Nehem". Drs. P. van Doorne heeft via de Dafbode verklaard dat de uitgangspunten van de directie bij het opstellen van de afzet- prognoses voor vrachtwagens in 1975 en 1976 volkomen onjuist zijn geweest. „We zijn te opti mistisch geweest", zegt hij in het artikel. AMERSFOORT (ANP) - NV Gebr. D. Schuitema (Centra) in Amersfoort gaat haar grossie rapparaat voorlopig op tijde lijke basis uitbreiden. In Den Bosch wordt een groothandels bedrijf gesticht, Schuitema-Den Bosch BV, naast de bestaande groothandelsbedrijven in Assen, Heerenveen, Raalte, Son, Krab- bendijke en Bodegraven. Het besluit tot de nieuwe groothandelsvestiging vloeit voort, aldus Schuitema, uit de oprichting in juni van dit jaar, te zamen met De Gruyter, van een joint venture waarin de exploi tatie van „discount"-zaken on der de naam Kien plaatsvindt. Voor deze joint venture treedt Schuitema op als goederenle verancier. Om de additionele omzet in Zuid en West-Nederland, die hiervan het gevolg is op te van gen, beschikte het bestaande grossierapparaat van Schui tema over onvoldoende moge lijkheden. Schuitema-Den Bosch BV een volledige dochter van Schuitema, heeft van De Gruyter ca. 3.500 m2 magazijn ruimte gehuurd. Directeur wordt de heer J.F. van der Zeeuw. (Van onze correspondent) LONDEN - De genationali seerde Britse staalindustrie, die dit jaar worstelt met een bijzon der zware recessie, wordt nu ge confronteerd met de mogelijk heid van een algemene staking. De staking wordt uitgeroepen door zestienduizend arbeiders van de hoogovens. De oorzaak vai) het geschil is een aanslepend dispuut over ho gere lonen voor werk in de grootste en modernste hoogoven van het land te Llanwern, in Zuid-Wales. De nieuwe hoog oven zal tweemaal zoveel ijzer (35.000 ton per week) produce ren met minder arbeiders dan de ouderwetse installatie. Een van de 140 arbeiders, uit gekozen om te werken in de nieuwe hoogoven, kreeg opd racht zijn dagtaak te beginnen. Toen hij dit weigerde, werd hem gezegd, dat hij dan geen loon meer zou ontvangen. Daarop gingen alle arbeiders naar huis. Hun vakbond had op dit sein gewacht. De arbeiders van de moderne hoogoven wensen een nieuw ba- sisloon van 100 pond in de week. De onderhandelingen daarover zijn al meer dan een jaar aan de gang. Ondertussen werd de nieuwe hoogoven gebouwd. Het basisloon hangt af van wat de vier belangrijkste arbeiders van de hoogoven krijgen. Volgens de vakbond is de Steel Corporation slechts bereid iets meer dan 85 pond in de week toe te kennen. De Britse staalindustrie gaat diep gebukt onder de depressie. Afgelopen maand was de staal- produktie 24 pet gedaald tegen een jaar geleden. Een algemene staking in de staalindustrie zou dramastische gevolgen hebben voor heel de Britse economie. In enkele we ken kan een ernstig gebrek aan staal ontstaan, dat vooral de au tomobielfabrieken en de olie- exploitatie in de Noordzee ern stig zou treffen. In dergelijke omstandigheden behoort een nieuwe politieke crisis eveneens tot de mogelijkheden. Als de ar beiders van de hoogovens hun zin krijgen, stort de strenge loonpolitiek van de regering- Wilson in elkaar. De situatie wordt dan minstens even ernstig als ongeveer twee jaar geleden, toen de regering-Heath gekel derd werd door de mijnwerkers. DEN HAAG (ANP) - Dow Chemical Europe heeft haar af nemers laten weten, dat zij per 1 oktober de prijzen in de meeste Europese landen wil verhogen met 20 tot 25 pet. De voortdurende inflatie, de aantasting van de prijzen (vooral sinds augustus 1974) en het draaien op lage capaciteit van de produktie-eenheden hebben geleid tot zodanige winstdalingen, dat mogelijke toekomstige investeringen in gevaar komen, aldus Dow. DE meeste Nederlanders (70 procent) hebben liever belas tingverlaging dan loonsverho ging. Dit heeft het Nederlands Instituut voor de Publieke Opi nie (NIPO) vastgesteld bij een enquête onder 901 mannen en vrouwen vanaf 18 jaar. RADIO Rotor B.V., een elektro nisch handels- en produktie- bedrijf met vestigingen in Am sterdam en Den Dolder, gaat Adressograph Multigraph (AM) Emmen BV, overnemen met in begrip van het 30 man sterke personeel van het laatstge noemde bedrijf. scheepsbericht en Acteon 15 25 n Muscat nr Durban, Atlantic Crown 13 vn Rotterdam nr Southampton, Chevron Leiden 15 220 zzo Ade laide nr Bandarmahshahr, Cop- penarae 14 vn Tela nr Almirante, Coral Maeandra 14 vn Rotter dam nr Mala, Diadema 15 300 w Penang nr Port Dickson, Dioge nes 14 7 50 no Pto Rico nr Buena ventura, Eemhaven 14 vn Rio de Janeiro, Felania 15 900 ono Hokkaido nr Alaska, Gaaster- landl4 210 otn Curasao nr New Orleans, Gulf Hollander 14 360 no Barbados nr Escaravos, Itter- sum 13 340 no Maagden eil. nr Rotterdam, Kennemerland 15 p Ouessant nr Maceio, Neder Rhone 14 90 z Rhodos nr Livor- no, Schelpwijk 14 vn Shuaiba nr Aden, Schielloyd 15 vn Dam- man nr Koeweit, Straat Forca- dos 15 720 wzw Cocos eil nr Kaapstad, Tinto 13 vn Kingston nr Cristobal, Wieldrecht 13 970 wAzorennr Port Said, Wonogiri 12 vn San Antonio nr Phillippij- nen. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De socialisti sche Tweede-Kamerleden Ter Beek, van der Hek en de Vries zijn bepaald niet enthousiast over de berichten, dat de Neder landse regering een exportver gunning zou hebben afgegeven voor de levering van drie Mari- necorvetten aan de Indonesische regering. De schepen zullen bij het Rijn-Schelae-Verolmeconcern worden gebouwd. De socialisti sche fractie in de Tweede Kamer is erg benieuwd naar de argu menten van de ministers Van der Stoel, Buitenlandse Zaken en Lubbers, Economische Zaken aan wie zij hierover vragen heb ben gesteld. DEN HAAG - „Laat ik maar met de deur in huis vallen en proberen eerst een paar misver standen - of moet ik zeggen: be wust in stand gehouden verte keningen - uit de weg te ruimen. Wij als PvdA-fractie zijn tegen maatregelen, die de aanschaf van auto's verhinderen. Tegen een vergunningstelsel, waarin de een wel de ander niet een auto mag hebben. Tegen prijsopd rijving, die ertoe zou leiden dat de lagere inkomens er in de praktijk niet meer aan te pas komen. Ook hier een politiek van gelijke kansen. Gelijke kan sen om een auto te kopen en te gebruiken". Maar de laatste jaren is kopen en rijden van een auto alsmaar duurder gemaakt. En dat gaat door. Van der Doef: „Je moet niet alleen maar naar die auto kij ken. Veel van de kosten die wor den gemaakt om de automobilist rijden - en vooral ook veilig rij den - mogelijk te maken, zitten niet in zijn belasting of benzine prijs verrekend. Kent de auto mobilist wel de werkelijke kos ten voor allerlei voorzieningen. Voor de wegen, de veiligheids maatregelen, verkeersvoorzie- ningen, verkeerspolitie, ambu lancedienst? Voorzieningen die er toch voor hem zijn. Die kosten liggen bij elkaar veel hoger dan wat hij betaalt aan motorrijtui genbelasting en accijns op be nzine. Dat betekent, dat als het auto rijden duurder wordt dit nog niet wil zeggen dat het ook on rechtvaardig duurder wordt. Waar het om gaat is: Wie willen we laten opdraaien voor de kos ten die bij het wegensysteem voor het autoverkeer behoren? Nou, dan vinden wij, dat degene die het meest rijdt ook het meest moet betalen. Eenvoudig omdat zijn auto het meest aan slijtage veroorzaakt, het milieu aantast, een beroep doet op de service langs de weg aan borden, voor zieningen en mensen. Het is eigenlijk gewoon het principe van de vervuiler be taalt. Wie veel kilometers vreet moet meer betalen dan degene die zijn auto alleen voor privé- gebruik heeft. Dat is toch recht vaardig? En hoe bereik je dat? Door die kosten in de benzine accijns door te berekenen. Wie veel rijdt en dus veel benzine ge bruikt moet dan ook veel beta len. In ieder geval meer dan de gene die minder rijdt. Daarmee wil de PvdA dus ook het autogebruik afremmen? Van der Doef: „Ik geloof, dat langzamerhand tot meer men sen gaat doordringen dat het au toverkeer veel schade aan milieu en landschap aanricht. Als we dat nu niet willen, dan moeten we gaan werken aan voprzie- ningen die de aantasting van het milieu wat minder erg maken. Daar reken ik ook anti-lawaai maatregelen bij. Maar de grote vraag is: Hoe kun je het autoge bruik terugdringen zonder on rechtvaardig en betuttelend te worden. Dan kon je op het open baar vervoer. Het openbaar vervoer als to vermiddel, oplossing voor alle kwaad? Van der Doef: „Het staat vast dat wie openbaar vervoer dicht bij huis heeft en aan het eind van de lijn niet al te ver moeten lo- Een, méér van dat vervoer ge- ruikt maakt dan wie ver van de halte afwoont. Dat betekent, dat we het openbaar vervoer zo dicht mogelijk - letterlijk - bij de mensen moeten brengen. De halte dichter bij de deur, goede parkeerplaatsen bij een bus- of treinstation. Vast staat ook dat openbaar vervoer heel wat min der milieu-aantastend is dan de auto. Mensen die een auto heb ben gebruiken echter het open baar vervoer wel als het maar aan bepaalde eisen voldoet. Wij zijn er heel erg van overtuigd, dat het openbaar vervoer beter is. Zeker om de mensen iedere dag van en naar hun werk te brengen. Het gaat erom dat openbaar vervoer zo goed moge lijk te maken opdat steeds meer mensen er gebruik van maken. voer voor miljoenen mensen, waarvan velen nu nog op de zelfde tijdstippen naar hun werk moeten en terug naar huis, kost vele honderden miljoenen. Dat kun je niet ineens op de ge bruikers afwentelen. Dan zou den de mensen inderdaad weer De auto is onderwerp van felle discussies en zal dat voorlopig ook wel blijven. De discussies in de Tweede Kamer over de nota ruimtelijke ordening hebben geleld tot slogans als: Den Uyl heeft het op je auto gemunt, de regering wil de kleine man zijn auto afnemen. De vervoersspeclalist van de PvdA-fractie Jaap van der Doef, heeft voor de fractie honderden reacties moeten opvangen. Reacties van mensen die nu wel eens precies willen weten waar de PvdA staat als het om auto en autogebruik gaat. In dit vraag gesprek licht Van der Doef de uitlatingen toe, die hij zaterdag in Rotterdam deed en waarover wij gisteren al schreven. Dat is niet autootje pesten of de kleine man zijn auto afpakken. Nee, dat is iedereen met auto of zonder auto zo goed openbaar vervoer aanbieden dat men er ook gebruik van gaat maken. Nee, het openbaar vervoer is geen tovermiddel. We willen de mensen niet de bus of de trein injagen, niet dwingen door het autorijden te verbieden. We wil len het openbaar vervoer be langrijk verbeteren En dus duurder maken? Mis schien zo duur dat de mensen toch maar weer de auto pakken? Van der Doef: „Openbaar ver de auto pakken. Daarom: de ta rieven van bus en trein mogen niet teveel stijgen. Bus en trein moeten goed en betaalbaar zijn. Daarom vinden we het niet zo gek, dat de guldens die de auto mobilist gaat betalen voor het gebruik van zijn auto - en dat moet gelijk zijn aan de kosten - ook gebruikt worden voor het in stand houden en uitbreiden van het openbaar vervoer. Maar we voelen er niets voor om burgers ergens in Nederland meer te la ten betalen voor het autoge bruik om daarmee openbaar vervoer te financieren, zonder echter goed openbaar vervoer- aan te bieden. Op het platteland wel openbaar vervoer, maar minder uitgebreid - hoewel toch foed - dan in verstedelijkte ge- ieden. Want daar is de behoefte veel groter. En als we nu in ste den en stedelijke gebieden goed openbaar vervoer hebben - en betaalbaar zou het dan zo gek zijn om mensen die dan toch persé de auto willen gebruiken om naar en van het werk te gaan, meer te laten betalen? Van dat geld kunnen we het openbaar vervoer op peil houden en ver- keersvoorzieningen betalen. Dus toch, langs financiële weg, een stuk inperking van vrijheid? Van der Doef: „Ja, luister nou eens. We klagen toch allemaal over de spitsuren. We willen toch allemaal dat onze kinderen veilig over straat kunnen gaan? We maken er toch een rotzootje van als we ons elke dag met z'n allen in het eigen autootje door de steden persen? We willen au torijden en toch een rustige woonwijk. We willen autorijden en toch geen lawaai, geen stank. Nou dan kan natuurlijk niet. Vrijheid best, maar dan moeten we wel kiezen. Ieder persoon lijk. Je hoort mij niet zeggen dat die keuze moet zijn tegen de au to. Maar ik vind dat degenen die niet alleen hun eigen vrijheid lief hebben zouden móeten kie zen voor verkeersveiligheid voor het milieu, voor de leefbaarheid van onze straten en wijken. Als je daarvoor kiest moet je de auto voor sommige bestemmingen la ten staan. Bijvoorbeeld om ie dere dag naar het werk te gaan. Erg auto-vriendelijk klinkt dat toch niet? Van der Doef: „Nog eens in andere woorden: Wij vinden de auto voor vele honderd duizen den mensen een ongelooflijk aantrekkelijk, ja zelf onmisbaar middel om zich te verplaatsen. Zeker als het gaat om privébes- temmingen, voor vakantie, het weekend, familiebezoek. Noem maar op. De auto is een zegen voor veel mensen die aan hun huis gekluisterd zitten. Voor be jaarden, voor gehandicapten. Voor velen die naar het wee keinde uitzien en er wel eens uit willen. Schitterend en niet aan te tasten wat ons betreft. Maar is die auto ook zo geschikt om er elke dag op je eentje mee naar het werk te rijden? Nog maar af gezien van de kosten want elke kilometer kost toch een lieve cent. Gewoon verspilling, ook als je het goed kunt betalen. Ver spilling ook als je baas de reis kosten vergoedt. Dat soort auto gebruik vinden we niet altijd even nuttig en verantwoord. Ik weet wel, er zijn nog mensen die vinden dat ze altijd en overal met de auto naar toe moeten. Moeten we die dan maar altijd en overval toelaten, omdat de eigenaar dat toevallig wil? Of mogen we misschien bepleiten dat bepaalde straten weer woon- en leefstraten worden En de automobilist dan die je niets wilde verbieden? Van der Doef: „Nou, die mag van ons rijden, ook als er goed openbaar vervoer is. Alleen niet meer overal en ook niet meer al tijd. We moeten er geen rotzooi tje van blijven maken. Als we eenmaal de automobilist de werkelijke kosten laten betalen en als we een goed openbaar vervoer hebben dan blijft als een paal boven water staan de indi viduele vrijheid van de mens zelf. De moet dan maar kiezen: „Rij ik auto of neem ik de bus, metro of trein". Maar kiest-ie de auto, ondanks andere mogelijk heden, dan rinkelt de kassa en incasseert de gemeenschap te recht de guldens om het milieu goed en ook voor de automobi list leefbaar te houden". MAX DE BOK f MAANDAG 15 SEPTEMBER 1975 I i le kolom slotkoersen vorige beurs. 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs a - laten b - bieden c - exclaim d exdividend e gedaan bieden f gedaan-laten Actieve aandelen Handel en industrie 34,20 313,00 73,70e 149,00 79,80 AKZO f 20 ABN f 100 AraRo f 20 A dam Rf750 Deli-Mij f 75 Uordtsche I 2» Dordtsche Pr, Heineken f 25 HeinekenH~f25 HAL ILflOO Hoogov. f 20 HVA-M. eert KNSMcrt f100 130'[|0 KLM I 100 52'20 Kon.Olie f 20 96 10 Nat.Nsd. f 10 81-°°® Ommeren Cert 2 Philip, f 10 Robeco f 50 122,50 147,80 136,10 66,50 48,40 8,00 23,50e 179,50 34,40 314,50 73,60e 140,50 78,00 120,70 119,40 147,50e 137,50e 66,50 48,10 68,00 131,50 52,50 93,10e 81,70e 237,00 23,60 j 180,00 126,30f 107,OOf 106,10 Kollnco 1 50 125,89 Scheepv.U 1 50 105'89 Unilever 120 1991 Actieve obligaties staatsleningen 10.50 Ned. 74 108,10 108,30 9.75 id 74 104,70 100,50 99,80 100,00 93,60 9.00 id 75 8.75 id 75 8.50 id 75 8.00 id 69 8.00 id 70-95 94 70 8.00 id 71-90 93,00 8.00 id 701 100,30 104,70 100,60 99,80 100,00 93,90 94,90 93,40 100,40 8.00 id 7Oil 8.00 id 70III 8.00 id 69-76 8.00 id 70-77 7.75 Id 71-96 7.75 id 73-98 7.75 id 70-78 7.50 id 60-04 7.50 id 71-06 7.56 id 72-97 7.50 id 71-81 7.20 id 72-97 7.00 id 661-91 7.00 id 6611 7.00 id 69-94 6.50 id 681-93 6.50 id 6811 6.50 id 68I1I 6.50 id 68IY 6.25 id 66-01 6.25 id 67 -92 6.00 id 07-92 5.75 Id 651-90 5.75 id 6511 5.25 id 641-89 5.25 id 6411 5.00 id 64-94 4.50 id 58-83 4.50 id 59-80 4.50 id 601-85 4.50 id 6011 98,40 98,10 101,20 101,50 91,10 90,40 101,50 90,50 89,60 89,10 100,70 86,80 89,60 89,10 87,20 85,00 84,60 84,50 84,10 87,70 84,30 83,00 85,30 85,90 84,30 85,40 79,60 91,40 82,40 88,30 81,00 98,60 98,40 101,40 101,70 91,30 90.80 101,90 90,70 89,70 89,20 100,80 87,00 90,10 89,70 87,70 85,30 84,90 84,80 84,50 88,00 84,60 83,50 85,50 86,10 84,70 86,00 80,00 91,70 83,00 88,70 81,30 Convert, obligaties 4.75 Aluo 70,40 6.00 A.B.N. 117,00 6.75 AmRo73 98,50 70,90 116,50 98,90 5.50 AmRo 185,75 8,25 Ball.Ned 95,70 6.25 Buhr.T 89,70 7.25 Furn. 73 93,50 4.75 Gelder 95,30 5.75 Gist-Br 90,40 6.50 Grinten 108,00 7.25 H'meijer 92,00e 7.50 Holec 120,00b 5.25 Hoogov. 83,00 7.50 1HCHoll 139,00 185,50 95,70 89,50 94.50 95,00 90,40 107,00 92,50 138.00 7.25 Kappa 73 87,90 87,70 6.50 Kluwer - 107,00 8.75 K.N.S.M7 104,00 104,00 8.75 K.B.B. '75 102,90 103,40e 5.75 KLM 77,50 78,00 7.75 K.N.Pap. 110,00 110,00 7.25 KSH 73 88,70 89,00 7.00 Lyons N 73,00e 74,50 7.25 M'intosh 84,20 84,40 9.00 Meneba 99,00 99,00 7.00 NBM-B 80,00 7 25 Nederh. 72,00e 74,00e 6.50 NMB 196,00 195,00 7.75 Nutricia 91,00 92,00 8.00 Nijverd. 88,50 89,00 4.75 Philips 87,00 86,75 10.00 Pont 104,50 104,50 7.50 Proost.B 94,00e 94,00b 6.50 Bolinco 70,20e - 6.50 id 1000 - - 8.00 Sanders 90,50 90,50 7.00 Skol Br. 90,05 88,00 7 .00 Slav .Bk 103,60 103,75 8.25 Vih-BuL 92,00 92,00 7.00 W'sanen 93,80 93,50 Aandelen Banken verzekeringen AMEV 54,20e 55,20 Amfas 81,80 82,20 AssSt.R'dam 93,50e 94,00 Ennia 123,90 124,50 Mees&Hope - - Ned.Crediet 43,00 43,70 NMB 144,00 144,00 Slavenb.Bnk 2570,00 2580,00 id Cert 257,00 258,00 Fr.Gr.Hyp. 97,30 97,20 Tllb.Hyp.bk 131,00a 130,20 Westl.Utr.Hyp 280,50 279,90e Scheepshyp. 3050,001 3050,00 Handel en industrie ACF Ah og-BOB Ahold AMAS Asd Droogd. Asd Rijtuig Anient Nat. Arnh.Schbw Asselberg AUDET Aut.ScrewW Aut.Ind.Rt Ballast-N BAM Batenburg Reek, van Beers Begemann Bergoss Berkel P Blydenst Boer Druk 311,00 40,00 91,00b 10,00 88,00 139,00 22,40 120,00e 883,00e 169,50 72,00a 1200,00 40,00e 75,20 221,00 87,50 59,50 87,00 142,50 113,50 455,00 172,00 "6,50 Borium I W Bo,K*11' 107,00 Br««t Bouw 255,00 Bredero VG 1230,00 309,00 40,20 92,30 10,00 90,00 139,00 23,00e 121,00 884,00e 168,00 65,00 1200,00 39,10 76,00 225,00 88,00 59,20 90,00 141,00 114,00 445,00 173,00 76,00 70,90 109,00 252,00 1220,00 id cert Bredero VB id cert Buhrm.Tett. id cert Calve-D cert id 6 pet cert Centr.Suik. id cert Ceteco id cert Chamotte Clndu-Key Crane Ned Desseaux Dikken 1180,00 301,00 296,00 64,00 137,20 942,00e 944,00 163,00e 162,00e 48,50 42,00 55,80 61,50 Dr.Ov.Hout Droge Duiker App Econosto Elsevier id cert EMBA Enkes Fokker Ford Auto Furness Gamma H id 5 pet PW Gel.Delft c Gelder cert Gerofabr Giessen Gist Broc. ld cert Goudsmit Grasso Grinten Grofsmed. Hagemeijer Helma Hold. Hero Cons. Hey broek Hoek's Mach Holec Holl.Beton Holl. Beton c 1170,00 296,00e 65,50 137,30 1165,00 945,00e 165,00 164,30 49,50e 44,00 350,00 55,50 64,00e 212,00 1290,00 325,00e 37,00 440,00 436,00 184,50 34,70 411,00 75,20 26,30f 12,30 212,00 58,70 29,00 484,00 55,60e 55,60e 88,00 131,00 165,20 129,00 70,50 35,00 135,OOf 75,50 170,50 57.Q0 55,00 213,00 3375,00e 330,00e 37,70 443,00 442,00 185,00 15,00 35,60 413,00 75,00 26,80 12,30 212.00 58,50 30,50 475,00 55,50 55,50 90,00 131,00 168,00 127,00 70,50 35,00 134,50 75,60 170,00 58,00 57,00 ICU 98,00 95,50 IHC Holland 37,50 37,50 Ind.Maatsch. 214,00 215,00 EBB Kondor 61,50 64,50 Interlas 141,00 139,00 InternatloM 39,20 39,20 Inventum 477,00 485,00 Kappa cert. 143,00 143,00 Kempen Beg 80,00 80,00 Key Houth. - - Kiene S 203,50 203,00 Kloos 149,00 148,00 Kluwer 80,30 82,00 Bijenkorf 83,80 id cert 83.90 83,60 id 6 cum - - Kon.Ned-Pap 52,20 52,00 Krasnap.sky 137,00 138,00 KSH 58,50 59,30 Kwatta 23,80 24,40 Landre&Gl 131,00 131,00 Leids.Wol 201,00e 252,00 Macintosh 59,00e 58,50 Meneba 103,50 100,20 Metaverpa 2430,00 2430,00 Moluksche 91,00 91,00 Mljnb.W. 823,00 825,00 Naarden 44,70 45,30 Naeff 92,00e 92,00 Nat.Grondb. 55,50b 55,50 NBM-Bouw 40,20 40,00 Nedap 296,00 300,00 Nederhorst 22,00e 23,00e Ned.Bontw. 223,00 218,00a Ned.Dagbl 138,00e 136,00 id cert 345,00e 340,00 Nelle 312,00 317,00 Netam 72,00 71,00 Nleaf 1310,00 1310,00b NIerstrast 1230,00 1240,00 Norit 114,80 114,20 Nutricia GB 43,80e 44,20 Nutricia VB 43,80e 44,20 N ij verdal 54,40 57,00 OGEM Hold. Orenstein Oving-D-S Pakhoed H id cert Palembang Paithe Philips Pont Hout Porcel.Fles Proost&Br Rademaken Reesink Reeuwijk Reiss en Co BIVA id cert Rohte&Jisk Bommen hoi 1. Bljn-Scheide Sanden Schev.Expl. Schokbeton Schuitema Schuppen Schuttenv. Stevin Gr Stoomsp Tw. Tablnd.Phil. Telegraaf THV Intern Tilb.Waterl. Tw.Kabelf. Ubbink Unikap Unil cert id 7 pet id 6 pet 22,70 238,00 127,00 140,20 133,70 86,00 69,00 199,00 122,00 177,00 390,00 112,50 51,50 103,00a 265,00e 255,00 45,20 630,00 170,00 125,60 17,00 910,00e 114,50 335,50 74,00 71,00b 85,00 71,10 184,00 394,00 280,00 127,50 128,10 78,50 66,50 22,60 241,00 125,00 141,00 135,00 86,00 68,20 203,00 120,00 184,50 395,00 114,80 51,20 102,00 205,oer* 252,00 45,20 631,00 172,00e 126,20 17,30 V.d.Vliet-W 75,00 39,50 104,50 Veneta Ver.Giasf Ver.Hand.S. 738,00 VMF 102,00 - 76,50 Ver. Touw id cert 66,90 Vezelverw. 270,00e 115,00 335,90 78,00 75,60 72,30e 85,00 71,10 185,00 390,00 290,00 126,10 132,00e 79,00 67,00 77,00b 39,20 102,50 741,00 165,50 78,00 70,00e "70,00b VihamijButt 62,00b 62.50e VRG Papier 70,00b 70,00b 71,00 46,00 46,00 86,20 82,50 Vulc.oord 72,00 Wegener C 46,00 id cert 46,00 Wessanen c 86,00 Wyers 81,00 Wijk en Her 1240,00e 1258,00 Zaalberg 79,00 78,50 Mijnbouw/Petroleum Maxw. Petr 111,80 106,50d Moeara En. 204.90 198,70d id 1-18 2700,00b 2670,00 id 1-4 2710,00 2620,00d Sarakreek - Diversen Geld.Tram 430,00 425,00e Ant.Brouw. - - An t. Verf 130,00e 133,00 ElMij Aruba 120.00b 120,00b Sur. Brouw. Hunter D. 18,00 18,00 Participatiemijen Alg.Fondsenb. America Fnd Asd Bel egg. D Converto Goldmines Holland F id 1 Interbonds Binn.Belf.VG Breevast Ned. Vastgoed Dutch Int 100,00 137,00 139,00 525,00 184,40 132,50 663,00 519,00 130,00b 119,60f 565,00e 94.80 100,00 138,00 139,00 525,00 184,00 133,00 665,00 519,00 130,00e 119,60f 565,00e 96,00 Beleggingsmijen IKA Belegg 13l 5Q Ne*° 69,00 Obam 69 60 Uni-Invest 53 4Q Wereldhaven 93 30 Leveraged 63.00 Rorento 111,80 Tokyo PH(S) 56,50 Tokyo PH 77 50 Concentra 209 00 131,00 69,50 69,70 63.50 92,70e 62,50 112,20 56,50 78,50 211,00 AMSTERDAM, 15 septem ber (ANP) - Hoewel de vrijdag bekendgemaakte disconto-verlaging voor de beurs in het geheel niet on verwacht kwam, kon de obligatiemarkt maandag op het Damrak toch enig ver der terrein winnen. Bij ope ning begonnen zowel de BNG- als de staatsleningen over vrijwel de gehele linie een paar dubbeltjes hoger. Op ,een opnieuw kalme ac tieve markt was Kon. Olie ex f 3,75 interimdividend in feite f 1,25 hoger op f 93,60. Van Ommeren ging op f 2 39 van start, een winst van f4,50 ten opzichte van het slot van vrijdag. Dit waren echter uitschieters, want de rest van de markt zag er vrij kleurloos uit. Zo gingen Heineken en Scheepvaart Unie f 1 vooruit, terwijl Deli f 1,80 moest prijsgeven op f 78. De rest van de koerswijzigingen stelde nog minder voor Aan de andere kant moest Amsterdam Rubber, die over enkele dagen de resul taten over het eerste half jaar bekend zal maken, flink terrein prijsgeven. Van der Giessen-de Noord was ongeveer f 10,- in reac tie. In Enkes werd weer ge handeld, nu op een peil van f 15-, ASW ging na een voorgaande laatkoers nu flink lager in andere handen over, een lot wat ook de aandelen Crane trof. De koers van Ver. Glas kwam onder druk te staan door een tijdens beurst ijd bin nenkomende mededeling van het bedrijf, dat in het eerste halfjaar geen posi tieve resultaten konden worden behaald. Flauw wa ren verder ook de aandelen Oce-Van der Grinten. De actieve markt sudderde gedurende beurstijd maar wat op de oude voet voort. De koersen bleven over het algemeen dicht rond het openingspeil. Alleen Kon. Boot kon een paar gulden aantrekken. Maandag stond de inschrijving open op een obligatielening van f 50 min van de Maasvlakte Olie Terminal met een looptijd van tien jaar, een rente van 9 pet en een ultglftekoers van 99,25, voorwaarden dl# ongeveer op marktniveau liggen

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 11