DE DRIE
GESTALTEN
VAN CHRIS
HOOGLOPEND GESCHIL IN
BRITSE STAALINDUSTRIE
Yan der Doef: gelijke kansen om auto te rijden
NVY WIL NEHEM
BETREKKEN BIJ
DAF-ONDERZOEK
GROOTHANDELSBEDRIJF
VAN SCHEMA
IN DEN BOSCH
Prijsverhoging
bij
Dow Chemical
Vragen over
levering
schepen
aan Indonesië
Beurskoersan
A N P-beurs-
overzicht
Obligaties
iets hoger op
disconto
verlaging
t
DE STEM VAN DINSDAG 16 SEPTEMBER
Chris Sizemore
WASHINGTON (UPI) - „Ik
vraag mijn kennissen wel of ze
ooit de film „The three faces of
Eve" hebben gezien. Als ze ja
zeggen, zeg ik: „Nou, die Eve
ben ik".
Met toestemming van haar
psychiater heeft de 48-jarige
huisvrouw Chris Sizemore uit
Fairfax City in Virginia, zo in
een interview met de Washing
ton Post een geheim onthuld
dat ze 23 jaar voor zich heeft
gehouden: dat ze lijdt aan een
zeldzame vorm van geestes
stoornis, multiple persoon
lijkheid.
Filmactrice Joanne Wood
ward heeft met het uitbeelden
van Eve en haar drie gestalten
naar een boek van de eerste
psychiater van Mevrouw Si
zemore, een oscar verdiend.
Mevrouw Sizemore zegt dat
haar primaire persoonlijkheid
thans weerde overhand heeft'.
Al een jaar heeft deze persoon
lijkheid weerstand te bieden
aan weliswaar zwakkere,
maar even individualistische
persoonlijkheden.
Mevrouw Sizemore, oudste
van drie dichters van een ge-
meenteambtenaar, kan zich
haar eerste persoonlijkheids-
verandering nog herinneren.
„Ik was twee jaar. Mijn
moeder had een diepe snede in
haar arm opgelopen, het
bloedde vreselijk. Ik dacht dat
ze doodging. Ze zei tegen me,
haal gauw vader. Maar ik liep
naar een bed en stak mijn
hoofd onder het kussen. En
toen leek het alsof ik terugtrad
in de ruimte en ik zag een klein
meisje naar mijn vader gaan.
Ik was het niet, ik stond te kij
ken".
De persoonlijkheidsverwis
selingen werden volgens me
vrouw Sizemore gewoonlijk
voorafgegaan door een hevige
hoofdpijn die ongeveer tien se
conden duurde. „Daarna was
er een flits waarin helemaal
geen persoonlijkheid was. Er
was geen zijn.
EINDHOVEN (ANP) - De in
dustriebond NW en de leden
van deze bond in de centrale on
dernemingsraad van Daf-trucks
B.V. zijn van mening dat de Ne
derlandse Herstructurerings
maatschappij Nehem het in
terne onderzoek bij deze firma
moet controleren.
a
Tot deze conclusie zijn de
NW-leden in de ondernemings
raad gekomen na een vergade
ring met het bestuur van Se be-
drijfsledenvereniging bij Daf en
de NW-districtsbestuurder
V an de Steenhoven.
Een interne werkgroep van
het bedrijf verricht het onder
zoek bij Daf naar de structurele
problemen. Dit onderzoek vindt
plaats op initiatief van de direc
tie. De gezamenlijke vakorgani
saties stemden op 29 augustus
met deze gang van zaken in. Na
het overleg van zaterdag hebben
de genoemde NW-delegatie en
drs. P. van Doorne, meegedeeld
dat het door allerlei interne
groepsbelangen binnen de cen
trale ondernemingsraad onmo
gelijk is voldoende controle te
kunnen uitoefenen op het on
derzoek Bovendien hebben vol
gens de NW-delegatie in de
werkgroep teveel mensen zitting
die door het recente verleden be
last zijn. „Vanwege de objectivi
teit en de in te brengen deskun
digheid eisen wij dat het onder
zoek gedaan wordt onder super
visie van de Nehem", aldus het
NW-standpunt.
De andere vakorganisaties
zijn zaterdag door de heer van
de Steenhoven ingelicht. Ton
van Lieshout, districtsbestuur
der van het NKV zegt de actie
van het NW een beetje voorba
rig te vinden. „Ik was gelukkiger
geweest met een gezamenlijk
standpunt van de centrale on
dernemingsraad. Dat had er
volgens mij ook wel ingezeten.
Los" daarvan zijn wij het wel
eens met het inschakelen van de
Nehem".
Drs. P. van Doorne heeft via
de Dafbode verklaard dat de
uitgangspunten van de directie
bij het opstellen van de afzet-
prognoses voor vrachtwagens in
1975 en 1976 volkomen onjuist
zijn geweest. „We zijn te opti
mistisch geweest", zegt hij in het
artikel.
AMERSFOORT (ANP) - NV
Gebr. D. Schuitema (Centra) in
Amersfoort gaat haar grossie
rapparaat voorlopig op tijde
lijke basis uitbreiden. In Den
Bosch wordt een groothandels
bedrijf gesticht, Schuitema-Den
Bosch BV, naast de bestaande
groothandelsbedrijven in Assen,
Heerenveen, Raalte, Son, Krab-
bendijke en Bodegraven.
Het besluit tot de nieuwe
groothandelsvestiging vloeit
voort, aldus Schuitema, uit de
oprichting in juni van dit jaar, te
zamen met De Gruyter, van een
joint venture waarin de exploi
tatie van „discount"-zaken on
der de naam Kien plaatsvindt.
Voor deze joint venture treedt
Schuitema op als goederenle
verancier.
Om de additionele omzet in
Zuid en West-Nederland, die
hiervan het gevolg is op te van
gen, beschikte het bestaande
grossierapparaat van Schui
tema over onvoldoende moge
lijkheden. Schuitema-Den
Bosch BV een volledige dochter
van Schuitema, heeft van De
Gruyter ca. 3.500 m2 magazijn
ruimte gehuurd. Directeur
wordt de heer J.F. van der
Zeeuw.
(Van onze correspondent)
LONDEN - De genationali
seerde Britse staalindustrie, die
dit jaar worstelt met een bijzon
der zware recessie, wordt nu ge
confronteerd met de mogelijk
heid van een algemene staking.
De staking wordt uitgeroepen
door zestienduizend arbeiders
van de hoogovens.
De oorzaak vai) het geschil is
een aanslepend dispuut over ho
gere lonen voor werk in de
grootste en modernste hoogoven
van het land te Llanwern, in
Zuid-Wales. De nieuwe hoog
oven zal tweemaal zoveel ijzer
(35.000 ton per week) produce
ren met minder arbeiders dan de
ouderwetse installatie.
Een van de 140 arbeiders, uit
gekozen om te werken in de
nieuwe hoogoven, kreeg opd
racht zijn dagtaak te beginnen.
Toen hij dit weigerde, werd hem
gezegd, dat hij dan geen loon
meer zou ontvangen. Daarop
gingen alle arbeiders naar huis.
Hun vakbond had op dit sein
gewacht.
De arbeiders van de moderne
hoogoven wensen een nieuw ba-
sisloon van 100 pond in de week.
De onderhandelingen daarover
zijn al meer dan een jaar aan de
gang. Ondertussen werd de
nieuwe hoogoven gebouwd. Het
basisloon hangt af van wat de
vier belangrijkste arbeiders van
de hoogoven krijgen. Volgens de
vakbond is de Steel Corporation
slechts bereid iets meer dan 85
pond in de week toe te kennen.
De Britse staalindustrie gaat
diep gebukt onder de depressie.
Afgelopen maand was de staal-
produktie 24 pet gedaald tegen
een jaar geleden.
Een algemene staking in de
staalindustrie zou dramastische
gevolgen hebben voor heel de
Britse economie. In enkele we
ken kan een ernstig gebrek aan
staal ontstaan, dat vooral de au
tomobielfabrieken en de olie-
exploitatie in de Noordzee ern
stig zou treffen. In dergelijke
omstandigheden behoort een
nieuwe politieke crisis eveneens
tot de mogelijkheden. Als de ar
beiders van de hoogovens hun
zin krijgen, stort de strenge
loonpolitiek van de regering-
Wilson in elkaar. De situatie
wordt dan minstens even ernstig
als ongeveer twee jaar geleden,
toen de regering-Heath gekel
derd werd door de mijnwerkers.
DEN HAAG (ANP) - Dow
Chemical Europe heeft haar af
nemers laten weten, dat zij per 1
oktober de prijzen in de meeste
Europese landen wil verhogen
met 20 tot 25 pet.
De voortdurende inflatie, de
aantasting van de prijzen
(vooral sinds augustus 1974) en
het draaien op lage capaciteit
van de produktie-eenheden
hebben geleid tot zodanige
winstdalingen, dat mogelijke
toekomstige investeringen in
gevaar komen, aldus Dow.
DE meeste Nederlanders (70
procent) hebben liever belas
tingverlaging dan loonsverho
ging. Dit heeft het Nederlands
Instituut voor de Publieke Opi
nie (NIPO) vastgesteld bij een
enquête onder 901 mannen en
vrouwen vanaf 18 jaar.
RADIO Rotor B.V., een elektro
nisch handels- en produktie-
bedrijf met vestigingen in Am
sterdam en Den Dolder, gaat
Adressograph Multigraph (AM)
Emmen BV, overnemen met in
begrip van het 30 man sterke
personeel van het laatstge
noemde bedrijf.
scheepsbericht en
Acteon 15 25 n Muscat nr
Durban, Atlantic Crown 13 vn
Rotterdam nr Southampton,
Chevron Leiden 15 220 zzo Ade
laide nr Bandarmahshahr, Cop-
penarae 14 vn Tela nr Almirante,
Coral Maeandra 14 vn Rotter
dam nr Mala, Diadema 15 300 w
Penang nr Port Dickson, Dioge
nes 14 7 50 no Pto Rico nr Buena
ventura, Eemhaven 14 vn Rio de
Janeiro, Felania 15 900 ono
Hokkaido nr Alaska, Gaaster-
landl4 210 otn Curasao nr New
Orleans, Gulf Hollander 14 360
no Barbados nr Escaravos, Itter-
sum 13 340 no Maagden eil. nr
Rotterdam, Kennemerland 15 p
Ouessant nr Maceio, Neder
Rhone 14 90 z Rhodos nr Livor-
no, Schelpwijk 14 vn Shuaiba nr
Aden, Schielloyd 15 vn Dam-
man nr Koeweit, Straat Forca-
dos 15 720 wzw Cocos eil nr
Kaapstad, Tinto 13 vn Kingston
nr Cristobal, Wieldrecht 13 970
wAzorennr Port Said, Wonogiri
12 vn San Antonio nr Phillippij-
nen.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De socialisti
sche Tweede-Kamerleden Ter
Beek, van der Hek en de Vries
zijn bepaald niet enthousiast
over de berichten, dat de Neder
landse regering een exportver
gunning zou hebben afgegeven
voor de levering van drie Mari-
necorvetten aan de Indonesische
regering.
De schepen zullen bij het
Rijn-Schelae-Verolmeconcern
worden gebouwd. De socialisti
sche fractie in de Tweede Kamer
is erg benieuwd naar de argu
menten van de ministers Van der
Stoel, Buitenlandse Zaken en
Lubbers, Economische Zaken
aan wie zij hierover vragen heb
ben gesteld.
DEN HAAG - „Laat ik maar
met de deur in huis vallen en
proberen eerst een paar misver
standen - of moet ik zeggen: be
wust in stand gehouden verte
keningen - uit de weg te ruimen.
Wij als PvdA-fractie zijn tegen
maatregelen, die de aanschaf
van auto's verhinderen. Tegen
een vergunningstelsel, waarin
de een wel de ander niet een auto
mag hebben. Tegen prijsopd
rijving, die ertoe zou leiden dat
de lagere inkomens er in de
praktijk niet meer aan te pas
komen. Ook hier een politiek
van gelijke kansen. Gelijke kan
sen om een auto te kopen en te
gebruiken".
Maar de laatste jaren is kopen
en rijden van een auto alsmaar
duurder gemaakt. En dat gaat
door.
Van der Doef: „Je moet niet
alleen maar naar die auto kij
ken. Veel van de kosten die wor
den gemaakt om de automobilist
rijden - en vooral ook veilig rij
den - mogelijk te maken, zitten
niet in zijn belasting of benzine
prijs verrekend. Kent de auto
mobilist wel de werkelijke kos
ten voor allerlei voorzieningen.
Voor de wegen, de veiligheids
maatregelen, verkeersvoorzie-
ningen, verkeerspolitie, ambu
lancedienst? Voorzieningen die
er toch voor hem zijn. Die kosten
liggen bij elkaar veel hoger dan
wat hij betaalt aan motorrijtui
genbelasting en accijns op be
nzine.
Dat betekent, dat als het auto
rijden duurder wordt dit nog
niet wil zeggen dat het ook on
rechtvaardig duurder wordt.
Waar het om gaat is: Wie willen
we laten opdraaien voor de kos
ten die bij het wegensysteem
voor het autoverkeer behoren?
Nou, dan vinden wij, dat degene
die het meest rijdt ook het meest
moet betalen. Eenvoudig omdat
zijn auto het meest aan slijtage
veroorzaakt, het milieu aantast,
een beroep doet op de service
langs de weg aan borden, voor
zieningen en mensen.
Het is eigenlijk gewoon het
principe van de vervuiler be
taalt. Wie veel kilometers vreet
moet meer betalen dan degene
die zijn auto alleen voor privé-
gebruik heeft. Dat is toch recht
vaardig? En hoe bereik je dat?
Door die kosten in de benzine
accijns door te berekenen. Wie
veel rijdt en dus veel benzine ge
bruikt moet dan ook veel beta
len. In ieder geval meer dan de
gene die minder rijdt.
Daarmee wil de PvdA dus ook
het autogebruik afremmen?
Van der Doef: „Ik geloof, dat
langzamerhand tot meer men
sen gaat doordringen dat het au
toverkeer veel schade aan milieu
en landschap aanricht. Als we
dat nu niet willen, dan moeten
we gaan werken aan voprzie-
ningen die de aantasting van het
milieu wat minder erg maken.
Daar reken ik ook anti-lawaai
maatregelen bij. Maar de grote
vraag is: Hoe kun je het autoge
bruik terugdringen zonder on
rechtvaardig en betuttelend te
worden. Dan kon je op het open
baar vervoer.
Het openbaar vervoer als to
vermiddel, oplossing voor alle
kwaad?
Van der Doef: „Het staat vast
dat wie openbaar vervoer dicht
bij huis heeft en aan het eind van
de lijn niet al te ver moeten lo-
Een, méér van dat vervoer ge-
ruikt maakt dan wie ver van de
halte afwoont. Dat betekent, dat
we het openbaar vervoer zo
dicht mogelijk - letterlijk - bij
de mensen moeten brengen. De
halte dichter bij de deur, goede
parkeerplaatsen bij een bus- of
treinstation. Vast staat ook dat
openbaar vervoer heel wat min
der milieu-aantastend is dan de
auto. Mensen die een auto heb
ben gebruiken echter het open
baar vervoer wel als het maar
aan bepaalde eisen voldoet. Wij
zijn er heel erg van overtuigd,
dat het openbaar vervoer beter
is. Zeker om de mensen iedere
dag van en naar hun werk te
brengen. Het gaat erom dat
openbaar vervoer zo goed moge
lijk te maken opdat steeds meer
mensen er gebruik van maken.
voer voor miljoenen mensen,
waarvan velen nu nog op de
zelfde tijdstippen naar hun
werk moeten en terug naar huis,
kost vele honderden miljoenen.
Dat kun je niet ineens op de ge
bruikers afwentelen. Dan zou
den de mensen inderdaad weer
De auto is onderwerp van felle discussies en zal dat voorlopig
ook wel blijven. De discussies in de Tweede Kamer over de nota
ruimtelijke ordening hebben geleld tot slogans als: Den Uyl heeft
het op je auto gemunt, de regering wil de kleine man zijn auto
afnemen. De vervoersspeclalist van de PvdA-fractie Jaap van der
Doef, heeft voor de fractie honderden reacties moeten opvangen.
Reacties van mensen die nu wel eens precies willen weten waar
de PvdA staat als het om auto en autogebruik gaat. In dit vraag
gesprek licht Van der Doef de uitlatingen toe, die hij zaterdag in
Rotterdam deed en waarover wij gisteren al schreven.
Dat is niet autootje pesten of de
kleine man zijn auto afpakken.
Nee, dat is iedereen met auto of
zonder auto zo goed openbaar
vervoer aanbieden dat men er
ook gebruik van gaat maken.
Nee, het openbaar vervoer is
geen tovermiddel. We willen de
mensen niet de bus of de trein
injagen, niet dwingen door het
autorijden te verbieden. We wil
len het openbaar vervoer be
langrijk verbeteren
En dus duurder maken? Mis
schien zo duur dat de mensen
toch maar weer de auto pakken?
Van der Doef: „Openbaar ver
de auto pakken. Daarom: de ta
rieven van bus en trein mogen
niet teveel stijgen. Bus en trein
moeten goed en betaalbaar zijn.
Daarom vinden we het niet zo
gek, dat de guldens die de auto
mobilist gaat betalen voor het
gebruik van zijn auto - en dat
moet gelijk zijn aan de kosten -
ook gebruikt worden voor het in
stand houden en uitbreiden van
het openbaar vervoer. Maar we
voelen er niets voor om burgers
ergens in Nederland meer te la
ten betalen voor het autoge
bruik om daarmee openbaar
vervoer te financieren, zonder
echter goed openbaar vervoer-
aan te bieden. Op het platteland
wel openbaar vervoer, maar
minder uitgebreid - hoewel toch
foed - dan in verstedelijkte ge-
ieden. Want daar is de behoefte
veel groter. En als we nu in ste
den en stedelijke gebieden goed
openbaar vervoer hebben - en
betaalbaar zou het dan zo gek
zijn om mensen die dan toch
persé de auto willen gebruiken
om naar en van het werk te gaan,
meer te laten betalen? Van dat
geld kunnen we het openbaar
vervoer op peil houden en ver-
keersvoorzieningen betalen.
Dus toch, langs financiële
weg, een stuk inperking van
vrijheid?
Van der Doef: „Ja, luister nou
eens. We klagen toch allemaal
over de spitsuren. We willen
toch allemaal dat onze kinderen
veilig over straat kunnen gaan?
We maken er toch een rotzootje
van als we ons elke dag met z'n
allen in het eigen autootje door
de steden persen? We willen au
torijden en toch een rustige
woonwijk. We willen autorijden
en toch geen lawaai, geen stank.
Nou dan kan natuurlijk niet.
Vrijheid best, maar dan moeten
we wel kiezen. Ieder persoon
lijk. Je hoort mij niet zeggen dat
die keuze moet zijn tegen de au
to. Maar ik vind dat degenen die
niet alleen hun eigen vrijheid
lief hebben zouden móeten kie
zen voor verkeersveiligheid voor
het milieu, voor de leefbaarheid
van onze straten en wijken. Als
je daarvoor kiest moet je de auto
voor sommige bestemmingen la
ten staan. Bijvoorbeeld om ie
dere dag naar het werk te gaan.
Erg auto-vriendelijk klinkt
dat toch niet?
Van der Doef: „Nog eens in
andere woorden: Wij vinden de
auto voor vele honderd duizen
den mensen een ongelooflijk
aantrekkelijk, ja zelf onmisbaar
middel om zich te verplaatsen.
Zeker als het gaat om privébes-
temmingen, voor vakantie, het
weekend, familiebezoek. Noem
maar op. De auto is een zegen
voor veel mensen die aan hun
huis gekluisterd zitten. Voor be
jaarden, voor gehandicapten.
Voor velen die naar het wee
keinde uitzien en er wel eens uit
willen. Schitterend en niet aan
te tasten wat ons betreft. Maar is
die auto ook zo geschikt om er
elke dag op je eentje mee naar
het werk te rijden? Nog maar af
gezien van de kosten want elke
kilometer kost toch een lieve
cent. Gewoon verspilling, ook
als je het goed kunt betalen. Ver
spilling ook als je baas de reis
kosten vergoedt. Dat soort auto
gebruik vinden we niet altijd
even nuttig en verantwoord. Ik
weet wel, er zijn nog mensen die
vinden dat ze altijd en overal
met de auto naar toe moeten.
Moeten we die dan maar altijd
en overval toelaten, omdat de
eigenaar dat toevallig wil? Of
mogen we misschien bepleiten
dat bepaalde straten weer
woon- en leefstraten worden
En de automobilist dan die je
niets wilde verbieden?
Van der Doef: „Nou, die mag
van ons rijden, ook als er goed
openbaar vervoer is. Alleen niet
meer overal en ook niet meer al
tijd. We moeten er geen rotzooi
tje van blijven maken. Als we
eenmaal de automobilist de
werkelijke kosten laten betalen
en als we een goed openbaar
vervoer hebben dan blijft als een
paal boven water staan de indi
viduele vrijheid van de mens
zelf. De moet dan maar kiezen:
„Rij ik auto of neem ik de bus,
metro of trein". Maar kiest-ie de
auto, ondanks andere mogelijk
heden, dan rinkelt de kassa en
incasseert de gemeenschap te
recht de guldens om het milieu
goed en ook voor de automobi
list leefbaar te houden".
MAX DE BOK
f
MAANDAG 15 SEPTEMBER 1975
I i
le kolom slotkoersen vorige beurs. 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs
a - laten b - bieden c - exclaim
d exdividend e gedaan bieden f gedaan-laten
Actieve aandelen
Handel en industrie
34,20
313,00
73,70e
149,00
79,80
AKZO f 20
ABN f 100
AraRo f 20
A dam Rf750
Deli-Mij f 75
Uordtsche I 2»
Dordtsche Pr,
Heineken f 25
HeinekenH~f25
HAL ILflOO
Hoogov. f 20
HVA-M. eert
KNSMcrt f100 130'[|0
KLM I 100 52'20
Kon.Olie f 20 96 10
Nat.Nsd. f 10 81-°°®
Ommeren Cert 2
Philip, f 10
Robeco f 50
122,50
147,80
136,10
66,50
48,40
8,00
23,50e
179,50
34,40
314,50
73,60e
140,50
78,00
120,70
119,40
147,50e
137,50e
66,50
48,10
68,00
131,50
52,50
93,10e
81,70e
237,00
23,60
j 180,00
126,30f
107,OOf
106,10
Kollnco 1 50 125,89
Scheepv.U 1 50 105'89
Unilever 120 1991
Actieve obligaties
staatsleningen
10.50 Ned. 74 108,10 108,30
9.75 id 74 104,70
100,50
99,80
100,00
93,60
9.00 id 75
8.75 id 75
8.50 id 75
8.00 id 69
8.00 id 70-95 94 70
8.00 id 71-90 93,00
8.00 id 701 100,30
104,70
100,60
99,80
100,00
93,90
94,90
93,40
100,40
8.00 id 7Oil
8.00 id 70III
8.00 id 69-76
8.00 id 70-77
7.75 Id 71-96
7.75 id 73-98
7.75 id 70-78
7.50 id 60-04
7.50 id 71-06
7.56 id 72-97
7.50 id 71-81
7.20 id 72-97
7.00 id 661-91
7.00 id 6611
7.00 id 69-94
6.50 id 681-93
6.50 id 6811
6.50 id 68I1I
6.50 id 68IY
6.25 id 66-01
6.25 id 67 -92
6.00 id 07-92
5.75 Id 651-90
5.75 id 6511
5.25 id 641-89
5.25 id 6411
5.00 id 64-94
4.50 id 58-83
4.50 id 59-80
4.50 id 601-85
4.50 id 6011
98,40
98,10
101,20
101,50
91,10
90,40
101,50
90,50
89,60
89,10
100,70
86,80
89,60
89,10
87,20
85,00
84,60
84,50
84,10
87,70
84,30
83,00
85,30
85,90
84,30
85,40
79,60
91,40
82,40
88,30
81,00
98,60
98,40
101,40
101,70
91,30
90.80
101,90
90,70
89,70
89,20
100,80
87,00
90,10
89,70
87,70
85,30
84,90
84,80
84,50
88,00
84,60
83,50
85,50
86,10
84,70
86,00
80,00
91,70
83,00
88,70
81,30
Convert, obligaties
4.75 Aluo 70,40
6.00 A.B.N. 117,00
6.75 AmRo73 98,50
70,90
116,50
98,90
5.50 AmRo 185,75
8,25 Ball.Ned 95,70
6.25 Buhr.T 89,70
7.25 Furn. 73 93,50
4.75 Gelder 95,30
5.75 Gist-Br 90,40
6.50 Grinten 108,00
7.25 H'meijer 92,00e
7.50 Holec 120,00b
5.25 Hoogov. 83,00
7.50 1HCHoll 139,00
185,50
95,70
89,50
94.50
95,00
90,40
107,00
92,50
138.00
7.25 Kappa 73
87,90
87,70
6.50 Kluwer
-
107,00
8.75 K.N.S.M7
104,00
104,00
8.75 K.B.B. '75 102,90
103,40e
5.75 KLM
77,50
78,00
7.75 K.N.Pap.
110,00
110,00
7.25 KSH 73
88,70
89,00
7.00 Lyons N
73,00e
74,50
7.25 M'intosh
84,20
84,40
9.00 Meneba
99,00
99,00
7.00 NBM-B
80,00
7 25 Nederh.
72,00e
74,00e
6.50 NMB
196,00
195,00
7.75 Nutricia
91,00
92,00
8.00 Nijverd.
88,50
89,00
4.75 Philips
87,00
86,75
10.00 Pont
104,50
104,50
7.50 Proost.B
94,00e
94,00b
6.50 Bolinco
70,20e
-
6.50 id 1000
-
-
8.00 Sanders
90,50
90,50
7.00 Skol Br.
90,05
88,00
7 .00 Slav .Bk
103,60
103,75
8.25 Vih-BuL
92,00
92,00
7.00 W'sanen
93,80
93,50
Aandelen Banken
verzekeringen
AMEV
54,20e
55,20
Amfas
81,80
82,20
AssSt.R'dam
93,50e
94,00
Ennia
123,90
124,50
Mees&Hope
-
-
Ned.Crediet
43,00
43,70
NMB
144,00
144,00
Slavenb.Bnk
2570,00
2580,00
id Cert
257,00
258,00
Fr.Gr.Hyp.
97,30
97,20
Tllb.Hyp.bk
131,00a
130,20
Westl.Utr.Hyp 280,50
279,90e
Scheepshyp.
3050,001 3050,00
Handel en industrie
ACF
Ah og-BOB
Ahold
AMAS
Asd Droogd.
Asd Rijtuig
Anient Nat.
Arnh.Schbw
Asselberg
AUDET
Aut.ScrewW
Aut.Ind.Rt
Ballast-N
BAM
Batenburg
Reek, van
Beers
Begemann
Bergoss
Berkel P
Blydenst
Boer Druk
311,00
40,00
91,00b
10,00
88,00
139,00
22,40
120,00e
883,00e
169,50
72,00a
1200,00
40,00e
75,20
221,00
87,50
59,50
87,00
142,50
113,50
455,00
172,00
"6,50
Borium I W
Bo,K*11' 107,00
Br««t Bouw 255,00
Bredero VG 1230,00
309,00
40,20
92,30
10,00
90,00
139,00
23,00e
121,00
884,00e
168,00
65,00
1200,00
39,10
76,00
225,00
88,00
59,20
90,00
141,00
114,00
445,00
173,00
76,00
70,90
109,00
252,00
1220,00
id cert
Bredero VB
id cert
Buhrm.Tett.
id cert
Calve-D cert
id 6 pet cert
Centr.Suik.
id cert
Ceteco
id cert
Chamotte
Clndu-Key
Crane Ned
Desseaux
Dikken
1180,00
301,00
296,00
64,00
137,20
942,00e
944,00
163,00e
162,00e
48,50
42,00
55,80
61,50
Dr.Ov.Hout
Droge
Duiker App
Econosto
Elsevier
id cert
EMBA
Enkes
Fokker
Ford Auto
Furness
Gamma H
id 5 pet PW
Gel.Delft c
Gelder cert
Gerofabr
Giessen
Gist Broc.
ld cert
Goudsmit
Grasso
Grinten
Grofsmed.
Hagemeijer
Helma Hold.
Hero Cons.
Hey broek
Hoek's Mach
Holec
Holl.Beton
Holl. Beton c
1170,00
296,00e
65,50
137,30
1165,00
945,00e
165,00
164,30
49,50e
44,00
350,00
55,50
64,00e
212,00
1290,00
325,00e
37,00
440,00
436,00
184,50
34,70
411,00
75,20
26,30f
12,30
212,00
58,70
29,00
484,00
55,60e
55,60e
88,00
131,00
165,20
129,00
70,50
35,00
135,OOf
75,50
170,50
57.Q0
55,00
213,00
3375,00e
330,00e
37,70
443,00
442,00
185,00
15,00
35,60
413,00
75,00
26,80
12,30
212.00
58,50
30,50
475,00
55,50
55,50
90,00
131,00
168,00
127,00
70,50
35,00
134,50
75,60
170,00
58,00
57,00
ICU
98,00
95,50
IHC Holland
37,50
37,50
Ind.Maatsch.
214,00
215,00
EBB Kondor
61,50
64,50
Interlas
141,00
139,00
InternatloM
39,20
39,20
Inventum
477,00
485,00
Kappa cert.
143,00
143,00
Kempen Beg
80,00
80,00
Key Houth.
-
-
Kiene S
203,50
203,00
Kloos
149,00
148,00
Kluwer
80,30
82,00
Bijenkorf
83,80
id cert
83.90
83,60
id 6 cum
-
-
Kon.Ned-Pap 52,20
52,00
Krasnap.sky
137,00
138,00
KSH
58,50
59,30
Kwatta
23,80
24,40
Landre&Gl
131,00
131,00
Leids.Wol
201,00e
252,00
Macintosh
59,00e
58,50
Meneba
103,50
100,20
Metaverpa
2430,00
2430,00
Moluksche
91,00
91,00
Mljnb.W.
823,00
825,00
Naarden
44,70
45,30
Naeff
92,00e
92,00
Nat.Grondb.
55,50b
55,50
NBM-Bouw
40,20
40,00
Nedap
296,00
300,00
Nederhorst
22,00e
23,00e
Ned.Bontw.
223,00
218,00a
Ned.Dagbl
138,00e
136,00
id cert
345,00e
340,00
Nelle
312,00
317,00
Netam
72,00
71,00
Nleaf
1310,00
1310,00b
NIerstrast
1230,00
1240,00
Norit
114,80
114,20
Nutricia GB 43,80e
44,20
Nutricia VB 43,80e
44,20
N ij verdal
54,40
57,00
OGEM Hold.
Orenstein
Oving-D-S
Pakhoed H
id cert
Palembang
Paithe
Philips
Pont Hout
Porcel.Fles
Proost&Br
Rademaken
Reesink
Reeuwijk
Reiss en Co
BIVA
id cert
Rohte&Jisk
Bommen hoi 1.
Bljn-Scheide
Sanden
Schev.Expl.
Schokbeton
Schuitema
Schuppen
Schuttenv.
Stevin Gr
Stoomsp Tw.
Tablnd.Phil.
Telegraaf
THV Intern
Tilb.Waterl.
Tw.Kabelf.
Ubbink
Unikap
Unil cert
id 7 pet
id 6 pet
22,70
238,00
127,00
140,20
133,70
86,00
69,00
199,00
122,00
177,00
390,00
112,50
51,50
103,00a
265,00e
255,00
45,20
630,00
170,00
125,60
17,00
910,00e
114,50
335,50
74,00
71,00b
85,00
71,10
184,00
394,00
280,00
127,50
128,10
78,50
66,50
22,60
241,00
125,00
141,00
135,00
86,00
68,20
203,00
120,00
184,50
395,00
114,80
51,20
102,00
205,oer*
252,00
45,20
631,00
172,00e
126,20
17,30
V.d.Vliet-W 75,00
39,50
104,50
Veneta
Ver.Giasf
Ver.Hand.S. 738,00
VMF 102,00
- 76,50
Ver. Touw
id cert 66,90
Vezelverw. 270,00e
115,00
335,90
78,00
75,60
72,30e
85,00
71,10
185,00
390,00
290,00
126,10
132,00e
79,00
67,00
77,00b
39,20
102,50
741,00
165,50
78,00
70,00e
"70,00b
VihamijButt 62,00b 62.50e
VRG Papier 70,00b
70,00b
71,00
46,00
46,00
86,20
82,50
Vulc.oord 72,00
Wegener C 46,00
id cert 46,00
Wessanen c 86,00
Wyers 81,00
Wijk en Her 1240,00e 1258,00
Zaalberg 79,00 78,50
Mijnbouw/Petroleum
Maxw. Petr 111,80 106,50d
Moeara En. 204.90 198,70d
id 1-18 2700,00b 2670,00
id 1-4 2710,00 2620,00d
Sarakreek -
Diversen
Geld.Tram 430,00 425,00e
Ant.Brouw. - -
An t. Verf 130,00e 133,00
ElMij Aruba 120.00b 120,00b
Sur. Brouw.
Hunter D. 18,00 18,00
Participatiemijen
Alg.Fondsenb.
America Fnd
Asd Bel egg. D
Converto
Goldmines
Holland F
id 1
Interbonds
Binn.Belf.VG
Breevast
Ned. Vastgoed
Dutch Int
100,00
137,00
139,00
525,00
184,40
132,50
663,00
519,00
130,00b
119,60f
565,00e
94.80
100,00
138,00
139,00
525,00
184,00
133,00
665,00
519,00
130,00e
119,60f
565,00e
96,00
Beleggingsmijen
IKA Belegg 13l 5Q
Ne*° 69,00
Obam 69 60
Uni-Invest 53 4Q
Wereldhaven 93 30
Leveraged 63.00
Rorento 111,80
Tokyo PH(S) 56,50
Tokyo PH 77 50
Concentra 209 00
131,00
69,50
69,70
63.50
92,70e
62,50
112,20
56,50
78,50
211,00
AMSTERDAM, 15 septem
ber (ANP) - Hoewel de
vrijdag bekendgemaakte
disconto-verlaging voor de
beurs in het geheel niet on
verwacht kwam, kon de
obligatiemarkt maandag op
het Damrak toch enig ver
der terrein winnen. Bij ope
ning begonnen zowel de
BNG- als de staatsleningen
over vrijwel de gehele linie
een paar dubbeltjes hoger.
Op ,een opnieuw kalme ac
tieve markt was Kon. Olie
ex f 3,75 interimdividend in
feite f 1,25 hoger op f 93,60.
Van Ommeren ging op f 2 39
van start, een winst van
f4,50 ten opzichte van het
slot van vrijdag. Dit waren
echter uitschieters, want de
rest van de markt zag er vrij
kleurloos uit. Zo gingen
Heineken en Scheepvaart
Unie f 1 vooruit, terwijl
Deli f 1,80 moest prijsgeven
op f 78. De rest van de
koerswijzigingen stelde nog
minder voor
Aan de andere kant moest
Amsterdam Rubber, die
over enkele dagen de resul
taten over het eerste half
jaar bekend zal maken,
flink terrein prijsgeven.
Van der Giessen-de Noord
was ongeveer f 10,- in reac
tie. In Enkes werd weer ge
handeld, nu op een peil van
f 15-, ASW ging na een
voorgaande laatkoers nu
flink lager in andere handen
over, een lot wat ook de
aandelen Crane trof. De
koers van Ver. Glas kwam
onder druk te staan door
een tijdens beurst ijd bin
nenkomende mededeling
van het bedrijf, dat in het
eerste halfjaar geen posi
tieve resultaten konden
worden behaald. Flauw wa
ren verder ook de aandelen
Oce-Van der Grinten.
De actieve markt sudderde
gedurende beurstijd maar
wat op de oude voet voort.
De koersen bleven over het
algemeen dicht rond het
openingspeil. Alleen Kon.
Boot kon een paar gulden
aantrekken. Maandag stond
de inschrijving open op een
obligatielening van f 50 min
van de Maasvlakte Olie
Terminal met een looptijd
van tien jaar, een rente van
9 pet en een ultglftekoers
van 99,25, voorwaarden dl#
ongeveer op marktniveau
liggen