Autobezit niet gebonden aan de welvaartshlassen Uitbreiding spoorwegrecherche moet treinreizen aantrekkelijker maken DE VROI/W ALS Niei reg( Böll waarschuwt opnieuw tej ven ontwikkelin 'g van Duitse recht CIA in schaduw van de militaire spionagediensten Meer jong Frankri Toubou zes mili overeensti f binnenland buitenland Geluidsbanden Militairen Lenny Kuhr Vernielingen Wapens Honden Big brother Controle Stellingen v PvdA inzak autogebruik BREDA - Ook de laagstge- klasseerden, die 26% van onze bevolking uitmaken, zijn ter voldoening van hun plaatsings- behocften aangewezen op de au to. Beperking van het gebruik zal tot uiting komen in het so ciale en recreatieve verkeer, twee sectoren die het meest met het welzijn van de Nederlander te maken hebben. Zo gezien lijkt een kunstmatige vermindering van het autogebruik, ook poli tiek, een weinig aantrekkelijke gedachte, zegt de Stichting WEG. Inventarisatie van het feiten materiaal over het autogebruik, in het bijzonder door de „laagst geklasseerden", leidt tot de vol gende conclusies: 1. Autobezit en -gebruik zijn een algemeen maatschappelijk ver schijnsel dat niet gebonden is aan een sociale klasse of inko mensgroep. Ruim de helft van het personenautopark was in 1970 in het bezit van mensen onder de zgn. welvaartsgrens van de sociale verzekering (on der 15.000 gulden bruto inko men in 1970); 2. De massa-motorisering van de laatste 10-15 jaar is sterk in de hand gewerkt door stijging van het reele inkomen. De gezin suitgaven voor het verkeer in de periode 1969-1975 lopen precies gelijk op met de stijging van het prijsindexcijfer van de gezins consumptie zoals het CBS dat maandelijk samenstelt. De ver- keersuitgaven vormen 8,2% van de totale gezinsconsumptie; 3. Wanneer de auto primair par ticulier wordt gebruikt is dit ge bruik (jaarkilometrage en ver plaatsingsmotieven) voor de verschillende welstands- of in komensgroepen vrijwel gelijk. 4. Ook voor de „laagstgeklas- seerden" is de auto het meest gebruikte vervoermiddel met bijna 35% van het aantal weke lijkse verplaatsingen. De groep van „laagstgeklas- seerden" wordt in een CBS- onderzoek naar de leefsituatie van de Nederlandse bevolking De Stichting WEG heeft een onderzoek ingesteld naar de sociale aspecten van de massamotorisering en daarbij vooral het autogebruik door de „laagstgeklasseerden" van de Neder landse bevolking onderzocht. Daarbij kwam met name de vraag naar voren: wat doet de grote groep Nederlanders die zich financieel maar net een auto kan permitteren met dit vervoermiddel? En in hoeverre zal hij bereid zijn hiervan, onder druk van allerlei beperkende maatregelen, zoals belasting- en prijsverhogingen, eer afstand te doen? De be langrijkste feiten en conclusies uit het onderzoek dat recent gepubliceerd is in het bulletin van de stichting WEG hebben we in onderstaand artikel verwerkt. (1974) omschreven als de men sen die niet meer dan lagere school doorlopen hebben, die een beroep uitoefenen waarvoor slechts minimale kennis en er varing nodig zijn. Deze groep omvat 26% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder. Behalve dat deze groep een lager inko men heeft onderscheidt hij zich naar een aantal kenmerken niet noemenswaardig van de rest der bevolking. Wel moeten de laagstgeklasseerden in vele op zichten met minder- genoegen nemen. Zij hebben slechtere ar beidsomstandigheden, wonen minder gunstig en profiteren minder van het onderwijs, ver der nemei) zij minder deel aan allerlei vrijetijdsbestedingen. Niettemin delen zij volop in het autobezit en -gebruik. Ons personenwagenpark omvat thans 3,5 tot 4 miljoen wagens zodat er op, elke vier Nederlan ders een auto gevonden wordt, oftewel in twee van elke drie ge zinnen komt een auto voor. Dit bezit loopt dwars door alle sociale klassen heen zodat het een levensgroot misverstand is te denken dat het autobezit vooral een zaak is van de beter gesitueerden. In 1971 reeds bleek uit een CBS-enquête dat ruim de helft van het particu liere personenwagenpark in het bezit is van mensen met een in komen beneden 15.000. Begin 1973 was ruim eenderde van het toenmalige autopark (perso nenwagens) in het bezit van Ne derlanders met een inkomen van nog geen ƒ15.000, welk aantal in de afgelopen twee jaar, rekening houdend met de inflatie, nog zal zijn toegenomen. De stichting WEG concludeert daaruit dat de personenauto een normaal ge bruiksartikel voor vrijwel elke Nederlander is geworden. Het wekelijks aantal gemaakte rit ten wijkt nauwelijks af; het be draagt 21,4 voor de totale bevol king en 20,1 voor de lage sociale klasse. Verschillen kunnen ech ter wel worden geconstateerd in het gebruik van de vervoermid delen en de doelen van de ver plaatsingen. Dan blijkt dat het aantal ritten voor sociale con tacten zoals bezoek aan familie, vrienden en kennissen, zieken en bejaardenbezoek, bij de so ciale lage klasse met 28% hoger genoteerd staat dan bij de hoge sociale klasse waar het 21 be draagt. Voor de persoonlijk: verzorging zoals winkelen en bankbezoek zijn de verhoudin gen echter precies omgekeerd, nl. 23 tegen 26% van het aantal gemaakte ritten. Ook wordt de auto door de lage sociale klasse minder gebruikt voor ritten naar werk, school, sport en re creatie dan het algemeen ge middelde. tl i (Van onze correspondent) WASHINGTON - Vijfenveertig jaar geleden ontmantelde de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken Henry Stimson een groep op zijn departement die zeer geschoold was in het ontraadse len van diplomatieke geheimtaal. „Gentlemen", zo meende Stim son „lezen andermans brieven niet". De naoorlogse CIA heeft er geen enkel bezwaar tegen: tussen 1952 en 1973 werden er miljoenen brieven geopend die vanuit Amerika naar de Sowjet-Unie werden verzonden. En dat is nog maar een van de pekelzonden van de CIA, die beschuldigd wordt van een groot aantal wandaden, inclusief een aantal politieke moord-complotten. inlichtingendienst heeft 10.000 man aan het werk en een budget dat even hoog is als dat van het leger. De Nationale Veiligheids dienst heeft 20.000 man aan het werk en een begroting van 1 mil jard dollar; het State Depart ment heeft een inlichtingen dienst van 335 man en verder hebben de Atoom Energie Commissie, de FBI en het minis terie van financien hun eigen spionagediensten. Het gehele complex bestaat uit 150.000 man en kost de schatkist 6200 miljoen dollar per jaar. Bij het verdere onderzoek van de commissie van Frank Church naar de praktijken van de CIA zal gepoogd worden de hand te leggen op tot dusver geheim ge bleven documenten en geluids banden uit het Nixon-tijdperk. Volgens sommigen zijn de ana lyses van de CIA, afgezien van de knoeierijen die aan het licht gekomen zijn, doorgaans aan merkelijk objectiever dan die van bijvoorbeeld de militaire in lichtingendiensten. Volgens Watergate-inbreker James McCord probeerde het Witte Huis de CIA onder poli tieke controle te brengen zodat de informaties van de CIA aan het beleid van de regering zou den kunnen worden aangepast. De Vietnam-rapporten van de CIA stonden doorgaans in scherp contrast met de veel rooskleuriger opvattingen van de militaire inlichtingendien sten en die van State Depart ment. Ze werden echter noch door Lyndon Johnson, noch door Henry Kissinger ernstig genomen. Lyndon Johnson. Wanneer het Congres terug keert van het zomerreces, zal een senaatscommissie onder voorzitterschap van Frank Church verdergaan met het on derzoek naar CIA-wanbedrijf. De CIA staat al lang in het brandpunt van de belangstel ling. In 1964 verscheen „De On zichtbare Regering" van David Wise en Thomas Ross, een van de eerste boeken waarin de CIA aan de kaak werd gesteld. In 1966 kwam de New York Times met een serie van vijf artikelen voor de dag waarin onder meer werd beweerd dat de CIA 14.000 balen Cubaanse suiker had ver giftigd die tijdelijk in Puerto Rico waren opgeslagen. Het blad Ramparts onthulde in 1967 dat de CIA de Nationale Studen tenraad geheime subsidies ver schafte. Daarna volgden series onthullingen over ongure CIA activiteiten: van de pogingen van de CIA om Salvador Allende uit het zadel te lichten en om Castro met behulp van Maffiaf iguren te vermoorden tot ille gale binnenlandse activiteiten m de Verenigde Staten. De CIA is ongetwijfeld de be ruchtste van de Amerikaanse spionagediensten, maar stellig niet de grootste of de invloed rijkste. Met 15.000 werknemers en een begroting van 750 mil joen dollar staat de CIA in de schaduw van de militarre inlich tingendiensten. Volgens senator William Proxmire verschaft de inlichtingendienst van de Ame rikaanse luchtmacht werk aan 60.000 personen. Deze dienst geeft 2,8 miljard dollar per jaar uit. Het leger beschikt over 38.500 spionnen en een inlich tingenbegroting van 775 miljoen dollar en de marine- BREDA - De vaderlandse spoorwegpolitie wordt met ruim twintig procent uitge breid, deelt De Koppeling, het personeelsorgaan van de NS mee. Een opvallend be richt. Niet zozeer omdat het een tijd van ontslagen of be zuinigingen is, maar omdat de NS jaarlijks een miljoe- nenverlies heeft, en vooral omdat er de laatste tijd weinig incidenten meer ge weest zijn in treinen en sta tions. Hoewel de bijna voorbije zo mer werkelijk heet was en de treinen bomvol kleverige, ver hitte mensen zaten. Wat is dan wel de reden van deze forse uit breiding? Dat wil de heer J. Brandsma, chef-berichtencentrum van de spoorwegpolitie graag onthul len. Het is inderdaad zo dat de uitbreiding van het korps geen gevolg is van toenemende trammelant, maar min of meer een onderdeel van de NS om de trein steeds aantrekkelijker te maken, steeds meer service te geven. En dan is de veiligheid van de reizigers een belangrijk punt uiteraard. Nou valt het met die veilig heid wel mee. Na het rampjaar '71, vertelt de heer Brandsma. is agressie in en rond de treinen teruggelopen. In '71 kreeg de spoorwegpolitie 161 gewelds misdrijven te behandelen: steek- en knokpartijen, bero vingen, mishandelen van reizi gers etc. Twee jaar later waren er nog maar 89 van die gevallen en vorig jaar 122. „Ik denk dat we nu zeker niet boven de 120 zullen uitkomen", gaat hij ver der. „Ik maak steeds meer verge lijking met '71; niet omdat dat een jaar vol moeilijkheden was, maar omdat de vergelijking met vroeger niet eerlijk is: in '71 werd het aantal treinen onge veer verdubbeld. En er moet nog iets bij om die cijfers goed te kunnen interpreteren. In het rampjaar, om dat woord nog maar eens te gebruiken, hadden we erg veel last van groepen Zuidmolukkers. Dat is daarna nauwelijks meer voorgekomen. We hebben die moeilijkheden reeel doorgepraat, we zijn 's winters wekenlang naar de voornaamste woonoorden van de Zuid Molukkers geweest, contact zoeken, praten met hun geestelijke leiders, en als je die voor je gewonnen hebt, dan ben je er bijna. Er zijn in elk geval weinig moeilijkheden meer ge weest". Het loopt dus misschien niet zo'n vaart met het teruglopen van de agressie in treinen, maar er is in ieder geval geen stijging, en die is er in het gewone leven wel. Ernstige mishandelingen hebben zich nog niet voorge daan in de treinen. Het be roemdste slachtoffer is over igens Lenny Kuhr. Ze werd op het station van Haarlem lastig gevallen, kreeg een klap die haar neus brak. Aan die klap heeft ze haar huidige man overgehou den, de knappe Israëlische plas tische chirurg die haar neus weer in volle glorie deed herstel len, maar dit happy end heeft helaas niets met de service van de NS te maken. Naast de geweldsmisdrijven komen er meer misdrijven in treinen voor, zoals zakkenrolle rij, kofferdiefstallen en fraude (het knoeien met plaatsbewij zen). In totaal worden er de laat ste jaren ruim 3000 misdrijven gemeld. Daar horen dus de ge weldsmisdrijven bij, diefstallen (ook loodsen) en vernielingen maar geen overtredingen als rei zen zonder kaartje. Het aantal vernielingen stijgt sterk. Enigs zins merkwaardig is dat die ver nielingen - men zou anders kun nen verwachten - tijdens de va- kantiedrukte minder worden. Ondanks de tienduizenden jon geren die met een tienertoer kaart het hele land doorreizen. Brandsma: „Dat is voor ons geen verrassing, want die tieners zijn gemotiveerde reizigers: die zijn 'een dagje uit, die genieten. Veel vernielingen worden gepleegd door scholieren die dagelijks met de trein moeten en zich dan ook danig vervelen"In de eerste helft van vorig jaar werden er 2000 misdrijven gemeld (inclu sief de vernielingen dus), in de tweede helft slechts 1100 en de oogst van januari tot en met juni van dit jaar is 1600. Nu vallen de schoolvakanties in het tweede halfjaar, maar wie zou daar con clusies uit durven trekken? BONN - De Duitse schrijver en Nobelprijswinnaar Heinrich Buil werpt zich steeds meer op tot het geweten van de natie. Zijn „De verloren eer van Katharina Blum" hield zich vorig jaar al bezig met het hysterisch karakter, waarmee in de Duitse Bondsrepubliek jacht op links in het algemeen, en op anarchisten in het bijzonder wordt gemaakt. Peilt men de publieke opinie, en leest men de commentaren in veel kranten, dun krijgt men inderdaad de indruk alsof het hier om de grootste misdadigers aller tijden en alsof het hier om een machtige groep ging, die de staat op zijn grondvesten doet schudden. De meeste burgers vinden het proces tegen de anar chisten maar een kostbare tijdverspilling en steeds meer hoort men de mening verkondigen: „Waarom ensceneert men niet zo iets als up de vlucht neergeschoten". De herinnering dat dit een berucht mid del van Hitler was om zijn vijanden uit te roeien, schijnt uitgeblust te zijn. Het zal duidelijk zijn dat de spoorwegpolitie deze zaken zo veel mogelijk zelf oplost. Brandsma: „Dat is een kick voor onze mensen, maar we hebben soms ook meer mogelijkheden dan de „normale" politie, omdat wij - als het tenminste om een onderzoek gaat - overal kunnen opereren. Gemeentepol ities kunnen dat niet". De spoorweg politie bestaat momenteel uit 250 man, van wie er 150 geüni formeerd zijn. Er komen er dit jaar nog ruim 50 bij, bij de uni formdienst. In wezen is het dan nog maar een klein korps, vooral als men in aanmerking neemt dat er ruim 300 stations zijn in Nederland en 3000 kilometer spoorbaan. Alle leden van de spoorwegpolitie zijn onbezol digd ambtenaar van de rijkspo litie, wat onder meer inhoudt dat ze opsporingsbevoegdheid hebben. Ze dragen normaal geen vuurwapen, en als ze dat eens bij zich hebben, dan niet openlijk maar onder het uniform. Er is bij de NS geen enkele behoefte aan wapengekletter, ook al zou het danig preventief werken. En het werk van de spoorweg politie moet namelijk vooral voorkomend, preventief gezien worden. Als er binnenkort meer gesurveilleerd wordt, moet dat de raddraaiers gaan afschrik ken. Zakkenrollers kijken wel uit als er spoorwegpolitie in de buurt is. Die politie waarschuwt ook op verschillende stations via de geluidsinstallatie voor zak kenrollers. Mensen die hun kof fers even onbeheerd laten staan wordt op het gevaar van zo'n slordigheid gewezen, en heel in het algemeen: de aanwezigheid van de spoorwegpolitie schijnt het publiek een veilig gevoel te geven, en dat is erg belangrijk voor de NS. Erg afschrikwekkend wil de spoorwegpolitie overigens niet zijn. Ze dragen geen wapens zichtbaar, zoals reeds gezegd, er wordt in de treinen voorzichtig gesurveilleerd, en honden wor den helemaal nooit geshowd. Toch zijn die er. In de voetbal- treinen bijvoorbeeld. Maar dan rustig in de zogeheten pakwa- gon. Jan Brandsema: „Die sup porterstreinen, daar hebben we veel werk mee. We willen koste wat het kost het voetbalseizoen tot een goed eind brengen. Vorig jaar is dat geweldig gelukt, maar nu was het meteen raak. Straal- Lenny Kuhr, het beroemdste slachtoffer van mishandelingen op stations. bezopen lui die aan de noodrem trekken, die ruiten stukslaan en ga zo maar door. Dan verricht een hond wonderen. Zo'n hond houdt tien mensen in bedwang. Maar wie is er bang voor een dienstpistool? Er zijn overigens vorige week enkele al te drieste supporters van FC Utrecht door een nond gebeten. Normaal roe pen wij bij opstandjes de hulp in van rijks- of gemeentepolitie, maar in de trein moet je natuur lijk vaak zelf optreden". De spoorwegpolitie -om het relaas even te voltooien - werkt natuurlijk ook intern: er worden adviezen gegeven over beveili ging (leg uw brandkast aan de ketting s.v.p.), soms moet het verleden van mensen die bij de NS willen werken nagegaan worden, er wordt intensief langs de 3000 kilometer spoorbaan ge surveilleerd om te waarschuwen (onvoorzichtige bramenpluk kers bijvoorbeeld), om koper diefstallen te voorkomen, en de recherche van de NS heeft heel specifieke taken. I li De mateloos overdreven ach tervolging heeft bij Boll welis waar geen sympathie voor de anarchisten en allerminst voor misdaden doen ontstaan, maar hij zag zich in geweten wel ver plicht de Duitsers tot een meer gematigdheid en tot meer in zicht in de achtergronden op te roepen. Hoezeer hij gelijk had en heeft, bewijst een paradox: in feite werd de hysterie niet ge ringer, maar feller, terwijl Ból] zelfs in brede kringen van intel lectuelen of die zich daarvoor houden, steeds meer geminacht wordt. Zij verwijten hem in de meeste gevallen onbewust het beeld te bekladden van een Duitsland, dat eigenlijk zo gaaf is. „De beste democratie, die er ooit was", meent men en heeft hierin geen ongelijk, maar wei- fert de nog uiterst zwakke piek en als gevolg van een gebrek aan traditie te zien. Een geweten zoals Böll meent men niet nodig te hebben. Wegens zijn thans verschenen „novelle" met de titel „Rappor ten over de gezondheidstoe stand van de natie" zou Böll on getwijfeld weer van talrijke richtingen de wind van voren krijgen, maar degenen, die wat nauwer betrokken zijn bij de processen van anarchisten en enige weet hebben van de vei ligheidsmaatregelen in dit land, zullen moeten bevestigen, dat hij in wezen gelijk heeft. De Keulse schrijver heeft het voor namelijk over de universele snuffelarij, waartoe de geheime diensten in de Bondsrepubliek zijn overgegaan om het gevaar van links de kop in te drukken. Böll maakt hierbij gebruik van het wapen van de satire, dat hij zo meesterlijk beheerst en dat hem ook de mogelijkheid ver schaft door middel van groteske verdrijvingen de waarheid toch in zijn kern te treffen. Zo is er in zijn 64 pagina's tellende schrift stuk sprake van een man, die door geheime agenten in de ga ten wordt gehouden, omdat nij een hond een zak vol sappige schapebotten heeft gegeven, hoewel hij wist, dat deze hond toebehoort aan een familielid van Gudrun Ensslin. de terroris- te, die momenteel in Stuttgart terechtstaat. Uit de toon val lende katholieken worden in de dossiers van de geheime dienst met name als „slijmbuidel" en „fluisterzak-megafoon" door de agenten „Likakis" genoemd: links-katholieke kerkgangers. gevoerd, staan apparaten, die de papieren van elke bezoeker co- piëren en doorgeven aan een centrale computer. Iedereen die ook maar de geringste belang stelling voor de anarchisten aan de dag legt, wordt op deze wijze in de dossiers vereeuwigd en meestal nader besnuffeld. Wat Böll ook in hoge mate on getwijfeld verontrust, is dat er een machtsapparaat is ontstaan, dat een beangstigende zelfstan digheid heeft verkregen, waar bij democratische controle slechts moeilijk verwezenlijkt kan worden. Dit gaat zover, dat i een zelfs bepaald niet proges- sieve rechter, die bij het proces tegen de Nedei'ander Ronald Augustin betrokken was, met het oog op de geheime veilig heidsmaatregelen verzuchtte: „Ik ben blij, dat ik niets met de leiding van de justitie te maken heb". Wat Boll met dit boekje on getwijfeld wil, is ongetwijfeld er voor waarschuwen, dat George Orwells „Big Brother" in Duits land geboren wordt. Het gevaar, dat de gezindheid van nagenoeg elke Bondsburger in de compu ter komt, lijkt inderdaad niet denkbeeldig te zijn. In de „rechtszalen", waar de proces sen tegen de anarchisten worden LONDEN (UPI) - Roberta Gibbs is onlangs weer eens ver dronken in de Theems. Het wordt al bijna een gewoonte voor haar. „Eigenlijk ben ik niet gespe cialiseerd in verdrinken, ik val vooral veel van trappen", zegt ze. Roberta Gibbs is een knappe 33-jarige brunette, die deel uit maakt van het selecte gilde van wat voor de tijd van de vrouwe nemancipatie de stuntmannen werd genoemd. Destijds waren het uitsluitend mannen met pruiken en opgevulde blouses die het vuile werk als „stand-in" van vrouwelijke filmsterren moesten doen, bijvoorbeeld in vlammen omkomen of op en van rijdende treinen springen. Deze tijd is nu voorbij. „Nu is het echt: dames gaan voor", zei miss Gibbs in een vraaggesprek.'„Pas als alle meisjes op de stuntlijst een karwei hebben geweigerd dat eigenlijk een vrouw moet doen wordt een man aangewe zen". In Engeland zijn er slechts dertien ingeschreven stunt vrouwen. Acht van hen zijn echte specialisten. Zij doen alle soorten werk, van het vallen van grote hoogten en auto ongelukken tot verdrinken in de Theems. „De laatste keer dat ik ver dronk was voor een film van Al fred Hitchcock. Poedelnaakt van de Westminsterbrug en dat in januari. Zo koud heb ik het nog nooit gehad. Ze hebben me uit het water moeten hijsen, want ik was verstijfd" Roberta vindt het wel on rechtvaardig dat ze al tien jaar voor de filmcamera's heeft ge werkt zonder ooit een eigen rol te mogen spelen. Ze gelooft dat ze wat dat betreft nu het econo mische getij mee krijgt, want het woord voor de filmmakers te duur om twee actrices voor de zelfde rol in dienst te nemen. „Ik geloof dat ik de stuntvrouw ben die in de toekomst de teksten krijg", aldus Roberta. Wat miss Gibbs buiten haar filmwerk vertelt klinkt soms huiveringwekkend. „In die film werd ik verkracht", zegt ze op een moment. „Ik had nooit ge dacht dat ik voor zoiets ook nog betaald zou worden". Of ze praat over een gevecht op leven en dood dat op de rand van een hoge rots plaatsvindt. „Slangen zijn heerlijk om mee te werken", vindt Roberta, „ze zijn zo soepel, zacht en glad". Roberta Gibbs werd stunt- vrouw via een bijrol in „Tom Jo nes". „Ik werd helemaal geboeid door die stuntmannen. Ze sche nen een opwindend leven te lei den en ze verdienen een smak geld". Haar eerste karwei was van een trap vallen. Meer dan twin tig films en tientallen stunts voor de televisie later zegt ze: „autobotsingen, hardrijden, val len, vechten, worstelen, gevech ten met messen, vuurwapens, explosieven en leeuwen, alles heb ik gedaan". Ze vindt het meeste stuntwerk eerder onaangenaam dan ge vaarlijk. Ze weet dat ze, als alle stuntmensen, wel eens gewond kan raken. Haar ergste ongeluk was toen ze voor een tv-show met een paard tegen een boom reed. „Maar het zwaarst gehavend was ik toen ik alleen maar twee treden moest vallen als stand-in voor Karen Black in „the Great Gatsby", zegt ze. „De scène moest ongeveer twaalf keer overgedaan worden om de dia loog in orde te krijgen en tegen die tijd had ik geen vel meer op mijn benen". Zwaardgevechten, explosies of leeuwen boezemen Roberta Gibbs geen angst in. Wel is ze bang voor twee dingen: „Ik ben als de dood voor spinnen en voor liften. Ik griezel alleen al bij de gedachte aat ik in een lift opges loten zou zijn". Heinrich Böll. Niet weinig bezoekers zijn ook geschrokken van de fysio nomieën van het bewakende personeel, van wie er sommigen de indruk wekken, dat wanneer zij niet in dienst van de justitie waren, zij als nozems de nachte lijke steden onveilig zouden maken. Hun openbaar gezwaai met machinepistolen onder steunt dit vermoeden alleen maar en met eigen ogen heb ik jonge agenten gezien, die en civil kanselier Helmut Schmidt moesten bewaken, en zich met hun uitpuilende pistolen in dr achterzak een stuk in de kraag dronken. Voor deze totale controle vat de gezindheid van mensen, dit zich ook maar enigszins ver dacht maken, heeft Boll ookee" satirische inval: een van de ge heime diensten, waarvan de le den elkaar beconcurreren ft zelfs arresteren, vraagt finan ciële middelen aan om gelaat suitdrukkingen wetenschappe lijk te bestuderen. In de mees'1' gevallen zwijgen de betrokke nen namelijk en men moet toe» een middel hebben om hun ge zindheid te achterhalen Ex-kanselier Willy Bran® stelde meer democratie in j'/ vooruitzicht, maar wettelijk vastgelegd is er zelfs minde' democratie ontstaan en daar mee hebben de Baader- Meinhofs de Duitse staat pre"1® in die hoek gedreven, waarin®! hem wilden hebben. Dit is precies waarvoor een man Heinrich Böll waarschuwt. het FRANS WENNEKES MAANDAG 15 SBPTl 'DEN HAAG (ANP) aantal kinderen dat e!l in het verkeer om he komt, is vrij constant, de slachtoffertjes bt zich meer jongens dan jes. Dit blijkt uit cijfei het Centraal bureau va statistiek (CBS). In de periode 1967 tot 1972 lag het aantal tuss (1967) en 450 (1970), ter ROTTERDAM (ANI Met negen stellingen hee PvdA-Tweede-kamerlid der Doef zaterdag, op et gionale partijbijeenkoms Rotterdam-Zuid, het standpunt weergegeven m trekking tot het autoge en het openbaar vervoer. De PvdA vindt o.a. d; geen maatregelen mogen men, die de aanschaf vai auto verhinderen. led moet gelijke kansen hebbe een auto te kopen en te g< ken. Degene, die het meeste rijdt, moet het meeste be Omdat het autoverkeer s aan milieu en landschap brengt, terwijl dit ve steeds toeneemt en eigi te veel wordt, moet. het wi teruggedrongen, aldus de Van der Doef. Verder meent de PvdA het in het belang van he lieu en van do leefbaa van straten en wliken de niet gebruikt zal kunnen den om dagelijks naar het te gaan. (Van onze corresponde; PARIJS De Franse "hg heeft Hissein Ilabré leitier van de Toubou-reb "i het noordelijke Tsjaai bied laten weten dat zij b ',s 10 miljoen franks (6 Joen gukl-n) te betalen "Pt vrijlaten van de Fi archeologe mevrouw Fran Clanstre. Deze wordt sine 'laan-ten in de Tibesti-r t'jn gegijzeld en de Tos opstandelingen die het ce .?ezaS van N' Diamena 'rijden, eisen van Frankr P"!ioen frank in contante or waarde van 6 miljoen materieel. Aanvankelijk f_0 'ag gemaakt van wa van bevoorrading- later DVVt'UI 'ransportmiddelen. De Franse bereidheid v ert zaterdag geregeld uit Teemde" "ben "M Oo. d H;1, h

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 4