1£NS wil contacten met Zuid- Nederland KUNST MET KORTING Architecten maakten geschiedenis SPELEN MET ALFABET ERFENIS VAN SIMON VESTDIJK MET HET ZIEKENFONDSBOEKJE NAAR DE KNS-SCHOUWBURG Uil ,11 HITECTUftf rv -u iéUh» kunst cultuur ijdschrift oneel Naar wie gaat de twintig procent subsidie? orm I w, f orr®» ffif Roelofsz en Sontrop maakten fijn boekje ^'.'V-ï!h? felI oek DE STEM VAN ZATERDAG 13 SEPTEMBER ZES kunstenaars uit Zeeland exposeren tot 27 september in galerie Alkemade; dat is de cen trale hal van het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimte lijke Ordening, Van Alkemade- laan 85 Den Haag. Het zijn Hendrik Baartman, Vander- braak, Barbare Jean, Koen Mer- tens, Louw van der Steen en Wil liam Verstraete. ANTIEKBEURS in Philips Jubileumhal te Eindhoven; za terdag 13 sept, van 14-22 uur en zondag 14 sept van 11-19 uur. e KFA, CEFA en CEDOC-film; drie instituten voor audiovi suele vorming, presenteren op 26-27 sept. - tijdens Filmweek Arnhem - in Arnhemse Koren beurs een retrospectief, gewijd aan de Zes Morele Vertellingen van Eric Rohmer. (inl. 070- 462169) DEB Rosenkavalier van R. Strauss opent vanavond nieuwe seizoen der Koninklijke Vlaamse Opera in Antwerpen; om 19.30 uur. Volgende voor- stelling op vrijdag 19 sept. GRAFIEK 75, project van De Krabbedans, Eindhoven, Cultu reel Centrum, Venlo en De Vaart, Hilversum Voor de ze vende keer maakte tien, bekende grafici vijf prenten. Je kunt zelf een map met tien prenten uit de collectie samenstellen voor f 500,-waar dan weert 100,-af gaat (20 proc. subsidieregeling), werk van o.a. Leonard Maas, Wil Rovers, Jos Muris, Anne Hultema. Intekening open tot 7 nov. JOHFBA en de Zodiac; schil derijen, waarop de tekens van de dierenriem centraal staan, van deze bekende artiest te zien bij galerie Kamp, Amstel 320, Am sterdam. Tot 15 okt MANNEN heet het nieuwe boek, dat Jos Vandeloo binnen kort laat verschijnen. Het bevat vijf nieuwe verhalen en de tekst van het tv-spel De man van 59, dat de NCRV binnenkort over neemt van de BRT. KUNSTHOEVE Europa ligt aan de Veldestraat in Bergharen (tussen Tiel en Nijmegen). Er is nu werk te zien van o.a. Pieter Starreveld, Ole Langerhorst, Johan Karsch, Taeke de Jong, Wim Rijvers, Frank Letterie en Jaques van Poppel. ROMEO en Julia van Shakes peare krijgt op 20 september weer een première bij Stadsto- neel Rotterdam. Toneelraad Rotterdam komt op 27 sept. met De Broek en De Snob van Stern- heim. Op 18 sept. is De Toneel- raad er al met Antigone van So- fokles. CONCERTGEBOUW- orkest herhaalt op 19 september in Ju bileumhal te Eindhoven het vol ledige Ravel-programma, dat op 17 en 18 sept. in Amsterdam te horen is. Op het programma: Alborada del gracioso, Ma mère L'Oye en L'Enfant et les sortilè- ges. LU1STER-9: De operalief hebbers komen er ieder jaar slechter af, meent Paul Koren- hof, wanneer hij met de hoofd rolvertolkster in Gluck's Orfeo tijdens het laatste Holland Fes tival, van gedachten wisselt. Zwol Corn, van besteedt aan- i Dom de Gruyter oefent voor Richard III, terwijl regisseur Walt"r Tillemans toekijkt. „Ik zou graag willen, dat de contacten Noord-Zuid wat minder moeilijk zouden lopen; gewoon spontaan en niet gehin derd door allerlei culturele ak koorden". Dat betekent voor de directeur van het toneelgezel schap Koninklijke Nederlandse Schouwburg (KNS) in Antwer pen, Dom de Gruyter, dat zijn gezelschap wat regelmatiger in de zuidelijke provincies van Ne derland zou kunnen optreden. Antwerpen heeft ieder seizoen zo'n dozijn gastvoorstellingen van Nederlandse gezelschappen - waaronder Zuidelijk Toneel Globe-, maar KNS e.a. zijn bv nooit in Breda en zelden meer in West-Brabant en Zeeland te zien; Eindhoven en een enkele maal Tilburg en Maastricht vra gen de KNS wel, zo wordt me verteld. Vanavond opent de KNS het seizoen met een voorstelling van Shakespeares Richard HI, waarin Dom de Gruyter de hoofdrol speelt. Twaalf produk- ties (het dubbele aantal van Globe, dat gisteravond het nieuwe seizoen begon) staan op het programma voor het ko mende seizoen. KNS is van huis-uit geen reizend gezel schap, zoals bv Globe, maar dat neemt niet weg, dat eenderde van de voorstellingen (80) bui ten Antwerpen worden gegeven in '75-'76. Van oudsher trekken we re gelmatig publiek uit Zeeland, West-Brabant en uit Breda, wordt me verteld. Mensen, die bv een dagje uit zijn in Antwer pen en de dag besluiten met een bezoek aan de KNS. De oude KNS, een gebouw, dat zo lang zamerhand met stutwerk over eind gehouden wordt. Vlak ern aast staat, als een machtige be tonnen mastodont, de nieuwe KNS al een jaar of zeven in aan bouw. En de verwachtingen zijn, dat het nog wel een jaar of vijf zal duren voordat de nieuwe schouwburg gebruiksklaar is. Dat hangt samen met het mond jesmaat subsidiabel stellen van aanbestedingen in onderdelen. Een werkwijze die als geldvers lindend overkomt. „Och" zegt Walter Tillemans, de regisseur van Richard HI," over kathedralen hebben ze eeuwen gedaan". Voor deze tijd sopvatting in deze tijd, waarin we het gevoel krijgen, dat we el kaar voorbijhollen, valt iets te zeggen. Vraag zal echter zijn, of men straks in Antwerpen nog blij zal zijn met de kunstkathed raal, die de nieuwe KNS lijkt te worden. Maar over zijn Richard denkt Tillemans toch zeer eigen tijds. Hij vindt het wat over trokken om zijn spelers te kle den in moderne kostuums, als een soort Chicago-bandieten, maar voor hem is de inhoud zeer actueel. Hij heeft er geen be hoefte aan Richard, zoals veelal gebeurd is, voor te stellen als een schurk, maar kijkt méér naar de psychologische trekken, die hem maakten tot wat hij was. Hij zorgde, met Joël Hanssens, zelf voor de vertaling, die hii „Zuid-nederlands" („Even goed als Noordnederlandi") noemt. Een voorstelling vol „zwarte humor". Doorgaans blijft een voorstel ling dne weken draaien in de KNS op zaterdag, zondagmid dag en -avond, maandag, don derdag en vrijdag. We krijgen een wat „vermakelijke" discus sie over het feit, dat 65 plussers hun ziekenfondsboekje moeten meebrengen, als ze dat hebben, om voor gereduceerde prijs toe gelaten te worden. „Anders zouden gepensioneerde gene raals met een hoog inkomen ook wel eens gebruik kunnen maken van goedkope plaatsbewijzen". Maar het schijnt, dat er vooral op zondagmiddag heel wat be iaarden met hun ziekenfonds- boek)* aan de kassa verschij nen... Eddy Asselbergs, een van de acteurs, vertelt over zijn regie van het stuk De Pantypikker (The Snowdropper) van Ri chards, dat op 4 oktober in pre mière gaat. Een politieke thril ler, waaruit hij verbindingslij nen ziet lopen naar Patricia Hurst en de Baader- Metnhofgroep. Het Cockney- Engels in het stuk heeft hij om- fezet in onvervalst Antwerps. en andere acteur, Martin van Zundert, regisseert De Snullen (Les Bonhommes) van Fr. Dorin; een Frans* komedie, waarin - zegt hij - aangetoond wil wor den, dat mannen niet de moeite waard zijn om met vrouwen te leven. Op 25 oktober is de pre mière. Verder staan op het pro gramma; Bertol Brecht: Schweijk in de 2e wereldoorlog (première 15 nov.); De zachte valstruk van Durbridge (6 dec.); Driemaal Kerstmis van Ayck- bourn (3 jan.); Oom Wanja van Tsjechov (24 jan); De grenadier van Zijne Majesteit van Hensen (14 febr.); De arrestatie van Anoulih (6 maart); Episode van Eddy Asselbergs (27 maart); Vrouwentransport van Gooch (17 april) en Fientje Beulemans van Fonson en Wicheler (8 nel). Wie meer wil weten over dit 123e speeljaar van de KNS; ad- i: KNS 1 -323512. H.E. „Rijkssubsidieregeling bij aankoop", of iets dergelijks, vinden we vaak vermeld bij ten toonstellingscatalogi. Dat bete kent, dat wanneer je op een ten toonstelling een schilderij, ets, beeld, e.d. koopt je van het Rijk 20% korting lu-ijgt op de prijs. Een erg aantrekkelijk lokkertje om kunst te laten kopen. En in de praktijk blijkt, dat het nog werkt ook. Nu kan ik me niet aan de indruk onttrekken, dat deze subsidieregeling maar zeer betrekkelijk is. Voor prijzen van kunstwerken zijn nauwelijks normen aan te geven. Daarom is het gerechtvaardigde vermoe den, dat soms bij de bestaande prijs eerst 20% opgezet is - zo dat er sprake is van een extra fooi voor galeriehouder en kun stenaar - niet hard te maken. Het is dus een oncontroleerbare, maar wel effectieve regeling. Degenen, die verkoopexposities organiseren zijn er daarom wel happig op. De voorwaarden om voor deze subsidie (de zogenaamde Aankoopsubsidieregeling-ASK) in aanmerking te komen zijn niet al te zwaar. Je moet eerst - zonder subsidie - één jaar lang bewezen hebben, dat je in staat bent tot het organiseren van verkoopexpoalties. Verder moet je van plan zijn in het komende jaar In daarvoor geschikte ruim ten tenminste tien Nederlandse kunstenaars met minimaal veer tig werken te introduceren. Ver der zijn er nog enkele onderge schikte bepalingen. Zo liggen nn de aanmeldingsformulieren voor de ASK weer klaar bij CRM, afdeling BK te Rijswijk, (tel. 070-949233, toestel 2947), waarmee geïnteresseerden voor 4 nov. a.s. de subsidie weer kun nen aanvragen voor '76. Een opvallend punt is nog steeds, dat het perse werk van Nederlandse beroepskunste naars (dus niet mensen, die nog in opleiding zijn of een ander hoofdberoep uitoefenen) moet zijn. Kijk: we zeggen, dat gas tarbeiders recht hebben op de zelfde sociale voorzieningen als de Nederlanders zelf. Alleen, wanneer het om beeldende kun stenaars gaat uit het buitenland doen we moeilijk met sociale re gelingen als BKR en ASK (is wel voor publiek, maar kunstenaar wordt er ook beter van). Wan neer we alleen maar buitenlan ders voor het vuile werk de zelfde rechten geven en de bui tenlanders voor „het mooie werk" daarvan uitsluiten, zit er iets scheef. „De scheppende kunstenaar of de man van de wetenschap tast in het rond; hij experimen teert en probeert dingen uit; hij zoekt naar het verband tussen de dingen, hoe onlogisch of niet ter zake doende ze op het eerste fezlcht ook mogen schijnen. Als ij zijn gedachten de vrije loop ;elaten en deze intuïtieve moge- centriclteit, de vernieuwing en de verbeeldingskracht uit. Men heeft ons geleerd geen aandacht te schenken aan de vluchten waarop onze fantasie ons meeneemt, en als dwaas en kinderachtig te beschouwen en dus sluiten we ons ervoor af en luisteren we alleen naar die stemmen die we ons ln het verle- Splaten en deze intuïtieve moge- j kil eden onderzocht heeft, gaat den eigen gemaakt hebben en hij ze vervolgens onderzoeken in die afkomstig zijn van onze res; 'NS Komedieplein, 2000 Antwerpen, of tel. 031-32) Een staaltje van goede sa- Ng£*4ÜUND<* AfCHffECTUJft menwerking - in het kader van ygWmi het monumentenjaar - is te zien in het Architectuurmuseum en het Stedelijk Museum te Am- t «djjaÉr'l* •'jajjé»-/ sterdam en in het Haagse Ge- n Rijksmu- dacht aan talrijke actuele plaat- en boekuitgaven, gewijd aan Bartok, die deze maand dertig jaar dood is. Carl Orff werd 80 laar, wat voor Ralf Degens aan leiding is om over deze beju belde en verguisde toondichter een muzikale levensschets te ge ven. Korenhof toont zich rede lijk enthousiast over de Neder landse en Engelse plaatuitgave van „Een zekere Vincent", een toneelportret van Vincent van Gogh door Jules Croiset, dat in het komende seizoen door de KRO voor de tv wordt gebracht Bij de technische (test) rubrie ken onder anderen aandacht voor Teac A-260 Dolby casset tedeck, de Dual-601 en de Noise reduction unit 100A van Ad vent. Tenslotte weer de grote hoeveelheid plaatbesprekingen, waarbij o.a. de rubrieken; or gelplaten, volksmuziek, pop en jazz. (Luister, postbus 43, Amersfoort). meentemuseum en seum Kröller-Müller op de Hoge Veluwe. De vier afzonderlijke tentoonstellingen die er tegelij kertijd getoond worden, vormen samen één geheel onder de noe mer NEDERLANDSE ARCHI TECTUUR; vier facetten van een bewogen stuk bouwgeschie denis in de periode van 1890- 1930. Nog beter zou het geweest zijn deze tentoonstellingen bij een te brengen in één ruimte, want nu moet je half Nederland afreizen om een afgerond beeld te krijgen. Dat lukt je niet in één dag. Zie je helemaal geen kans om één of meerdere exposities van deze reeks te bezoeken, dan is het wellicht raadzaam pogingen te ondernemen om de vier af zonderlijke catalogi op de kop te tikken. Samen bevatten zij een afgeronde beschrijving van deze periode, zoals je die nog nergens vindtnj mkogeüjk worden ze in de toekomst, wat bewerkt, sa mengevoegd tot één boekwerk. Architectuur is niet zo'n ge liefd produkt voor tentoonstel lingen. Het Van Abbemuseum, onder ingenieur Leering, heeft op dit terrein de nodige spitsen afgebeten; het architectuurmu seum is uiteindelijk met pijn en moeite van de grond gek< Dit najaar exposeert de 1 kring Breda in De Beyerd, en de kring Kempen in Eindhovens Krabbedans. Architectuurprodukten als monument en in verband met de ruimtelijke ordening staan op dit moment een beetje in de be langstelling. Architectuur heeft - ;omen. BNA- ARCHITECTUUR MUSEUM erg veel te maken met de maat schappij waarin je leeft. Daarom zijn genoemde vier ten toonstellingen ook spiegels van een maatschappi j(ontwikke ling) en niet alleen voor zoge naamde vakmensen interessant Het besef, dat wij samen de we reld bouwen, waarin we (willen) leven neemt toe. In het Haags Gemeentemuseum staat tot en met 16 nov. de figuur van BEK LAGE (1856-1934) centraal; in het gebouw, dat hijzelf ont wierp. Berlage de man van de Amsterdamse Beurs (het kapi taal) èn de volkswoningbouw jde gewone man). Hoe was dat te -ijmen? Een architect wordt verondersteld in de huid van lijn opdrachtgever te kruipen. Zijn zoeken naar nieuwe vor men voor een nieuwe maat schappij, zijn ideeën over het materiaal van de bouwkunst en de resultaten daarvan worden ln de cataloog uitvoerig beschre ven en op de expositie aan de hand van tekeningen, foto's, dia-series en maquettes toege licht. Zijn invloed is groot ge weest en dat zijn ideeën en werk ook nu nog tot je verbeelding kunnen spreken laat deze ten toonstelling zien. ARCHITECTURA is de titel van de tentoonstelling in het Ar- :hitectuurmuseum, Droogbak la, Amsterdam. In de vernieu wingsdrang rond de eeuwwisse- ing (1893-1918) verenigden lich een aantal architecten rond net tijdschrift Architecture ;Bauer, De Bazel, Kromhout, Lauweriks, Walenkamp). Geënt jp zich veranderende maat schappijopvattingen leverden zij talrijke ideeën over de mate riële vormgeving van een ^SpsSs KROiier nieuwe toekomst. Deze tekenin gen, aangevuld met foto's, meu bels, binnenhuisarchitectuur en boekon twerpen illustreren, tot en met 16 nov., hun zoeken om op een duidelijke manier uit het 19e eeuwie eclecticisme te ko men. Het Stedelijk Museum van Amsterdam schenk tot en met 9 nov. aandacht aan de befaamde AMSTERDAMSE SCHOOL. De groep architecten, interieur kunstenaars en beeldhouwers, die zich tussen 1910 en 1930 ver zetten tegen het rationele bou wen van Berlage en het gevoels leven als stuwende kracht zagen boekten met hun scheppingen internationale vermaardheid. De Klerk, Van der Mey, Kramer e.a. hebben met name in de hoofdstad, veel barokke bouw werken nagelaten en anderen daarbuiten beïnvloed z)in dit verband wordt het atelier voor Roland-Holst op de Buissche hei bij Zundert van Margaret Krop holler genoemd). Aan de hand van de catalogus en expositie van smeedwerk, typografie, meubels, glas in lood, stoffering, bouwtekeningen, maquettes en foto's wordt in het Stedelijk een beeld gegeven van deze school. In het Kröller-Müller heet de expositie AMERICANA. De in vloed van Amerikaans bouwen op de Nederlandse architectuur van 1880 tot 11910; de Neder landse hoogbouw en de invloed van architect Frank Lloyd Wright brengen een driedeling aan op deze tentoonstelling. Hoewel we nu langzamerhand wel over ons Nieuwe Wereld- syndroom heen zijn, is die in vloed (maar ook wisselwerking) niet meer weg te denken in ons bouwkundig denken, van van daag (i.c. de hoogbouw). Tot 26 oktober is in Otterlo te zien hoe ons Amerikaanse denken ook is binnengeslopen in de architec tuur. H.E. het licht van zijn logica, zijn re delijkheid en zijn gezond ver stand. Maar hij heeft zich zelf de kans gegeven de mogelijkheden te onderzoeken en uit te breiden. Pas dan, en niet eerder, gaat hij ze op de proef stellen in het licht van de logica. Wij kunnen dezelfde techniek toepassen bij het onder ogen zien van onze ei gen problemen en crises. Wij kunnen onze eenzaamheid ge bruiken om die bronnen van creativiteit te onderzoeken, en door ons in te stellen en te cen treren kunnen we onze intuïtie toepassen op die bepaalde situa tie waarin we ons bevinden.... Jammer genoeg maakt onze samenleving het ons moeilijk met onze diepere creatieve hulpbronnen in aanraking te komen: zij oefent ons er op ver schillende manieren in muren op te trekken rond onze pri maire processen en die proces sen te onderdrukken. De in schikkelijkheid die door onze beschaving verheerlijkt en van ons verwacht wordt, sluit de ex- meerderen en onze gelijken. We smoren onze creatievs opwellingen en duwen ze terng in ons onderbewustzijn door te zeggen: Dat werkt tóch niet, hoe kóm ik op zo'n gedachte? Omdat we de creativiteit en do veran deringen in onszelf onderdruk ken, voelen we ons bedreigd door de veranderingen in de we reld rondom ons heen. En aan gezien dit gevoel van bedreigd te worden ons zelf nog minder be reid doet zijn om risico's te ne men, wordt het steeds moeilijker voor ons om het contact met onze primaire processen te her stellen". (Nena en George O'Neill in het bij Meulenhoff verschenen boek:ZEKERHEID, omschake len in de veranderende wereld - 24,50). „De dood was voor mij nooit een ervaring geweest, en zeker geen verlossing". Dat is de op één na laatste zin, die SIMON VESTDIJK geschreven heeft voor zijn doocT Deze is te vinden in de nu officiële uitgave van zijn laatste manuscript: DE PERSCONFERENTIE (uitg. De Bezige Bij - f 19,50); niet meer dan de twee eerste hoofdstuk ken van een onaf boek. Het zou een 'depressie-roman' worden. Vestdijk zelf leed aan zware depressies en dit boek - zo kun je uit deze fragmenten af leiden - zou een zeer autobiografische visie worden op dit verschijnsel in zijn leven. Kort voor hij aan dit boek be gon, schreef hij aan de directeur van De Bezige Bij, Geert Lub berhuizen, een vrij uitvoerige brief, die - zoals zijn weduwe A. Vestdijk-Van der Hoeven erbij noteert - beschouwd kan wor den als het schema voor dit boek. Een brief, die er niet om liegt; de volledige tekst staat af gedrukt. Een brief, die je alleen maar jammer laat vinden, dat Het eerste hoofdstuk (Ver- het boek nooit afgekomen is. Om schillende baarden en Ybeltje) te lachen en te huilen tegelijk; de gaat over zijn puberaal ontwa- medische wetenschap (inclusief ken en het jonge dienstertje figuren als Rümke en Zelden- Ybeltje, dat zijn jongensdromen rust) krijgt ongenadig op zijn vervult. Openhartig schrijft bliksem. Vestdijk over masturbatie; zijn eigen angstige reactie (u weet wel; ruggemergstering e.d.) en de houding van zijn vader en moeder. Geen onbekend gege ven voor lezers, die Vestdijks jeugdperiode deelden (en later). Hoewel je in zijn brief aan Lub berhuizen proeft, dat hij niet ge looft in de hem toegedichte zo genaamde „endogene depres sie" (d.wr depressies, die niet door uiterlijke omstandigheden, maar van binnenuit ontstaan), lijkt het erop, dat Vestdijk in zijn jeugdverwarringen van dit eerste hoofdstuk de basis zoekt voor zijn latere depressies. Als hij een jaar of zeventien is steken 'plotseling' de buien op van mensenschuwe angst en wanhoop. In het tweede hoofd stuk doet hij daarvan verslag. Een arts reikte hem - naar zijn eigen woorden - „de depressie uit als een erepenning". Ook toen al stond men klaar met het etiket 'overspannen zijn", waarmee je niets oplost. Zijn vader wilde zijn 'wil' mobilise ren in een tijd, waarin de zoge naamde wilskracht (legen darisch, maar vernietigend, wa pen van de Spartaans- christelijke ascese) alles scheen mogelijk te maken. „Ik wilde er van af, dat was alles, en 'willen' kon ik juist niet", was de laatste zin, die Vestdijk opschreef. Zes tig bedrukte pagina's van een veelbelovende roman, waarvoor Je nu ongeveer de prijs moet be talen van een volledige roman; da's een beetje dol. Vestdijk zag er zelf „een leuke cynisch-realistische roman in", zoals hij schrijft in genoemde brief. En cynisch is Vestdijk. „Toen heb ik o.a. nog een slaap- kuur gehad bij mijn promotor ituten om de deur gluurden of ik nog niet gecrepeerd was met al die luminal in mijn donder. Rümke zei toen, dat een slaap- kuur ook wel eens hielp zonder v'SVv. j. f 7-j-rf A\ v "f M 1 slapen, waarop ik hem in zijn gezicht uitgelachen heb Maar daar in Utrecht was toch wel iets gebeurd, niet met die verpleegsters hoor, want dat bleken tenslotte allemaal kwaadaardige krengen te zijn, die liever een gezonde klom penmaker hadden dan een zieke onslaperige dokter". Het is Zel- denrust, die hem op de weg van het geneesmiddel tofrenll zet, waarna Vestdijk zich opnieuw bedonderd voelt. Enfin, hij snijdt een zeer actueel probleem aan. Ook daarom is het jammer, dat dit boek niet klaar gekomen is. Voor de Vestdijk-fans zijn deze 77 pagina's nu een anecdo- tisch bezit prof. Rümke, waarbij ik het presteerde drie dagen aaneen niet te slapen, afgeleid als ik werd door die verdomd aardige verpleegsters, die om de 20 mi- Eindredactie Henk Egbert Ritsige rat, door lust verscheurd geurt uit uw ranzig vel de pronk van Redoute. Wat star uw piepklein kraaloog keurt: bevroren angst, stokstijf, het lispelt nee. Deze tekst van Theo Sontrop staat onder bovenstaand plaatje, getekend door Joost Roelofsz. Het is te vinden in het boekje HET ALFABET, dat voor 22,50 werd uitgegeven door De Harmonie. Zoals er talrijke alfabet-boekjes zijn voor kinderen, waarin of waarmee ze spelenderwijs vertrouwd worden gemaakt met onze communicatie-tekens, zo laten Roelofsz/Sontrop de zogenaamde volwassenen spelen met het alfabet van het leven. Roelofsz tekende 24 erg fijne en erg gekke plaatjes, maar zo zacht van toon, dat de nogal kleine reproducties waarschijnlijk niet helemaal recht doen aan de oorspronkelijke prenten. Het zijn vreemde tafereeltjes, waarop je als je voor je werk nogal bezig bent met benoemen - misschien te gauw een begrip als „surrealistisch" e.d. zou willen plakken. Waarschijnlijk hebben ze meer te maken met je droomwe reld, waarin de meest vreemde, tegenstrijdige, idyllische en wrede beelden zich met elkaar vermengen. Vreemd en aantrekkelijk tege lijk om naar te kijken. Sontrop heeft daarbij koddige en vaak wat intellectualistische tekstjes geschreven; spelend met woorden en begrippen en zelfs met het befaamde zetduiveltje. Toch wel een beetje teveel „inside" hier en daar, zoals b.v. bij de G: Garstige Garmt, jij moet dit nu maar doen. „Sneeuw heeft", dicht hij. ,»het land veroverd"/ „en", dicht hij, „mijn klein(e) rijk betoverd Gordijn! en van de Muze dus een zoen. Dat zijn cryptogrammen voor uitverkoren puzzelaars. Toch is het een fijn en leuk boekj* waarvan ook nog een bibliofiele editie (26 exemplaren) bestaat ÏT~

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 22