use Kooijmans: Uitstoting Israël weer zou fatale hebben op slag VN Scholieren in slechte conditie ABN iend Appaloosa BELGISCHE BINNENSCHIPPERS HEBBEN GROTE ACHTERSTAND AAW vooral verbetering voor zelfstandigen en vroeggehandicapten M Bij de ABN kunt u op een bijzondere manier geld lenen. U mag daarbij weer opnemen wat u hebt afgelost. Bon voor flexibel geld lenen. KWJ wijst jeugdig winkelpersoneel op rechten OPROEP TOT POLITIEK F AMNESTIF Hoop Algemene Bank Nederland papiep oor uw pen Veronica Congres ver voerbedrijven in Zeeland In de bonen Enquête over dialect op scholen DONDER,C 11 SEPTEMBER 1975 15 DEN HAAG (ANP) Een herroeping van de resolutie waarbij Israël werd toegcla ten tot de Verenigde Naties, of een besluit om Israël de uitoefening van zijn rechten als lid onmogelijk te maken, „zou een fatale weerslag heb ben op het gehele systeem van de Verenigde Naties". Dit heeft de staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, dr. Koojjmans, gisteren op een persconferntie in Den Haag verklaard. MOSKOU (Reuter) De Russische schrijver Anatoli Martsjenko heeft met steun van een aantal vooraanstaande dissidenten vanuit zijn bal lingschap in Siberië opgeroe pen tot „de eerste politieke amnestie in de geschiedenis van de Sovjet-Unie" De oproep is gericht aan de Opperste Sovjet in Moskou, aan de Amerikaanse president, liet congres en het volk van Amerika. Hij is mede onderte kend door zijn vrouw Larisa. met wie Martsjenko verblijft in de afgelegen plaats Tsjoena in het zuiden van Siberië. De op roep is gedateerd op 16 augus tus en bereikte dinsdag wes terse verslaggevers in Moskou. De staatssecretaris, die de delegatie naar de volgende week in New York beginnen de algemene vergadering zal leiden wanneer minister Van der Stoel er niet is, sprak over „zeer ernstige consequenties" van eventuele besluiten tegen Israël. Overigens zonder aan te geven wat die consequen ties zullen -lijn. Deze kunnen, theoretisch, variëren van mokkend blijven zitten tot uittreden uit de vol kerenorganisatie, met daar tussenin mogelijkheden als de gehele zitting van de assem- blée boycotten, slechts een deel boycotten, niet aanwezig zijn bij de commissievergade ringen en wel bij de assemblée of juist omgekeerd, verminde ring van de financiële bijdrage etc. Mede op grond van de re sultaten van de conferenties van de organisatie voor Afri kaanse eenheid in Kampala en van niet-gebonden landen in Lima, en gezien het Israëlisch- Egyptische deelakkoord, had de staatssecretaris „goede hoop", dat geen voorstellen zullen worden ingediend om de Israëlische activiteit in de V.N. te beknotten. De ministers van Buiten landse Zaken van een kleine veertig landen hebben in juli In Djeddah besloten, aan te dringen op intrekking van de resolutie waarbij Israël als V.N.-lid werd aanvaard omdat het talrijke besluiten van de volkerenorganisatie naast zich heeft neergelegd. Dit betreft met name resoluties over het zij terugkeer van, itètzij pas sende compensatie voor de Palestijnen. Op het niet naleven van besluiten van de assemblee bestaan echter geen sancties, waartoe slechts de veiligheids raad kan besluiten. Over uit stoting én toelating van een lid kan slechts de veiligheids raad beslissen. Omdat onder meer de Verenigde SJaten in de raad het recht van veto hebben, is de kans op uitsto ting zeer gering. De mogelijkheid bestaat echter dat de commissie voor de geloofsbrieven besluit de geloofsbrieven van de Israëli sche delegatie niet goed te keuren. Nederland meent dat deze goedkeuring een zuiver technische aangelegenheid is waarin politieke overwegingen geen rol behoren te spelen. Nederland, en andere EEG landen hebben onder andere niet-gebonden landen reeds gewezen op de huns inziens zeer ernstige gevolgen van maatregelen tegen Israël in het kader van de V.N. Hiero ver bestaat, aldus Buitenland se Zaken, „een zeer grote ma te van eenstemmigheid". De 15-jarige Marino Gertru- dis Antonius Toussaint Vrieze laar uit Geleen wordt al een maand vermist. De jongen werd het laatst gezien op zon dagavond 3 augustus toen hij omstreeks half tien 's avonds de Paladium-bar in Beek ver liet in gezelschap van een tot op heden onbekend gebleven man. (Van onze correspondent) BRUSSEL Uit een dezer verschenen rapport van de Université Catholique de Lou- vain blijkt dat bijna 10 pro cent van de Belgische school kinderen aan een of andere kwaal lijdt, terwijl dat per centage op enkele grote scho len in de hoofdstad Brussel zelfs oploopt tot in het ongun stigste geval 24 procent. Dr. André Noél, die de leiding had bij het opstellen van dit rap port en chef is van de Dienst Schoolgeneeskunde, stelt on omwonden dat heel wat Belgi sche schoolkinderen echt mis handeld worden. Het betreft hier niet alleen lichamelijke mis/handeling (slechte school banken. slechte verlichting, veel te zware boekentassen en onvoldoende verwarming), maar ook psychische mishan deling, aldus dr. Noél. Als voorbeeld noemt de arts een klas waar het aantal leerlin gen met hoofdpijn en klachten over slecht slapen abnormaal hoog was. De oorzaak bleek te schuilen in het feit dat de betrokken onderwijzer met een collega in een concurren tiestrijd gewikkeld was over de ruggen van de kinderen heen. Deze onderwijzer wilde per se dat zijn klas de beste was en om de kinderen „op niveau" te brengen, moesten zij elk woord dat zij in de klas fout schreven, thuis 1000 keer opnieuw schrijven. Het onderzoeksteam van dr. Noél woog bij de ingang van twee Brusselse onderwijsin stellingen ook enkele duizen den schooltassen. De tas van een gemiddelde lage school jongen bleek 4,3 kilogram te wegen en die van een middel bare scholer 6,2 kilogram. De zwaarste tas woog meer dan 10 kilogram. Dr. Noél noemt te zware schooltassen een van de oorzaken van een kromge groeide ruggegraat bij de jeugd. Frappant noemen de onderzoe kers het feit dat zeer veel kinderen vermoeidheidsver schijnselen vertonen. Zo bleek 40 procent van de onderzochte meisjes van 13 en 14 jaar tekenen van verzwakking te vertonen, vooral hij gebrek aan ijzer. Als een van de voornaamste oorzaken voor deze moeheid voeren de on derzoekers aan dat uit proeven bleek dat kinderen te zware Inspanningen doen tijdens sport en spel. (ADVERTENTIE) Dat heet ABN Plan-Krediet. Het werkt als volgt: u spreekt met de ABN een maximum bedrag af dat kosteloos voor u wordt gereserveerd. U kunt dit bedrag ineens in zijn geheel opnemen of een deel ervan. U betaalt alleen rente over het bedrag dat u heeft opgenomen. U lost maandelijks een van tevoren afgesproken minimum bedrag af, maar dat mag ook méér zijn. En terwijl u aflost kunt u weer over nieuw krediet beschikken. ABN Plan-Krediet is dus voor u een ideale flexibele manier van geld lenen. Ik wil graag meer weten over ABN Plan-Krediet; stuurt u mij zo snel mogelijk nadere informatie. Dhr./Mevr./Mej.: Adres: Woonplaats: Heeft reeds rekening bij de ABN:ja/neen. Zo ja, ABN-kantoor in: I In ongefrankeerde envelop zenden aan: Algemene Bank Nederland, Antwoordnummer 3502, Amsterdam. UTRECHT (ANP) De KWJ, beweging van werkende jongeren, heeft een boekje uit gegeven voor het jongere win kelpersoneel, waarmee de KWJ een discussie op gang wil brengen over de werksitua tie en de rechten voor het winkelpersoneel. In Nederland werken 300.000 mensen in hel winkelbedrijf, van wie ruim de helft werkende jongeren is. Het boekje, „Winkelperso neel kom op voor je rechten", is geschreven, omdat in de praktijk vaak blijkt, dat de rechten die op papier staan niet nageleefd worden. „Ei genlijk te gek, d)at je voor je bestaande rechten nog moet vechten", aldus de KWJ aan het jonge winkelpersoneel. De hetze tegen de auto oogst succes. Het getreiter van de automobilist werkt al door. Vroeger zat je als een konink je in je karretje. Gaf je gas en een stoot op de toeter van „moet je mij zien". Op een zoinerzondagochtend lieten de mensen hun auto zegenen. De wereld was een carrousel en iedereen had een duizendrit- tenkaart. In de wagens waren glazen vaasjes bevestigd. Met echt water en een echte roos er in. De voorruit was een vergrootglas op een zalige glimlach. Tegenwoordig stap je in je auto met een zonnebril op, pet in de ogen. Opgetrokken schouders, valse glimlach om de mond. Want de potentiële boef gaat rijden. Je weet, dal je in de gaten wordt gehou den. Door Big Brother Radar. Je weet, dat ze je zoeken. Je voelt je bij voorbaat betrapt en gesnapt. Je wordt opge jaagd en bent voortvluchtig. door JAN WIN i iRAECKEN terlijke staatspersonen behan wegversperringen, het strooien van Spaanse ruiters, het ver dubbelen van de benzineprijs, het veelvuldiger uitdelen van hogere boetes voor lichtere overtredingen en het leeg la ten lopen der banden bij op stoppingen. Politici, HH artsen die apotheekhoudend zijn en predikanten met het heilige vuur blijven natuurlijk onge hinderd autorijden over speci aal voor hen gereserveerde wegen. Genoemde personen behoeven geen helm te dra gen, want hogere gedachten zijn vrij. Alle stadskernen worden autovrij en taxidicht gemaakt. Verlost van auto's worden ook de zon- en quater temperdagen. Tegen deze laat ste maatregel wordt nog slechts door de AR verzet aan getekend omdat een en ander niet genoegzaam op de bijbel zou stoelen. Het einde van de auto is dus in zicht. Het was een goede tijd, we hebben veel motorple- zier beleefd, maar keren nu Een vogelvrije waarop gescho- delen de automobilisten als zonder mopperen terug tot het ten mag worden met acceptgi- paard onzer vaderen. Het ge- het meest achterlijke voetvolk, rokaarten vanwege de griffies Een automobilist moet blazen, hinnik zal niet van de lucht van alle kantongerechten. En bloed geven en straks nog zijn. Ik denk aan Appaloosa te je gaat je daarnaar gedragen, piassen ook. En intussen wordt kopen. Weet je wat je hebt. Ill de gevangenissen wordt de hij ononderbroken gemolken. Geen misdadigheid aangescherpt, op De mier en de bladluis. 's heren wegen worden karak- Nu een onbeperkte groei van ters bedorven. Duizend schor- de economie niet langer moge- vere Appaloosa pioenen in één fles. lijk is en we zuinig moeten haarkleurtekeningen. Laat ons de waarheid in de worden op het milieu, is de nieuwe paardenaera worden bleekblauwe ogen zien. De vijandigheid waarmee de auto- we allemaal als koningen ge- eerste automobilisten werden mobilist van lagerhand beje- .spotted horse", geen Knabstrupper, Finzgauer, of Noriker, maar een echte zui- met fijne In de dragen. Het zadel is onze over een olifant getild, de gend wordt tot de derde troon. En het zal de paarden laatsten over een rat. De laat- macht verheven. De plannen een «er zijn. Dat heb je van ste autorijder is een vervuiler tot het mild uitdelen van nieu- een auto niet. De overheid heeft gelijk en dat komt goed uit. want we met groene kaart. Met ver- we dreunen liggen klaar, plichte verzekeringen, met Alom worden adem afsnijden* kentekenbewijzen, met geva- de resultaten verwacht. Met waren ae auto toch zat. We rendriehoek, met verhandkist, name is sprake van carpooling, keren terug op onze schreden, met veiligheidsgordel, met parkeer- en verkeersmaatrege- We stijgen te paard en gebrui- oo-.Lininn U...... C- -tl ééntonige claxon, met profiel op de banden en een nood rantsoen heilige olie in de handschoenenkast. Zedenmees- len, toenassing van fiscale en ken de sporen. Anders houden planologische middelen. In de blijde praktijk komt dat neer op het oprichten van we immers geen gelijke tred met de beschaving, die almaar voortschrijdt. In een kring. Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatite zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publikatie van brie* ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen •ens is met inhoud, c.q. strekking. Eindelijk is het Radio Ver onica gelukt om door te drin gen in de Hilversumse om roepwereld. Ondanks alle te genwerking van de heer Van Doorn van de P.P.R. is het hem niet gelukt Veronica van zendtijd af te houden. De Raad van State heeft Veronica terecht zendtijd toegewezen en de heer Van Doorn moet nu wei Veronica erkennen of hij wil of niet. Piraat Veronica is nu er kend als omroep. Alle mensen die Veronica trouw zijn gebleven, hebben eindelijk dit gekregen waar zij recht op hadden. Voor Van Doorn de zoveelste fout als minister en voor de P.P.R. wordt het nu eens tijd om zich daar over te beraden, want vele jongeren die op de P.P.R. hebben gestemd en in Veronica hun idiaal zagen zijn in die partij wel erg teleurge steld. CHAAM HENK VAN AKKEREN (Van onze correspondent) BRUSSEL Cijfers illustre ren wellicht het beste de situ atie waarin de Belgische bin- aangeto-ond dat het met het rendement van de Belgische binnenvaart maar zeer droevig gesteld is. De bedrijfsresulta ten van de binnenvaart in Bel- nenvaartschippers verkeren, gië liggen veel en v-eel lager de met een wanhoopsblokkade als wapen betere werk- en levensvoorwaarden trachten af te dwingen. Zij zijn nagenoeg 4.000 man sterk en hun belan gen worden behartigd d-oor maar liefst 15 elkaar becon currerende en soms zelfs vij andige organisaties. De helft van de Belgische schippers op dan het gemiddelde van de Belgische bedrijven. Tussen' 1960 en 1971, aldus de studie, heeft eenderde van de Belgi sche binnenvaartschippers met verlies gewerkt, terwijl daar na deze toestand nog aanzien lijk verslechterd zou zijn. Al: gevolg van de inflatie zijn de exploitatiekosten op de bin te doen. De schippers rede neerden aldus: oud of nieuw materieel, iedereen krijgt toch gelijke kansen. Tenminste op het stuk van de binnenlandse vaart. Duidelijk is dat de gro te reders met interessante bui- ténlaridse lading- en tanksche pen er financieel heel wat be de binnenvaart bezit niet meer nenvaart rond de 30 tot 25 dan 10.000 tot 20.000 frank (650 tot 1300 gulden), zo be weren de vakbonden. Acht en zestig procent van de binnen vaartschepen is 35 jaar of ou- der(dus van vóór de tweede procent gestegen. En wat te denken van de verdrievoudi ging van de stookolieprijzen en de verdubbeling van de reparatiekosten. Het zijn juist deze zeer hoge reparatiekosten wereldoorlog) en maar liefst die de stokoude binnenvaart* 200 schepen dateren van voor 1900. Een nieuw schip kost al gauw tussen de 30 en 50 miljoen frank, een som die praktisch geen enkele zelf standige Belgische binnen vaartschipper kan neertellen, laat staan de aanbetaling. Denkt hij financieel soelaas te verkrijgen door zijn oude schip in te ruilen, dan komt hij bedrogen uit. In de prak tijk is de inruilwaarde even hoog als een hoop schroot van hetzelfde gewicht. Al 15 dagen lang duurt de aktie van de wanhopige schip pers, die alleen maar bereikt hebben dat hun eigen porte monnee nog dunner is gewor den en dat een aantal indus- triën langzamerhand gebrek aan grondstoffen begint te schepen nog eens extra tref fen. Terwijl momenteel zo'n 400 schepen op 40 versperringen in Belgié de blokkade nagenoeg geheel effectief maken, blijft de Koninklijke Maatschappij der Belgische Spoorwegen (KMBiS) een van de machten die schippers zowel in het verleden als zeker ook nog in de toekomst verder de nek tracht te breken. Deze staats spoorwegmaatschappij blijft overal juist onder de bedelta rieven van de Belgische bin nenvaartschippers en heeft hen op deze manier naar sohatting elk jaar eenderde van het loon voor de neus weggekaapt. Aan de sanering van de Belgi sche binnenvaart zijn in het krijgen. Twee onderhancie- verleden veel woorden maar lingsronden zijn tot nog toe nauwelijks daden besteed. De mislukt omdat de schippers bevrachting per beurt, die de evenzovele malen met 9b pro cent van de stemmen twee door hun onderhandelaars met meeste Europese regeringen in de jaren '30 hanteerden om een desastreuze onderlinge de regering en werkgevers be- concurrentie tegen te gaan, reikte akkoorden achteraf heeft in voorname mate tot de hebben verworpen. Beide ma- huidige toestand geleid. In len niet zozeer omdat ze onte- België werd het binnenlandse vreden waren met hetgeen met name de Belgische minis ter van verkeer J. Chabert aan sociale vooruitgang voor hen in petto had, maar meer omdat de schippers geen bevredigen de regeling werd aangeboden scheepvaartnet verdeeld in 18 districten waar vraag en aan bod van scheepsruimte werden gecentraliseerd. In volgorde van inschrijving doen schip pers een keuze uit de diverse aanbiedingen. De regering inzake de verdeling van de zorgt voor vrachtprijzen en buitenlandse vrachten. Bij dat alles komt nog dat een onlangs uitgevoerde studie van de Bel andere voorwaarden. Op deze manier werd de concurrentie uitgebannen, maar tegelijk de gische Krediet Bank heeft lust om nieuwe investeringen (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Op woens dag 8 oktober houdt de Konink lijke Nederlandse Vereniging van Transport-Ondernemingen (KNVTO) haar jaarlijkse „wagenschouw" in Zeeland. Na een ontvangst in het Stadhuis van Middelburg wordt de jaarvergadering in de Concert- en gehoorzaal ge houden, waar de voorzitter, mr D. van Setten, en de voor zitter van de afdeling goede renvervoer, de heer B. Olde- boom, in hun jaarreden de ac tuele situatie in het vervoer aan een beschouwing zullen onderwerpen. In de loop van de middag wordt aan boord van de RTM-schepen „Stad Zierikzee" en „Schouwen-Dui- veland" via Veere naar Zie rikzee gevaren. De dag wordt met een diner in Rotterdam besloten. Tn de KNVTO is vrijwel het gehele Nederlandse openbare vervoer georganiseerd, terwijl ook de grote goederenvervoer bedrijven bij deze organisatie zijn aangesloten. De jaarlijkse algemene vergadering pleegt bovendien door vele autoritei ten uit de vervoerssector te worden bijgewoond. In Leningrad is een tentoon stelling geopend waarop in to taal ongeveer 500 nonconfor- mistische schilderijen te zien zijn. Voor deze expositie die tien dagen te zien is in het Newsky-naleis voor cultuur, hebben 87 kunstenaars werk beschikbaar gesteld. ter op werden dan de kleine binnenvaartschipper. Door de kleine schippers nu incidenteel voordelen te ver schaffen door af en toe eens een vrachtje naar Frankrijk te mogen vervoeren, wordt het probleem niet opgelost, hoog stens wordt de kleine schipper er tijdelijk financieel wat be ter op. Sedert 1971 hebben 5 ministers van verkeer in België praktisch niets gedaan aan de sanering van de binnenvaart. In 1973 werden de schippers door de regering Leburton ge paaid met een aantal nieuwe regelingen die echter niet ver der kwamen dan de vergader ruimten van talloze commis sies en subcommissies. Geen wonder dat Belgische schip pers nu geen geloof meer hechten aan een in fret voor uitzicht gestelde ronde tafel conferentie om het internatio nale vrachtverkeer eens en voorgoed te regelen. De huidi ge minister van verkeer, J. Chabert heeft dat ongeloof ze ker niet verdiend. Hem was het ernst met de slooppremie, het vervroegd pensioen, de renteloze lening bij bedrijfs beëindiging, een werkloosheids regeling, en plannen voor soci ale woningen voor schippers die hij in ontwerpakkoord op papier vastlegde. Concessies die op zich reeds in de huidi ge economische malaise zeer vergaand mochten worden ge noemd. De minister heeft een beroep op de schippers gedaan de blokkade omwille van het al gemeen belang op te heffen. Maar geen schip dat gisteren ook maar enige aanstalten maakte om aan de oproep ge hoor te geven. In Antwerpen waren we te gast bij een schipper wiens zoon trouwde. De bruiloftsgasten waren be halve familieleden, een dertig tal stakers. Zij waren unaniem van mening dat zij de blokka de zouden voortzetten, totdat zij desnoods zelf van de hon- ger krepeerden". Het bier maakte deze deels verbitterde, ruwe klanten er niet zacht moediger op, hetgeen op te maken was uit hun dreige menten: „Als de rijkswacht komt, vallen er doden. Wij hebben toch niet veel meer te verliezen". Dat iemand tengevolge van het warme weer in augustus, op het eind van die maand in de bonen is, moet men niet kwalijk nemen. Zelfs „De Stem" van zaterdag 30 augus tus, dateerde blz. 4 met maan dag 1 september. Op de keer zijde van die bladzijde kwam het artikel voor „Afnemers delen mee in oogstverlies, Brabantse bonenteelt lijdt f 2 min. schade". De bonentelers zijn het hiermede niet eens. De afnemer contractant zal de gewassen die telers op p-lukdata volgroeid, vlezig, praktisch vrij van hin derlijke ziekten, beschadiging of onkruid aanboden, volledig moeten betalen. Daar kunnen de commissies onder voorzitter schap van een niet door telers aangewezen heer B. van Due- ren den Hollander, niets aan veranderen. De commissies van de fir ma's Ploeger, Agpro, v. Aken kunnen (ook al zouden ze een derde van de bonen in Neder land onder contract hebben) geen regels opleggen als be doeld in de wet verbindend verklaring overeenkomsten. De Ned. Kontrakttelers Ver. is geliquideerd en de in oprichting zijnde vereniging „Brabant-Zeeland" staat er buiten, althans bij het secreta riaat N.C.B., Z.L.M. en C.B.T.B. wist men van niets. m Niemand mag van zijn rechten afgehouden worden. De telers die de arbitrage clausule accepteerden, zullen bij niet afnemen bij hun le- verinesaanbod, geen uitsteima- neuvres moeten accepteren, maar een arbiter aanwijzen, die samen met de door afne mer aangewezen arbiter en een door beide arbiters geko zen derde het te betalen be drag moeten bepalen. Wie de arbitrage-clausule niet accep teerde, zal bewijzen moeten verzamelen en zich tot de rechter moeten wenden. Telers verplichten oogstri- sico van de afnemer te betalen zoals de commissies van afne mers overwegen, is strijdig met de assurantie wetge ving. ROOSENDAAL C. VAN TILBURG De Tweede Kamer is bezig met de behandeling van het wetsontwerp algemene ar beidsongeschiktheidsverze kering (AAW). Dit voor de uitbouw van ons sociale ver zekeringsstelsel bijzonder belangrijke wetsontwerp werd eind december 1974 in gediend door minister Boers- ma en staatssecretaris Mer- tens (sociale zaken). Het ontwerp is met name belangrijk voor zelfstandigen en vroeggehandicapten die totnutoe anders dan loon- trekkenden en ambtenaren geen dekking hadden te gen de geldelijke gevolgen van langdurige arbeidsonge schiktheid. Hoofdpunten van het wets ontwerp zijn: Iedere ingezetene beneden 65 jaar dan gaat de AOW in is verzekerd. Recht op uitkering onstaat als men ge durende 52 weken wegens ziekte of gebreken niet in staat is geweest en nog niet is met passende arbeid dat gene te verdienen wat soort gelijke gezonde mensen met arbeid kunnen verdienen. De uitkering wordt gegeven aan verzekerden van 18 jaar en ouder. De hoogte van de uit kering is afhankelijk van de mate van arbeidsongeschikt heid (die tenminste 25% moet zijn). Bij 80% of meer arbeidsongeschiktheid liggen de uitkeringen op hetzelfde niveau als het AOW-pensi oen. De uitkeringen zijn wel*, vaartsvast, de uitgaven wor den gedekt door middel van premieheffing bij alle inge zetenen van 15 tot 65 jaar, te betalen door de werkgever. De uitgaven voor de vroeg gehandicapten worden voor alsnog uit de algemene mid delen betaald. De premie wordt geheven over een in komen tot maximum in 1975 f 31.750. Het premie percentage zal bij het in werking treden van de wet vermoedelijk 1,6 procent be dragen. Geraamd wordt dat dit percentage zal oplopen tot rond 10% in twintig jaar. Gehuwde vrouwen worden uitgezonderd van het recht op uitkering en zijn even min als bij andere volksver zekeringen zelf ook niet premieplichtig. Voor de pre mieheffing wordt het inko men van de gehuwde vrouw gerekend tot het inkomen van de man. Het was aanvankelijk de bedoeling de wet te doen ingaan op 1 juli 1976. Op basis van bezwaren vanuit de sociale verzekeringsraad stel de de regering later voor: 1 januari 1977. DEN HAAG (ANP) Wat vindt men van dialect op school? Deze vraag is 2500 mensen in 25 streken van het land voorgelegd door de com missie Modernisering Moeder taalonderwijs. De commissie richt zich tot ouders, docenten en leerlingen van de pedagogische acade mies en opleidingen voor kleuterleidsters. Wil de school aansluiten bij de leefwereld van het kind, moet dan ook niet in de klas het dialect gesproken kunnen worden? En als dialect in de kleuter- en lagere school wordt toegelaten, kan goede beheersing van de standaard taal dan nog wel doelstelling blijven van de lagere school, waar die in ons land staat? Wat. vinden ouders van dia lectsprekende leerkrachten? De enquête-uitslag en bekende resultaten van onderzoek kunnen bijdragen tot een dis cussienota. De betrokkenen in het onderwijs kunnen dan hun standnunt nader bepalen. Zo hoopt de commissie te komen tot een advies aan de minis» ter.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 15