use
Kooijmans: Uitstoting
Israël
weer
zou fatale
hebben op
slag
VN
Scholieren in slechte conditie
ABN
iend
Appaloosa
BELGISCHE BINNENSCHIPPERS
HEBBEN GROTE ACHTERSTAND
AAW vooral verbetering voor
zelfstandigen en vroeggehandicapten
M
Bij de ABN kunt u op een
bijzondere manier geld lenen.
U mag daarbij weer opnemen
wat u hebt afgelost.
Bon voor flexibel geld lenen.
KWJ wijst jeugdig
winkelpersoneel
op rechten
OPROEP TOT
POLITIEK F
AMNESTIF
Hoop
Algemene Bank Nederland
papiep
oor uw pen
Veronica
Congres ver
voerbedrijven
in Zeeland
In de bonen
Enquête over
dialect
op scholen
DONDER,C
11 SEPTEMBER 1975
15
DEN HAAG (ANP) Een
herroeping van de resolutie
waarbij Israël werd toegcla
ten tot de Verenigde Naties,
of een besluit om Israël de
uitoefening van zijn rechten
als lid onmogelijk te maken,
„zou een fatale weerslag heb
ben op het gehele systeem
van de Verenigde Naties".
Dit heeft de staatssecretaris
van Buitenlandse Zaken, dr.
Koojjmans, gisteren op een
persconferntie in Den Haag
verklaard.
MOSKOU (Reuter) De
Russische schrijver Anatoli
Martsjenko heeft met steun
van een aantal vooraanstaande
dissidenten vanuit zijn bal
lingschap in Siberië opgeroe
pen tot „de eerste politieke
amnestie in de geschiedenis
van de Sovjet-Unie"
De oproep is gericht aan de
Opperste Sovjet in Moskou,
aan de Amerikaanse president,
liet congres en het volk van
Amerika. Hij is mede onderte
kend door zijn vrouw Larisa.
met wie Martsjenko verblijft in
de afgelegen plaats Tsjoena in
het zuiden van Siberië. De op
roep is gedateerd op 16 augus
tus en bereikte dinsdag wes
terse verslaggevers in Moskou.
De staatssecretaris, die de
delegatie naar de volgende
week in New York beginnen
de algemene vergadering zal
leiden wanneer minister Van
der Stoel er niet is, sprak over
„zeer ernstige consequenties"
van eventuele besluiten tegen
Israël. Overigens zonder aan
te geven wat die consequen
ties zullen -lijn.
Deze kunnen, theoretisch,
variëren van mokkend blijven
zitten tot uittreden uit de vol
kerenorganisatie, met daar
tussenin mogelijkheden als de
gehele zitting van de assem-
blée boycotten, slechts een
deel boycotten, niet aanwezig
zijn bij de commissievergade
ringen en wel bij de assemblée
of juist omgekeerd, verminde
ring van de financiële bijdrage
etc.
Mede op grond van de re
sultaten van de conferenties
van de organisatie voor Afri
kaanse eenheid in Kampala en
van niet-gebonden landen in
Lima, en gezien het Israëlisch-
Egyptische deelakkoord, had
de staatssecretaris „goede
hoop", dat geen voorstellen
zullen worden ingediend om
de Israëlische activiteit in de
V.N. te beknotten.
De ministers van Buiten
landse Zaken van een kleine
veertig landen hebben in juli
In Djeddah besloten, aan te
dringen op intrekking van de
resolutie waarbij Israël als
V.N.-lid werd aanvaard omdat
het talrijke besluiten van de
volkerenorganisatie naast zich
heeft neergelegd. Dit betreft
met name resoluties over het
zij terugkeer van, itètzij pas
sende compensatie voor de
Palestijnen.
Op het niet naleven van
besluiten van de assemblee
bestaan echter geen sancties,
waartoe slechts de veiligheids
raad kan besluiten. Over uit
stoting én toelating van een
lid kan slechts de veiligheids
raad beslissen. Omdat onder
meer de Verenigde SJaten in
de raad het recht van veto
hebben, is de kans op uitsto
ting zeer gering.
De mogelijkheid bestaat
echter dat de commissie voor
de geloofsbrieven besluit de
geloofsbrieven van de Israëli
sche delegatie niet goed te
keuren. Nederland meent dat
deze goedkeuring een zuiver
technische aangelegenheid is
waarin politieke overwegingen
geen rol behoren te spelen.
Nederland, en andere EEG
landen hebben onder andere
niet-gebonden landen reeds
gewezen op de huns inziens
zeer ernstige gevolgen van
maatregelen tegen Israël in
het kader van de V.N. Hiero
ver bestaat, aldus Buitenland
se Zaken, „een zeer grote ma
te van eenstemmigheid".
De 15-jarige Marino Gertru-
dis Antonius Toussaint Vrieze
laar uit Geleen wordt al een
maand vermist. De jongen
werd het laatst gezien op zon
dagavond 3 augustus toen hij
omstreeks half tien 's avonds
de Paladium-bar in Beek ver
liet in gezelschap van een tot
op heden onbekend gebleven
man.
(Van onze correspondent)
BRUSSEL Uit een dezer
verschenen rapport van de
Université Catholique de Lou-
vain blijkt dat bijna 10 pro
cent van de Belgische school
kinderen aan een of andere
kwaal lijdt, terwijl dat per
centage op enkele grote scho
len in de hoofdstad Brussel
zelfs oploopt tot in het ongun
stigste geval 24 procent. Dr.
André Noél, die de leiding had
bij het opstellen van dit rap
port en chef is van de Dienst
Schoolgeneeskunde, stelt on
omwonden dat heel wat Belgi
sche schoolkinderen echt mis
handeld worden. Het betreft
hier niet alleen lichamelijke
mis/handeling (slechte school
banken. slechte verlichting,
veel te zware boekentassen en
onvoldoende verwarming),
maar ook psychische mishan
deling, aldus dr. Noél. Als
voorbeeld noemt de arts een
klas waar het aantal leerlin
gen met hoofdpijn en klachten
over slecht slapen abnormaal
hoog was. De oorzaak bleek te
schuilen in het feit dat de
betrokken onderwijzer met
een collega in een concurren
tiestrijd gewikkeld was over
de ruggen van de kinderen
heen. Deze onderwijzer wilde
per se dat zijn klas de beste
was en om de kinderen „op
niveau" te brengen, moesten
zij elk woord dat zij in de
klas fout schreven, thuis 1000
keer opnieuw schrijven.
Het onderzoeksteam van dr.
Noél woog bij de ingang van
twee Brusselse onderwijsin
stellingen ook enkele duizen
den schooltassen. De tas van
een gemiddelde lage school
jongen bleek 4,3 kilogram te
wegen en die van een middel
bare scholer 6,2 kilogram. De
zwaarste tas woog meer dan
10 kilogram. Dr. Noél noemt te
zware schooltassen een van de
oorzaken van een kromge
groeide ruggegraat bij de
jeugd.
Frappant noemen de onderzoe
kers het feit dat zeer veel
kinderen vermoeidheidsver
schijnselen vertonen. Zo bleek
40 procent van de onderzochte
meisjes van 13 en 14 jaar
tekenen van verzwakking te
vertonen, vooral hij gebrek
aan ijzer. Als een van de
voornaamste oorzaken voor
deze moeheid voeren de on
derzoekers aan dat uit proeven
bleek dat kinderen te zware
Inspanningen doen tijdens
sport en spel.
(ADVERTENTIE)
Dat heet ABN Plan-Krediet. Het werkt als volgt: u spreekt
met de ABN een maximum bedrag af dat kosteloos voor u wordt
gereserveerd.
U kunt dit bedrag ineens in zijn geheel opnemen of een deel
ervan. U betaalt alleen rente over het bedrag dat u heeft
opgenomen. U lost maandelijks een van tevoren afgesproken
minimum bedrag af, maar dat mag ook méér zijn. En terwijl u
aflost kunt u weer over nieuw krediet beschikken.
ABN Plan-Krediet is dus voor u een ideale flexibele manier
van geld lenen.
Ik wil graag meer weten over ABN Plan-Krediet; stuurt u mij
zo snel mogelijk nadere informatie.
Dhr./Mevr./Mej.:
Adres:
Woonplaats:
Heeft reeds rekening bij de ABN:ja/neen.
Zo ja, ABN-kantoor in:
I
In ongefrankeerde envelop zenden aan:
Algemene Bank Nederland, Antwoordnummer 3502, Amsterdam.
UTRECHT (ANP) De
KWJ, beweging van werkende
jongeren, heeft een boekje uit
gegeven voor het jongere win
kelpersoneel, waarmee de
KWJ een discussie op gang
wil brengen over de werksitua
tie en de rechten voor het
winkelpersoneel. In Nederland
werken 300.000 mensen in hel
winkelbedrijf, van wie ruim
de helft werkende jongeren
is.
Het boekje, „Winkelperso
neel kom op voor je rechten",
is geschreven, omdat in de
praktijk vaak blijkt, dat de
rechten die op papier staan
niet nageleefd worden. „Ei
genlijk te gek, d)at je voor je
bestaande rechten nog moet
vechten", aldus de KWJ aan
het jonge winkelpersoneel.
De hetze tegen de auto oogst
succes. Het getreiter van de
automobilist werkt al door.
Vroeger zat je als een konink
je in je karretje. Gaf je gas en
een stoot op de toeter van
„moet je mij zien". Op een
zoinerzondagochtend lieten de
mensen hun auto zegenen. De
wereld was een carrousel en
iedereen had een duizendrit-
tenkaart. In de wagens waren
glazen vaasjes bevestigd. Met
echt water en een echte roos
er in. De voorruit was een
vergrootglas op een zalige
glimlach.
Tegenwoordig stap je in je
auto met een zonnebril op, pet
in de ogen. Opgetrokken
schouders, valse glimlach om
de mond. Want de potentiële
boef gaat rijden. Je weet, dal
je in de gaten wordt gehou
den. Door Big Brother Radar.
Je weet, dat ze je zoeken. Je
voelt je bij voorbaat betrapt
en gesnapt. Je wordt opge
jaagd en bent voortvluchtig.
door
JAN WIN i iRAECKEN
terlijke staatspersonen behan
wegversperringen, het strooien
van Spaanse ruiters, het ver
dubbelen van de benzineprijs,
het veelvuldiger uitdelen van
hogere boetes voor lichtere
overtredingen en het leeg la
ten lopen der banden bij op
stoppingen. Politici, HH artsen
die apotheekhoudend zijn en
predikanten met het heilige
vuur blijven natuurlijk onge
hinderd autorijden over speci
aal voor hen gereserveerde
wegen. Genoemde personen
behoeven geen helm te dra
gen, want hogere gedachten
zijn vrij. Alle stadskernen
worden autovrij en taxidicht
gemaakt. Verlost van auto's
worden ook de zon- en quater
temperdagen. Tegen deze laat
ste maatregel wordt nog
slechts door de AR verzet aan
getekend omdat een en ander
niet genoegzaam op de bijbel
zou stoelen.
Het einde van de auto is dus
in zicht. Het was een goede
tijd, we hebben veel motorple-
zier beleefd, maar keren nu
Een vogelvrije waarop gescho- delen de automobilisten als zonder mopperen terug tot het
ten mag worden met acceptgi-
paard onzer vaderen. Het ge-
het meest achterlijke voetvolk,
rokaarten vanwege de griffies Een automobilist moet blazen, hinnik zal niet van de lucht
van alle kantongerechten. En bloed geven en straks nog zijn. Ik denk aan Appaloosa te
je gaat je daarnaar gedragen, piassen ook. En intussen wordt kopen. Weet je wat je hebt.
Ill de gevangenissen wordt de hij ononderbroken gemolken. Geen
misdadigheid aangescherpt, op De mier en de bladluis.
's heren wegen worden karak- Nu een onbeperkte groei van
ters bedorven. Duizend schor- de economie niet langer moge- vere Appaloosa
pioenen in één fles. lijk is en we zuinig moeten haarkleurtekeningen.
Laat ons de waarheid in de worden op het milieu, is de nieuwe paardenaera worden
bleekblauwe ogen zien. De vijandigheid waarmee de auto- we allemaal als koningen ge-
eerste automobilisten werden mobilist van lagerhand beje-
.spotted horse", geen
Knabstrupper, Finzgauer, of
Noriker, maar een echte zui-
met fijne
In de
dragen. Het zadel is onze
over een olifant getild, de gend wordt tot de derde troon. En het zal de paarden
laatsten over een rat. De laat- macht verheven. De plannen een «er zijn. Dat heb je van
ste autorijder is een vervuiler tot het mild uitdelen van nieu- een auto niet.
De overheid heeft gelijk en
dat komt goed uit. want we
met groene kaart. Met ver- we dreunen liggen klaar,
plichte verzekeringen, met Alom worden adem afsnijden*
kentekenbewijzen, met geva- de resultaten verwacht. Met waren ae auto toch zat. We
rendriehoek, met verhandkist, name is sprake van carpooling, keren terug op onze schreden,
met veiligheidsgordel, met parkeer- en verkeersmaatrege- We stijgen te paard en gebrui-
oo-.Lininn U...... C- -tl
ééntonige claxon, met profiel
op de banden en een nood
rantsoen heilige olie in de
handschoenenkast. Zedenmees-
len, toenassing van fiscale en ken de sporen. Anders houden
planologische middelen.
In de blijde praktijk komt dat
neer op het oprichten van
we immers geen gelijke tred
met de beschaving, die almaar
voortschrijdt. In een kring.
Brieven voor deze rubriek moeten
met volledige naam en adres worden
ondertekend. Bij publikatite zullen deze
vermeld worden. Slechts bij hoge uit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan bij
de redactie bekend. Publikatie van brie*
ven (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redactie het in alle gevallen
•ens is met inhoud, c.q. strekking.
Eindelijk is het Radio Ver
onica gelukt om door te drin
gen in de Hilversumse om
roepwereld. Ondanks alle te
genwerking van de heer Van
Doorn van de P.P.R. is het
hem niet gelukt Veronica van
zendtijd af te houden. De
Raad van State heeft Veronica
terecht zendtijd toegewezen en
de heer Van Doorn moet nu
wei Veronica erkennen of hij
wil of niet.
Piraat Veronica is nu er
kend als omroep.
Alle mensen die Veronica
trouw zijn gebleven, hebben
eindelijk dit gekregen waar
zij recht op hadden.
Voor Van Doorn de zoveelste
fout als minister en voor de
P.P.R. wordt het nu eens tijd
om zich daar over te beraden,
want vele jongeren die op de
P.P.R. hebben gestemd en in
Veronica hun idiaal zagen zijn
in die partij wel erg teleurge
steld.
CHAAM
HENK VAN AKKEREN
(Van onze correspondent)
BRUSSEL Cijfers illustre
ren wellicht het beste de situ
atie waarin de Belgische bin-
aangeto-ond dat het met het
rendement van de Belgische
binnenvaart maar zeer droevig
gesteld is. De bedrijfsresulta
ten van de binnenvaart in Bel-
nenvaartschippers verkeren, gië liggen veel en v-eel lager
de met een wanhoopsblokkade
als wapen betere werk- en
levensvoorwaarden trachten af
te dwingen. Zij zijn nagenoeg
4.000 man sterk en hun belan
gen worden behartigd d-oor
maar liefst 15 elkaar becon
currerende en soms zelfs vij
andige organisaties. De helft
van de Belgische schippers op
dan het gemiddelde van de
Belgische bedrijven. Tussen'
1960 en 1971, aldus de studie,
heeft eenderde van de Belgi
sche binnenvaartschippers met
verlies gewerkt, terwijl daar
na deze toestand nog aanzien
lijk verslechterd zou zijn. Al:
gevolg van de inflatie zijn de
exploitatiekosten op de bin
te doen. De schippers rede
neerden aldus: oud of nieuw
materieel, iedereen krijgt toch
gelijke kansen. Tenminste op
het stuk van de binnenlandse
vaart. Duidelijk is dat de gro
te reders met interessante bui-
ténlaridse lading- en tanksche
pen er financieel heel wat be
de binnenvaart bezit niet meer nenvaart rond de 30 tot 25
dan 10.000 tot 20.000 frank
(650 tot 1300 gulden), zo be
weren de vakbonden. Acht en
zestig procent van de binnen
vaartschepen is 35 jaar of ou-
der(dus van vóór de tweede
procent gestegen. En wat te
denken van de verdrievoudi
ging van de stookolieprijzen
en de verdubbeling van de
reparatiekosten. Het zijn juist
deze zeer hoge reparatiekosten
wereldoorlog) en maar liefst die de stokoude binnenvaart*
200 schepen dateren van voor
1900. Een nieuw schip kost
al gauw tussen de 30 en 50
miljoen frank, een som die
praktisch geen enkele zelf
standige Belgische binnen
vaartschipper kan neertellen,
laat staan de aanbetaling.
Denkt hij financieel soelaas te
verkrijgen door zijn oude
schip in te ruilen, dan komt
hij bedrogen uit. In de prak
tijk is de inruilwaarde even
hoog als een hoop schroot van
hetzelfde gewicht.
Al 15 dagen lang duurt de
aktie van de wanhopige schip
pers, die alleen maar bereikt
hebben dat hun eigen porte
monnee nog dunner is gewor
den en dat een aantal indus-
triën langzamerhand gebrek
aan grondstoffen begint te
schepen nog eens extra tref
fen.
Terwijl momenteel zo'n 400
schepen op 40 versperringen
in Belgié de blokkade nagenoeg
geheel effectief maken, blijft
de Koninklijke Maatschappij
der Belgische Spoorwegen
(KMBiS) een van de machten
die schippers zowel in het
verleden als zeker ook nog in
de toekomst verder de nek
tracht te breken. Deze staats
spoorwegmaatschappij blijft
overal juist onder de bedelta
rieven van de Belgische bin
nenvaartschippers en heeft
hen op deze manier naar
sohatting elk jaar eenderde
van het loon voor de neus
weggekaapt.
Aan de sanering van de Belgi
sche binnenvaart zijn in het
krijgen. Twee onderhancie- verleden veel woorden maar
lingsronden zijn tot nog toe nauwelijks daden besteed. De
mislukt omdat de schippers bevrachting per beurt, die de
evenzovele malen met 9b pro
cent van de stemmen twee
door hun onderhandelaars met
meeste Europese regeringen in
de jaren '30 hanteerden om
een desastreuze onderlinge
de regering en werkgevers be- concurrentie tegen te gaan,
reikte akkoorden achteraf heeft in voorname mate tot de
hebben verworpen. Beide ma- huidige toestand geleid. In
len niet zozeer omdat ze onte- België werd het binnenlandse
vreden waren met hetgeen
met name de Belgische minis
ter van verkeer J. Chabert aan
sociale vooruitgang voor hen
in petto had, maar meer omdat
de schippers geen bevredigen
de regeling werd aangeboden
scheepvaartnet verdeeld in 18
districten waar vraag en aan
bod van scheepsruimte werden
gecentraliseerd. In volgorde
van inschrijving doen schip
pers een keuze uit de diverse
aanbiedingen. De regering
inzake de verdeling van de zorgt voor vrachtprijzen en
buitenlandse vrachten. Bij dat
alles komt nog dat een onlangs
uitgevoerde studie van de Bel
andere voorwaarden. Op deze
manier werd de concurrentie
uitgebannen, maar tegelijk de
gische Krediet Bank heeft lust om nieuwe investeringen
(Van een onzer
verslaggevers)
DEN HAAG Op woens
dag 8 oktober houdt de Konink
lijke Nederlandse Vereniging
van Transport-Ondernemingen
(KNVTO) haar jaarlijkse
„wagenschouw" in Zeeland.
Na een ontvangst in het
Stadhuis van Middelburg
wordt de jaarvergadering in
de Concert- en gehoorzaal ge
houden, waar de voorzitter,
mr D. van Setten, en de voor
zitter van de afdeling goede
renvervoer, de heer B. Olde-
boom, in hun jaarreden de ac
tuele situatie in het vervoer
aan een beschouwing zullen
onderwerpen. In de loop van
de middag wordt aan boord
van de RTM-schepen „Stad
Zierikzee" en „Schouwen-Dui-
veland" via Veere naar Zie
rikzee gevaren. De dag wordt
met een diner in Rotterdam
besloten.
Tn de KNVTO is vrijwel het
gehele Nederlandse openbare
vervoer georganiseerd, terwijl
ook de grote goederenvervoer
bedrijven bij deze organisatie
zijn aangesloten. De jaarlijkse
algemene vergadering pleegt
bovendien door vele autoritei
ten uit de vervoerssector te
worden bijgewoond.
In Leningrad is een tentoon
stelling geopend waarop in to
taal ongeveer 500 nonconfor-
mistische schilderijen te zien
zijn. Voor deze expositie die
tien dagen te zien is in het
Newsky-naleis voor cultuur,
hebben 87 kunstenaars werk
beschikbaar gesteld.
ter op werden dan de kleine
binnenvaartschipper.
Door de kleine schippers nu
incidenteel voordelen te ver
schaffen door af en toe eens
een vrachtje naar Frankrijk te
mogen vervoeren, wordt het
probleem niet opgelost, hoog
stens wordt de kleine schipper
er tijdelijk financieel wat be
ter op. Sedert 1971 hebben 5
ministers van verkeer in België
praktisch niets gedaan aan de
sanering van de binnenvaart.
In 1973 werden de schippers
door de regering Leburton ge
paaid met een aantal nieuwe
regelingen die echter niet ver
der kwamen dan de vergader
ruimten van talloze commis
sies en subcommissies. Geen
wonder dat Belgische schip
pers nu geen geloof meer
hechten aan een in fret voor
uitzicht gestelde ronde tafel
conferentie om het internatio
nale vrachtverkeer eens en
voorgoed te regelen. De huidi
ge minister van verkeer, J.
Chabert heeft dat ongeloof ze
ker niet verdiend. Hem was
het ernst met de slooppremie,
het vervroegd pensioen, de
renteloze lening bij bedrijfs
beëindiging, een werkloosheids
regeling, en plannen voor soci
ale woningen voor schippers
die hij in ontwerpakkoord op
papier vastlegde. Concessies
die op zich reeds in de huidi
ge economische malaise zeer
vergaand mochten worden ge
noemd.
De minister heeft een beroep
op de schippers gedaan de
blokkade omwille van het al
gemeen belang op te heffen.
Maar geen schip dat gisteren
ook maar enige aanstalten
maakte om aan de oproep ge
hoor te geven. In Antwerpen
waren we te gast bij een
schipper wiens zoon trouwde.
De bruiloftsgasten waren be
halve familieleden, een dertig
tal stakers. Zij waren unaniem
van mening dat zij de blokka
de zouden voortzetten, totdat
zij desnoods zelf van de hon-
ger krepeerden". Het bier
maakte deze deels verbitterde,
ruwe klanten er niet zacht
moediger op, hetgeen op te
maken was uit hun dreige
menten: „Als de rijkswacht
komt, vallen er doden. Wij
hebben toch niet veel meer te
verliezen".
Dat iemand tengevolge van
het warme weer in augustus,
op het eind van die maand in
de bonen is, moet men niet
kwalijk nemen. Zelfs „De
Stem" van zaterdag 30 augus
tus, dateerde blz. 4 met maan
dag 1 september. Op de keer
zijde van die bladzijde kwam
het artikel voor „Afnemers
delen mee in oogstverlies,
Brabantse bonenteelt lijdt f 2
min. schade".
De bonentelers zijn het
hiermede niet eens. De afnemer
contractant zal de gewassen die
telers op p-lukdata volgroeid,
vlezig, praktisch vrij van hin
derlijke ziekten, beschadiging
of onkruid aanboden, volledig
moeten betalen. Daar kunnen
de commissies onder voorzitter
schap van een niet door telers
aangewezen heer B. van Due-
ren den Hollander, niets aan
veranderen.
De commissies van de fir
ma's Ploeger, Agpro, v. Aken
kunnen (ook al zouden ze een
derde van de bonen in Neder
land onder contract hebben)
geen regels opleggen als be
doeld in de wet verbindend
verklaring overeenkomsten.
De Ned. Kontrakttelers
Ver. is geliquideerd en de in
oprichting zijnde vereniging
„Brabant-Zeeland" staat er
buiten, althans bij het secreta
riaat N.C.B., Z.L.M. en
C.B.T.B. wist men van niets.
m Niemand mag van zijn
rechten afgehouden worden.
De telers die de arbitrage
clausule accepteerden, zullen
bij niet afnemen bij hun le-
verinesaanbod, geen uitsteima-
neuvres moeten accepteren,
maar een arbiter aanwijzen,
die samen met de door afne
mer aangewezen arbiter en
een door beide arbiters geko
zen derde het te betalen be
drag moeten bepalen. Wie de
arbitrage-clausule niet accep
teerde, zal bewijzen moeten
verzamelen en zich tot de
rechter moeten wenden.
Telers verplichten oogstri-
sico van de afnemer te betalen
zoals de commissies van afne
mers overwegen, is strijdig
met de assurantie wetge
ving.
ROOSENDAAL
C. VAN TILBURG
De Tweede Kamer is bezig
met de behandeling van het
wetsontwerp algemene ar
beidsongeschiktheidsverze
kering (AAW). Dit voor de
uitbouw van ons sociale ver
zekeringsstelsel bijzonder
belangrijke wetsontwerp
werd eind december 1974 in
gediend door minister Boers-
ma en staatssecretaris Mer-
tens (sociale zaken).
Het ontwerp is met name
belangrijk voor zelfstandigen
en vroeggehandicapten die
totnutoe anders dan loon-
trekkenden en ambtenaren
geen dekking hadden te
gen de geldelijke gevolgen
van langdurige arbeidsonge
schiktheid.
Hoofdpunten van het wets
ontwerp zijn:
Iedere ingezetene beneden
65 jaar dan gaat de AOW
in is verzekerd. Recht op
uitkering onstaat als men ge
durende 52 weken wegens
ziekte of gebreken niet in
staat is geweest en nog niet
is met passende arbeid dat
gene te verdienen wat soort
gelijke gezonde mensen met
arbeid kunnen verdienen. De
uitkering wordt gegeven aan
verzekerden van 18 jaar en
ouder. De hoogte van de uit
kering is afhankelijk van de
mate van arbeidsongeschikt
heid (die tenminste 25%
moet zijn). Bij 80% of meer
arbeidsongeschiktheid liggen
de uitkeringen op hetzelfde
niveau als het AOW-pensi
oen.
De uitkeringen zijn wel*,
vaartsvast, de uitgaven wor
den gedekt door middel van
premieheffing bij alle inge
zetenen van 15 tot 65 jaar, te
betalen door de werkgever.
De uitgaven voor de vroeg
gehandicapten worden voor
alsnog uit de algemene mid
delen betaald. De premie
wordt geheven over een in
komen tot maximum in
1975 f 31.750. Het premie
percentage zal bij het in
werking treden van de wet
vermoedelijk 1,6 procent be
dragen. Geraamd wordt dat
dit percentage zal oplopen
tot rond 10% in twintig
jaar.
Gehuwde vrouwen worden
uitgezonderd van het recht
op uitkering en zijn even
min als bij andere volksver
zekeringen zelf ook niet
premieplichtig. Voor de pre
mieheffing wordt het inko
men van de gehuwde vrouw
gerekend tot het inkomen
van de man.
Het was aanvankelijk de
bedoeling de wet te doen
ingaan op 1 juli 1976. Op
basis van bezwaren vanuit de
sociale verzekeringsraad stel
de de regering later voor: 1
januari 1977.
DEN HAAG (ANP) Wat
vindt men van dialect op
school? Deze vraag is 2500
mensen in 25 streken van het
land voorgelegd door de com
missie Modernisering Moeder
taalonderwijs.
De commissie richt zich tot
ouders, docenten en leerlingen
van de pedagogische acade
mies en opleidingen voor
kleuterleidsters.
Wil de school aansluiten bij
de leefwereld van het kind,
moet dan ook niet in de klas
het dialect gesproken kunnen
worden? En als dialect in de
kleuter- en lagere school
wordt toegelaten, kan goede
beheersing van de standaard
taal dan nog wel doelstelling
blijven van de lagere school,
waar die in ons land staat?
Wat. vinden ouders van dia
lectsprekende leerkrachten?
De enquête-uitslag en bekende
resultaten van onderzoek
kunnen bijdragen tot een dis
cussienota. De betrokkenen in
het onderwijs kunnen dan hun
standnunt nader bepalen. Zo
hoopt de commissie te komen
tot een advies aan de minis»
ter.