egenwoordiger Israël winteren Zes miljoen telefoontjes per jaar voor de geinlijn MMAd* Op weg naar het autoloze tijdperk VERZET TEGEN ACTIE VAN SLIJTERIJEN Mums ederlandse VERRE .REIZEN BOEK Verzekerlngs Unie IEUW: Edison Een vak Dodenkamer 88 Lijnen Naar Amerika? En ü,hoe komt u aan uw Amro Privérekening? ter ake irskoerft&n 'AN P-beur»- overzicht Beurs kalm en prijshoudend 14 VRIJDAG 5 SEPTEMBER 1975 ken in een dynamische buiten- eid combineren met de zekerheid stverband? bij over doorzettingsvermogen ag en goede omgangsvormen IS HIER UW KANS rende tot het Assurantieconcern Rotterdam Anno 1720 zoekt voor ayon Oud-Gastel e.o. i aan de volgende eisen: Md en tenminste 23 jaar; tene ontwikkeling op mulo- u. lijke opleiding door maat- 3PÜ; nde begeleiding van inspekteur le opname in premievrij pen.' fonds; randeerd totaal inkomen van taal 22.000,- gedurende het e jaar. elfstandige funktie- in aanmerking uw sollicitatie aan: Unie Levensverzekering Maat- v. afd. Marketing, Catharijnesingel ciaal Neckermann izen en Cruises-boek suwe herfst/winter/voorjaar ïtieboek kunt u het nieuwe, Dlete en nederlandstatlge :en en Cruises-boek (dat met reizen naar alle wind- aat) halen bij een van de boeklngs/intormatiecentra ij Neckermann Vliegreizen, jus 80. Amstelveen. 1 week v.a. per dag <lusief de vliegreis) AMSTERDAM - Twaalf fors getraliede vensters ge ven het Amsterdamse bouwwerk waarin zich de Geinlijn van Max Tailleur moet bevinden een sinister en onneembaar uiterlijk. De tralies zelf zijn polsdik en er tussenin zitten nog driehoekige speerpunten, waardoor er nauwelijks een muis doorheen kan. Men vreest toch geen over val door een bende zuurprui men? Op het gebouw staat geen enkele naam of aandui ding: alleen een bordje met de mededeling dat er een ver- bandpost van de EHBO geves tigd is. Maar het huisnummer dat Max opgegeven heeft klopt, en de bel blijkt schel te werken. „Wat moet u?" klinkt uit een luidsprekertje een stem die wonderwel bij de tralies hoort. De naam Max Tailleur doet letterlijk de deur open. Achter die deur is er een binnenplaats, maar geen tele foniste, geen portier, geen en kel bordje. In een lange gang komt een man die zegt: „O, u moet bij De Mop zijn; kom maar mee". De Mop is voorshands een grote zoemende zaal met mil joenen draadjes: een van de telefooncentrales van het cen trum van Amsterdam. Van daar ook die tralies. Met een eenvoudige nagelknipper al kun je hier tienduizenden tuut-tuut-tuuts creeeren. Max Tailleur zit, gekleed in een ernstig donkerblauw streep jespak met koninklijk lintje op een stoel voor een kast waarin regelmatig lampjes aan- en uitüikkeren. „Dat is nou al les", zegt hij bescheiden; „elk lampje is een man of vrouw die de mop van de dag wil horen. „Heb je een grammofoon thuis?", vroeg Max toen ik hem belde voor een gesprekje over zijn Geinlijn. „En je weet wie Edison is?", vervolgde hij met de intonatie van een begin nend agent die vraagt of me neer zich toevallig nog van de lagere school herinnert wat het cijfer 5 gevolgd door „een soort bolletje" betekent. „Nou, denk je dan nog wel eens aan Edison als je een muziekje draait?" De moraal is duide lijk: Max heeft de Geinlijn uit gevonden, die heeft haast evenveel succes als de tele foon, hij grapt af en toe een band vol moppen vol, en daar moet het maar bij blijven. Hij De moppenkoning Max Tailleur in de telefooncentrale. verwijst voor alle informatie over de Geinlijn naar een me neer J.A. van Troost van de af deling telecommunicatie van de PTT in Den Haag. Die man zou ook de enige zijn die toe gang kan verlenen tot het lich tende hart van de Geinlijn. Max is dan best bereid daar even langs te komen voor een foto en een nadere toelichting, belooft hij. Zo heel onverschil lig staat hij trouwens ook weer niet tegenover de Geinlijn. Hij vertelt tenminste trots dat de New York Times hem in een opvallende kop „The Most Telephoned Man in the World" genoemd heeft. En dat schijnt hij wel te zijn, de kleine 66-jarige Mokumer Max Tailleur. Ruim 6.000.000 keer per jaar wordt de Geinlijn gebeld. Het gemiddelde op een werkdag is momenteel 23.000. De drukste tijd ligt tussen vier en half zes 's middags. „Omdat het dan wat rustiger wordt op de kantoren", meent een soort technisch bewaker van de Ge inlijn te weten, „want ze bellen natuurlijk als het even kan op kosten van de baas". Daar wordt echter niemand rijk van, want ook vanuit de verste uithoeken van Nederland is de dagelijkse mop van Max voor slechts zestien cent te verkrij gen. De zes miljoen mensen die jaarlijks 020-211811 bellen voor een mop van Max leveren de PTT dus dik een miljoen op. Hoeveel Max daarvan vangt, wil niemand kwijt. „Dat wordt me haast dagelijks gevraagd", onthult hij, „en men wil tot vervelends toe®'-weten hoe ik dat nu doe elke dag een mop verzinnen. Haha". Hij denkt er niet aan zijn receptenboek uit te lenen. „Het is trouwens niet zo spectaculair als de mensen menen", zegt hij: „het is ge woon mijn vak. Meer niet". Twee keer per jaar begeeft Max zich naar de zogeheten dodenkamer van een laborato rium van de PTT in Leid- schendam, een volledig ge- luiddichte ruimte. Hij spuit daar op een namiddag een kleine 190 nieuwe moppen en dan kunnen weer drie miljoen humorbehoeftigen geholpen worden. Hij vertelt op het idee van de Geinlijn gekomen te zijn omdat hij vaak 's nachts uit bed gebeid werd door lui die een feestje hadden dat be zig was dood te bloeden en die dachten: kom, we kijken eens of Max nog iets leuks weet. Max: „Het was een experi ment, maar ik ben er erg trots op dat de PTT er nooit reclame voor heeft hoeven maken. Het liep meteen storm". Dat hebben vooral die be drijven en kantoren in de hoofdstedelijke binnenstad geweten, waarvan het tele foonnummer evenals de Gein lijn met 21 begint: ze waren soms uren onbereikbaar. De Geinlijn moest daarom snel uitgebreid worden tot 44 lij nen, en nu zijn het er 88. Deze capaciteit blijkt voldoende. Als Max meldt: „Er is nog één geinponem vóór u", dan bete kent dat dat er even gewacht moet worden omdat het bandje met de mop loopt. Het komt vrijwel nooit voor dat alle 88 lijnen in actie zijn. Max: ,Moet je je eens voor stellen dat ik in plaats van die mededeling „Er is nog één ge inponem vóór u" een reclame tekstje loslaten kon. Tonnen meneer hebben de wasmidde lenfabrikanten me daarvoor geboden. Maar het mag niet van de PTT". Ook een mop waarin de naam KLM valt, kan de verantwoordelijke heer J.A. van Troost niet tolereren. In Amerika daarentegen, ver telt Max, is er uitsluitend een Geinlijn mogelijk als die door de reclame gesponsord wordt. „Weet je, lokale telefoonge sprekken zijn daar gratis. En die gratis gesprekken gaan elke Geinlijn blokkeren. Ik ben nu bezig met een frisdran kenclub. Gewoon even zeggen: „Vóór u naar de mop gaat luis teren, eerst even een dinges drinken". Snap je? Ik kan nog geen naam noemen, maar ik heb goede hoop dat het lukt". Max levert dan overigens al leen het idee, niet de moppen; „Er zijn komieken genoeg in de States", zegt hij. Het succes van de Geinlijn heeft de theaterdeuren weer wagenwijd geopend voor Max. Maar daar voelt hij niets meer voor. „Ik heb enkele maanden geleden een erg goed contract kunnen krijgen voor een toer- nee. Maar dat heb ik gehad. Ik doe graag steeds wat nieuws. En ik heb ook liever dat de mensen zich afvragen of Max nou nog ooit optreedt, dan dat ze zeggen: daar heb je hem weer. Voel je? En ik ben er toch nog? Voor zestien cent, en je hoeft je huis niet uit, niet in de regen in de rij te staan, want er is hooguit één wachtende vóór. Mooier kan toch niet?". WIM KUIPERS Jk had weieens dat ik vlak voor m 'n nieuwe maandsalaris rood stond. En dan werd ik gelijk als een kind op m 'n vingers getikt. Nou, daar had ik altijd de pest over in. En toen las ik dat je dat rood staan bij de Amro netjes kon regelen, één keer afspreken en verder geen gedonder, dus daarom ben ik toen overgestapt. (Van onze sociaal-economische medewerker) TILBURG - In de voorstellen die minister Gruijters t.a.v. de toekomstige ruimtelijke orde ning heeft gedaan, kan men le zen dat er nog maar weinig plaats is voor de auto. Deze re gering heeft niet nagelaten on populaire maatregelen te nemen om het gebruik van de auto voor particuliere tTansportdoelein- den aan banden te leggen. Wie elke dag op Hilversum Hl hoort hoe het met de files op onze we gen is gesteld, ontkomt niet aan enige twijfel over de doeltref fendheid van de genomen maat regelen. Het is nog niet zo lang geleden dat uit een bestedingsonderzoek is gebleken dat het de Nederlan der heel wat geld waard is om de auto te gebruiken. Hij besteedt een groot deel van zijn inkomen hieraan. Het is een merkwaar dige situatie als bewindslieden veelal om hun eigen stokpaard jes te kunnen blijven berijden— alsmaar volhouden dat het ge bruik van de auto beperkt moet worden als zovelen er de voor keur aan geven deze zienswijze niet te willen volgen. Ook demo cratie is maar een betrekkelijke zaak en verwijzingen naar het „algemeen belang" dat gediend zou zijn met beperkingen in het autogebruik klinken voor de meesten van ons erg ongeloof waardig. Daar komt nog eens bij dat de voordelen van het open baar vervoer nog steeds niet overweldigend zijn. Gebrek aan service is hiervan één van de oorzaken. Dat is niet alleen een verschijnsel dat voor ons land typerend is. We zien dit ook in andere landen. Zo is onlangs in de Bondsrepubliek gebleken dat de Bundesbahn haar spoorweg net aanzienlijk zal moeten gaan inkrimpen om de verliezen enigszins te kunnen beperken. Kortom: de souvereiniteit van de consument blijkt hier nog niet te zijn aangetast. Voor de overheid doet zich een interessante financieringskwes tie voor. De auto levert de schat kist miljarden per jaar op uit de opbrengsten van BTW op ver kochte auto's, uit de benzine- accijnsen, uit de motorrijtui genbelasting. Deze miljarden worden niet geheel aangewend voor het verkeer. Zij komen ook andere uitgaven ten goede. Daar staat tegenover dat het open baar vervoer met grote verliezen werkt. De bouw van prestige projecten - zoals de Amster damse metro die al eens zo duur gaat kosten als aanvankelijk is beraamd - gooit daar nog eens een schep bovenop. Beperking van het autogebruik kan er toe leiden dat de inkomsten van de overheid op dit punt gaan terug lopen. Hiervoor zullen alterna tieven moeten worden gevon den. De ervaringen hebben tot nu toe geleerd dat het duurder worden van autorijden nauwe lijks tot bezuinigen hierop leidt. De automobilist wil blijven rij den, des noods ten koste van iets anders. In dit geval is het de kleine autorijder die de hardste klappen krijgt. Hij kan zijn auto niet afwentelen. Kortom: hij be taalt het gelag, en dit is toch wel wat merkwaardig van een zich progressief noemend kabinet. Beperking van het autogebruik op grote schaal - b.v. in Euro pees verband - zal grote nade lige gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in de automobiel-industrie en in haar honderden toeleveringsbedrij ven. Ook dit aspekt dient in het beleid te worden verdiscon teerd. Maar dit is niet het pro bleem van een bewindsman voor ruimtelijke ordening!!! drs. A. A. Wentink Z DE nettowinst over het eerste halfjaar 1975 is bij Internatio- Muller N.V. uitgekomen op f 11,2 min en is daarmee aan zienlijk lager terechtgekomen dan die over dezelfde periode van 1974 (f 21,4 min.). DE uitgiftekoers van f 100 mil joen 8,75 procent 10-jarige obli gaties 1975 ten laste van de Ne derlandse Investeringsbank voor Ontwikkelingslanden NV is vastgesteld op 99,25 procent, aldus emittenten. De inschrijving op deze le ning, waarvan de rente en aflos sing worden gegarandeerd door de Staat der Nederlanden, staat open op 3 september. SIEMENS AG is van plan door te gaan met de produktie en de verkoop van computers en zal ondanks de maatregelen van haar deelgenoten in Unidata geen werknemers ontslaan. Een woordvoerder van de maat schappij verklaarde dit naar aanleiding van het besluit van Philips om haar computeractivi teiten te reorganiseren. DE Russische personenauto's Lada en Volga en het Joegosla vische automerk Zastava wer den vorige maand gemiddeld 3 procent duurder en Renault verhoogde met circa 1 procent de R12, R 15, R 16 en R 17. Met ingang van 1 september werd een prijsaanpassing van gemid deld 3 procent van kracht voor Skoda en Vauxhall (General Motors) verhoogde met ingang van dezelfde datum de Viva- Victor-en Ventora-serie als mede de Magnum. DE omzet van het Zweedse au tomobielconcern ab Volvo be droeg over de eerste zes maan den van dit jaar 6,3 miljoen Zweedse kronen tegen 4,9'mil joen in dezelfde periode van vo rig jaar. (Van een onzer verslaggevers) SCHIEDAM—Bij 80 grote slij terijen in Nederland zijn van daag flessen jenever, brande wijn, whisky, likeur en vieux 2 tot 4 gulden goedkoper. Met deze prijsverlaging hebben de slijterijen de oorlog verklaard aan de drankfabrikanten die de slijterijen verplichten hun pro- dukten voor een door hen vast gestelde prijs te verkopen. De drankfabrikanten hebben al aangekondigd zich tegen de prijsverlaging te verzetten. Bij Bols en De Kuyper overweegt men juridische stappen te on dernemen om de prijzen weer in hun gareel te brengen. Een reaktie waarop de op standige slijters al gerekend hebben. Dirk van de Broek, su permarktondernemer en eige naar van enkele superslijterijen, weet dat overtreding van de prijsvoorschriften hem duizen den guldens boete per dag kan opleveren:„Maar we zijn met 80 slijterijen en daarom kunnen we nu een vuist maken." Volgens Dirk van de Broek be staat er in het drankfabrikan- tenwereldje een kartel. „De fa brikanten stellen niet alleen ge-- zamelijk de inkoopprijzen vast maar ook de prijs die de konsu- ment voor het produkt moet gaan betalen, en die prijs wordt kunstmatig omhoog gehouden. De supermarktondernemer zegt voorstander te zijn van vrije prijzen,en dat de regering binnenkort de accijns op gedis tilleerd gaat verhogen, en wij willen niet dat de konsument daar de dupe van wordt. Zeker niet als wij veel goedkoper kun nen leveren. Bij de drankfabrikanten is volgens Dirk van de Broek een enorm overschot. „Met dat over schot", zo zegt hij, „kun je twee dingen doen: of de omzet vergro ten of de prijzen omhoog hou den. Ze doen het laatste, en daarom kunnen ze het onderling ook zo goed met elkaar vinden. De prijzen zijn afgesteld op thuis bezorgen en ouderwetse distributiemethoden. Het is het zelfde als met brood. Als ik het brood thuis bezorgd wil hebben moet ik meer betalen, maar ga ik het bij de bakker zelf halen, lo gisch dat het dan goedkoper is. Als de mensen de drank bij mij komen halen kan ik ook goed koper leveren. De opstand van de 80 slijters stuit niet alleen op verzet van de drankfabrikanten maar er is ook weinig begrip van de Verenigde Nederlandse Slijters. Woord voerder Mooy van de vereniging vraagt zich af wat de 80 met de aktie willen bereiken. „Er zijn in Nederland 4.000 slijters en een prijsverlaging, en ik vraag me af of dat wel lukt, is niet in het voordeel van de detaillisten. We hebben de handelsmarge hard •nodig om te kunnen leven." Bij de Erven Lucas Bols is de aktie van de 80 slijters geheel onverwacht gekomen. „Het was een lelijke verrassing,', aldus een woordvoerder. Een prijsver laging van sterke dranken is niet in overeenstemming met onze levensvoorwaarden" zo zegt men bij Bols. Ook hier vraagt men aandacht voor het moei lijke bestaan van de Neder landse slijters. Waarschijnlijk ook uit eigen belang blijft men vasthouden aan de vertikale prijsbinding. Volgens Bols zal het allemaal niet zo'n vaart lo pen. Toch zijn advokaten inge schakeld om de nodige juridis che stappen tegen de rebelle rende slijters te ondernemen. Ook bij De Kuyper distpilleer- derijen houdt men „onverkort vast aan de vertikale prijsbin ding". De Vereniging van Neder landse Groothandelaren in Ge distilleerd en Likeuren steunt de aktie van de niet. De heer Valk van de stichting:„We trekken in dit geval als groothandelaren één lijn en we zullen niet leve ren". Dirk van de Broek laat door schemeren voor alle zekerheid al een voorraad te hebben aange legd. „We hebben er rekening mee gehouden dat ze ons niet droog zulwen leggen." Als alles niet lukt, „dan doen we een be roep op de regering," besluit Dirk van de'Broek nuchter. DE investeringen van de Britse verwerkende industrie zullen in het tweede kwartaal 462 miljoen pond hebben bedragen (geba seerd op prijzen van 1970). Dit was zeven procent minder dan in de voorgaande drie maanden (497 miljoen pond). DE Westduitse graanoogst zal dit jaar 21,3 miljoen ton bedra gen, ongeveer zes procent min der dan de recordoogst van 22,7 miljoen ton van 1974, zo ver wacht het ministerie van land bouw in Bonn. DE economische maatregelen van de Franse regering (over heidsprojecten en aanmoedi ging van de particuliere con sumptie) zullen naar schatting 26 miljard frank kosten. Eerder stelde men de kosten op 15 20 miljard frank. De regering wil de inflatie dit jaar beneden de tien procent houden. scheepsbericht en Amstellaan 3 vn Singapore nr Sydney, Atlantic Crown 4 vn Norfolk nr Baltimore, Bussum 4 780 n Midway nr Antwerpen, Coppename 4 vn Cristobal nr Galveston, Dosina 3 50 nw Da kar nr Bonny, Eumacus 3 vn Grangemouth nr Liverpool, Flevoland 3 vn Bremen nr Am sterdam, Katelysia 3 vn Rotter dam nr Gibraltar, Mitra 3 60 wzw Southampton nr Shellha- ven, Neder Lek 3 vn Le Havre nr Cristobal, Neder Rhone 3 vn Barcelona nr Lattakia, Nedi- loyd Delft 2 vn Gothenburg nr Hamburg, Putten 3 vn Durban nr Kaohsiung, Rudolph Peter son 4 110 zzo Mozambique nr Mena, Salland 4 vn Bremen nr Rotterdam, Sirara 3 vn Sou thampton nr Nickerie, Straat Clement p 3 Madagascar nr Durban, Straat Franklin 3 vn Durban nr Madagascar, Straat Frazer 4 410 o Brisbane nr Dja karta, Straat Magelhaen 2 vn Walvisbaai nr Kaapstad, Tha- meshaven 5 te Ilheus verw, Ulysses 3 vn Tampa nr Mobile, Willemsker 3 vn Marseille nr Barcelona, Wissekerk 3 vn Ant werpen nr Rotterdam. nimmum verkoopprijs 342,- i i DONDERDAG 4 SEPTEMBER 1975 I I le kolom slotkoersen vorige beurs. 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs a laten exdividend e b bieden gedaan bieden c exclaim f gedaan-laten Actieve aandelen Handel en industrie AKZO f 20 ABN f 100 AmBo f 20 Adam Rf750 Deli-Mij f 75 34,50 34,60 315,50 319,00 74,30 74,80 155,00 84, Dordtsche f 20 122,30 122,60 DordtschePr. - Heineken f 25 149,00 148,80 HeinekenH.f25 13L00' 136,30 HAL H.fl00 66,50 - Hoogov. f20 50,10e 50,20 HVA-M. eert 65,00 64,50 KNSMcitflOO 134,50'135,00 KLM f 100 52,70 53,00 Kon.Olie f 20 95,70e 96,50 N*t.Ned. f10 79,10e 80,00 Ommeren Cert 250,00'251,00 Philips f 10 24,00f 24,10f Hobeco f 50 179,60 180,20 &olincof50 127,00 127,30 Scheepv.U f 50 107,00 106,20 tnilever 20 105,90 106,10 Actieve obligaties staatsleningen en informatie bij alle anken met het AMRO Reizen vign !0 50 Ned. 74 9.75 id 74 9 00 id 75 «•75 id 75 8-50 id 75 8.00 id 69 M 8 00 id 70-95 qc a a MO id 71-98 95,00 8-00 id 701 108,80 108,90 104,40 104,40 100,30 100,30 99,70 99,70 99,50 99,50 93,70 93,80 95,20 93,20 93,40 100,20 100,20 8.00 id 7011 98,30 98,30 8.00 id 70IH 98,20 98,10 8.00 id 69-76 101,10 101,25 8.00 id 70-77 101,30 101,50 7.75 id 71-96 91,30 91,30 7.75 id 73-98 90,30 90,50 7.75 id 70-78 101,60 101,60 7.50 id 69-94 90,20 90,40 7.50 id 71-96 89,30 89,60 7.50 id 72-97 88,80 89,00 7.50 id 71-81 100,30 100,30 7.20 id 72-97 86,90 87,00 7.00 id 661-91 89,30 89,30 7.00 id 6611 88,90 88,90 7.00 id 69-94 87,20 87,20 6.50 id 681-93 84,60 84,90 6.50 id 6811 84,50 84,70 6.50 id 68IH 84,30 84,50 6.50 id 68IV 83,90 84,10 6.25 id 66-91 87,20 87,40 6.25 id 67-92 83,50 83,80 6.00 id 67-92 83,10 83,40 5.75 id 651-90 85,00 85,20 5.75 id 65n 85,90 86,60 5.25 id 641-89 83,60 83,90 5.25 id 6411 84,60 84,90 5.00 id 64-94 78,80 79,00 4.50 id 58-83 91,00 91,20 4.50 id 59-89 82,80 83,20 4.50 id 601-85 88,50 88,40 4.50 id 6011 81,00 81,40 Convert, obligaties 4.75 Akzo 70,50 6.00 A.B.N. 116,50 6.75 AmRo73 98,65 70,70 118,00 98,50 5.50 AmRo 186,00. 186,60 8.25 Bail.Ned 96,00 95,60 6.25 Buhr.T 88,80 89,10 7.25 Furn. 73 97,00 96,50a 4.75 Gelder 95,50b 96,00 5.75 Gist-Br 90,00 90,20 6.50 Grinten 111,50 112,00 7.25 H'meijer 93,50 - 7.50 Holec 5.25 Hoogov. 82,25 83,00e 7.50 IHC Holl 7.25 Kappa 73 87,50 87,50 6.50 Kluwer 109,00 109,00 8.75 K.N.S.M. 75 104,10 104,00e 8.75 K.B.B. '75 103,00 1103,00 5.75 KLM 77,75 7725,00 7.75 K.N.Pap. 112,00 112,00 7.25 KSH 73 88,75 88,50 7.00 Lyons N 73,00e 72,10 7.25 M'intosh 84,60 85,10 9.00 Meneba 99,00 98,60 7.00 NBM-B - - 7.25 Nederh. 72,60 72,50 6.50 NMB 197,50 197,25 7.75 Nutricia 90,00 90,50 8.00 Nijverd. 85,00 86,00 4.75 Philips 87,00 87,25 10.00 Pont 104,10 103,80 7.50 Proost.B - - 6.50 Rolinco 72,00b - 6.50 id 1000 73,40 73,50 8.00 Sanders 91,50a 91,00 7.00 Skol Br. 88,00 87,50 7.00 Slav.Bk 104,50 103,80 8.25 Vih-But 93,00 92,00 7.00 W'sanen 92,00 .92,00 Aandelen Banken verzekeringen AMEV Am fas AssSt.R'dam Ennia Mees&Hope Ned.Crediet nmb 57,20 84,00 98,00 124,00 43,90 145,00 Slavenb.Bnk 2660,00 id Cert Fr.Gr.Hyp. Tilb.Hyp.bk Westl.Utr.Hyp 292,00e Scheepshyp. 3150,00e 266,00 102,80 131,00 57,20 85,20 97,80 124,00 43,60 144,50 2660,00 266,00 102,60 131,00 290,50 3150,00 Handel en industrie ACF Ahog-BOB Ahold AMAS Asd Droogd. Aid Rijtuig Aniem Nat. Arnh.Schbw Asselberg AUDET Aut.ScrewW Aut.lnd.Rt Ballast-N BAM Batenburg Beek, van Beers Begemann Bergoss Berkel P Blydenst Bjoer Druk Bols 328,00 40,50 102,00e 11,90 91,50e 147,50 17,90 121,00 840,00b 173,00 85,00 1300,00 40,50 80,00 224,00 87,00 62,00 90,00 146,50 119,00 441,00 188,00 326,10 40,00 198,00 12,00f 91,50 146,00 18,00 121,00 850,00b 174,50 82,00 1300,00 40,10 80,00 227,00 90,00 61,00e 88,00 146,50 119,00 448,00 184,00 76,00 77,00 Borsumi] W ,2 72 00 Bot Kali» n2 50 112,50 Braat Bouw 257,00 259,50 Bredero VG - id cert Bredero VB id cert Buhrm.Tett. id cert Calve-D cert id 6 pet cert Centr.Suik. id cert Ceteco id cert Chamotte Cindu-Key Crane Ned Desseaux Dikkers 1250,00 330,00 325,00 60,20 140,00 937,00 165,00 165,00 52,00 45,80 425,00 59,00 65,00 Dr.Ov.Hout Droge Duiker App Econosto Elsevier id cert EMBA Enkes Fokker Ford Auto Furness Gamma H id 5 pet PW Gel.Delft c Gelder cert Gerofabr Giessen Gist Broc. id cert Goudsmit Grasso Grinten Grofsmed. Hagemeijer Helma Hold. Hero Cons. Heybroek Hoek's Mach Holec Holl. Beton Holl. Beton c 222,00 1270,00 326,00 36,30 435,00 432,00 185,50 28,00 36,20 425,00 82,50 28,20 13,50 215,00 58,30 34,00e 471,00 57,70 57,70 90,00 139,00 170,00e 127,00b 74,10 38,50 136,00 177,00 79,00 174,00 63,50 63,50 1250,00 328,00 323,00 61,50 140,50 1175,00 928,00 162,50e 162,00e 53,00 44,80 438,00 58,50 64,00 216,50 1280,00 328,00 36,00 436,00 431,00 187,00 28,00 36,50 423,00 80,00 28,00f 13,60 210,00e 59,30 36,50 470,00 57,20 57,20 90,00 134,50 167,50 130,00b 74,00 37,50 135,00 177,00 78,20 177,00 62,70 63,10 ICL 99,30 98,50 IHC Holland 39,20 39,00 Ind.Maatoch. 207,00 208,00 IBB Kondor 54,50 53,40 Interlas 142,20 142,50 InternatioM 42,00 43,70 Inventum 503,00 501,00 Kappa cert. 140,00 139,50 Kempen Beg 81,OOf 79,00 Key Houth. 2380,00 Kiene S 204,50 205,50 Kloos 153,00 151,00 Kluwer 84,50 82,20 Bijenkorf 83,10 id cert 83,50 82,50e id 6 cum - - Kon.Ned.Pap 53,00 53,20 Krasnap.sky 137,00 138,00 KSH 58,70 58,50 Kwatta 24,40 24,20 Landre&Gl 134,00 135,00 Leids.Wol 278,00e 278,00 Macintosh 61,40 60,50 Meneba 99,80 99,50 Metaverpa 2450,00 2430,00 Moluksche 90,00 Mijnb.W. 822,00 822,00 Naarden 47,50 47,00 Naeff 98,00 99,00 Nat.Grondb. 55,90 55,90 NBM-Bouw 43,00b 43,30 Nedap 300,00 300,00 Neder horst 20,50 20,60 Ned.Bontw. 225,00e 222,00 Ned.Dagbl 150,00 149,00 id cert 375,00 - Nelle 324,00 321,00 Netam 71,00b 172,00 Nieaf 1300,001 >|- Nierstrasz 1280,00 1250,00 Norit 115,00 114,50 Nutricia GB 44,80 44,80 Nutricia VB 44,80 44,80 Nijverdal 53,00b 53,30 OGEM Hold. Orenstein Oving-D-S Pakhoed H id cert Palembang Palthe Philips Pont Hout Porcei.Fles Proost&Br Rademakers Reesink Reeuwijk Reiss en Co RIVA id cert Rohte&Jisk Rommenholl. Rijn-Schelde Sanders Schev.Expl. Schokbeton Schuitema Schuppen Schuttersv. Stevin Gr Stoomsp Tw. Tablnd.Phil. Telegraaf THV Intern Tilb.Waterl. Tw.Kabelf. Ubbink Unikap Unil cert id 7 pet id 6 pet 24,00 23,50 248,00 249,00 125,20e 128,00 145,70 145,50 138,80 138,50 87,00 87,00 71/00 71,50 ,205,00 120,00 185,00 420,00 115,00 52,50 9,00e 284,50 271,00 46,00 631,00 178,00 131,00 16,90 980,00 109,00 332,00 82,00 75,50 75,50 79,00 73,70 208,00 375,00 295,00a 125,00e 130,00e 205,00 120,00 185,00 420,00 114,50 52,50 100,00e 280,00 270,00 46,00 634,00 179,00 130,00 16,90 960,00 111,00e 328,00 81,00 77,50 75,00e 80,00 73,00 203,00 380,00b 295,00 125,00e 130,50 78,50 79,00 66,00 ,66,50 V.d.Vliet-W 75,50e Veneta 40,00 Ver.Glasf 106,50 Ver.Hand.S. 740,00 VMF 166,00 Ver.Uitgmij 77,80 Ver.Touw - id cert 68,20 Vezelverw. 305,00 77,00e 40,50 106,20 738,00 167,00 77,00 68,50 304,00 62,00 67,50 70,20 46,00 46,00 82,50 83,00 VihamijButt 62,00 VRG Papier 67,10 Vulc.oord 70,00 Wegener C 45,10 id eert 45,10 Wessanen c 82,50 Wyers 86,00 Wijk en Her 1268,00 1255,00 Zaalberg 81,00 77,50 Mijnbouw/Petroleum Maxw. Petr 110,70 111,00 Moeara En. 204,50 205,80 id 1-10 2705,00 2705,00 id 1-4 2730,00 2760,00 Sarakreek 28,00a 28,00a Diversen Geld.Tram 450,00e 450,00 Ant.Brouw. - AntVerf 131,00 131,00 ElMij Aruba 120,OPb 120,00b Sur.Brouw. - Hunter D. 18,70 18,90 Participatiemijen Alg.Fondsenb, 100,00 100,00 America Fnd 141,00 140,00 Asd Belegg.D 140,50 140,50 Converto 530,00 530,00 Goldmines 190,40 193,00 Holland F 136,50 136,00 1 682,00 679,00 Interbonds 518,00 519,00 Binn.Belf.VG 125,50a 126,00 Breevast 119,00f 120,OOf Ned.Vastgoed 570,00 566,00 Dutch Int 95,30 95,30 Beleggingsmijen IKA Belegg 133,00 133,00 Nefo 70,00 70,10 Obam 70,70 Uni-Invest 65,00 Wereldhaven 94,20 Leveraged 63,90 Rorento 111,70 Tokyo PH(S) 55,50 Tokyo PH 75,50 Concentra 201,00 70,50 65,00 94,00 63,50 111,50 55,50 75,50 *>04.00 AMSTERDAM, 4 sept. (ANP) - Na de mineur stemming op woensdag heeft de Amsterdamse ef fectenbeurs zich donderdag bij opening licht kunnen herstellen, mede door de vastere stemming in Ameri ka. De handel in Amster dam bleef echter be perkt. Bij de internationals was de stemmingprijshoudend. Het publiek toonde lichte belangstelling voor Konin klijke Olie waardoor de koers 60 cent hoger was op f 96,30. Unilever en Hoog ovens stegen een dubbeltje tot resp. f 106 en f 50,20, terwijl Akzo onveranderd f 34,50 noteerde. De pro blemen in de computer sector van Philips, waar de (werkgelegenheid voor 2000 a 2500 personen en, had een negatieve invloed op de koersvorming. Het aandeel werd 20 cent goedkoper op f23,80. Bij de banken lag ABN ge vraagd in de markt, waar door de koers met f2,50 steeg tot f 318. Amro Bank noteerde 20 cent hoger op 'f 74,50. Amsterdam Rubber opende f4 hoger op f150, terwijl HVA en Deli onve randerd noteerden op resp. f 65 en f 84. jDe scheepvaartsector was 'bij kalme handel nauwe lijks prijshoudend. Buiten lands aanbod in NSU ver- zooraakte een koersverlies van 90 cent op f 106. KNSM was onveranderd f 134,50, terwijl Holland Amerika- Lijn en Van Ommeren ieder twee kwartjes moesten af staan op resp. f 66 en f 249,50. Heineken opende onveranderd op f149, ter wijl Nationale- Nederlanden 90 cent steeg tot f 80 en KLM 30 cent tot f53. Op de obligatiemarkt was de stemming vriendelijk. Bij kleine omzetten noteer den de meeste leningen iets hoger. Over de nieuwe 9 pet 10-jarige lening, groot f 50 min, van Maasvlakte Olie Terminal, waarvoor de in schrijving 15 september openstaat, maakte de beurs zich niet druk. Het is maar een klein bedrag en mocht 'de inschrijving niet lopen dan neemt het syndicaat het restant wel over, zo werd gezegd.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 11