egenwoordiger
Israël
winteren
Zes miljoen telefoontjes
per jaar voor
de geinlijn
MMAd*
Op weg naar het
autoloze tijdperk
VERZET TEGEN ACTIE VAN SLIJTERIJEN
Mums
ederlandse
VERRE
.REIZEN
BOEK
Verzekerlngs Unie
IEUW:
Edison
Een vak
Dodenkamer
88 Lijnen
Naar Amerika?
En ü,hoe komt u aan uw Amro Privérekening?
ter
ake
irskoerft&n
'AN P-beur»-
overzicht
Beurs kalm en
prijshoudend
14
VRIJDAG 5 SEPTEMBER 1975
ken in een dynamische buiten-
eid combineren met de zekerheid
stverband?
bij over doorzettingsvermogen
ag en goede omgangsvormen
IS HIER UW KANS
rende tot het Assurantieconcern
Rotterdam Anno 1720 zoekt voor
ayon Oud-Gastel e.o.
i aan de volgende eisen:
Md en tenminste 23 jaar;
tene ontwikkeling op mulo-
u.
lijke opleiding door maat-
3PÜ;
nde begeleiding van inspekteur
le opname in premievrij pen.'
fonds;
randeerd totaal inkomen van
taal 22.000,- gedurende het
e jaar.
elfstandige funktie- in aanmerking
uw sollicitatie aan:
Unie Levensverzekering Maat-
v. afd. Marketing, Catharijnesingel
ciaal Neckermann
izen en Cruises-boek
suwe herfst/winter/voorjaar
ïtieboek kunt u het nieuwe,
Dlete en nederlandstatlge
:en en Cruises-boek (dat
met reizen naar alle wind-
aat) halen bij een van de
boeklngs/intormatiecentra
ij Neckermann Vliegreizen,
jus 80. Amstelveen.
1 week v.a.
per dag
<lusief de vliegreis)
AMSTERDAM - Twaalf
fors getraliede vensters ge
ven het Amsterdamse
bouwwerk waarin zich de
Geinlijn van Max Tailleur
moet bevinden een sinister
en onneembaar uiterlijk.
De tralies zelf zijn polsdik
en er tussenin zitten nog
driehoekige speerpunten,
waardoor er nauwelijks een
muis doorheen kan.
Men vreest toch geen over
val door een bende zuurprui
men? Op het gebouw staat
geen enkele naam of aandui
ding: alleen een bordje met de
mededeling dat er een ver-
bandpost van de EHBO geves
tigd is. Maar het huisnummer
dat Max opgegeven heeft
klopt, en de bel blijkt schel te
werken. „Wat moet u?" klinkt
uit een luidsprekertje een stem
die wonderwel bij de tralies
hoort. De naam Max Tailleur
doet letterlijk de deur open.
Achter die deur is er een
binnenplaats, maar geen tele
foniste, geen portier, geen en
kel bordje. In een lange gang
komt een man die zegt: „O, u
moet bij De Mop zijn; kom
maar mee".
De Mop is voorshands een
grote zoemende zaal met mil
joenen draadjes: een van de
telefooncentrales van het cen
trum van Amsterdam. Van
daar ook die tralies. Met een
eenvoudige nagelknipper al
kun je hier tienduizenden
tuut-tuut-tuuts creeeren. Max
Tailleur zit, gekleed in een
ernstig donkerblauw streep
jespak met koninklijk lintje op
een stoel voor een kast waarin
regelmatig lampjes aan- en
uitüikkeren. „Dat is nou al
les", zegt hij bescheiden; „elk
lampje is een man of vrouw die
de mop van de dag wil horen.
„Heb je een grammofoon
thuis?", vroeg Max toen ik hem
belde voor een gesprekje over
zijn Geinlijn. „En je weet wie
Edison is?", vervolgde hij met
de intonatie van een begin
nend agent die vraagt of me
neer zich toevallig nog van de
lagere school herinnert wat
het cijfer 5 gevolgd door „een
soort bolletje" betekent. „Nou,
denk je dan nog wel eens aan
Edison als je een muziekje
draait?" De moraal is duide
lijk: Max heeft de Geinlijn uit
gevonden, die heeft haast
evenveel succes als de tele
foon, hij grapt af en toe een
band vol moppen vol, en daar
moet het maar bij blijven. Hij
De moppenkoning Max Tailleur in de telefooncentrale.
verwijst voor alle informatie
over de Geinlijn naar een me
neer J.A. van Troost van de af
deling telecommunicatie van
de PTT in Den Haag. Die man
zou ook de enige zijn die toe
gang kan verlenen tot het lich
tende hart van de Geinlijn.
Max is dan best bereid daar
even langs te komen voor een
foto en een nadere toelichting,
belooft hij. Zo heel onverschil
lig staat hij trouwens ook weer
niet tegenover de Geinlijn. Hij
vertelt tenminste trots dat de
New York Times hem in een
opvallende kop „The Most
Telephoned Man in the World"
genoemd heeft.
En dat schijnt hij wel te zijn,
de kleine 66-jarige Mokumer
Max Tailleur. Ruim 6.000.000
keer per jaar wordt de Geinlijn
gebeld. Het gemiddelde op een
werkdag is momenteel 23.000.
De drukste tijd ligt tussen vier
en half zes 's middags. „Omdat
het dan wat rustiger wordt op
de kantoren", meent een soort
technisch bewaker van de Ge
inlijn te weten, „want ze bellen
natuurlijk als het even kan op
kosten van de baas". Daar
wordt echter niemand rijk
van, want ook vanuit de verste
uithoeken van Nederland is de
dagelijkse mop van Max voor
slechts zestien cent te verkrij
gen.
De zes miljoen mensen die
jaarlijks 020-211811 bellen
voor een mop van Max leveren
de PTT dus dik een miljoen op.
Hoeveel Max daarvan vangt,
wil niemand kwijt. „Dat wordt
me haast dagelijks gevraagd",
onthult hij, „en men wil tot
vervelends toe®'-weten hoe ik
dat nu doe elke dag een mop
verzinnen. Haha". Hij denkt er
niet aan zijn receptenboek uit
te lenen. „Het is trouwens niet
zo spectaculair als de mensen
menen", zegt hij: „het is ge
woon mijn vak. Meer niet".
Twee keer per jaar begeeft
Max zich naar de zogeheten
dodenkamer van een laborato
rium van de PTT in Leid-
schendam, een volledig ge-
luiddichte ruimte. Hij spuit
daar op een namiddag een
kleine 190 nieuwe moppen en
dan kunnen weer drie miljoen
humorbehoeftigen geholpen
worden. Hij vertelt op het idee
van de Geinlijn gekomen te
zijn omdat hij vaak 's nachts
uit bed gebeid werd door lui
die een feestje hadden dat be
zig was dood te bloeden en die
dachten: kom, we kijken eens
of Max nog iets leuks weet.
Max: „Het was een experi
ment, maar ik ben er erg trots
op dat de PTT er nooit reclame
voor heeft hoeven maken. Het
liep meteen storm".
Dat hebben vooral die be
drijven en kantoren in de
hoofdstedelijke binnenstad
geweten, waarvan het tele
foonnummer evenals de Gein
lijn met 21 begint: ze waren
soms uren onbereikbaar. De
Geinlijn moest daarom snel
uitgebreid worden tot 44 lij
nen, en nu zijn het er 88. Deze
capaciteit blijkt voldoende.
Als Max meldt: „Er is nog één
geinponem vóór u", dan bete
kent dat dat er even gewacht
moet worden omdat het
bandje met de mop loopt. Het
komt vrijwel nooit voor dat
alle 88 lijnen in actie zijn.
Max: ,Moet je je eens voor
stellen dat ik in plaats van die
mededeling „Er is nog één ge
inponem vóór u" een reclame
tekstje loslaten kon. Tonnen
meneer hebben de wasmidde
lenfabrikanten me daarvoor
geboden. Maar het mag niet
van de PTT". Ook een mop
waarin de naam KLM valt,
kan de verantwoordelijke heer
J.A. van Troost niet tolereren.
In Amerika daarentegen, ver
telt Max, is er uitsluitend een
Geinlijn mogelijk als die door
de reclame gesponsord wordt.
„Weet je, lokale telefoonge
sprekken zijn daar gratis. En
die gratis gesprekken gaan
elke Geinlijn blokkeren. Ik
ben nu bezig met een frisdran
kenclub. Gewoon even zeggen:
„Vóór u naar de mop gaat luis
teren, eerst even een dinges
drinken". Snap je? Ik kan nog
geen naam noemen, maar ik
heb goede hoop dat het lukt".
Max levert dan overigens al
leen het idee, niet de moppen;
„Er zijn komieken genoeg in
de States", zegt hij.
Het succes van de Geinlijn
heeft de theaterdeuren weer
wagenwijd geopend voor Max.
Maar daar voelt hij niets meer
voor. „Ik heb enkele maanden
geleden een erg goed contract
kunnen krijgen voor een toer-
nee. Maar dat heb ik gehad. Ik
doe graag steeds wat nieuws.
En ik heb ook liever dat de
mensen zich afvragen of Max
nou nog ooit optreedt, dan dat
ze zeggen: daar heb je hem
weer. Voel je? En ik ben er toch
nog? Voor zestien cent, en je
hoeft je huis niet uit, niet in de
regen in de rij te staan, want er
is hooguit één wachtende vóór.
Mooier kan toch niet?".
WIM KUIPERS
Jk had weieens dat ik vlak
voor m 'n nieuwe maandsalaris
rood stond. En dan werd ik
gelijk als een kind op m 'n
vingers getikt. Nou, daar had ik
altijd de pest over in. En toen
las ik dat je dat rood staan bij
de Amro netjes kon regelen,
één keer afspreken en
verder geen gedonder,
dus daarom ben ik toen
overgestapt.
(Van onze sociaal-economische
medewerker)
TILBURG - In de voorstellen
die minister Gruijters t.a.v. de
toekomstige ruimtelijke orde
ning heeft gedaan, kan men le
zen dat er nog maar weinig
plaats is voor de auto. Deze re
gering heeft niet nagelaten on
populaire maatregelen te nemen
om het gebruik van de auto voor
particuliere tTansportdoelein-
den aan banden te leggen. Wie
elke dag op Hilversum Hl hoort
hoe het met de files op onze we
gen is gesteld, ontkomt niet aan
enige twijfel over de doeltref
fendheid van de genomen maat
regelen.
Het is nog niet zo lang geleden
dat uit een bestedingsonderzoek
is gebleken dat het de Nederlan
der heel wat geld waard is om de
auto te gebruiken. Hij besteedt
een groot deel van zijn inkomen
hieraan. Het is een merkwaar
dige situatie als bewindslieden
veelal om hun eigen stokpaard
jes te kunnen blijven berijden—
alsmaar volhouden dat het ge
bruik van de auto beperkt moet
worden als zovelen er de voor
keur aan geven deze zienswijze
niet te willen volgen. Ook demo
cratie is maar een betrekkelijke
zaak en verwijzingen naar het
„algemeen belang" dat gediend
zou zijn met beperkingen in het
autogebruik klinken voor de
meesten van ons erg ongeloof
waardig. Daar komt nog eens bij
dat de voordelen van het open
baar vervoer nog steeds niet
overweldigend zijn. Gebrek aan
service is hiervan één van de
oorzaken. Dat is niet alleen een
verschijnsel dat voor ons land
typerend is. We zien dit ook in
andere landen. Zo is onlangs in
de Bondsrepubliek gebleken dat
de Bundesbahn haar spoorweg
net aanzienlijk zal moeten gaan
inkrimpen om de verliezen
enigszins te kunnen beperken.
Kortom: de souvereiniteit van
de consument blijkt hier nog
niet te zijn aangetast.
Voor de overheid doet zich een
interessante financieringskwes
tie voor. De auto levert de schat
kist miljarden per jaar op uit de
opbrengsten van BTW op ver
kochte auto's, uit de benzine-
accijnsen, uit de motorrijtui
genbelasting. Deze miljarden
worden niet geheel aangewend
voor het verkeer. Zij komen ook
andere uitgaven ten goede. Daar
staat tegenover dat het open
baar vervoer met grote verliezen
werkt. De bouw van prestige
projecten - zoals de Amster
damse metro die al eens zo duur
gaat kosten als aanvankelijk is
beraamd - gooit daar nog eens
een schep bovenop. Beperking
van het autogebruik kan er toe
leiden dat de inkomsten van de
overheid op dit punt gaan terug
lopen. Hiervoor zullen alterna
tieven moeten worden gevon
den. De ervaringen hebben tot
nu toe geleerd dat het duurder
worden van autorijden nauwe
lijks tot bezuinigen hierop leidt.
De automobilist wil blijven rij
den, des noods ten koste van iets
anders. In dit geval is het de
kleine autorijder die de hardste
klappen krijgt. Hij kan zijn auto
niet afwentelen. Kortom: hij be
taalt het gelag, en dit is toch wel
wat merkwaardig van een zich
progressief noemend kabinet.
Beperking van het autogebruik
op grote schaal - b.v. in Euro
pees verband - zal grote nade
lige gevolgen hebben voor de
werkgelegenheid in de
automobiel-industrie en in haar
honderden toeleveringsbedrij
ven. Ook dit aspekt dient in het
beleid te worden verdiscon
teerd. Maar dit is niet het pro
bleem van een bewindsman voor
ruimtelijke ordening!!!
drs. A. A. Wentink
Z
DE nettowinst over het eerste
halfjaar 1975 is bij Internatio-
Muller N.V. uitgekomen op
f 11,2 min en is daarmee aan
zienlijk lager terechtgekomen
dan die over dezelfde periode
van 1974 (f 21,4 min.).
DE uitgiftekoers van f 100 mil
joen 8,75 procent 10-jarige obli
gaties 1975 ten laste van de Ne
derlandse Investeringsbank
voor Ontwikkelingslanden NV
is vastgesteld op 99,25 procent,
aldus emittenten.
De inschrijving op deze le
ning, waarvan de rente en aflos
sing worden gegarandeerd door
de Staat der Nederlanden, staat
open op 3 september.
SIEMENS AG is van plan door
te gaan met de produktie en de
verkoop van computers en zal
ondanks de maatregelen van
haar deelgenoten in Unidata
geen werknemers ontslaan. Een
woordvoerder van de maat
schappij verklaarde dit naar
aanleiding van het besluit van
Philips om haar computeractivi
teiten te reorganiseren.
DE Russische personenauto's
Lada en Volga en het Joegosla
vische automerk Zastava wer
den vorige maand gemiddeld 3
procent duurder en Renault
verhoogde met circa 1 procent
de R12, R 15, R 16 en R 17. Met
ingang van 1 september werd
een prijsaanpassing van gemid
deld 3 procent van kracht voor
Skoda en Vauxhall (General
Motors) verhoogde met ingang
van dezelfde datum de Viva-
Victor-en Ventora-serie als
mede de Magnum.
DE omzet van het Zweedse au
tomobielconcern ab Volvo be
droeg over de eerste zes maan
den van dit jaar 6,3 miljoen
Zweedse kronen tegen 4,9'mil
joen in dezelfde periode van vo
rig jaar.
(Van een onzer verslaggevers)
SCHIEDAM—Bij 80 grote slij
terijen in Nederland zijn van
daag flessen jenever, brande
wijn, whisky, likeur en vieux 2
tot 4 gulden goedkoper. Met
deze prijsverlaging hebben de
slijterijen de oorlog verklaard
aan de drankfabrikanten die de
slijterijen verplichten hun pro-
dukten voor een door hen vast
gestelde prijs te verkopen.
De drankfabrikanten hebben
al aangekondigd zich tegen de
prijsverlaging te verzetten. Bij
Bols en De Kuyper overweegt
men juridische stappen te on
dernemen om de prijzen weer in
hun gareel te brengen.
Een reaktie waarop de op
standige slijters al gerekend
hebben. Dirk van de Broek, su
permarktondernemer en eige
naar van enkele superslijterijen,
weet dat overtreding van de
prijsvoorschriften hem duizen
den guldens boete per dag kan
opleveren:„Maar we zijn met 80
slijterijen en daarom kunnen we
nu een vuist maken."
Volgens Dirk van de Broek be
staat er in het drankfabrikan-
tenwereldje een kartel. „De fa
brikanten stellen niet alleen ge--
zamelijk de inkoopprijzen vast
maar ook de prijs die de konsu-
ment voor het produkt moet
gaan betalen, en die prijs wordt
kunstmatig omhoog gehouden.
De supermarktondernemer
zegt voorstander te zijn van vrije
prijzen,en dat de regering
binnenkort de accijns op gedis
tilleerd gaat verhogen, en wij
willen niet dat de konsument
daar de dupe van wordt. Zeker
niet als wij veel goedkoper kun
nen leveren.
Bij de drankfabrikanten is
volgens Dirk van de Broek een
enorm overschot. „Met dat over
schot", zo zegt hij, „kun je twee
dingen doen: of de omzet vergro
ten of de prijzen omhoog hou
den. Ze doen het laatste, en
daarom kunnen ze het onderling
ook zo goed met elkaar vinden.
De prijzen zijn afgesteld op
thuis bezorgen en ouderwetse
distributiemethoden. Het is het
zelfde als met brood. Als ik het
brood thuis bezorgd wil hebben
moet ik meer betalen, maar ga ik
het bij de bakker zelf halen, lo
gisch dat het dan goedkoper is.
Als de mensen de drank bij mij
komen halen kan ik ook goed
koper leveren.
De opstand van de 80 slijters
stuit niet alleen op verzet van de
drankfabrikanten maar er is ook
weinig begrip van de Verenigde
Nederlandse Slijters. Woord
voerder Mooy van de vereniging
vraagt zich af wat de 80 met de
aktie willen bereiken. „Er zijn in
Nederland 4.000 slijters en een
prijsverlaging, en ik vraag me af
of dat wel lukt, is niet in het
voordeel van de detaillisten. We
hebben de handelsmarge hard
•nodig om te kunnen leven."
Bij de Erven Lucas Bols is de
aktie van de 80 slijters geheel
onverwacht gekomen. „Het was
een lelijke verrassing,', aldus
een woordvoerder. Een prijsver
laging van sterke dranken is niet
in overeenstemming met onze
levensvoorwaarden" zo zegt
men bij Bols. Ook hier vraagt
men aandacht voor het moei
lijke bestaan van de Neder
landse slijters. Waarschijnlijk
ook uit eigen belang blijft men
vasthouden aan de vertikale
prijsbinding. Volgens Bols zal
het allemaal niet zo'n vaart lo
pen. Toch zijn advokaten inge
schakeld om de nodige juridis
che stappen tegen de rebelle
rende slijters te ondernemen.
Ook bij De Kuyper distpilleer-
derijen houdt men „onverkort
vast aan de vertikale prijsbin
ding".
De Vereniging van Neder
landse Groothandelaren in Ge
distilleerd en Likeuren steunt de
aktie van de niet. De heer Valk
van de stichting:„We trekken in
dit geval als groothandelaren
één lijn en we zullen niet leve
ren".
Dirk van de Broek laat door
schemeren voor alle zekerheid al
een voorraad te hebben aange
legd. „We hebben er rekening
mee gehouden dat ze ons niet
droog zulwen leggen." Als alles
niet lukt, „dan doen we een be
roep op de regering," besluit
Dirk van de'Broek nuchter.
DE investeringen van de Britse
verwerkende industrie zullen in
het tweede kwartaal 462 miljoen
pond hebben bedragen (geba
seerd op prijzen van 1970). Dit
was zeven procent minder dan
in de voorgaande drie maanden
(497 miljoen pond).
DE Westduitse graanoogst zal
dit jaar 21,3 miljoen ton bedra
gen, ongeveer zes procent min
der dan de recordoogst van 22,7
miljoen ton van 1974, zo ver
wacht het ministerie van land
bouw in Bonn.
DE economische maatregelen
van de Franse regering (over
heidsprojecten en aanmoedi
ging van de particuliere con
sumptie) zullen naar schatting
26 miljard frank kosten. Eerder
stelde men de kosten op 15 20
miljard frank. De regering wil
de inflatie dit jaar beneden de
tien procent houden.
scheepsbericht en
Amstellaan 3 vn Singapore nr
Sydney, Atlantic Crown 4 vn
Norfolk nr Baltimore, Bussum 4
780 n Midway nr Antwerpen,
Coppename 4 vn Cristobal nr
Galveston, Dosina 3 50 nw Da
kar nr Bonny, Eumacus 3 vn
Grangemouth nr Liverpool,
Flevoland 3 vn Bremen nr Am
sterdam, Katelysia 3 vn Rotter
dam nr Gibraltar, Mitra 3 60
wzw Southampton nr Shellha-
ven, Neder Lek 3 vn Le Havre nr
Cristobal, Neder Rhone 3 vn
Barcelona nr Lattakia, Nedi-
loyd Delft 2 vn Gothenburg nr
Hamburg, Putten 3 vn Durban
nr Kaohsiung, Rudolph Peter
son 4 110 zzo Mozambique nr
Mena, Salland 4 vn Bremen nr
Rotterdam, Sirara 3 vn Sou
thampton nr Nickerie, Straat
Clement p 3 Madagascar nr
Durban, Straat Franklin 3 vn
Durban nr Madagascar, Straat
Frazer 4 410 o Brisbane nr Dja
karta, Straat Magelhaen 2 vn
Walvisbaai nr Kaapstad, Tha-
meshaven 5 te Ilheus verw,
Ulysses 3 vn Tampa nr Mobile,
Willemsker 3 vn Marseille nr
Barcelona, Wissekerk 3 vn Ant
werpen nr Rotterdam.
nimmum verkoopprijs 342,-
i i
DONDERDAG 4 SEPTEMBER 1975
I I
le kolom slotkoersen vorige beurs. 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs
a laten
exdividend e
b bieden
gedaan bieden
c exclaim
f gedaan-laten
Actieve aandelen
Handel en industrie
AKZO f 20
ABN f 100
AmBo f 20
Adam Rf750
Deli-Mij f 75
34,50 34,60
315,50 319,00
74,30 74,80
155,00
84,
Dordtsche f 20 122,30 122,60
DordtschePr. -
Heineken f 25 149,00 148,80
HeinekenH.f25 13L00' 136,30
HAL H.fl00 66,50 -
Hoogov. f20 50,10e 50,20
HVA-M. eert 65,00 64,50
KNSMcitflOO 134,50'135,00
KLM f 100 52,70 53,00
Kon.Olie f 20 95,70e 96,50
N*t.Ned. f10 79,10e 80,00
Ommeren Cert 250,00'251,00
Philips f 10 24,00f 24,10f
Hobeco f 50 179,60 180,20
&olincof50 127,00 127,30
Scheepv.U f 50 107,00 106,20
tnilever 20 105,90 106,10
Actieve obligaties
staatsleningen
en informatie bij alle
anken met het AMRO Reizen vign
!0 50 Ned. 74
9.75 id 74
9 00 id 75
«•75 id 75
8-50 id 75
8.00 id 69 M
8 00 id 70-95 qc a a
MO id 71-98 95,00
8-00 id 701
108,80 108,90
104,40 104,40
100,30 100,30
99,70 99,70
99,50 99,50
93,70 93,80
95,20
93,20 93,40
100,20 100,20
8.00 id 7011
98,30
98,30
8.00 id 70IH
98,20
98,10
8.00 id 69-76
101,10
101,25
8.00 id 70-77
101,30
101,50
7.75 id 71-96
91,30
91,30
7.75 id 73-98
90,30
90,50
7.75 id 70-78
101,60
101,60
7.50 id 69-94
90,20
90,40
7.50 id 71-96
89,30
89,60
7.50 id 72-97
88,80
89,00
7.50 id 71-81
100,30
100,30
7.20 id 72-97
86,90
87,00
7.00 id 661-91
89,30
89,30
7.00 id 6611
88,90
88,90
7.00 id 69-94
87,20
87,20
6.50 id 681-93
84,60
84,90
6.50 id 6811
84,50
84,70
6.50 id 68IH
84,30
84,50
6.50 id 68IV
83,90
84,10
6.25 id 66-91
87,20
87,40
6.25 id 67-92
83,50
83,80
6.00 id 67-92
83,10
83,40
5.75 id 651-90
85,00
85,20
5.75 id 65n
85,90
86,60
5.25 id 641-89
83,60
83,90
5.25 id 6411
84,60
84,90
5.00 id 64-94
78,80
79,00
4.50 id 58-83
91,00
91,20
4.50 id 59-89
82,80
83,20
4.50 id 601-85
88,50
88,40
4.50 id 6011
81,00
81,40
Convert, obligaties
4.75 Akzo 70,50
6.00 A.B.N. 116,50
6.75 AmRo73 98,65
70,70
118,00
98,50
5.50 AmRo
186,00.
186,60
8.25 Bail.Ned
96,00
95,60
6.25 Buhr.T
88,80
89,10
7.25 Furn. 73
97,00
96,50a
4.75 Gelder
95,50b
96,00
5.75 Gist-Br
90,00
90,20
6.50 Grinten
111,50
112,00
7.25 H'meijer
93,50
-
7.50 Holec
5.25 Hoogov.
82,25
83,00e
7.50 IHC Holl
7.25 Kappa 73
87,50
87,50
6.50 Kluwer
109,00 109,00
8.75 K.N.S.M. 75 104,10 104,00e
8.75 K.B.B. '75
103,00 1103,00
5.75 KLM
77,75
7725,00
7.75 K.N.Pap.
112,00 112,00
7.25 KSH 73
88,75
88,50
7.00 Lyons N
73,00e
72,10
7.25 M'intosh
84,60
85,10
9.00 Meneba
99,00
98,60
7.00 NBM-B
-
-
7.25 Nederh.
72,60
72,50
6.50 NMB
197,50
197,25
7.75 Nutricia
90,00
90,50
8.00 Nijverd.
85,00
86,00
4.75 Philips
87,00
87,25
10.00 Pont
104,10
103,80
7.50 Proost.B
-
-
6.50 Rolinco
72,00b
-
6.50 id 1000
73,40
73,50
8.00 Sanders
91,50a
91,00
7.00 Skol Br.
88,00
87,50
7.00 Slav.Bk
104,50
103,80
8.25 Vih-But
93,00
92,00
7.00 W'sanen
92,00
.92,00
Aandelen Banken
verzekeringen
AMEV
Am fas
AssSt.R'dam
Ennia
Mees&Hope
Ned.Crediet
nmb
57,20
84,00
98,00
124,00
43,90
145,00
Slavenb.Bnk 2660,00
id Cert
Fr.Gr.Hyp.
Tilb.Hyp.bk
Westl.Utr.Hyp 292,00e
Scheepshyp. 3150,00e
266,00
102,80
131,00
57,20
85,20
97,80
124,00
43,60
144,50
2660,00
266,00
102,60
131,00
290,50
3150,00
Handel en industrie
ACF
Ahog-BOB
Ahold
AMAS
Asd Droogd.
Aid Rijtuig
Aniem Nat.
Arnh.Schbw
Asselberg
AUDET
Aut.ScrewW
Aut.lnd.Rt
Ballast-N
BAM
Batenburg
Beek, van
Beers
Begemann
Bergoss
Berkel P
Blydenst
Bjoer Druk
Bols
328,00
40,50
102,00e
11,90
91,50e
147,50
17,90
121,00
840,00b
173,00
85,00
1300,00
40,50
80,00
224,00
87,00
62,00
90,00
146,50
119,00
441,00
188,00
326,10
40,00
198,00
12,00f
91,50
146,00
18,00
121,00
850,00b
174,50
82,00
1300,00
40,10
80,00
227,00
90,00
61,00e
88,00
146,50
119,00
448,00
184,00
76,00 77,00
Borsumi] W ,2 72 00
Bot Kali» n2 50 112,50
Braat Bouw 257,00 259,50
Bredero VG -
id cert
Bredero VB
id cert
Buhrm.Tett.
id cert
Calve-D cert
id 6 pet cert
Centr.Suik.
id cert
Ceteco
id cert
Chamotte
Cindu-Key
Crane Ned
Desseaux
Dikkers
1250,00
330,00
325,00
60,20
140,00
937,00
165,00
165,00
52,00
45,80
425,00
59,00
65,00
Dr.Ov.Hout
Droge
Duiker App
Econosto
Elsevier
id cert
EMBA
Enkes
Fokker
Ford Auto
Furness
Gamma H
id 5 pet PW
Gel.Delft c
Gelder cert
Gerofabr
Giessen
Gist Broc.
id cert
Goudsmit
Grasso
Grinten
Grofsmed.
Hagemeijer
Helma Hold.
Hero Cons.
Heybroek
Hoek's Mach
Holec
Holl. Beton
Holl. Beton c
222,00
1270,00
326,00
36,30
435,00
432,00
185,50
28,00
36,20
425,00
82,50
28,20
13,50
215,00
58,30
34,00e
471,00
57,70
57,70
90,00
139,00
170,00e
127,00b
74,10
38,50
136,00
177,00
79,00
174,00
63,50
63,50
1250,00
328,00
323,00
61,50
140,50
1175,00
928,00
162,50e
162,00e
53,00
44,80
438,00
58,50
64,00
216,50
1280,00
328,00
36,00
436,00
431,00
187,00
28,00
36,50
423,00
80,00
28,00f
13,60
210,00e
59,30
36,50
470,00
57,20
57,20
90,00
134,50
167,50
130,00b
74,00
37,50
135,00
177,00
78,20
177,00
62,70
63,10
ICL
99,30
98,50
IHC Holland
39,20
39,00
Ind.Maatoch. 207,00
208,00
IBB Kondor
54,50
53,40
Interlas
142,20
142,50
InternatioM
42,00
43,70
Inventum
503,00
501,00
Kappa cert.
140,00
139,50
Kempen Beg
81,OOf
79,00
Key Houth.
2380,00
Kiene S
204,50
205,50
Kloos
153,00
151,00
Kluwer
84,50
82,20
Bijenkorf
83,10
id cert
83,50
82,50e
id 6 cum
-
-
Kon.Ned.Pap 53,00
53,20
Krasnap.sky
137,00
138,00
KSH
58,70
58,50
Kwatta
24,40
24,20
Landre&Gl
134,00
135,00
Leids.Wol
278,00e 278,00
Macintosh
61,40
60,50
Meneba
99,80
99,50
Metaverpa
2450,00 2430,00
Moluksche
90,00
Mijnb.W.
822,00
822,00
Naarden
47,50
47,00
Naeff
98,00
99,00
Nat.Grondb.
55,90
55,90
NBM-Bouw
43,00b
43,30
Nedap
300,00
300,00
Neder horst
20,50
20,60
Ned.Bontw.
225,00e
222,00
Ned.Dagbl
150,00
149,00
id cert
375,00
-
Nelle
324,00
321,00
Netam
71,00b
172,00
Nieaf
1300,001
>|-
Nierstrasz
1280,00
1250,00
Norit
115,00
114,50
Nutricia GB
44,80
44,80
Nutricia VB
44,80
44,80
Nijverdal
53,00b
53,30
OGEM Hold.
Orenstein
Oving-D-S
Pakhoed H
id cert
Palembang
Palthe
Philips
Pont Hout
Porcei.Fles
Proost&Br
Rademakers
Reesink
Reeuwijk
Reiss en Co
RIVA
id cert
Rohte&Jisk
Rommenholl.
Rijn-Schelde
Sanders
Schev.Expl.
Schokbeton
Schuitema
Schuppen
Schuttersv.
Stevin Gr
Stoomsp Tw.
Tablnd.Phil.
Telegraaf
THV Intern
Tilb.Waterl.
Tw.Kabelf.
Ubbink
Unikap
Unil cert
id 7 pet
id 6 pet
24,00 23,50
248,00 249,00
125,20e 128,00
145,70 145,50
138,80 138,50
87,00 87,00
71/00 71,50
,205,00
120,00
185,00
420,00
115,00
52,50
9,00e
284,50
271,00
46,00
631,00
178,00
131,00
16,90
980,00
109,00
332,00
82,00
75,50
75,50
79,00
73,70
208,00
375,00
295,00a
125,00e
130,00e
205,00
120,00
185,00
420,00
114,50
52,50
100,00e
280,00
270,00
46,00
634,00
179,00
130,00
16,90
960,00
111,00e
328,00
81,00
77,50
75,00e
80,00
73,00
203,00
380,00b
295,00
125,00e
130,50
78,50 79,00
66,00 ,66,50
V.d.Vliet-W 75,50e
Veneta 40,00
Ver.Glasf 106,50
Ver.Hand.S. 740,00
VMF 166,00
Ver.Uitgmij 77,80
Ver.Touw -
id cert 68,20
Vezelverw. 305,00
77,00e
40,50
106,20
738,00
167,00
77,00
68,50
304,00
62,00
67,50
70,20
46,00
46,00
82,50
83,00
VihamijButt 62,00
VRG Papier 67,10
Vulc.oord 70,00
Wegener C 45,10
id eert 45,10
Wessanen c 82,50
Wyers 86,00
Wijk en Her 1268,00 1255,00
Zaalberg 81,00 77,50
Mijnbouw/Petroleum
Maxw. Petr 110,70 111,00
Moeara En. 204,50 205,80
id 1-10 2705,00 2705,00
id 1-4 2730,00 2760,00
Sarakreek 28,00a 28,00a
Diversen
Geld.Tram 450,00e 450,00
Ant.Brouw. -
AntVerf 131,00 131,00
ElMij Aruba 120,OPb 120,00b
Sur.Brouw. -
Hunter D. 18,70 18,90
Participatiemijen
Alg.Fondsenb, 100,00 100,00
America Fnd 141,00 140,00
Asd Belegg.D 140,50 140,50
Converto 530,00 530,00
Goldmines 190,40 193,00
Holland F 136,50 136,00
1 682,00 679,00
Interbonds 518,00 519,00
Binn.Belf.VG 125,50a 126,00
Breevast 119,00f 120,OOf
Ned.Vastgoed 570,00 566,00
Dutch Int 95,30 95,30
Beleggingsmijen
IKA Belegg 133,00 133,00
Nefo 70,00 70,10
Obam 70,70
Uni-Invest 65,00
Wereldhaven 94,20
Leveraged 63,90
Rorento 111,70
Tokyo PH(S) 55,50
Tokyo PH 75,50
Concentra 201,00
70,50
65,00
94,00
63,50
111,50
55,50
75,50
*>04.00
AMSTERDAM, 4 sept.
(ANP) - Na de mineur
stemming op woensdag
heeft de Amsterdamse ef
fectenbeurs zich donderdag
bij opening licht kunnen
herstellen, mede door de
vastere stemming in Ameri
ka. De handel in Amster
dam bleef echter be
perkt.
Bij de internationals was de
stemmingprijshoudend.
Het publiek toonde lichte
belangstelling voor Konin
klijke Olie waardoor de
koers 60 cent hoger was op
f 96,30. Unilever en Hoog
ovens stegen een dubbeltje
tot resp. f 106 en f 50,20,
terwijl Akzo onveranderd
f 34,50 noteerde. De pro
blemen in de computer
sector van Philips, waar de
(werkgelegenheid voor 2000
a 2500 personen en, had een
negatieve invloed op de
koersvorming. Het aandeel
werd 20 cent goedkoper op
f23,80.
Bij de banken lag ABN ge
vraagd in de markt, waar
door de koers met f2,50
steeg tot f 318. Amro Bank
noteerde 20 cent hoger op
'f 74,50. Amsterdam Rubber
opende f4 hoger op f150,
terwijl HVA en Deli onve
randerd noteerden op resp.
f 65 en f 84.
jDe scheepvaartsector was
'bij kalme handel nauwe
lijks prijshoudend. Buiten
lands aanbod in NSU ver-
zooraakte een koersverlies
van 90 cent op f 106. KNSM
was onveranderd f 134,50,
terwijl Holland Amerika-
Lijn en Van Ommeren ieder
twee kwartjes moesten af
staan op resp. f 66 en
f 249,50. Heineken opende
onveranderd op f149, ter
wijl Nationale-
Nederlanden 90 cent steeg
tot f 80 en KLM 30 cent tot
f53.
Op de obligatiemarkt was
de stemming vriendelijk.
Bij kleine omzetten noteer
den de meeste leningen iets
hoger. Over de nieuwe 9 pet
10-jarige lening, groot f 50
min, van Maasvlakte Olie
Terminal, waarvoor de in
schrijving 15 september
openstaat, maakte de beurs
zich niet druk. Het is maar
een klein bedrag en mocht
'de inschrijving niet lopen
dan neemt het syndicaat het
restant wel over, zo werd
gezegd.