ook
Kissinger
fiat van Israël
Kabinet deelstaat Hessen
mengt zich
in rel tegen Wiesenthal
SCHIPPERS WILLEN VAN HULTEN
ALS COMMISSIEVOORZITTER
I
Beslissend week-end
voor 424 missionarissen
Arbei
ter di
studie
doorlig
Offerbereidheid in
katholieke
gemeenschap groeit
een hag
ONDERTEKENING AKKOORD SPOEDIG VERWACHT
J. VAN CENNIP TIJDENS VIERING
JUBILEUM „MENSEN IN NOOD":
KRITIEK RECRON
OP PUBLIKATIE
VAN KOOPKRACHT
Radio Lissabon:
Regering Goncalves
treedt nu snel af
Interne
werkgroep
bestudeert
problemen
bij Daf
binnenland
buitenland
De speciaalzaak
In BONT
10% zomerkortlng
bril: ieders oogmerk]
Wat is en wil
de MIVA?
Waardevol werk
van missionarissen
Voor alles
is vervoer nodig
Vervoer beslissend
voor het werk
Wat is er nodig?
MIVA-blikseroactie
30-31 augustus a.s.
r»n" 1 voorts dat no,
8 17
1
(Van onze
redactie buitenland)
JERUZALEM/CAIRO
Onvoorziene omstandighe
den voorbehouden, is Israël
in staat begin volgende week
een tweede interim-akkoord
Allon
-net Egypte te paraferen. Dit
heeft de Israëlische minister
van buitenlandse zaken Yigal
Allon gisteravond in Jeruza
lem gezegd.
Allon sprak na afloop van
een marathonbijeenkomst met
Henry Kissinger. Uit zijn
woorden kan worden opge
maakt dat het akkoord nu
rond is en dat het spoedig zal
worden geparafeerd. Kissinger
zelf zei na de bijeenkomst:
„zeer optimistisch te zijn dat
het akkoord nu wordt geslo
ten". De Amerikaanse onder
handelaar had donderdag
reeds het fiat van de Egypti
sche president gekregen.
Over het juiste tijdstip van
parafering is nog niet veel be
kend. Men acht de mogelijk
heid aanwezig dat Israël zon
dagmiddag parafeert nadat de
Knesseth zijn goedkeuring aan
het akkoord heeft verleend.
Kissinger vliegt vanochtend
weer naar Alexandrië en keert
(Van een onzer verslaggevers)
DEN BOSCH - „In de Ne
derlandse samenleving en met
name bij de Nederlandse ka
tholieken, had het er tien a
vijftien jaar geleden de schijn
van, dat de traditionele parti
culiere liefdadigheid over haar1
hoogtepunt heen was. Er is
echter een tegenovergestelde
ontwikkeling geweest. Waar
door een aantal katholieke or
ganisaties hun inkomsten za
gen vertien- of zelfs vertwin-
tigvoudigen".
Aldus mr. J.J. van Gennip,
directeur van het Cent. aai
Missiecommissariaat, gister
middag in zijn toespraak bfj
gelegenheid van de viering
van het 60-jarig bestaan van
de katholieke hulporganisatie
„Mensen in nood" in Dep
Bosch.
Volgens mr. v. Gennip
blijkt uit deze uitbouw van de
offerbereidheid bij de katho
lieke gemeenschap, dat er de
laatste jaren een „indruk
wekkend verantwoordelijk
heidsgevoel" is gegroeid en
dat er sprake is van een sterk
vertrouwen in de hulporgani
saties.
In het proces van ontwikke
lingssamenwerking heeft de
Nederlandse overheid haar
bijdragen aan deze organisa
ties meer dan vertienvoudigd,
maar er zijn nog een tweetal
wensen blijven liggen. Op de
eerste plaats ia het nog altijd
niet gelukt, een brug te slaan
tussen de Europese landbouw
productie en de vraag vanuit
de hongergebieden in de on-
wikkelingslanden. Verder
maakt de overheid nog onvol
doende gebruik van de kennis,
expertise en organisatie van
de particuliere organisaties bij
de kanalisering van de Neder
landse hulp, aldus mr. v. Gen
nip.
Sinds de ontwikkelingssa
menwerking een begrip ge
worden is, is via de paticulie-
re organisaties een bedrag van
ongeveer 700 miljoen besteed,
verdeeld over meer dan 10.000
ontwikkelingsprojecten en
acute noodsituaties. De samen
werking tussen instanties en
overheid in Nederland dient
nu als voorbeeld In andere
westerse landen, aldus mr.
v. Gennip volgens wie in Ne
derland niet langer gesproken
kan worden van een „margi
nale rol" van de katholieke
caritas op het gebied van de
ontwikkelingshulp.
De viering van het 60-jarig
bestaan van de stichting
„Mensen in nood" werd o.a.
bijgewoond door prins Claus,
mgr. Bluyssen en vertegen
woordigers van een aantal Ne
derlandse departementen,
waarmee de stichting samen
werkt. Het voorzitterschap in
het stichtingsbestuur werd
door mevr. I. v. Iersel-de
Vink overgedragen aan ir.
J.W. Wellen, voormalig direc
teur-generaal bij het ministe
rie van Landbouw. Mevrouw
Van Iersel werd bevorderd tot
officier in de Orde van Oranje
Nassau.
in de avond naar Jeruzalem
terug om te bezien wat er nog
te aoen staat. Zondag brengt
hij waarscmjnlijk een kort be
zoek aan Saoedië-Arabië, maar
zonuagavond is hij weer in
Jeruzalem voor een diner dat
te zijner ere worut gegeven.
Dit wordt de eerste informele
gebeurtenis voor Kissinger
sinds zijn aankomst op 21 au
gustus in het Midden-Oos
ten.
Naar verluidt bestaat het
akkoord uit een kernakkoord
van 2,5 pagina, dat acht clau
sules bevat. Daarnaast zijn er
een aantal annexen, die kaar
ten en gedetailleerde protocols
bevatten voor toepassing van
de regelingen inzake Israëli
sche t ugtrekkingen en Egyp
tische vorderingen in de Sinaï
en inzake het opstellen van
elektronische monitors in een
bufferzone die onder toezicht
staat van de Verenigde Na
ties.
Onmiddellijk nadat het ak
koord zal zijn geparafeerd
wordt het gepubliceerd. Kis
singer zelf zei na de bijeen
komst in Jeruzalem de indruk
te hebben dat Israël het ak
koord zal tekenen nog voordat
het Amerikaanse congres zijn
goedkeuring zal hebben ver
leend aan het stationeren van
Amerikaanse burger-technici
in de SinaT.
In welingelichte kringen in
Jeruzalem verluidt dat de
technische besprekingen in
Genève, die na de parafering,
mogelijk volgende week al be
ginnen. Het Israëlische team
wordt vermoedelijk geleid
door Mordechai Gazit, oud-di
recteur-generaal van het bu
reau van de premier en am
bassadeur in Parijs.
BIJ het station Santpoort-Zuid
is .gistermiddag omstreeks half
vier een boom, die werd om
gezaagd. op de bovenleiding
van de spoorlijn Haarlem-Alk
maar gevallen. Hierdoor werd
het treinverkeer tijdelijk ge
stagneerd.
EINDHOVEN (ANP) Op
Initiatief van de directie van
DAF-Trucks B.V. zal een in
terne werkgroep de structure
le problemen waarmee dit be
drijf kampt gaan onderzoe
ken.
De vakbonden hebben daar
mee na uitvoerig overleg gis-
termiddaig ingestemd. Het rap
port dat eerder door deskundi
gen van International Harves
ter werd opgemaakt zal geen
uitgangspunt vormen voor dit
nieuwe onderzoek. De werk
groep zal worden gevormd
door eigen mensen van DAF.
Alleen als er om organisatori
sche redenen externe begelei
ding nodig is zullen de vak
bonden daarmee instemmen.
De vertegenwoordigers van ds
vakorganisaties hebben echter
op voorband een veto uitge
sproken over het bureau Mac
Kinsey. „Andere professionele
bureaus zullen we eveneens
zeer kritisch benaderen", al
dus NKV-districtsbestuurder
T. van Lieshout. De werk
groep zal binnen twee k drie
maanden een rapport moeten
uitbrengen. De vakbonden
gaan daarbij op voorhand niet
uit van eventuele ontslagen.
Voordat de werkgroep haar
activiteiten beëindigd zullen
volgens de directie van DAF
Trucks B.V. zeker geen ontsla
gen vallen.
(ADVERTENTIE)
KEUZE UIT HONDERDEN
BONTMANTELS
PELTERIJENHUIS
VERMEULEN
EIGEN ATELIER
Vismarktstraat 18 - Brads
DEN HAAG „Konsumen-
tenkontakt zaait onder de hou
ders van caravans In Neder
land grote paniek door in hun
blad Koopkracht te verklaren
dat kamperen ln Nederland
bijzonder duur zal gaan wor
den".
Zo reageert de Recron, de
organisatie van recreatie-on
dernemers ln Nederland op do
publicatie in Koopkracht,
waarin een kostencijfer voor
kamperen van vijftien gulden
per dag werd genoemd. Re
cron meent dat de publikatie
een volledig vertekend beeld
van de werkelijkheid geeft
(Van onze redactie
buitenland)
LISSABON De Portugese
staatsradio heeft gisteren ge
meld dat de regering-Goncal-
vcs binnen enkele dagen zal
aftreden. Tot dusver had dit
radiostation alle berichten
over het naderende einde van
de vijfde voorlopige regering
ais .„speculatie" betiteld.
Nu meldt deze radio dat
premier Gongalves waarschijn
lijk zal worden opgevolgd
door de staf-chef van de mari
ne, admiraal Jose Pinheiro de
Azevedo. Diens naam wordt
de laatste dagen steeds vaker
genoemd, nu de stafchef van
het leger, generaal Carlos Fa-
biao kennelijk onder de huidi
ge omstandigheden heeft afge
zien van het vormen van een
nieuwe regering.
Hoewel Azevedo wordt be
schouwd als een man die de
communisten goed gezind is
heeft hij volgens waarnemers
toch meer gezag binnen de
strijdkrachten dan premier
Gongalves, die inmiddels een
zeer omstreden figuur is ge
worden.
ln Lissabon is vernomen dat
voor volgende week woensdag
een vergadering van de as
semblee van de MFA is uitge
schreven, die vooral zal wor
den besteed aan de „reorgani
satie" van de revolutionaire
raad. Het gaat waarschijnlijk
vooral om de vraag of de ne
gen leden van de revolutionai
re raad, die het document-An-
tunes (het beleidsstuk van de
gematigde stroming) hebben
ondertekend al dan niet hun
zetels in de revolutionaire
raad zullen behouden. Na de
publikatie van het document-
Antunes zijn de negen ge
schorst door het militaire drie
manschap.
De groep zegt dat de assem
blee van de MFA niet repre
sentatief is voor de strijd
krachten.
Volgens het Portugese pers
bureau ANI heeft een onder
grondse afscheidingsbeweging
op het eiland Madeira naar
eigen zeggen een voorlopige
regering gevormd en aange
drongen op onmiddellijke on
af hankelij kheidsbesprekin-
gen met Lissabon.
TWEE van de drie Angolese
bevrijdingsbewegingen, de
MPT,A en le Unita. ziln over
eengekomen onmfdeelliak een
bestand nan te gaan en gevan
genen uit te wisselen.
HET algemeen bestuur va nde
Vereniging Van Dienstplichti
ge Militairen (VVDM) is te
gen invoering van een krijgs-
m--M die uitsluitend uit vrlj-
- ",!<rers bestaat.
(Van onze correspondent)
BONN De neo-nazistische
rel tegen de jager op oorlogs
misdadigers, Simon Wiesen
thal, zal op het hoogste niveau
in het kabinet van de deel
staat-Hessen worden behan-
ROTTERDAM (ANP)
Het actiecomité Behoud Even
redige Vrachtverdeling, de
Onafhankelijke Nederlandse
Schippersvak bond (ONS), het
Algemeen Zand- en Grind-
schippersverband en de Coö
peratieve binnenscheepvaart
Vereniging vinden dat staats
secretaris Van Huiten voorzit
ter moet worden van de com
missie die de problematiek
van de Nederlandse binnen
scheepvaart gaat behande
len.
Deze organisaties hebben dit
gisteren in een verklaring
meegedeeld. Het actieoomit-
Behoud Evenredige Vrachtver
deling voegt daar nog aan toe
dat het nooit de bedoeling van
bet actiecomité geweest is om
de staatssecretaris „buiten
spel" te zetten.
Minister Westerterp maakte
afgelopen donderdag bekend
dat op korte termijn een bege
leidingscommissie voor de bin
nenscheepvaart in het leven
zal worden geroepen, die on
der leiding van een onafhan
kelijke voorzitter een onder
zoek gaat instellen naar de
inkomenspositie van de Ne
derlandse binnenschipper en
naar de problematiek van de
binnenscheepvaart in het alge
meen.
Als de schippersblokkades
ln de belangrijkste Nederland
se waterwegen donderdagmor
gen nog niet zouden zijn opge
heven, had de regering zeer
zeker de marine opdracht ge
geven de blokkades te bre
ken.
Dit heeft premier Den Uyl
gisteravond meegedeeld na af
loop van het wekelijks kabi
netsberaad.
Volgens Den Uyl was het
kabinet dinsdagmiddag al van
plan geweest, de marine te
laten ingrijpen maar na een
gesprek tussen de Rotterdamse
burgemeester Van der Louw
en actieleider Leo van Laak is
besloten nog niet tot militaire
acties over te gaan en te
wachten tot de Tweede Kamer
een uitspraak over de even
redige vrachtverdeling had ge
daan. Van Laak had aan Van
der Louw namelijk beloofd,
daarna de blokkade te zullen
opheffen.
Over de uitspraak van de
Tweede Kamer zei Den Uyl:
„Het stond voor het hele kabi
net al als een paal boven wa
ter dat het wetsontwerp van
Van Huiten het niet zou halen.
Mede ook daarom hebben we
besloten te wachten tot woens
dagavond".
Den Uyl zei er blij om te
zijn dat er geen geweld be
hoefde te worden gebruikt.
„Ik ben tegen het gebruik van
geweld maar als men was
doorgegaan met de blokkades,
hadden we er toch niet voor
teruggeschrokken".
„We hechten weliswaar veel
waarde aan de demonstratie
vrijheid, maar dit was een ac
tie, waardoor de belangen van
derden in zeer ernstige mate
werden geschaad", aldus de
premier. Overigens verzekerde
hij met klem. dat in geval van
ingrijpen door de marine het
gebruik van wapens beslist
verbaden zou zijn geweest.
„Er zou zo min mogelijk ge
weld moeten worden ge
bruikt".
deld. Dit werd meegedeeld
door de minister van economi
sche zaken in Wiesbaden,
Heinz Karry, die zelf tijdens
de oorlog als vervolgde van de
Nazi's in een concentratie
kamp heeft gezeten.
Karry, die tevens penning
meester van de FDP in de
Bondsrepubliek is, noemde het
incident in de rechtszaal van
Bentzheim („Berckstrasse")
„verpletterend en bescha
mend." Hij sprak van „scheid-
kanonnaden in het ergste nazi-
jargon" en van „een schan
daal, dat het aanzien van de
Bondsrepubliek in de hele we
reld zal schaden."
Tijdens tumultueuze rellen in
de rechtszaal hadden neo-na-
zi's Wiesenthal voor „joden-
zwijn" uitgescholden en luid
keels nationaal-socialistische
parolen geschreeuwd. Even
eens in de rechtszaal zongen
zij nationaal-socia'istische
strijdliederen, terwijl zij het
gebouw zelf met een haken
kruis besmeerden.
Bij het proces ging het om een
aanklacht van Wiesenthal te
gen de Bentzheimse advocaat
Manfred Roder, die Wiesen
thal een spion van de SD had
genoemd.
Na de zitting beklaagde Wie
senthal zich over de presi
dent van de rechtbank, die
Roder een half uur lang uit
een anti-joods boek had laten
voorlezen, terwijl Wiesenthal
niet aan 't woord had kunnen
komen.
Tijd, zo hebben geleerds
mannen en vrouwen gezegd
tijd is relatief. Maar toch: al»
het op mijn horloge tien over
half acht is, dan is het ook
tien over half acht. Daar j»
niets relatiefs aan, dat is zoals
het is. Tien over half acht. En
niet twaalf over half acht.
Aristoteles, een zeer geleerd
en vooruitziend Grieks heer
schap, leerde ons al dat tijd
„de continue verandering js
die zich in de overgang van
heden tot verleden voltrekt".
Reeds, zou ik willen zeggen.
Of met Ari te spreken: Tijd i»
het getal van de beweging
naar het vroeger en later.
Vraag me maar niet wat dat
allemaal betekent, want tijd j»
tijd voor mij en al het wis
kundige is me vreemd. Boven
dien heb ik bovenstaande we
tenschap uit een encyclopedie,
daar is dus niets van mezelf
bij.
Waarom het onderwerp tijd
in de kuif gepikt? Dat zal ik u
uitleggen. Vanwege alsdat er
bepaalde omstandigheden niet
in mijn voordeel werkten,
worden dezelfde letters die a
nu leest neergeschreven te (ik
kijk op mijn horloge): 00.20
uur in de nacht van donderdag
op vrijdag.
En niet zover van mij van-
daan zijn nijvere mensen be
zig met de voorbereidingen
van wat heet „De Nacht van
Breda". Er wordt licht aange
legd, een geluidsinstallatie
enz. Want morgen is „De
Nacht", vol jolijt, spelletjes en
sport.
Maar plots realiseer ik me
dat de „Nacht van Breda" al
verleden tijd is als u dit leest.
A's u dit leest is de geluidsin
stallatie al weggehaald, de
lichten zijn gedoofd, het is
weer gewoon dag in Breda.
■ir
Zou tijd dan toch relatief
zijn?
•ir
Toch even deze hersenspin
sel eruit geschud, de blik ne-
venwaarts gericht, naar Enge
land om precies te zijn.
■ir
Een ca-féhouder en zijn
vrouw in Oost-Londen (Erie en
Dor een Vauahan) zijn hm
zaak uitgedreven door een
..goedgebouwd spook met don
kere ooaopslaa en een lengte
van twee meter, dat Herbert
heet".
•ir
De Vnughans denken dat het
snook de geest is van een
tandarts die in de Tweede We
reldoorlog bij een bombarde
ment werd gedood. Het stook
heeft al eerder tien perso
neelsleden uit het café „Prin
ces? Alice" (nee, geen Anne)
verdreven.
■ir
Eric en Doreen hebben het
nu ook ovaeaeven. Ze verdr
oen niet lanaer het. van ploots
veranderen van voorwerpen,
het slaan met deuren en het
bonzen op de muur.
•ir
Ik ook niet. Bovendien is
het 01.10 uur. Veel plezier
morgen is het weekeinde, par
don vandaag dus.
MERIW
(ADVERTENTIES)
-O METZLER
„Ik werk in de brousse - missie van Mbeya
in Zaïre. De wegen zijn hier onvoorstel
baar slecht; alleen met een jeep kun je
er doorkomen. Mijn mensen wonen tot
215 km afstand van de centrale post. Ik
ben steeds op reis naar hen voor het vie
ren van de eucharistie, voor hulp bij het
opzetten van kleine ontwikkelingspro-
jekten, om adviezen te geven bij de bouw
van betere huisjes, om de zieken te ver
zorgen, en om waterputten te slaan. Mijn
werkgebied is zo groot als Nederland en
België samen. Maar mijn jeep is volkomen
versleten en ik zie geen uitkomst meer".
En later: „De jeep staat nu definitief op
stal; is volkomen op. Ik reis nu zonder
auto; en ik ga te voet. Help ons snel".
Het ls een noodkreet van missionaris
N. Mathijssen; zo maar een greep uit de
correspondentie rond de 424 aanvragen
van missionarissen en eigenlandse krach
ten, die u in dit week-end om hulp vra
gen bij de oplossing van hun enorme ver
voersproblemen. Als u de oproep van de
MTVA, welke zij tot alle landgenoten richt
verstaat, dan kunnen deze 424 hardwer-
kéhde missionarissen in één slag gehol
pen worden aan vervoer. Voor allen is het
komende week-end beslissend voor de
voortzetting .van hun werk; want met
of zonder vervoer staat of valt het werk
voor hun mensen.
De MIVA, de Missie Verkeersmiddelen
Aktie, werd veertig jaar geleden opge
richt om tegemoet te komen aan de vraag
van missionarissen naar vervoersmidde
len voor hun werk in de missie.
Veertig jaar lang heeft de MIVA duizen
den missionarissen geholpen bij hun
werk van de evangelisatie, de ontwikke
ling, het dienstbetoon aan de mensen in
de ontwikkelingslanden. De MIVA is be
kend geraakt over heel de wereld en iede
re dag komen gemiddeld drie aanvragen
binnen. Bij al deze aanvragen blijkt dat
het werk veelsoortig is. Van welk kerk-
model men ook uitgaat en welke opgaven
men in de kerken als primair ziet, steeds
duikt het transportprobleem op, omdat
mensen en dingen nu eenmaal vervoerd
moeten worden; en de afstanden in de
ontwikkelingslanden zijn gewoon niet te
vergelijken met die van hier in Nederland
Iedere goede aanvrage, voor leder soort
werk, heeft bij de MIVA een gelijke kans.
De MIVA wil niet oordelen over het werk;
dat is een zaak welke ter plaatse, in de
kerk waaraan hulp verleend wordt, uit
gemaakt moet worden. Als daar bijvoor
beeld, gezien de omstandigheden, de na
druk moet liggen op hulp aan noodlijden
den en daartoe vervoer nodig is, dan is
die aanvrage welkom.
Wordt vervoer gevraagd voor een sociaal
project, voor pastoraal werk, voor de op
zet van een bezinningscentrum, voor ka-
dcropleiding van boeren, voor de running
van een streekziekenhuis, voor bush-
werk, voor het geven van alfahctisa-
tiecursusscn, steeds dient iedere aanvra
ge eenzelfde kans te hebben, omdat ter
plaatse, en niet hier, beoordeeld moet
worden of een bepaald soort werk een
zodanige prioriteit verdient, dat vervoer
daarvoor dan ook diezelfde prioriteit
moet hebben. Natuurlijk wint de MIVA
advies in bij haar contactpersonen, over
heel de wereld verspreid, over de zakelij
ke kant van de aanvrage en over het be
drag dat gevraagd wordt. Ook is er con
tact met de zusterorganisaties van de
MIVA in andere landen om te voorkomen,
dat een aanvrage door twee organisaties
in behandeling wordt genomen. Tenslotte
moet de MIVA bekijken of op grond van
een jaarplanning de hulp financieel wel
haalbaar is, teneinde geen verwachtingen
bij de aanvragers te wekken, die toch niet
vervuld kunnen worden.
Met de hulp van zeer veel Nederlanders
kon de MIVA ln 1974 een bedrag uitke
ren van 4.806.937,20, waarmee de aan-
koopkosten of bijdragen in de aanschaf
van 683 vervoersmiddelen kon worden
gedekt.
Nederlandse missionarissen zijn overal
ter wereld werkzaam, en in alle situaties.
Deze aanwezigheid kan alleen verklaard
worden uit de kracht waarmee het evan
gelie hen een toetrok naar de mensen
overzee, om hen nabij te zijn; een roeping
waaraan zij nog steeds trouw zijn.
Missionarissen hebben haast alle afstan
den ter wereld overbrugd om de mensen
het evangelie van de Heer bekend te ma
ken; dit evangelie voor ze uit te spre
ken; dit evangelie ook vóór te beleven. En
ze doen dit nog steeds. Vanuit het evan
gelie zijn ze daarom hun mensen nabij
in hun dagelijkse noden; hun voortduren
de strijd tegen ziekte, honger, armoede
en onwetendheid; hun gevecht té?gen
droogte of water; hun gerechtvaardigd
verlangen nnar menswaardigheid, eigen
heid en zelfbeschikking; hun rechtvaar
dige strijd voor veranderingen in de
structuren om deelgenoot te mogen wor
den aan de goederen der aarde, hun diep
ste verlangen naar geborgenheid en vrede
om in liefde met allen samen te leven; hun
worsteling om het hoofd boven water te
houden in het leven van alledag.
Dat leven van de mensen bepaalt in we
zen ook het werk van de missionarissen.
Ze doen iedere dag datgene wat aan con
crete nood op hen afkomt; ze doen op lan
gere termijn dat, wat de ooi-zaken ervan
zou kunnen wegnemen. Hun werk doen
zij in toenemende mate samen met hun ei
genlandse collega's. Na deze eerst opge
leid en gevormd te hebben, worden het
nu collega's die als wezenlijke inbreng
hebben, het eigen rhytme van denken en
doen van het eigen volk in het werk van
de kerk op te nemen. Die samenwerking
gaat niet overal op een vlekkeloze manier,
maar missionarissen beseffen, dat zij de
kerken waarin zij werkzaam zijn, verder
op weg moeten helpen om uiteindelijk
zelfstandig te kunnen worden. Maar vele
kerken hopen missionarissen te kunner^
blijven behouden in de toekomst, vanwe
ge hun grote inbreng aan evangelische
waarden.
Enorme afstanden zijn gemoeid met dit
dagelijkse werk van de missionarissen en
hun eigenlandse collega's. Afstanden in
letterlijke zin waar zij vervoermiddelen
voor nodig hebben. Afstanden in wijdere
zin, om andere afstanden in denken en
doen te overbruggen, zodat er samenwer
king mogelijk wordt, communicatie tot
stand komt. Missionarissen en eigenland
se krachten hopen, dat wij hier in het
Westen hen helpen om die afstanden te
overbruggen, om hen verder op weg te
helpen. Door hen te helpen overbruggen
ook wij afstanden. Voor ons gevoel mis
schien ver van huis, maar in werkelijk
heid ook dicht bij ons, en ook in ons zelf.
Want wij weten onderhand, dut de we
reld klein wordt, dut wij in die ene we
reld op elkaar zijn aangewezen, en dat wij
moeten delen.
„De landrover is tien jaar oud en laat me
voortdurend in de steek Ik hoop dit jaar
aan de beurt te komen voor een nieuw
vervoermiddel, zodat ik mijn werk beter
kan doen. Ik ben zelf ontevreden over de
situatie, maar ik ben machteloos bij ge
brek aan goed vervoer". (A. te Moider-
Ghana).
„Wij weten, dat u veel aanvragen ont
vangt Toch zouden wij onze situatie wil
len laten meetellen in uw beoordeling:
vervoer, waar alles van afhangt; en het
isolement, waarin wij leven"
(J. Berndsen - Congo-Brazaville).
„Ik ben zwaar gedupeerd In elf buiten
posten ligt het werk voor mijn mensen
sinds half februari stil. Ik kan toch geen
afstanden van 150 kilometer gaan lopen?
En de zieken worden nu helemaal niet
meer vervoerd. Geef me toch hulp".
(H. Demmer-Indonesia).
„Ik ben 58 jaar en alleen met goed ver
voer houd je dit werk vol in dit klimaat.
Daarom hoop ik dit jaar opnieuw te mo
gen worden geholpen door de MIVA".
(C. Meijer - Papua New Guinea).
„Geloof me: zonder vervoer kunnen we
ons werk wel beëindigen. We staan met
zijn drieën voor een enorme parochie met
handenvol werk, en samen hebben we de
auto broodnodig".
(Th. Mulder - Brazilië)
„Wil je iets veranderen, dan moet je ter
plaatse zelf meehelpen en de mensen be
moedigen. Maar daar heb je dan vervoer
voor nodig".
(A. van Kessel - Chili).
„Het is een wanhoop, als je een doodzie
ke patiënt hebt, waar je geen vervoer voor
kunt organiseren".
(B. Bijman-Ghana).
„Ik vraag het niet voor mezelf, maar voor
het hele bisdom. Mijn naam staat wel op
de aanvrage, maar uiteindelijk mag dat
niets uitmaken, want het werk is Jan
Boeren niet. Jan Boeren voert het uit voor
alle mensen hier".
(J. Boeren-Zaïre).
„De auto die ik heb is een afdankertje
van een missionaris Volgens deskundi
gen is het levensgevaarlijk om erin te rij
den. Toch doe ik het; wat wil je" Maar
ik neem geen ander e mensen en ook geen
zieken meer mee, want dat is te gevaar
lijk Ik droom dus van een beter en veili
ger transportmiddel'
(G. Stockmann-Philippijnen).
„Ik kan gerust zeggen, dat onze men
sen aan hun lot zouden worden overgela
ten, als wij hier weggingen Juist voor de
ze arme en vergeten mensen vraag ik uw
hulp. Alleen met vervoer kan ik iets voor
ze betekenen".
(M. v. d. Avoird - Zuid-Afrika).
806 Aanvragen om hulp op vervoersge
bied liggen op dit ogenblik bij de MIVA.
Het gaat daarbij om een bedrag van
6.612.950.- Vanzelfsprekend kunnen
wij al deze aanvragen dit jaar niet hono
reren, tenzij bijzondere giften ons daar
toe in staat zouden stellen.
De MIVA beoogt in haar jaarplanning
1975 aan 700 aanvragen te kunnen vol
doen. Daarvoor is een bedrag nodig van
5.000.000.-
De MIVA legt in dit week-end 124 aan
vragen aan U voor Daar is 3.500 000.-
voor nodig. Veel geld, maar het werk van
de kerken en missionarissen in de ont
wikkelingslanden is dit meer dan d'
moeite waard' lf weet wat missionaris
sen doen. L' weet, dat de MIVA hen
tracht te helpen bij de oplossing van hun
vervoersproblemen. Help de MIVA daar
om bij haar werk voor de missionarissen.
IJ kunt heipen, en concreet. En doe «es
extra's nu de Miva 10 jaar bestaat. I ,na&
ervan overtuigd zijn, dat de vele aanvni
gen onderzocht zijn en dat uw hulp «P
verantwoorde ij ze gekanaliseerd wor
Half september wordt begonnen met
uitkeringen over heel de wereld, zo
op 31 december a.s. het vervoersprogra
ma 1975 gerealiseerd kan zijn.
424 Missionarissen en eigenlandse kf3^
ten leggen U hun vervoersproble^
voor.
Daarom vragen wij U: geef
naar vermogen, en maak er een1 1
van:
GIRO: 27 22 49
MIVA-Vijverstraal 12, Breda.
ZATERDAG 30 AUGUST
GEMEKT De grei
is min of meer bereikt,
bedrag dat voor partici
Dat was gisteren een v
stellingen van prof dr.
Stouthard, voorzitter va
Regionale Raad voor de
beidsmarkt in Brabant, o
eerste van de sociale stud
gen die het NKV-Brabai
en met zondag in G<
houdt.
Thema van die studie,
is dit jaar „Arbeid en inko
en prof. Stouthard behan
als eerste inleider de on
keling van de inkomens
beroepsbevolking in de
na de Tweede Wereldo.
De cijfers die hij hante
loonde onder andere aan
de overheids-inkomslen ir
land. afkomstig uit belasti
en sociale premies, een s
groeiend beslag op het nat
Ie inkomen zijn gaan lei
In 1950 was dat nog 28,8
cent, in 1973 was dat al g
gen tot 47,8. „Strikt genon
aldus Stouthard, „zouden
bij nog opgeteld moeten
den de opbrengsten
staatsbedrijven zoals de
en de aardgasopbreng
Vooral de laatste eategor:
sterk gestegen. Voor 1975 w
geschat, dat de overhei
komsten ongeveer 55
cent van liet nationaal i
men bedragen en dat vat
groei van het nationale i
men 80 tot 90 procent naa
overheid gaat. Dat leidde
tot de conclusie, dat de o
heid ten behoeven van de
lectieve voorzieningen j
belang heeft bij economi
groei, maar dat aan het gi
end beslag erop een natuui
einde komt. Hetgeen t
kent, dat aan de overheid
belangrijk middel tot beh
sing van sociale confli
komt te vervallen of altl
aanmerkelijk minde- effer
wordt
Facetten
De Brabantse NKV-vooi
ter Gerard Martijn had in
openingswoord van de stu
dagen het centrale thema
beid en inkomen" zwaar
wijdvertakt genoemd,
zwaar dat het hoogstens mr
lijk is in deze studiedagen
aantal facetten aan de orde
stellen. Ook hij raakte aan
punt van de overheids-fin
ciën door te vermelden,
onder druk van de publi
opipie en vooral van de ste
stijging van de werkloos!
in 1975 de regeringen van
meeste industriële landen
toe overgaan steeds m
overheidsgelden te gebrui!
om dit werkloosheidproblc
op te lossen. Maar, aldus M
tijn, over de effecten van
tot nu toe genomen maatre
len bestaat nauwelijks enig
zicht. Hij zei, dat het daar
gewenst is de gevolgen
die maatregelen eerst op 1
waarden te bezien, alvor
steeds maar weer enor
sommen geld in allerlei p
jeeten te steken. Voorzit
Martijn bracht de werklc
neidscijfers in herinner!
1an onze sociaal-economisc
merewerker)
"'jBURG De organi
adviesbureau'? kenn
wal n „ti'den- Kr «in h
«at bedrijven die *lch n
Jhenteel laten doorlichten
mankementen. Het inr<
"van de adviezen van d
'"e bureau's heeft er noi
S de. sch'in vail dat
lT„ diagnose wordt gesti
h.,d« kwalen waaraan e
naa,,'- leiden .De goe
r«. yan hel betreffend 1
kwa'litenat daarbij borf» vt
dien e". 'ntergriteit. Tc
!erbiJ enige voorzie
"omen 'Vlcht te worden
maïeü' beroepsadvisei
maken evena,s and
verl!" Peze worden de
kice door het gebre
kim, eciaal dat ter beseh
mëS Staat Een van de prob
«,,r. »aai een conclusie t<
werke„ d.e door de opdracl
«ver vooraf is gesteld.
den e. ''ebben enkele voorbe
ten ons, 'and van activit
En vr dergelijke bureai
West i£! grootste die
"est-Europa opereert
JAARBEURS
UTRECHT