ook Kissinger fiat van Israël Kabinet deelstaat Hessen mengt zich in rel tegen Wiesenthal SCHIPPERS WILLEN VAN HULTEN ALS COMMISSIEVOORZITTER I Beslissend week-end voor 424 missionarissen Arbei ter di studie doorlig Offerbereidheid in katholieke gemeenschap groeit een hag ONDERTEKENING AKKOORD SPOEDIG VERWACHT J. VAN CENNIP TIJDENS VIERING JUBILEUM „MENSEN IN NOOD": KRITIEK RECRON OP PUBLIKATIE VAN KOOPKRACHT Radio Lissabon: Regering Goncalves treedt nu snel af Interne werkgroep bestudeert problemen bij Daf binnenland buitenland De speciaalzaak In BONT 10% zomerkortlng bril: ieders oogmerk] Wat is en wil de MIVA? Waardevol werk van missionarissen Voor alles is vervoer nodig Vervoer beslissend voor het werk Wat is er nodig? MIVA-blikseroactie 30-31 augustus a.s. r»n" 1 voorts dat no, 8 17 1 (Van onze redactie buitenland) JERUZALEM/CAIRO Onvoorziene omstandighe den voorbehouden, is Israël in staat begin volgende week een tweede interim-akkoord Allon -net Egypte te paraferen. Dit heeft de Israëlische minister van buitenlandse zaken Yigal Allon gisteravond in Jeruza lem gezegd. Allon sprak na afloop van een marathonbijeenkomst met Henry Kissinger. Uit zijn woorden kan worden opge maakt dat het akkoord nu rond is en dat het spoedig zal worden geparafeerd. Kissinger zelf zei na de bijeenkomst: „zeer optimistisch te zijn dat het akkoord nu wordt geslo ten". De Amerikaanse onder handelaar had donderdag reeds het fiat van de Egypti sche president gekregen. Over het juiste tijdstip van parafering is nog niet veel be kend. Men acht de mogelijk heid aanwezig dat Israël zon dagmiddag parafeert nadat de Knesseth zijn goedkeuring aan het akkoord heeft verleend. Kissinger vliegt vanochtend weer naar Alexandrië en keert (Van een onzer verslaggevers) DEN BOSCH - „In de Ne derlandse samenleving en met name bij de Nederlandse ka tholieken, had het er tien a vijftien jaar geleden de schijn van, dat de traditionele parti culiere liefdadigheid over haar1 hoogtepunt heen was. Er is echter een tegenovergestelde ontwikkeling geweest. Waar door een aantal katholieke or ganisaties hun inkomsten za gen vertien- of zelfs vertwin- tigvoudigen". Aldus mr. J.J. van Gennip, directeur van het Cent. aai Missiecommissariaat, gister middag in zijn toespraak bfj gelegenheid van de viering van het 60-jarig bestaan van de katholieke hulporganisatie „Mensen in nood" in Dep Bosch. Volgens mr. v. Gennip blijkt uit deze uitbouw van de offerbereidheid bij de katho lieke gemeenschap, dat er de laatste jaren een „indruk wekkend verantwoordelijk heidsgevoel" is gegroeid en dat er sprake is van een sterk vertrouwen in de hulporgani saties. In het proces van ontwikke lingssamenwerking heeft de Nederlandse overheid haar bijdragen aan deze organisa ties meer dan vertienvoudigd, maar er zijn nog een tweetal wensen blijven liggen. Op de eerste plaats ia het nog altijd niet gelukt, een brug te slaan tussen de Europese landbouw productie en de vraag vanuit de hongergebieden in de on- wikkelingslanden. Verder maakt de overheid nog onvol doende gebruik van de kennis, expertise en organisatie van de particuliere organisaties bij de kanalisering van de Neder landse hulp, aldus mr. v. Gen nip. Sinds de ontwikkelingssa menwerking een begrip ge worden is, is via de paticulie- re organisaties een bedrag van ongeveer 700 miljoen besteed, verdeeld over meer dan 10.000 ontwikkelingsprojecten en acute noodsituaties. De samen werking tussen instanties en overheid in Nederland dient nu als voorbeeld In andere westerse landen, aldus mr. v. Gennip volgens wie in Ne derland niet langer gesproken kan worden van een „margi nale rol" van de katholieke caritas op het gebied van de ontwikkelingshulp. De viering van het 60-jarig bestaan van de stichting „Mensen in nood" werd o.a. bijgewoond door prins Claus, mgr. Bluyssen en vertegen woordigers van een aantal Ne derlandse departementen, waarmee de stichting samen werkt. Het voorzitterschap in het stichtingsbestuur werd door mevr. I. v. Iersel-de Vink overgedragen aan ir. J.W. Wellen, voormalig direc teur-generaal bij het ministe rie van Landbouw. Mevrouw Van Iersel werd bevorderd tot officier in de Orde van Oranje Nassau. in de avond naar Jeruzalem terug om te bezien wat er nog te aoen staat. Zondag brengt hij waarscmjnlijk een kort be zoek aan Saoedië-Arabië, maar zonuagavond is hij weer in Jeruzalem voor een diner dat te zijner ere worut gegeven. Dit wordt de eerste informele gebeurtenis voor Kissinger sinds zijn aankomst op 21 au gustus in het Midden-Oos ten. Naar verluidt bestaat het akkoord uit een kernakkoord van 2,5 pagina, dat acht clau sules bevat. Daarnaast zijn er een aantal annexen, die kaar ten en gedetailleerde protocols bevatten voor toepassing van de regelingen inzake Israëli sche t ugtrekkingen en Egyp tische vorderingen in de Sinaï en inzake het opstellen van elektronische monitors in een bufferzone die onder toezicht staat van de Verenigde Na ties. Onmiddellijk nadat het ak koord zal zijn geparafeerd wordt het gepubliceerd. Kis singer zelf zei na de bijeen komst in Jeruzalem de indruk te hebben dat Israël het ak koord zal tekenen nog voordat het Amerikaanse congres zijn goedkeuring zal hebben ver leend aan het stationeren van Amerikaanse burger-technici in de SinaT. In welingelichte kringen in Jeruzalem verluidt dat de technische besprekingen in Genève, die na de parafering, mogelijk volgende week al be ginnen. Het Israëlische team wordt vermoedelijk geleid door Mordechai Gazit, oud-di recteur-generaal van het bu reau van de premier en am bassadeur in Parijs. BIJ het station Santpoort-Zuid is .gistermiddag omstreeks half vier een boom, die werd om gezaagd. op de bovenleiding van de spoorlijn Haarlem-Alk maar gevallen. Hierdoor werd het treinverkeer tijdelijk ge stagneerd. EINDHOVEN (ANP) Op Initiatief van de directie van DAF-Trucks B.V. zal een in terne werkgroep de structure le problemen waarmee dit be drijf kampt gaan onderzoe ken. De vakbonden hebben daar mee na uitvoerig overleg gis- termiddaig ingestemd. Het rap port dat eerder door deskundi gen van International Harves ter werd opgemaakt zal geen uitgangspunt vormen voor dit nieuwe onderzoek. De werk groep zal worden gevormd door eigen mensen van DAF. Alleen als er om organisatori sche redenen externe begelei ding nodig is zullen de vak bonden daarmee instemmen. De vertegenwoordigers van ds vakorganisaties hebben echter op voorband een veto uitge sproken over het bureau Mac Kinsey. „Andere professionele bureaus zullen we eveneens zeer kritisch benaderen", al dus NKV-districtsbestuurder T. van Lieshout. De werk groep zal binnen twee k drie maanden een rapport moeten uitbrengen. De vakbonden gaan daarbij op voorhand niet uit van eventuele ontslagen. Voordat de werkgroep haar activiteiten beëindigd zullen volgens de directie van DAF Trucks B.V. zeker geen ontsla gen vallen. (ADVERTENTIE) KEUZE UIT HONDERDEN BONTMANTELS PELTERIJENHUIS VERMEULEN EIGEN ATELIER Vismarktstraat 18 - Brads DEN HAAG „Konsumen- tenkontakt zaait onder de hou ders van caravans In Neder land grote paniek door in hun blad Koopkracht te verklaren dat kamperen ln Nederland bijzonder duur zal gaan wor den". Zo reageert de Recron, de organisatie van recreatie-on dernemers ln Nederland op do publicatie in Koopkracht, waarin een kostencijfer voor kamperen van vijftien gulden per dag werd genoemd. Re cron meent dat de publikatie een volledig vertekend beeld van de werkelijkheid geeft (Van onze redactie buitenland) LISSABON De Portugese staatsradio heeft gisteren ge meld dat de regering-Goncal- vcs binnen enkele dagen zal aftreden. Tot dusver had dit radiostation alle berichten over het naderende einde van de vijfde voorlopige regering ais .„speculatie" betiteld. Nu meldt deze radio dat premier Gongalves waarschijn lijk zal worden opgevolgd door de staf-chef van de mari ne, admiraal Jose Pinheiro de Azevedo. Diens naam wordt de laatste dagen steeds vaker genoemd, nu de stafchef van het leger, generaal Carlos Fa- biao kennelijk onder de huidi ge omstandigheden heeft afge zien van het vormen van een nieuwe regering. Hoewel Azevedo wordt be schouwd als een man die de communisten goed gezind is heeft hij volgens waarnemers toch meer gezag binnen de strijdkrachten dan premier Gongalves, die inmiddels een zeer omstreden figuur is ge worden. ln Lissabon is vernomen dat voor volgende week woensdag een vergadering van de as semblee van de MFA is uitge schreven, die vooral zal wor den besteed aan de „reorgani satie" van de revolutionaire raad. Het gaat waarschijnlijk vooral om de vraag of de ne gen leden van de revolutionai re raad, die het document-An- tunes (het beleidsstuk van de gematigde stroming) hebben ondertekend al dan niet hun zetels in de revolutionaire raad zullen behouden. Na de publikatie van het document- Antunes zijn de negen ge schorst door het militaire drie manschap. De groep zegt dat de assem blee van de MFA niet repre sentatief is voor de strijd krachten. Volgens het Portugese pers bureau ANI heeft een onder grondse afscheidingsbeweging op het eiland Madeira naar eigen zeggen een voorlopige regering gevormd en aange drongen op onmiddellijke on af hankelij kheidsbesprekin- gen met Lissabon. TWEE van de drie Angolese bevrijdingsbewegingen, de MPT,A en le Unita. ziln over eengekomen onmfdeelliak een bestand nan te gaan en gevan genen uit te wisselen. HET algemeen bestuur va nde Vereniging Van Dienstplichti ge Militairen (VVDM) is te gen invoering van een krijgs- m--M die uitsluitend uit vrlj- - ",!<rers bestaat. (Van onze correspondent) BONN De neo-nazistische rel tegen de jager op oorlogs misdadigers, Simon Wiesen thal, zal op het hoogste niveau in het kabinet van de deel staat-Hessen worden behan- ROTTERDAM (ANP) Het actiecomité Behoud Even redige Vrachtverdeling, de Onafhankelijke Nederlandse Schippersvak bond (ONS), het Algemeen Zand- en Grind- schippersverband en de Coö peratieve binnenscheepvaart Vereniging vinden dat staats secretaris Van Huiten voorzit ter moet worden van de com missie die de problematiek van de Nederlandse binnen scheepvaart gaat behande len. Deze organisaties hebben dit gisteren in een verklaring meegedeeld. Het actieoomit- Behoud Evenredige Vrachtver deling voegt daar nog aan toe dat het nooit de bedoeling van bet actiecomité geweest is om de staatssecretaris „buiten spel" te zetten. Minister Westerterp maakte afgelopen donderdag bekend dat op korte termijn een bege leidingscommissie voor de bin nenscheepvaart in het leven zal worden geroepen, die on der leiding van een onafhan kelijke voorzitter een onder zoek gaat instellen naar de inkomenspositie van de Ne derlandse binnenschipper en naar de problematiek van de binnenscheepvaart in het alge meen. Als de schippersblokkades ln de belangrijkste Nederland se waterwegen donderdagmor gen nog niet zouden zijn opge heven, had de regering zeer zeker de marine opdracht ge geven de blokkades te bre ken. Dit heeft premier Den Uyl gisteravond meegedeeld na af loop van het wekelijks kabi netsberaad. Volgens Den Uyl was het kabinet dinsdagmiddag al van plan geweest, de marine te laten ingrijpen maar na een gesprek tussen de Rotterdamse burgemeester Van der Louw en actieleider Leo van Laak is besloten nog niet tot militaire acties over te gaan en te wachten tot de Tweede Kamer een uitspraak over de even redige vrachtverdeling had ge daan. Van Laak had aan Van der Louw namelijk beloofd, daarna de blokkade te zullen opheffen. Over de uitspraak van de Tweede Kamer zei Den Uyl: „Het stond voor het hele kabi net al als een paal boven wa ter dat het wetsontwerp van Van Huiten het niet zou halen. Mede ook daarom hebben we besloten te wachten tot woens dagavond". Den Uyl zei er blij om te zijn dat er geen geweld be hoefde te worden gebruikt. „Ik ben tegen het gebruik van geweld maar als men was doorgegaan met de blokkades, hadden we er toch niet voor teruggeschrokken". „We hechten weliswaar veel waarde aan de demonstratie vrijheid, maar dit was een ac tie, waardoor de belangen van derden in zeer ernstige mate werden geschaad", aldus de premier. Overigens verzekerde hij met klem. dat in geval van ingrijpen door de marine het gebruik van wapens beslist verbaden zou zijn geweest. „Er zou zo min mogelijk ge weld moeten worden ge bruikt". deld. Dit werd meegedeeld door de minister van economi sche zaken in Wiesbaden, Heinz Karry, die zelf tijdens de oorlog als vervolgde van de Nazi's in een concentratie kamp heeft gezeten. Karry, die tevens penning meester van de FDP in de Bondsrepubliek is, noemde het incident in de rechtszaal van Bentzheim („Berckstrasse") „verpletterend en bescha mend." Hij sprak van „scheid- kanonnaden in het ergste nazi- jargon" en van „een schan daal, dat het aanzien van de Bondsrepubliek in de hele we reld zal schaden." Tijdens tumultueuze rellen in de rechtszaal hadden neo-na- zi's Wiesenthal voor „joden- zwijn" uitgescholden en luid keels nationaal-socialistische parolen geschreeuwd. Even eens in de rechtszaal zongen zij nationaal-socia'istische strijdliederen, terwijl zij het gebouw zelf met een haken kruis besmeerden. Bij het proces ging het om een aanklacht van Wiesenthal te gen de Bentzheimse advocaat Manfred Roder, die Wiesen thal een spion van de SD had genoemd. Na de zitting beklaagde Wie senthal zich over de presi dent van de rechtbank, die Roder een half uur lang uit een anti-joods boek had laten voorlezen, terwijl Wiesenthal niet aan 't woord had kunnen komen. Tijd, zo hebben geleerds mannen en vrouwen gezegd tijd is relatief. Maar toch: al» het op mijn horloge tien over half acht is, dan is het ook tien over half acht. Daar j» niets relatiefs aan, dat is zoals het is. Tien over half acht. En niet twaalf over half acht. Aristoteles, een zeer geleerd en vooruitziend Grieks heer schap, leerde ons al dat tijd „de continue verandering js die zich in de overgang van heden tot verleden voltrekt". Reeds, zou ik willen zeggen. Of met Ari te spreken: Tijd i» het getal van de beweging naar het vroeger en later. Vraag me maar niet wat dat allemaal betekent, want tijd j» tijd voor mij en al het wis kundige is me vreemd. Boven dien heb ik bovenstaande we tenschap uit een encyclopedie, daar is dus niets van mezelf bij. Waarom het onderwerp tijd in de kuif gepikt? Dat zal ik u uitleggen. Vanwege alsdat er bepaalde omstandigheden niet in mijn voordeel werkten, worden dezelfde letters die a nu leest neergeschreven te (ik kijk op mijn horloge): 00.20 uur in de nacht van donderdag op vrijdag. En niet zover van mij van- daan zijn nijvere mensen be zig met de voorbereidingen van wat heet „De Nacht van Breda". Er wordt licht aange legd, een geluidsinstallatie enz. Want morgen is „De Nacht", vol jolijt, spelletjes en sport. Maar plots realiseer ik me dat de „Nacht van Breda" al verleden tijd is als u dit leest. A's u dit leest is de geluidsin stallatie al weggehaald, de lichten zijn gedoofd, het is weer gewoon dag in Breda. ■ir Zou tijd dan toch relatief zijn? •ir Toch even deze hersenspin sel eruit geschud, de blik ne- venwaarts gericht, naar Enge land om precies te zijn. ■ir Een ca-féhouder en zijn vrouw in Oost-Londen (Erie en Dor een Vauahan) zijn hm zaak uitgedreven door een ..goedgebouwd spook met don kere ooaopslaa en een lengte van twee meter, dat Herbert heet". •ir De Vnughans denken dat het snook de geest is van een tandarts die in de Tweede We reldoorlog bij een bombarde ment werd gedood. Het stook heeft al eerder tien perso neelsleden uit het café „Prin ces? Alice" (nee, geen Anne) verdreven. ■ir Eric en Doreen hebben het nu ook ovaeaeven. Ze verdr oen niet lanaer het. van ploots veranderen van voorwerpen, het slaan met deuren en het bonzen op de muur. •ir Ik ook niet. Bovendien is het 01.10 uur. Veel plezier morgen is het weekeinde, par don vandaag dus. MERIW (ADVERTENTIES) -O METZLER „Ik werk in de brousse - missie van Mbeya in Zaïre. De wegen zijn hier onvoorstel baar slecht; alleen met een jeep kun je er doorkomen. Mijn mensen wonen tot 215 km afstand van de centrale post. Ik ben steeds op reis naar hen voor het vie ren van de eucharistie, voor hulp bij het opzetten van kleine ontwikkelingspro- jekten, om adviezen te geven bij de bouw van betere huisjes, om de zieken te ver zorgen, en om waterputten te slaan. Mijn werkgebied is zo groot als Nederland en België samen. Maar mijn jeep is volkomen versleten en ik zie geen uitkomst meer". En later: „De jeep staat nu definitief op stal; is volkomen op. Ik reis nu zonder auto; en ik ga te voet. Help ons snel". Het ls een noodkreet van missionaris N. Mathijssen; zo maar een greep uit de correspondentie rond de 424 aanvragen van missionarissen en eigenlandse krach ten, die u in dit week-end om hulp vra gen bij de oplossing van hun enorme ver voersproblemen. Als u de oproep van de MTVA, welke zij tot alle landgenoten richt verstaat, dan kunnen deze 424 hardwer- kéhde missionarissen in één slag gehol pen worden aan vervoer. Voor allen is het komende week-end beslissend voor de voortzetting .van hun werk; want met of zonder vervoer staat of valt het werk voor hun mensen. De MIVA, de Missie Verkeersmiddelen Aktie, werd veertig jaar geleden opge richt om tegemoet te komen aan de vraag van missionarissen naar vervoersmidde len voor hun werk in de missie. Veertig jaar lang heeft de MIVA duizen den missionarissen geholpen bij hun werk van de evangelisatie, de ontwikke ling, het dienstbetoon aan de mensen in de ontwikkelingslanden. De MIVA is be kend geraakt over heel de wereld en iede re dag komen gemiddeld drie aanvragen binnen. Bij al deze aanvragen blijkt dat het werk veelsoortig is. Van welk kerk- model men ook uitgaat en welke opgaven men in de kerken als primair ziet, steeds duikt het transportprobleem op, omdat mensen en dingen nu eenmaal vervoerd moeten worden; en de afstanden in de ontwikkelingslanden zijn gewoon niet te vergelijken met die van hier in Nederland Iedere goede aanvrage, voor leder soort werk, heeft bij de MIVA een gelijke kans. De MIVA wil niet oordelen over het werk; dat is een zaak welke ter plaatse, in de kerk waaraan hulp verleend wordt, uit gemaakt moet worden. Als daar bijvoor beeld, gezien de omstandigheden, de na druk moet liggen op hulp aan noodlijden den en daartoe vervoer nodig is, dan is die aanvrage welkom. Wordt vervoer gevraagd voor een sociaal project, voor pastoraal werk, voor de op zet van een bezinningscentrum, voor ka- dcropleiding van boeren, voor de running van een streekziekenhuis, voor bush- werk, voor het geven van alfahctisa- tiecursusscn, steeds dient iedere aanvra ge eenzelfde kans te hebben, omdat ter plaatse, en niet hier, beoordeeld moet worden of een bepaald soort werk een zodanige prioriteit verdient, dat vervoer daarvoor dan ook diezelfde prioriteit moet hebben. Natuurlijk wint de MIVA advies in bij haar contactpersonen, over heel de wereld verspreid, over de zakelij ke kant van de aanvrage en over het be drag dat gevraagd wordt. Ook is er con tact met de zusterorganisaties van de MIVA in andere landen om te voorkomen, dat een aanvrage door twee organisaties in behandeling wordt genomen. Tenslotte moet de MIVA bekijken of op grond van een jaarplanning de hulp financieel wel haalbaar is, teneinde geen verwachtingen bij de aanvragers te wekken, die toch niet vervuld kunnen worden. Met de hulp van zeer veel Nederlanders kon de MIVA ln 1974 een bedrag uitke ren van 4.806.937,20, waarmee de aan- koopkosten of bijdragen in de aanschaf van 683 vervoersmiddelen kon worden gedekt. Nederlandse missionarissen zijn overal ter wereld werkzaam, en in alle situaties. Deze aanwezigheid kan alleen verklaard worden uit de kracht waarmee het evan gelie hen een toetrok naar de mensen overzee, om hen nabij te zijn; een roeping waaraan zij nog steeds trouw zijn. Missionarissen hebben haast alle afstan den ter wereld overbrugd om de mensen het evangelie van de Heer bekend te ma ken; dit evangelie voor ze uit te spre ken; dit evangelie ook vóór te beleven. En ze doen dit nog steeds. Vanuit het evan gelie zijn ze daarom hun mensen nabij in hun dagelijkse noden; hun voortduren de strijd tegen ziekte, honger, armoede en onwetendheid; hun gevecht té?gen droogte of water; hun gerechtvaardigd verlangen nnar menswaardigheid, eigen heid en zelfbeschikking; hun rechtvaar dige strijd voor veranderingen in de structuren om deelgenoot te mogen wor den aan de goederen der aarde, hun diep ste verlangen naar geborgenheid en vrede om in liefde met allen samen te leven; hun worsteling om het hoofd boven water te houden in het leven van alledag. Dat leven van de mensen bepaalt in we zen ook het werk van de missionarissen. Ze doen iedere dag datgene wat aan con crete nood op hen afkomt; ze doen op lan gere termijn dat, wat de ooi-zaken ervan zou kunnen wegnemen. Hun werk doen zij in toenemende mate samen met hun ei genlandse collega's. Na deze eerst opge leid en gevormd te hebben, worden het nu collega's die als wezenlijke inbreng hebben, het eigen rhytme van denken en doen van het eigen volk in het werk van de kerk op te nemen. Die samenwerking gaat niet overal op een vlekkeloze manier, maar missionarissen beseffen, dat zij de kerken waarin zij werkzaam zijn, verder op weg moeten helpen om uiteindelijk zelfstandig te kunnen worden. Maar vele kerken hopen missionarissen te kunner^ blijven behouden in de toekomst, vanwe ge hun grote inbreng aan evangelische waarden. Enorme afstanden zijn gemoeid met dit dagelijkse werk van de missionarissen en hun eigenlandse collega's. Afstanden in letterlijke zin waar zij vervoermiddelen voor nodig hebben. Afstanden in wijdere zin, om andere afstanden in denken en doen te overbruggen, zodat er samenwer king mogelijk wordt, communicatie tot stand komt. Missionarissen en eigenland se krachten hopen, dat wij hier in het Westen hen helpen om die afstanden te overbruggen, om hen verder op weg te helpen. Door hen te helpen overbruggen ook wij afstanden. Voor ons gevoel mis schien ver van huis, maar in werkelijk heid ook dicht bij ons, en ook in ons zelf. Want wij weten onderhand, dut de we reld klein wordt, dut wij in die ene we reld op elkaar zijn aangewezen, en dat wij moeten delen. „De landrover is tien jaar oud en laat me voortdurend in de steek Ik hoop dit jaar aan de beurt te komen voor een nieuw vervoermiddel, zodat ik mijn werk beter kan doen. Ik ben zelf ontevreden over de situatie, maar ik ben machteloos bij ge brek aan goed vervoer". (A. te Moider- Ghana). „Wij weten, dat u veel aanvragen ont vangt Toch zouden wij onze situatie wil len laten meetellen in uw beoordeling: vervoer, waar alles van afhangt; en het isolement, waarin wij leven" (J. Berndsen - Congo-Brazaville). „Ik ben zwaar gedupeerd In elf buiten posten ligt het werk voor mijn mensen sinds half februari stil. Ik kan toch geen afstanden van 150 kilometer gaan lopen? En de zieken worden nu helemaal niet meer vervoerd. Geef me toch hulp". (H. Demmer-Indonesia). „Ik ben 58 jaar en alleen met goed ver voer houd je dit werk vol in dit klimaat. Daarom hoop ik dit jaar opnieuw te mo gen worden geholpen door de MIVA". (C. Meijer - Papua New Guinea). „Geloof me: zonder vervoer kunnen we ons werk wel beëindigen. We staan met zijn drieën voor een enorme parochie met handenvol werk, en samen hebben we de auto broodnodig". (Th. Mulder - Brazilië) „Wil je iets veranderen, dan moet je ter plaatse zelf meehelpen en de mensen be moedigen. Maar daar heb je dan vervoer voor nodig". (A. van Kessel - Chili). „Het is een wanhoop, als je een doodzie ke patiënt hebt, waar je geen vervoer voor kunt organiseren". (B. Bijman-Ghana). „Ik vraag het niet voor mezelf, maar voor het hele bisdom. Mijn naam staat wel op de aanvrage, maar uiteindelijk mag dat niets uitmaken, want het werk is Jan Boeren niet. Jan Boeren voert het uit voor alle mensen hier". (J. Boeren-Zaïre). „De auto die ik heb is een afdankertje van een missionaris Volgens deskundi gen is het levensgevaarlijk om erin te rij den. Toch doe ik het; wat wil je" Maar ik neem geen ander e mensen en ook geen zieken meer mee, want dat is te gevaar lijk Ik droom dus van een beter en veili ger transportmiddel' (G. Stockmann-Philippijnen). „Ik kan gerust zeggen, dat onze men sen aan hun lot zouden worden overgela ten, als wij hier weggingen Juist voor de ze arme en vergeten mensen vraag ik uw hulp. Alleen met vervoer kan ik iets voor ze betekenen". (M. v. d. Avoird - Zuid-Afrika). 806 Aanvragen om hulp op vervoersge bied liggen op dit ogenblik bij de MIVA. Het gaat daarbij om een bedrag van 6.612.950.- Vanzelfsprekend kunnen wij al deze aanvragen dit jaar niet hono reren, tenzij bijzondere giften ons daar toe in staat zouden stellen. De MIVA beoogt in haar jaarplanning 1975 aan 700 aanvragen te kunnen vol doen. Daarvoor is een bedrag nodig van 5.000.000.- De MIVA legt in dit week-end 124 aan vragen aan U voor Daar is 3.500 000.- voor nodig. Veel geld, maar het werk van de kerken en missionarissen in de ont wikkelingslanden is dit meer dan d' moeite waard' lf weet wat missionaris sen doen. L' weet, dat de MIVA hen tracht te helpen bij de oplossing van hun vervoersproblemen. Help de MIVA daar om bij haar werk voor de missionarissen. IJ kunt heipen, en concreet. En doe «es extra's nu de Miva 10 jaar bestaat. I ,na& ervan overtuigd zijn, dat de vele aanvni gen onderzocht zijn en dat uw hulp «P verantwoorde ij ze gekanaliseerd wor Half september wordt begonnen met uitkeringen over heel de wereld, zo op 31 december a.s. het vervoersprogra ma 1975 gerealiseerd kan zijn. 424 Missionarissen en eigenlandse kf3^ ten leggen U hun vervoersproble^ voor. Daarom vragen wij U: geef naar vermogen, en maak er een1 1 van: GIRO: 27 22 49 MIVA-Vijverstraal 12, Breda. ZATERDAG 30 AUGUST GEMEKT De grei is min of meer bereikt, bedrag dat voor partici Dat was gisteren een v stellingen van prof dr. Stouthard, voorzitter va Regionale Raad voor de beidsmarkt in Brabant, o eerste van de sociale stud gen die het NKV-Brabai en met zondag in G< houdt. Thema van die studie, is dit jaar „Arbeid en inko en prof. Stouthard behan als eerste inleider de on keling van de inkomens beroepsbevolking in de na de Tweede Wereldo. De cijfers die hij hante loonde onder andere aan de overheids-inkomslen ir land. afkomstig uit belasti en sociale premies, een s groeiend beslag op het nat Ie inkomen zijn gaan lei In 1950 was dat nog 28,8 cent, in 1973 was dat al g gen tot 47,8. „Strikt genon aldus Stouthard, „zouden bij nog opgeteld moeten den de opbrengsten staatsbedrijven zoals de en de aardgasopbreng Vooral de laatste eategor: sterk gestegen. Voor 1975 w geschat, dat de overhei komsten ongeveer 55 cent van liet nationaal i men bedragen en dat vat groei van het nationale i men 80 tot 90 procent naa overheid gaat. Dat leidde tot de conclusie, dat de o heid ten behoeven van de lectieve voorzieningen j belang heeft bij economi groei, maar dat aan het gi end beslag erop een natuui einde komt. Hetgeen t kent, dat aan de overheid belangrijk middel tot beh sing van sociale confli komt te vervallen of altl aanmerkelijk minde- effer wordt Facetten De Brabantse NKV-vooi ter Gerard Martijn had in openingswoord van de stu dagen het centrale thema beid en inkomen" zwaar wijdvertakt genoemd, zwaar dat het hoogstens mr lijk is in deze studiedagen aantal facetten aan de orde stellen. Ook hij raakte aan punt van de overheids-fin ciën door te vermelden, onder druk van de publi opipie en vooral van de ste stijging van de werkloos! in 1975 de regeringen van meeste industriële landen toe overgaan steeds m overheidsgelden te gebrui! om dit werkloosheidproblc op te lossen. Maar, aldus M tijn, over de effecten van tot nu toe genomen maatre len bestaat nauwelijks enig zicht. Hij zei, dat het daar gewenst is de gevolgen die maatregelen eerst op 1 waarden te bezien, alvor steeds maar weer enor sommen geld in allerlei p jeeten te steken. Voorzit Martijn bracht de werklc neidscijfers in herinner! 1an onze sociaal-economisc merewerker) "'jBURG De organi adviesbureau'? kenn wal n „ti'den- Kr «in h «at bedrijven die *lch n Jhenteel laten doorlichten mankementen. Het inr< "van de adviezen van d '"e bureau's heeft er noi S de. sch'in vail dat lT„ diagnose wordt gesti h.,d« kwalen waaraan e naa,,'- leiden .De goe r«. yan hel betreffend 1 kwa'litenat daarbij borf» vt dien e". 'ntergriteit. Tc !erbiJ enige voorzie "omen 'Vlcht te worden maïeü' beroepsadvisei maken evena,s and verl!" Peze worden de kice door het gebre kim, eciaal dat ter beseh mëS Staat Een van de prob «,,r. »aai een conclusie t< werke„ d.e door de opdracl «ver vooraf is gesteld. den e. ''ebben enkele voorbe ten ons, 'and van activit En vr dergelijke bureai West i£! grootste die "est-Europa opereert JAARBEURS UTRECHT

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 8