Raleigh-coureurs vallen buiten akkoord
BOMAANSLAG
OP ZOETEMELK?
Eén finaleplaats
Merckx niet
zeker
van zichzelf
HESP
Spaarrente bij Van Lanschot
op onderstaande vormen
verhoogd.
8V/o 8%%
BRAM FAAS
HIELP
TINEKE
FOPMA
MAGAZIJNHALLEN
IN ROOSENDAAL N.B.
KEURKOOP POSTORDERS
Sport op tv
en
sport
Vedetten
bijeen
te huur 2250 m2 of 4500 m2
6750 m2 of 9000 m2
MODERNE BEDRIJFS-
wielrennen
Evan Lanschot
Zoetemelk
wil kwart
ton betalen
ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1975
YVOIR - Heel wat prof-
renners verkenden gisteren
het parkoers waarop mor
gen (zondag) de strijd om de
profwereldtitel op de weg
zal ontbranden. Op de foto
v.l.n.r. Joop Zoetemelk, nu
nog regerend wereldkam
pioen Eddy Merckx, Frans
Verbeeck, Henny Kuiper en
Freddy Maertens.
ADVERTENTIE
- aantrekkelijke lage huur
- ingangsdatum 1 januari 1976
Naar keuze:
- kort of langlopende huurperiode
- al of geen laadkuilperrons
komt vrij door ingebruikname van eigen bedrijfs
ruimte van 18.000 m2.
Verdere inlichtingen:
AFDELING MAGAZIJNEN EN EXPEDITIE, ROOSENDAAL
vragen naar de heer Mulder, tel. 01650-37855.
STEUN VOOR JOOP ZOETEMELK
(Van onze speciale verslaggever)
BOUGE - Zes renners van de Nederlandse profploeg - Vianen, Knetemann, Karstens,
Priem, Den Hertog en nationaal-kampioen Kuiper - hebben zich achter Joop Zoetemelk
geschaard. Zij zullen de kansen van de Gan-Mercier-renner morgen in de wereldtitelstrijd
verdedigen. Alleen de Raleigh-renners Raas, Schuiten en Pronk h'Rben Zoetemelk geen
steun toegezegd. Het drietal, dat zelf veel voelt voor hulpverlening aan Zoetemelk, liet het
besluit over aan ploegleider Peter Post, die op zijn beurt ook geen ja of nee durfde zeggen.
Post: „Ik wil morgen (zaterdag) eerst overleg plegen met mijn directie. Ik sta niet negatief
tegenover het plan, maar de moeilijkheid is dat ik onmogelijk in de publiciteit kan brengen
dat mijn renners voor Gan-Mercier rijden. Dan kunnen ze net zo goed hun maandsalaris bij
Gan-Mercier halen".
ZATERDAG
Radio: Hilversum I:
10.00 uur Aktua Sport,
18.00 uur Sportnieuws.
Hilversum II: 12.30 uur
ZI Sport.
Hilversum III: 16.03 uur
Sportshow, 23.02 uur
Sportshow.
TV: Nederland I: 16.30
uur Trossport, 17.30 uur
Sporttroef met wk wiel
rennen en wk roeien.
Nederland 0: 14.00
Sporttroef met wk wiel
rennen en wk roeien,
22.30 Studio Sport.
België: 11.45-12.30,
13.45-14.15, 14.50-15.10,
15.50-16.50 uur: wk wiel
rennen.
Duitsland I: 17.48 Die
Sportsehau.
ZONDAG
Radio: Hilversum I:
23.00 uur vanavond laat
sport. -
Hilversum II: 9.00 uur
Sportmededelingen.
Hilversum III: 10.55,
11.55,12.55, uur wk wiel
rennen, 14.02 uur Langs
de Lijn.
TV: 15.00, 16.27 wk
wielrennen, 16.55 uur to
to.
Nederland II: 19.05 uur
Studio Sport.
België: 9.45, 12.15-
12.45, 13.15-13.40 en
15.00 uur wk wielrennen,
20.00 uur Sportweekend.
WK.
DOOR:
HEIN GROOTHUIS
Voor het standpunt van Post
en zijn coureurs bestond over
igens wel begrip. Zoetemelk:
„Raleigh heeft natuurlijk nog
andere belangen. Tenslotte
heeft het Thurau ook in de wed
strijd zitten. En zoals Thurau de
ronde van Nederland heeft ge
reden. is hij voor mij zonder
meer een van de favorieten.
Jan Janssen zei erover: Het
is een moeilijke situatie voor de
renners en Post. Als ze echter
niet akkoord gaan, delen ze ook
niet mee als een andere renner
van de ploeg kampioen wordt.
En als een van hen zelf de titel
zou grijpen, hoeven ze ook niets
aan de anderen te betalen". De
drie Prisol-renners, Fedor den
Hertog, Cees Priem en Hennie
Kuiper, hadden geen rugge
spraak met hun ploegleider of
directie nodig om zich bereid te
verklaren voor Zoetemelk te
gaan rijden'. Cees Priem: „Onze
kansen liggen toch een stuk
kleiner". Fedor den Hertog
merkte gekscherend op: „Wij
hadden ook wel andere belan
gen. Mendez (die heeft in de
Tour voor Frisol gereden; red.) is
de kampioen van Portugal....".
De steun aan Zoetemelk is
overigens niet onvoorwaarde
lijk, want als een andere Neder
lander tijdens de köers in kans
rijke positie is, komt de hulp te
vervallen. Jan Janssen: „Mocht
er een renner vooruit komen -
b.v. Kuiper - met twee renners
van weinig importantie, dan
wordt hij beschermd. Door de
hele ploeg. Ook door Zoete
melk".
Het overleg van de ploeg gis
teren in Bouge was bijzonder
snel teil einde. Jan Janssen: „De
besprekingen voor een wereld
kampioenschap is nog nooit zo
vlot verlopen. Het was in twintig
minuten gepiept. Andere jaren -
ik heb acht wereldkampioen
schappen meegemaakt - was het
altijd een verschrikkelijke
trammelant en draaide het erop
uit dat er vier of vijf kaïnpen wa
ren. Nu hebben we er voorlopig
nog twee. Dat vergroot zonder
meer de Nederlandse kansen".
Als Zoetemelk wereldkampi
oen wordt, wordt het bedrag dat
hij voor de titel over heeft, direct
na afloop in Yvoir verdeeld on
der de renners, naargelang zij
werk voor de Gan-Mercier-
renner verzet hebben. Dit ter
beoordeling van Jan Janssen,
die de wedstrijd zal volgen.
Janssen: „Het kan best zijn dat
in dat geval iemand die vijfde is
geworden minder krijgt dan ie
mand die is afgestapt, maar wel
honderd kilometer voor Zoete
melk op kop heeft gereden. En
voor een renner, die in de eerste
ronde is gevallen en in het zie
kenhuis is terechtgekomen, valt
er niets te halen. Mogelijk krijgt
ADVERTENTIE
Spaarvormen met vaste termijn
j jaar vast - nu
(Op voordien gestorte bedragen op spaarvormen met vaste termijn
wordt gedurende de looptijd geen rcntcwij/.iging toegepast.)
Spaarbrieven (aan Ibonder)
5 jaar - nu 8% wordt sn
(Percentages berekend op basis van rente op rente).
Bovenstaande rentevergoedingen gelden ni.i.v.
1 september 1975.
De rentevergoedingen op al onze overige spaarvormen
blijven ongewijzigd.
bankiers
s-Hertogenbosch, Amsterdam,Breda, Den Haag, Eindhoven, Hilversum, Nijmegen, Roosendaal,
Rotterdam, Tilburg, Vught.
t De Nederlandse profs verkennen onder leiding van Joop Zoetemelk en Jan Janssen het parkoers.
hij alleen iets als geste van de
andere renners. Het is hard,
maar zo is nu eenmaal het onge
schreven wedstrijd-reglement".
Voor de andere renners ligt het
aï te schuiven bedrag lager in
dien bij hen de wereldtitel te
recht zou komen, omdat zij nu
eenmaal minder op kunnen
brengen. „En", aldus Karstens,
voor wie het het negende we
reldkampioenschap wordt,
„omdat wij Zoetemelk onze
steun hebben toegezegd".
Het bedrag 15.000,-), dat
door de twee sponsors beschik
baar is gesteld, wordt alleen uit
gekeerd indien de wereldtitel
het Nederlandse kamp ten deel
valt. „Maar", stelt Jan Janssen,
„als iedereen er keihard voor
heeft gewerkt, wil ik in ieder ge
val proberen of de sponsors een
deel willen betalen. Ik heb wel
reden om aan te nemen dat dat
zal lukken".
Joop Zoetemelk vond het be
reikte akkoord een behoorlijke
ruggesteun. „Als een flink aan
tal renners achter me staat, geeft
dat je zelfvertrouwen", aldus de
Nederlandse favoriet, die het
parkoers van vorig jaar in Mon
treal als lastiger beschouwt dan
dat van Yvoir, maar het traject
in de Ardennen zeker niet on
derschat. „Het is moeilijk ge
noeg. Ik denk alleen dat de slag
eerder berg-af dan berg-op zal
vallen. Berg-op moeten we tegen
de wind in en ik geloof dat het
daardoor eerder bij elkaar blijft.
Berg-af is het daarentegen
enorm bochtig en met af en toe
slechte stukken weg. Ik vind het
echt een parkoers voor een ont
snapping, die de hele wedstrijd
duurt".
(Van een van onze verslagge
vers)
YVOIR - „Weet u, dat Joop
Zoetemelk door een onbe
kende bedreigd is met een
bomaanslag?". Het personeel
van de Belgische ploeg onder
aanvoering van de persoon
lijke verzorger van Eddie
Merckx Guillaume Miehiels,
en de talrijke supporters in
het trainigskamp van de Be
lgen, weten met zekerheid te
vertellen, dat de politie
speurt naar een man, die
Zoetemelk naar het leven zou
staan.
Miehiels: „Het is hier gistera
vond over de radio omgeroepen
en er is politieversterking om
Zoetemelk te beschermen".
Twintig kilometer verder in het
Nederlandse kamp haalt Joop
Zoetemelk zijn schouders op.
„Ik weet wel dat ik hier nooit
populair ben geweest, en dat ik
dit ook nooit zal worden. Maar
een bom? Nee, daar weet ik niks
van. Zij hebben mijn naam wel
op het wegdek van het parcours
i in Yvoir gekalkt. Zoetemelk-
Souceur staat er, hetgeen onge
veer betekent dat ik een wieltje
splakker ben. Ach. daar lach ik
maar een keer om".
De coach van de Nederlandse
ploeg, Jan Janssen verklaarde:
„Wij trekken ons niets aan van
de vijandige gezindheid van het
publiek, zij hebben ook altijd op
mij gefloten, dat is hun stijl. Als
Zoetemelk wereldkampioen
wordt, mogen ze rustig met rotte
eieren gooien. Dan neem ik dat
wel op de koop toe.
(Van onze speciale verslaggever)
YVOIR - Als Joop Zoetemelk
wereldkampioen wordt, mogen
de Nederlandse profs, die in zijn
dienst gereden hebben, 40.000
gulden onder elkaar verdelen.
Coach Jan Jansen heeft twee
sponsors aangetrokken, een van
hen is de bekende Kurt Vyth, die
elk 7500 gulden betalen. Zoete
melk zelf is bereid 25.000 gulden
voor de ploeg op tafel te leggen,
indien hij de regenboogtrui zal
veroveren.
(Van een speciale verslaggever)
NOTTINGHAM - De vreugde
won het tenslotte toch van de
teleurstelling. Nadat Jan van
der Horst en Willem Boescho-
ten, door op knappe wijze
tweede te worden in de halve fi
nales van de twee zonder stuur
man. Oranje zijn eerste finale
plaats hadden gebrachtl beheer
ste optimisme de Nederlandse
aanhang. Immers, voor de on
gestuurde Nereus-Nautilus vier
waren de kansen toch aanmer
kelijk beter. Het mocht niet zo
zijn. Nederland zal vandaag bij
de eindstrijd van de wereld
kampioenschappen roeien in
Nottingham, net als een jaar
eerder op de Rotsee van Luzern,
slechts bij de twee zonder
stuurman vertegenwoordigd
zijn.
De twee van Nereus roeiden
gisteren bij opnieuw drukkende
hitte en zwakke tegenwind een
sublieme race. „De opzet was",
betoogde coach Van Maen, „De
Tsjechen achter ons te houden.
Als dat zou lukken blijf je de
Roemenen ook wel voor" Die
tactiek slaagde volkomen.
Voor de Nederlands suppor
ters scheen het hierna slechts
een kwestie van tijd voordat de
tweede finalist van de Oranje
equipe zich zou aandienen. Dat
optimisme scheen lange tijd
ruimschoots verantwoord te
zijn. De vier zonder stuurman
van Nereus-Nautilus, aanvan
kelijk zelfs als tweede roeiend in
een baantempo van 37, hield de
derde plaats steeds ruim binnen
bereik. Na 1500 meter bedroeg
de achterstand van de in vierde
positie varende Westduitsers
nog een lengte. De Bonn-
Beuel-Köln 77-combinatie, be
slist geen gave eenheid, joeg het
tempo op tot over de 40 slagen
per minuut. Nereus-Nautilus
ging eveneens omhoog, kwam
tot 39,5 maar viel snel weer te
rug. Moeiteloos maakten de
Duitsers hun achterstand
goed,ze zagen zelfs nog kans
ruimschoots licht tussen hun
boot en die van de
Amsterdams-Rotterdamse coa
litie te krijgen.
(Van onze speciale verslag
gever)
YVOIR - Rond het midda
guur kwam gisteren de stille
vallei van Molinée tot leven.
Eddie Merckx keerde terug
van een training op de weg.
Supporters schoven behoed
zaam naderbij. Auto's stop
ten en de inzittenden her
kenden Merckx. In een om
mezien was de wereldkam
pioen omringd door een grote
schare mensen.
Merckx ontvluchtte de drukte
en ging met de Belgische ploeg
aan tafel, waar Roger de Vlae-
minck de stemming erin hield.
Meer dan eens lagen de renners
krom van het lachen, alleen
Freddie Maertens zat stil in een
hoekje. Een ontspannen sfeer,
jawel. Maar diep in het binnen
ste van de renners moet toch de
spanning voelbaar zijn geweest.
Frans Verbeeck zei: „Er wordt
veel gepraat, maar niets ge
zegd". Zo bleef het ook. De Be
lgen kwamen niet tot een onder
ling akkoord en zullen tijdens de
wedstrijd wel zien hoe de zaken
zich ontwikkelen. „Ik wist tevo
ren dat het moeilijk zou wor
den", vertelde Eddie later, ..Ro
ger de Vlaeminck en ik rijden
voor een Italiaanse fabriek. Bij
de firma's zijn concurrenten,
dan kan de Vlaeminck het niet
aan zijn baas verkopen om met
mij samen te werken.
Ondanks de verdeeldheid bij
de Belgen, die niet verder kwa
men dan de afspraak „wij zullen
niet tegen elkaar rijden" blijft
Merckx de man die morgen ver
slagen zal moeten worden. Op
hem rust voor het negende jaar
het gewicht van de wedstrijd.
„Het gekke is, dat ik eigenlijk
niet weet, waar ik op dit moment
sta, ik heb geen inzicht in de
vorm en de kracht van mijn
tegenstanders", zegt Eddie en
geeft daarmee aan, dat zelfs hij
twijfelt. „Wij rijden in Europa
in drie a vier groepen de criteria.
De Fransen in hun land, de
Spanjaarde ook, wij in België en
Nederland en de Italianen en
Zwitsers in Italië. Na de Tour de
France heb ik de meeste renners
niet meer in actie gezien, ik weet
dus niet hoe hun vorm ervoor
staat. Maar als mijn voornaam
ste rivalen beschouw ik toch
Zoetemelk, Danguillaume en de
Italianen".
En Bernard Thevenel dan?
„Het vorig jaar heeft hij zeer
goed gereden", antwoordt
Merckx, „Toen was hij echter
fit. Hij had de Tour de France
halverwege verlaten en daar
door kwam hij in Montreal uit
gerust aan de start. Nu heeft ook
Thevenet door zijn Tour-zege
deelgenomen aan het circus van
de criteria. Veel rijden, veel rei
zen, vermoeiend leven. Het is
bijna onmogelijk geworden voor
een moderne prof om zich opti
maal voor te bereiden op het we
reldkampioenschap. We hebben
teveel verplichtingen en als we
die niet nakomen, verliezen we
veel geld. Het verbaasde mij dan
ook niet, dat toen ik de vorige
week Thevenet in een criterium
aan het werk zag, hij geen beste
indruk meer op mij maakte. Bo
vendien geloof ik dat het par
cours in Yvoir niet lastig genoeg
voor hem is. Maar je weet nooit,
misschien is hij er zondag wel
weer".
„Morgen zullen weer alle ogen
op je gericht zijn„Ja, ik
weet het", zegt Merckx, „dat
maakt me toch wel nerveus. Wat
dit betreft ben ik na tien seizoe
nen nog altijd een nieuweling. Ik
heb het hele jaar door gezegd dat
Yvoir het hoogtepunt van mijn
seizoen zal worden en nu het zo
ver is, ben ik verre van zeker
over de goede afloop. Het kan
een vreemde wedstrijd worden.
AUTOSPORT - Aan de voor
laatste rally cross om het Euro
pees rallycrosskampioenschap
1975, die zondag op het Euro
circuit te Valkenswaard wordt
gereden, zal onder meer worden
deelgenomen door de Zuidafn-
kaanse coureur Joy Scheckter.
Deze formule I l ijdér zal aan het
stuur van een Ford Escort de
Claats innemen, die eerst was
estemd voor de Brit Rod
Chapman.
(Van onze sportredactie)
TERNEUZEN - Een man, die
bijzonder veel plezier beleefde
aan de wereldtitel, die Tineke
Kopma behaalde bij de dames
tijdens de wereldkamioen-
schappen wielrennen op de
weg in het Belgische Mettct is
de bekende Terneuzense rij
wielhandelaar Bram Eaas. Het
was op de fiets die Bram Faas
net helemaal had opgeknapt,
dat de 22-jarige derde jaars
studente geschiedenis uit liet
Friese Huins de wereldtitel
behaalde.
Bram Faas vertelt: „Vrij
dagmiddag reed Tineke, die bij
Batavus bnder contract staat,
ter voorbereiding op het we
reldkampioenschap in Mettet
mee in het afwachtingscrite-
rium in Terneuzen, in het ka
der van de eerste etappe van de
Omloop van Zeeuwsch-
Vlaanderen. Een paar ronden
voor het einde kwam ze be
hoorlijk te vallen. Haar Bata
vus fiets, waarop zij in Mettet
zou starten, lag in de vernie
ling. De trapper kapot en een
krom wiel. Ze kwam teleurges
teld naar me toe en vroeg of ik
er nog iets aan kon doen, an
ders zou ze bij de wereldkam
pioenschappen in de grootste
moeilijkheden komen".
Bram Faas, die op het zelfde
moment als assistent ploeglei
der van Batavus in de Omloop
van Zeèuwsch-Vlaanderen
dienst deed, repte zich naar
zijn werkplaats in Terneuzen,
en zorgde eivoor dat een paar
uur later Tineke Fopma weer
over een keurige racefiets
mocht beschikken. Faas: „Ik
heb het graag voor haar ge
daan. Mijn contacten met de
Batavus-ploegleider Kou-
wenhoven zijn uitstekend. Ik
heb prettig met hem samen
gewerkt in de Omloop Het
kwam voor mij als een bijzon
der aangename verrassing dat
Tineke Fopma de wereldtitel
pakte Voor jezelf heb je dan
een beetje het gevoel dat je er
een stukje aan meegewerkt
hebt Ik heb haar dan ook me
teen een gelukstelegram ge
stuurd".