Raleigh-coureurs vallen buiten akkoord BOMAANSLAG OP ZOETEMELK? Eén finaleplaats Merckx niet zeker van zichzelf HESP Spaarrente bij Van Lanschot op onderstaande vormen verhoogd. 8V/o 8%% BRAM FAAS HIELP TINEKE FOPMA MAGAZIJNHALLEN IN ROOSENDAAL N.B. KEURKOOP POSTORDERS Sport op tv en sport Vedetten bijeen te huur 2250 m2 of 4500 m2 6750 m2 of 9000 m2 MODERNE BEDRIJFS- wielrennen Evan Lanschot Zoetemelk wil kwart ton betalen ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1975 YVOIR - Heel wat prof- renners verkenden gisteren het parkoers waarop mor gen (zondag) de strijd om de profwereldtitel op de weg zal ontbranden. Op de foto v.l.n.r. Joop Zoetemelk, nu nog regerend wereldkam pioen Eddy Merckx, Frans Verbeeck, Henny Kuiper en Freddy Maertens. ADVERTENTIE - aantrekkelijke lage huur - ingangsdatum 1 januari 1976 Naar keuze: - kort of langlopende huurperiode - al of geen laadkuilperrons komt vrij door ingebruikname van eigen bedrijfs ruimte van 18.000 m2. Verdere inlichtingen: AFDELING MAGAZIJNEN EN EXPEDITIE, ROOSENDAAL vragen naar de heer Mulder, tel. 01650-37855. STEUN VOOR JOOP ZOETEMELK (Van onze speciale verslaggever) BOUGE - Zes renners van de Nederlandse profploeg - Vianen, Knetemann, Karstens, Priem, Den Hertog en nationaal-kampioen Kuiper - hebben zich achter Joop Zoetemelk geschaard. Zij zullen de kansen van de Gan-Mercier-renner morgen in de wereldtitelstrijd verdedigen. Alleen de Raleigh-renners Raas, Schuiten en Pronk h'Rben Zoetemelk geen steun toegezegd. Het drietal, dat zelf veel voelt voor hulpverlening aan Zoetemelk, liet het besluit over aan ploegleider Peter Post, die op zijn beurt ook geen ja of nee durfde zeggen. Post: „Ik wil morgen (zaterdag) eerst overleg plegen met mijn directie. Ik sta niet negatief tegenover het plan, maar de moeilijkheid is dat ik onmogelijk in de publiciteit kan brengen dat mijn renners voor Gan-Mercier rijden. Dan kunnen ze net zo goed hun maandsalaris bij Gan-Mercier halen". ZATERDAG Radio: Hilversum I: 10.00 uur Aktua Sport, 18.00 uur Sportnieuws. Hilversum II: 12.30 uur ZI Sport. Hilversum III: 16.03 uur Sportshow, 23.02 uur Sportshow. TV: Nederland I: 16.30 uur Trossport, 17.30 uur Sporttroef met wk wiel rennen en wk roeien. Nederland 0: 14.00 Sporttroef met wk wiel rennen en wk roeien, 22.30 Studio Sport. België: 11.45-12.30, 13.45-14.15, 14.50-15.10, 15.50-16.50 uur: wk wiel rennen. Duitsland I: 17.48 Die Sportsehau. ZONDAG Radio: Hilversum I: 23.00 uur vanavond laat sport. - Hilversum II: 9.00 uur Sportmededelingen. Hilversum III: 10.55, 11.55,12.55, uur wk wiel rennen, 14.02 uur Langs de Lijn. TV: 15.00, 16.27 wk wielrennen, 16.55 uur to to. Nederland II: 19.05 uur Studio Sport. België: 9.45, 12.15- 12.45, 13.15-13.40 en 15.00 uur wk wielrennen, 20.00 uur Sportweekend. WK. DOOR: HEIN GROOTHUIS Voor het standpunt van Post en zijn coureurs bestond over igens wel begrip. Zoetemelk: „Raleigh heeft natuurlijk nog andere belangen. Tenslotte heeft het Thurau ook in de wed strijd zitten. En zoals Thurau de ronde van Nederland heeft ge reden. is hij voor mij zonder meer een van de favorieten. Jan Janssen zei erover: Het is een moeilijke situatie voor de renners en Post. Als ze echter niet akkoord gaan, delen ze ook niet mee als een andere renner van de ploeg kampioen wordt. En als een van hen zelf de titel zou grijpen, hoeven ze ook niets aan de anderen te betalen". De drie Prisol-renners, Fedor den Hertog, Cees Priem en Hennie Kuiper, hadden geen rugge spraak met hun ploegleider of directie nodig om zich bereid te verklaren voor Zoetemelk te gaan rijden'. Cees Priem: „Onze kansen liggen toch een stuk kleiner". Fedor den Hertog merkte gekscherend op: „Wij hadden ook wel andere belan gen. Mendez (die heeft in de Tour voor Frisol gereden; red.) is de kampioen van Portugal....". De steun aan Zoetemelk is overigens niet onvoorwaarde lijk, want als een andere Neder lander tijdens de köers in kans rijke positie is, komt de hulp te vervallen. Jan Janssen: „Mocht er een renner vooruit komen - b.v. Kuiper - met twee renners van weinig importantie, dan wordt hij beschermd. Door de hele ploeg. Ook door Zoete melk". Het overleg van de ploeg gis teren in Bouge was bijzonder snel teil einde. Jan Janssen: „De besprekingen voor een wereld kampioenschap is nog nooit zo vlot verlopen. Het was in twintig minuten gepiept. Andere jaren - ik heb acht wereldkampioen schappen meegemaakt - was het altijd een verschrikkelijke trammelant en draaide het erop uit dat er vier of vijf kaïnpen wa ren. Nu hebben we er voorlopig nog twee. Dat vergroot zonder meer de Nederlandse kansen". Als Zoetemelk wereldkampi oen wordt, wordt het bedrag dat hij voor de titel over heeft, direct na afloop in Yvoir verdeeld on der de renners, naargelang zij werk voor de Gan-Mercier- renner verzet hebben. Dit ter beoordeling van Jan Janssen, die de wedstrijd zal volgen. Janssen: „Het kan best zijn dat in dat geval iemand die vijfde is geworden minder krijgt dan ie mand die is afgestapt, maar wel honderd kilometer voor Zoete melk op kop heeft gereden. En voor een renner, die in de eerste ronde is gevallen en in het zie kenhuis is terechtgekomen, valt er niets te halen. Mogelijk krijgt ADVERTENTIE Spaarvormen met vaste termijn j jaar vast - nu (Op voordien gestorte bedragen op spaarvormen met vaste termijn wordt gedurende de looptijd geen rcntcwij/.iging toegepast.) Spaarbrieven (aan Ibonder) 5 jaar - nu 8% wordt sn (Percentages berekend op basis van rente op rente). Bovenstaande rentevergoedingen gelden ni.i.v. 1 september 1975. De rentevergoedingen op al onze overige spaarvormen blijven ongewijzigd. bankiers s-Hertogenbosch, Amsterdam,Breda, Den Haag, Eindhoven, Hilversum, Nijmegen, Roosendaal, Rotterdam, Tilburg, Vught. t De Nederlandse profs verkennen onder leiding van Joop Zoetemelk en Jan Janssen het parkoers. hij alleen iets als geste van de andere renners. Het is hard, maar zo is nu eenmaal het onge schreven wedstrijd-reglement". Voor de andere renners ligt het aï te schuiven bedrag lager in dien bij hen de wereldtitel te recht zou komen, omdat zij nu eenmaal minder op kunnen brengen. „En", aldus Karstens, voor wie het het negende we reldkampioenschap wordt, „omdat wij Zoetemelk onze steun hebben toegezegd". Het bedrag 15.000,-), dat door de twee sponsors beschik baar is gesteld, wordt alleen uit gekeerd indien de wereldtitel het Nederlandse kamp ten deel valt. „Maar", stelt Jan Janssen, „als iedereen er keihard voor heeft gewerkt, wil ik in ieder ge val proberen of de sponsors een deel willen betalen. Ik heb wel reden om aan te nemen dat dat zal lukken". Joop Zoetemelk vond het be reikte akkoord een behoorlijke ruggesteun. „Als een flink aan tal renners achter me staat, geeft dat je zelfvertrouwen", aldus de Nederlandse favoriet, die het parkoers van vorig jaar in Mon treal als lastiger beschouwt dan dat van Yvoir, maar het traject in de Ardennen zeker niet on derschat. „Het is moeilijk ge noeg. Ik denk alleen dat de slag eerder berg-af dan berg-op zal vallen. Berg-op moeten we tegen de wind in en ik geloof dat het daardoor eerder bij elkaar blijft. Berg-af is het daarentegen enorm bochtig en met af en toe slechte stukken weg. Ik vind het echt een parkoers voor een ont snapping, die de hele wedstrijd duurt". (Van een van onze verslagge vers) YVOIR - „Weet u, dat Joop Zoetemelk door een onbe kende bedreigd is met een bomaanslag?". Het personeel van de Belgische ploeg onder aanvoering van de persoon lijke verzorger van Eddie Merckx Guillaume Miehiels, en de talrijke supporters in het trainigskamp van de Be lgen, weten met zekerheid te vertellen, dat de politie speurt naar een man, die Zoetemelk naar het leven zou staan. Miehiels: „Het is hier gistera vond over de radio omgeroepen en er is politieversterking om Zoetemelk te beschermen". Twintig kilometer verder in het Nederlandse kamp haalt Joop Zoetemelk zijn schouders op. „Ik weet wel dat ik hier nooit populair ben geweest, en dat ik dit ook nooit zal worden. Maar een bom? Nee, daar weet ik niks van. Zij hebben mijn naam wel op het wegdek van het parcours i in Yvoir gekalkt. Zoetemelk- Souceur staat er, hetgeen onge veer betekent dat ik een wieltje splakker ben. Ach. daar lach ik maar een keer om". De coach van de Nederlandse ploeg, Jan Janssen verklaarde: „Wij trekken ons niets aan van de vijandige gezindheid van het publiek, zij hebben ook altijd op mij gefloten, dat is hun stijl. Als Zoetemelk wereldkampioen wordt, mogen ze rustig met rotte eieren gooien. Dan neem ik dat wel op de koop toe. (Van onze speciale verslaggever) YVOIR - Als Joop Zoetemelk wereldkampioen wordt, mogen de Nederlandse profs, die in zijn dienst gereden hebben, 40.000 gulden onder elkaar verdelen. Coach Jan Jansen heeft twee sponsors aangetrokken, een van hen is de bekende Kurt Vyth, die elk 7500 gulden betalen. Zoete melk zelf is bereid 25.000 gulden voor de ploeg op tafel te leggen, indien hij de regenboogtrui zal veroveren. (Van een speciale verslaggever) NOTTINGHAM - De vreugde won het tenslotte toch van de teleurstelling. Nadat Jan van der Horst en Willem Boescho- ten, door op knappe wijze tweede te worden in de halve fi nales van de twee zonder stuur man. Oranje zijn eerste finale plaats hadden gebrachtl beheer ste optimisme de Nederlandse aanhang. Immers, voor de on gestuurde Nereus-Nautilus vier waren de kansen toch aanmer kelijk beter. Het mocht niet zo zijn. Nederland zal vandaag bij de eindstrijd van de wereld kampioenschappen roeien in Nottingham, net als een jaar eerder op de Rotsee van Luzern, slechts bij de twee zonder stuurman vertegenwoordigd zijn. De twee van Nereus roeiden gisteren bij opnieuw drukkende hitte en zwakke tegenwind een sublieme race. „De opzet was", betoogde coach Van Maen, „De Tsjechen achter ons te houden. Als dat zou lukken blijf je de Roemenen ook wel voor" Die tactiek slaagde volkomen. Voor de Nederlands suppor ters scheen het hierna slechts een kwestie van tijd voordat de tweede finalist van de Oranje equipe zich zou aandienen. Dat optimisme scheen lange tijd ruimschoots verantwoord te zijn. De vier zonder stuurman van Nereus-Nautilus, aanvan kelijk zelfs als tweede roeiend in een baantempo van 37, hield de derde plaats steeds ruim binnen bereik. Na 1500 meter bedroeg de achterstand van de in vierde positie varende Westduitsers nog een lengte. De Bonn- Beuel-Köln 77-combinatie, be slist geen gave eenheid, joeg het tempo op tot over de 40 slagen per minuut. Nereus-Nautilus ging eveneens omhoog, kwam tot 39,5 maar viel snel weer te rug. Moeiteloos maakten de Duitsers hun achterstand goed,ze zagen zelfs nog kans ruimschoots licht tussen hun boot en die van de Amsterdams-Rotterdamse coa litie te krijgen. (Van onze speciale verslag gever) YVOIR - Rond het midda guur kwam gisteren de stille vallei van Molinée tot leven. Eddie Merckx keerde terug van een training op de weg. Supporters schoven behoed zaam naderbij. Auto's stop ten en de inzittenden her kenden Merckx. In een om mezien was de wereldkam pioen omringd door een grote schare mensen. Merckx ontvluchtte de drukte en ging met de Belgische ploeg aan tafel, waar Roger de Vlae- minck de stemming erin hield. Meer dan eens lagen de renners krom van het lachen, alleen Freddie Maertens zat stil in een hoekje. Een ontspannen sfeer, jawel. Maar diep in het binnen ste van de renners moet toch de spanning voelbaar zijn geweest. Frans Verbeeck zei: „Er wordt veel gepraat, maar niets ge zegd". Zo bleef het ook. De Be lgen kwamen niet tot een onder ling akkoord en zullen tijdens de wedstrijd wel zien hoe de zaken zich ontwikkelen. „Ik wist tevo ren dat het moeilijk zou wor den", vertelde Eddie later, ..Ro ger de Vlaeminck en ik rijden voor een Italiaanse fabriek. Bij de firma's zijn concurrenten, dan kan de Vlaeminck het niet aan zijn baas verkopen om met mij samen te werken. Ondanks de verdeeldheid bij de Belgen, die niet verder kwa men dan de afspraak „wij zullen niet tegen elkaar rijden" blijft Merckx de man die morgen ver slagen zal moeten worden. Op hem rust voor het negende jaar het gewicht van de wedstrijd. „Het gekke is, dat ik eigenlijk niet weet, waar ik op dit moment sta, ik heb geen inzicht in de vorm en de kracht van mijn tegenstanders", zegt Eddie en geeft daarmee aan, dat zelfs hij twijfelt. „Wij rijden in Europa in drie a vier groepen de criteria. De Fransen in hun land, de Spanjaarde ook, wij in België en Nederland en de Italianen en Zwitsers in Italië. Na de Tour de France heb ik de meeste renners niet meer in actie gezien, ik weet dus niet hoe hun vorm ervoor staat. Maar als mijn voornaam ste rivalen beschouw ik toch Zoetemelk, Danguillaume en de Italianen". En Bernard Thevenel dan? „Het vorig jaar heeft hij zeer goed gereden", antwoordt Merckx, „Toen was hij echter fit. Hij had de Tour de France halverwege verlaten en daar door kwam hij in Montreal uit gerust aan de start. Nu heeft ook Thevenet door zijn Tour-zege deelgenomen aan het circus van de criteria. Veel rijden, veel rei zen, vermoeiend leven. Het is bijna onmogelijk geworden voor een moderne prof om zich opti maal voor te bereiden op het we reldkampioenschap. We hebben teveel verplichtingen en als we die niet nakomen, verliezen we veel geld. Het verbaasde mij dan ook niet, dat toen ik de vorige week Thevenet in een criterium aan het werk zag, hij geen beste indruk meer op mij maakte. Bo vendien geloof ik dat het par cours in Yvoir niet lastig genoeg voor hem is. Maar je weet nooit, misschien is hij er zondag wel weer". „Morgen zullen weer alle ogen op je gericht zijn„Ja, ik weet het", zegt Merckx, „dat maakt me toch wel nerveus. Wat dit betreft ben ik na tien seizoe nen nog altijd een nieuweling. Ik heb het hele jaar door gezegd dat Yvoir het hoogtepunt van mijn seizoen zal worden en nu het zo ver is, ben ik verre van zeker over de goede afloop. Het kan een vreemde wedstrijd worden. AUTOSPORT - Aan de voor laatste rally cross om het Euro pees rallycrosskampioenschap 1975, die zondag op het Euro circuit te Valkenswaard wordt gereden, zal onder meer worden deelgenomen door de Zuidafn- kaanse coureur Joy Scheckter. Deze formule I l ijdér zal aan het stuur van een Ford Escort de Claats innemen, die eerst was estemd voor de Brit Rod Chapman. (Van onze sportredactie) TERNEUZEN - Een man, die bijzonder veel plezier beleefde aan de wereldtitel, die Tineke Kopma behaalde bij de dames tijdens de wereldkamioen- schappen wielrennen op de weg in het Belgische Mettct is de bekende Terneuzense rij wielhandelaar Bram Eaas. Het was op de fiets die Bram Faas net helemaal had opgeknapt, dat de 22-jarige derde jaars studente geschiedenis uit liet Friese Huins de wereldtitel behaalde. Bram Faas vertelt: „Vrij dagmiddag reed Tineke, die bij Batavus bnder contract staat, ter voorbereiding op het we reldkampioenschap in Mettet mee in het afwachtingscrite- rium in Terneuzen, in het ka der van de eerste etappe van de Omloop van Zeeuwsch- Vlaanderen. Een paar ronden voor het einde kwam ze be hoorlijk te vallen. Haar Bata vus fiets, waarop zij in Mettet zou starten, lag in de vernie ling. De trapper kapot en een krom wiel. Ze kwam teleurges teld naar me toe en vroeg of ik er nog iets aan kon doen, an ders zou ze bij de wereldkam pioenschappen in de grootste moeilijkheden komen". Bram Faas, die op het zelfde moment als assistent ploeglei der van Batavus in de Omloop van Zeèuwsch-Vlaanderen dienst deed, repte zich naar zijn werkplaats in Terneuzen, en zorgde eivoor dat een paar uur later Tineke Fopma weer over een keurige racefiets mocht beschikken. Faas: „Ik heb het graag voor haar ge daan. Mijn contacten met de Batavus-ploegleider Kou- wenhoven zijn uitstekend. Ik heb prettig met hem samen gewerkt in de Omloop Het kwam voor mij als een bijzon der aangename verrassing dat Tineke Fopma de wereldtitel pakte Voor jezelf heb je dan een beetje het gevoel dat je er een stukje aan meegewerkt hebt Ik heb haar dan ook me teen een gelukstelegram ge stuurd".

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 23