CENTRUM VOOR ZOMAAR CONTACTEN: Hulp aan de eenzamen, maar zonder zielig te doen Nieuwe wegen voor kerkelijke publiciteit Vlooien vangen in Oirschot WEG WEZEN Straatveger vindt voor zes ton aan diamanten GRA WEE Hoffa nog steeds zoek KERK 33 straf Green Spot binnenland buitenland Geen medelijden Stumpers Kier Inspirerend Passiespelen Pasar Malam Heeze Volgende week ïfde Theorieën VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1975 EMPEL - „Ik ben de raddraaister, de aanvoerster, en degene die het meeste werk verzet. Ik bruis van ideeen - die kun je van mij per seconde verwachten - maar gelukkig is daar nog het bestuur en dat heeft al heel wat gemillime terd. Terecht, want ik ben vrij illusoir met mijn ideeën." Dit zelfportret, uitgespro ken vanaf een ligbed en geno teerd in een rustiek huisje aan ie Maas bij Oud Empel, is van lia van Pelt, die sociaal werk ïoog in haar vaandel heeft itaan. Zij is de motor van de stich- ;ing Los-Vast en van het iaarop voortbordurende Lan- ielijk Centrum voor ZoMaar Contacten. (Postbus 5021 Den 3osch). De Stichting (geboren vijf jaar geleden) wil vooral de mentaliteit ten opzichte van de eenzamen veranderen. Kor tom: wat meer vastigheid brengen, bij losse mensen. Zo moeten horeca, theater en reisbureaus service bieden aan de enkeling, die tot nu toe - volgens Ria van Pelt - de deur worden uitgekeken. Het centrum (gestart in maart) wil hetzelfde, maar is meer praktisch dan filosofisch ingesteld. „ZoMaars belang rijkste werk is het uitgeven van een contactblad. Docerend vanuit haar stret cher, terwijl de vlinders aan- en afvliegen op de bloemen in haar woeste, maar zeer gevari eerde tuin, twee geiten en een schaap weemoedig kauwen, een grijs mini-poedeltje wat spastisch reageert op het leven om hem heen, komt Ria van Pelt tot de ontvouwing van haar gedachten. Ze was aanvankelijk lerares tekenen en kunstnaaldwerk, waarna ze een winkel kunst nijverheid dreef. Daarvoor studeerde ze muziek. „Ik was alt. Dat wil zeggen: tekstbela- den liederen zingen. Maar zonder ziel naar buiten zingen, dat is niks voor mij. Ik gaf me te veel. Ik heb me daar opge brand. Toen, om mezelf te be schermen, ben ik ermee opge houden. Anders was ik aan dat zingen kapot gegaan." Ze dook in het sociaal werk, en concentreerde zich vooral op het verbeteren van mense lijke contacten. De eenzame; de muurbloem, de vroege we duwe, het meisje dat ondanks royaal gebruik van tandpasta geen partner kon krijgen, werd het brandpunt van haar beze ten acties. Contacten ja, maar geen medelijden. Hulp akkoord, maar geen steun. Begrip en masse, maar geen uithuilen op eikaars schouder. Niet strevend naar een „dubbeltje voor de armen" maar naar integratie kwam Ria van Pelt tot de conclusie dat de nood ontzaglijk hoog is en dat zij velerlei vormen aan kan nemen. De post bracht bakken met Ria van Pelt brieven aan van mensen die ZoMaar contacten wensten, die een klankbord wilden heb ben voor hun interesses, die naar mogelijkheden zochten om niet meer alleen dat theater of die reisbus in te gaan....sa men een excursie, winkelen, kamperen, eten in de stad: het doet er niet toe....als het maar contacten waren, zomaar con tacten. De eenzame, door Ria van Pelt eufemistisch de alleen- gaande genoemd, krijgt in de maatschappij douw na douw.„Dat kunt u zich niet voorstellen. Het overgrote deel van onze mensen is vrouw. Er zijn er misschien 2 op de 100 een plus eenDie vrouw die uitgaat wordt afgestraft. Een vrouw zei onlangs: „Het thea ter is voor mij wat de pauze waard is. Het mag nog zo'n mooi stuk zijn, maar als de pauze niet goed is, is de avond bedorven. Dat is de realiteit, meneer." man. Wij richten ons niet op de eerste plaats op de financiële en technische kwesties die kleven aan de burgerlijke staat, maar op de verandering van de mentaliteit. Dat is meer een zaak voor andere, al langer bestaande instanties. Neem het theater. Een vrouw alleen gaat uit. Ze heeft meestal geen wagen en is aangewezen op het openbaar vervoer. Die Kille koude bus. In het theater is er niemand die voor haar de kaartjes haalt, haar jas naar de garderobe brengt, haar een be etje verwent. Dan is er de pau ze. Ze moet zelf haar koffie ha len. En dan moet ze weer weer in die bus terug naar huis waar ze niemand vindt om mee te praten over wat ze heeft ge zien. Stuk voor. stuk geen doodsmakken, maar een plus ZoMaar en Los-Vast maken een lijst van hotels, theaters en touroperators die de alleen staande niet afstraffen, maar als volwaardige klant opvan gen. Ria van Pelt: „In een hotel zien ze een alleenstaande lie ver gaan dan komen. Want die neemt weer een 2-persoonskamer in beslag. We hebben het liefst dat onze leden zelf die lijst samenstel len." Vraag: Kweekt u op die ma nier geen club van stumpers? Ria van Pelt: „U hebt geen sociaal gevoel." Vraag: Nou, Iaat ik het dan anders zeggen. U stelt in uw brochure bij voorbeeld dat u een centrale, ronde grote (lectuur)tafel wil in de horeca-zaken, waar ie dere alleengaande kan aan schuiven. Allemaal heel mooi, maar ik zie me al in elk café turen naar die ronde tafel. Ria van Pelt legt me uit dat ik het allemaal verkeerd zie. Ik ben te jong, ik begrijp dat niet, zegt ze. Maar vooral de oudere generatie kan in barre nood geraken als bijvoorbeeld een partner wegvalt. Na enig ge discussieer vinden we elkaar. Ria van Pelt: „Uitstapjes voor alleenstaanden creëren is voor mij ook een gruwel. Dan krijg je dat zielige gedoe. Wij willen juist integratie. Dat de gene die in isolement leeft en die uiteindelijk de moed ge vonden heeft er uit te gaan, niet afknapt." „ZoMaar" geeft als hoofd werk een stenciltje uit, waarin men een advertentie kan plaatsen tegen zeer sober ta rief. Geen advertentie voor huwelijk of seksuele omgang, want daarin wordt voorzien door speciale bureaus en bla den als Vrij Nederland. Waarom geen samenwer king, vraag ik. Waarom weer de zoveelste belangengroep? Ria van Pelt schudt ontken nend haar hoofd. „Bij niemand hebben wij de ideeen gevon den die wij aanhangen. Het grondprobleem moet aange pakt worden. Wij zijn niet voor symptoombestrijding. Veel die mij schrijven hebben geen hoop meer. Maar iemand, die alleen is, kan hiermee leven, als hij weet dat er aan gesleu teld wordt. Wij hebben met Los-Vast en ZoMaar vele deu ren geopend. Het is maar een kier, maar het slot is eraf." JAN KOESEN Nu de vakantie voorbij is, zien veel kerkeraden zich geplaatst voor de vraag: Wat gaan we de komende maanden doen, om onze gemeent te laten functione ren te midden van de velen, die een effectief antwoord zoeken op de nood van deze tijd? Wat gaan we doen aan de onkerke lijkheid en hoe bereiken we de mensen, die in een ernstige crisis zijn geraakt, omdat ze de „ge meenschap de gelovigen" ont vlucht zijn? Wat gaan we doen aan het verschijnsel, dat in de sociologie van de godsdienst wordt omschreven als de femi- nisering en de vergrijzing van de kerk? Hoe betrekken we de jeugd in het werk van de ge meenteopbouw? In deze situatie is het nodig zich te bezinnen op de noodzaak van de kerkelijke publiciteit, waarvan Manfred tioneren, als de kerk het diepe geheim van Gods vleeswording in Jezus als uitgangspunt neemt. De kerke lijke publiciteit draagt meer dan alle andere vormen van over dracht een dienend en wegbe reidend karakter. Ze veronder stelt een instelling, die zich be zighoudt met de vraag: Wat kunnen wij voor u doen? Tot de voor de handliggende media behoren radio en televi sie. De generale synode van de Anglicaanse kerk besteedde er een boodschap aan, die „een nieuw tijdperk voor godsdien stige uitzendingen" heette in te luiden. De handhaving van christelijke maatstaven in de radio- en televisieuitzendingen, vormt onderdeel van de be strijding van de uitwassen met name in de commerciële en cul turele uitzendingen. Wat ons land betreft krijgen de kerken via radio en televisie volop kans deel te nemen aan uitzendingen. Vooral de „dags luiters" maken een alleszins ge past, effectief en door velen ge waardeerd gebruik van deze mogelijkheden. Men is geneigd te spreken van een „verborgen zegen" in ons zuilenbestel. Er zijn ook verder nauwelijks publiciteitsmedia te be- ddddnken, die niet in aanmer- king komen. Zonder naar volle digheid te streven, willen we er nog enkele onder de loep nemen. We denken - met gepaste be scheidenheid - in de eerste plaats aan een advertentiecam pagne. De advertentie verdient hierom de voorkeur, omdat ze een volledige taak kan verrich ten, mits men bepaalde regels in acht neemt, waarover iedere ad vertentiemanager van de lokale krant inlichtingen kan geven. Goed verzorgde folders ko men ook in aanmerking, evenals films en tentoonstellingen over zending en evangelisatie in sa menwerking met zendings- en bijbelgenootschappen. Kerker en kunnen voor het lanceren van een campagne een persconferen tie beleggen dan wel bezoeken afleggen bij sleutelfiguren in de publiciteitswereld. En het is volkomen legitiem om te profi teren van de toenmende open heid bij de gemeentebesturen, dia zonder enige schroom bena derd kunnen worden. In de Angelsaksische landen kent men sedert lang de kerke lijke PRO, afkorting voor public relations officer, vrij vertaald: de man, die voor het contact zorgt tussen de kerk en de we reld! In het Nederlandse zaken leven is de PRO geen onbekende figuur, sedert het internationale Institute of Public Relations te Londen halverwege de jaren vijftig een Nederlandse vertak king kreeg. Waarom ook niet in onze kerken? In dit verband zou ook het werk van het modernste feno meen op dit gebied: de ombuds man te noemen zijn. Het was een goed initiatief van ds. A. C. D. van den Bosch, om in het her vormde gemeentecentrum te Ginneken het Huis Mariëndal, over deze „kosmopolitieke" werker door de heer Bijma na dere informatie te laten ver schaffen. Maar wordt er in het algemeen in de Nederlandse kerken van reformatorische signatuur vol doende aan publiciteit in de hier geschetste zin gedaan? Toch wel! De Nederlands Hervormde Kerk trekt al jaren profijttttvan de inspanningen op dit gebied bij haar Instituut voor Kerk en Wereld. Bovendien geeft haar Raad voor Perszaken via het Hervormd Persbureau het be langrijkste nieuws aan tal van publiciteitsorganen. De Gereformeerde Kerken in Nederland (duidelijkheidshal ve: de synodalen) begonnen er wat later mee door de benoe ming van speciale deputaten voor de publiciteit, een orgaan dat zich over het algemeen be perkt tot de persvoorlichting. publiciteit, nauwelijks het be lang van het „predikbeurten blad" te boven gekomen. Nu beschikken de kerkeraden zelden over deskundigen, be houdens gunstige uitzonderin gen als die van de onlangs tot doctor in de godgeleerdheid ge promoveerde Rotterdamse pre dikant Dirk Lissenburg, die ja renlang studie heeft gemaakt van de moderne publicistiek. Maar voor het overige moeten we daarvoor onze kennis in het buitenland opsteken. De Lu therse Evangelische Kerk in Duitsland beschikt over voor treffelijke berichten - en infor matiediensten, gebundeld in de Evangelische Pressedienst. Ze verstrekt elk denkbaar materi aal voor kerkelijke voorlichting, zowel voor lokale als landelijke kerkbladen; voorts voor radio, televisie en tal van vormen van evangelisatiewerk. Van de Anglikaanse Advies dienst voor het onderhouden van public relations binnen de plaatselijke gemeente, kwam allerlei voorlichtingsmateriaal en een kwartaalorgaan, Interna tional Review of Mission, waar van elk nummer ('n kleine vijf honderd pagina's) vaak een be paald thema is gewijd: onmis baar voor informatie op niveau. Ook beschikt deze geloofsge meenschap over een uitstekend geredigeerd maandblad: Ker kinformatie. Haar Evangelisa tiecentrum te Baarn begon een actie op landelijk niveau voor het inzamelen van geld voor een grootscheepse advertentiecam- Eagne, die 540 mille heeft opge- racht. Heel wat gemeenten zijn door deze aansporing in lokale bladen gaan adverteren, o.a. die van het Brabantse stadje Klun- dert. Verder ziet men op het grond vlak van de plaatselijke ge meente weinig interesse voor bijzondere activiteiten op dit terrein. Het plaatselijke kerk blad blijkt nogal eens het stief kind. Het is in veel gemeenten een verwaarloosde vorm van ons dezer dagen een uitgebreide map onder ogen, verzorgd door de uitgever van Anglikaanse lec tuur, A.R. Mowbray in Oxford. Daarbij troffen we adviezen aan voor vorm en inhoud van kerke lijke communicatiemiddelen, met aanwijzingen voor het ver werken van het nieuws op plaat selijk niveau, verlevendigd met deugdelijk illustratiemateriaal. De Kerk van Engeland zelf heeft in haar centrum in West minster (Londen) een inlichtin genkantoor, waar ook voorlich ting wordt gegeven en oriënte rende lectuur - rapporten, ver slagen van synodezittingen - verkrijgbaar is. De Wereldraad van Kerken in Genève verstrekt in haar Publi cations Office (Route de Ferney) Vanuit de kring van gelovige t'ournalisten in ons land wordt er iet een en ander ondernomen om een christelijke handreiking te doen aan de veel geplaagde keeeeerkboderedacveuren. Des tijds al is de Protestant. Christelijke Journalistenkring onder leiding van de bij alle pre dikanten bekende heer W. C. F. Scheps van het veelvuldig ge raadpleegde blad Kerknieuws, een actie begonnen om het kerk blad van een „tot bedelbrief of klaagschrift verwaterd orgaan" te verheffen tot iets representa tiefs, liefst door inschakeling van een kerkelijke beroepsjour nalist als consulent. Lang geleden heeft ook Geor- fes Rowles al behartenswaar- ige wenken gegeven aan redac ties van lokale kerkbladen in zijn boek Technique of the Church Magazine (Bagster). Rowles, inmiddels overleden, was een bekende figuur in de Londense krantenwereld en de rechterhand van ontelbaar veel kerkbladredacteuren, sedert hij op vrij late leeftijd het christe lijk geloof had aangenomen. Rowles was van mening, dat predikanten onder normale om standigheden niet geroepen zijn tot - en ook niet bevestigd zijn in de arbeid van lay-out-mannen, tekstschrijvers, advertentiecol porteurs of adviseurs voor ker kelijke reclamecampagnes. Hij wilde dit bij voorkeur in handen zien van ontwikkelde leken en wat het redigeren betreft: van journalisten, die bovendien het voordeel bieden, dagelijks in aanraking te komen met het volle leven. Een advies dat in de Nederlandse kerken ook over weging verdient! M. MEELDIJK Zaterdag 6 september wordt op de Oirschotse Markt, een van Brabants mooiste pleinen, voor de negende keer de Antiek-, Kunst- en Vlooienmarkt gehou den. Meer dan 100 standhouders maken dit evenement een be zoek meer dan waard. U kunt er naar hartelust vlooien vangen, waarmee we dan bedoelen dat het op de vlooienmarkt goed koopjes jagen is. Deze bijna weer traditionele markt wordt georganiseerd door de Gilde Onze Lieve Vrouwe Broederschap, een gilde dat van wanten weet en ook de weg schijnt te kennen naar de heilige hallen van het Gooise buisamu sement. Waren het in vorige jaren Rien van Nunen, Heintje Davids, de Wama's, Malle Pietje, Luc Phi lips, André van Duyn en Ivan Heylen die op de Oirschotse markt goederen veilden, dit jaar zal Albert Mol (Wat zien ik, Wie van de Drie) enkele attractieve voorwerpen veilen. Vanavond en morgenmiddag kunt u nog naar de passiespelen in Tegelen. Verder zijn er nog voorstellingen 6, 7,13 en 14 sep tember. Afgelopen zondag boekte de organisatie de 25.000ste bezoeker. Dat was mej. Mieke de Wit uit Halsteren die u op onderstaande foto met haar ouders ziet. Aan de marktkramen wordt bijzondere aandacht besteed. De inrichting wordt bekeken door een juru en de mooist ingerichte kraam krijgt uiteraard een prijs. Ook worden op de markt kle derdrachten getoond, niet alleen uit Nederland maar ook uit Oost-Europa. Kunstenaars uit de omgeving en tal van ambachtslieden de monstrerenhun vaardigheden en talenten op deze markt en dit alles dient natuurlijk een goed doel. Naast de markt en Albert Mol zijn er nog diverse andere attracties. In Eindhoven wordt dit wee keinde de Pasar Malam gehou den, een non-stop-show, eet- en koopmarkt in de Philips Jubi leumhal. Daar treden voor het eerst Rosy en Andres op, U weet wel het nieuwe duo dat ontstaan is sinds Andres Sandra verliet (of omgekeerd). Verder treden er op The Beachcombers, Trio Los Alegres, The Intruders, een Steelband en Indonesische mu zikanten en dansers. De Brabantse Dag in Heeze(U moet er al meer over hebben ge. lezen) behoeft het steken van ie loftrompet niet meer. Het hoog. tepunt van deze Brabantse Doj (zondag a.s.) is weer de interne, tionale, gekostumeerde optocht die in het teken zal staan van het volksvermaak uit het Brabantse verleden. Voor het eerst zal deze optocht uitmonden in een landjuweel waarin schutters, vendeliers tweekampers trachten elkaar dj loef af te steken. In het kader c0» de Brabantse Dag zijn er tal van I boeiende activiteiten, zoals een I toneelfestival, het edelambach- tendorp, een literaire tuin en een tentoonstelling, gewijd aan het. zelfde thema als de optocht, fc. lichtingen: 04907-1244. Voor volgende week kunt vast noteren:- zaterdag 6 se„, tember te Oosterhout: Tapto» Exbando, een grote niet- militaire taptoe waaraan debt- ste showkorpsen van Nederland een aantal harmonieën, het korps commandotroepen e, Brabantse schuttersgilden deel. nemen. Aanvang 's avonds ne gen uur precies. Zondag 7 Jeil. tember te Zundert:- het be- roemde jaarlijkse bloemencorso Na de optocht en 's maandags staan de praalwagens opgesteld op het veilingterrein Werohou:. seweg. (Van onze correspondent) PARIJS Jean Mirrain, straat veger in de Zuidfranse stad Cannes, had ai enkele minuten lang een in plastic gewikkeld pakje temidden van papier en afgevallen bladeren en ander vuil met zijn bezem door de goot geveegd. Toen hij het hoopje op zijn schop nam hoorde hij gerin kel; hij maakte het pakje open en vond een collectie diaman ten: ringen, oorhangers, arm banden en halssnoeren. Enkele stukken waren verbrijzeld om dat klaarblijkelijk een of meer auto's over het pakje gereden waren. De straatvegerlijke hiërarchie eerbiedigend overhandigde Jean Mirrain de vondst aan zijn meerdere, André Lefèbre die van oordeel was dat het imitatie-juwelen betrof en de „eerlijke vinder" éénderde van de inhoud ter hand stelde: een collier van 198 diamanten en een ring van 22 diamanten van 36 karaat die verbrijzeld was. Dit alles, namelijk dat het echte diamanten betrof bleek echter eerst veel later toen vast- festeld werd dat de inhoud van et pakje uit de goot geen imita tie was. De volgende dag namelijkla! Jean Mirrain in de krant dat ei een hoeveelheid diamanten vermist was ter waarde van 620.000 gulden: hij zocht »;n chef op, maar die had enkeleda- gen verlof genomen en daarom ging hij zonder de hiërarchische zegen toch maar zelf naar hei politiebureau. Hij kreeg vijfdui zend franks (3000 gulden belo ning van de Zwitserse juwelier) die de diamanten verloren hal De Zwitser was het kostbare pakje kwijtgeraakt toen hij een cliënte wilde bezoeken daarte zijn bromfiets genomen had en het pakje op de bagagedrager gebonden had. Nogal slorös naar later bleek. Ook het gedeelte van de dia manten die meer dan 24 uren in de goot gelegen hadden en da: André Lef èvre gehouden had is inmiddels terecht. (Van onze correspondent) WASHINGTON - Op 30 juli is de voormalige vakbondsleider Jimmy Hoffa spoorloos verdwe nen. Hoffa ging in 1967 de ge vangenis in, nadat hij tot dertien jaar was veroordeeld wegens corruptie. Hij werd in december 1971 via gratieverlening door ex-president Nixon vrijgelaten en aan de vooravond van zijn verdwijning was Hoffa hard be zig aan een come-back als tsaar van de Teamsters-vakbond, die met 2,2 miljoen leden de groot ste is in de Verenigde Staten. De Teamsters-vakbond was oorspronkelijk een organisatie van chauffeurs, die later ook personeel organiseerde bij de luchtvaartmaatschappijen, in de landbouw, de voedingsindus trie, brouwerijen, wasserijen, bakkerijen, het bouwbedrijf en zelfs de politie. Hoffa vestigde zijn macht in de vakbond met behulp van elementen uit de ge organiseerde misdaad, die nu nog sleutelposities in de Teamsters-vakbond innemen. James Hoffa groeide straat arm op in Detroit. Hij genoot na enkele jaren lagere school geen formeel onderwijs meer. Ralph en Estella James schrijven in een boek getiteld: „Hoffa and the Teamsters, a Study in Union Power" dat Hoffa op een ge welddadige dood rekende en er vaak de aandacht op vestigde dat een beroepsmoordenaar voor tweeduizend dollar te hu ren was. In 1957 bracht een senaats commissie een zwartboek uit over de Teamsters en James Hof fa. De bond die jaarlijks 52 mil joen dollar aan contributies in casseert, beschikte over vol doende geld om vrienden in het bedrijfsleven te kopen alsmede corrupte politici, om rechters mild te stemmen met aanzien lijke bijdragen voor verkie zingscampagnes, om politieke invloed te kopen en zwijggeld te betalen aan de zware jongens die in dienst van de vakbond de cel in moesten. De geschiedenis van de Team i Jimmy Hoffa HofiVs plaatsvervaiiï Frank Fitzsimmons, bewoog R' chard Nixon, toen Hofta vit' j jaar in de cel gezeten had, ert« de ongelukkige vakbondsled gratie te verlenen. In ruil <ba:' voor beval Fitzsimmons Ni*® van harte aan bij de leden vanI bond. Hoffa zou zich tot 1>' van vakbondsactiviteiten W*" I ten onthouden, maar al spoedig bleek dat Hoffa zich van [j opdracht niets wenste aan I trekken. Er bestaan diverse theory l rond het verdwijnen van Ja® Ij Hoffa. Volgens de FBI is waarschijnlijk dat de 62-Jar' Hoffa door zijn vijanden o®J leven is gebracht. Hij had v"" den in de vakbond, die vree dat Hoffa binnen de kortste ren weer aan de macht non men en in de kring van de g® ganiseerde misdaad. maffia-figuren zouden '>eWS kunnen zijn geweest voor M fa's lust om een boekje ope doen over de infiltratie va - maffia in de vakbond. sters is er een van woeste co:-1 ruptie en geweld. Toen Robe" Kennedy minister van justiliil was maakte hij er speciaal »er( I van om Jimmy Hoffa te vervoi-l gen. De manier waarop dat ge I beurde was volgens wijlen op I perrechter Earl Warren niet a -1 tijd even keurig, maar na W' I jaar proberen had Robert Ken-1 nedy Hoffa te pakken. VRIJDAG 29 AUGUS1 ZEIST De scheidsrec horen over de toename V£ heid door velen voor pes' ruimschoots gelijk gekreg KNVB gisteren afwerken dige betaalde voetballers doelman Jan Jongbloed bekopen. Feyenoord heeft het hoger roep tegen de straf, die aanvJ der Wim Jansen vorige w door de tuchtcommissie var KNVB kreeg opgelegd naar a leiding van het incident iri wedstrijd tegen FC Utrecht, getrokken. Gerard Kerk deelde dat gistermiddag in Z aan de heer Van Zon, secret van de tuchtcommissie, n vlak voor de zitting waarir waarschuwing, die Jan Jo bloed van scheidsrechter I voort afgelopen zondag in Rotterdamse Kuip kreeg, na soortgelijk incident, werd handeld. Kerkum, die daar, getuige was opgeroepen, gaf commentaar: „Ik heb Van Zo voor de zitting van ons bes op de hoogte gesteld, om elke vloed t.a.v. de zaak tegen Jo bloed uit te sluiten. Onze j disthe adviseurs hebben aangeraden van het beroep t zien. Redenen daarvoor kaï nog niet geven, maar we ken luchtreditspraak binnen KNVB zo langzamerhand we dat moet toch genoeg zegge Het is duidelijk, dat Feyeno bang was in hoger beroep nog zwaardere straf opgeleg krijgen, en ook in overweg heeft genomen dat Jansen schorsing ondertussen all heeft uitgezeten. De tuchtci nussie heeft inderdaad ook net geval Jongbloed duide tuen ,b|iiken incidenten i Utrecht en Rotterdam niet r ereren. De doelman van Amsterdam kreeg van de st kamer, voorgezeten door ompe, en verder bestaand °e oud-scheidsrechters f„°i?mer en JaaP Bijleveld, sehorsmg van één wedstrijd oorwaardelijk opgelegd, vens werd hem, evenals V nsen, tot januari het aanvr il.'f ontnomen, terwijl rnsterdam de kosten van Rkding moet betalen Jongblo K nad zoiets wel verwachti visspullen voor zondag heb gisteren al klaargelegd, het me niet eens tegen". Desondanks verweerde Jo °ed zich tijdens de zitting, (AD\

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 14