REGERING WIL INGRIJPEN Kanjer eist heropening overleg met schippers Van Hulten in lastig vaarwater Zeeschepen kunnen weer naar Rotterdam Vakbonden laten geen spaan heel van rapport over Enka-Glamstoff Frisol verdwijnt Griekse recruten tot beesten opgeleid Moeder Theresa 65 Werkgelegenheid in Kanaalzone in gevaar Nog weinig beweging in actiefronten VERKLARINGEN TIJDENS PROCES IN ATHENE: 4 Is Nederlandse wielerploeg Vervroegd Onnodig Te schriel Grote moeite Nlorrcndschippers maken Nieuwe Waterwee vrij Riiize Zijlstra weg bij CBTB Gent Railvervoer Meer informatie Directeur Dr. W. A.J. M. Harkx ^ofdredacteur: L. Leijendekker Redactie- en administratie-adres: 9, Terneazen, tei. (01150) - 79 20 fijjDnunnner 11,4111 "7. Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. emiraat 16, Breda. DE VRIJE ZEEUW WOENSDAG 27 AUGUSTUS 1975 27e jaargang No. 1938 Uitgeefster Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. (Vail onze sportredactie) SIMPELVELD Nico de tries, directeur van Frisol, heeft besloten volgend jaar niet opnieuw een Nederland se wielerploeg met o.a. Feóor den Hertog, Henny Kuiper, Henk Prinsen, C'ees Priem en Cees van Dongen te sponsoren. Op een persbijeenkomst werd giste ren, op de slotdag van de Nederlandse profronde, mee gedeeld, dat volgend jaar een Belgische licentie aal worden aangevraagd en dat de ploeg onder leiding zal staan van Edgar de Maere. Het betekent dat tenminste acht van de dit jaar gecontracteerde Neder landers in het volgende sei zoen naar een andere werk gever moeten omzien. (Zie ook onze sportpagina.) (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De regering heeft gisteravond via de rijks voorlichtingsdienst laten we ten dat de blokkades van de binnenvaartwegen „terstond moeten worden beëindigd". Indien de blokkades niet vrij willig zullen worden beëin digd, aldus het communiqué van de rijksvoorlichtings dienst, zal dit van regerings wege geschieden. „De regering houdt daartoe nauw contact met betrokken commissarissen der koningin en burgemees ters", aldus de rijksvoorlich tingsdienst. Deze krasse taal van de re gering heeft gisteravond in de Tweede Kamer nogal wat wrevel opgewekt. Het debat over het wetsontwerp tot op heffing van de evenredige vrachtverdeling verliep zo dui delijk ten gunste van de protes terende schippers dat het vrij wel zeker is, dat vandaag, wanneer staatssecretaris Van Hulten de consequenties van de kritiek uit de Kamer ge trokken zal hebben, de blok kades zullen worden opgehe ven. De VVD en de CPN vonden het niet juist dat de regering mogelijk tijdens de behande ling van het wetsontwerp in de Kamer de blokkades zov doorbreken. De rijksvoorlichtingsdienst weigerde gisteravond desge vraagd mee te delen of de regering nog vóór het ant woord van Van Hulten tot doorbreking van de blokkades zou overgaan. Uit het commu niqué blijkt dat de regering denkt aan het inzetten van eenheden van de Koninklijke Marine en de Koninklijke Ma rechaussee wanneer de blo kades niet vrijwillig worden opgeheven. De regering beschouwt de blokkades als een actie waar bij „het middel volstrekt one venredig is aan liet beoogde doel". Volgens de regering veroorzaken de blokkades schade aan derden die niets met de zaak te maken heb ben. Actieleider Leo van Laak heeft gisteravond laat ver klaard, dat de blokkades niet voor vanochtend zullen wor den opgeheven. Wanneer ma rine en marechausssee tot ac tie overgaan zullen de schip pers zich niet zonder meer ge wonnen geven, aldus Leo van Laak. „We zullen er ook geen slagveld van maken". Wanneer dat nodig is „zullen we tac tisch retireren". de Kamer gunt hem og de eer zeil' om opschorting de beraadslagingen te ver ken. De meerderheid van :dt Kamer wil op voorstel van it KVP-er Van Zeil, dat de '(secretaris eerst nog over- gaat voeren met alle be kken partijen tot verbete- van lie struetuur van de (envaart. Hedenochtend zal (f staatssecretaris zijn beslis- meedelen. Met uitzonde van de fractie van de "P waren alle partijen tegen we'.v,èorsced, /.„otter ttat er 'hoorlijke garanties zijn, lts de PFR is tegen het ZONNIG Droog en zonnig. Hooguit 22 graden. i stad en streek I Ongeruste NCB gaat praten in Oen Haag. Pagina 3 «innen- en «uitenland Meeste Nederlanders: "rouwen met kinderen Hogen niet gaan werken. pagina 9 krste Kamer waar- --hljnlijk vóór verlaging vennootschapsbelasting. Pagina 11 Kleine stem ^et dwergenrijk zoekt ee" koning. Pagina 12 SPOIT Wemelk wint =roftour. pagina 13 Jadio en televisie Ruwste Nederlandse m i'flanagan": 7®s!aagde psychologi- ch« Thriller. Pagina 7 Trijntje Glanzst(off) niet (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De meerderheid van de Tweede Kamer verwerpt het wetsvoorstel van staatssecretaris M. van Hul ten (Verkeer en Waterstaat) tot opheffing van de evenre dige vrachtverdeling voor de binnenschippers. voorstel van partijgeuoot Van Hulten omdat zij vindt dat opheffing van de evenredige vrachtverdeling tot koude sa nering leidt. De verschillende woordvoerders in de Kamer hebben de blokkade fel afge keurd. Wegens de ernst van de blokkades werd het kamerde bat over de evenredige vracht verdeling i twee (lagcd ver- j toega. IfMWei niemand ln de| kamer toegaf, dat men zwicht te voor de acties, werd hij hoofdelijke stemming met 105 j voor en 24 tegen tot vervroe ging besloten. DS 70 fractielei der Drees vroeg om deze stemming, omdat hij en zijn medefractieleden niet de in druk wilden wekken voor de actie van de schippers door de knieën te gaan. Tot de tegen stemmers behoorden ook de fracties van de CHU, PPR, SGP, GPV en een aantal KVP-leden. Het kamerdebat begon op het moment, dat in Rotterdam het Actiecomité tot Behoud van de E.V. in overleg met burgemeester A. van der Louw had besloten tot ojrtief- fing van de blokkade os de Nieuwe Waterweg. De felste tegenstand kwam van de VVD- en de CPN- fractie. Mevr. Smit-Kroes eiste zelfs het aftreden van de staatssecretaris, wegens diens weigering tot overleg, waar door de gevoelens escaleerden en wegens diens minachting voor de positie van de schip pers. Volgens haar zou Van Hulten vervangen moeten worden door oud-burgemeester Thomassen van Rotterdam. De communist Dragstra verweet de staatssecretaris de zaak on nodig op de spits te hebben gedreven. Hij gaf hem de raad het wetsontwerp in te trek ken Positieve waardering voor het wetsontwerp kreeg de staatssecretaris van het ARP- kamerlid Schakel, die er fijnt jes op wees dat het wetsont werp vijf jaar geleden werd ingediend door de liberale staatssecretaris Keyzer. De ARP-fractie is van mening, dat afschaffing van de evenre dige vertegenwoordiging het ondernemerschap van de schipper ten goede komt. Door de evenredige vrachtverdeling is deze bedrijfstak verstard en bevroren. Volgens Schakel is het voor de binnenvloot niet goed als elk schip recht heeft op een portie vracht. Wel vindt de ARP-fractie, daf er een behoorlijke overgangsre geling in acht moet wo-den genomen, en dat mogelijk de invoeringsdatum van 1 juli 1976 moei worden verschoven. Ook vindt Schakel, dat de overheid te schriel is geweest met het verlenen van steun Ook de PvdA als grootste regeringspartij had grote moeite met het wetsvoorstel. Volgens woordvoerder Knot komt het ontwern te vroeg, omdat er nog niet gedebat teerd is over de vervoersnota van de staatssecretaris, te laat, omdat er aan het vijf jaar oude wetsontwerp niets nieuws is toegevoegd, ontijdig mi rAp'roni"! t,'«ge*»c de totale con jucn ^'le situatie. Rotterdam haalde gisteren opgelucht adem; de schippers besloten op verzoek van burgemeester A. van der Louw (links) de blokkade op de Nieuwe Waterweg op te hef fen. In het midden Leo van Laak, actieleider van de binnenschippers, en voorzitter B. Fens van de Actiegroep Behoud Evenredige Vrachtverdeling. (Van een van onze verslaggevers) ROTTERDAM Gistermiddag omstreeks vier uur is de blokkade door de binnenschippers van de Nieuwe Wa terweg opgeheven. Morrend hebben ze gevolg gegeven aan de oproep van de actieleider Leo van Laak. Een gelukkige afvaardiging van B. en W. van Rotterdam kon het voor hen verheugende nieuws eerder laten meedelen door de zelfde actievoerder. Het betekent volgens do ge meentelijke onderhandelaren een gedeeltelijke overwinning omdat zeeschepen niu weer in en uit kunnen varen ei- daar mee Rotterdam zijn positie als wereldhaven niet op het spel zet. Daarbij kunnen de haven gelden enkele tienduizenden guldens per dag - gewoon aan de stad blijven toevloeien. Burgemeester André van der Louw herhaalde dat bij de on derhandelingen alleen is ge- UTRECHT (ANP) Chris telijk handelen is niet alleen voorbehouden aan mensen, die zich christelijk noemen. God wil niet alleen christenen ge bruiken, hij wil alle men sen". Aldus J. Lanser, voorzitter van het CNV, dinsdagmiddag in Utrecht, waar drs. Kin ze Zijlstra afscheid nam als voor zitter van de Nederlandse Christelijke Boeren- en Tuin dershond (CBTB). De heer Zijlstra is sinds 1963 voorzit ter geweest van de C.B.T.B. Volgens de heer Lanser moet een christelijke organisatie zowel op maatschappelijk als politiek terrein werkzaam zijn het aandurven om open te staan voor mensen, die liet christelijk-zijn als zodanig niet onderschrijven, maar „die wel achter visie-beleid en handels wijze van die organisatie staan". Volgens de lieer Lanser ge beurt dat ook bij het CNV. sproken over de „levensader van de nationale economie en de Rotterdamse gemeenschap". Op het ogenblik dat de blok kade zou worden opgeheven lagen binnengaats 79 zeesche pen met een totaal tonnage van 465 duizend bruto regis- terton te wachten en buiten de havenmond 49 met een totaal bruto register tonnage van 272 duizend. Vier schepen zochten een uitwijkhaven. Leo van Laak sprak van „een beslis sing na rijp beraad en ampel overleg". Voor het gemeente bestuur lag de zaak duidelij ker. Een zegsman verklaarde: „Als men geen gevolg had ge geven aan ons verzoek vrij willig de blokkade op te hef fen, waren we er met groot materieel tegenaan gegaan. Er was al een aantal mogelijk heden doorgepraat met de ma rine". Men sprak in dit ver band ook half lachend over een tweede tocht naar Cha- than. In dit geval Maassluis. Plaatsvervangend havenwet houder Johan Riesenkaimp: „Als men zich niet aan het gegeven woord houdt en de 'blokkade herstelt, dan komt diat grove imgrijipen alsnog". Duidelijk werd dat het ge meentebestuur maar ten dele blij kan zijn over het behaalde succes. De meeste bedrijven kunnen hun produkten niet aan het achterland kwijt. Shell kondigde aan, dat haar vesti ging in Gent al in moeüijkhe den zit en dat over drie dagen met pro du kt ie gestopt moet worden wegens stagnerende afvoer. Esso verklaarde het zelfde met dien verstande dat stil leggen van de raffinaderij en het opstarten ervan 300.000 gulden zal kosten. BP zal over een week het bedrijf moeten stil leggen evenals Gulf. Che vron verwacht vrijdag te zul len moeten stoppen. Riesenkamp: .,De aanvoerposi- tie is nu weer gegarandeerd. De afvoer valt onder het be leid van de bedrijven zelf' Hij voorzag bij een durende blokkade sterke toeneming van weg- en rail vervoer. Leo van Laak: „Dit verzoek van Rotterdam is ingewilligd. Daarmee zijn we al zeer ver gegaan. We hebben geen ver zoeken van andere steden ge kregen en als we ze zullen krijgen zullen we ze ook niet inwilligen. In een brief aan de voorzitter van de vaste kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat heeft hetactiecomité Behoud Evenredige Vrachtverdeling uitgelegd waarom de blokkade van de Nieuwe Waterweg wordt opgeheven: „Wij willen voorkomen, dat de particuliere binnenvaart van chantage zal worden beschuldigd". (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG - '/"VEUZEN - DONGEN Behalve de op heffing van de blokkade in de Nieuwe Waterweg, zat er gis> teren op de tweede dag van de binnenschippersactie, weinig beweging in de actiefronten zelf. Alleen: het aantal sche pen op de verschillende plaat sen groeit aan en de acties beginnen nadelige gevolgen op te leveren voor de economie. Volgens de werkgevers zul len in de Zeeuwse kanaalzone honderd tot tweehonderd man zonder werk komen te zitten als de acties voortduren- Vol gens het bestuur van de Rot terdamse Scheepvaartvereni ging Zuid zijn er in de haven al ploegen arbeiders, die werkloos zijn. Leegloop per man, zo meldde men daar, kost honderd gulden per dag per man. Maandagavond zijn bespre kingen begonnen tussen verte genwoordigers van de staken de Belgische binnenschippers en minister Van de Kerckho- ve, die de minister van Ver keerswezen Chabert ver ving. De woordvoerder van het kartel der onafhankelijke syn dicaten verklaarde na afloop dat het gesprek positief was geweest. Hij zei optimistisch gestemd te zijn. De deelne mers aan de besprekingen 'maakten een balans van de gestelde problemen op en ■kwam overeen elkaar dinsdag namiddag' om 15 uur opnieuw te ontmoeten op het kabinet van de minister van verkeers wezen. Intussen is de toestand aan het stakingsfront ongewijzigd. Op talrijke waterwegen is het verkeer nog steeds onmogelijk door versperringen. Gisteren hebben stakende binnenschippers nieuwe ver sperringen aangebracht op ka nalen in de provincie Antwer pen. Zo wordt het kanaal te Antwerpen - Tumhout-Dessel met twee schepen geblokkeerd te Rijokevorsel. Het Netekanaal te Lier wordt door 8 schepen geblok keerd en te Moldonk.op het Kempisch kanaal, wordt de blokkade gevormd door vijf schepen en een kabel. De blokkade in het Albert- kanaal te Antwerpen, tussen de Noorderbrug en de Spoor wegbrug. blijft eveneens in stand. Agnes Gonxha Bojaxhitt, bekend als moeder The resa der daklozen, die in Calcutta de thans over de gehele wereld verspreide congregatie Missionaries of Charity stichtte, wordt vandaag 65 jaar. Zij kreeg be kendheid door haar werk onder de daklozen en de ar men in de krottenwijken van de „dovenstad" Calcutta. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM De vakbonden heben gisteren geen spaan heel gelaten van het rapport-McKinsey over Enka- Glanzstoff. dat een diepe ingreep met massa-ontslagen aan beveelt om de noodlijdende Enka-divisie van het Akzo- concern weer gezond te maken. De vakbonden vinden dat het rapport McKinsey geen uitgangspunt kan zijn voor verstrekkende beslissingen over Enka Zij vinden de stu die van McKinsey te beperkt van opzet en op veel plaatsen oncontroleerbaar. Het rapport is volgens de vakbonden erg globaal. Zonder toelichting en achtergrondkennis doet de presentatie van het rapport hier en daar misleidend aan. zo menen de vakbonden. De (Van onze redactie buitenland) ATHENE In het proces tegen 32 voormalige leden van de Griekse militaire politie, die wegens het folteren van politieke tegenstanders ten tijde van de dictatuur terecht staan, hebben recruten van deze elitegarde dinsdag ver klaard tijdens liun opleiding tot beest te zijn „geschoold". Vol gens een getuige voor de krijgsraad van Athene bestond de opleiding uit „slaag 's mor gens, 's middags en 's avonds". De recruten moesten knielend voor het embleem van 21 april 1967 (de dag van de staats greep) de eed van trouw af leggen. Zij werden aan bomen gehangen en gedwongen gras te eten en vloeren schoon te likken. Men probeerde „het dier ill ons wakker te maken", aldus werd verklaard. Twee getuigen vertelden hoe recru ten in de zomer in winteruni- formen in kleine ruimten op gesloten werden. Uit andere verklaringen kwam aan het licht dat jonge agenten van (le militaire politie voor een krijgsraad gedaagd werden wanneer zij weigerden deel te nemen aan folteringen. Met de ondervraging van de ex-poli tiebeambten kwam het proces in een nieuwe fase. Totnogtoe hadden de slachtoffers van de militaire politie hun getuige nissen afgelegd. WJ/M vakbonden Irekken bovendien de onafhankelijkheid en objec tiviteit van het bureau McKin sey in twijfel. De vakbonden willen alleen over het rapport praten wan neer de directie van Enka- Glanzstoff de nodige aanvul lende informatie geeft. De vakbonden zijn tot deze con clusies gekomen tijdens een gisteren gehouden vergadering in Amsterdam. De vakbonden hebben intus sen een uitnodiging van ae raad van bestuur van Akzo aanvaard om over de proble men bij de Enka-divisie van gedachten te wisselen. Dit op voorwaarde dat tijdens de be sprekingen geen ontslagen zul len vallen. De eerste bijeenkomst zal waarschijnlijk vrijdag plaats vinden. De vakbondsdelegatie zal bestaan uit negen verte genwoordigers van de Belgi sche textielbonden. elf van de Nederlandse vakbonden en vier van de Westduitse vak- loonden voor de chemische in dustrie. (Zie ook pagina 11), d

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 1