r— wammK—Êamm VEERTIG JAAR GELEDEN BU DE KLM Stewardessen van het eerste uur WERKUUR STEEDS DUURDER, MAAR PRODUKTIE DAALT Zwarte markt in baby's in de VS BRITSE ANGST VOOR DE DOOD OP VIER POTEN Lichte popula Problemen van Italië buitenland Romantisch avontuur Noodluik Vogelnestje Thermosflessen Het zuiden Tekort Internationaal Smokkel typ SCHIPHOL - In zijn open rode sportwagentje, revolutionair voor die tijd, stopt de jonge Fred- djè Calisch voor een verkeerslicht in Delft en zit dan gelijk als aan de grond genageld. „Het KLM-toestel is bij Croydon verongelukt. Ze zijn allemaal dood", hoort hij twee voetgangers die de weg oversteken tegen elkaar zeggen. En Fred die Weet, dat zijn verloofde, de 19-jarige Julia van Hees uit Bergen (NH), deze vlucht als ste wardess heeft meegemaakt. Verdoofd van schrik trekt hij doelloos op als het licht op groen springt en pas een kwartier later, als hij gaat informeren, zegt iemand tegen hem: „Alleen de stewardess heeft het overleefd, maar ze is ernstig gewond". vliegtuigert tm~ ig de 15.400 km S j Dan belt hij Schiphol en verneemt tot zijn onuitspreke lijke opluchting, dat Juultje die ochtend ziek is geworden, naaf ♦ed is gestuurd door de KLM-arts Slotboom, en dat in haarplaats een reserve stewardess is meegezonden. De kalender wijst 9 december 1936 aan. „Het was Hilda Bongert- man", vertelt de nu 59-jarige Juul van Hees, bijna 40 jaar later, in haar Amsterdamse woning. „Ze heeft het me nopit kunnen vergeven en ik kon er toch echt mets aan doen. Ik' bleek een zware angina te hebben". DMKLM bestond al 16 jaar toen Albert Plesman in juni 1935 het besluit nam aan boord van zijn snel groeiende luchtvloot gastvrouwen te la ten meevliegen. In die tijd schreven de dagbladen boor devol, trots over de ongeëv enaarde prestatie van onze na tionale luchtvaartmaat-' schappij, die met „geheel me-, talen DC-2 slechts 5,5 dag lange route naar Batavia over brugde". De reactie op de adverten ties .was stormachtig. Er kwa men 380 sollicitaties binnen. Daarvan moesten er 370 opzij worden gelegd, want de eerste lichting stewardessen van de KLM telde slechts vier jonge dames: Mia Nieuwenkamp, Nel de Vrieze, Hilda Bongert- man en de spoedig omgekomen Ans Hermanides. Op 1 augus tus 1935, dus nu 40 jaar gele den, ontvingen de KLM- passagiers op de Europese lij nen voor de eerste maal thee, koffie en sandwiches uit han den van een stewardess. Op de lange, vermoeiende route naar Indië bleef dit tot de oorlog nog uitsluitend mannenwerk, dat door een steward werd uiO gevoerd. Juultje van Hees behoorde tot de tweede lichting van ze ven meisjes, die een half jaar later werd aangenomen. Ze praat met heimwee over die tijd, toen het beroep van ste wardess gehuld was in een mengelmoes van avontuur, romantiek en afgunst. „We waren geweldig over het paard getild", zegt ze nu, „maar toch hebben we ons allemaal vaak voorgenomen er mee op te houden. Het vliegen was in die tijd nog erg riskant". Wie de oude archieven doorkijkt zal dat moeten be amen. Met de regelmaat van een klok stortten de Dakota's neer. Op 19 december 1934 verongelukte de Uiver in een onweer boven de Syrische woestijn, slechts twee maan den na de beroemde Mel bourne race, waarin het toestel tweede werd. De Marabou brandde uit in de woestijn bij Bagdad en nauwelijks vlogen de eerste stewardessen mee of De Gaai stortte neer in de Al pen, waarbij Ans Hermanides, stewardess van het eerste uur, om het leven kwam. Een jaar later deed zich het ongeluk op Croydon voor, waar de Lijster bij ae mistige start neerstortte. Alleen de voor de zieke Juul van Hees ingevallen stewar dess Hilda Bongertman bracht er het leven af. Voor zover Juul zich kan herinneren liet Mia Nieuwenkamp het toen afwe ten. Die ging de lucht niet meer in. „Trouwens, we hebben al lemaal jarenlang nachtmerries over ongelukken gehad", zo vertelt ze. „We maakten te vaak moeilijke ogenblikken door". Voorbeeld: ijsafzetting bracht één van de twee moto ren van een Dakota tot stil stand boven Scandinavië. Daarna met de overgebleven motor, moeizaam vliegend, landend op een mistig vlieg veld. „Dan nam ik me voor er voorgoed mee uit te scheiden", mijmert Juul, „maar als je de volgende dag in je hotel op stond, was je de schrik al weei te boven en vloog weer lekker mee". Voor de bemanning was de introductie van stewardessen revolutionair. Tot 1935 be stond die uitsluitend uit man nen. Nu kwamen er meisjes bij, die uit honderden waren gese lecteerd, waarbij speciaal ge let werd op kom-af, uiterlijk, opleiding, intelligentie en charme. De vliegers hadden het zowaar slechter kunnen treffen. Chef-Vlieger Aler (la ter president-directeur van de KLM) had het er in die eerste jaren maar druk mee. Hij kreeg voortdurend klachten van jaloerse echtgenotes. Bij de vliegers gold Juul als ietwat hooghartig en onge naakbaar. „Ik had tenslotte mijn eigen verloofde", zegt ze, „maar ik heb het wel moeten ontgelden". Op een vlucht naar Parijs poogde ze na de tussenlanding bij Brussel haar keukenkastje te openen. Ze begon er aan te schudden en gaf er tenslotte een woedende trap tegen. Het kastje stond verkeerd opges teld tegen een noodluik. Re sultaat: het luik vloog de romp uit. Laconiek merkte een En gelse passagier op: „Lovely, some fresh air", maar Julia liep in paniek naar de cockpit. Haar was in de opleiding ge leerd, dat het noodluik als net los schoot tijdens de vlucht re gelrecht in het staartroer te recht zou komen, waardoor de machine onbestuurbaar zou worden. Ook de piloot schrok en keerde terstond naar Brus sel terug. Tot ieders opluch ting werd er zonder moeilijk heden geland. Het staartroer was in orde. Iedereen moest van boord, omdat er een nieuwe machine uit Amsterdam moest komen. „Blijf jij even aan boord", raadde de gezagvoerder haar aan. „Dan gaan wij eerst even poolshoogte nemen of er geen ongelukken zijn gebeurd. Wie weet waar dat noodluik te recht is gekomen". Vijf minuten later zag Juul de drie bemanningsleden te rugkeren. Ze liepen met gebo gen hoofden „als een rouw stoet" naar het toestel toe. Binnen gekomen meldde de pi loot haar: „Verschrikkelijk, twee doden. De recherche staat al op je te wachten". Met zeer veel lood in de schoenen liep ze met de drie mannen terug naar het statio nsgebouw. Daar werd ze door samengestroomd personeel, dat van het grapje op de hoogte was, hartelijk uitgelachen. Het noodluik was in een open veld neergedwarreld. Een ander grapje uit die eer ste stewardessentijd is klas siek geworden. Het belletje ging over in de cabine ten te ken dat de stewardess op haar allereerste echte vlucht ge wenst was in de cockpit. Ze loopt er heen, opent de deur. Zonder uit zijn stoel op of om te kijken, strekt de piloot zijn open handpalm over zijn schouder uitnodigend naar haar toe rüet het gortdroge commando: „Het landings sleuteltje". Het meisje rept zich naar haar tas in de staart van het toestel. Ze weet van een landingssleuteltje niets ai', kan zich met herinneren, dqt haar daarover iets is geleerd tijdens de opleiding. Ze zoekt haar hele tas door, keert ner veus terug naar de cockpit en rapporteert aarzelend, <3at ze het sleuteltje niet kan vinden. De piloot vloekt beheerst en zegt laconiek: „Doorzoeken, anders kunnen we niet lan den" en om haar extra bang te maken blijft hij duidelijk een extra rondje cirkelen. De vliegers uit die tijd zijn vrijwel allemaal in de historie blijven voortleven. Sommigen zijn verongelukt, anderen in middels gestorven: Parmen- tier, Tepas. Duimelaar, Jan Hondong, Willem van Veen- endaal en Gerrit te Roller. An deren leven nog: Viruly, Van Balkomen Jan Moll. Juul heelt met allemaal gevlogen en kan van de meesten nog wel iets vertellen. Jan Moll was trots op zijn prestaties. In het bui tenland stelde hij zich altijd voor als: „Moll van de Mel bourne race". Met Parmentier, later verongelukt, speelde ze in Londen tijdens het opon thoud vaak een partijtje AMSTERDAM - KLM-stewardess Julia van Hees verwel komt in 1936 een passagier aan boord. Op de achtergrond wat thermosflessen met thee en koffie. schaak. Hij won. Gerrit de Rol ler deed aan gymnastiek. Op een vlucht naar Londen met slechts één passagier, die Voorin zat, liet hij de stuurk- nuppel over aan de tweede vlieger en kwam de cabine in. Het was een saaie vlucht met een saaie passagier. „Ik zal die man wel even aan het lachen brengen", zei Gerrit en on danks zijn corpulentie maakte hij een „vogelnestje" achterin, hangend tussen de beide hoe- denrekken in. „Look", zei Juul toen tegen de passagier, „our captain". Die kwam niet meer bij toen hij dat ingespannen en rood aangelopen gezicht van Te Roller pal achter zich zag hangen. In haar slechts korte stewardessen-carrière (jaren latei- was ze nog een tijd lang directrice van het KLM- vliegershuis in Amsterdam) werd Jüül tot driemaal toe bij Plesman op het matje geroe pen, maar tot ontslag kwam net nooit. De eerste maal'was - wegens het verloren noodluik. „Ik nam me toen voor als een engel te gaan vliegen", vertelt ze nu, „maar dat zat me niet glad". Een zuurpruim van een marconist stuurde haar terug naar het keukentje, omdat de kop thee die ze hem afleverde niet naar zijn smaak was. Ook de tweede en de derde kop ëe M weigerde hij. Bij de vierde kon iiïï opbrenge man de hete kop thee in zijn Jui [een engelen-geduld ..Ze meer opbrengen. Ze smeet de nek. Die sprong wild van schrik en pijn zo onbesuisd zijn stoel uit, dat meteen de radio-installatie stuk was. Plesman keek er later heel ernstig over. Juul verweerde zich zo goed als ze kon. „Die man treiterde me", zei ze, „maar bovendien heeft hij zo'n zuur gezicht" en dat deed ze na. Plesman schoot tegen zijn wil in de lach. En Plesman was altijd royaal. „Ik heb gela chen" erkende hij, „nu kan ik je moeilijk nog ontslaan". De derde maal stond ze bij hem terecht wegens insubor dinatie. Er waren lectuur- mappen aan boord gekomen. Gezagvoerder Jan Hondong ontbood haar tijdens de vlucht. „De lectuurmap" commandeerde hij bits. „Die is voor de passagiers" zei Juul brutaal en het resultaat was, dat Hondong haar op de tus senlanding in Malmö op het vliegveld achter liet. Ze mocht niet verder mee naar Stockholm. De volgende dag keerde het toestel uit Zweden terug. Juul stond ne tjes te wachten, maar Hon dong kende geen pardon. „Ik neem je niet meer mee", zei hij en ze hleef achter. Hij vloog zonder stewardess terug naar Schiphol. Of de passagiers daarover hebben geklaagd weet ze niet. Zij moest later met een vliegtuig van de SAS terugkeren naar Schiphol. Plesman vergaf het haar. Tens lotte had Hondong een beetje ongelijk. De lectuurmap was aan boord als service voor de passagiers. De boordkeuken was in die tijd nauwelijks die naam waardig. De stewardessen kregen een kastje met ther mosflessen, gevuld met kant- en-klare koffie en met heet water (voor theezakjes). Daarnaast ging er wat fruit mee en natuurlijk van te voren jereed gemaakte sandwiches, "aar de KLM bleef groeièn. Na de oorlog omvatte het korps meteen al 70 dames. In 1955 wordt een unieke gebeur tenis geregistreerd. Rietje Kremer ontvangt als eerste vrouw in Nederland de 10.000 vlieguren penning. In 1959 telt het korps enkele honderden stewardessen en op 1 novem ber 1961 verwelkomt de maat schappij voor de eerste maal de docnter van een oud- stewardess, Truus van der Kolk, die na 25 jaar het gewe zen beroep van haar moeder, destijds Jo Boer (1936), komt voortzetten. Op 4 april 1970 vliegt voor het eerst een ge huwde stewardess mee. Tot die tijd betekende een huwelijk het gedwongen einde van de carrière in de lucht. Tegen woordig vliegen alleen al op de Boeing 747B elf stewardessen mee. In vijf jaar tijds is hun aantal van 350 uitgegroeid tot 800. Dat alles heeft Juul niet meegemaakt. Zij verliet de KLM al eind 1938, dus na ruim 2,5 jaar als stewardess te heb ben gevlogen. Ze moest weg, want ze kreeg haar eerste zoon. Het huwelijk met Fred die Calisch had ze al zo lang mogelijk uitgesteld - tot sep tember 1938. Twee maanden later lag ze in het kraambed. Van haar oude collega's kwa men gelukstelegrammen bin nen. Een ervan getuigde van de ouderwetse plagende gene genheid. Het was van piloot Duimelaar, verzonden vanuit Berlijn op 14 november 1938 en het luidde: „Gefeliciteerd stop wat wil je hebben hebbe rig kreng vraagteken". Juul lachtte er hartelijk om. De lol verging haar even later. Vlak voordat ze het telegram ontving bleek op Schiphol de „Ijsvogel" van de KLM te zijn neergestort. Er waren geen overlevenden. Het toestel keerde terug uit Berlijn. De pi loot was Jan Duimelaar. (V an onze correspondent) ROME - Terwijl de pro- duktie van de Italiaanse in dustrie daalt, stijgt het totaal kosten-pakket van een ge middeld werkuur: een wer kuur wordt steeds duurder, maar de produktie daalt; het aantal werklozen loopt op en degenen die nog een baan hebben, doen in feite steeds minder. Dat is het centrale pro bleem waar werkgevers, re gering en vakbonden tegen aan kijken, zonder voorals nog duidelijk te maken hoe hier verandering in moet worden gebracht. Een werkuur (salariskosten en sociale lasten inbegrepen) in de Italiaanse electrotechnische industrie kost ruim 3100 lire, ruim 12 gulden. Dat is bijna het dubbele dan bijvoorbeeld in En geland. Het is vrijwel gelijk aan een werkuur in de Verenigde Staten, maar daar ligt - voor hetzelfde geld - de produktie dubbel zo hoog. Bij Pirelli - een van de meest "dure" industrieën van Italië, ondermeer qua investering en outillage - kost een werkuur 4400 lire. Vergelijkenderwijs zouden de kosten voor zo'n wer kuur in Duitsland ot> 4200 lire en in België bv op 3500 lire lig gen. In de metaalsector „kost" een werkuur in Italië ruim 2400 lire; in België bijna 1900. Deze Amerikaanse cijfers hebben in Italië uiteraard voor olie op het vuur gezorgd, omdat de totale economie in feite het belangrijkste probleem is waarmee het land worstelt. 3Ö u UR Italië is daarnaast bijna we reldrecordhouder wat betreft de korte werkweek. Begin deze eeuw werkte de Italiaan (in loondienst) gemiddeld 4500 uur per jaar. Rond 1950 was dat ge zakt tot 2300 uur; tegenwoordig zijn het nauwciijke meer dan 1500 uur. „In feite zijn wc allang aan de 36-urige werkweek toe", aldus vakbonds functionarissen. Het is een trieste werktijdverkorting, om dat ze ontstaat uit een dalende produktie, een dalende investe ring en een daaruit als vanzelf voortspruitende stijgende werk loosheid. De grote industrieën in hc-t noorden nemen vooralsnog hun toevlucht tot werktijdverkor ting en wachtgeldregelingen, in sommige gevallen voor duizen denwerknemers tegelijk. Vooral de grote autoia brieken zijn sinds geruime tijd tot die on sympathieke maatregel ge dwongen. Verder naar het zuiden vallen regelrechte ontslagen. Officieel staan nu ruim 1 miljoen werklo zen geregisteerd, maar het wer kelijke aantal Italianen zon- derwerk moet veel hoger zijn. In de havenstad Napels alleen al staan 130.000 werklozen geno teerd. De helft van hen behoort tot de groep jongeren. Ruim 30.000 van hen zijn afgestu deerd en hebben alle mogelijke diploma's op zak. Als deze cij fers al juist zijn, moeten ze nog gelezen worden als "officiële" cijfers, dat wil zeggen dat een grote groep Italianen zich zelf niet als werkloos laat registre ren. Volgens de officiële EG- statistieken voert Italië de rang lijst aan wat betreft de nationale werkloosheid. Duitsland is tweede, maar daarbij moet ver meld worden dat het Duitse cij fer in de loop van nauwelijke één jaar schrikbarend gestegen is, terwijl het Italiaanse cijfer al ja ren vrijwel constant hoog is. De jongst vrijgegeven cijfers tonen aan, dat de nationale (in- dustrie)produktie in mei ten op zichte van diezelfde maand vo rig jaar met 18 gedaald is. Op één jaar gerekend een veron trustend percentage met alle ge volgen van dien. In Italiaanse kranten vraagt men zich - naar aanleiding van al dit recente cij fermateriaal af wat er nu het eerst zal komen: een totaal ban kroet of een echte hervorming? Vanzelfsprekend wijzen de vakbonden - daarmee tevens de arbeiders - en de linkse politieke oppositie naar de huidige rege ring. Die -zoals trouwens alle voorgaande regeringen op christen-democratische basis zijn de zondebokken, ondanks alle fraaie uitspraken vanuit het kabinet dat het "einde van de tunnel in zicht is", aldus de op positie. De christen-democratische minister voor industrie, Donat Cattin, heeft die doorlopende kritiek onlangs verontwaardigd teruggewezen naar een aantal andere (mede-)schuldigen. Hij deed dat op een industrie- en ar- beidscongres in het Siciliaanse Palermo. Daar kan men een ad dertje onder het gras zoeken, want op Sicilië probeert de christen-democratische partij hardnekkig een stmmenmeer- derheid vast te houden, terwijl anderzijds diezelfde partij lang niet optimaal gebruik maakt van het zg. "Fonds voor het zuiden", zijnde een rijkgevulde kas waaruit de ontwikkeling van het achtergebleven zuiden gefinancieerd moet worden. Enige propaganda mag men dan ook wel achter de woorden van Donat Cattin vinden. Maar hij gaf de groot-industrie een veeg uit de pan, omdat die nog sdeeds niet in het zuiden investeert. Hij gaf een aanwezige EG- vertegenwoordiger de ene oor vijg na de andere, in figuurlijke zin dan wel. De hulp die uit het regionaal ontwikkelingsfonds van de EG komt ten behoeve van Zuid-Italie, is volgens minster Cattin lang niet zo hoog als de EG-functionarissen zelf voor geven. „Het fonds wordt be heerd als een soort Vincentius- pot. Het wekt de indruk van een soort bedeling. Dat staat de poli tieke en economische eenwor ding van Europa in de weg. Zuid-Italië kan nu eenmaal niet volgens op school geleerde re geltjes ontwikkeld worden", al dus Donat-Cattin, die overigens wél zoveel zelfkritiek toonde dat hij ook de herziening van de sa larissen, van de loonkosten en de sociale voorzieningen als nood zakelijke maatregelen noemde. En dat is op de eerste plaats een taak van de overheid. De vakbonden hebben intus sen een lijst met eisen ter verbe tering gereed. Er zullen - na de hete zomermaanden - onder handelingen gevoerd worden, waarbij de bonden het sta kingswapen al klaar hebben ge legd. Dat wordt dan een hertst die nauwelijks koeler zal zijn dan de echte hete zomer. FRANS WIJNANDS TOPPR1JZEN TOT 40.000 DOLLAR (V an onze correspondent) WASHINGTON - De zwarte markt in babyj van ongetrouwde moe. ders floreert nog steeds in de Verenigde Staten. De kinderen worden voor adoptie verkocht tegen prijzen die variëren var, 4.000 tot 40.000 dollar o( van 10.000 tot 100.00D gulden. Er worden pogin. gen aangewend om via wettelijke maatregelen de zwarte markt te onder, mijnen. Er is een groot aanbod van zwarte kmde. ren voor legale adoptie, maar deze kinderen zijn, vooral als ze geen kleuter meer zijn, niet erg popu. lair. Tijdens een hoorzitting van een commissie van de Amerikaanse senaat kwam aan het licht dat advocaten, die in de kin. derhandel optreden als tussenpersonen, gepro- beerd hebben moeders er toe te bewegen kinderen te baren voor de zwarte markt. Aan enkele Euro. pese vrouwen werd een aanbod gedaan om kinde ren ter wereld te brengen voor onbekende Ameri kaanse ouders, in ruil voor een bedrag in geld en een vakantie in het Caraï. bische zeegebied. Volgens een getuige voor de senaatscommissie zijn er in 1971 naar schat ting 4000 tot 5000 kinde ren op de Amerikaanse zwarte babymarkt ge bracht. Toen was de vraag echter lang niet zo groot als vandaag'. Het groei ende tekort aan baby's voor adoptie wordt ver klaard uit het feit dat er vandaag de dag nauwe lijks nog een stigma is verbonden aan het krijgen van kinderen buiten het huwelijk. Vijf jaar geleden gaf 80 procent van de onge huwde moeders in Ame rika haar kinderen op voor adoptie, terwijl nu 80 procent besluit haar kin deren zelf op te voeden, onbevreesd voor het ge mompel van buren en fa milie. Er is nu een schaar ste aan blanke, gezonde en prille baby's, die uit stekend in de markt lig gen. Volgens Lynne McTag- gert, verslaggeefster van The Chicago Tribune en de New York Daily News, worden ongehuwde moe ders die een kind gaan krijgen uit West- Duitsland naar de Ver enigde Staten gevlogen om daar haar kinaeren ter wereld te brengen. Gebo ren op Amerikaans grondgebied krijgen die kinderen dan automa tisch de Amerikaanse na tionaliteit en komen ze voor snelle adoptie in aanmerking. Er zijn vol gens Lynne McTaggert' plannen om de kinder handel verder te interna tionaliseren in Frankrijk en Zuid-Amerika. In Miami en Florida be staan al „baby farms", waar ongehuwde aan staande moeders in on aantrekkelijke behuizin gen worden onderge bracht totdat zij haar ba by's voor de zwarte markt hebben opgeleverd. De „baby farms" werden om schreven als „opslag plaatsen voor ongehuwde moeders". In alle 50 Amerikaanse staten bestaan wetten die de koop en verkoop van mensen verbieden. Maar het betalen van honoraria aan tussenpersonen ia adoptiezaken is een vaag terrein, waarop de wet geen vat heeft. BERT VAN VFXZEN ,/PI idAG 1 AUGUSTUS 1 R (Van onze correspondent) LONDEN - In Engeland werd kort geleden weer een man gestraft, die twee hon den binnengesmokkeld had toen hij van Frankrijk kwam. Hij moést 400 pond betalen en was nog blij, dat hij geen twaalf maanden hechtenis gekregen had. VriJ^bl alle geïmporteerde zoogdieren worden in Groot- Brittannië gedurende zes maan- den in quarantaine gehouden en dit op -Kosten van de eigenaar. Die Wettelijke verplichting helpt de verspreiding van Hondsdolheid bekampen. Buiten twee minder ernstige gevallen onder dieren in 1969.en O 970, heeft zich al sinds meer dan 50 jaar geen hondsdolheid meer voorgedaan in Groot- Brittannië. Het spreekt vanzelf, dat de Britten dit in de eerste plaats danken aan het Kanaal. Maar het risico dat besmette dieren binnengesmokkeld wor den, blijft groot. Dit gebeurde onder meer in 1918. Een besmette hond, die ongezien in Engeland gebracht was, gaf er de gevreesde ziekte door aan 318 andere dieren. Hét duurde vijf jaar eer de kwaal uitgeroeid was. De Britse angst voor hondsdolheid nam van de zomer opnieuw sterk toe, nadat in Londen twee mannen een vre selijke dood gestoiven waren, veroorzaakt door deze infectie ziekte, die men in de volksmond wel eens „watervrees" noemt omdat voor de slachtoffers het slikken zo pijnlijk wordt, dat hun maag krampachtig samen trekt wanneer ze water zien. Ze worden hysterisch en spuwen hun speeksel uit, omdat ze bang zijn erin te verdrinken. De ene Brit had hondsdolheid opgedaan in India, de andere in Afrika. De dokters in Londen konden hen niet meer redden. Tot nu toe zijn er in heel de we reld nog maar twee mensen van genezen: een Amerikaanse jon gen van zes jaar, die gered werd in 1970 en - nog recenter - een Argentijn. Het laatste slachtof fer van hondsdolheid dat in Groot-Brittannië besmet was, stierf in 1903. De Britten doen al wal ze kunnen om de gevreesde ziekte van hun eiland te houden. Wat dat betreft is de zee zeker hun grootste bondgenoot. Op een ei land kan de import van dieren uiteraard veel gemakkelijker gecontroleerd worden dan op het vasteland. Groot- Brittanniës strenge quarantain emaatregelen gelden voor alle ingevoerde zoogdieren, behalve voor olifanten en otters. Als hun eigenaren de zes maanden qua rantaine niet kunnen betalen, worden de dieren afgemaakt. Zowel Britten als buitenlanders trachten de wettelijke controle te ontduiken. Afgelopen jaar ontdekte de Britse douane 213 zoogdieren, die illegaal binnen gebracht waren. In 1973 waren het er 230, De overheid meent, dat er jaarlijks nog veel meer binnerigesmokkeld worden. Het gebeurt op allerlei vin dingrijke manieren. Honden krijgen vaak een verdovings middel toegediend. Daarna ver bergt men ze in autokoffers. Zsa Zsa Gabor probeerde een chi huahua in Engeland te smokke len, verborgen tussen haar weelderige boezem en haar sjieke bontmantel, maar het ge- kef trok de aandacht van de do. uaniers. Een andere vrouw, die aan boord van een veerboot de waar schuwing gelezen had, dat alle in Engeland aan land gebrachte zoogdieren in quarantaine ge plaatst moeten worden, wierp haar hond in 't midden van Het Kanaal over boord. Afgelopen jaar probeerde het gezin van de Argentijnse ambas sadeur dat per vliegtuig in Lon den aankwam, een hond binnen te smokkelen. De douane van Heathrow Airport ontdekte het dier. De wet werd toegepast. Vroeger gebeurde het vaak, dat rijke Britten, die een tijd lang in Zuid-Frankrijk doorgebracht hadden, bij hun terugkeer in het vaderland hun kat of hond door derden lieten-binnensmokkelen. Die zeer pijnlijke operatie werd meestal uitgevoerd door Franse en Engelse visiters, of door per sonen, die gebruik maakten van privé-vliegtuigen. Tot begin 1975 was het eigen lijk goedkoper het risico van een boete van 25 tot 100 pond te ne men dan voor je kat of hond de kosten van zgt maanden qua rantaine te móeten betalen. Sinds afgelopen lente kan je echter een onbeperkte boete en/of 12 maanden gevangenis- strat krijgen. De wetgeving werd nu zodanig verscherpt, dat zelfs de Britse marine afstand heeft gedaan van de traditionele katten, honden en apen. die haar oorlogsschepen bevolkten. De strenge maatregelen zijn een gevolg van het feit, dat de hondsdolheid veld wint op het Europese vasteland. Sinds de ja ren dertig werd de gevreesde ziekte van Polen via Duitsland door vossen overgebracht naar Frankrijk en België. Tegen 1980 zou ze de kanaalkust kunnen be reiken. Groot-Brittannië zal het dan heel moeilijk hebben om nog lang een van de weinige landen op aarde te blijven, waar hondsdolheid voorkomt. In "e Zuidoostengelse graa Kent en zelfs in sommige d van Groot-Londen krioelt van vossen. Reinaert leeft in hoofdstedelijke parken en schijnt vaak op straat. Hij w zoekt geregeld de tuinen van® inwoners en zoekt overal v*"' I sel. Een epidemie van honds® heid onder die vossen zou ramp zijn voor heel Gr01*' I Brittannië. Om die reden treden de 8|!; ten zo streng op tegen dieten" mokkelaars. Francois LaMj de 18-jarige Franse student in juli gestraft werd toet1j® boete van 200 pond of 9" hechtenis, omdat hij via DJL een katje binnengesmok»" had, weet daar nu alles vaft Jefferson Starship, de vo tzetting van Jefferson Airpl; blijft met de regelmaat van klok platen maken. Het nieu ste album heet Red Octop Waarschijnlijk is de naam dat enge aebtpotige beest op hoes gekomen, omdat Jefterson- tamilie op dit mom. uit acht mensen bestaat De zetting wisselde de laatste ja nogal, eigenlijk zijn all. Grace Slick en Paul Kantner vaste kern Verheugend is I dat Marty Balin, de opricl van Jefterson Airplane, weei teruggekeerd Op de vorige pee. „Dragonfly" was hij i gast-speler, maar nu is hij w een volwaardig lid van de pk> Balins heroptreden is een hoorlijke aanwinst. Jeff en Starship is weei een echte ri 'n roll-band geworden, hei gedaan met de grote egoti van Grace Slick en Paul Ka ner Acht musici leveren nu lemaal hun bijdragen. Ik heb de indruk dat de Ste hippers iets kalmer en ingeto nei zijn geworden, somrr nummers zijn echt „mooi" HILVERSUM (ANP) - Val totale zendti)d op Hiiversui en 2 werd in november 197' pet besteed aan nieuws en tualiteiten De rest van het sproken woord besloeg 19 Met 27 pet. werd de me zendtijd in beslaggenomen i gevarieerde programt (veelal combinaties van ges| ken woord cm lichte muzi V er der ging er aan lichte nu 14 pet, aan serieuze muziet pet en aan overige program! zoals hoorspelen en jeugd zendingen 6 pet de ether in Dit blijkt uit een onder: van de afdeling kijk- en lu: ronderzoek van de NOS, wa de resultaten worden weerg ven van een onderzoek i programma-aanbod en luu v» toYtrsldJ heefl at root ddt tvtnoo eenmaS konden Uijn Matt nu koel mnn kn N{dlne rkj* kan ik jullie danken kt Qeóadn hebbentty m luikt goede vrienden

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1975 | | pagina 6